Агенти под прикритие или чиновници "къртици"

Намерението на управляващите да въведат агенти под прикритие в ключови държавни институции, дружества и организации беше отминато с безразличие. В държава, в която политическите скандали са се превърнали в ежедневие, това е обяснимо. Другата причина да не се получи дебат за ползата или вредата от едно такова решение е спецификата на проблема, към който повече хора нямат отношение.

Необходимо е обаче да се поясни, че става въпрос не за нещатни сътрудници, а за разширяване на правомощията на кадрови офицери от службите, които ще работят в определени стратегически ведомства и държавни фирми, без да бъде разкривана тяхната професионална обвързаност с отделни спецслужби. Тази идея не е нова. Тя беше една от амбициите на злополучния министър на вътрешните работи Любомир Начев през 1995 г. Авторите, възобновили я днес, в лицето на ръководството на МВР, посочиха като основен аргумент борбата със сивата икономика. Мотивите се подсилват с твърдението, че така се защитават държавните интереси. Формално погледнато, регламентирането на присъствието на службите в държавния сектор значително би улеснило работата им.

Критиците веднага направиха алюзия с връщането на щатните служители на бившата Държавна сигурност "по места". По Указа за работата на ДС от 1974 г. тяхната задача реално е била същата, макар и подсигурена със значително по-големи правомощия. Подобна дискусия "за" или "против" обаче не се съсредоточава върху основните пречки, поради които намерението за внедряване на агенти под прикритие ще се провали.


Какво всъщност е променено? По идея на ръководството на вътрешното министерство парламентът измени Закона за МВР, като допусна възможността кадрови служители от НСБОП да могат да действат като агенти под прикритие в държавни фирми, организации и институти. Досега такава възможност имаха само офицерите от Национална служба "Сигурност" (НСС). Тази възможност бе обоснована с работата им по обезпечаването на националната сигурност в контраразузнавателен аспект. НСБОП няма чисто контраразузнавателни функции, а по-скоро полицейски като национална служба в структурата на МВР, работеща срещу организираната престъпност. Приетото законово изменение през февруари следва да намери продължение в наредба, която МВР вече е изготвило и предстои да предложи за приемане от Министерски съвет. С нея ще се регламентира редът, по който ще се осъществява самото внедряване на кадровите "къртици" на службите. Същината на наредбата се състои в това, че на практика узаконява разкриването на щатни места на офицерите, които ще работят под прикритие. С наредбата тези служители са под закрила от евентуално уволнение. По този начин е гарантирано присъствието на представителя на НСС или НСБОП в съответното държавно ведомство, предполагащо интерес на службите.

Дори и да се приеме на добра воля, че всичко това се прави в името на държавните интереси, има няколко основни причини, които обричат идеята на неуспех. Първата е коренната промяна в обществено-политическите отношения. Когато развитието на страната е тясно свързано със създаването на реална пазарна икономика и възможно по-малка намеса и присъствие на държавата, идеята за агенти под прикритие не се вписва в духа на тази политика. Абсолютно различно е действието на такава система в общество като тоталитарното, където една партия се сраства с държавата и идеологически обосновава държавния монопол. Съвсем друго е, когато подобна идея се прилага в съвременния променен свят. Подобно предложение би звучало много по-аргументирано, ако се лансираше преди раздържавяването и приватизацията, а не след тях.

Истина е, че при всяка развита демокрация службите за сигурност защитават държавния интерес. Тяхното присъствие е задължително в стратегически сектори като енергетиката, телекомуникациите, електрониката или във ведомства с ключово значение. Разликата е, че в западните демокрации службите за сигурност са ясно структурирани и развитието им следва концепция, която е част от цялостния механизъм, определящ националната сигурност на една държава. При нас този елемент отсъства вече тринадесета година. Това е и втората причина, поради която намерението на управляващите няма да постигне желания ефект. Преди да се подходи към внедряването на агенти под прикритие във важните звена на държавата, следва да е изградена законова рамка на службите за сигурност и да е налице такава стратегия за националната сигурност, която да отговаря на съвременните условия и предизвикателства. Управляващите не само нямат визия за развитието на националната сигурност и законодателен потенциал, но дори не могат да решат дали и как трябва да бъдат обособени и разделени службите за сигурност и службите за обществен ред във и извън МВР.

Това, което се прави сега, може да се оприличи на изграждане на скелето на къща, без да са налети основите. Опитът за създаването на съвременен агентурно-оперативен апарат в службите, преди те самите да бъдат реформирани, показва, че правителството и мнозинството правят нещо отзад напред.

При създалата се традиция в България службите да се използват за решаване на политически проблеми и размяна на удари под кръста с политически опоненти, липсват гаранции, че дейността на агентите под прикритие няма да бъде използвана в бъдещи компроматни войни. Още повече при размерите на корупцията в държавния апарат и в самото МВР изглежда твърде нереално дори при отлична работа на тези "къртици" разкритията им да намерят логичното продължение в прокуратурата и съда. Та нали, ако един такъв служител под прикритие например събере достатъчно доказателства, уличаващи министър или висш държавен служител в корупция, той ще изгори веднага, без значение, че заема най-сигурния щат. Той няма да бъде защитен нито от преките му началници, нито от вътрешния министър по простата причина, че дейността му ще бъде схваната като заплаха за стабилността на правителството или мнозинството. Пример - яхтеният скандал, при който устата на МВР беше набързо запушена, за да се заглушат твърденията, че има данни за връзки на организираната престъпност с политици, магистрати и висши полицаи. Затова, докато не проличи ясна политическа воля и политическите чадъри не бъдат сгънати, агентите под прикритие (все пак хората в службите са с достатъчно опит за последствията от политическите циркове) ще бъдат изключително предпазливи "къртици", чието присъствие ще бъде сведено до това на чиновниците. Отделен е въпросът дали в дадена фирма или държавно ведомство останалите обикновени служители няма да могат да се ориентират без особени трудности кое е "щатното ченге" и какви са отличителните му белези. Тук значение имат и критериите, по които министърът ще утвърждава проникването на агентите на НСБОП и НСС. Ако се следва фаворизирането и схемата на приятелските кръгове, на двойни заплати ще се оказват не служителите с необходимите качества и опит, а "парашутисти" или роднини, чийто непрофесионализъм ще гарантира осветяването им като агенти под прикритие и следователно техният провал още на много ранен етап.

Не на последно място избраният подход на ръководството на МВР разкрива и реалните проблеми на вътрешното министерство. Внедряването на агентите под прикритие едва ли е най-големият от тях. С много по-голяма сила стои въпросът за състоянието на действащата агентура (нещатните сътрудници на органите на МВР). Липсата на правилни прогнози и успешно противодействие на организираната престъпност се обяснява именно с отсъствието на добър агентурен апарат в средите на подземния свят. Имайки предвид признанието на главния секретар на МВР, че във всяка престъпна група е замесен полицай, истината изглежда така - организираната престъпност има работеща и ефективна агентура в органите на вътрешното министерство, а не обратното.

Опитва ли се някой да промени това положение? Очевидно не. МВР се натоварва с една непосилна задача, вместо да се разтовари от дублиране на дейности в различните национални служби. Защо например министерството не предложи законодателство за статута на агента под прикритие не в държавния сектор, а в организираната престъпност? На Запад подобни агенти действат резултатно при разкриването на тежки престъпления, свързани с производството и трафика на наркотици, търговията с оръжие или извършването на мокри поръчки. Дейността им е изградена върху цял пакет закони, уреждащи проникване в престъпна група, освобождаване от съдебна отговорност при извършване на престъпления, гарантиране на анонимността като свидетел или подмяна на самоличността.

Друг основен и не по-маловажен проблем е какви методи използват съвременните служби за събиране на информация. На Запад техническият фактор играе все по-голяма роля за сметка на човешкия, който има изключително важна роля при анализа на събраната информация. Бедна страна като България не може да си позволи да увеличава и без това свития бюджет на техническите служби на МВР. Откакто обаче у нас се допусна данните от специалните разузнавателни средства да служат като доказателства пред съда, практиката показва, че службите имат съществени пропуски при събирането на годни доказателства или спазването на законовата процедура при прилагането на СРС. Нещо повече, перманентните скандали с подслушвания говорят, че контролът върху това правомощие на специалните служби е твърде слаб, а то се използва не по предназначение, а по политическа целесъобразност. Случаите с подслушването на министъра на правосъдието и на бившия директор на НСС са доказателство за това.

Оттук може да се разбере защо идеята за агенти под прикритие се лансира точно от ръководството на МВР - тя е най-лесният начин да се направи нещо и не крие реални опасности. Особеностите на българския политически живот обаче са такива, че проработването на подобен механизъм ще стане изключително трудно. А онези, които са си представяли, че агентите под прикритие изведнъж ще започнат масово да разобличават корумпираните по високите етажи на държавното управление, със сигурност ще останат разочаровани.


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK