"Паешки" решения или работеща стратегия

Проблемът с паркирането в столицата е перманентен и вината не е във водачите на МПС, а в общинската администрация. В обществения живот на всеки по-голям град паркирането на МПС е проблем с многофункционално значение. На първо място той засяга както правата на гражданите, така и действията на полиция, пожарна, спешна помощ и други контролни органи. Излишно е да се спирам на сегашното обидно и подигравателно решение на въпроса (т.нар. "паяци"), което скандализира ежедневно столичани, да не говорим за работещите чужденци в България и като всяко порочно нещо бързо се репродуцира в цялата страна (Пловдив, Варна и др.).

Как е решен въпросът с паркирането на другите градове по света? На първо място трябва да се посочи, че навсякъде по света тази дейност се извършва и контролира от общините.

Един от начините (от 1937 г.) за управление и регулиране на паркинг пространствата е чрез системата на самотаксуването. По същество тя представлява една общинска административна служба (отдел), структурирана да управлява автомобилния трафик (паркирането), базирайки се на технологична модулна система. На водачите на МПС се дава възможност да се самотаксуват за желаното от тях време за престой чрез два вида метрични (монети и/или смарт-карти) - за динамични паркопространства (улици, булеварди) електронни апарати и пей-дисплей за затворени паркопространства (какъвто е паркингът пред бившия дворец).


Предвидено е базата данни на системата да са в услуга на данъчните органи, полиция, НСС, НСО и др. Предвид обстоятелството, че тя дава комплексно решение, системата е призната като единствен международен стандарт за паркинг контрол за населени места. Тя има универсално действие - както в големите градове (Мексико сити, Ню Йорк, Чикаго и др.), така и в по-малки населени места в държави като Норвегия, Испания, Италия и т.н.

А как е у нас? Действащата "система за паркинг контрол", тероризираща гражданите, е икономически изгодна някому и дълго време умишлено се забавяше нейното премахване.

Като представител за територията за България на DUNCAN Parking-technology systems предприех действия, с които исках да предизвикам интереса на определени органи и институции за евентуалното въвеждане на "метер-тракс-контрол". Те бяха в две посоки - изпълнителната власт (вкл. до тогавашния премиер Иван Костов) и Софийската община (СО). С няколко писма до г-н Софиянски (първото от 27.10.1999 г.) го запознах с действието на системата.

По същия проблем се обърнах към зам.-кмета Венцислав Николов и към зам.-кмета по транспорта Ердхард Матеевич, до главния секретар на СО Асен Дюлгеров, до общинската комисия по обществена безопасност и др. Успях да проведа и три срещи - с г-н Софиянски, с г-н Асен Дюлгеров и с транспортния отдел. Практически резултат от тях нямаше освен признанието, че предлаганата система е уникална, но СО... нямала пари.

След тези срещи у мен се изгради убеждението, че за СО проблемът не е каква система да въведе, а кой да я въведе. Проблемът с инвестициите, който ми изтъкваха, е смехотворен. Общината намира финансиране за какви ли не проекти, и то за десетки милиони долари, а не може да привлече 2-3 милиона долара, и то за изключително печеливша дейност.

От действията на столичния кмет става ясно, че той е намерил отговор на въпроса кой да въведе паркинг контрола в столицата - английската "Софияпарк груп", с която са постигнати конфиденциални договорености и е изготвен меморандум. Англичаните имали стратегия, но не били сигурни дали тя е приложима за столицата. Това щяло да стане ясно от резултатите на тяхно проучване. По този наивен начин кметът обяснява ситуацията, като не пропуска да упомене, че проучването било безплатно.

Остана СО да плати на фирма, която си прави собствено проучване за собствен проект. Твърди се, че сред учредителите на "Софияпарк груп" е и "Блик Алфия", произвеждаща паркинг оборудване, пропуск автомати, бариерни устройства и др. Тази фирма е представена като една от водещите в света по решаване на паркинг проблемите. Във връзка с това аз питам в колко столици или други големи градове тази фирма изцяло и комплексно е решила въпроса с паркирането със собствената си стратегия, къде е патентована тя и дали е призната за световен стандарт? Може би точно заради тези и други подобни въпроси изготвилите меморандума са предвидили в него т. 9.2, в която се се казва: "страните признават, че преди подписване на договора всяко изтичане на информация към обществеността може да бъде изтълкувано неправомерно, и изискват от всички лица, имащи информация, свързана с Проекта, да я пазят в тайна". След подобен цитат в повечето случаи се казва, че коментарът е излишен.

В случая обаче аз мисля, че е повече от наложителен. Защото изнесената информация навежда на мисълта, че са предприети действия по изготвен план, целящ приватизирането за 35 години на една типична общинска дейност.

Не това обаче е начинът да бъде решен проблемът. Действията трябва да бъдат точно в обратната посока.

На първо място СО задължително трябва да обяви публичен конкурс за изработване на план (стратегия, концепция) по паркинг контрола на столицата, която да предвижда комплексно решение. Искам да отбележа, че решението на този въпрос в други градове на света е изключително в полза на общините. Дейността по паркинг контрола е типична ПУБЛИЧНА комунална дейност на местната администрация. Навсякъде тази дейност се осъществява от общините или от специализирани нейни звена (НО НЕ ОТ ТЪРГОВСКИ ФИРМИ).

Ако все пак някъде е допуснато необщинско участие, това не се отнася до управлението и контрола на дейността като цяло. Така че, ако СО реши да допусне участие на необщински фирми, то трябва да е само за точно и ясно конкретно определени дейности и при точно определени условия. Определянето на тези фирми трябва да се извърши чрез публичен конкурс.

За да не бъде обвинявана СО в пристрастие и тайни преговори, столичната паркинг стратегия и нейният изпълнител трябва задължително да бъдат сертифицирани от IPI - Международният паркинг институт. Нека СО не бяга от този подход, оправдавайки се с липса на средства. Та за какво е тогава тази община, ако не намери пари за нещо толкова важно? И когато говоря за конкурси, аз нямам предвид някоя режисирана бутафория, а конкурс, на който СО задължително да покани от чужбина лицензирани консултанти - експерти по паркинг контрол. Ако пак с цел икономии се поканят само наши "експерти" (друг въпрос е, че у нас такива няма), то по добре да не се провеждат конкурси. Защото никой вече не вярва в надбягвания "с един кон".

В заключение искам да кажа, че на София е нужно паркинг решение като на европейска столица. Споменатата по-горе система е въведена в над 4000 града на света. В Европа тя не е намерила приложение само в Албания, България, Румъния и държавите от бивша Югославия. Общинските ни управници трябва да разберат (а и не само те), че в Европа няма да ни приемат нито с паешки схеми, нито с паешки решения, а само с такива, които са приети в цял свят и се подчиняват на международно признати правила и стандарти.

*технолог по прилагане и управление на паркингови технологични системи

Ключови думи към статията:

Коментари (1)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на talkinghead
    talkinghead
    Рейтинг: Неутрално

    В това управление също е валидно и за иновационната SMS технология.
    А. Гайдов





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK