Лаици в туризма - ІІ

Лобисткият избор на шеф на агенцията вече показа до какво води

Вече близо месец спекули, слухове и полуистини обикалят из туристическия бранш, стигат до медиите, минават през политическите партии в парламента, после пак наобикалят медиите и се връщат в бранша. Вълнението на бизнеса и на политическите среди е кой ще оглави овакантеното в края на миналата година място на председател на Държавната агенция по туризъм. За изминалото време откакто Марио ал Джибури (от квотата на НДСВ) подаде оставката си, се чуха поне пет-шест имена на кандидат-шефове на агенцията, както и на политическите и икономически интереси, които стоят зад тях. Това, което отсега личи, е, че и този път няма да се изпълни надеждата на бизнеса изборът на ръководител на държавната структура да е професионално, а не лобистки обоснован, т.е. начело на агенцията да застане застане човек с опит и в българския, и в международния туризъм, с желание да подпомага развитието на сектора.


Доскоро спорът се въртеше около въпроса от коя политическа сила да е новият председател. Засега резултатът клони това пак да е човек на НДСВ. Последното име, което буквално изскочи от нищото, е на Анелия Крушкова. През 2003 г. тя беше назначена за заместничка на Николай Василев, докато беше министър на транспорта и съобщенията. Крушкова отговаряше за автомобилния и жп транспорт и има богат опит в сферата на транспорта и спедицията. Автобиографията й включва ръководни постове в компаниите "Данзас", "Деспред" и "Милицер и Мюнх". Кариерата й обаче не се е пресичала с туристическия бизнес не се е занимавала пряко с проблемите му.


Предложението именно Крушкова да оглави туристическата агенция е на самия Николай Василев, който вероятно от личен опит намира, че няма нищо неприемливо през година-две да сменяш секторите, които ръководиш. Неговата кариера в България започна преди пет години като министър на икономиката и за това време успя да бъде и министър на транспорта и съобщенията, а сега е министър на държавната администрация.




Ако отново обаче се повтори случката отпреди година, когато за председател на агенцията по туризма пак беше назначен човек извън бранша, много е възможно и резултатът да не е същият - не само нерешени, но и задълбочени проблеми, липса на адекватна стратегия за развитие, както и на диалог с компаниите.


Другото спрягано име е на бившия министър на спорта Васил Иванов-Лучано. Той беше кандидат за туристическия пост и в началото на миналата година, преди Марио ал Джибури да го победи в надпреварата. Освен сладкарниците "Лучано" нищо друго (поне официално) не свързва името на Васил Иванов със сферата на туризма и ресторантьорството. В опита му на политик и министър обаче има няколко скандала, единият от които е около тайната приватизация на спортни обекти през лятото на 2004 г.


Третата вероятна кандидатура е на бившия зам.-министър на икономиката в правителството на НДСВ Милен Керемедчиев. Той беше ресорен по търговията, после оглави една от комисиите по следвоенното възстановяване на Ирак, стана национален координатор на Пакта за стабилност, а сега е генерален консул в Дубай.


Другите имена, които минаха като комети в кампанията от слухове за бъдещия шеф на туристическата агенция, бяха на сегашния зам.-министър на икономиката Нина Радева(НДСВ), на съпруга й Йордан Радев, който е шеф на Повдивския панаир, и на Нина Чилова, която за няколко месеца ръководеше измисленото от НДСВ в края на мандата му Министерство на културата и туризма.


Вина за въртележката от непрофесионалисти начело на държавните структури в областта на туризма има и самият бранш. Чрез подобни назначения в туризма продължават да се налагат различни лобита и интереси, които предпочитат да враждуват, отколкото да се опитат да решават на принципна основа иначе еднаквите си проблеми. Това проличава и от непрекъснато растящия брой на браншовите организации в сектора - към момента компаниите в него са разпределени в две големи организации - един борд и един съюз, две асоциации на агенциите, две на хотелиерите и десетки други по-малки специализирани туристически звена. Ако всички те се обединят зад името на един кандидат, на когото биха могли да разчитат, че ще защитава общите за всички интереси, тогава бизнесът би се преборил с всякакви политически интереси. Сега и залогът е по-голям, защото предстои да се усвояват и пари от еврофондовете.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK