Председателят на пътната агенция обясни как "Тракия" ще стане умна

Председателят на пътната агенция обясни как "Тракия" ще стане умна

© Юлия Лазарова

С монтирането на електронни екрани, система за автоматична идентификация на пътните инциденти, камери за средно скорост и сензори за проверка на теглото на товарните автомобили автомагистрала ще стане интелигентна, обясни днес председателят на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" Георги Терзийски пред участниците в Международния форум по пътна безопасност и иновации "Нови технологии и добри европейски и световни практики".


Той се похвали, че тунел "Траянови врата" ще се изгради уникална за България система за автоматична идентификация на пътните инциденти. Тя ще включва подвижни бариери, чрез които да се управлява и пренасочва трафикът в една от двете тунелни тръби, в зависимост от това къде е катастрофата. Съоръжението ще разполага също с ново LED осветление, електронни информационни табели, светофарни уредби, метеорологични станции при порталите и др.


Предвижда се също на "Тракия" да бъдат монтирани по 20 екрана във всяка посока, чрез които шофьорите в реално време да получават информация за проблеми, актуална обстановка, въведените ограничения и алтернативни маршрути. Предвижда се на магистралата бъдат монтирани и камери за измерване на средна скорост. Друга новост ще е монтирането на сензори за претегляне на моторните превозни средства в движение, така че да е по-ефективен контролът..




Председателят на АПИ посочи, че за повишаване безопасността на движение по основната пътна комуникация между София и Бургас в момента се провежда обществена поръчка за изпълнител при изграждането на интелигентна транспортна система на автомагистралата. Индикативната стойност на проект е над 7 млн. лв., а средствата са осигурени от фондовете на Европейския съюз.


В момента тръжната комисия разглежда техническите предложения на кандидатите и в следващите седмици предстои отваряне на ценовите оферти и класиране на кандидатите.


Ключовите инфраструктурни проекти


Председателят на АПИ представи пред участниците във форума 5-те големи и ключови за безопасността на движение инфраструктурни проекти, които пътната агенция ще реализира в следващите години - доизграждането на автомагистралите "Струма" и "Хемус", на "Русе - Велико Търново", Видин - Ботевград и София - Калотина, чиято обща прогнозна стойност е над 7 млрд. лв.


На форума заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Валентин Йовев посочи, че се подготвят промени в Закона за пътищата с оглед разширяване обхвата на одитите за пътната безопасност върху всички републикански и общински пътища. Очаква се те да бъдат внесени за разглеждане от Министерски съвет до средата на тази година.


Предстоят промени и в Наредбата за установяване и обезопасяване на участъците с концентрация на пътнотранспортни произшествия и за категоризиране безопасността на пътищата с цел прецизиране на Методиката за установяване на по-рисковите участъци, стана ясно още по време на форума.


Маркировка за 63 млн. лв.


Междувременно АПИ обяви поръчка на стойност 63 млн. лв. за дългосрочни договори за пътна маркировка, съобщи "Капитал". Те ще са за пет вместо за четири години.


За всеки от шестте района, на които е разделена страната, са предвидени по 10.5 млн. лв. за шестте региона. Изданието посочва, че общата сума е с пъти по-висока сума в сравнение с предходния търг за дългосрочни договори за маркировка. Последната подобна поръчка е била на стойност 19.9 млн. лв. без ДДС.