Десет възможни източника на стрес във всяка фирма

Архив: Противостресов курс за разбиване на коли и компютри с чук, Испания

© Reuters

Архив: Противостресов курс за разбиване на коли и компютри с чук, Испания



На 10 октомври се отбелязва Световният ден на психичното здраве. Тази година той е посветен на психично здраве на работното място и по повода Националният център за обществено здраве и анализи (НЦОЗА) изброява десетте фактора във всяка работна обстановка, които могат да бъдат източник на стрес за служителите и на които работодателите трябва да обърнат внимание, ако искат пълноценни хора.


Стресът е едновременно личен и фирмен проблем, отбелязват специалистите от НЦОЗА. Условията, водещи до проблеми със стреса, нарастват в глобален мащаб. Но стресиращите фактори и техните последици могат да се предотвратяват, когато се изгладят проблемите на организацията, комуникацията и цялостно условията на работа във фирмата. Това дори е задължително по европейските изисквания за здравето и безопасността на труда.


Според европейско проучване от 2011 г. 55% от хората с психичноздравни проблеми не успяват да се върнат на работа, въпреки че правят опит, а две трети от тези които се връщат, заемат по-ниска позиция и имат по-ниско заплащане в сравнение с предишната си работа. Над 38% от гражданите на ЕС са преживявали някакво психично заболяване през живота си, като 14% от тях са били с тревожни разстройства, 7% са страдали от безсъние, 6.9% от депресивни разстройства, 6.3% – от психосоматични разстройства, и над 4% са злоупотребявали с алкохол или вещества, сочи официалната статистика.


Фактори и условия в работата, създаващи стрес




1. Организационна култура и функция


- Лоша комуникация. Липса на възможност за гласно изразяване на проблеми и оплаквания.
- Ниско ниво на подкрепа за решаване на проблеми и лично развитие. Присъствие на практика на "порицание/критикуване", когато нещата вървят зле, отричане на потенциалните проблеми.
- Неясни организационни задачи.


2. Роля в организацията


- Неяснота на ролите и изискванията към конкретния служител. Липса на ясно описание на задълженията.
- Неяснота по отношение на необходимата квалификация за конкретното работно място.
- Конфликт на ролите в организацията. Персоналът има усещането, че работата изисква от тях противоречиво поведение.
- Отговорност за други хора.
- Непълноценност на ролята. Много отговорности, но ограничена оторизация, власт или капацитет за вземане на решения и възлагане на задачи.


3. Кариерно развитие


- Застой и несигурност на кариерата.
- Недооценяване или свръхоценяване.
- Лошо заплащане.
- Несигурност на работата, непостоянство на служебната позиция, страх от уволнение.
- Ниска социална значимост на работата.


4. Свобода на вземане на решения и контрол


- Слабо участие във вземане на решения.
- Ограничена свобода за вземане на решения, организиране на работата и лична инициатива.
- Липса на възможност за личен контрол и съдействие.
- Липса на контрол, на признание на приноса за крайния продукт на труда и възнаграждение за добро изпълнение на трудовите задачи.
- Свръхконтрол.


5. Междуличностни отношения


- Социална и физическа изолация.
- Лоши взаимоотношения с началниците.
- Лоши взаимоотношения с колегите; междуличностни конфликти.
- Липса на социална подкрепа, не-сътрудничещи и не-подкрепящи началници, колеги или подчинени.
- Несгоди поради предразсъдъци на възрастова, полова, расова, етническа или религиозна основа.


6. Съгласуване "дом – работа"


- Дисбаланс между изискванията на работата и тези на живота извън работното място (конфликт на ежедневните роли).
- Конфликтни изисквания в работата и в дома.
- Лоша подкрепа от близките.


7. Работна среда и екипировка


- Проблеми с надеждността, наличността, съответствието и поддръжката или екипировката и съоръженията за пълноценна работа.
- Неприятна или опасна физическа работна среда.


8. Трудовите задачи


- Досадна и повтаряща се работа: липса на разнообразни или кратки работни цикли.
- Фрагментирана или безсмислена работа.
- Липса на възможност за ефективно използване на личните таланти и умения.
- Висока несигурност.
- Липса на възможност за повишаване на квалификацията - твърде малко, но и прекалено много обучение.
- Високи изисквания към вниманието. Потенциална опасност малки грешки или моментна липса на внимание да доведат до сериозни и дори катастрофални последици.
- Влизащи в конфликт изисквания.
- Недостигащи ресурси.


9. Натовареност


- Претоварване - неадекватно време за завършване на задачата, водещо до лична и на възложителите неудовлетвореност.
- Непълноценно използване на капацитета - твърде малко работа.
- Липса на контрол върху собствения ритъм на работа.
- Задачи, които спешно трябва да се изпълнят.


10. Работен график


- Работа на смени.
- Непредвидими часове. Очакване, че е нормално персоналът да работи извънредно или да си взема работа за вкъщи.
- Дълъг или несоциален работен ден.
- Твърди работни графици без възможност за компромиси и гъвкавост.

Коментари (9)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Milva
    Milva
    Рейтинг: 709 Неутрално

    Трите основни източници на стрес в офиса (правилото на трите К): компютри, колеги, клюки.

    Най-ведрото нещо в офиса (правилото на трите П): петък пет и половина.

    :)

    I don't want to believe. I want to know.
  2. 2 Профил на chepokalipsis
    chepokalipsis
    Рейтинг: 22 Неутрално

    Който е писал тая статия, явно не е работил с клиенти, особено в сервиз на гаранционни уреди. Идват и почват да ти викат, все едно ти си им развалил уреда. Само че виждаш, как уредът не е бил почистван изобщо и това е довело до проблема, което е описано, че не влиза в гаранцията и почват някакви заплахи с КЗП, Господари на ефира и от сорта. Само факта, че съм супер спокоен, ми е помогнал, да не изнасят клиентите с краката напред.

    И преди не харесвах особено хората, но след тая работа си мисля, че трябва да започнем да ги убиваме, мръсни изроди!

    Други натоварващи фактори - колеги, които нямат достатъчно работа и започват да правят интриги. Работил съм във фирма, в която извън тиймбилдинги, нямахме време да си кажем една дума и нямаше грам напрежение във фирмата. И мен никога не ме е било страх от уволнение, защото обикновено аз напускам. И не знам кой го натоварва часовете, но винаги на интервюто питаш, ако не те устройват - не почвай. Аз още при почването им казвам - работното време е от 9 до 6, а не до 6 и 5. Та се научават навсякъде.

  3. 3 Профил на cases
    cases
    Рейтинг: 425 Неутрално

    Много познато ми звучи ...

  4. 4 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9280 Весело

    Мдаа, просто се чудя как не съм полудял :)
    А може би вече съм?

  5. 5 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 3763 Неутрално

    като им чета списъка, да бяха написали - "всичко". ама нямаше да има статия.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  6. 6 Профил на Николай Георгиев
    Николай Георгиев
    Рейтинг: 1497 Весело

    До коментар [#2] от "chepokalipsis":

    Явно вече сте стресиран, и то прекомерно!

  7. 7 Профил на Imeto mi
    Imeto mi
    Рейтинг: 480 Неутрално

    Напълно нормално е да има стрес на работното място. Това, което трябва да се случва е периодични разговори и постепенно всички ще са чути

  8. 8 Профил на Tikva Oranjeva
    Tikva Oranjeva
    Рейтинг: 260 Неутрално

    5 -"Лоши взаимоотношения с началниците."
    Абе, това да имаш началници не си е работа.

  9. 9 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 1834 Неутрално

    "- Непълноценно използване на капацитета - твърде малко работа."

    Ей това не го разбирам!
    Стига заплащането да е твърде много, нямам претенции колко ще е работата - ако ще и да е твърде твърде малко.

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах