Придвижването с колело до работа намалява риска от тежки болести почти наполовина

Придвижването с колело до работа намалява риска от тежки болести почти наполовина

© Мария Съботинова



Освен че е евтино и екологично, придвижването с велосипед до работа всеки ден, има постоянен благотворен ефект върху здравето. Всъщност това е най-здравословният начин да отиде човек на работа, повече дори и от ходенето пеша, затова трябва да се поощрява от държавата и общините по всякакви начини, смятат авторите на нов мащабен анализ, публикуван в "Бритиш медикъл джърнъл" и цитиран от "Ройтерс".


Изследователите сравнили здравословното състояние на над 264 хиляди души на Острова и го съпоставили с методите, по които те стигат до работата си всеки ден. Данните са от един от най-големите медицински регистри във Великобритания, т. нар. Биобанка, където именно за изследователски цели и в помощ на здравните власти, се събират детайли за начина на живот, хранителните и двигателните навици, патологиите и честота на боледувания на над половин милион британци.


Средната възраст на анализираната многохилядна група е 53 години. Сред хората, най-здрави се оказали тези, които редовно ползват колело за придвижване. При тях рискът от онкологични заболявания бил с 45% по-нисък и рискът от сърдечно-съдови болести - с 46% по-нисък, отколкото при хората, които пътуват с кола или с градския транспорт до работа.


За изненада, при хората, които вървят пеша, са измерени по-ниски показатели за здраве. Според проучването те са с 27% по-малък риск от сърдечна болест и с 36% понижен риск от преждевременна смърт, но от редовното им ходенет няма видим ефект по отношение на канцерогенните болести.




Учените уточняват, че това са само наблюдения и в тях има пропуски, които не позволяват категорични заключения - например разстоянието, което хората изминават на крак или с колело, също и темпото, терена, градските условия и др.


Въпреки това са убедени, че драстичните процентни разлики в заболеваемостта от едни от най-тежките болести, са достатъчно основание властите да предприемат мерки за стимулирането на колоезденето. Например изграждането на повече велоалеи, системи за публични колела и привилегии за велосипедистите. От една страна, това ще подобри общественото здраве като даде възможност на повече хора да се движат активно, и от друга - ще намали трафика на моторни превозни средства, а с него отчасти и замърсяването на въздуха в градовете.

Коментари (42)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1225 Неутрално

    С толкова здрави хора, какво ще го правим тоя пренаселен свят? 😁
    Глобалистите би трябвало да ги забранят.

    Лицемеркел акбар!
  2. 2 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 8010 Неутрално

    А каква марка да е колелото?
    Не е ли най-здравословно да ходим пеш на работа?

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  3. 3 Профил на Nil satis nisi optimum
    Nil satis nisi optimum
    Рейтинг: 577 Любопитно

    Ако трябва да изминавам всеки ден трасето от Руски паметник до Плиска, примерно, в час пик дали ще си подбря здравето, или ще си докарам силикоза?

    В търсене на компромис хората забравиха търсенето на ИСТИНАТА!
  4. 4 Профил на Nil satis nisi optimum
    Nil satis nisi optimum
    Рейтинг: 577 Весело

    С толкова здрави хора, какво ще го правим тоя пренаселен свят? 😁Глобалистите би трябвало да ги забранят.
    —цитат от коментар 1 на БМЗ


    Много бъркаш! Глоболистите сме на мнение, че колкото повче хора са привърженици на здравословния живот, на толкова повече ще пробутваме гола вОда (хомеопатия) и уринотерапия (по Гала). За това подкрепяме!

    В търсене на компромис хората забравиха търсенето на ИСТИНАТА!
  5. 5 Профил на mentra65
    mentra65
    Рейтинг: 1078 Любопитно

    ,,Придвижването с колело до работа намалява риска от тежки болести почти наполовина".......................................................Само,че това не важи за Б.Г.и особено за големите градове.Много по голям е риска да бъдете размазан на пътя от авто талибаните.

  6. 6 Профил на kutlovchanin
    kutlovchanin
    Рейтинг: 397 Неутрално

    Резултатите не могат да са съвсем коректни. Хората, които ходят с велосипед на работа, в много по-голям процент живеят в малки населени места с по чист въздух.

  7. 7 Профил на ciklonalen.vihar
    ciklonalen.vihar
    Рейтинг: 300 Неутрално

    Ако някъде е нормално дъщерята на краля/премиера да ходи на лекции с колело, у нас внучката на Гроздьо Гроздев от с.Гроздьово смята, че е под "нивото" й да се вози на тролей, камо ли да върви пеш.

  8. 8 Профил на stephanco
    stephanco
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Най-големият проблем е, че нямаме такива управляващи!
    Затова - забрана всички служебни и особено дупетатски автомобили!

    Честността е най-добрата политика! Българите ставаме все по-прости, все по-бедни, все по-болни и все по-малко ...
  9. 9 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1225 Неутрално

    До коментар [#3] от "Nil satis nisi optimum":

    От Руски паметник, по Графа, през Борисовата, от хотел Москва нататък по уличките към Плиска.
    Виждаш ли, не толкова сложно. 😏 Иска се малко проучване на маршрута.
    Силикоза няма да получиш. 😊

    Лицемеркел акбар!
  10. 10 Профил на Petar Stoqnchev
    Petar Stoqnchev
    Рейтинг: 234 Неутрално

    благодарение на колелото което си купи един мои познат получи инфаркт прие много тежко когато му го откраднаха

  11. 11 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 903 Неутрално

    Да докладвам! :)

    Всеки ден съм на работа с колело. Минавам 4км в едната посока и 4 в другата. Понякога обикалям и града по лична или служебна работа стигайки до 30км/ден. Безкрайно съм доволен, направо се родих втори път от как зарязах напълно колата за града. Направо се чудя на хората, защо си причиняват нерви да използват автомобил, ама мързела и инерцията са велика сила, а борбата с тях е неравна :)
    Относно здравето, като опит мога да споделя че вятъра и разликите в температурата карат тялото да реагира адекватно на промените когато се сменят сезоните и така есенно и зимно време на практика не боледувам, гриповете ги пропускам, няма настинки, сополи и прочие. И най-важното прибирам се за нула време в къщи, минавайки през магазина да напазаря(винаги има место за паркиране!!), и ако не трябваше да минавам 1 км дупки, кал/прах от най-близкия път до дома ми, всичко щеше да е пълно 6! Ама с пловдивските общинари толкова!
    Слава Богу, че поне велоалеи направиха!

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  12. 12 Профил на OOPS
    OOPS
    Рейтинг: 855 Неутрално

    Слава Богу, че поне велоалеи направиха!
    —цитат от коментар 11 на traveler1

    Не "Слава Богу", а Браво. Не бяха длъжни.

  13. 13 Профил на topal
    topal
    Рейтинг: 245 Неутрално

    "Придвижването с колело до работа намалява риска от тежки болести...." Затова пък увеличава риска от тежки травми (в Бг, де)...

  14. 14 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 1972 Неутрално

    До коментар [#11] от "traveler1":

    Така и трябва. За щастие и моя маршрут от нас до работата позволява да минавам през паркове и малки улички между блоковете, та и аз се радвам на това че се придвижвам с колело. За съжаление тук, в София има още много какво да се направи по въпроса с велоалеите, но все пак, ако човек внимателно подбере маршрута, не е проблем да се придвижи.

    Panta rhei....
  15. 15 Профил на Чинчила
    Чинчила
    Рейтинг: 306 Неутрално

    От 30 години ходя с колело на работа и на училище основно в чужбина, а сега и в България. В София всъщност не е чак толкова зле, както много хора си го представят. Проблемът основно е във внимателното подбиране на маршрут. За разлика от Европа тук е разрешено карането на велосипед без ограничения в парковете, както и каране по трасето на трамвая, например.
    Проблемът би настъпил, когато велосипедистите наистина станат много, защото никой не е мислил и планирал такъв вид транспорт.

  16. 16 Профил на subsonic
    subsonic
    Рейтинг: 567 Неутрално

    Но многократно увеличава риска да ви блъсне кола или камион.

  17. 17 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8771 Неутрално

    И е приятно, особено като се оправи времето. А шофьорите трябва да се научат да пазят колоездачите, защото са по-уязвимите.

  18. 18 Профил на shule
    shule
    Рейтинг: 838 Неутрално

    Като оставим иронията настрана, полезността на придвижването с колело е неоспорима. В Италия например, в по-малките и средно големи градове това направо си е основен начин на придвижване. Със сигурност никой не е убеждавал хората колко е здравословно да го правят, а са се убедили сами, че просто е по удобно, бързо, евтино и лесно за "паркиране". Порази ме това, че млади, стари, мъже, жени, баби, дядовци, хора, очевидно с професии изискващи някакъв специален дрескод, буквално всички се придвижват по този начин. А там, нито автомобилното движение е по НЕнатоварено от нашето, нито т.н. джигити са по малко, нито крадците. Вероятно, просто е въпрос на традиции, липса на глупави комплекси, е вероятно и това, че имаше времена когато у нас и да си купиш колело си беше проблем, но сега, слава богу не е така. Да, в големите градове, по разбираеми причини е по-сложно, но с челенасочени действия на кметсвата и медии за популяризиране и стимулиране на придвижването с колело нещата могат да се получат.

  19. 19 Профил на naskom44
    naskom44
    Рейтинг: 703 Неутрално

    До коментар [#12] от "OOPS":

    къде са и какви са ? Май само повече проформа

  20. 20 Профил на alextan
    alextan
    Рейтинг: 809 Неутрално

    До коментар [#3] от "Nil satis nisi optimum":

    Не е кой знае колко дълъг маршрута. Аз съм от Пловдив, редовно като ходя в София си ходя пеш от Орлов мост до Руски паметник - за 30 мин. го взимам, а после от Руски паметник до автогарата - за около 40 мин. И зимата въздухът си е ОК в София, в Пловдив е ужас (главно заради горенето на въглища от домакинствата). Иначе си ходя пеш на работа в Пловдив - по 25 мин. в посока. Лошото е, че от вторият по население квартал пешеходният път до центъра минава през главната жп линия - от там минават хиляди хора на ден и няма нито надлез, нито подлез. Въпрос на време е да се случи някакъв инцидент. А миналата седмица ми се случи нещо странно - влак спря да минем аз и още 2 души.

  21. 21 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 903 Неутрално

    До коментар [#12] от "OOPS":къде са и какви са ? Май само повече проформа
    —цитат от коментар 19 на naskom44


    http://www.plovdiv.bg/wp-content/uploads/2015/01/KARTA_VELOALEI_STOQNKI-MAP_VELO.jpg

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  22. 22 Профил на Nil satis nisi optimum
    Nil satis nisi optimum
    Рейтинг: 577 Неутрално

    До коментар [#20] от "alextan":

    В Пловдив аз също ходя предимно пеша, често от гарата до гребната база, и въздухът ми се струва ОК. Може би - чуждата кокошка...

    В търсене на компромис хората забравиха търсенето на ИСТИНАТА!
  23. 23 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 395 Неутрално

    До коментар [#18] от "shule":

    Точно така е, колега! Адмирации за позицията!

    До коментар [#15] от "Чинчила":

    Така е. Според мен в един момент ще се намери баланс между личните автомобили, фирмените такива, обществения транспорт и велосипедите. Важното е на този етап е да има достатъчно велоалеи - нещо, по което Столична община има доста какво да направи.

    До коментар [#3] от "Nil satis nisi optimum":

    Нема кво да се коркаш! Не може да живеем в пашкули, изолирани от околната среда - просто не е здравословно. Един от най-добрите ни специалисти по сърдечно здраве каза точно това днес - че за да работи имунитетът на организма, има нужда от микроби. Което не означава съзнателно да си замърсяваме тялото и органите, но и напълно стерилната среда е невъзможно и вредна, според мен, и не само според мен.

  24. 24 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 903 Неутрално

    [quote#12:"OOPS"][/quote]

    Е то по тая логика, те(общинарите) за какво да са ни длъжни, освен да ни прибират дънъците? :)

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  25. 25 Профил на alextan
    alextan
    Рейтинг: 809 Неутрално

    До коментар [#24] от "traveler1":

    Експерти от МРРБ признаха, че по транспортните проекти в Пловдив велоалеите са най-добри - всички видяхме снимки с недоразуменията във Варна и София. За съжаление има една малка подробност - в Пловдив отделиха провече внимание и средства за велоалеи просто защото трябваше за това да им отидат парите, тъй като градът е единствения голям град без общински транспорт и съответно не можаха и да си закупят автобуси и тролеи.

  26. 26 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 395 Неутрално

    До коментар [#24] от "traveler1":

    Така е.

    До коментар [#25] от "alextan":

    Как така Пловдив няма обществен транспорт? Имате предвид, че линиите са отдадени изцяло на частници?

  27. 27 Профил на general_patton
    general_patton
    Рейтинг: 710 Весело

    Карането на колело било по-полезно от ходенето пеша- е такава глупост само малоумник може да измисли. Вървенето с умерена скорост е доказано, че е възможно най-полезното физическо усилие, което човек може да практикува.

  28. 28 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2527 Неутрално

    То и без особени познания по въпроса човек може да стигне до подобни изводи, макар че съм леко изненадан че с колело е по-добре от пеша, но както се казва в съобщението, все пак има възможности за грешки.
    Иначе, ако се позамислим малко, няма начин да не стигнем до извода, че така освен че е добре за здравето, не е лошо и за джоба - така че всеки си има глава ( за мозъка не е много сигурно:)) и може да направи своя избор.

  29. 29 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2527 Неутрално

    До коментар [#23] от "Читател":

    Поддържам напълно мнението ви и както се вижда, дори от нашия скромен форум, не сме малко които разсъждаваме в тази посока.
    А това, че е добре за здравето, означава и по-малко разходи в здравната система, на която никога ( и май никъде:))не и стигат парите.
    В този смисъл, наистина може и трябва да се потърсят стимули, с които да бъдат привличани повече хора към създаване, изграждане и разпространяване на здравособни навици за живот.

  30. 30 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 903 Неутрално

    До коментар [#24] от "traveler1":Така е.До коментар [#25] от "alextan":Как така Пловдив няма обществен транспорт? Имате предвид, че линиите са отдадени изцяло на частници?
    —цитат от коментар 26 на Читател


    Да, може да се каже че в Пловдив има някакво подобие на градски транспорт от частни линии, на които общината плаща за всеки курс, а гражданите избягват да ползват, защото автобусите не са с нищо по-добри от автомобилите - същата ниска скорост, задръствания, воня, мръсотия и шум. С колата обаче е доста по-удобно.
    Дебелите глави в общината правят всичко възможно, за да пречат на смяната на автобусите с тролеи, или още по-добре трамваи, защото, за да стане всичко това, ще се отрежат приходите и комисионните по цялата съществуваща верига. От една страна нямало пари за нов транспорт(ако се слуша чантаджийството), а от друга, няма проблем да се наливат милиони в автобуси, които никой не ползва. Но както се казва, тук всичко е на въпреки...
    Така Европейската столица на културата се превръща в ориенталски град без надежден, бърз и екологичен градски транспорт, и докато повечето европейски столици забраняват автомобила в центровете си, ние вървим с бесни стъпки към момента на ходенето до тоалетната с автомобила си.
    Благодаря на община Пловдив, за което...

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  31. 31 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1621 Весело

    Като дете, ученик (като студент - пеша), че и първите десетина години от трудовия стаж се придвижвах само с велосипед. Лято, зима - нямаше значение, дори в дъжда - управлявах с една ръка, в другата - чадъра. Събираха се поне 15 километра дневно.
    Е, после се появиха децата, трафика стана тежък, работното място отиде извън града и се наложи да мина на автомобил.
    Сега карам велосипед само чат-пат в неделя.
    Вече съм над средната възраст, но благодарение на тогавашните тренировки съм все още в прилична форма.
    Силно го препоръчвам, особено на по-младите - ефектът е почти като от плуването (е, трябват и отделни тренировки за раменния пояс), но е много по-практично, евтино и лесно.

    Знанието е сила, информацията - власт
  32. 32 Профил на carpe_diem_
    carpe_diem_
    Рейтинг: 447 Неутрално

    Както беше казал един известен водещ на автомобилно предаване:
    "Give them an inch and they will give you a mile"...

    Сиреч, нищо против велосипедистите, даже напротив, трябва да ги пазим много (много повече от мотористите), ама пак е хубаво повече от тях да знаят (и да прилагат) правилата за движение по пътищата. Като им направят велоалеи, да си карат по тях, като минават по пешеходна пътека, да решат дали искат да са пешеходци (сиреч - да си слязат от коллото и да го путат, докато пресичат, а не да ти изскочат на 5 м пред колата с голяма скорост), да не карат по тротоара (освен ако не са под 12 г.), и т.н.
    Неща от рода на "ама аз няма откъде да мина, затова карам от тук" не важат. Както написа някой по-горе "при правилно планиране на маршрута,..."
    Аз ако искам малките улички в центъра (на София ли, на някой по-малък град ли) да са магистрала, мога ли да карам там със 140 км/ч, само заото искам там да е магистрала?! Не, не мога, за това карам с примерно 30.
    Така и любимите ни велосипедисти, ако са над 12 годишни, като минават по Витошка (или през парка на НДК), трябва да слизат от колелата и да ги бутат (или да карат по малките улички наравно с колите, не по тротоара, а пред НДК - да си карат по велоалеята, която опасва парка, а не да газят децата и кучетата на хората)...
    А, да, и светофарите... И те важат... Ако не ти се въртят педали, ходи пеша или се качи на градския транспорт (ама няма да спирам на червено, после трябва да въртя, докато се засиля пак)...
    Леле колко дълго стана... Схванахте идеята де... :)

  33. 33 Профил на pavur
    pavur
    Рейтинг: 726 Неутрално

    обаче се увеличава риска да те блъсне някой бърз и яростен,да си строшиш крак,ръка,ребра,гъз,глава,гълташ повече мизерии заради мръсния въздух и въобще е същото като да ходиш пеш или да тичаш за ''здраве''-съкращаваш си живота.

  34. 34 Профил на pavur
    pavur
    Рейтинг: 726 Неутрално

    всичко идва от некачествената храна, прекалената загриженост за дребни неща,алчност,завист,отрицателни емоции свързани с живуркането в големия град, излъчвания от нафрашканите с необезопасена електроника домове,офиси,вредни тъкани на дрехи,леност,пиячка,кофти жени с които си тровиш психиката...па ти си карай колело.

  35. 35 Профил на tww09306483
    tww09306483
    Рейтинг: 3181 Неутрално

    Като прочетох заглавието, първото което си помислих: Зависи къде...! После Ройтерс и Бритиш медицински вестник и всичко си дойде на мястото.
    Ходил съм на работа с колелото преди години, ама се отказах... Прахоляк или кал, според сезона. Дупки, капаци на шахти. Гъсти талази от пушеци, които трябва да вдишваш, на светофарите... Имал съм и проблеми с бездомни кучета, дето ти се хвърлят отгоре. За това, че някъде могат да те премажат, даже и не ми се говори. И от удоволствие, този начин на придвижване се превърна в риск.
    Велоалеите, които виждам някъде са такава глупост, че веднага си личи, че става въпрос, само и единствено да се сгънат някакви пари...!
    Имам едно алуминиево Пежо, чак ми се свиди, да го троша из дупките...! Днес понапече малко, може да го изкарам от мазата и да му поизтрия праха...

    Искам да съм негър, в щата Алабама...!
  36. 36 Профил на coxo
    coxo
    Рейтинг: 595 Неутрално

    Да докладвам! :)Всеки ден съм на работа с колело. Минавам 4км в едната посока и 4 в другата. Понякога обикалям и града по лична или служебна работа стигайки до 30км/ден. Безкрайно съм доволен, направо се родих втори път от как зарязах напълно колата за града. Направо се чудя на хората, защо си причиняват нерви да използват автомобил, ама мързела и инерцията са велика сила, а борбата с тях е неравна :)Относно здравето, като опит мога да споделя че вятъра и разликите в температурата карат тялото да реагира адекватно на промените когато се сменят сезоните и така есенно и зимно време на практика не боледувам, гриповете ги пропускам, няма настинки, сополи и прочие. И най-важното прибирам се за нула време в къщи, минавайки през магазина да напазаря(винаги има место за паркиране!!), и ако не трябваше да минавам 1 км дупки, кал/прах от най-близкия път до дома ми, всичко щеше да е пълно 6! Ама с пловдивските общинари толкова! Слава Богу, че поне велоалеи направиха!
    —цитат от коментар 11 на traveler1


    Имате си и хубав колодрум, за който искрено ви завиждам, майнички.

  37. 37 Профил на ivan_
    ivan_
    Рейтинг: 4499 Неутрално

    До коментар [#27] от "general_patton":

    Заедно с плуването...

  38. 38 Профил на mushashi
    mushashi
    Рейтинг: 2627 Неутрално

    Много е относително подобно твърдение.Първо рискът да те блъсне автомобил нараства многократно,второ доказано е ,че човек поема повече вредни вещества,когато се движи в замърсена околна среда каквато създават автомобилите по пътищата,трето през зимата е голяма вероятността да се разболееш,лятото вероятността от топлинен удар също е висока.Да не говорим,че отиваш изпотен на работа,което не е най-приятната опция.
    Всичко това не означава,че съм противник на физическата активност-напротив аз самият всекидневно правя разходки по 4-5 километра и съм в отлична за годините си форма.Но това става след работа,а през зимата ползвам бягаща пътека.

  39. 39 Профил на GreenEyes
    GreenEyes
    Рейтинг: 2983 Неутрално

    Да докладвам! :)Всеки ден съм на работа с колело. Минавам 4км в едната посока и 4 в другата. Понякога обикалям и града по лична или служебна работа стигайки до 30км/ден. Безкрайно съм доволен, направо се родих втори път от как зарязах напълно колата за града. Направо се чудя на хората, защо си причиняват нерви да използват автомобил, ама мързела и инерцията са велика сила, а борбата с тях е неравна :)Относно здравето, като опит мога да споделя че вятъра и разликите в температурата карат тялото да реагира адекватно на промените когато се сменят сезоните и така есенно и зимно време на практика не боледувам, гриповете ги пропускам, няма настинки, сополи и прочие. И най-важното прибирам се за нула време в къщи, минавайки през магазина да напазаря(винаги има место за паркиране!!), и ако не трябваше да минавам 1 км дупки, кал/прах от най-близкия път до дома ми, всичко щеше да е пълно 6! Ама с пловдивските общинари толкова! Слава Богу, че поне велоалеи направиха!
    —цитат от коментар 11 на traveler1


    Да докладвам и аз. Изминавам всеки ден 6 мили на отиване и 6 мили на връщане от работа. Почти навсякъде у наше село има велоалеи, но въпреки това внимавам, щото човек никога не знае. Тук, пешеходците и велосипедистите са като свещените крави в Индия, дори велосипедистите си имат някакви организации с адвокати (в които аз не членувам) които защитават членовете си безплатно в съда, ако някой бъде блъснат. Иначе си имам и супер екологична кола, която използвам през уикендите, за пазаруване или когато ходя на някое парти, конференция, риболов и т.н. Проблемът, както някои колеги споменаха е къде караш колело. У наше село въздухът е невероятно чист, нощно време виждаш звездите почти толкова ясно, колкото и на Беглика, Западните Родопи. Така че да се ходи пеш или да се кара колело е невероятно удоволствие. За мен, обаче, върхът на щастието за един велосипедист може да постигне само на едно единствено място в света - това е Амстердам. Този град е рай за любителите на велосипедното придвижване.

  40. 40 Профил на a4kataaa
    a4kataaa
    Рейтинг: 312 Неутрално

    [quote#39:"GreenEyes"][/quote]

    Амстердам безпорно е много добър град за велосипедисти, но не бих казал, че е най добрият или поне не единственият. Копенхаген по нищо не му отстъпва. Като е трудно да се каже, кой от двата е по добър. В Копенхаген например има зелена вълна за велосипедистите. Светофарите са настроени така, че ако се движиш с 20км/ч да не спираш на червено. Отфелно от това има мост, построен само и единствено за велосипедисти (пешеходци нямат право да го ползват). https://www.youtube.com/watch?v=JuLjsyu-pEA

  41. 41 Профил на a4kataaa
    a4kataaa
    Рейтинг: 312 Неутрално

    Ето и едно пътешествие на двама братя близнаци от Берлин до Шанхай с велосипеди https://www.youtube.com/watch?v=dsSu4FFSSTg

  42. 42 Профил на David Moyseev
    David Moyseev
    Рейтинг: 307 Неутрално

    До коментар [#3] от "Nil satis nisi optimum":От Руски паметник, по Графа, през Борисовата, от хотел Москва нататък по уличките към Плиска.Виждаш ли, не толкова сложно. 😏 Иска се малко проучване на маршрута.Силикоза няма да получиш. 😊
    —цитат от коментар 9 на БМЗ


    Дори и това не е нужно! Ходи си на работа, както можеш и както е удобно, но като се върнеш, не сядай пред водката и телевизора, а направи десет километра по алеите на най-близкия парк! И това по-добрата идея, щото в движението непрекъснато дишаш върху велосипеда отровните газове на колите и пушиляците им- А в парка можеш и да си слушаш плеъра докато караш и удоволствието е двойно. За ползата даже и не говоря. Откакто го правя спрях да се задъхвам след 50 метра тичане! Не е да вярване, но ако има ден, в който не мога да карам колелото, направо се чувствам кофти.....





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах