Една четвърт от вредните газове в София идват от само 6.5% от автомобилите

Измерване на замърсяване на въздух от автомобили коли в София изгорели газове

© Николай Дойчинов

Измерване на замърсяване на въздух от автомобили коли в София изгорели газове



От всички автомобили, които се движат в София, 6.5% отделят твърде високи нива на замърсители във въздуха, като на тях се дължат почти една четвърт от вредните газове във въздуха. Това показват резултатите от измерванията на испанската лаборатория RSLab, които бяха направени в началото на септември на различни места в столицата. Данните бяха представени на конференцията Sofair, организирана от екипа програмата "Зелена София" към Столичната община.


В продължение на две седмици екип на RSLab и компанията "Капш" разполагаха на мобилни станция с датчик с инфрачервени и ултравиолетови лъчи. Станциите отчитаха нивата на фини прахови частици, въглеводороди, въглероден окис и азотен оксид, които отделят автомобилите при движение и замърсяват въздуха.


Резултатите показват, че най-вредни са бусовете в категория M1 с бензинови двигатели (с повече от 8 седящи места) и стандарт за изгорели газове Евро 2 и 3.


Според данните макар и вредните автомобили да са едва 6.5%, те отделят почти 25% от всички вредни газове във въздуха на София. На тези автомобили се дължат 24% от въглеродния оксид, 20.2% от азотния оксид и 21 % от въгледоводора от всички вредни емисии.

Ключови думи към статията:

Коментари (70)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на kdesen
    kdesen
    Рейтинг: 262 Неутрално

    Веднага забелязвам един супер лесен начин за намаляване на вредните газове с 25%. Дано и в общината да го забележат.

  2. 2 Профил на kotuo
    kotuo
    Рейтинг: 492 Любопитно

    Веднага забелязвам един супер лесен начин за намаляване на вредните газове с 25%. Дано и в общината да го забележат.
    —цитат от коментар 1 на kdesen


    Конфискуват ти автомобила и ти подаряват електрически?
    За друг начин не се сещам.

  3. 3 Профил на sa6
    sa6
    Рейтинг: 945 Неутрално

    Стига гавра със здравето на хората. Автомобилът не е социална услуга! Не може ли да има един такъв пункт тип "тунел" някаде край КАТ, всеки да минава поне по веднъж годишно и ако не е в нормите на изхода му се късат табелите?

    Евроатлантида
  4. 4 Профил на sa6
    sa6
    Рейтинг: 945 Неутрално

    Конфискуват ти автомобила и ти подаряват електрически?
    За друг начин не се сещам.
    —цитат от коментар 2 на kotuo


    Не. Конфискуват ти автомобила и се качваш на тролея!

    Евроатлантида
  5. 5 Профил на mickmick
    mickmick
    Рейтинг: 698 Неутрално

    25 % процента от замърсяването го разбрахме - уж. Обаче останалите 75% идват от мръсни, прашни и кални улици неподдържани с десетилетия. Човек да мине вдига прах, а какво да кажем за колите. А прахът се натрупва и абсорбира какви ли не гадости.

    Така, че общината да вземе да си оправи улиците, а не все да обвинява автомобилите.

  6. 6 Профил на kotuo
    kotuo
    Рейтинг: 492 Неутрално

    [quote#4:"sa6"][/quote]

    Майтап - майтап, ама не става. Може и да ги осъдиш.

  7. 7 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2310 Неутрално

    До коментар [#2] от "kotuo":

    само забраняват да се ползват на територията на страната е достатъчно , крайно време е да се въведат такива ограничения и да се действа безкомпромисно

  8. 8 Профил на крайно-десен лузър
    крайно-десен лузър
    Рейтинг: 496 Неутрално

    Не. Конфискуват ти автомобила и се качваш на тролея!
    —цитат от коментар 4 на sa6


    Никой не може да отнеме правото да притежаваш автомобил. По друг начин се решават нещата. Замърсяваш - плащаш по-висок данък и приходите се използват целево за намаляване ефекта от вредните газове. Тук както винаги е абсурдната ситуация, притежаваш стар таралясник, плащаш почти нищо, щото презумцията е, че си беден, караш нова кола, значи си богат и ти късат главата. Ама нали им трябват гласоподаватели и ей го на, всички се тровим, но поне се успокоявам като Нане и Вуте, че и тия, от които зависи да го направят и те се тровят заедно с нас.

    искаш нов монитор? изтрий тук: ##############
  9. 9 Профил на tww09306483
    tww09306483
    Рейтинг: 2973 Неутрално

    До коментар [#5] от "mickmick":

    Нали знаеш, че по стар милиционерски маниер веднага се обвинява някой друг...! Съответно общински и държавни власти са, целите в бяло и нищо не знаят, нито могат да направят по въпроса...! Как така ще развалят рахатлъка на електората, каращ всякакви автомобилни отпадъци докарани от Европа...?
    На мене, миналата година ми откраднаха катализатора. За нов катализатор ми обявиха цена от почти 3 хиляди лева...! Попитах се, за какво...?! Държавата в лицето на полицията не прави нищо, за да пресече организираната и масова кражба на катализатори, аз обаче трябва да плащам и да не смея да си оставя колата на улицата!
    Пита се, защо живота на съвестните и отговорните хора в нашата държава е по-труден от на тия, дето я карат през просото и не им дреме за нищо...?!

    Искам да съм негър, в щата Алабама...!
  10. 10 Профил на mapto
    mapto
    Рейтинг: 1460 Неутрално

    Веднага забелязвам един супер лесен начин за намаляване на вредните газове с 25%. Дано и в общината да го забележат.
    —цитат от коментар 1 на kdesen


    Само ако можете да ми кажете дали маршрутките са категория М1 и се движат на бензин?

    Думите в един език са това, което е безкрайно и изисква най-много усърдие и постоянство. Затова направихме http://lexicum.net
  11. 11 Профил на touchthis
    touchthis
    Рейтинг: 441 Неутрално

    Аз карам 20г автомобил .. но въобще няма да ми липсват безбройните кочини по улиците. Скарап и пеша.

  12. 12 Профил на touchthis
    touchthis
    Рейтинг: 441 Неутрално

    Малко се съмнявам обаче - тия 25 % да идват от старите автомобили. А къде са ТЕЦ-овете? Ами автомобилите с огромен разход и са нови?

  13. 13 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1597 Неутрално

    Стига гавра със здравето на хората. Автомобилът не е социална услуга! Не може ли да има един такъв пункт тип "тунел" някаде край КАТ, всеки да минава поне по веднъж годишно и ако не е в нормите на изхода му се късат табелите?
    —цитат от коментар 3 на sa6


    Нарича се "годишен технически преглед". Направо откри топлата вода!

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  14. 14 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1597 Неутрално

    25 % процента от замърсяването го разбрахме - уж. Обаче останалите 75% идват от мръсни, прашни и кални улици неподдържани с десетилетия. Човек да мине вдига прах, а какво да кажем за колите. А прахът се натрупва и абсорбира какви ли не гадости.Така, че общината да вземе да си оправи улиците, а не все да обвинява автомобилите.
    —цитат от коментар 5 на mickmick


    +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  15. 15 Профил на б_еко - върнете стария Дневник
    б_еко - върнете стария Дневник
    Рейтинг: 635 Неутрално

    На България ще ѝ бъдат наложени солени глоби поради неизпълнение на ангажиментите си относно чистотата на въздуха. София вече 10 години се управлява от ГЕРБ. Изглежда за за ГЕРБ здравето на хората е нещо маловажно. Повече болни, повече бизнес и източване на здравната каса. И пак си гласувайте за ГЕРБ-БСП.
    Дневник някак услужливо пропуска за глобите от ЕК. Медиен комфорт на ГЕРБ ли правите, а?

    Технологиите трябва да вършат тежката работа, за да могат хората да вършат нещата, които ги правят най-щастливи. Лари Пейдж, Гугъл
  16. 16 Профил на sa6
    sa6
    Рейтинг: 945 Неутрално

    До коментар [#13] от "quatro_4x3":

    хайде не се прави че не разбираш. Идеята е да е някъде, където има автоматизация, която не може да се манипулира срещу 50 лв. за кафенце... Или поне да е за много повече и да стане по-изгодно да си оправиш колата.

    Евроатлантида
  17. 17 Профил на стафилокок
    стафилокок
    Рейтинг: 637 Неутрално

    И тези 6.5% плащат най-ниските данъци за автомобили в общината.

    Миналото се наследява, бъдещето се изгражда.
  18. 18 Профил на slan777
    slan777
    Рейтинг: 1132 Неутрално

    Като си спомня времето през Комунизма с оловният бензин. Оловото, достигнало в кръвта на човека намалява доста очакването за времетраене на живота. На комунистите им е било безразлично, типично за диктаторски режими. Като плюс за комунизма беше, че имаше много малко автомобили в България, все пак се чакаше 15 години от поръчката до доставката на лекият автомобил. Трабант от ГДР струваше 1986 г. 15.000 лв според реклама на тото-лото, баща ми и майка ми вземаха тогава заедно към 380 лв/месечно нето, трабанта при спечелване на лотарията го получаваш в рамките на един месец, тоест не ти се налага да чакаш 15 години за доставката.

    Schnell sein ist die Lösung!
  19. 19 Профил на bludniq_sin
    bludniq_sin
    Рейтинг: 1557 Неутрално

    Интересно дали хората правят разлика между вредни газове и фини прахови частици.

    Лесно е - http://gramatika-bg.com/pravopis/koga-pishem-pi6em-i-i-koga-j.html
  20. 20 Профил на eio29535507
    eio29535507
    Рейтинг: 9 Неутрално

    До коментар [#5] от "mickmick":

    Драги, четеш неправилно. 6.5% давта голяма част от замърсяването, останалите повече или по-малко допринасят към останалите 75%. Калта също е от коли и камьони, паркиращи в градинки и строежи...

  21. 21 Профил на mrslv
    mrslv
    Рейтинг: 246 Неутрално

    Има страница на която ежедневно в реално време се следи съдържанието на фини прахови частици във въздуха. Цяло лято го следих и само няколко пъти на орлов мост имаше превишение. На други места много рядко имше проблем. Почти съм сигурен, че когато започне зимата нещата ще стоят по съвсем различен начин, главно заради все още големия брой домакинства, които ползват твърдо гориво. Но е по-лесно да врещиш срещу автомобилите... Някак си по-хваща дикиш. Овъргаз очевидно имат такъв договор, че няма как да ги заставиш да разширяват мрежата си.

  22. 22 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1725 Неутрално

    Не можах да разбера, въглеродния оксид ли е или окис :D

  23. 23 Профил на 1107a
    1107a
    Рейтинг: 1259 Неутрално

    6 % от автомобилите добринасят за 25% от вредните газове.

    Тия преоткриха безкрайно добре известното правило 20/80.

  24. 24 Профил на everlast666
    everlast666
    Рейтинг: 656 Неутрално

    "и 21 % от въгледоводора"

    Какво е въгледоводор?

  25. 25 Профил на ostin22
    ostin22
    Рейтинг: 1118 Неутрално

    Представителна извадка та дрънка..:-) Аз съм сигурен че една джипка на ен-тата любовница на мутрата Х замърсява колкото две трийсетгодишни нафти..Ама нейсе..:-)

    There is no way to happiness, happiness is the way!
  26. 26 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1895 Неутрално

    "Резултатите показват, че най-вредни са бусовете в категория M1 с бензинови двигатели (с повече от 8 седящи места) и стандарт за изгорели газове Евро 2 и 3."

    Малко изненадващ резултат - нали при дизеловите двигатели фините прахови частици и азотните оксиди са повече. Може би причината е, че тези автобуси са по-стари от дизеловите автобуси, които са още в движение. Стандарт Евро 2 е действал до края на 1999 г., а стандарт Евро 3 - до края на 2004 г. Явно тези автобуси са били произведени по-рано.

  27. 27 Профил на satanail13
    satanail13
    Рейтинг: 787 Неутрално

    Аз имам Волга от 55та година - много е чиста!

    Чрез по-нататъшна Путинизация към един по-мирен свят! ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  28. 28 Профил на През прокуракура ми е
    През прокуракура ми е
    Рейтинг: 404 Неутрално

    Тази статистика можех да я предположа и без специална лаборатория. Но така де, имаме данните. И ся кво прайм, Данче?

  29. 29 Профил на Г.Е.М.
    Г.Е.М.
    Рейтинг: 1151 Любопитно

    Тая извадка нещо не е много достоверна, сигурно пушещите автобуси и камиони баш по време на тестовете са се изпокрили или пък лабораториите са заставали по малките улици с малко или никакъв трафик и са измервали... нещо. Поне да бяхте уточнили къде, кога и колко като време са били извършени тези замервания, иначе статията и аз мога да си я съчиня...

  30. 30 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5604 Неутрално

    До коментар [#2] от "kotuo":

    Такива автомобили трябва да бъдат спирани от движение при техническите прегледи.

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  31. 31 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 2294 Неутрално

    И на бас, че тези точно автомобили нямат нито гаражи, нито платени паркоместа и просто ги трясват по улици и тротоари и даже се нервят, че, видите ли, няма къде да си паркирам колата. Ами ще си построиш гараж, байно, и тогава ще караш кола! Строшлякът ти не е с ексклузивни права да го трясваш там, където ти скимне! Турбоселяния!

    Платената тролщина трябва да бъде криминализирана!
  32. 32 Профил на mara71
    mara71
    Рейтинг: 1128 Неутрално

    Очаквам някой много знаещ и независим от партиите и съдебната система да обясни за ползата на великото творение Топлофикация. След добрия урожай на ЧСИ 2016-2017 г. и лесният им достъп до банковите сметки на крепостниците на топлофикациите, няма как отдел Агитация и пропаганда да не бъде включен в подготовката за нов удар.

  33. 33 Профил на 8th_ball
    8th_ball
    Рейтинг: 1145 Неутрално

    До коментар [#8] от "крайно-десен лузър":

    никой не може да ти отнеме правото да притежаваш автомобил, но може да ти отнеме правото да го употребяваш, ако не отговаря на определени условия. Макар че това иска много усилия от страна на пътната полиция - тя не глобява движещите се в бус-лентата, не спира циганите с каруци (което също е забранено, въпреки че никой не може да ти забрани да притежаваш кон и каруца).

  34. 34 Профил на so
    so
    Рейтинг: 328 Неутрално

    Добре де, нали има технически прегреди?! Ааа... Те са афиф, забравих... Защо не се дава някакъв бонус за използването на по-чисти горива като газ и метан? Защо старите кочини плащат по-малко данъци? Защо центърът е пълен с коли? Защо не може да се карат двуколесни? Защо не ходят хората пеша, а оформят големи тумбаци и зазници?

  35. 35 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1972 Любопитно

    А с помощите във вид на дърва и въглища ко праим?

  36. 36 Профил на 8th_ball
    8th_ball
    Рейтинг: 1145 Неутрално

    До коментар [#22] от "uq":

    Окис или оксид? Химиците и българистите така и не се определиха. В училище съм го учел и по двата начина. Но поне мен ако питаш, според правилата на българския език, трябва да бъде или карбонов оксид, или въглероден окис - така двете думи ще са с еднакъв произход - съответно латински и славянски.

  37. 37 Профил на eio29535507
    eio29535507
    Рейтинг: 9 Неутрално

    До коментар [#21] от "mrslv":

    Коментара можеше да бъде на място, ако си беше направил труда да направиш няколко прости сметки. Карам кола стандарт Евро 3, което е доста "ново" спрямо 80% от автомобилите в България.

    Средният "приход" на ПМ10 частици е около 2 кг на година, само от моят автомобил, ако навъртя 10 000 км. Сметни сега, колко автомобила са необходими за да запълниш норма от 40 микрограма на кубичен метър въздух...
    Да допуснем, че всички коли са като моята, и че не носят кал от градинките. После взимаме София с площ от 492 км, височина до 1 км и 700 000 коли. Това води до 20 % от замърсяването с прахови частици за ден! Не смятам никакви натрупвания и ветрове, които няма как да отчета на пръсти

    Ако това ти се вижда малко, сега направи сметката с евро 2 стандарт и добави малко прах от улицата.

    Не искам да те обиждам, а само да ти покажа, че колите могат да са доста добра причина за цялостното замърсяване. Това, че на орлов мост станцията е поставена така, че да не ти дава "червен сигнал" не значи. че всичко е наред.

    Ела в 8.30 на Искърско шосе и се опитай да видиш нещо-смога е заслепяващ. Станцията е на 50 метра от шосето но е скрита на завет и няма да отчете замърсяване.

    Описаното до сега не знаи, че ТЕЦ-овете не замърсяват, просто спри да дрънкаш за реклами на Овергаз, трансгаз, и други.

  38. 38 Профил на Софианец2
    Софианец2
    Рейтинг: 489 Неутрално

    И все пак, откъде са другите 75 %? А Данче?

  39. 39 Профил на Софианец2
    Софианец2
    Рейтинг: 489 Неутрално

    И все пак, откъде са другите 75 %? А Данче?

  40. 40 Профил на hahohehi
    hahohehi
    Рейтинг: 387 Неутрално

    В България се движат таратайки, които въобще няма да ги допуснат до технически тест във Франция примерно.
    За провинцията е приемливо, малките населени места също, но за София и останалите големи градове е абсурд.

  41. 41 Профил на kokopavlov
    kokopavlov
    Рейтинг: 18 Неутрално

    До коментар [#18] от "slan777":

    Колега, свидетелства сочат, че Трабантите са вървели към 5-6 хиляди, то ясно, че се търси реторично внушение, ама по-умерено все пак. Иначе комунизъм или не, зависи кой как се е наредил и ги оценя различно. Все пак темата е за замърсяването в София сега, а тъй като ми се налага да карам почти всеки ден, наблюденията ми са, че е пълно със стари и не толкова стари дизелови печки, които като ме изрежат на някой светофар и ми се налага да пресека гъст облак от черен дим - споменатите вече фини прахови частици. Аз лично карам на газ и си мисля, че не давам голям принос за мръсния въздух, въпреки, че колата ми е десетгодишна.

  42. 42 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 1896 Неутрално

    До коментар [#41] от "kokopavlov":

    Да, слава Богу, че Трабантите имаха миниатюрни двигателчета, иначе лошо! Въобще тогава и колите са били в пъти по-малко. Спомням си какво беше на нашта улица като бях малък, и какво е сега. Старите дизелови печки имат характеристики, много по-добри от която и да е соц кола. Ако се придържаха до същите характеристики, щяха да са много по-чисти от тях. Но вече никой не чака ускорение до 50 км/ч половин минута. А ако дизеловите печки - и стари, и нови - си имаха и задължителните филтри за твърди частици, щеше да е още по-добре.
    Всъщност през соца бензинът не беше ли с олово?

    "ПРЕДУПРЕЖДЕНИЕТО" (Демокрацията в България е в опасност) - 18.09.1992: http://dobronameren.blog.bg/history/2011/12/08/preduprejdenieto.863556
  43. 43 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 1896 Неутрално

    До коментар [#26] от "ijj":

    Не чак толкова изненадващи. Винаги съм твърдял, че в София е пълно с автомобили, които са прекалено стари за да се движат по улиците. Дизелите имат по-големи емисии на азотни оксиди, но спрямо бензиновите автомобили от същия период. Може би е странно единствено, че дизелите като цяло не са отчетени като по-голям проблем след като в България масово се махат или крадат филтрите за твърди частици, а и им се правят леки "тунинги" от време на време,

    "ПРЕДУПРЕЖДЕНИЕТО" (Демокрацията в България е в опасност) - 18.09.1992: http://dobronameren.blog.bg/history/2011/12/08/preduprejdenieto.863556
  44. 44 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1725 Неутрално

    Големи капацитети тука. Толкова глупости скоро не бях чел. На единия трабана му бил 15000 лева а бензина - с олово ( тогава в цял свят бензина беше с олово), неква овца обяснява как трябвало първо гараж да си построиш ( в градинката разбира се) па после да си купиш кола ( ква връзка има със замърсяването не сфанаф), трети пък не му давали да кара двуколесно ( загуедАх се) е кой ти пречи бе? Ае мани мани

  45. 45 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 4046 Неутрално

    До коментар [#5] от "mickmick":

    Случайно забрави приноса на останалите 93,5% от автомобилите.

  46. 46 Профил на slan777
    slan777
    Рейтинг: 1132 Неутрално

    До коментар [#18] от "slan777":Колега, свидетелства сочат, че Трабантите са вървели към 5-6 хиляди, то ясно, че се търси реторично внушение, ама по-умерено все пак. Иначе комунизъм или не, зависи кой как се е наредил и ги оценя различно. Все пак темата е за замърсяването в София сега, а тъй като ми се налага да карам почти всеки ден, наблюденията ми са, че е пълно със стари и не толкова стари дизелови печки, които като ме изрежат на някой светофар и ми се налага да пресека гъст облак от черен дим - споменатите вече фини прахови частици. Аз лично карам на газ и си мисля, че не давам голям принос за мръсния въздух, въпреки, че колата ми е десетгодишна.
    —цитат от коментар 41 на kokopavlov


    Здравей, колега, ще ти отговоря на критиката ти към мен.
    И баща ми в България ползва природен газ при автомобила, който му го купих.
    Комунизма е добър пример за сравнение, ако тогава имаше толкова много МПС-та в София, както сега, щеше да има много повече отровни газове. При нас тогава(през комунизма) вкъщи, ако простреш бяло на цвят влажно пране навън, за 24 часа става жълто, през хладните нощи имаше мъгла(в последните 4 години(2013 г.-2017 г.) е нямало). Причина беше комбината, комина нямаше филтър. Затова много деца заболяваха от астма, аз съшо, но това умишлено се скриваше от тогавашното комунистическо правителство. Целта беше да се създаде световиждането, че едва ли не всичко е розово.

    "Трабантите са вървели към 5-6 хиляди"
    Както писах, беше реклама на тото-лото будката. Жалко, че нямам снимка, да ти го докажа. При 6 правилни числа при 6 от 49 наградата беше трабант. Тогава попълвахме тото всяка седмица с надежда да ударим нещо. Сигурно затова ми е направило впечатление, че вместо парична награда е било материална.

    Schnell sein ist die Lösung!
  47. 47 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1725 Неутрално

    До коментар [#46] от "slan777":

    Ae стига се излага бе! Какво тото лото какви 5 лева? Имаше Тото 1 - резултати от мачове, Тото 2 - 6 от 49 и държавна лотария. Тотото даваше САМО ПАРИ, не даваха предметни награди. 6 цат беше 20 000 лева. Лотарията даваше предметни и парични наради. Голямата беше апартамент в София. Даваха се и коли и бяха "Волги". По време на комунизма не е имало никакво тото-лото и никой никога не е давал трабанти като награда.

  48. 48 Профил на slan777
    slan777
    Рейтинг: 1132 Неутрално

    До коментар [#46] от "slan777":Ae стига се излага бе! Какво тото лото какви 5 лева? Имаше Тото 1 - резултати от мачове, Тото 2 - 6 от 49 и държавна лотария. Тотото даваше САМО ПАРИ, не даваха предметни награди. 6 цат беше 20 000 лева. Лотарията даваше предметни и парични наради. Голямата беше апартамент в София. Даваха се и коли и бяха "Волги". По време на комунизма не е имало никакво тото-лото и никой никога не е давал трабанти като награда.
    —цитат от коментар 47 на uq


    6-цата при тото 2, 6 от 49, беше към 15.000 лева, с натрупване може да се е стигало до 20.000 лева.Всички знаете, че топките са били с различно тегло, затова само висши политици от БКП са печелели. Будките на тото-лото са изглеждали така:
    http://bolexp.ru/wp-content/uploads/2015/07/ %D1%82%D0%BE%D1%82%D0%BE.jpeg

    "Тотото даваше САМО ПАРИ, не даваха предметни награди"
    Тука може да спорим, но тогава съм бил дете.

    Schnell sein ist die Lösung!
  49. 49 Профил на slan777
    slan777
    Рейтинг: 1132 Неутрално

    Понеже Днежник не може правилно да линква снимки, тука алтернативно:
    https://abload.de/img/zqs9l.jpeg

    Schnell sein ist die Lösung!
  50. 50 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1725 Неутрално

    До коментар [#48] от "slan777":

    Кво има да спорим. С натрупване :D Знаеш ли коя година въведоха джакпот в тотото? Бил дете той. Кат си бил дете, кво спориш с хора, които са го видели. И не разбрах, какво точно искаш да покажеш с тази снимка на тото? Да не говорим, че като гледам логото, снимката е след 97ма
    Спри да говориш за неща, които не знаеш

  51. 51 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 1896 Неутрално

    До коментар [#44] от "uq":

    "Капацитет" социалистически, в САЩ оловнотго гориво започват да го премахват още през 1973. В ЕС едва края на 80-те. А в България чак до 2003-та е имало оловен бензин. Края на 80-те изобщо имало ли е безоловно гориво по бензиностанциите? Защото аз си спомням, че имаше само дефицит и километрично опашки, особено при дрОгарА Луканов.

    "ПРЕДУПРЕЖДЕНИЕТО" (Демокрацията в България е в опасност) - 18.09.1992: http://dobronameren.blog.bg/history/2011/12/08/preduprejdenieto.863556
  52. 52 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1725 Неутрално

    До коментар [#51] от "deutschwagen":

    Аз какво ти говоря? В ЕС - в края на 80тте ( тоест съвпада с края на комунизма) Тоест по време на комунизма в цял свят ( да кажем без САЩ, за това не споря , защото не знам) бензина е бил с олово. От 1989 до 2003та НЕ СМЕ БИЛИ ПРЕЗ КОМУНИЗМА!
    И не ме разбирай погрешно, изобщо не съм се затъжил за комунизма, напротив НО коуегата говори откровено неверни неща които аз лично съм видял, че не са така

  53. 53 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 1896 Неутрално

    До коментар [#52] от "uq":

    Добре, рзбрахме се. Социализмът беше вече сравнително отдавна, когато стандартите на емисиите са били други - да, в цяла Европа. Но това не прави Трабантите по-чисти.

    Да кажем, че САЩ са изключение донякъде.

    Сега въпросът е (и просто питам, не се заяждам) дали края на 80-те е имало безоловно гориво в България, и ако не, кога за пръв път се появява.

    "ПРЕДУПРЕЖДЕНИЕТО" (Демокрацията в България е в опасност) - 18.09.1992: http://dobronameren.blog.bg/history/2011/12/08/preduprejdenieto.863556
  54. 54 Профил на Finland
    Finland
    Рейтинг: 890 Неутрално

    До коментар [#5] от "mickmick":

    В България масово се кара на газ. Слава Богу че е така, че щеше да е още по-зле.

    До коментар [#43] от "deutschwagen":

    До коментар [#37] от "eio29535507":

    До коментар [#45] от "princess_x":

  55. 55 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3581 Неутрално

    До коментар [#21] от "mrslv":

    И как го сметна,че домакинствата са виновни?

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  56. 56 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1725 Неутрално

    До коментар [#53] от "deutschwagen":

    В края на 80тте едва ли, по скоро не. И октановите числа бяка стнанни ( 86, 93 и 98) Трабанта е двутактов и гори масло и за екология изобщо няма що да говорим ( ако че и днес има двутактови скутери)
    Безоловния се появи по спомени някъде 98ма и мисля че около 2001вя втра спряха този с олово. Спомням си, че имаше разни митове, как нашите коли (лада, шкода, москвич) не можели да работят с безоловен и ме плашеха как ще ми блокира двигателя и ще ми изгорят клапаните, щото оловото смазвало :)

  57. 57 Профил на slan777
    slan777
    Рейтинг: 1132 Неутрално

    До коментар [#53] от "deutschwagen":

    "1984 Първият безоловен бензин в Австрия"

    Тоест преди това е нямало безоловен бензин в България.Имам смътни спомени от 1991 г., когато на бензиностанция на "Петрол" имаше две възможности: оловен или безоловен бензин, безоловният бензин беше по-скъп. Цената на литър беше 99 стотинки и имаше ограничение на зареждането, освен парите ни трябваха и купони, на които стоеше на колко литра бензин имаме право. Купоните ги получавахме по пощата

    Schnell sein ist die Lösung!
  58. 58 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1725 Неутрално

    До коментар [#57] от "slan777":

    За бензин имаше ли купони, че съм забравил? :) Тогава точно нямах кола, но помня че имаше за сирене - 200 грама беше . Ае мани Каракачанов ( не тоя Каракачанов) беше кмет на София.. ама това вече беше май 93та или 94та

  59. 59 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1725 Неутрално

    До коментар [#53] от "deutschwagen":

    През Соца се мереше само CO по спомени. Нямаше катализатори и се гласеше сместа на празен ход да се вкара в нормата. Дизелови коли нямаше, с изключение на некои тарикати дето слагаха на Волги дизели от мерцедес. Филтри катализатори.. къде ти и то не само нашите, и западните нямаха. Чак края на 80тте почнаха тия неща и тогава и безоловния, щото оловото скапва катализатора. А катализатора беше заради CO пак основно

  60. 60 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 1803 Любопитно

    Не разбирам, къде са намерили бусове с над 8 седащи места и с бензинови двигатели? Няма такова превозно средство, с бензинов двигател, което да не е на метан или на пропан-бутан, а точно това са чисти горива, или поне са по-чисти от бензина и дизела!
    Наистина не разбирам какво са мерили тези!

  61. 61 Профил на Roger de Flоr
    Roger de Flоr
    Рейтинг: Весело

    До коментар [#60] от "cristo_n": Абсолютни глупости както разбираш.Всеки застанал за 5 минути би ги оборил и без да измерва.Но за това са взели пари.

  62. 62 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3581 Неутрално

    До коментар [#61] от "pli40535569":

    Мхм... Хайде да ги обориш да видим?

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  63. 63 Профил на 4ove4encence
    4ove4encence
    Рейтинг: 419 Неутрално

    Хора, доколкото разбрах, 6.5% от мръсния въздух в Софоя се дължи на автомобилите, а вече 25% от вредните емисии във въздуха се съдържат в тези, които се отделят от автомобила. Така че замърсяването най малко се дължи на автомобилите.

  64. 64 Профил на vss77
    vss77
    Рейтинг: 435 Любопитно

    Дали пък не са Дизелови двигатели? Малко абсурдно ми се вижда бензинов двигател да отделя по-голямо замърсяване от дизелов таралясник от 99та.

  65. 65 Профил на bilkata
    bilkata
    Рейтинг: 551 Неутрално

    Хора, доколкото разбрах, 6.5% от мръсния въздух в Софоя се дължи на автомобилите, а вече 25% от вредните емисии във въздуха се съдържат в тези, които се отделят от автомобила. Така че замърсяването най малко се дължи на автомобилите.
    —цитат от коментар 63 на 4ove4encence


    А това твоето е типичен пример за функционална неграмотност. Прочело си нещо, но нищо не си разбрало. Колко имаше по математика в 4 клас?

    Power is like being a lady... if you have to tell people you are, you aren`t. M.Thatcher
  66. 66 Профил на T.M.
    T.M.
    Рейтинг: 281 Неутрално

    Тая извадка нещо не е много достоверна, сигурно пушещите автобуси и камиони баш по време на тестовете са се изпокрили или пък лабораториите са заставали по малките улици с малко или никакъв трафик и са измервали... нещо. Поне да бяхте уточнили къде, кога и колко като време са били извършени тези замервания, иначе статията и аз мога да си я съчиня...
    —цитат от коментар 29 на Г.Е.М.


    Естествено, че не е показателна, тъй като беше правен в дните преди 15-ти септември. А трафикът се увеличи рязко точно след това!

  67. 67 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1895 Неутрално

    До коментар [#36] от "8th_ball":

    Но според правилата на действащата у нас химична номенклатура това наименование е въглероден оксид. Това може да се види например в следната публикация с правила и наименования на български и на английски:

    http://www.unionchem.org/content_images/9ea6dccf8b1ab32044e74f962a1abe46.pdf

    Иначе ако човек не спазва така строго правилата, сигурно е допустимо да се каже и традиционната у нас дума "окис" вместо "оксид" (още повече, че окисление и оксидация са две различни неща на български език).

    Иначе подобни проблеми има и при други езици. Например на немски традиционно се казва бензол, но според правилата на IUPAС наименованието на това вещество е бензен. При все това в немските речници обикновено присъстват и двете форми, със съответно обяснение.

  68. 68 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1895 Неутрално

    До коментар [#63] от "4ove4encence":

    В статията пише, че 6,5% от всички автомобили генерират 25% от всичките автомобилни емисии. То е логично да е така, защото автомобилите включват и камиони и автобуси, които по принцип са по-големи замърсители от леките коли. Изненадващо е все пак, че като най-големи замърсители са посочени стари автобуси с бензинови двигатели. Автобусите и камионите най-често са с дизелови двигатели. Честно казано, ако някой ме запита сега кои автобуси в София са с бензинови двигатели, лично аз се сещам само за микробуси (другите не ги знам кои са).

  69. 69 Профил на kokopavlov
    kokopavlov
    Рейтинг: 18 Неутрално

    До коментар [#56] от "uq":

    А в Украйна през 97-ма се продаваше бензин А76 (76 октана предполагам), не знам сега има ли го още. С такова май могат да вървят УАЗ, Москвич, ЗАЗ и дурги такива творения, дори и Ладата не може, но тя все пак е от италиански произход.

  70. 70 Профил на kokopavlov
    kokopavlov
    Рейтинг: 18 Неутрално

    До коментар [#48] от "slan777":

    В Тото 6 от 49 шестицата при соца беше 20 хиляди лева и джакпот нямаше. За 5 от 35, което го въведоха към края на режима не помня, за лотарията също.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах