ПАРЛАМЕНТАРНИ ИЗБОРИ 2022

  • 25.3%
  • 20.2%
  • 13.8%
  • 10.2%
  • 9.3%
  • 7.4%
  • 4.6%
  • 3.8%
  • ГЕРБ:67
  • ПП:53
  • ДПС:36
  • ВЪЗР:27
  • БСП:25
  • ДБ:20
  • БВ:12
39.4%активност

Източник: Резултатът, активността и мандатите са от ЦИК при 100% обработени протоколи

Има ли смисъл такова оцеляване?

За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Коментари (66)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на майка
    *****
    Неутрално

    Я ПРЕСТАНЕТЕ ДА ЕКСПЕРЕМЕНТЕРАТЕ С ДЕЦАТА БЕ ГОВЕ.А ИМА ТЕСТОВЕ НЯМА ТЕСТОВЕ ИМА МАТУРИ НЯМА МАТУРИ СЕГА ПЪК ВИЕТО ШЕ БЪЛКАТ.СТИГА ЕКПЕРИМЕНТИ БЕ В ЗДРАВЕОПАЗВАНЕ , ОБРАЗОВАНИЕ БЕ Л.-А.

  2. 2 Профил на Conservative Future
    Conservative Future
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    Никакъв, разбира се. От това губим двойно - като данъкоплатци, че данъците ни се плащат за раздут преподавателски стаж, реципрочен на огромната маса двойкаджии, приети в университетите. И като граждани - когато утре тези двойкаджии се дипломират и започнат да "строят съвременна България" (да ме прощава Симеон Радев, че използвам израза му за точно обратната дейност на тази, която е описал в книгата си). Печелят единствено "кадрите", набутани на топло в Университетите и субсидирани с нашите пари. Нужна е реформа на системата, но - още по-важно - на мисленето на хората. А дали обществотоима сили и желание за това, е все още неясно (в най-добрия случай).

    Формулата за спасение на Европа и на България: християнство, патриотизъм, капитализъм. Другото е от лукавия.
  3. 3 Профил на Да
    *****
    Неутрално

    И пето класиране ще има. И с право. Защо? Защото бройките отиват в един куп нароили се селски университети, където взимаш диплома дори ако си и малоумен. За мен първата стъпка, която трябва да се направи е закриване на тези недоносчета за да се оправят нещата. /Не работя в образованието!!/

  4. 4 Профил на скруч
    *****
    Неутрално

    държавна политика - вместо безработни среднисти имаме ужстуденти на издръжка на родителите си и отложени бъдещи безработни .впрочем около 60-70 % даже и не завършват след 4-5 години студентсване. А "акедемичната общност" папка добре.

  5. 5 Профил на но
    *****
    Неутрално

    Няма да се случи у нас добро университетско образование, докато в университетите са хора изградени от старата образователна система.В университетите са само номенклатури и се мисли как да се "издоят" куцо, кьораво и сакато решили да си купят диплома.В момента младите хора не учат, те си купуват дипломи, които после никой не гледа.

  6. 6 Профил на Чичо Доктор
    *****
    Неутрално

    Моля, не изкривявайте представите на хората!!! В Софийския Медицински Университет (на повече от 90 години), няма допълнителни класации! А т. нар. ALMA MATER, си произведе свой, и какво става там, не ми се говори. Като отвориш хипопотамска уста, все остава празна!!! Явно важи за всички специалности, но грандоманията е общ симптом!

  7. 7 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Ликвидирайте БАН и функциите му да се поемат от универиситетите.
    Това е разковничето - всеки университет да си произвежда докторите.

    The biggest risk in life is not taking one.
  8. 8 Профил на do Gorniq
    *****
    Неутрално

    Десен сега какво ти попречи БАН та намесваш и него, и за това ли БАН е виновен?

  9. 9 Профил на jubal harshaw
    jubal harshaw
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    Абе какъв е тоя смешен плач и кога българското висше образование е било по-различно? Всичко е мижи да те лъжем, и от страна на студентите, и от страна на "професорите".

    "Учи, мама, да не работиш" говори ли ви нещо

    http://jubalharshaw.wordpress.com
  10. 10 Профил на АЗ
    *****
    Неутрално

    В БЪЛГАРИЯ ТРЯБВА ДА ОСТАНАТ СУ, ПУ, ВТУ, ВАРНА , БУРГАС И МЕДИЦИНСКИ В СОФИЯ И ПЛОВДИВ - ВСИЧКО ДРУГО ДА СЕ ЗАКРИЕ ЗА 6-7 МИЛИОНА ДЪРЖАВА ДАЖЕ Е МНОГО.ЗАБРАВИХ ЗА БЛАГОЕВГРАД АМА САМО ЗАЩОТО Е АМЕРИКАНСКИ

  11. 11 Профил на АЗ
    *****
    Неутрално

    ЗАЩОТО НЯМА СМИСЪЛ ОТ СЕРВИТЬОРКИ ЩИВАЧКИ ФРИЗЬОРКИ АВТОМОНТЬОРИ СТРУГАРИ МИНЬОРИ С ВИСШЕ ОБРАЗОВАНИЕ - С ЦЯЛОТО СИ УВАЖЕНИЕ КЪМ ПРОФЕСИИТЕ

  12. 12 Профил на €arthquak€
    €arthquak€
    Рейтинг: 652 Неутрално

    А нещо за качеството на основното и средно образование да кажете по темата?

    Защо според вас така пада летвата в университетите?
    Ще ви кажа- защото в средните училища такава изобщо отсъства. В момента расте поколението на арогантните неграмотници. Това е един от страничните ефекти на вечния преход, в който се намираме. Живея в София, имам наблюдения над младите, и мога да кажа, че са далеч от нивото на техните връстници отпреди 15 години. За сметка на това самочувствието им клони към безкрайност.Как очаквате тези хора да си издържат кандидатстудентските изпити? Няма начин!

    При занижените критерии в средното образование младите хора получават едно измамно чувство, че всичко знаят и всичко им е ясно. И при сблъсъка с реалността болката е голяма.

    Та с всички тия думи исках да кажа, да не се търси вина във ВУЗ-овете, причината е много по- дълбока. Просто се вгледайте и ще я намерите.

    ☭= ☠
  13. 13 Профил на Nikolay UK
    *****
    Неутрално

    Държавата трябва да поддържа 3-4 университета.

    Като казвам поддържа става дума за това да обяви международен конкурс за 700-800 преподавателски места на срочен договор с възможност за подновяване, но само след атестация. Подборът и атестацията трябва да са базирани върху качеството на произведеното знание (напр. колко пъти се цитирани публикациите от несвързани автори). Тези, които не отговарят на критериите (не са произвели никакво знание - какъвто е масовият случай) - да им се даде някакъв пробен период и ако не се справят да ги отпратят в пенсия или съкратят. Реално погледнато, ако се свие по този начин раздутия университетски сектор и сегашната субсидия за висшето образование би била достатъчна.

    Също трябва да има някакъв минимум за да може да се стане студент. Примерно да се въведат тестове от сорта на САТ и да се допускат до следване само кандидат-студенти имащи някакъв минимум (да речем, поне 50% percentile rank).

    Тези неща ако се направят просто трябва да се даде свобода на университетите да си избират студентите и да слагат такси. И всичко ще си дойде на мястото.

  14. 14 Профил на ГУМАТА
    *****
    Неутрално

    И при висшистите има после търсене и предлагане. Като произведат 100 000 инженери, после 100 ще имат работа, а останалите ще станат политици и бизнесмени, само дето ще са губили време и пари. Висше образование се завършва, за да се работи. Например се гледа каква реализация ще има, гледат се отрсли, при които има търсене на кадри и има добро заплащане.
    Като завършиш биотехнологии и създадеш продукт, който се продава добре оползотворяваш образованието си иначе стоиш и гледаш заедно с армията безработни висшисти. В България, както в Америка, Русия или Англия се продават продукти, от които нямаш нужда. Твой е проблемът, че не мислиш като ги взимаш.

  15. 15 Профил на Пламен
    *****
    Неутрално

    Проблемът за съжаление у нас е, че до скоро трудно се влизаше, а сега дори и това не е трудно, и лесно се излиза от университета. Докато в сериозните университети, дори и лесно да те приемат, то трябва много усилия да положиш, за да завършиш. За съжаление у нас, особено в държавните университети, за които имам наблюдение, базата е стара, дисциплината е почти нулева, което е един от основните проблеми, и малко преподаватели са освен теоретично и практически добре подготвени, както и запознати с актуалните тенденции и новости. Освен това и решения, промени, осъвременяване на програмите и т.н. неща зависещи от администрацията стават адски мудно и обикновено с огромни компромиси.

  16. 16 Профил на humbolt
    *****
    Неутрално

    В Германия се влиза без изпити. Една позната, която завърши конституционно право в Кьолн каза, че от 80 студента в тази специалност са се дипломирали само 12. С всяка година изпитите ставали все по-трудни. За държавен изпит се готвиш около 2 години, защото имаш право само на 2 явявания. Не издържиш ли - все едно не си следвал. Започваш отначало. И най-важното! По време на следването имат ПРАКТИКА. Съотношението на часовете по теория и практика е 60 към 40. Затова дипломите там се ценят. А ние все откриваме топлата вода. Не, че нашите ректори не знаят как е там. Просто много хора нямат интерес да бъде въведено. Затова вместо да се смеем на дипломите си по-добре да се смеем на себе си.

  17. 17 Профил на rotos
    rotos
    Рейтинг: 551 Неутрално

    Като си спомня, че първия изпит в института ми беше по "история на БКП" и като знам, че набраната инерция продължава да произвежда ненужни и в добавка на това - недостатъчно образовани кадри, не виждам как в близко бѫдеще България ще има качествен потенциал с више образование.

    Алиса: Кажи ми по кой път да тръгна? Котаракът: Зависи, къде искаш да отидеш.
  18. 18 Профил на Столет Пушков
    *****
    Гневно

    До №1 - Майка/та/: Нарочно фамилиарно ще "Ви" го кажа - а, бе, госпожо, като гледам колко " Г Р А М О Т Н О" сте си поднесли коментара, у мене се появи съмнението че: 1. Сте малограмотна; 2. Сте бавноразвиваща; 3. Н я м а т е м я с т о в т а к и в а ф о р у м и; 4. Сигурно отрочето "ви" е завършил гимназия тази година със Среден 2,99!?!?!? и се питате как ли ще влезе във ВУЗа. Народът ни си има много хубави мъдрости, например като :"всяка жаба да си знае мястото в гьола, че и мястото в гьола". Ами просто да се залавя с нещо друго, само не и с мазохистичното самонасилие / а дали е само самонасилие???/ да завърши ВУЗ и да бъде висшист. А защо не стане примерно тракторист, ама поне добър ще бъде в професията, ако му се труди на полето, щото и за там се иска желание да се трудиш, пък човек който не му се учи, чудно какво ли друго му се работи. В тези вузове обаче следва да се съкращават специалности и преподаватели, както ще стане в заплануваните от новата министър /ка/ на образованието - г-жа Й. Фандъкова в 60 / цели ш е с т д е с е т!!!/ училища и работещите там 1600 /хиляда и шестстотин!!!/ преподаватели. А пък университетските преподаватели, ако са стабилни, да се пробват в чужбина по специалността или каквото и да е. така както стана с десетки хиляди младежи, които с диплом за висше образование - бакалавъри и магистри, са по света.

  19. 19 Профил на Взаимоотношения
    *****
    Неутрално

    Причината е в българските "работодатели-чорбаджии". Към момента българската професура и политици не са в състояние да създадат модел на университет, който да формира висши кадри адекватни на ужаса в българското общество. Една от двете групи ще рухне. Засега младежите са губкщи.

  20. 20 Профил на лари
    *****
    Неутрално

    Според мен от 69 висши училища и колежи, които висят на врата на данъкоплатеца трябва да останат около 15. Факт е, че огромна част от преподавателите са част от бившата ДС и БКП и няма затваряне за тях. БАН пък работи на принцип от Сталинови времена, СУ от Живкови.Най-интелигентният вариант е да се налеят парите в средното образование - олимпиадите на децата ни го доказват. БАН трябва да бъде затворен и да останат 4-5 института като НИМХ, Археологическият музей, природонаучният и всички, които са НАИСТИНА ЦЕННИ за държавата. Не виждам никакъв смисъл в съществуването на исторически, психологически и философски институти, като трите, които изброих са цифром и словом общо...200 човека. Не е разумно училищата да нямат пари за дограми и децата да учат с ушанки през зимата, а държавата да издържа хрантутници, чиято цел е уж да правят открития, а такива няма. Същото важи и за университетите. Когато бях в Англия на практика ме порази дълбочината на преподаване на лекциите. Става дума за посредствен университет, където могат да те приемат с най-ниската положителна оценка - ЕЕЕ. СУ нищо не струва в сравнение с този университет. Да не говорим за паразитните структури ВАС и СНС към ВАК, които "източват" от държавата близо 4 млн. лева годишно.И това са структури, даващи степени на правилните хора. Друг момент е т.нар. научна степен "доктор на науките", която съществува единствено в братска Русия и за която се полагат 2 минимални работни заплати - около 500 лева... Факт е, че ние сме втората страна в света след Виетнам с най-много професори и първата по брой на доцентите. А реални начни постижения няма...

  21. 21 Профил на Ген.Драшански
    *****
    Неутрално

    Всичко е нормално. Има търсене и предлагане. Когато се види, че може и по друг начин да влезеш в университета ще паднат т.н. "частни уроци". И нека да не поставяме под една черта завършилите висше образование. Дипломата не е гаранция, че ще имаш хубава работа. А защо се говори за изтичане на "мозъци" от страната. А що се касае до оня израз "учи мама да не работиш" хората имаха предвид тежкия физически труд. Времената сега са други.

  22. 22 Профил на АнтиВак Ваковски
    *****
    Гневно

    Спрете наливанто на държавни пари в измислени ВУЗ-ове, където идват измислени професоря, държащи се като пожизнени феодали ! Трябва нов закон за научните степени и звания, трябва отменяне на привилегията на хабилитираните да работят над установената за страната пенсионна възраст !

  23. 23 Профил на а дано!
    *****
    Неутрално

    Доста коментари, но никакво търсене на истината! А тя е, че един професор с 60 публикации в чужбина, които има по 20 часа аудиторна заетост седмично и около 60 седмично за да подтови тези 20 часа лекции получава 650 лв., колкото е и стартовата заплата на новобранец полицай със средно образование и без никакъв стаж! Но видители, горкия полицай умирал от глад, той нищо, че освен заплата отгоре получава пари за храна и дрехи. А професора с 80 часа седмична заетост (средно 16 дневно при 5 работни дни) на него му е рахат, даже и за бентли му остават. Това е причината някои да четат едни и същи лекции 10 години, да не са заинтересовани, да се прехранват с консултански и друг бизнес. Атестации, статии - верно тия неща ги има в западните университети, ма с тия неща не се занимават професорите, а между 6 и 12 асистенти, които пишат, а професоприте си слагат имената на публикациите. И не държавата се грижи за западните университети, а обществото. Пример Харвард - на този университет обществото с течение на времето е подарило имоти за 15 милиарда долара, с приходите от които университета се издържа! Семестриалните такси в големите университети покриват само режийните разходи - битовите сметки и преподавателските заплати, всичко октанало са приходи от друга дейност. А в България обществото нищо не дава на университетите, превърнало е университетская преподавател в клошар. Професорът взима по- малка заплата от учителя в средното образование и полицая новобранец, а за асистентите с техните 350 лв. (брутна заплата преди облагане) какво да кажем -та те вземат по-малко и от медицинските сестри. Иначе всеки иска нагово знания, иска реализация, а какво дава на среща? Колко работодатели дариха по 100 лв. за всеки нает служетел, завършил съответния ВУЗ - 100 лв, а не повече! Никой! А на запад, като намеш служител, задължително правиш дарение на университета, които го е обучил - не е задължително това да са пари - даряват се стажове, даряват се консумативи, компютри, кой кавото може. Тук дори да спечелиш финасиране по международна програма за 10 компютъра, фирмата, която ти ги продава ти ги сглобява от залежал хардуер и задължително на двойна цена! Ма иначе мастития шеф после плюе, че университетите нямали база (говоря от личен опит). Всеки критикува - ок ходете си в западните университети, ма общия случай и знанията и преспективите са ви далеч по-скромни от общия случай в България! Разбира се има изключения, но те обикновено не да достъпни за редовия български студент в чужбина, по мои лични наблюдения в университетите в Германия, Англия и Швейцария! За да критикувате, първо трябва да сте направили нещо за висшето ни образование, да Ви е попречено, да сте се борили и после да кажете това така, онова така! Инак това вашето си е просто разтегане на локуми!

  24. 24 Профил на АМАН АМАН ПИШМАН
    *****
    Гневно

    В Русе има едно висшо селскостопанско училище,намира се до автогарата, нямам предвид русенският университет, което раздава дипломи за вишисти на всички които си плащат. В нашето село има вече 8 човека вишисти по тази система, няколко от които са трактористи. Училището е частно, намат никакви скрупули, парата е важна.

  25. 25 Профил на до 23
    *****
    Неутрално

    Абе, глупак, кой професор има 20 часа седмично, бе? Веднага обяснявам.
    1. В средното образование: учител по БЕЛ и езици - общ годишен норматив от 648 часа или в гимназиален етап по 18 часа седмично.Учител по биология, физика и химия - 684 часа или по 19 часа на седмица. Учител по философия география, история и физическо - 720 часа за 20 часа на седмица.
    Във висшето образование - общ годишен норматив от 360 часа (за професор) при 30 седмици академична година и това прави 12 часа на седмица. Ако не различаваш даскал от професор, то това си е твой проблем.
    2. Професорите отдавна влизат само с пожълтели вследствие на времето листа - справка Философския и Историческия факултети към СУ. Ако питаш мен идиоти като проф.д.ф.н. Любен Сивиловотдавна трябва да са вън от всякакви науки в България. Прочети му само рецензиите - абсолютен урод!!!!Защо този човек е на работа изобщо?
    3. 80 часа седмична заетост?!?!?!?!? Провери каква е заетостта в Германия например и тогава говори.Наскоро даже Даниел Вълчев откри, че имаме професори с 4500 до 6000 часа заетост (!!!!!!!!!!????????), което прави по 150 до 200 часа на седмица, което е абсолютно невъзможно да се вземат тези часове. Държавата обаче ги плаща.
    4. Имам приятел в Англия Oxford, където прави докторантура по математика. Тукашните университети го определиха за неблагонадежден научен кадър и най-вече СУ. За еБАН не коментирам.
    5. Само една препоръка - осведоми се, преди да разтягаш лакърдии.

  26. 26 Профил на тео-то
    тео-то
    Рейтинг: Неутрално

    Като дават на калпак малоумни "стратези" така ще е...Пари трябва да се дават за програми не за наши хора и пр. Няма как при такава политика да очакваме други резултати.

  27. 27 Профил на xyz
    *****
    Неутрално

    Защо някои се мислят, че в университетите са забранени научните изследвания. Даже условията са по-добри в сравнение с институтите, защото има повече млади хора. Съвременна научна апаратура няма никъде. Фондът за научни изследвания, единственият български фонд финансиращ научни изследвания, е еднакво достъпен както за учени от БАН, така и за учени от университетите. Само трябва малко акъл, за да подготвиш конкурентен проект.

    Това, по което все-още се отличаваме от банановите републики е, че достатъчно много български учени публикуват в реномирани международни издания с импакт фактор. Ако БАН се закрие, на 100% ставаме първата бананова република в ЕС.

  28. 28 Профил на do 23
    *****
    Неутрално

    Абе и ти май не си я намерил тая пуста истина. Аз съм стигнал до извода, че към момента в БГ просто няма нужда от образование.

    Това е така по простата причина, че образованието е функция на икономическата среда. Същата в БГ е примитивна по своята същност: кланово-олигархични отношения между местните играчи а пък "кост сейвингс" стратегии водят чуждестранните инвеститори. Точно такова е и нужното образование - примитивно. Като добавиме и свободния вече достъп до европейските и американската образователна система - никакви изненади в този тираж.

    За да имаш адекватно финансиране на висшето образование то трябва да е силно обвързано с конкурентна и жизнена икономическа среда, която пък е плод на дългосрочни и последователни политики базирани на визия. Тогава вече, може да имаш за норма студентите да теглат по 300К и 500К долара за следване по медицина и право респективно, защото напр. харвард и бейлър противно на твърденията ти не се издържат само от тръст фондове а си събират брутални такси за "комерсиалните" специалности. Но пък се знае, че като се набълбукаш с такъв заем насреща има реално работеща икономика и ще си го изплатиш безгрижно за 5-10 години, живееки като бял човек междувременно.

    Та мисълта ми е - каквато ти е икономиката (визия и ресурс), такова ти е и образованието.

  29. 29 Профил на до 25
    *****
    Неутрално

    Това че си завършил най- идиотските фактултети в СУ, от които по зле е факултета по начална и предучилищна подготовка, не означава че в останалите факултети и университети е така. Тия 360 часа са задължителен минимум, а не реална натовареност. Чети внимателно - писаното е от личен опит! А това какво са те научили в ФФ и ИФ ясно си личи от написаното

  30. 30 Профил на хах
    *****
    Неутрално

    правят се тестове като САТ - казва се МАТУРА ... само, че при положение, че оценките се отсъждат СЛЕД като се прегледат всички работи и е изключително малоумие - ако всички заслужават 2-ки да има пишат 2-ки и да се разбере реално в какво състояние са средните училища... малоумните учители инспектори само се опитват да замазват положението в опити да изтискват повече парички ... и след това цяла година отпуска

  31. 31 Профил на хах
    *****
    Неутрално

    а за професорите с ниските заплати - ако не ги устройва да преподават да се реализират по друг начин - щом са професори би трябвало да си разбират от работата - или по - скоро са професори, защото за нищо друго не стават ?

    в масовия случай си мисля че става въпрос за вариант 2 подобно на повечето учители ...

  32. 32 Профил на JJ
    *****
    Неутрално

    Да не забравяме, че бройките се определят от държавата. Правителството на Станишев обяви колко места в кой университет ще има.

    Големият въпрос е кой има нужда от тези висшисти. Как държавата взема решения в кой университет колко места ще има и по какви специалности. Какъв е механизмът, по който се взема това решение. Как се решава колко лекари, адвокати, инженери, филолози, химици и т.н. са необходими в тази държава? Държавата консултира ли се с бизнеса по някакъв начин? Как ще изглежда икономиката и обществото след 5 години, когато тези хора завършат?

    Според мен, през последните 20 години никой не е работил по този въпрос. Не защото е маловажен, а защото тези хора ще завършат университета в мандата на следващите.

  33. 33 Профил на Бивш студент
    *****
    Неутрално

    Ами по скоро трябва да има някъв праг на бала по който се приемат студентите, а не бройки и да пълнят докато се напълнят с некадърници. Освен това наистина трябва да се реформират университетите и да има повече практически дейности, а не да се поддържат някви изкуфяли професори на по 60 - 70 години, на които им се показва некролога от джоба и само мислят кога ще се пенсионират. Тези субсидии от държавата трябва да се разпределят за по високи преподаватели от практиката, а не за тумба некадърни студенти приети с двойки.

  34. 34 Профил на до 29
    *****
    Неутрално

    Бате, в имам степен "доктор" по историята и по философия. В момента съм на работа като хоноруван преподавател в Централноевропейския в Будапеща по социология и философия. Бил съм и учител в СОУ. Смятам, че нещата са ми в пъти по-ясни от теб. Нека те питам тогава, господин разбирач, защо децата, спечелили награди по математика на международни олимпиади се готвят при специалисти от БАН и учители , а не от СУ преподаватели? Дай пример за хубав факултет - само не ми казвай, че си биолог, физик или химик, защото на един приятел пропадна докторантурата по биология полради липса на пари за опити.
    "А това какво са те научили в ФФ и ИФ ясно си личи от написаното." О.К., но поне кажи по какво от написаното си личи за това, което са ме научили. А по отношение на личния опит нищо не схванах.

  35. 35 Профил на а дано!
    *****
    Неутрално

    до @28!

    Напълно съм съгласен с твоето мнение и не виждам никакво противоречие между моето и твоето мнение. Западните университети, колкото и брутални такси да събират, основният им приход за общия бюджет не е от такси. Все пак говорим за бюджети от стотици милиони долари, например за Мичиганският университет е с бюджетът за 2008/2009 г. от1.41 млрд. долара, а дарителският му фонд е на стойност 7.6 млрд. долара - преподавателите в този университет са около 5000, студентите - 40000, които ако всички са на максимални такси, университета пак неможе да събере 800 млн. от такси.

  36. 36 Профил на Риформатор
    *****
    Неутрално

    Нали това беше смисъла на инзвънземните реформи на министър Вълчев - парите следват учащия и влизат в джоба на преподавателя
    След като е такъв принципа, кой университет е луд да си гони студентите, защото са гола вода. Това означава преподавателите сами да си режат заплатите.
    Точно обратното ще стане в близките години - университетски скаути ще обикалят гетата и ще агитират Манго да го правят квантов химик

  37. 37 Профил на до 29!
    *****
    Неутрално

    Бате откога PhD се превежда като "доктор по историята". От това си личи!

  38. 38 Профил на до 37
    *****
    Неутрално

    Първо, след обръщение в българския език винаги има запетая.
    Второ, мен са ме оценили западни учени.
    Трето, щом съществува сертифициран и положително атестиран факултет, той е или с много ниска оценка, или с висока, но определението "идиотски" нещо не ми се връзва.
    Четвърто, средно интелигентният човек не обижда в пряк текст (имам предвид "идиотски факултет", а изкарва наяве факти. Аз факти за уникални постижения в който и да било факултет на СУ, та даже и университет в България нямам. Дори в списанията с висок импакт фактор ние нямаме сериозно, да не казвам никакво присъствие.
    Пето, ако бачкаш в кенефите на СУ за 350 лева и се чудиш защо асистентите са със същата заплата, то аз имам готов отговор. А ако си научен работник в България- ха-ха-ха!!!!!!!!!!

  39. 39 Профил на Читател
    *****
    Неутрално

    Един от безкрайно многото заплетени възли в България. Не виждам как ще се реши конкретният казус. Предвиждам агония безкрай. А държава без стратегия в образованието фалира. Правилното движение на парите е основен фактор за успешна промяна.

  40. 40 Профил на do 35
    *****
    Неутрално

    "Все пак говорим за бюджети от стотици милиони долари, например за Мичиганският университет е с бюджетът за 2008/2009 г. от1.41 млрд. долара, а дарителският му фонд е на стойност 7.6 млрд. долара - преподавателите в този университет са около 5000, студентите - 40000, които ако всички са на максимални такси, университета пак неможе да събере 800 млн. от такси. "
    Ти изобщо нормален ли си да даваш такива числа и откъде ги взе. Освен това - на преподавател се падат средно по 8 студента. Сметни таксата на студент и ще видиш, че САЩ направо са се върнали към Платоновата Академия отпреди 25 века.И още нещо - никой не изкарва финансови факти преди да е свършила календарната година.
    Изобщо във форумите по отношение на образованието витаят нископлатени бачкатори или пропаднали учени

  41. 41 Профил на до 38
    *****
    Неутрално

    Проблемът е, че нямаш актуални въпроси! Иначе и последният ломски циганин има готови отговори, ма никой не се интересува от тях. Смешко и колегите от Физическия факултет, дето работят по ЦЕРН и те ли нямат сериозно присъствие в списания с висок импакт фактор? Пак ти казвам, това което пишеш е вярно единствено и само за факултетите, които си завършил - в останалите определено е доста по- добре положението, макар и при тях да не е цветущо състоянието! И защо не ми отговори как се превежда PhD? Не ти стига образованието или ти е подарък от СНС и ВАК?

  42. 42 Профил на до 40
    *****
    Неутрално

    Това са данни от миналата година - финасовата година в САЩ се различава от календарната, не е като в България - двете да съвпадат. А за данните питай гугъл и ще ги намериш, ако знаеш английски може да ги видиш на сайта на университета.

  43. 43 Профил на до 41
    *****
    Неутрално

    Виж, имам 8.5 като резултат от IELTS и преводи без пари не правя. Колкото до проекта по ЦЕРН, то това и най-големият двойкаджия по физика в Унгария знае, че това е неосъществим на теория проект. Просто проекта, за който ти говориш трябваше да пооправи финансовото състояние на някои високотехнологични фирми. Всичко е демагогия, както и теориите на Хитлер. А на твоите въпроси вече няма отговарям, просто защото като западномислещ човек смятам че е тъпо да отговаряш за нещо, за което не ти се плаща. Пий си ракията и си лягай!

  44. 44 Профил на образование - вишу
    *****
    Разстроено

    Ами така ще е, след като признавате дипломите на разните юго-северни и северо-южни университети!

  45. 45 Профил на НСС
    *****
    Неутрално

    За описания проблем съм виновен аз! Да аз съм виновен!
    Имам син на 16г и съм виновен, че не успявам да му обърна достатъчно внимание. В нашето семейство никога не е звучала чалга, но той слуша ('къде сбъркахме')? Преди 2-3 години той ме попита - Тате, абе каква е тази Руско-Турска война, имало ли е Баташко клане? Аз изтръпнах, веднага намерих телефона на полковник Йотов от Военно-историческия музей и му разказах за случката, командата беше... 'я докарай този юнак при мен'...
    Тази година сина пак ме закла! Казва ми... Абе тате, верно ли че е имало някакъв 9-ти Септември дето след това отряди са събирали хората по селата и градовете и са ги разстрелвали като 'врагове на народа'? Лелллллеееееееее унемях. Абе ти да не си олигофрен му казвам, нали учите в училище история, там пише.. Той мига тъпо, бях забравил, че вече учебниците да се четат е срамно... Е, тази година, като бяхме в Турция на почивка, попаднахме на човек избягал от България 1951г от Севлиевския край. Той си е с турско самосъзнание (Орхан се казва), но е свестен. Разказа ни как от неговото село разстреляли 13 турци (от нашит е казва) и 16 българи, неудобни на комунистите и актуално по онова време с истерията за лов на вещици (Станишев, поздрав за теб)!
    Та така господа, аз съм виновен за всичко! Нашите деца растат тъпи, бездушни, алчни и егоистични заради нас!
    Плейстейшъна, телевизора, скайп, 'тревата' и т.н. няма да възпитат нищо свястно в потомството ни....
    Аз се издъних с децата, признавам..

  46. 46 Профил на zoiasto
    zoiasto
    Рейтинг: Неутрално

    Прекалено много са наистина за малка България толкова ВУЗ-а.Да не говорим за нивото на висшето образование през последните години.Но до сега не се е намерил министър-куражлия,който да предприеме така назрялата радикална реформа във висшето ни образование!Дано все пак да се роди такъв!

  47. 47 Профил на Мдаааа
    *****
    Неутрално

    То се вижда бе,
    всеки с акъл бяга да учи в САЩ, Англия, германия или франция
    тук учат малоумници, които едвам са се научили да пишат.
    Кухи дипломи, бъдещо оправдание за партийни и роднински назначение на сладки държавни служби.
    А който няма връзки и има бг диплома- сервитьор или автомеханик.
    да се дават държавни пари за такава простотия е грехота

  48. 48 Профил на ...
    *****
    Неутрално

    Да, интересни факти..по-интересният въпрос обаче е: Кой, и има ли изобщо някой нужда от всички тези бъдещи кадри, струващи толкова скъпо на данъкоплатеца?

  49. 49 Профил на do 48
    *****
    Неутрално

    Ето това е - БРАВО!!!! Работата е там, че НЯМА!!!!
    Като хванем хуманитарните специалности и стигнем до такива напълно неприложими като физиката и химията при наличието на почти неработещи химически заводи, какъвто е мегакомбината "НЕОХИМ" - гр. Димитровград.Висшето образование трябва да бъде изцяло в частни ръце и да се следи от Запада.

  50. 50 Профил на do 23
    *****
    Неутрално

    Аз като малка част от обществото НИКОГА няма да подкрепя ВИФ и професорите по дузпи ( дори и косвено )

  51. 51 Профил на до НСС
    *****
    Неутрално

    И аз Унемях от разказа ти - горкото ти дете, вероятно ще го повредиш безвъзвратно. Ще стане истински български избирател - друго от него няма да се иска.

  52. 52 Профил на Tom
    *****
    Весело

    @43
    "Виж, имам 8.5 като резултат от IELTS и преводи без пари не правя. Колкото до проекта по ЦЕРН, то това и най-големият двойкаджия по физика в Унгария знае, че това е неосъществим на теория проект. Просто проекта, за който ти говориш трябваше да пооправи финансовото състояние на някои високотехнологични фирми. "

    Отдавна не се бях смял така. Как на толкова малко място можеш да напишеш толкова много глупости?
    Най-смешното е, че представител на т. нар. 'soft sciences' дава мнения за точните науки. Пич, гледаи си сософилията или каквато там ПУЦ специалност си завършил. И не се занимавай с ЦЕРН. Нямаш необходимата подготовка. BTW, научи се да пишеш грамотно.

  53. 53 Профил на IK
    *****
    Неутрално

    "...като западномислещ човек смятам че е тъпо да отговаряш за нещо, за което не ти се плаща. Пий си ракията и си лягай!"

    Все пак добре, че намери време за ценни съвети на асистентите и професорите от СУ. А за капак разкри и демагогиите на физиците от ЦЕРН и ги сравни с Хитлер. Да не повярва човек, на какво е способен един хонорован даскал от школото на Сорос. Иначе се чудих, защо са ги къшнали от Чехия и Полша.

  54. 54 Профил на Гуано
    Гуано
    Рейтинг: 714 Весело

    НСС:

    "Тате, имало ли е Баташко клане?"

    ...

    "Тази година сина пак ме закла!" (пише се, между другото "синЪТ ме закла", подлог, разбираш ли)

    Ежегодни кланета се организират у вас, браво!

    У нас не само смятат свестните за луди, но и лудите за свестни
  55. 55 Профил на Nikolay UK
    *****
    Неутрално

    #23: съгласен съм, че обществото не прави дарения на университетите така както става в САЩ.

    Но ситуацията е малко като кокошката и яйцето - в Щатите университетите са били първоначално предимно частни. Преди 200 години единствено богати са могли да си позволят да следват, оставали са доволни от следването си и на старини са дарявали, защото са си спомняли с добро за университета си. Тази традиция се е запазила дори и след появата на щатските университети (те също никак не са евтини). И така до сега.

    В България в момента абсолвентите не са доволни от следването си и те дори и да забогатеят надали ще почувстват нуждатата да се отплатят с дарение.

    Става малко като въпроса за кокошката и яйцето - за да започнат хората да даряват те първо трябва да са доволни от университетите, а няма как да бъдат, понеже университетите не са ресурсно добре обезпечени и качеството на образованието е под всякаква критика. Получава се порочен кръг.

    Единственият изход е наистина държавата да осигури критична маса от ресурси, която да позволи да се излезе от порочния кръг бедни университети -> лошо образование -> недоволни абсолвенти -> никакви дарения -> бедни университети.

    Но само с наливане на пари няма да стане. Трябва да се променят изискванията спрямо преподавателите, да се въведе периодическа атестация - както на научната дейност (чрез статистика за броя цитати от несвързани автори), така и на преподавателската (чрез осигуряването на възможност за анонимни оценки от страна на студентите - както е възприето в много университети на Запад).

    Университете в България няма да могат сами да излязат от кризата в коята се намират без решителна държавна намеса. Колкото по-рано стане това - толкова по-добре. Иначе броят на изгубените български поколения ще продължава да расте с пагубни за страната последици.

  56. 56 Профил на Лазаров
    *****
    Неутрално

    Много приказки и малко предложения.Критикари много и всичките от сой - всичко им е ясно /останалите се броят като олигофрени/.
    Предлагам следното просто решение :
    1.Никъква държавна издръжка за университетите.Издържат се от високи такси за обучение.
    2.Дава се възможност на всеки желаещ да влезе във ВУЗ и му се дава автоматично банков заем в размер достатъчен да покрие таксата и нещо за сносно преживяване.
    3. Следи се текущо как върви обучението и дали взема изпити и се актуализира заема всяка година.
    4.След завършване "вишиста" се приклещва от банката кредитор да връща парите.Ако си намери добра работа и се реализира в практиката ,държавата да му помогне за погасяването на кредита,но тези пари няма да са хвърлени за някой сульо дето ходи във ВУЗ само за да има някъква диплома.Ако не ги върне - принудителен труд до живот на хляб и вода.
    Тогава да видим колко ще са желаещите за ВУЗ и колко специалности ще останат в тях.

    Другото е ала бала-държавата отпуска пари от бюджета за да изкарва от ВУЗ измислени вишисти щото икономическия им интерес е такъв.

  57. 57 Профил на Гуано
    Гуано
    Рейтинг: 714 Любопитно

    Лазаров, ти (или децата ти) специално би ли се изучил по предложената от тебе система?

    У нас не само смятат свестните за луди, но и лудите за свестни
  58. 58 Профил на 52-komik
    *****
    Неутрално

    Боклук, не така! Завършил съм география и храня три деца, изплащам ипотечен кредит и работя в едно държавно и две частни училища. Освен това, никъде няма такъв термин като точни науки - има Natural Sciences - това са различни неща.Къде са ви учените, къде работят "точните учени"?

  59. 59 Профил на a-ha
    *****
    Неутрално

    Пак почнаха да реват - дайте пари, та дайте. Пари има и те са при кадърните. Справка:
    http://www.bas.bg/cgi-bin/e-cms/vis/vis.pl?s=001&p=0050&n=000006&g=

  60. 60 Профил на браво на 59!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    *****
    Неутрално

    Ами ние от т.нар. от №52 "soft sciences" или социолозите имаме утвърден за финансиране проект към 7 Рамкова. Това не е "soft porn", както си мислите вие. Чакаме физиците. Математиците поне подготвят деца от СМГ и печелят...

  61. 61 Профил на dddddddddddddddd
    *****
    Неутрално

    Към №59 - ние физиците печелим, НООООООООООО.....
    Къде е СУ-то?
    Няма го, те даже и лекциите не си водят като хората. Елементарни фъшкии!

  62. 62 Профил на БАН ще я бъде!!!!
    *****
    Неутрално

    БАН ще я има, но университетите я закъсаха здравата.
    http://www.minedu.government.bg/opencms/opencms/documents/frontpage/09-08-14_press.html

  63. 63 Профил на Bohr&Mottelson
    *****
    Неутрално

    #58
    Излагаш се отново.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Exact_science

  64. 64 Профил на Laik
    *****
    Неутрално

    Синът ми следва икономика в София.
    Поради заболяване не бе допуснат до изпити,а след това бе поголовно късан от подкупни преподаватели в УНСС.Сега учи в НБУ.Чрез конкурс си намери работа в американска фирма.От 70 студенти приеха само 5.Американката им казала:Чудно в другите страни студентите с най-добра компиутърна грамотност и английски са в техническите университети,тук в икономическия?Това е така защото в България инжинерите са продавачи,в железарски магазини,а завършилите магистратура икономисти в Свищов,продавач-консултанти.Учиш 5 години,за да станеш продавач.Това е стандарта на Българското висше образование.Знанията добити от сина ми за да работи тазидобра работа не са взети нито в УНСС,нито в НБУ,а в математическа гимназия профил информатика.За какво ще му послужи тогава дипломата от корумпираните Български университети ,които поготвят продавачи на железария и супермаркети?





















  65. 65 Профил на SBK
    *****
    Неутрално

    Чичо Доктор, Софийския Медицински "Университет" е Университет само в ограничените представи на такива, които не знаят що е то Университет. То Софийският Университет не е това, което трябва да бъде и може би това беше причината да отвори свой Медицински Факултет. Направиха го, защото не им позволиха да присъединят Медицинския към тях, което беше най-логичното решение.
    Наистина съм съгласен, че Научните звена трябва отново да се върнат в състава на Висшите учебни заведения.
    Роенето на ВУЗ-ове през последниет години подсказваше това, коеот се случва в момента - пълни илитерати вземат дипломи за Висше Образование, с което обезценяват последното, което пък от своя страна отдавна не е това, което трябва да бъде - и като заплащане, и като възможностти, и като ...

  66. 66 Профил на svilen_2
    svilen_2
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Изчетох внимателно "културната" дискусия и типично за форум повечето мнения са с вкус на повръщано...За оправяне на вкуса в устата ще разкажа една приказка: имало едно време едно царство, едно господарство, в което управлявал велик Владетел. По негови си царствени причини взел, че обидил трите орисници. Събрали се орисниците да мислят как да му отмъстят. Едната казала "Ще му пратим скакалци да опустошат реколтата, глад и болести да залеят страната!" Другата казала "Да извикаме стихиите - земетресения, бури и наводнения - камък върху камък да не остане!" А третата казала "Спокойно посестрими, само ще научим децата да лъжат и царството ще го сполетят всичките тези работи!"... прав е колегата съфорумец 45 - за описания проблем съм виновен и аз, нищо че моя син е още на 6 г. ВиШетУ УбразУвание е функция на семейството и икономиката, и чак след това идват "техническите" проблеми с преподаватели, ВАК, БАН (Българска Академия на Недоумението), студентското кредитиране ( или липсата му) и т.н. Апропо форумеца завършил ФФ, с докторат, преподавател в СОУ и Университет и пр. и др. подобни е ярък пример, че виШе не значи култура, а титла не прави наука))





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK