Програмата на един кандидат-кмет, който никога няма да бъде избран

Поредната кампания за избор на кмет затвърди убеждението ми, че в България кандидатите за власт и избирателите сякаш имат негласен договор - единият обещава всякакви хубави и невъзможни неща, а другият (ако въобще слуша) ръкопляска, макар да знае много добре, че те няма да бъдат изпълнени. И колкото и да е странно, средният избирател има дори интерес, макар и криворазбран, обещанията да не бъдат изпълнени. Представете си например, че новият кмет реши наистина София да стане чиста. Нали това означава да се глобява всекидневно поне половината електорат, който си изхвърля боклука от балкона. Или новият кмет реши, че зимата тротоарите наистина трябва да са чисти - пак ще трябва да ринем сняг и ако не - да ни глобяват.

Така нареченият среден избирател има противоречиви очаквания какво трябва да се промени в управлението на София. Той например роптае, че тротоарите са непроходими от колите на другите, но си представя собствената на тротоара пред офиса. Иска някой да чисти, но той да е свободен да си хвърля боклука навсякъде. Иска да има паркинги, но да са безплатни. Иска да няма бездомни кучета, но би изхвърлил своето веднага, щом му поискат такса за него. Иска общинските чиновници да са некорумпирани, но е готов да си плати, за да се заобиколи законът в негова угода. Затова предложената по-долу платформа едва ли ще бъде на кандидат, който се надява да се хареса на избирателите, и шансът й да бъде приложена на практика е почти нулев. Предлагам я на вашето внимание с идеята всеки да се замисли и да потърси вината за сегашното недотам розово състояние на столицата и в себе си.

Чистотата


Че София е една от най-мръсните столици, едва ли има съмнение. Че фирмите, които трябва да се грижат за чистотата, се грижат за личното състояние на собствениците си също едва ли се нуждае от коментар. Но дори компанията да си върши перфектно работата, едва ли ще е достатъчно. Голяма част от вината за мръсотията на града е в самите му жители. Като доказателство за това е достатъчно да погледнем под балконите на който и да било блок в който и да било квартал. Затова моята програма предвижда:

1.Точно определяне на границите на подблоковите пространства и тротоарите, за чистотата на които отговарят живеещите в блока.

2.Иницииране на промени в Закона за етажната собственост, ясно дефиниране на представител на живеещите, който да има съответните права, но и задължения.

3.Създаване на действащ инспекторат с достатъчно голям щат, който да следи за чистотата и да санкционира, ако констатира нередности. Това трябва да става ВСЕКИ ДЕН. Ако съответният блок не изчисти мръсотията, това ще направи фирмата, отговаряща за чистотата, но за негова сметка.

4.Завишаване на санкциите за замърсяване. В цял свят глобите за хвърляне на хартии и фасове са драстични. Като начало предлагам те да почват от 100 лв.

5.По отношение на зимното почистване - за почистването на подблоковите пространства и тротоарите отговарят живеещите в прилежащите им сгради. Ако те не си почистят снега, това ще направи общинската фирма, отговаряща за почистването, но за тяхна сметка. При злополуки на непочистени тротоари и площи отговорният за почистването дължи пълно обезщетение на пострадалия.

6.Въвеждане на цивилизовани правила за строителство, така че то да не замърсява околните площи. Недопустимо е около всяка новострояща се сграда да прилича на сметището в Суходол. Всички строителни обекти са известни на общината и тя е длъжна да контролира дали те строят, без да замърсяват. Отделно от това получаването на Акт 16 ще е невъзможно, без съответният предприемач да е изградил и възстановил изцяло прилежащата инфраструктура.

Паркирането

Че паркирането не само в центъра, но и в кварталите се превръща в невъзможна мисия, също не се нуждае от много доказателства. И причина за това не е нарасналият брой автомобили, а липсата на елементарни градоустройствени правила, които да се съобразяват с това, че този брой тепърва ще расте. Съдейки по действията на досегашните общинари, те явно са разчитали, че съветският лидер Никита Хрушчов ще се окаже прав и автомобилът ще отмре за сметка на метрото и градския транспорт. Понеже не вярвам, че това ще се случи, предвиждам следните мерки:

1.При проектирането на сградите задължително да се предвижда броят на прилежащите им места за паркиране да е поне 1.5 пъти над броя на апартаментите за жилищна сграда и поне 2 пъти над броя на офис помещенията в офис сграда. Изграждането на сгради без планирани места за паркиране АБСОЛЮТНО НЕ СЕ ДОПУСКА. В центъра на града този коефициент вероятно трябва да е по-голям, и то предимно за сметка на подземни паркинги и гаражи. Предупреждавам избирателите, че това неминуемо ще вдигне цените на строителството и оттам - на апартаментите и офис площите.

2. Изграждане на обществени паркинги на всички подходящи и възможни за това места - на общински, частни и други терени. Изграждането на подобни паркинги обаче ще е скъпо и затова за ползването им ще се плаща от всички без изключения. Таксите ще бъдат диференцирани според продължителността и времето от денонощието, в което се ползват.

3. Централната градска част ще се превърне в нещо като голяма синя зона, в която всеки престой и паркиране ЗАДЪЛЖИТЕЛНО ще се заплащат. За живеещите в тези райони ще има отстъпки, но те също трябва да плащат. Обратното би било несправедливо за хората, които не живеят в центъра, но са длъжни да си плащат за отиването там. Разбира се, паркирането ще става по правилата - само от едната страна на улицата и при наличието на достатъчно място за движение на автомобили и пешеходци и ще бъде при по-ниски цени от паркирането в обществените паркинги. Плащането ще става с чип карта.

4.Премахване на всякакви привилегии за депутати, министри, общинари, различни ведомства и други, които в момента безплатно могат да паркират, където си пожелаят. Премахване и на привилегията за инвалидите в сегашния й вид, която е по-скоро злоупотреба и дори гавра с хората с проблеми. Създаване на специално определени места за паркиране, които да се ползват само от хора с истински проблеми.

5.Зареждането на търговски обекти да става само в нощните часове. Няма никакви други причини това да не се случва освен мързел и ориенталщина.

6. Създаване на действащ инспекторат с достатъчно голям щат, който да следи за паркирането в центъра и да отчита и събира плащанията от него. Създаване и на достатъчно добър механизъм за контрол, включително камери, с цел избягване на злоупотреби.

За дупките по улиците

Че преобладаващата част от улиците могат да бъдат преасфалтирани за по-малко от 2 години, едва ли някой се съмнява. Въпросът е колко време след това те ще останат в добро състояние, за да се прецени дали разходът си струва. От една страна, проблемът е в качеството на извършваната работа и влаганите материали. От друга страна, обикновено веднага след като бъде оправена, една улица започва да се разкопава от една или друга служба. Отделно от това улиците около всеки новостроящ се блок са като лунни кратери заради тежката строителна техника. Затова програмата ми предвижда:

1.Освен че всички улици ще се ремонтират с конкурс, избраният изпълнител ще е длъжен да се ангажира с гаранция на извършеното от него поне 1 година при ремонт и 5 години при цялостна реконструкция. Всички констатирани в периода на гаранцията дефекти се отстраняват за сметка на изпълнителя.

2.Пълна координация между всички структури, поддържащи подземната инфраструктура - "Софийска вода", БТК, НЕК, "Булгаргаз" и т.н. Разкопаването на една и съща улица по няколко пъти е недопустимо. Ако това все пак се случи, освен всички разходи по възстановяване на настилката виновникът дължи и обезщетение за причинените неудобства на гражданите.

3.Неиздаване на Акт 16, ако съответният предприемач не е възстановил изцяло инфраструктурата в района - улици, зелени площи и т.н.

За бездомните кучета

Всички сме се наслушали на какви ли не идеи за решаване на проблема с бездомните кучета, но никой досега не е дал отговор откъде са се взели те. Простият отговор е, че по-голямата част от бездомните кучета са били преди време домашни любимци и някой просто ги е натирил на улицата. А регистрираните домашни любимци в целия град са само 53. За да се прекрати това безобразие, моята програма предвижда:

1.Задължителна регистрация и паспорт на всеки домашен любимец. Куче, което не притежава паспорт, се брои за бездомно и се откарва в съответния кучкарник.

2.Задължителна годишна такса, както е и по закон, за притежаване на домашен любимец. Таксата престава да бъде дължима, ако кучето умре. Ако собственикът иска да се откаже от домашния си любимец, той може да го предаде в общинския кучкарник срещу заплащане на определена такса.

3.Всеки собственик е длъжен да почиства екскрементите на своя питомец, както е в целия свят, в противен случай се глобява. Забранява се разходка на кучета на места, където играят деца, както и на кучета, които не са с каишка и намордник. При злополука собственикът носи пълна отговорност за своя питомец.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK