ЕurActiv: Българите дишат убийствено мръсен въздух

© Цветелина Белутова



Хроничното замърсяване прави България едно от най-смъртоносните места за живеене в света заради лошото качество на въздуха, пише онлайн изданието EurActiv. Това се случва на фона на дългогодишни усилия за подобряване на контрола и спазване на стандартите на ЕС.


От присъединяването си към съюза през 2007 г. страната отбелязва напредък в подобряването на екологичния контрол и приемането на правила за опазване качеството на въздуха, водите и околната среда. Според анализатори обаче тези правила остават на хартия и прилагането им се неглижира и от националните, и от европейските институции.


"Разполагаме с много добри закони и системи за наблюдение, казва за EurАctiv Георги Стефанов, експерт по климатичните промени и политики в природозащитната организация WWF. Имаме всичко освен прилагане на законите."


Докато ЕК обмисля промени в директивата за качеството на въздуха от 2008 г. анализатори твърдят, че България, наред с други страни от ЕС, се проваля в прилагането на екологичното си законодателство. Очаква се Комисията да затегне стандартите за качество на въздуха най-късно до 2013 г.



Тежката индустриализация остави тежко наследство на България с края на комунистическия режим през 1989 г., пише още EurАctiv. Но днешните проблеми на страната са причинени най-вече от овехтяла енергийна и индустриална инфраструктура и от застаряващия транспортен парк.


Бедността също допринася, коментира Георги Стефанов, защото големи общности в страната са зависими от дърва и други мръсни горива за отопление и готвене. Тези горива изпускат опасни вещества, които влошават качеството както на въздуха в самите домакинства, така и на този в градовете.


Лошото качество на въздуха има смъртоносни последствия в България и Румъния. Преди тях по смъртност причинена от замърсяване на градския въздух се нарежда единствено Армения, по данни на Програмата за развитие на ООН (UNDP).


Според публикувания този месец Доклад за човешкото развитие на UNDP за 2011 г., годишната смъртност причинена от лошо качество на въздуха е малко по-висока в Румъния - 439 смъртни случая на 1 млн. души в сравнение с 437 в България. Страната ни обаче е на челно място в Европа по интензивност на замърсяването на въздуха и се нарежда първата четвърт на най-замърсените от всички 187 страни, включени в доклада.


България и Румъния обаче не са единствените - до момента Еврокомисията е предприела мерки срещу 20 страни членки на съюза за нарушения в областта на качеството на въздуха.


Здравни специалисти в ЕС смятат, че качеството на външния и вътрешния въздух не получава достатъчно внимание. "Много от политическите решения, които се вземат в момента, неглижират или подценяват здравните последствия, твърди Юха Пеканен, лекар оглавяващ отдела за здраве и околна среда във финландския национален институт за здравна и социална политика.


Според Пеканен замърсяването на въздуха представлява сериозна заплаха за здравето, като само във Финландия 2000 души годишно умират поради продължително излагане на фини прахови частици. Той призовава за по-строги политики за предотвратяване на замърсяването чрез използване на по-чисти горива и подобряване на енергийната и транспортната ефективност.


Природозащитници се притесняват също, че разнопосочни политики като насърчаването на употребата на дизел и биогорива или субсидирането на енергетиката от въглища са в противоречие с необходимостта от подобряване качеството на въздуха.


По данни на Европейската агенция по околната среда през 2000 г. мръсният въздух е допринесъл за преждевременната смърт на 370 000 души в Европа, като най-голяма роля за това имат серният диоксид, отделян при изгарянето на въглища, и оловото от автомобилните горива. Агенцията прогнозира, че дори при по-строги стандарти за качество на въздуха и драстично намаляване на токсичните вещества смъртността през 2020 г. ще бъде около 230 000 души.


Статистиките на агенцията сочат, че през изминалото десетилетие между 20% и 50% от градските жители са били изложени на концентрации на фини прахови частици над допустимите дневни стойности. Това води до различни здравни последствия – от краткосрочни като сърбеж и дразнене на очите до дългосрочни като различни дихателни, сърдечно-съдови и ракови заболявания.


ЕС стимулира дизела с предимство пред бензина, защото е по-ефективен и отделя по-малко CO2, но той произвежда по-голямо замърсяване с прахови частици, което е опасно за хората. Биогоривата са по-чисти от изкопаемите, но производството им може да се окаже по-вредно за качеството на въздуха.


Дори променящото се отношение към безопасността на ядрената енергия може да допринесе за влошаването на въздуха, тъй като в краткосрочен план ще са нужни повече фосилни горива, които да компенсират извежданите от употреба ядрени мощности.


България е осъществила сериозен напредък в мониторинга на замърсяването и си партнира с Румъния за наблюдение на качеството на въздуха в граничните райони по поречието на р. Дунав, което е изискване по международните спогодби за трансграничното замърсяване.


България обаче има да работи още много, за да приложи на практика националното и европейското законодателство, което е приела на хартия, се казва още в публикацията на EurАctive. Миналата година ЕК предупреди страната, че е превишила пределните стойности на серен диоксид, който обикновено се изпуска от ТЕЦ-овете на въглища и е предпоставка за киселинни дъждове. В голяма концентрация газът може да причини сериозни дихателни проблеми у хората.


Георги Стефанов от WWF разказва, че често подава сигнали към властите в района на София, в който живее за незаконно изгаряне на отпадъци или автомобилни гуми, които се палят, за да се отделят по-лесно металните части, които могат да се предадат за рециклиране. Сигналите му обаче остават без последствия.


Остарелите превозни средства, които най-често се внасят на старо от други страни в ЕС, също допринасят за градския смог. Това според Стефанов може да се преодолее чрез облагане на най-замърсяващите автомобили с по-високи данъци. Държавата и общините реагират по-бавно от частните компании за модернизиране на публичните енергийни и топлоенергийни съоръжения.


"Никой от нашите политици не прави връзка между качеството на въздуха и здравето", смята Стефанов. А ЕК по думите му е твърде пасивна в прилагането на стандартите за качество на въздуха и други екологични регулации. "Те чакат, чакат и става твърде късно", коментира той.

Коментари (95)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 8698 Неутрално

    Кой ли е платил,за да очернят България?

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  2. 2 Профил на pariah
    pariah
    Рейтинг: 2025 Весело

    Пушете цигари - поне ще минава през филтър въздуха.

    - A witty saying proves nothing. Voltaire
  3. 3 Профил на TheBelia
    TheBelia
    Рейтинг: 442 Любопитно

    До коментар [#1] от "lz2":

    Ти мислиш ли, че това е платено 'очерняне'? Ти къде живееш? Скоро да си бил в чужбина? Там така ли вони на изгорели газове? Там дали е толкова прашно? Ти като забършеш праха в къщи на другия ден дали има 1 милиметър нова прах или само унас е така?
    А дали има страна в Евро съюза където никой не го е еня за това дали на един автомобил му работи катализатора или не?

    Да продължавам ли?

    I'm not angry. They just suck. It's that simple.
  4. 4 Профил на zapoznat
    zapoznat
    Рейтинг: 435 Разстроено

    Абсолютно съм съгласен...само че кога фирмите ще започнат да отварят офиси в малки китни градчета, а не само в София и големите градове? Мечти, мерти..и една от причините е качеството на образованието и здравеопазването в малките градове????Не че в големите са цъфнали и вързали, само че я си помислете какво става, ако получите инфаркт в полунощ в София и в полунощ в Малко Търново....шансовете в София май са по-добри, поне според мен....

  5. 5 Профил на d11111
    d11111
    Рейтинг: 562 Неутрално

    До коментар [#1] от "lz2":

    Пак конспирация, а? Айде стига глупости, достатъчно е да си вземеш едно колело и да караш от центъра до Павлово към 18ч., по гордостта на Фандъкова - прочутата колоездачна алея, и ще видиш колко вярно е всичко, казано в доклада. Аз вече се замислям да не ходя с колелото си, защото чувствам как съм тотално задръстена от гадния, мръсен въздух, който дишам по всекидневия ми маршрут - павлово - центъра - павлово

  6. 6 Профил на Mda
    Mda
    Рейтинг: 790 Неутрално

    "Никой от нашите политици не прави връзка между качеството на въздуха и здравето", смята Стефанов.


    Нещо повече - никой не прави връзка между качеството на въздуха, здравето на гражданите, годишната отпуска и ефективността на работниците, но и още - никой не прави връзка как влошаването на физическото и психическо здраве се отразява на икономиката ни. Човек си работи, не му се дава отпуска, прегрява и му се налага вместо отпуска да взима болнични. Всичките тези болнични са от една страна разходи, защото държавата трябва да осигури лечението, за което ние си плащаме месечно осигуровки, от друга страна са пропуснати ползи, защото човек не работи през това време. Здрав дух, в здраво тяло.. работи по-качествено и ефективно.

  7. 7 Профил на Ignis Fatuus
    Ignis Fatuus
    Рейтинг: 761 Неутрално

    Прилича на платена статия...

  8. 8 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3833 Неутрално

    Сега вече не е виновно Кремиковци, да се извиняваме с него. В София причината е отдавна позната: колосален брой автомобили на глава от населението, голям дял от които без катализатор. Грохнали рейсове-печки по линиите на градския транспорт. Отделно, всяка хоризонтална площ е обърната на кален паркинг. 1,1 милиона автомобила като неуморни пчелички бълват сажди, рият кал и трошат тротоари.

    ДЕОС - българските либерали. Няма други на хоризонта!
  9. 9 Профил на Боян Юруков
    Боян Юруков
    Рейтинг: 1400 Неутрално

    Убийствен въздух!?! Да дойдат да видят какво става в Германия! Половината деца са с асма. Няма само прах във въздуха, но е пълно с химикали от индустрията.

    Lipsva.com | Yurukov.net | Crime.bg
  10. 10 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3833 Неутрално

    До коментар [#6] от "Mda":

    Затова съм казал - целият СОС да бъде осъден на пробация: 3 месеца санитари в Онкологията. Да се запознаят отблизо с продукта на тяхната ежедневна работа

    ДЕОС - българските либерали. Няма други на хоризонта!
  11. 11 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 1868 Неутрално

    Финните прахови частици са канцерогенни в центъра. Винаги съм се чудела на хората живеещи в там.
    Комбинацията от изгорели газове и финни частици, които ги пренасят на вътре в белите дробове.

  12. 12 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 1868 Неутрално

    До коментар [#10] от "cinik":

    Чудесна идея.

  13. 13 Профил на ЗаНи3А
    ЗаНи3А
    Рейтинг: 3005 Любопитно

    "Имаме всичко освен прилагане на законите..." - ами КОЙ да прилага законите - ДИШАЩИТЕ ли?!? Експертите май са само на книга(ведомост), а резултатите от "работата" им дори и написани ги няма.

    Обогатявай своя свят, опознавайки света на другите...
  14. 14 Профил на Софианец2
    Софианец2
    Рейтинг: 543 Неутрално

    А кога са измити последно улиците в София. Вижте си вечер обувките. Не хвърляйте всичко на автомобилите. Пък и данъци за тях. Абе Стефанов, защо не предложиш да се обложат с данъци мангалите, които горят гуми?

  15. 15 Профил на B52
    B52
    Рейтинг: 1607 Любопитно

    [quote#1:"lz2"]Кой ли е платил,за да очернят България? [/quote]

    Типичен коментар в стил "Работническо дело"...
    Винаги когато някой показва нелицеприятната родна картинка се намира някой мутант да го удари на "патриотизъм"...

    Е, кажи КОЕ от написаното не е вярно; останалото - то е на кръчмарско ниво, оплакване че някой не те "уважава"...

    He had decided to live forever or die in the attempt, and his only mission each time he went up was to come down alive.
  16. 16 Профил на кинти
    кинти
    Рейтинг: 1271 Неутрално

    До коментар [#14] от "Софианец2":

    Ако ги измият веднъж годишно е прогрес, понеже преди време ги миеха през 2-3 години. Става дума за улиците по кварталите, и то по-старите. Новодомците в новите квартали (Манастирски ливади, Витоша и Ст. град ..) не знам дали въобще ще видят миене на улиците, ако въобще имат улици.

    http://www.youtube.com/watch?v=hx16a72j__8
  17. 17 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 4329 Неутрално

    Ми нормално. Почистването на улици вече се води за някакъв ежегоден празник. Зимата се сипе сол и пясък както им дойде. ТЕЦовете си плащат на държавата, за да бълват мърсотии. Нищо учудващо няма, освен за шоколада от първия пост. На него сигурно Костов му е виновен.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  18. 18 Профил на smile
    smile
    Рейтинг: 574 Неутрално

    В София и още един два града е така, за останалата част от страната твърдо не им вярвам. Я сравнете БГ село с което и да е от немачко. Там на максимум 20 км има голям завод, дето пуши ли пуши. Тук заводите отдавна не работят.

    Нивата на прах вероятно са ни по-високи заради липсата на хасфалт, но това не е най-смъртоносната съставка

  19. 19 Профил на smile
    smile
    Рейтинг: 574 Неутрално

    До коментар [#16] от "кинти":
    Миене на кое? В тези квартали няма улици.
    На 1000 м2 застроена площ се пада 1-1.5 м2 асфалт

  20. 20 Профил на Diva
    Diva
    Рейтинг: 552 Неутрално

    До коментар [#18] от "smile":

    В нашто село мирише само на краве тор и на озон. А през другото време на китки и липи и в долния край на селото на джибри.Даже и тютюна го дърпаме през наргиле -да ни мирише на ябълка..

    Изчезващ вид под опеката на БКХ. Гледаш и не бараш :)
  21. 21 Профил на zapoznat
    zapoznat
    Рейтинг: 435 Неутрално

    До коментар [#8] от "cinik":

    Само един + мога да дам....само погледнете статията в Капитал от събота, колко жители на столицата пътуват с личен автомобил - увеличили са се от 17.5 до 30%!!! От почти 1 300 000 население, при 3% безработица, това значи...около 200 000 коли всеки ден по улиците. Честито!!!!

  22. 22 Профил на shogun
    shogun
    Рейтинг: 497 Неутрално

    До коментар [#21] от "zapoznat":

    За огромно съжаление пътуването с автомобил в София е по-бързо, по-удобно и по-евтино отколкото с градски транспорт.

  23. 23 Профил на dakel_44
    dakel_44
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Българи ,не си плюйте родната страна!Къде,къде е по замърсен въздуха в европейските столици-Берлин,Лондон,Пари,Истамбул,Атина и т.н. Не сподяляйте такива платени публикации. Всичко лошо което може да се пише за България е от такива платени автори :е..им мамата.Обичай си страната!!!

  24. 24 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 4329 Неутрално

    До коментар [#18] от "smile":

    Една от най-големите отрови е димът от дървата през зимата. Сравни нежния димен облак над всяко българско село, с въздуха над произволно тиролско село и помисли пак.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  25. 25 Профил на kalin_m
    kalin_m
    Рейтинг: 497 Неутрално

    Бедна държава не може да прави социална, а още по-малко екологична политика. Здравеопазване по принцип няма как да се извършва в подобна мръсна среда, друг въпрос е на какво приличат здравната система и болниците... Някой беше написал за М. Търново - няма как да има качествена болница на всеки 10000 души население. Вместо няколко стотин скапани болници, предверия на патологията /за справка вижте къде са офисите на погребалните агенции/ според мен е по-добре да има няколко хеликоптера за спешна помощ, които да транспортират спешните случаи до 10-20 изградени качествени болници, но това е дълга тема. Няма да стане, не защото е по-скъпо, а защото няма как да се узаконяват кражби в такива размери, в каквито в момента се извършват - МЗ, НЗОК, търгове за медикаменти, осребряване на пътеки, пътечки, екипи ...

  26. 26 Профил на Grimalkin
    Grimalkin
    Рейтинг: 985 Неутрално

    Ето сега шанс на лицето Първанов за последно да поговори за "статии, не написани с любов към България."

  27. 27 Профил на shogun
    shogun
    Рейтинг: 497 Неутрално

    "....облагане на най-замърсяващите автомобили с по-високи данъци."
    Само това му е майката. Вижте Берлин.
    http://www.bmu.de/luftreinhaltung/doc/43754.php

  28. 28 Профил на nv
    nv
    Рейтинг: 909 Неутрално

    Ами продължавайте да си карате 20-годишните трошки, купени 4-та ръка...

    "The Queen Is Dead" 30 years anniversary
  29. 29 Профил на Ал Бънди
    Ал Бънди
    Рейтинг: 829 Неутрално

    До коментар [#5] от "d11111":

    В Австрия бяха правили проучване, че дори и задъхан велосипедист гълта по малко вредни частици от колкото един автомобилист. Причината е, че главата на велосипедиста е отностително високо и там концентрацията на вредни частички е по малка, докато при автомобила вентилационната система вкарва въздуха и праха от предишния автомобил точно в лицето на водача!

  30. 30 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3614 Неутрално

    [quote#3:"jjelev"]Ти къде живееш? Скоро да си бил в чужбина? Там така ли вони на изгорели газове? Там дали е толкова прашно? Ти като забършеш праха в къщи на другия ден дали има 1 милиметър нова прах или само унас е така? [/quote]

    Аз пътувам доста често в чужбина и мога да потвърдя, че София е най-мръсният столичен град в Европейския съюз - не само по отношение на въздуха, но и като градска среда най-общо: кални улици, мръсни тротоари, разкаляни градинки, които приличат повече на разорани ниви, отколкото на място за разходка и наслаждение на природата.

    Една от всеки три коли със сигурност би била спряна от движение и принудително претопена в Англия или Германия; цели строителни обекти работят без обезопасителни заграждения и строителните машини вдигат облаци прах във въздуха; десетки запалени контейнери с боклук бълват гъсти кълба черен дим, защото някой тулуп си е изхвърлил фаса или жаравата от камината в тях...

    И най-страшното е, че всичко това отдавна е престанало да ни прави впечатление. А ако живееш в кочина и това не ти прави впечатление, то какво си ти тогава?

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  31. 31 Профил на Ал Бънди
    Ал Бънди
    Рейтинг: 829 Неутрално

    До коментар [#22] от "shogun":

    Пътуването с автомобил в София е по удобно само ако не спазваш правилника и паркираш по тротоари, градинки и т.н. Решиши ли веднъж някой да спази законите в тази държава пътуването с автомобил ще стане ад!

  32. 32 Профил на The 8
    The 8
    Рейтинг: 957 Гневно

    Скандално, но неизненадващо за всеки "буден" българин!

    "във Финландия 2000 души годишно умират поради продължително излагане на фини прахови частици" - ВЪВ ФИНЛАНДИЯ! А ПРЕДСТАВЯТЕ ЛИ СИ У НАС КОЛКО УМИРАТ?!

    Събуди се, българино! В противен случай ще изчезнеш безславно ...и то сравнително скоро :( НАУЧИ СЕ ЗАДРУЖНО И ПРОДЪЛЖИТЕЛНО ДА ОТСТОЯВАШ ПРАВДАТА!
  33. 33 Профил на Quebecer
    Quebecer
    Рейтинг: 665 Любопитно

    До коментар [#23] от "dakel_44":

    Ти бил ли си някога в изброените от теб градове или просто говориш наизуст? Май си от тези дето нямат проблеми да живеят в кочина, но в същото време се дразнят ако някой друг им каже къде живеят?

  34. 34 Профил на Moonshine
    Moonshine
    Рейтинг: 782 Неутрално

    До коментар [#23] от "dakel_44":

    Ти разчиташ, че никой не е ходил в тези градове ли? Затова ли изтресе такава глупост.

  35. 35 Профил на zapoznat
    zapoznat
    Рейтинг: 435 Неутрално

    До коментар [#22] от "shogun":

    Шогун, за по-удобно, съм съгласен. По-бързо, далеч не съм съгласен, особено ако човек е до метростанция, и особено при пробиране от работа (не знам защо, сутрин пропускливостта сякаш е по-голяма). За по-евтино, извинявам се, но си държа на мнението, че няма как...50лв е за цялата градска мрежа....слизаш и забравяш...а иначе амортизация, гуми, застраховки, недай си Боже и да те чукнат някъде, не е само горивото.

  36. 36 Профил на b777
    b777
    Рейтинг: 481 Неутрално

    До коментар [#9] от "Боян Юруков":

    А сядате ли под 'асмата' на децата на по една студена ракийка?

    #ОСТАВКА #ИЗВИНИСЕБЕ
  37. 37 Профил на Ridiculous
    Ridiculous
    Рейтинг: 999 Весело

    Нищо работа - един въздух. Като почнат с шистовия газ сега и водата няма да става.

  38. 38 Профил на dakel_44
    dakel_44
    Рейтинг: 381 Неутрално

    До коментар [#15] от "B52":

    Ето ,такива боклуци като теб копаят и заравят България , и не само сега .Примери в дълговечната ни история има много ,много ."МУТАНТИ" /извинявай ,че ти цитирам обидната дума/ поклоници на всяко чуждо-бол.Ами,ако не искаш да е лош въздуха в града ти не си карай колата, ами яхни велосипеда , ама те мързи , нали!

  39. 39 Профил на kotrigur
    kotrigur
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Прекалено!Да си подушат собствените мръсотии и тогава да назидават!Всички кръстосваме света и такива категорични определения вонят на необективност и тенденциозност.Хайде някой от Гърция да потвърди,от Италия или Испания,особено лянто време в големите градове е такъв ВОН,не ми се иска да продължавам...Как е в Атина?

  40. 40 Профил на БX
    БX
    Рейтинг: 1130 Неутрално

    "ЖК"-та са станали големи села (нищо лошо против селото), заради отоплението с тв. горива. По балконите дърва за огрев, въглища.
    На всичкото отгоре не се слиза от колите (ти че ми кажеш), които повечето са за моргата!
    Трагедията за българина е голяма!

    Неет блядь, народ надо менять!
  41. 41 Профил на alextan
    alextan
    Рейтинг: 1033 Неутрално

    Така е, съгласявам се с повечето коментари, но какво да направим по въпроса с изгарянето на дърва, въглища и всякакви боклуци по печките, след като повечето хора, които правят това нямат пари, за да си платят ток или парно за отопление. Май единствената алтернатива е да мръзнат.

  42. 42 Профил на Raging
    Raging
    Рейтинг: 525 Неутрално

    До коментар [#3] от "jjelev":

    Я потърси информация за замърсеността на въздуха в Брюксел, Лондон и Милано примерно. Аз доколкото знам в Милано е толкова мръсно, че се налага спиране на автомобилите в определени часове, за да се поддържа въздуха в някакви граници. Проблемът не е само в България.

    Като отметна това съм абсолютно за самата статия.

  43. 43 Профил на BGman1
    BGman1
    Рейтинг: 1366 Весело

    А пък аз си мислех че жените в българско са погрознели... а пък те ходели с противогаз, заради мръсния въздух...

    الرجل الكبير
  44. 44 Профил на NewRe
    NewRe
    Рейтинг: 497 Неутрално

    До коментар [#1] от "lz2":

    !!!цецко е платил!!!
    нали преди време им обясни в брюксел, че не сме готови за европата

  45. 45 Профил на NewRe
    NewRe
    Рейтинг: 497 Неутрално

    Най-голямото престъпление е, че сега герб източват общината със строеж на велоалеи: Да караш велосипед в смог е възможно най-вредно за здравето.
    Здравното мин-во да готви пари за рак на белите дробове !

  46. 46 Профил на Øϰϰå Çҩßё
    Øϰϰå Çҩßё
    Рейтинг: 662 Весело

    .. затова сме корави като кюнци..

    иронията е моята първа, втора и трета природа, аронията няма нищо общо
  47. 47 Профил на Ламбо
    Ламбо
    Рейтинг: 536 Неутрално

    До коментар [#42] от "Мартин Янков":

    И в София могат да спрат движението на автомобили докато качеството на въздухът не се подобри, но не го правят. Тези действия са непопулярни. Нали се сещаш ако спрат движението в столицата какво ще стане? Директно всички недоволни ще се изсипят пред парламента... а от там си знаем.
    Мога само да добавя, че София е мръсен град, не само заради множеството автомобили, комини, концентрация на изгорели въглища, но и заради географското си разположение.

    Това за разположението важи и за двата смисъла

    Fortuna favet fortibus.
  48. 48 Профил на Иво от МГИМО, Москва
    Иво от МГИМО, Москва
    Рейтинг: 920 Неутрално

    До коментар [#24] от "Тони!":

    Нещо бъркаш...

    Или не си ходил тиролско село или не си наясно с какво се отопляват.

    Основно на дърва и нафта...

    Плюс това димът от дървата е в пъти по- безвреден от изгарянето на нефтопродукти...

    Пък и по селата няма кой знае какви алтернативи за отопление.
    Няколко месеца действително се замърсява, но извън отоплителния сезон въздухът е чист...както отбелязва и един друг колега - предприятията не работят и за щастие не са около селата, а са близко до по-големите градове...

    Иво Инджев - вербуван на 8.07.83г. от ст.л-т Иван Димовски. Регистриран на 12.11.83г.
  49. 49 Профил на olddog
    olddog
    Рейтинг: 388 Неутрално

    До коментар [#1] от "lz2":

    Продължавай в същия дух. И след малко ще трябва да си направиш г о л я м о лого: най-тъп от най-простите - без конкуренция.

  50. 50 Профил на kkk_20
    kkk_20
    Рейтинг: 1369 Неутрално

    Тъжна картинка. Още по- тъжно е, че вместо да сме единни в исканията си да се вземат мерки ние или смятаме, че ни очернят или не ни интересува.
    Дори и един човешки живот да спасим ако направим въздуха по- чист си заслужава усилията. Защото това може да е твоят собствен или този на близките ти. Въздухът го дишаме всички.

  51. 51 Профил на TheBelia
    TheBelia
    Рейтинг: 442 Неутрално

    До коментар [#42] от "Мартин Янков":

    Да, за Милано и за северна Италия е така, имаше карта на замърсяването, но не ми е под ръка в момента. Като цяло там много е високо нивото на АЗОТНИТЕ ОКИСИ, но пък СО е ниско, за разлика от тук. Тук запрашеността, фините прахови частици, са с много високи нива.

    Белгия между другото, също е много замърсен въздуха.

    I'm not angry. They just suck. It's that simple.
  52. 52 Профил на Ico Shanov
    Ico Shanov
    Рейтинг: 412 Неутрално

    тук във стара загора е много мръсен въздуха ,освен това се налага да се бърще праха през ден.на запад нямат ковачки нямат наще металургични комбинати хората там правят високотехнологични неща.виждал съм в италия и това е най мондарската държава след нас как с найлон покриват въглищата които са до теца а я елате в марица изток да видите черното езеро рудниците все едно си на марс .много хора имат дихателни проблеми тук болшинството ина4е се мият улиците през ден но не помага

  53. 53 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    Източниците у нас се казаха кои са - дъртите бангии на дизел без филтър за твърди частици.
    Специално Боце защо да въвежда ограничения върху използването им много ми е чудно?
    Да не би да се облекчава нещо осигурителната или здравната система така, че да ви дължи чист въздух?
    Да не би да имате ефективно правораздаване или да ви е изобщо възможно да осъдите страната си заради това че уврежда здравето ви чрез липсата на нормативни актове ограничаващи изхвърлянето на вредни вещества в атмосферата?
    Ами вижте си законите които ги приемат - още данъка на автомобилите е такъв че облага по-скъпо новите и по-чисти автмобили често снабдени фабрично с филтър за твърди частици, а доста по-евтино дъртите дизели дето работят на отработено олио. Това е положението.
    Да не би закона да забранява отоплението на дърва и въглища през зимата, дори и в гъсто населените градове? Няма такова нещо - всеки си изхвърля боклуците и се прави на недоразбрал, начело с управляващите.
    Изхода е емиграция в райони без толкова гъсто заселване.
    И не ми говорете че в Германия, Англия и Италия е било толкова мръсно. Във всеки град съм бил и никъде не е това чудо каквото е в българия.

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  54. 54 Профил на Ico Shanov
    Ico Shanov
    Рейтинг: 412 Неутрално

    до генуа беше теца дето го видях

  55. 55 Профил на prim
    prim
    Рейтинг: 431 Неутрално

    Мръсен мръсен,колко да е мръсен.Имаме си всичко във въздуха.Само могат да ни завиждат чужденците.Иначе е много хубаво в България.Иначе както каза Боко,гласували сме за него за да може внуците ни да са добре.Еи,Боко то с този вкусен въздух нема да се радваме на внуци бря.

  56. 56 Профил на нервна
    нервна
    Рейтинг: 931 Гневно

    Бедността също допринася, коментира Георги Стефанов, защото големи общности в страната са зависими от дърва и други мръсни горива за отопление и готвене.

    Добро Утро! Ти откри ли топлата вода? Щото аз съм я открила отдавна,ама нямям решение.По НСИ от преброяването,59% се топлят по този начин-с твърдо гориво.Само идиот може да си помисли,че цивилизован съвременен човек иска да мъкне кофи и да се сажди.А решение предлагаш ли?Щото на мен ми предложиха-газефикация.И не само на мен.И никой не се вкючи.3 хилки за инсталация и още толкова за тръба до всяка къща.При 300-350 лв.масова заплата? А какво ще направите по въпроса.Защо се чувствам повече африканка,въпреки,че съм бяла? Не,с африкански доходи,не сме,и не можем да бъдем част от ЕС,ако все още някой не го е разбрал.

  57. 57 Профил на naturisten
    naturisten
    Рейтинг: 605 Гневно

    За какво взимат заплати тия в екоминистерството и инспекциите - въобще не ми е ясно. И защо все още продължава практиката на ПСЕВДО-технически прегледи - даже сега ми проверяват автомобила по-набързо, отколкото отпреди 4-5 години. Никаква полза няма от тези камери и пр. простотии - чудя се няма ли 20-30 инспектори, които да проверяват ежедневно пунктовете, или е по-лесно да им взимаш таксите и да си клатиш к*ра в офиса при колежките.

    Какъвто им беше социализЪма, такъв им е и капитализЪма! ЗАБРАНА за движение на товарни камиони и ТИРОВЕ през почивните дни!!!
  58. 58 Профил на Иво от МГИМО, Москва
    Иво от МГИМО, Москва
    Рейтинг: 920 Неутрално

    До коментар [#53] от "Десен":

    За емиграцията към по-чисти места за живеене напълно те подкрепям...

    Но че въздухът в Рур, Шефилд и Милано е по- чист от нашия, не съм съгласен...

    Иво Инджев - вербуван на 8.07.83г. от ст.л-т Иван Димовски. Регистриран на 12.11.83г.
  59. 59 Профил на moreni
    moreni
    Рейтинг: 768 Неутрално

    Да, да, сечете още гори, унищожавайте още паркове!

    SOS Витоша! Не позволявай да унищожат 1000 дка от най-стария парк на Балканите!
  60. 60 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    До коментар [#58] от "conas_62":

    И в Манчестър е кофти, защото некви въздушни течения създават ефекта като в котловината на София и и там дишат мръсен въздух.
    Това не означава обаче че като там е така, и у нас няма нищо лошо 50 годишни икаруси и чавдари да се движат необезпокоявани по пътя а дизеларки на всеки светофар да мятат кълбета със сажди.
    Точно обратното - трябва да е като в Германия - със стикер и който няма стикер Евро-4 - да си седи в крайните квартали, но в центъра - верботен. А и данъка отделно за тия да е 4х на тия за по-чистите автомобили.

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  61. 61 Профил на monacensis
    monacensis
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Честно казано, подобни доклади ми се струват чисто и просто списани без никакви изследвания, ей така на око. Или пък са поръчкови, не знам.

    Но моят и на много мои познати личен опит говори съвсем друго. В София след спирането на Кремиковци въздухът си е доста добре. Прекарвам част от годината в София и друга част в един броен за "чист" голям град (1,5 милиона жители) в Западна Европа. Разликите се набиват на очи, на нос и на гърло!
    На очи: колко бързо се зацапва окачено навън пране, колко бързо се зацапват прозорци, коли и т. н. с жълт филм, че дори и видимият смог...
    На нос: Колко по-лесно човек се уморява при физическо натоварване.
    На гърло: Колко повече проблеми се появяват при дишане.
    Та моето и на чуждестранните колеги мнение е, че в София въздухът е в пъти по-чист околкото в Зап. Европа.

    Възможно е просто повече хора да умитат в България заради по-ограниченото медицинско обслужване...

  62. 62 Профил на Борислав Борисов
    Борислав Борисов
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Слава богу че в България повече от половината коли на бензин са на газ и метан.

  63. 63 Профил на B52
    B52
    Рейтинг: 1607 Весело

    [quote#38:"dakel_44"]Ами,ако не искаш да е лош въздуха в града ти не си карай колата, ами яхни велосипеда , ама те мързи , нали![/quote]

    Опа, стъпи накриво. Така е когато се реагира първосигнално... Без да искаш позна - ходя на работа или пеш или с колело

    Как това закопава каквоо и да е било - вероятно чугун като теб може и да обясни?!!

    He had decided to live forever or die in the attempt, and his only mission each time he went up was to come down alive.
  64. 64 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 2223 Неутрално

    До коментар [#23] от "dakel_44":

    прав си донякъде. Бях в белгия за малко лятото и в някои облсти не може да се диша през ноща - замърсяването е ужасно а за киселинните дъждове да не говорим-

    Сега изглежда искат да си затворим и централите че да ни продават и чиста енергия. Докога ще ги търпим тия Есссровци?!!

    Но иначе има какво да се направи по чистота има - но и се прави донякъде - метрото се разширява, автобусите се подменят и тн. Забрана за трошките ще е най-удачното както и миенето на улиците.

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.
  65. 65 Профил на Петър Иванов
    Петър Иванов
    Рейтинг: 976 Разстроено

    "... убийствено мръсен..."
    Нормално, у нас атмосферата на 70-те години не е променяна...

  66. 66 Профил на arch_
    arch_
    Рейтинг: 768 Неутрално

    А добър ден. Това го повтарям под почти всяка статия, в която се говори за градоустройство - ни паркирането, ни синята зона са най-големия проблем - проблемът е че дишаме съвсем буквално отрова. Избутахме италианските градове от челните места и порим смело напред. Лоша инфраструктура, много коли, отопление на твърдо гориво, прахово натоварване от строежи и неподходящи за града производства и прогресивно НАМАЛЯВАЩА зелена система - ето това е реалността в България.

    До коментар [#9] от "Боян Юруков":

    Не е лошо да погледнеш малко статистика. http://epp.eurostat.ec.europa.eu/tgm/mapToolClosed.do;jsessionid=9ea7d07d30db9ec8054c22e6402d8d28ad8b8108fc62.e34MbxeSaxaSc40LbNiMbxeMchaNe0?tab=map&init=1&plugin=1&language=de&pcode=tsien110&toolbox=types Истина е, че Германия все още има проблем в индустриалните градове, но примерно Берлин е един от най-чистите градове в Европа. В България не се води официална статистика, но неофициалната такава е че всяко трето дете има хронично заболяване на дихателната система.
    И ще става по-зле. Справка - ОУП на София.

  67. 67 Профил на Софианец2
    Софианец2
    Рейтинг: 543 Неутрално

    И с малко съмнение - Вижте кои са спонсорите на "EurАctiv":Arcelor Mittal, Boeing, General Electric, Camfil Farr и др. Който плаща, той поръчва музиката.

  68. 68 Профил на Orchid
    Orchid
    Рейтинг: 1006 Неутрално

    Ами мръсен е, но като няма кой да следи за спазване на разпоредби, закони и споразумения...така ще я караме.
    По отношение на автомобилите-трябва да се прилага правилото за моркова и тоягата.Не може само с данъци и такси. Това е допълнителен стимул за корупционна практика и лъжи на дребно. Ами дайте да стимулираме тези, които ще карат по-еко: хибриди, електромобили. Вземи ги осбоди от някой и друг данък, гарантирай им паркоместа с привилегии и т.н. Има начини.
    Горивата за домакинствата-вярно е, ужасно скъпа е газификацията. Ако си на топлофикация-пак е скъпо. Не може зимните месеци 10% от семейният доход да се пуска в касичката на Топлофикация, като освен всичко друго е и неефективно отопляването. В газифицирано жилище пък от около 100 кв.м. цметката за топло е около 200-400 лв! Ужасно висока цена за средните доходи в България.
    Твърдо гориво-нормално е в селата и малките градове да се отопляват на дърва. Но като сложим и въглища, тогава става страшно. Вече и в нашето село не мирише на онзи типичен уютен селски въздух, а на въглища...отврат.
    Отделно от това общините и държавата не прави абсолютно нищо по въпроса за ограмотяване на населението (и финансово стимулиране) по отношение на енергийна ефективност, използване на еко-продукти и прочие.
    Големите заводи и ТЕЦ-ове, които замърсяват пък въобще не ги слагам в сметката. Оказва се, че България даже не можела да си достигне квотите за СО2, поради което имала сертификати за продаване. Но всички знаем как и защо "не можем" да ги достигнем и защо ни изхвърлиха от търговията със зелени сертификати....

  69. 69 Профил на Roumen Stoilov
    Roumen Stoilov
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Народът не кара стари автомобили от скъперничество, а за да не умре от глад. И това е благодарение на комунистическите изчадия и слугинажа им - слаба икономика, ниски заплати, мизерия. Увеличаваме данъците за стари коли и хората започват да карат само нови, да речем от китайските сглобявани край Ловеч, а? (Които поддържат в купето замърсен въздух още от нови.) Това може да го изрече само някоя от споменатите тикви.

  70. 70 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1800 Любопитно

    Хм ... много обичаме силно да любим и мразим ... себе си! Много обичаме на чужди да служим за пари ... срещу себе си. Много обичаме да намираме проблем там където не съществува и да "пропускаме" истинския. Не сме идеални разбира се. Просто сме страхливи, наплашени, бедни, дупедаващи плазмодии. Готови сме да се разтворим във всяко чуждо мнение и да слугуваме на всеки чужд интерес. Някакво наследство от набития в главите ни интернационализъм ... Или просто тотална невъзможност да отсеем собствените си интереси. Като в случая.
    ПРАХЪТ БИЛ МНОГО!?!?!? ... Ами прахът е природно състояние. Като че ли има място на тази планета без прах?!
    Колите замърсявали много?! Хайде да ги премахнем!? Или да спрем всички коли, които с по-стари от една година, а?
    А НЕ Е ЛИ ПО-ВАЖНО КАКВО Е КАЧЕСТВОТО НА БЕНЗИНА И ДИЗЕЛА У НАС??? Или там еколозите не пипат защото един златист ...
    А НЕ Е ЛИ ПО-ВАЖНО, че мнозинството българи още могат да си позволят да се топлят, а значи и да живеят поне с дърва и въглища защото иначе трябва да е на газ. Без много прах, НО С ЯСЕН ВЪНШЕН ДОСТАВЧИК С БЕЗАПЕЛАЦИОННИ ЦЕНИ. Или и за това еколозите не питат, защото интересите на доставчика ...
    Хайде сега "малко" пари и ЗА ПРЕМАХВАНЕ НА ПРАХА, а?!
    Имали още някакъв аргумент за стабилното ни превръщане в нечий придатък? Примерно като ПРИМЕРНИ "ЕВРОПЕЙЦИ" - тип втора класа!!!
    Я да видим, кой произвежда машини и консултантски услуги за премахване на природния прах?! Защото ние вече само ставаме за купувачи ... Пазар на другите. Източник на чужди доходи. До пукване. Нашето де!



още



За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах