ВАЦ и "Ханделсблат": двубой в България

Битката на германските вестникарски издателства за власт на чуждестранните пазари наскоро доведе до агресивен дуел между медийните групи на ВАЦ и "Ханделсблат" в България. А също така и до лицемерен дебат за свободата на пресата.


Малкото издателство "Икономедиа", половината от което принадлежи от 2005 г. на "Ханделсблат", искаше да привлече нови читатели с безплатни вестници. Вестниците още въобще не бяха се появили на пазара, когато доминиращата в страната медийна група ВАЦ реагира с контраудар: ще направим същото, оповести българската дъщерна компания на концерна от Есен. Целта не била да се завладеят пазарни дялове, "а да се разрушат подобни продукти". ВАЦ обясни: "Когато безплатният вестник спре да излиза, и ние ще спрем нашия." Освен това безплатните вестници застрашавали със своята псевдожурналистика свободата на пресата.


Впоследствие "Икономедиа" спря проекта си. "Ние решихме, че при тези условия не можем да постигнем успех на пазара", каза изпълнителният директор Бисер Боев.




Медийният гигант ВАЦ се представя в битката с джуджето "Икономедиа" като спасител на свободата на пресата, но това поражда съмнения. Българските всекидневници на ВАЦ - "24 часа" и "Труд", са вестниците с най-големите тиражи в страната и са булевардни продукти. Анализи и критични коментари образованият българин чете в либералния всекидневник "Дневник" и в седмичното издание "Капитал", двете собственост на "Икономедиа".


Асоциираният главен редактор Йоахим Вайдеман, доскоро ръководител на журналистическото училище на "Холцбринк", а сега мениджър за Централна и Източна Европа в групата "Ханделсблат", хвали възторжено българските си колеги: "Някои от тях биха могли да пишат дори за "Ди цайт".


С тиражи от по-малко от 20 000 бройки тези вестници за интелигенцията често дори не се появяват по павилионите в работническите квартали. За сметка на това ВАЦ с общ тираж от близо 600 000 има почти монополно положение в България според правозащитната организация "Фрийдъм хаус".


Булевардният стил е честа тактика в региона. Държавата все още е сред най-важните рекламодатели, но никой вестник вече не може да бъде приятелски настроен към правителството, без да доскучае на читателите. Следователно, който не иска да критикува правителството, посяга към булевардните теми. В съседна Румъния обаче ВАЦ се провали преди две години. Когато редакторите на гражданския вестник "Романия либера" инициираха въстание срещу пожълтяването на вестника си, което сметнаха като опит за спиране на критиките към тогавашното социалистическо управление, ВАЦ продаде мажоритарния си пакет на румънски инвеститор.


Бележка на редакцията
Тиражът на "Дневник" е около 13 000 дневно (данни за юли 2006 г.), а на "Капитал" - 35 000 копия седмично (данни за август 2006 г.).
В България няма официални данни за тиражите. Според неофициална информация тиражът на всекидневниците на ВАЦ за "24 часа" е между 80-100 000 и на "Труд" - между 100 - 120 000 копия среднодневно. Седмичният вестник на германската група "168 часа" излиза в около 50-60 000 броя.

Коментари (5)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Сеирджията
    *****

    Няма мърдане, брато. Тъпанарите измират малко по малко.

  2. 2 Профил на т
    *****

    Изказванията на ВАЦ са смешни. Да твърдиш, че стартираш нов продукт само за да убиеш конкурентния говори за неумение да се прави бизнес. Те с основание се страхуват, защото техните издания напомнят отчайващо много на безплатните вестници на запад. 24 часа или Труд (не правя голяма разлика между тях за да запомня кой беше) веднъж например излезе със заглавие на първа страница с огромни букви в които се съдържа фразата "по телевизора". Какво повече им да се коментира за качеството на тяхната журналистика? А безплатните вестници са точно това: задоволителна журналистика (а защо не и по-добра от тези на труд и 24 часа), големи тиражи и съответсващи приходи от реклама. А именно те да твърдят, че безплатните вестници биха развалили качеството на журналистиката отново е смешно.
    В Дания например в момента се води истинска война на пазара на безплатни вестници след като Исландската компания Dagsbrun реши да издава безплатен вестник там по модела на исландския Frettabladid, който се разпространява безплатно сутрин преди 7 часа в домовете на хората. И понеже в Дания отдавна има два безплатни вестника и платените вестници са се нагодили на пазара, сега почти всички издатели на национални вестници в Дания пускат свои безплатни и изведнъж пазара се оказа с 6 безплатни вестника. И няма нищо лошо в това.
    ВАЦ трябва да разберат, че пазарът се променя и те трябва да се нагодят към него ако искат да оцелеят и да запазят позициите си. Не мога да си представя, че те не разбират това. Ето защо реакцията им прилича на такава на някое дете на което се опитват да вземат близалката. А и след толкова удобно виреене на българския пазар, явно и немците от ВАЦ са прихванали българския принцип: Не е важно аз да съм добре, важно е Вуте да е зле.
    Не стига че ВАЦ достатъчно са осакатили българската журналистика с това, че са правят вестници за посмешище, пък отгоре на всичкото, за да спестят разходи, или от некомпетентност, комбинират в едно издание това което на запад е разделено в сутрешно и вечерно издание.
    Безплатен вестник ЩЕ има, въпреки тях.

  3. 3 Профил на Nightcrawler
    *****

    Най-жалкото от цялата работа е, че издателите на "Капитал" и "Дневник" се уплашиха и като гледам как се развиват нещата единсвтеното, което могат да направят е да хленчат. Което в никой случай не е по-добра бизнес стратегия от тази на ВАЦ.

    В крайна сметка някой друг ще направи безплатният всекидневник. Ако на вас не ви стиска конкурентите ви (съществуващи и бъдещи) ще грабнат пазара. Ако слуховете, че News Corp. има апетит към пазара на печатни изделия се окажат верни, тогава какъв по-добър шанс от това!

    А и ще е любопитно да наблюдаваме как баламите от ВАЦ ще се конкурират с Мърдок. Голяма веселба ще падне!

  4. 4 Профил на Помориец
    *****

    В Бургас отдавна си излиза безплатният вестник "Фокус", в който има доста критични статии, не са много, но са поне на нивото на "Труд"... Разпространява си се в морските градчета по магазинчетата, и никой не писка, обаче на национално ниво... нааа...

  5. 5 Профил на Автор
    *****

    Лично на мен ВАЦ ми направиха много отрицателно впечатление след като от алчност подгониха един сайт (bezmonitor.com) в който се предлагаха безплатни материали и софтуеър за хора с увредено зрение. Проблемът беше, че там има много книги на най-различни автори и ВАЦ (ПРЪЦ) се разкрещяха за авторски права - явно ВАЦ освен тъпите пари нищо не ги интересува и са безскрупулни и алчни търгаши.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK