Има ли бъдеще мирната съпротива в Турция

Сравненията, които вече се появиха в някои турски медии между опозиционния лидер Кемал Кълъчдароглу и Махатма Ганди, може да водят до опасни паралели.

© Umit Bektas, Reuters

Сравненията, които вече се появиха в някои турски медии между опозиционния лидер Кемал Кълъчдароглу и Махатма Ганди, може да водят до опасни паралели.



Скъпи чуждестранни наблюдатели на Турция, спрете да обсъждате какво ще стане след похода на справедливостта и ни дайте минута радост и свобода. Благодаря." Това написа в "Туитър" участничка в митинга, с който в неделя приключи Походът на справедливостта на турската опозиция.


Дни след протеста на 9 юли за привържениците на опозицията все още има поводи за радост - те се включиха в най-голямото масово събиране на лидер от Републиканската народна партия (РНП) от лятото на 1977 г. насам, когато бившият премиер Бюлент Еджевит събира стотици хиляди в центъра на Истанбул, два дни преди изборите, на които побеждава тогавашния министър-председател Сюлейман Демирел.


Походът с искания Турция да се придържа към демократичните ценности започна ден след като дългогодишният журналист и депутат от РНП Енис Бербероглу - отговарял за комуникациите на партията от 2014 г. насам - беше осъден на 25 години затвор заради разгласяване на държавна тайна, свързана с камиони на службата за сигурност МИТ на турско-сирийската граница, за които се подозира, че са транспортирали оръжия за ислямистки бунтовници.




Въпросът какво постигна опозицията и какво ще се случи с посланието им до 2019 г., когато в Турция ще има и парламентарни, и президентски избори обаче остава без еднозначен отговор. Изборните дилеми, възможните действия на правителството, политическият климат в Турция и отношенията с кюрдите обаче поставят пред нея много капани.


Протест, закъснял бунт или предизвикателство


За 25 дни лидерът на партията Кемал Кълъчдароглу получи медийно внимание, на каквото не се беше радвал от 2010 г. - времето, в което пое поста и си спечели репутация на спокоен и овладян лидер, съвсем различен от темпераментния и забъркващ се в скандали Дениз Байкал. Оттогава РНП неведнъж е била определяна като "беззъба" опозиция, която може да се определи единствено с факта, че не е съгласна с Ердоган по някои въпроси и която не предприема дори символични действия, с които да изрази възмущението си от определяния от нея като "пълзящ авторитаризъм" на властта.


"Може и да сме се забавили, да сме закъснели, но започваме отнякъде и това е добре. Това беше точката на кипене. Хората може да поставят момента под въпрос. Можеше да е преди две години, но важното е, че се случи," каза за "Дневник" заместник-председателят на РНП Йозтюрк Йълмаз.


Попитан защо партията е избрала тъкмо този миг, за да тръгне по пътищата на Турция, той отрича самото задържане на Бербероглу да е било "точката кипене", предизвикала похода - според него причината се корени в "съвкупност от фактори" в турската демокрация, които през последните години създали притеснения за посоката на страната. Сезин Йоней, анализатор от университета "Билкент" в Анкара, обаче не е съгласна. За 98-те години, в които съществува - основана четири години преди самата Република Турция - РНП преживява много, дори е забраненна за 12 години при военния преврат от 1980 г. наравно с останалите партии. "Дори тогава извършителите на преврата не я разглеждат членовете ѝ като престъпници. Сега за първи път виждаме подобно отношение. Нещо повече, държавата ги смята за "изменили на държавата"," казва Йоней, имайки предвид не само присъдата на Бербероглу, а и нападките от управляващите към РНП, че подкрепят "терористи".


Има ли бъдеще мирната съпротива в Турция

© Osman Orsal, Reuters


Походът беше и своеобразно "пречистване" за партия, чиито корени водят до известен с авторитарния си уклон лидер - основателя на Република Турция Мустафа Кемал Ататюрк. Затова Кълъчдароглу подчерта, че целта на митинга е била да се отправи призив за демокрация, а не конфликт с властта.


"Беше митинг за демокрация, Ердоган не беше основната мишена," обясни Йълмаз. "Всичко, на което станахме свидетели, показва, че Ердоган съсипва демокрацията. Обръща я с главата надолу. Походът на справедливостта е демонстрация на желанието ни да превърнем Турция в плуралистично общество." Той подчерта, че въпреки гневното отношение на управляващата Партия на справедливостта и развитието (ПСР) към похода и обвиненията, че той е насочен срещу демокрацията в подкрепа на "превратаджиите" от 15 юли миналата година, всички искания и методи са останали мирни.


Попитан отправя ли РНП предизвикателство към партията на Ердоган с мотото на похода, което беше adalet - "справедливост" или първата дума от името на Партията на справедливостта и развитието на турски, Йълмаз каза: "Това няма нищо общо с Партията на справедливостта и развитието, защото тя не е партия нито на справедливостта, нито на развитието. В момента те спират демократичното развитие на Турция." Каквито и да са били намеренията на РНП, след похода, на който хиляди развяваха знамена и държаха надпис "справедливост", опозицията опита да предложи алтернатива за понятие, което ПСР години наред се стреми да обвърже със себе си. Търсено или не, предизвикателството се крие и в момента на похода и митинга - дни преди годишнината от неуспешния опит за преврат през юли. В седмиците след него РНП също призоваха привържениците си да излязат на улицата, но за да покажат солидарност с управляващите.


Опасни паралели


Турски издания, приветстващи митинга, отбелязаха, че той е подобрил рекорда на Махатма Ганди - както в броя на дните, така и в изминатото разстояние и е показал, че Кълъчдароглу вече е не просто председател, а и лидер на РНП в истинския смисъл на думата.


"Ходим, за да напомним на онези, които избират да управляват с укази и сплашване, че като граждани участваме в обществен договор: подчиняваме се на властта на държавата срещу защита на правата ни. Вървим, за да възстановим тои договор; за да възстановим демокрацията, правосъдието и извоюваните от нас основни свободи. Вървим, за да повдигнем измамното було на "демокрацията" от всъщност жестокия авторитарен режим," казва Кълъчдароглу за "Гардиън".


Пред "Файненшъл таймс" той обяви по време на похода - както и пред привържениците на митинга по-късно - че "това е само началото" и че до президентските избори през 2019 г. партията му ще продължи с инициативите за демокрация. Същевременно признава, че не е съвсем сигурен за целта на похода. "Споменава гражданско неподчинение и неясната идея за повтаряне на принципа на "Соления поход" на Махатма Ганди... Добавя, това е възможност да се напомни на Ердоган, който е главният фактор в турската политика, откакто стана премиер през 2003 г., че опозицията все още има глас."


Ганди по време на Соления поход.

© Associated Press

Ганди по време на Соления поход.


Паралелът със Соления поход, извършен от Ганди и хиляди негови последователи от дома му в Ахмедабад до до крайбрежното градче Данди в щата Гуджарат, е уместен само донякъде. През 1930 г. той слага началото на гражданско неподчинение, когато британските власти въвеждат данък върху производството на сол и започват мерки за ограничаване на продукцията на местните жители в Данди и други части на Индия. Решението им довежда до 390-километровия марш от дома на Ганди в Ахмедабад до крайбрежието, който продължава 24 дни. Съпротивата им продължава с месеци на гражданско неподчинение, които завършват с 80 000 арестувани индийци и малки отстъпки от британците.


В Турция, където поляризацията достигна опасни нива след опита за преврат, мерките, които предприе правителството и референдума за въвеждане на президентска република през април, идеята за "неподчинение" - до каквото може да доведат различните представи за демокрация на опозицията и привържениците на ПСР - може също да се окаже опасна и да доведе дори до познатите обвинения в "заплаха за стабилността". Наближават и новите президентски и парламентарни избори през 2019 г., които ще отбележат смяната на политическата система. Анализатори отбелязаха след референдума през април, че вотът ще е последният тест за онази част от опозицията, която смята, че с промените Турция ще отиде твърде далеч от демократичните ценности. Според тях в подобен момент и двете страни е възможно да "втвърдят" позициите си, за да наберат привърженици - Ердоган да гарантира преизбирането си, а РНП да му се противопостави с кандидат, който е "обединяваща фигура" - и напрежението да ескалира.


Изборни проблеми


Проправителственото издание "Дейли Сабах" цитира политолога Неби Миш, според когото Кълъчдароглу преследва главно вътрешнопартийни цели - опит да гарантира лидерската си позиция за президентските избори през 2019 г., а не толкова да поиска справедливост. Миш е цитиран още с думите, че в РНП скоро ще се появят критики към Кълъчдароглу заради това, че "е станал говорител на ФЕТО и е работил заедно с ДПН".


От друга страна според него партията не е единна и в нея има напрежение между лидера и "кемалистите, които подкрепят статуквото". Той добавя, че председателят отдавна е под натиск от "радикални леви кръгове" да свика повече митинги и че действията му се определят и от конфликта с кемалистите, между които е и бившият председател Дениз Байкал, а за него въпросът е за политическото му оцеляване.


Както и да си представя съпротивата оттук нататък, Кълъчдароглу действително ще трябва да се съобразява с факта, че изборите наближават.


Има ли бъдеще мирната съпротива в Турция

© Umit Bektas, Reuters


Мантрата "сигурност"


В анализа си Неби Миш погрешно обвини РНП, че нито веднъж не е изговорила името на "ФЕТО" като опасност за турската държава - това се случи и на митинга в неделя, когато Кълъчдароглу сравни организацията на Гюлен (със съкращението, прието от турските власти) с ПКК.


Отношението към преврата и "терористични организации" е деликатна тема, по която опозицията се старае да демонстрира солидарност след опита за преврат - тогава Ердоган даде сигнал, че всеки, който поставя под въпрос позициите на властта и аспекти от борбата ѝ срещу тероризма, може да бъде причислен към заплахите за стабилността. В края на похода правителството обяви, че е задържало предполагаеми членове на "Ислямска държава" заради планирана атака срещу шествието. Попитан за информацията, Йълмаз е предпазлив.
"Нямаме потвърждение, че се е готвела атака на "Ислямска държава". Не съм в позиция да потвърдя дали това не беше опит за сплашване на протеста. Истина е обаче, че походът ни се проведе изключително мирно. Това е триумф за полицията, която досега винаги е била с властта. А сега показа изключителен професионализъм."


Кълъчдароглу със заместника си Йозтюрк Йълмаз.

© Associated Press

Кълъчдароглу със заместника си Йозтюрк Йълмаз.


Именно Йълмаз е човекът в РНП, който има опит от първо лице с терористите. Той е генерален консул в Мосул по времето, когато "Ислямска държава" завзема града. През юни 2014 г. попада в плен и заедно с други 49 дипломати остава заложник на групировката за 101 дни, а освобождаването му става пред септември, с помощна на на разузнаването, при не напълно изяснени обстоятелства.


Осъждайки тероризма и всички посегателства срещу демокрацията, той беше и първият турски депутат, публично осъдил опита за преврат в нощта на 15 юли. "Имаме обаче някои възражения. Искаме да изследваме цялата истина за проваления преврат. Искаме шефът на разузнаването да свидетелства, както и началникът на отбраната. Нито премиерът, нито президентът са свидетелствали. "Това, което се случи, беше ужасно и неприемливо, но искам да съм сигурен какво представляваше всъщност."


Почти година след проваления пуч всеки, който не показва пълно единомислие с позицията на управляващите за преврата и борбата с тероризма, бива заклеймен като терорист или дори става обект на наказателно преследване. Това вече се случи с ДПН, а в социалните мрежи поддръжници на ПСР често наричат опозиционни депутати "превратаджии" и "врагове на Турция". Така всеки въпрос за случилото се през юли миналата година продължава да крие рискове, от които - както показва случаят с Енис Бербероглу (макар и той да беше осъден за друго престърление) - РНП не са застраховани и ще им се наложи да се съобразяват и с това.


Всичко зависи от Ердоган


Премиерът Бинали Йълдъръм в неделя предупреди, че мястото на демокрацията е "в парламента, не по пътищата" и че подобен поход никога повече не бива да се провежда след заключителния митинг в Истанбул. Едва дни по-рано Ердоган обяви, че частниците в шествието са "в синхрон" с неуспелия опит за преврат през юли миналата година. "Те (извършващите опита) имаха своите самолети F-16 и танкове, а тези хора ходят със същите цели," каза той. "Управляващите ПСР и националистите от ПНД са критични (към похода) и го свързват с Гюленистката терористична организация (ФЕТО) и Кюрдската работническа партия (ПКК)," завявява в прав текст Али Юнал в близкото до управляващите издание "Дейли Сабах", като използва употребяваното от Анкара съкращение за движението на живеещия в САЩ проповедних Фетхуллах Гюлен (отговорен според властите за неуспелия опит за преврат).


В деня на протеста обаче над милион души скандираха мирно край затвора "Малтепе" при изключителни мерки за сигурност, без да бъдат възпрепятствани от управляващите, които определят като "авторитарни". Когато казаха, че "това е само началото" на мирната съпротива, ключовите фигури в РНП не влязоха в подробности, но дадоха да се разбере, че всеки следващ техен ход ще зависи от това как правителството реагира на исканията им за отмяна на извънредното положение, придържане към светската образователна система и светските ценности и върховенството на закона, освобождаване на политическите затворници и редица други.


"Преди всичко трябва да останем в рамките на демокрацията, мирното събиране и протестите. Ще използваме всички демократични средства да протестираме и да искаме промяна. С нищо в действията си няма да преминем отвъд това. Това не е въстание. Всичко ще бъде мирно," каза Йълмаз, попитан как РНП ще продължи да оказва натиск върху властта. "Не става дума само за протести. Не мога да вляза в подробности какво ще правим оттук нататък. Позицията ни ще се промени според ситуацията."


Дали обаче турските власти наистина ще са готови на отстъпки? "Чисто и просто не," смята Сезин Йоней. "В много случаи правителството можеше да прави отстъпки. Вместо това винаги вдигаше залога." Въпреки това за нея походът е нужен на турската демокрация. "Досега, след протестите в парка "Гези" през 2013, е ясно, че голяма част от Турция не иска да ѝ казват какво да прави, как да мисли. Не може да намери политическото си представителство. Но ще трябва да го направи. Накрая ще намери гласа си. Няма как да бъде премахнато половината от населението (на Турция), нито да се асимилират всички инакомислещи."


Има ли бъдеще мирната съпротива в Турция

© Umit Bektas, Reuters


"Капанът на Жириновски"


В недоволството на РНП от присъдата на Бербероглу има немалка ирония. Конституционна поправка, която направи възможно наказателното преследване срещу депутати и която беше гласувана през пролетта на 2016 г., мина в парламента с подкрепата на част от партията (РНП на практика гарантира, че текстът минава с достатъчно мнозинство, за да се промени конституцията). Тогава обаче тя беше насочена срещу прокюрдската Демократична партия на народите, чийто съпредседател е в затвора заедно с 12 депутати.


Скептични към партията на Кълъчдароглу анализатори се опасяват, че е възможно тя да се окаже удобна за управляващите, които да ѝ позволяват да организира нескончаеми мирни протести и да я посочват като пример за свободата на словото и ползват реториката ѝ като отдушник на антиправителствени и радикални настроения. Дали РНП рискува да се превърне в турско копие на Либералдемократическата партия на Владимир Жириновски в Русия, която се представя като опозиция, а отвъд крайната си реторика често подкрепя правителството? Йоней е предпазлива в прогнозата си.


"Аналогията с Жириновски е наистина интересна, но сега Турция е в процес на трансформация. В момента тя няма консолидиран режим," за разлика от страни като Иран, където реформистите са в парламента, а понякога на власт, от десетилетия, а режимът е непокътнат. "Във всеки режим има дисидентство, което може дори да удължи живота му. В случая с Турция обаче процесът на преминаване към президентска република ще трябва пълно усмиряване на опозицията, за да може преходът да стане пълен."


Кюрдите ли ще объркат пасианса на Кълъчдароглу


Докато надпартийният подход на Кълъчдароглу му помага да надскочи привържениците си, посветени на светските ценности и да достигне до по-религиозните турски избиратели, той може да не е толкова устойчив, колкото изглежда, пише Амберин Заман за онлайн изданието "Ал Монитор". Заман отбелязва, че с действията си лидерът рискува да отблъсне кюрдите, които са най-бързо разрастващата се демографска група в страната и сред които някои се чувстват обидени от липсата на съпричастност с прокюрдската ДПН и осъдения ѝ на затвор лидер Селяхатин Демирташ. Докато течеше походът, РНП не използваха думата "кюрди", нито името на Демирташ или другите, (според привържениците на ДПН) несправедливо затворени депутати. Някои кюрди си спомнят и вота на Кълъчдароглу, който позволи да се премахне парламентарният имунитет за депутати, срещу които има наказателни производства и това се случи месеци преди опитът за преврат да ограничи ролята на парламента.


Според Рамазан Тунч от малка партия, свързана с ДПН, Кълъчдароглу нито за миг не се е застъпил за правата на кюрдите, когато те биват погазвани от властите. "Много кюрди, особено по-млади, не се вълнуват изобщо от похода... Никой не смее да го каже, но кюрдите, особено младите поколения, са емоционално разведени с Турция." Тунч смята, че чувството за несправедливост спрямо тях се изостря от успехите на сирийските кюрди, които в партньорство със САЩ успяват да разширят присъствието си върху значителна ивица земя близо до турската граница, а в съседен Ирак кюрдите дори работят за независимост.


Депутатът Хишияр Йозсьой от ДПН се съгласява, че Кълъчдароглу е трябвало да събере кураж и да говори за кюрдите - колкото и опасна да е темата във време, когато Ердоган приравнява най-голямата им, представена в парламента партия с поддръжници или съучастници на терористични организации. Той обаче признава и проблема, който противниците на РНП често изтъкват - част от традиционния електорат на Кълъчдароглу е националистически настроен и протегнатата ръка на кюрдите може да го отблъсне от партията. Независимо от това миналото на лидера като представител на малцинство трябва да го направи по-чувствителен към проблемите на кюрдите, смятат други. Кълъчдароглу е алевит от Дерсим, роден през декември 1948 г. - почти точно 10 години след окончателното, кърваво потушаване на кюрдското въстание в района, при което загиват хиляди и за което Ердоган преди шест години се извини от името на турската държава.


Има ли бъдеще мирната съпротива в Турция

© Huseyin Aldemir, Reuters


Попитан от "Дневник" каква подкрепа имат действията на РНП след кюрдската общност, Йълмаз не отговори направо. "Искаме мирно решаване на проблемите. Трябва да има решителност в демокрацията... Повече свободи, но без да се нарушава единството на държавата."


Според Йоней от университета "Билкент" въпросът каква ще бъде ролята на кюрдите "винаги е бил коварният" за турската политика и е в еднаква степен на дневен ред и за РНП, и за правителството. "Турската политика стигна толкова далеч в национализма си, че маргинализира и криминализира кюрдите като цяло. В този смисъл цялата кюрдска идентичност, политика и всичко, свързано с кюрдите, е в криза," каза тя.


В известен смисъл Кълъчдароглу досега е бил много по-приобщаващ и дори положително настроен към прокюрдската ДПН от управляващата партия, смята Йоней. "Много е трудно обаче човек да си представи, че РНП ще отиде по-далеч. А и дали ДПН ще е склонна да си сътрудничи повече или дори да се обедини? Разочарованието на кюрдите е твърде дълбоко, за да се ограничи до проблемите им с РНП," добавя тя, припомняйки за операциите, извършвани срещу тях десетилетия наред, принудителното или икономическо разселване из страната или системното нарушаване на човешките им права през 90-те години, което "се завръща и днес".


Още по-фрустриращо е за тях, че докато положението им в Турция се влошава, "на една граница разстояние има две кюрдски общности, които са де факто държави и процъфтяват. Така че колко може политическо движение в Турция да ги мобилизира? Не съм сигурна."


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (62)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 4605 Неутрално

    Доколкото в големите градове по голямата част от гласоподавателите не харесват това което прави Ердоган - все още в голяма част от народа има съпротивителни сили,дано тази мирна съпротива успее.

  2. 2 Профил на voyko
    voyko
    Рейтинг: 2020 Неутрално

    Може би страха от терора на Ердоган в Турция започва да преминава. Европейски настроените, високо интелигентни и културни турци няма да се примирят. Предстоят и други избори.

  3. 3 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9551 Неутрално

    Трудно ще бъде на една не опозиционна партия, избягващи парещи теми да победи Ердоган на избори.

  4. 4 Профил на SS
    SS
    Рейтинг: 2760 Весело

    Йок !

    В момента Ердо строи (с приятелски фирми) новите кауши - 5 * !!!

  5. 5 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4439 Любопитно

    Надявам се, че има. Зависи от това колко турци ще се включат в тези мирни протести на турската опозиция срещу престъпния режим на тиранина Ердо-ганчо.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  6. 6 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3563 Весело

    Попитан защо партията е избрала тъкмо този миг, за да тръгне по пътищата на Турция, той отрича самото задържане на Бербероглу да е било "точката кипене", предизвикала похода - според него причината се корени в "съвкупност от фактори" в турската демокрация, 
    ===========
    Защо лъже този човек ? Ако бе откровен , нямаше ли да е по добре ?
    Този попод е организиран за да неутрализират текущите в момента възпоменателни шествия по повод неуспелия миналогодишен опит за преврат.

    Bukalemun
  7. 7 Профил на daam
    daam
    Рейтинг: 1930 Неутрално

    "това е само началото"

    Дано да е така и да се спре пълзящият авторитаризъм в Турция

  8. 8 Профил на zidane
    zidane
    Рейтинг: 848 Неутрално

    нещо много прибързано произвеждат този пич в Махатма.

  9. 9 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3563 Весело

    Попитан от "Дневник" каква подкрепа имат действията на РНП след кюрдската общност, Йълмаз не отговори направо. "Искаме мирно решаване на проблемите. Трябва да има решителност в демокрацията... Повече свободи, но без да се нарушава единството на държавата."
    ==========
    А? Щостана мари Йълмаз ?
    Май че въпроса е с повишена трудност , а ?
    До 2003 та година се гордеехте , че кюрдския въпрос е сведен до нула ,но за сметка на какво ? ...... репресии , масови убийства и гробове , заплахи .....
    И всичко това се правеше за да бъдат пазени заветите на Ататюрк....ПОМНИТЕ ЛИ ?
    ЗАБРАВИХТЕ ЛИ как бяхте забранили да се произнася и самата дума 《кюрд》!!!
    Как деликатно погалвахте егото на пантюркизма за сметка на омразата към самите кюрди , и по този пачин подостряхте и двете страни на ножа .....КАКТО И ДА Е , ВСЕ НЕЧИЯ КРЪВ ЩЕ СЕ ЛЕЕ !!!
    Цели 50 години все така я карахте , докато най накрая му писна на тоз народ , и ви би шута завинаги. .....

    Bukalemun
  10. 10 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3563 Весело

    Повече свободи, но без да се нарушава единството на държавата."
    ========
    И за финал , без капка срам е казала това ......
    С политическо минало като вашето , никакво единство на държавата не е възможно. Всъщност заради това и ви аплодираха и тези от запад .....
    Те много добре знаеха ,че чрез политически анархисти като вас , Турция ще е една полуколония , кукла на конци и васална . Ейтака , цели 50 години пазихте заветите на Ататюрк.....чрез преврати и военни диктатури !

    Bukalemun
  11. 11 Профил на rsw37525595
    rsw37525595
    Рейтинг: 390 Неутрално

    Ако тази опозиционна партия е камъчето под каруцата на ердо, то кюрдите са камъкът, който ще я обърне.

  12. 12 Профил на Антикорупционен блок-Да Корупция!
    Антикорупционен блок-Да Корупция!
    Рейтинг: 2108 Любопитно

    на КОЙ му дреме? Турция е важен същзник на САЩ!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  13. 13 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3563 Неутрално

    За 25 дни лидерът на партията Кемал Кълъчдароглу получи медийно внимание, на каквото не се беше радвал от 2010 г. - времето, в което пое поста и си спечели репутация на спокоен и овладян лидер, съвсем различен от темпераментния и забъркващ се в скандали Дениз Байкал. 
    ===========
    За по любознателните държа да поясня ,че Дениз Байкал е един от най опитпите и самообладани политици в Турция . Активен член на лявото в турската политика .
    Бе забъркан в един безобиден скандал (от който съвсем спокойно можеше да си измие ръцете) ,и напусна активната политика. Постави на поста си , Кълъчдароглу , корумпирания до шията бивш касиер на турската държавна спестовна каса (SGK).
    Днес във всяко турско кафене можете да питате и ще ви отговорят ,че Байкал е напуснал умишлено , понеже настъпващата ера на Ердоан ставаше все по видима .

    Bukalemun
  14. 14 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3563 Разстроено

    "Може и да сме се забавили, да сме закъснели, но започваме отнякъде и това е добре. 
    ==========
    Закъсняхте с почти година , когато на 15 юли 2016 та , в 22:45 , хората , истинските радетели на Турция , застанаха срещу танковете , умираха от куршумите на хеликоптерите и бомбите на самолетите .....
    А в същото време , вие се изпокрихте и цял месец не посмяхте да излезете от бърлогите си ........според мен , не толкова от страх ,а най вече от срам !
    248 умряха и над 1600 останаха инвалиди ЗАРАДИ ВАС.....за да не живеете повече в държава с периодични преврати и военни диктатури !!!

    Bukalemun
  15. 15 Профил на bobhunter
    bobhunter
    Рейтинг: 858 Неутрално

    По- голям инат от турския няма. КАЗАНО Е "ТУРСКИ ИНАТ".... Не може отговаря радио Ереван, но опитите в Турция продължават! В Турция и изобщо в целия мюсюлмански свят нещата не се променят. Това ги прави предсказуеми. Някои обаче продължават да се надяват, да очакват и промени.

  16. 16 Профил на valtoro
    valtoro
    Рейтинг: 2076 Неутрално

    Меката опозиция ще си шава безметежно, но твърдата
    ще бъде нарочена за гюленисти и ще бъде смазана !!!

  17. 17 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2547 Неутрално

    Очевидно положението в Турция е много сложно, защото освен видимата част от мерака на Ердоган да има всички лостове за управление в своите ръце, ситуацията с кюрдксото малцинство е налице. А там, също има различни тенденции и влияния и си спомняме само преди няколко години какво правеше ПКК.
    Затова се получава, че много от хората, особено с по-ниска политиоческа култура, лесно се поддават под влияние на различните политически и религиозни организации свързани с властта и така помагат тезите на Ердоган да се стават възможни.
    Отделно въпросния преврат, който не е по никакъв начин убедително доказано кой му е подбудител и дали не е провокация, с която се даде повод много от протуивниците на Ердоган да бъдат елиминирани, но това в самата Турция не пречи да бъде аргумент в една или друга посока, предвид че има хора които са убедени в неговото съществуване и има не малко хора, които с апострадали и всеки от тези две групи търси своята справедливост.
    Та ситуацията е наистина много сложна и според мен непредсказуема.

  18. 18 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 2247 Неутрално

    Може ли турската опозиция да разчита на кюрдска подкрепа?
    Мисля, че не. Кюрдските райони са окупирани от турската армия. Не могат да гласуват свободно, камо ли да участват в протести. Реферандума се проведе в такива условия и най-силната подкрепа за Ердоган излезе от кюрдските урни. Сещате ли се как стават тия работи?

    На бас, че до президентските избори няма да вдигнат военното положение в Югоизточна Турция и извънредното в останалата част.

  19. 19 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 2247 Неутрално

    Между другото кюрди и турци протестираха заедно по време на "Гези" през 2013г. Тогава за пръв път от отечествената война насам турци и кюрди заедно играеха хоро в парка "Гези".

  20. 20 Профил на odyssey6195
    odyssey6195
    Рейтинг: 335 Неутрално

    До коментар [#6] от "eti mehter":

    опит за преврат? ти сигурно се маитапиш .... сигурно си искал да кажеш изциниран преврат

    Αεί ο Θεός ο Μέγας γεωμετρεί, το κύκλου μήκος ίνα ορίση διαμέτρω, παρήγαγεν αριθμόν απέραντον, καί όν, φεύ, ουδέποτε όλον θνητοί θα εύρωσι.
  21. 21 Профил на Mia san Bayern!
    Mia san Bayern!
    Рейтинг: 2669 Неутрално

    Има разбира се..защо да няма ;)

    DANKE JUPP!
  22. 22 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 2247 Неутрално

    Някои обаче продължават да се надяват, да очакват и промени.
    —цитат от коментар 15 на bobhunter


    Не му е тук мястото, ама това с свръзването на надежди вместо реакции е световна тема. Много важна.

  23. 23 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 2247 Неутрално

    на 15 юли 2016 та , в 22:45 , хората , истинските радетели на Турция , застанаха срещу танковете , умираха от куршумите на хеликоптерите и бомбите на самолетите
    —цитат от коментар 14 на eti mehter


    Хората? Истинските радетели? :)))))
    За цивилните спец полицейски части ли намеквате? Когато трябва ги изкарват да предизвикват масите и после пък пак същите ги пускат насреща на въвлечените във безредиците обикновени протестиращи. На народен език им казват "провокаторите".

    На 15 юли тези започнаха "народния" бунт !

  24. 24 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3563 Неутрално

    Не му е тук мястото, ама това с свръзването на надежди вместо реакции 
    ============
    Точно тук му е мястото , да се помисли поне 2 секунди повече и да се направят някои изводи. ......
    Ганди .....:)....някои са си повярвали доста сериозно.
    До коментар [#22] от "half_truth":

    Bukalemun
  25. 25 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3563 Неутрално

    До коментар [#20] от "odyssey6195":

    Хич не се майтапя !
    Но и ти никога няма да го разбереш .....
    Плати си дълга и тогава. .....колко. .....350 милиарда ли беше ....
    евро ли беше ......и на внуците си завещай същото. ....

    Bukalemun
  26. 26 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3563 Весело

    Може ли турската опозиция да разчита на кюрдска подкрепа?
    Мисля, че не. Кюрдските райони са окупирани от турската армия. Не могат да гласуват свободно, 
    =======
    Хе.....това ли ти е довода ?
    А преди 2003 та как беше ......пааардон тогава кюрди нямаше ....имаше планински турци. Дори да се употребява тази дума бе равносилно на смърт.....
    Дори някои тогава се осмелиха да го обявят това , като един от заветите на Ататюрк. Каква лаик безизходица само !
    До коментар [#18] от "half_truth":

    Bukalemun
  27. 27 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 2247 Неутрално

    А преди 2003 та как беше ......пааардон тогава кюрди нямаше
    —цитат от коментар 26 на eti mehter


    Престанете да се оправдавате с миналото. Говорете за днешното и ако не Ви страх си кажете прогнозите за бъдещето. Каква е разликата между това което прави арията днес на кюрдите и това преди 2003г?

  28. 28 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3563 Весело

    Между другото кюрди и турци протестираха заедно по време на "Гези" през 2013г.
    ============
    Е и ? Да не би кюрдите , ей така както в приказките забравиха , как светските орди на JITEM , ги ликвидирваха и ги погребваха в общи гробове ?
    Кой знае и Кемалчо Кълъчдаров колко е избил навремето като младеж ?!?
    Аааах Дерсим , ах !
    До коментар [#19] от "half_truth":

    Bukalemun
  29. 29 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4390 Неутрално

    Още с прочитането на заглавието направих този паралел с Махатма Ганди.
    За съжаление не виждам нито един в РНП да притежава моралната сила и душевната чистота на Ганди, за да премине през всички премеждия необходими за да спечели сърцата на обикновените хора.

    Мултигруп и подобните и бяха нужни на ЦК на БКП за да охраняват от конкуренцията активите, които в последствие управляващата клика придоби през приватизацията
  30. 30 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3563 Весело

    Да да ......и който дръзваше да обяснява, че това са кюрди , веднага го обвиняваха че е прегазвал заветите ......
    А сега "Ганди" , без капка съвест и угризения ми е застанал върху черни венци и лаври , та дори и се усмихва ....... АКО БЯХ КЮРДИН , БИХ ГО ПРИЕЛ КАТО ГАВРА И УМИШЛЕНО УНИЖЕНИЕ. Точно заради това , той играе хорото с пккарите и гюленистите ......по принуда ......няма с кого друг !
    До коментар [#27] от "half_truth":

    Bukalemun
  31. 31 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 2247 Неутрално

    До коментар [#28] от "eti mehter":

    Пак се оправдавате с чужди грешки. Разкажете ни как турската армия окупира кюрдските градове и ги подложи на бомбардировки, без достъп на медицинска помощ. Как армията недопусна дори народните представители да влязът в обкръжението, камо ли външни наблюдатели и медии !

  32. 32 Профил на PavelCZ
    PavelCZ
    Рейтинг: 1738 Неутрално

    Не е удачно сравнението с Ганди. Друго време е, други цели, други политически перспективи.
    Главното е Турция да остане на принципите на гражданското общество и демократичното управление. Струва ми се, че Ердоган е много авторитарно настроен и себелюбив.

    E PLVRIBVS VNVM
  33. 33 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 2247 Неутрално

    За съжаление не виждам нито един в РНП да притежава моралната сила и душевната чистота на Ганди, за да премине през всички премеждия необходими за да спечели сърцата на обикновените хора.
    —цитат от коментар 29 на Храбър


    Не е там проблема. Времето е друго. Времената и хората се менят. Днешните хора не реагират като вчерашните.
    Искаме да подкрепяме и бялото и черното когато както ни дойде, да не гласуваме, да не участваме в обществени събития, да не поемаме отговорност за нищо. Не искаме да си нарушаваме спокойствието ли да кажа, летаргията ли... А иначе ни е ясно повече отколкото на дедите ни, пък те са имали много по ясни реакции.

  34. 34 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3563 Весело

    Не е удачно сравнението с Ганди. 
    ===========
    Ооууууу , на мен много ми допадна ...... :)
    Хем тъкмо се чудих как да го съкратя по име.......ганди ....пасна като типичен анадолски лакап !
    Сега феновете му ще следят чрез какви чакри ще ги омайва ..... :)
    Номера с похода мина ! Сега ще чакаме изкачване на Еверест , а по нататък околосветско пътешествие по джапанки......
    До коментар [#32] от "PavelCZ":

    Bukalemun
  35. 35 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 2247 Неутрално

    Струва ми се, че Ердоган е много авторитарно настроен и себелюбив.
    —цитат от коментар 32 на PavelCZ


    При ттова Ердоган все още не си е показал истинското лице.
    В момента, инвестициите са силно намалели, икономика върви надолу, турската лира се обезценява стремглаво, а правителството обяви 5% икономически ръст за първите 4 месеца. Когато хората го осъзнаят ще се отдръпнат от Ердоган. Въпроса е тогава какво ще стане? Ердоган няма да се откаже от властта само защото загубил народна подкрепа. Репресиите вече започнаха. Всеки ден има уволненини, убити, арестувани..

  36. 36 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3563 Любопитно

    - те се включиха в най-голямото масово събиране на лидер от Републиканската народна партия (РНП) от лятото на 1977 г.
    =========
    Как я намираш тази 40 годишна пауза ?
    Не турците ,а дори и аборигените си биха избрали нов вид на управление , след толкова дълго политическо мързелуване !
    ЦЕЛИ 40 ГОДИНИ !.......Преврат , мизерия , преврат мизерия ....а и да не забравя .....източване на държавата във вид на куфарчета , и изнасяне зад океана или в Брюксел !
    До коментар [#31] от "half_truth":

    Bukalemun
  37. 37 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3563 Неутрално

    В момента, инвестициите са силно намалели, икономика върви надолу, турската лира се обезценява стремглаво, а правителството обяви 5% икономически ръст за първите 4 месеца. 
    ========
    Защо лъжеш бе Мария ?
    Правителството няма такова право .....
    Истанбулската борса IMKB , го обяви ....а от месец насам , инвестициите към Турция се удвоиха .....
    Строящия се мост над Чанаккале , се реализира изцяло от чужди инвестиции , макар и държавата да има ресурси за това в изобилие .....
    Корейците сами се съгласиха на това.....системата yap , işlet devret , допадна и на двете страни .....както и на много други мега проекти ..... !
    До коментар [#35] от "half_truth":

    Bukalemun
  38. 38 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 2247 Неутрално

    - те се включиха в най-голямото масово събиране на лидер от Републиканската народна партия (РНП) от лятото на 1977 г.=========Как я намираш тази 40 годишна пауза ?
    —цитат от коментар 36 на eti mehter


    До идването на Ердоган имаше някакво неизменно политическо статукво. Властта се разменяше между партиите "Анаватан" и "Догуру Йол", мисля че по споразумение. Републиканската народна партия пък играеше ролята на малкия съюзник. За пръв път партия "Рефах" на Ербакан ходжа, учителят на Ердоган, проби статуквото и дойде навласт заедно с "Догуру Йол", тогава водена от Тансу Чилер. Ербакан веднага поведе открита борба за връщане на ислямския ред. Чилер беше заета със собствените си проблеми със Коч. Спряха го военните чрез заплаха на четири очи. Подаде оставка, но на негово място дойде ученика му Ердоган със много силно американско съдействие. Народа спеше дълдоко, не му приписвайте заслуги.

  39. 39 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3563 Любопитно

    Виж в момента Ердо говори на живо. ....
    През периода 2003....16 та година , в Турция са влезли 173 милиарда долара .....
    Това са пари , доброволно влезли , по желание на инвеститора ......
    За какъв спад на инвестициите говориш ? ......несериозна си !
    До коментар [#35] от "half_truth":

    Bukalemun
  40. 40 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 2247 Неутрално

    ЦЕЛИ 40 ГОДИНИ !.......Преврат , мизерия , преврат мизерия ...
    —цитат от коментар 36 на eti mehter


    Турция най-силно се разви по времето на Тургут Йозал! Разви се благодарение на това че се отвори към Запада. Навлязоха западни инвестиции и технологии, построиха се пътища и фабрики и се започна промишленост. До негово време имало ли е турска икономика ?? Ердоган ли създаде икономиката?

  41. 41 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 2247 Неутрално

    Строящия се мост над Чанаккале , се реализира изцяло от чужди инвестиции
    —цитат от коментар 37 на eti mehter


    Мостовете в Турция са много доходна и сигурна инвестиция. Не напразно не предоставят част от инвестицията за народно участие. Бих си продала къщата за да си купя акции от моста, ама за такива акции си има хора :)

  42. 42 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3563 Неутрално

    Тансу Чилер. Ербакан 
    ===========
    За тая двойка не ми говори !
    Преди малко ме пита каква е разликата между интервенцията на Аскера , до и след Ердоан.......
    За да си позволи задгранична намеса , Чиллер отиваше при Бил Клинтън и оставаше с него насаме , 2 часа , без преводачи .....само двамата .......
    А Ердоан го прави чрез невависима и целева политика ......ето това е разликата !
    До коментар [#38] от "half_truth":

    Bukalemun
  43. 43 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 2247 Неутрално

    През периода 2003....16 та година , в Турция са влезли 173 милиарда долара ...
    —цитат от коментар 39 на eti mehter


    Аха като примера с моста от предишния ми коментар. Живейте си със светлата вяра :) Аз отивам на работа. Лек ден.

  44. 44 Профил на rfq35526131
    rfq35526131
    Рейтинг: 648 Неутрално

    До коментар [#6] от "eti mehter":

    е нали беше да не ги разследват

    всеки ден сменяш версията

    ЛЪЖЕЦ

  45. 45 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3563 Весело

    Живейте си със светлата вяра :) Аз отивам на работа. Лек ден.
    ========
    Хи хи.....:)......пак избяга !
    Ама нищо .....ти си наша булка ....простено ти е .....
    До коментар [#43] от "half_truth":

    Bukalemun
  46. 46 Профил на ivan_
    ivan_
    Рейтинг: 4222 Неутрално

    До коментар [#39] от "eti mehter":

    Ети,
    или си пълен профан или се опитваш да манипулираш.
    Хайде направи пример, който да е аргумент по тезата ти за липса на спад в инвестициите.
    Примера трябва да е:
    "За периода 2003....16 та година , в Турция са влезли 173 милиарда долара ....."
    или средно 13 млрд. долара на година
    Посочи чуждите инвестиции в Турция отделно за последните 3 години, а именно 2016, 15, 14, и тогава обясни има ли или няма спад.

  47. 47 Профил на ivan_
    ivan_
    Рейтинг: 4222 Неутрално

    До коментар [#25] от "eti mehter":

    Това аргумент по темата ли трябва да е?

    В качеството си на какъв държиш сметка за дългове, Турция има по-големи дългове от Гърция, вие вашите платили ли сте си ги, че да "правиш чупки"?

  48. 48 Профил на ivan_
    ivan_
    Рейтинг: 4222 Неутрално

    До коментар [#42] от "eti mehter":

    И още една разлика ще има - в крайния резултат!

  49. 49 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3563 Неутрално

    В качеството си на гражданин на Република Турция. .....
    А за дългъвете ...... Турция си изплати последния 5 милиарден дял към МВФ , още преди 4 години ! Помня как веднага след това Катрин Лагард се въртеше покрай Ердоан ....."за да не прекъснат връзките с фондацията" ......
    Днес Турция е спонсор на МВФ , с около 5.....7 милиарда долара. ... ОФИЦИАЛНО !
    До коментар [#47] от "ivan_":

    Bukalemun
  50. 50 Профил на ivan_
    ivan_
    Рейтинг: 4222 Неутрално

    До коментар [#49] от "eti mehter":

    Ети,
    ако не друго, съм икономически грамотен човек!
    Хайде стига се излагай с подобни глупости, какво като към МВФ нямате дългове?
    Колко са ви дълговете към други кредитори - по-големи са от тези на Гърция!
    Това е контекста на коментара ми и ако не можеш да го разбереш си е много показателно за твоите възможности. Това че си гражданин на Турция няма връзка, връзката е че пишеш на някой който е задлъжнал, а ти самия също си задлъжнял - "анадънмо"?

    П.С. Вземи и се ориентирай/информитай малко какво е МВФ, какви са инструментите "специални права на тираж" с които въпросната институция работи и какво означава "спонсорство", че да не ставаш за смях с подобни писаници!

  51. 51 Профил на rfq35526131
    rfq35526131
    Рейтинг: 648 Неутрално

    До коментар [#49] от "eti mehter":

    лъжец

    да те питам катарските борчове с чушки и домати ли ще ги плащате или с кръвна плазма от базата

  52. 52 Профил на rfq35526131
    rfq35526131
    Рейтинг: 648 Неутрално

    сега по темата

    на целия свят му е ясно че нещата отиват на към гражданска война(освен на ЛЪЖЛИВИЯ)

    или ще правят каквото им каже Европа или на кучетата(Владимир чака)

  53. 53 Профил на rfq35526131
    rfq35526131
    Рейтинг: 648 Неутрално

    До коментар [#39] от "eti mehter":

    значи казваш че тия дето бягат от султаната в багажници и плуване вкл и половината ви дипломати са ненормални да бягат от всичките цветя и рози който цъфтят при вас
    ако може да се изразя така

  54. 54 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8524 Неутрално

    "мотото на похода, което беше adalet - "справедливост"
    Сигурно и ние трябва да направим протест с такова мото. И тука справедливостта отдавна липсва.

  55. 55 Профил на rfq35526131
    rfq35526131
    Рейтинг: 648 Неутрално

    До коментар [#54] от "Роси":

    важното е да не признаваме :)
    като султана и всичко ще е наред

  56. 56 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3563 Неутрално

    ако не друго, съм икономически грамотен човек!
    =========
    Ако беше така щях да го забележа .....
    Еврофондовете ще ви затрият а вие си пасувате .....само един от многото признаци , колко разбирахе от икономика .....
    Съжалявам ,ти ме принуди да го кажа ....нищо лично !
    До коментар [#50] от "ivan_":

    Bukalemun
  57. 57 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3563 Неутрално

    До коментар [#48] от "ivan_":

    Точно така.
    Няма да е както преди .....задънена улица.

    Bukalemun
  58. 58 Профил на ivan_
    ivan_
    Рейтинг: 4222 Весело

    До коментар [#56] от "eti mehter":

    Уау, Ети!
    Казваш пробваш се за нещо да се хванеш, ча да напишеш някакъв отговор на поредицата ми от коментари?

    И се хвана за това?

    Браво, "чуваш ги работите"!

  59. 59 Профил на ivan_
    ivan_
    Рейтинг: 4222 Неутрално

    До коментар [#57] от "eti mehter":

    Да сме живи и здрави, за да се "насладим" на крайния резултат.
    Дано ти да си прав, че си там на място и ако не си ще ти се отрази пряко.

  60. 60 Профил на rfq35526131
    rfq35526131
    Рейтинг: 648 Неутрално



    До коментар [#57] от "eti mehter":

    улицата е еднопосочна и води към АЗИЯ

    то и без това за Европа визи ще ви трябват както вървят нещата

    определено те разбраха почти всички ,че мисленето и истината не са ти силната страна

    точно като на знаеш кой мустакат ръководител

  61. 61 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 528 Неутрално

    "През 1930 г. той слага началото на гражданско неподчинение, когато британските власти въвеждат данък върху производството на сол..."

    Глупости. Не го въвеждат британците. Данък върху солта има от хилядолетия и не само в Индия. И не Ганди слага началото - бунтове има още през 19 век.
    Това, което става, е че през 20-те години британците увеличават ставките почти двойно, във време, когато доста държави го намаляват или съвсем се отказват от данъка. И между другото - в момента в Индия все още има данък върху солта.

  62. 62 Профил на Nazlim S
    Nazlim S
    Рейтинг: 350 Неутрално

    Мирна мирна, като стане бойна съпротивата ще Фърчат Йобазите берабер с главатаря им.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах