Над 30 000 ще са електромобилите и хибридите в България до 2020 г., прогнозира асоциация

Над 30 000 ще са електромобилите и хибридите в България до 2020 г., прогнозира асоциация

© Дневник



Електрoмобилите са съвременното, устойчиво и трайно решение България да се справи с два от сериозните проблеми в градовете си – мръсният въздух и шума. Това заявяват от Българската асоциация електрически превозни средства (БАЕПС), според които за това са нужни разбиране и координирани усилия на държавата, общините и бизнеса.


Според асоциацията, електромобилността в България се движи с добра скорост въпреки пречките. БАЕПС прогнозира, че до 2020 г.  общият брой електрически и хибридни превозни средства в България ще надмине 30 000.


Само за година броят на превозните средства с изцяло електрическо задвижване нарасна с 36%, към края на миналата година вече има регистрирани 497 електрически и 1031 хибридни превозни средства, зарядните станции са вече 24. Eлектрическият транспорт е в пъти по-евтин за поддържане, паркирането е безплатно, няма пътен данък и това вече се оценява от бизнеса, отбелязват от организацията. В България вече има примери на електрификация на фирмени флотилии: всички превозни средства, закупени през последните две години са електрически.




В същото време над 80% от населението в страната е засегнато от замърсяването на въздуха с фини прахови частици (ФПЧ10) над допустимите норми, което е от два до три пъти повече в сравнение със средните нива за Европа, сочат данните на Националния доклад за състоянието на околната среда за 2013 г., представени миналата седмица.


Дизеловите автомобили и битовото отопление са причина за 90% от замърсяването. Автомобилният транспорт в големите населени места е основният причинител и на шумовото замърсяване: допустимите нива са превишени в 72.73% от контролните пунктове в страната, а София е най-шумната сред 17 столици в Европа, показва мащабното петгодишно проучване на Европейската агенция по околна среда.  


От БАЕПС посочват, че планът за действие на Столичната община предвижда модернизация на градския транспорт, но не и насърчаването на електромобилите,  които значително биха ограничили шумовото замърсяване.


6% задължително трябваше да бъдат зелените обществени поръчки за електромобили и инфраструктура за централната администрация през 2014 г., а за местната администрация това е препоръчително, пишат още в позицията си от асоциацията и се позовават на Националния план за действие за насърчаване на зелените обществени поръчки (2012 - 2014).


По данни на Агенцията за обществени поръчки през 2014 г. са регистрирани първите пет зелени обществени поръчки в електромобилната област: открити са две, една е възложена, две са прекратени. Ако направим сравнение с предходната година, съотношението е 5 на нула, а през 2103 г. нямаше нито една. Първата и единствена засега електромобилна обществена поръчка е на Техническият университет – Габрово, за доставка на електронни модули за безконтактен заряд на електромобили, част от техния проект FastlnCharge, финансиран по Седма рамкова програма на ЕС, по която вече има сключен договор на стойност 112 100 лв., посочват от БАЕС и коментират: "Добър, но самотен пример."


"Непознаване на предимствата на електромобилния транспорт, опасения за коректността на поръчката заради ограничения брой доставчици и инертността на институциите са причина навлизането на електромобилния транспорт в България да се движи далеч по-бавно от планираното", казва изпълнителният директор на БАЕПС Ангел Николов.


От асоциацията са отворени за разговори и споделяне на опит и най-добри практики от други европейски страни, с чиито електромобилни асоциации са във връзка.


"Бихме искали хората на ръководни нива в институциите да осъзнаят, че електрическите превозни средства намалят вредните емисии и шума и при правилно планиране и използване могат реално да спестят бюджетни средства.  Чрез спазването на 6-процентната квота на зелените електромобилни поръчки държавната администрация и общините ще дадат пример и ще насърчат навлизането на електромобилите в ежедневието ни. Не става дума за екзотика или лукс, а за умела и печеливша политика", обясняват от БАЕПС.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (37)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Never surrender
    Never surrender
    Рейтинг: 269 Неутрално

    Ако бяха 100% щяхме да погребваме Голямата Северна Бензиностанция. Мечти ...

    Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.
  2. 2 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 378 Неутрално

    Твърде оптимистично, предвид проблемите с енергетиката ни и специално цените на тока; за зареждане на електромобилите ще са нужни допълнителни мощности; грубо казано: това, което сега изгаря в двигателите на колите, ще гори в електроцентралите - пак замърсяване.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    властта ражда паразити
  3. 3 Профил на capricorn2014
    capricorn2014
    Рейтинг: 374 Неутрално

    До коментар [#1] от "Never surrender":

    и 100% американски фотоволтаици, и ток по левче, ех че кеф! Иначе нищо от приказките на еколозите не се сбъдна, голям зор беше да се затвори кремиковци, положението е същото, ако ще всички коли да са електрически, нали всички преминават през някаква смес от кал, прах и тиня, която представляват улиците на софия!

  4. 4 Профил на Цайко
    Цайко
    Рейтинг: 1358 Неутрално

    Те па едни хибриди, минават по 2 км на ток и с по 300+ коня двигател. Маркетингови гевезлъци.

  5. 5 Профил на Big_Villager
    Big_Villager
    Рейтинг: 619 Неутрално

    До коментар [#2] от "Николай Теллалов":

    На ток е много по евтино, а и имаме излишък от мощности.
    При това автомобилите се зареждат предимно нощем.
    Проблемът е че като цяло тези автомобили са скъпи и все още техническите ограничения свързани обсег, влияние на външната температура върху този обсег и др. са големи.
    С призиви дайте да дадем не виждам как ще се постигне нещо освен харчене на обюествени средства за демо проекти.

  6. 6 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 602 Неутрално

    До коментар [#5] от "Big_Villager":
    Бихте ли рискували да познаете цената на ел.енергията през 2020г.?

  7. 7 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 378 Неутрално

    [#5] имаме, да. Обаче остаряват. Имаме и излишък на ток - обаче цените за потребителите все се качват.
    Нощното зареждане плосто ще изравни денонощната консумация, което може и да доведе до по добър режим на работа на електроцентралите, но пак трябва нещо да се изгаря, за да се въртят турбините.
    Иначе съм голям привърженик на електромобилите, но в рамките на тази икономическа, а и социална, система внедряването им не решава проблемите, а ги изостря, генерира нови.
    Според мен е нужна сериозна работа по качване кпд на фотоволтаиците, повече използване на т.нар. слънчеви стирлинги, усъвършенстване на ядрените технологии (без оглед в технологията към военното приложение! Ядрената енергетика започна като военен проект и още робува на тази основна насоченост), но никакви технически решения няма да дадат полезния си максимум, ако логиката на производството и потреблението/разпеределението, а оттам и вида инфраструктура, остане същата като сега.
    В един свят по Жак Фреско е повече възможно да се случат благините, без да са вгорчени от "страничните ефекти", често повече от уж главния позитивен ефект...

    (преди време бях чел за разработване на "синтетични мускули" - захранват се с глюкозен разтвор за самвъзстановяване, стимулират се за отпускане и свиване от електрически импулси; вържи такива към колянов вал - бионичен двигател; може и да не развива много висока скорост, но пък защо все бързаме, мама му стара!)

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    властта ражда паразити
  8. 8 Профил на capricorn2014
    capricorn2014
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Пътят към ада е постлан с добри намерения, в желанието си да стимулират своята икономика германците измислиха какво ли не, то не бяха биодизел, биоетанол, фотоволтаици, евро 6, сега пък електромобили, няма лошо, могат измислят, но защо трябва да става с директиви, защо трябва да ни дадат едни пари, и ние с тях да купим техните стоки, не може ли да оставим пазара да се развива, като по всички тези директиви германците след това дадоха заден, и сега даже се ослушват как да правят пак атомни централи!

  9. 9 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 1836 Неутрално

    Колонката от снимката се намира срещу Експо-центъра и за толкова години не съм видял там една-единствена кола да се зарежда. За сметка на това всички "столичани и гости на столицата" са я научили като място за безплатно паркиране, където колата ти може да стои цял ден безпроблемно.

    ДЕОС - българските либерали. Няма други на хоризонта!
  10. 10 Профил на Ал Бънди
    Ал Бънди
    Рейтинг: 674 Неутрално

    [quote#2:"Николай Теллалов"]Твърде оптимистично, предвид проблемите с енергетиката ни и специално цените на тока; за зареждане на електромобилите ще са нужни допълнителни мощности; грубо казано: това, което сега изгаря в двигателите на колите, ще гори в електроцентралите - пак замърсяване. [/quote]

    Колкото и странно да иглежда, не само, че няма да има нужда от нови мощности, а лектромобилите могат да направят излишни отделни мощности. В момента значителна част от мощностите за производство на електроенергия работят само няколко часа на ден, в пиковите часове. В същото време колите от 24 часа в денонощието се ползват само максимум 2-3 часа на ден. Ако има прекалено много електромобили те основно биха могли да се зареждат в извънпиковите часове, а в пиковите часове биха могли да дават ток, като уравновесяват голямото моментно търсене. Същата роля биха могли да имат и домашните акумулатори на ТЕСЛА, като една от идеята им е енергийните компании да субсидират тези акумулатори, защото ще им спестяват поддръжката на голям студен резерв мощности за пиково потребление.

  11. 11 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 839 Неутрално

    Всичко това звучи много добре и много екологично, въпросът е откъде ще дойдат материалите за производство на необходимото огромно количество акумулатори и колко екологично е производството на самите акумулатори.
    Опасявам се че може да се получи като с фотоволтаичните панели - при производството им да се отделят повече емисии отколкото спестяват после при използването си.

    Правил съм някакви груби сметки за необходимите допълнителни генераторни мощности - според мен за България ще са необходими около 2000 MW. При добро изравняване на баланса дневна-нощна енергия може и да не се наложи строителството на нови блокове. Не твърдя обаче че изчисленията ми са достатъчно достоверни.

  12. 12 Профил на GM
    GM
    Рейтинг: 535 Неутрално

    Няма реален стимул за закупуване на електромобили. Безплатно паркиране? И да не си с електромобил, пак може да си паркираш, при това в зелените площи, съвсем безплатно.

    "Давайте БЪЛГАРИ, да се съберем и да строшим на ламята главата!!!Ма аз баш тогава не мога да дойда, че ми излезна една работа..."
  13. 13 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 378 Неутрално

    [#10] прав си, писах за това в #7. Но пак остава основното - електроцентралите ВСЕ НЕЩО ТРЯБВА ДА ИЗГАРЯТ, за да генерират ток, с който да се зареждат електромобилите.
    Има вариант на колонките, дори да няма електромобили, да зареждат сменни акумулатори - така не чакаш цялото зареждане, а сменяш блока акумулатори и продължаваш. А "твоите" акумулатори остават да се зареждат, може повече никога да не попаднат в колата ти.
    Само че такава процедура изисква обществени отношения на доверие и солидарност, каквито капитализмът не възпитава.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    властта ражда паразити
  14. 14 Профил на Big_Villager
    Big_Villager
    Рейтинг: 619 Неутрално

    До коментар [#6] от "telqk":

    А вие на бензина?

  15. 15 Профил на Big_Villager
    Big_Villager
    Рейтинг: 619 Неутрално

    До коментар [#7] от "Николай Теллалов":

    Потреблението на ел.енергия намалява, а технологиите за добив се развиват. Освен това се надявам да имаме и свободен пазра на енергия и конкуренция.
    Държавата би могла да се ангажира единствено с развитие на инфраструктура за зареждане.
    Остналото трябва да направи бизнесът.
    Ако пък дай боже започне някакво прозиводство на електромобили в страната - то тогава би могло държавата да даде някакви стимули.

  16. 16 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 378 Неутрално

    Намалява? Хмък.

    По въпросите за пазара, конкуренцията и бизнеса нека не говорим, вече достатъчно поразии направиха и по света и у нас.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    властта ражда паразити
  17. 17 Профил на p_s
    p_s
    Рейтинг: 439 Неутрално

    До коментар [#4] от "Цайко":

    Я пак? Последно съм зареждал бензин преди 3 месеца, а минавам по 60-70 км всеки ден.. за по 1.5 лв/ден.
    Сметни го в разход - под 1 л/100 ..
    Да не говорим, че не бръмча и не пуша. Много ми е зле..

    В микса на тока дори в БГ има над 20% ВЕИ и ВЕЦове.. т.е. 20% от тока е напълно чист.. и още 40-45% от АЕЦ....

    Айде да не става тирада..

  18. 18 Профил на townboy
    townboy
    Рейтинг: 477 Весело

    У нас всеки селяндур кара мерцедес или беемве. Сега най-голямата гъзария е да имаш "Тесла".

    Too much цензура Баце.
  19. 19 Профил на Levski Levov
    Levski Levov
    Рейтинг: 340 Неутрално

    До коментар [#17] от "p_s":

    Ако не е тайна с каква кола го постигаш този разход? Как стои въпроса с прословутите батерии -що се отнася до смяна на км и т.н. -това е бил въпроса който постоянно питат десетки хора ако се наложи смяна, т.е. колко струва.

  20. 20 Профил на Цайко
    Цайко
    Рейтинг: 1358 Неутрално

    До коментар [#17] от "p_s":

    Това с какъв автомобил?

  21. 21 Профил на Без коз
    Без коз
    Рейтинг: 1729 Неутрално

    Заглавието е като виц.
    И съдържанието е не достоверно.

    Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !
  22. 22 Профил на Без коз
    Без коз
    Рейтинг: 1729 Неутрално

    До коментар [#17] от "p_s":

    Е,...ама пък иначе няма да е българско

    Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !
  23. 23 Профил на Торбалан
    Торбалан
    Рейтинг: 855 Весело

    До коментар [#1] от "Never surrender":

    Въпрос на обозримото бъдеще
    Може пък Путин да се провъзгласи за екстрасенс дето зарежда акумулатори дистанционно!?

    При управлението на Путин има истински бум в производството! Всеки ден откриват нови наказателни производства срещу инакомислещите!
  24. 24 Профил на p_s
    p_s
    Рейтинг: 439 Неутрално

    До коментар [#19] от "Levski Levov":

    Опел Ампера. 80 км на ток от контакта и от там 5-6/100 бензин.
    Най-доброто и от двата свята.
    И преди да почне някой да сравнява "ама аз с дизелчето дето харчи 5/100, ще ми останат пари за 5 години да карам дизел.. сметката не е точно такава.
    Не се сравнява кон с кокошка. Ампера/Волт е висок клас хечбек.. можеш да срявниш примерно с едно БМВ 3та серия.. или нещо подобно. Тогава от еднаква изходна цена остават десетките ползи.. не само разход, а и смяна на масло на 2 години (заради стареенето му), липса на смяна на накладки и мн други..
    Що се отнася до въпроса с батерията - няма проблеми. в щатите има волтове на по над 150 хил мили без спад в пробега. Гаранцията е 8 години.

  25. 25 Профил на Цайко
    Цайко
    Рейтинг: 1358 Неутрално

    До коментар [#24] от "p_s":
    Амперата е приятно изключение, аз имах предвид големите каляски. Имаше някакво представяне на лексъс, доколкото си спомням, и там беше казано, че на ток минава 1,5 км. Обаче правил страшни икономии, щото електриката подпомагала потеглянето, такива лакърдии.

  26. 26 Профил на Big_Villager
    Big_Villager
    Рейтинг: 619 Неутрално

    До коментар [#16] от "Николай Теллалов":

    Липста на пазар и конкуренция направи доста поразии у нас. Съгласен.

  27. 27 Профил на subsonic
    subsonic
    Рейтинг: 533 Весело

    До коментар [#24] от "p_s":

    И к'во викаш, Амперата няма накладки, а?

    Пък ние ги сменяма всеки месец, рийш ли.

    И маслото сменяме през седмица, а?

    А батериите колко държали? По 200 хил. км и пак като нови?

    Баси!

    Нещо май виждам корабчета да плуват...

    Ти да не си търговец на Опел случайно?

  28. 28 Профил на kamenvasilev
    kamenvasilev
    Рейтинг: 395 Неутрално

    Електроенергия в България има достатъчно, дори и без нови мощности. Въпрос на време е търговци и ЕРП да започнат да предлагат гъвкави планове за зареждане на електромобили, подобно на плановете на телекомуникационните оператори. Има и достатъчно балансираща енергия при излишък, която вече е заявена от промишлени потребители и може да бъде вкарана в електромобилен акумулатор, вместо да се губят пари от небаланси. Електромобил изминава 100 км с около 15 квч, а автомобил със 7/100 разход - с около 70 кВч. Числа има достатъчно, ако някой иска да си сметне реалните ползи. А ползи има и за околните, погледнете смога при тръгване на произволен светофар в София. Има си апликации за телефон, които може да се измери уличния шум от трафика - резултатите са стряскащи.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  29. 29 Профил на p_s
    p_s
    Рейтинг: 439 Неутрално

    До коментар [#27] от "subsonic":

    Не, че няма накладки, но в 90 % от времето спира с рекуперация. без да ги ползва. Несебър - Варна, не натискам спирачки нито 1 път през целия балкан.
    Не, не съм търговец. Ако желаеш, ще ти оставя телефон, да дойдеш и да покараш моята.
    Това за батериите е писано от собственици от първите бройки, можеш сам да го провериш. Аз лично засега съм минал само 40 хил км със среден разход 2/100 .. с 1 ходене на ски до Австрия, 1 до Гърция и 10тина до София..
    Не, че не стареят батериите, но от 16 КВ общ капацитет се ползат само 10кв в средата - т.е. не се зарежда до 100% и не се разрежда до 0%. Работят в златната среда. Това + държането им в точни температурни граници лятото и зимата им позволява да има същия пробег поне 10 г.

    Няма нужда от глупав сърказъм. Колята не я спирам и почти нямам разходи по експлоатация (гориво) и никакви консумативи до момента.

  30. 30 Профил на p_s
    p_s
    Рейтинг: 439 Неутрално

    До коментар [#25] от "Цайко":

    За лексъс и други подобни големи каляски си прав.. не виждам смисъл от 10+ хил евро разлика от стандартен такъв автомобил за една разлика между 13/100 и 11/100 разход
    Иначе, че вървят - вървят.. но това са хибриди.

    Амперата се водил ел. автомобил с удължен обсег.
    Двигателя ми някой път не се включва със седмици

  31. 31 Профил на anikolov
    anikolov
    Рейтинг: 217 Неутрално

    До коментар [#1] от "Never surrender":

    Въпроса е дали могат да станат 1% (което е 30,000/3м), защото в момента са 0.05%. Има сфери и начини на употреба, където и в момента са по-изгодни икономически. Със всички условности (да караш предимно градско, да имаш ток в гаража и т.н.) ако караш над 25,000 км/год. 80/ден сметката повече от излиза.

    На Спийди им излиза сметката, както и на други бизнеси занимаващи се с доставка (скоро включително и таксита). За хората, които живеят извън софия и пътуват всеки ден също е оферта.

  32. 32 Профил на anikolov
    anikolov
    Рейтинг: 217 Неутрално

    До коментар [#4] от "Цайко":

    Абсолютно съм съгласен за някой "лайфстайл"модели хибриди, но примерно Mitsubishi Outlander PHEV има автономия на ток 60км. , цена 30,000 евро и е доста популярен в Холандия и Норвегия.

  33. 33 Профил на anikolov
    anikolov
    Рейтинг: 217 Неутрално

    До коментар [#6] от "telqk":

    Няма никакво значение каква ще е цената на електроенергията през 2020. Представи си че се увеличи двойно, тоест ще ти струва 5лв./100км. с електромобил (около 2.50 сега), което е равносилно на 10% увеличение в цената на горивата.

  34. 34 Профил на subsonic
    subsonic
    Рейтинг: 533 Неутрално

    До коментар [#29] от "p_s":

    По "тирбушоните" надолу към Слънчев бряг, идвайки от Варна не ползваш спирачки? Това искам да го видя.

    Среден разход 2/100 ...само в рекламната брошура. Постижимо е на кратки разстояния в градски цикъл до изчерпване на батерията и то ако е била заредена от мрежата предната вечер.

    От EPA дават официални цифри от 3.9/100 при комбинирано използване на батерия и двигател и 6.4/100 при използване само на двигател.

    Колко енергия може да се ползва от батериятаот 16КВтч? 10Квтч, както сам казваш, защото никога не се зарежда и разрежда напълно. Това стига горе-долу за движение 1 час с постоянна скорост 100км/час и то при никакви други консуматори - фарове (между 100 и 200 вата), вентилация (между 100 и 500 вата) и климатизация (ей тук вече не ми се мисли, от 1 до 3 киловата). При движение със 140км/ч не можеш да изминеш и 50км. По-скоро 20 или 30. А ако пуснеш климатика или "парното", нещата загрубяват още повече.

    Я пак - не ти се е включвал двигателя от месеци да дозарежда батерията? От EPA дават средно 56 км пробег само на батерия. Значи всичките ти пътувания трябва да са в рамките на тези 50-тина км.

    А това за 10-те години живот на батерията, живи и здрави, ще си го говорим пак след 10 години. За справка можеш да видиш литиево-йонните батерии на лаптопите, които държат по 3 години макс и то при положение, че лаптопите не търпят такива екстремни температурни режими като автомобилите.

    И литиево йонните батерии въобще не увеличават риска от пожар при удар. Затова един от тестваните от NHTSA автомобили се самозапалил и изгорял напълно 2 седмици след краш тест с 32км/ч, а раследването установило че пожарът е следствие от късо съединение по електрониката на батериите, предизивкано от разлив на охладителна течност.

    200 кг. допълнителен товар, който осигурява само 10Квтч не е чак такава голяма оферта (и то говорим само за батериите, без да включваме ел. двигател, трансмисия, управляваща електроника). На практика хибридната система изяжда почти целия полезен товар на автомобила.

  35. 35 Профил на p_s
    p_s
    Рейтинг: 439 Неутрално

    До коментар [#34] от "subsonic":

    Точно така, от Баня надолу не докосвам спирачката и зареждам за около 8 км по това надолнище дори да е била на 0.
    Ако искаш, заповядай - ще ти дам ти да се спуснеш.
    Точно 10 кв са използваеми и с тях минавам между 75 и 82 км лятото с включен климатик. На нормално междуградско ако караш със 140 ок.. - аз си карам в рамките на ограниченията +/- 5 км/ч.
    Да, ежедневните ми ходдения са в рамките на 80 км. това е идеята на колата. Предполагам и на повечето от Вас.. Несебър - Бургас и обратно.. после до магазин и обратно.. после по някоя работа.. и всеки път като си спра на паркинга дозареждам.
    Да - 2/100 среден, защото като ходя по-далече някъде 1 път на месеца, и като се насложи разхода от 6/100 върху ежедневните ходения и с 0/100 и познай какво се получава.
    На практика си е оферта, казвам ти как стоят нещата в ежедневието. Ако всеки ден минаваш по 200 км и нагоре - да тогава не е практично да ги мъкнеш тия КГ отгоре.
    За живота на бат. - не цитирай лаптопи и телефони. Обясних защо няма нищо общо. Thermal managemen и ползване в средата.
    И не е само икономията. Удоволствие е да шофираш такава кола.

  36. 36 Профил на qdk12501326
    qdk12501326
    Рейтинг: 322 Неутрално

    До коментар [#2] от "Николай Теллалов":

    Поне няма да гори в градовете до домовете ни.

    А и избощо не е нужно да гори.Има перки, има соларни паркове, това е бъдещето, колкото и да се опитват да ни обясняват, че е неефективно и твърде скъпо.

    След 100 години ще се смеят правнуците ни на методите ни на произвеждане на енергия.

    Емиграцията е единственото решение за интелигентния българин
  37. 37 Профил на rurade
    rurade
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Електромобилите са пълна тесла!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах