Заради кризата в Залива пътуването до и през Катар стана по-трудно

Заради кризата в Залива пътуването до и през Катар стана по-трудно

© Naseem Zeitoon, Reuters



Кризата между арабските сили се отразява тежко на супрепревозвачите от Залива, и без това вече пострадали от ниските цени на петрола и забраната за лаптопи в САЩ и Великобритания. Напрежението излага на показ уязвимостта на летищата от Залива в случаи на регионална нестабилност и създава възможности за конкурентите в краткосрочен план.


Впечатление прави и че втората в света страна по брутен вътрешен продукт на глава от населението е почти напълно притисната от ограничения във въздушното пространство.


Само преди години националният ѝ превозвач отделяше десетки милиарди долари за самолети и влизаше в остра конкуренция с американски линии заради бурното си разрастване, отбелязва агенция "Ройтерс".


Ограниченията




Скъсвайки връзките с Катар, Саудитска Арабия първоначално забрани на катарски самолети да кацат на територията на кралството. От вторник за Катар е затворено и саудитското въздушно пространство. Саудитската агенция за контрол на гражданската авиация каза и че всеки превозвач от трета страна, който иска да прелети над кралството, за да стигне до Катар, ще трябва да кандидатства за специално разрешение в рамките на седмица.


Превозвачите на Абу Даби и Дубай, "Етихад" и "Емирейтс", обявиха, че прекратяват всички полети от и до столицата на Катар Доха от вторник. Същото направиха и нискобюджетните превозвачи на ОАЕ, "Еър Арабия" и "ФлайДубай". В сряда емирствата обявиха, че на притежателите на катарски паспорти е забранено да се качват на самолети на авиолинии от страната и дори да пътуват до или през нея транзитно.


Националният превозвач на Бахрейн, "Гълф еър", прекратява всички полети от и до Доха. Въпреки че Мароко официално се въздържа да вземе страна, националният му превозвач "Роял еър Марок" отмени полетите си през Доха до ОАЕ, Саудитска Арабия, Йемен и Египет.


Междувременно Иран обяви, че Катар може да използва въздушното пространство на ислямската република при нужда. На Катарските авиолинии вече се наложи да пренасочат десетки полети през иранско небе. Очаква се тези забрани както да създадат главоболия при създаването на нови маршрути за полетите, така и да удължат пътуването заради обикалянето и да ги оскъпят. Това ще обърка и разписанието и успешните прекачвания, когато полетите не са директни.


Загубите


Мерките на Саудитска Арабия и останалите държави означават, че на Катарските авиолинии - които за 20 години се превърнаха в компания от световно значение - може да им се наложи да спрат около 50 полета или близо 10 на сто от общия трафик, смята компания, която отговаря за разписанията на полетите, цитирана от "Блумбърг". Дипломатическия разрив ще преустанови и над 20 други полета на авиолинии от съседни държави. До 30 на сто от приходите на Катарските авиолинии може да бъдат засегнати от кризата.

На летището в Доха

© Naseem Zeitoon, Reuters

На летището в Доха


"Целият бизнес модел е базиран на това, че (летището в Доха) е възел. Инвестирали са в летището, инвестирали са във високотехнологични самолети. Губят ключов трафик от големите местни пазари," казва британският авиационен консултант Джон Стрикланд, цитиран от "Ройтерс".


Според него в резултат част от търсенето ще се пренасочи към други превозвачи. Според Международната асоциация за въздушен транспорт от ситуацията може да имат полза както европейските компании и Турските авиолинии, така и гигантите на ОАЕ, "Емирейтс" и "Етихад". Тя посочва и че макар правото самолети на гражданската авиация да прелитат над дадена страна е записано в международното право със споразумение от 1944 г., Саудитска Арабия не попада под обсега на документа, защото не го е подписала. Споразумението предвижда споровете да се разрешават с преговори, преди да бъде затворено въздушното пространство.


Предизвикателствата


Според асоциацията държавите от Залива вече са претърпели загуби във въздушния трафик заради решението на САЩ и Великобритания да забранят електронните устройства от някои близкоизточни и северноафрикански държави. "Емирейтс", "Етихад" и Катарските авиолинии бяха сред десетте превозвачи, засегнати от мярката.


Разнобоят в региона показва и колко е труден преходът на богатите арабски монархии от източници на нефт и газ към страни с голямо значение във въздушния трафик между изтока и запада. "Винаги е имало сериозни притеснения, че тази (авиация в Залива) е, ако не в постоянна несигурност, то зависима от известен брой фактори," казва Питър Харбисън, бивш съветник по търговски въпроси в авиационната индустрия.

На летището в Доха

© Naseem Zeitoon, Reuters

На летището в Доха


"Трябва обаче да се каже и че в района на Залива се натрупа голям капацитет. Някои превозвачи признаха преди около година и половина, че няма модел за безкраен ръст от 15 процента годишно." Катарските авиолинии например в момента обслужват полети до 150 държави.


Не всички експерти обаче смятат, че превозвачите в Залива трайно ще пострадат. "Мисля, че не бива да си правим големи изводи от краткосрочно събитие," казва Енгъл Кели, изпълнителен директор на "Еркап" - една от водещите в света компании собственици на самолети, които ги дават на лизинг. "Глобалната индустрия на пътуванията ще се справи. През толкова (трудности) сме минали през последното десетилетие: Русия, Бразилия, кризата в еврозоната, Турция."


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (11)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Миша
    Миша
    Рейтинг: 820 Неутрално

    Катарските авиолинии са единствени от авиолиниите от залива, които имат пряк полет до София. Преди време с междинно кацане в Букурещ. От там беше удобна връзката с Азия и Австралия. Сега остана само Истанбул. Имат прекалено голям флот: Airbus A320-200 - 39 бр., Airbus A321-200 - 8 бр., Airbus A330 - 26 бр., Airbus A340 - 4 бр., Boeing 777 - 43 бр., Airbus A380 - 8 бр., Airbus A350 - 15 бр., Boeing 787 - 30 бр.

    Миша
  2. 2 Профил на stanislavdi
    stanislavdi
    Рейтинг: 2153 Неутрално

    Катарските авиолинии са единствени от авиолиниите от залива, които имат пряк полет до София. Преди време с междинно кацане в Букурещ. От там беше удобна връзката с Азия и Австралия. Сега остана само Истанбул. Имат прекалено голям флот: Airbus A320-200 - 39 бр., Airbus A321-200 - 8 бр., Airbus A330 - 26 бр., Airbus A340 - 4 бр., Boeing 777 - 43 бр., Airbus A380 - 8 бр., Airbus A350 - 15 бр., Boeing 787 - 30 бр.
    —цитат от коментар 1 на Миша


    Дааа, наистина голяма флотилия.
    Но близкия изток е шантава територия. Четох днес откога датират не особено братските отношения със СА. Интересна тема е

  3. 3 Профил на jif44392826
    jif44392826
    Рейтинг: 513 Неутрално

    Wizz мисля, че имат полети от София до Дубай.

  4. 4 Профил на andreas_hofer
    andreas_hofer
    Рейтинг: 1122 Неутрално

    Абе и аз имам полет с Катарските авиолинии през юли, както споменах наскоро, но вече не се шашкам. Едва ли ще си позволят да загубят толкова клиенти. Просто може да има закъснения и пренасочвания на полети през иранска територия. Ако просто летите през Доха за Австралия, Сингапур или друга неарабска дестинация, няма проблеми. Дори Малдивските острови, които официално също скъсаха отношения с Катар позволяват полетите към тях да продължат, защото не искат да губят туристи. Единствено проблем е, ако сте резервирали полет през Доха за Дубай, Бахрейн или Египет, но дори и в подобн случай. катарските авиолинии ще ви измислят нещо и ще ви пренасочат към партньорска авиолиния.

    Комунизмът и неговите мутации са проклятието на съвременна България
  5. 5 Профил на FvH
    FvH
    Рейтинг: 718 Неутрално

    До коментар [#1] от "Миша":

    Ама Катар не са спрели да летят до София... просто ще минават през Иран, Ирак и Турция. Сирия така или иначе всички я заобикалят в момента.

    One should be free to do whatever he wants, as longs this does not interfere with the equal right of everybody else to do the same.
  6. 6 Профил на vtl53383951
    vtl53383951
    Рейтинг: 388 Неутрално

    До коментар [#1] от "Миша":

    Flydubai? WIZZ air?

  7. 7 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 2142 Неутрално

    Ох ... Катар да си плати рекета на Тръмп както саудитците и да свършва тоя цирк , да купуват някакво оръжие или нещо друго от САЩ = мир да има

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  8. 8 Профил на Даниел Панев
    Даниел Панев
    Рейтинг: 449 Неутрално

    До коментар [#5] от "FvH":

    Ми то по принцип маршрутът от Доха до София си е нагоре по границата между Иран и Ирак до към езерото Ван и там някъде прави ляв завой към България...

  9. 9 Профил на Gogala
    Gogala
    Рейтинг: 211 Неутрално

    До коментар [#4] от "andreas_hofer":

    През Доха за Дубай?? До Дубай се лети 3 часа,а разстоянието межлу двата града е 600 км.!

  10. 10 Профил на Chavo64
    Chavo64
    Рейтинг: 734 Неутрално

    До коментар [#9] от "Gogala":
    За Дубай и Абу Даби от София е най удобно през Доха с "Катари". Става и през Истамбул . И не са 3 часа.

    chavo64
  11. 11 Профил на Mia san Bayern!
    Mia san Bayern!
    Рейтинг: 3037 Неутрално

    То пък все едно много ще ти ходят у Катар хората...

    МУ Пловдив Факултет по дентална медицина 4 курс




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах