Държавните такси - високи и определяни непрозрачно

Държавните такси - високи и определяни непрозрачно

© Иван Кутузов



Намаляването на прага на капитала при учредяване на дружество с ограничена отговорност (ООД) от 5000 на 2 лв. заслужено привлече вниманието. В основата на промяната стои целта да има по-малка намеса на държавата в отношенията на пазара и да се намали цената на започване на бизнес. Любопитно е доколко правителството ще бъде последователно.


Ясен знак ще даде съдбата на режима на държавните такси и конкретно на таксите на търговския регистър. Съгласно българското законодателство те трябва да бъдат разходоориентирани. При липсата на прозрачност можем само да гадаем дали приходите надвишават разходите за дейността на търговския регистър, т.е. дали държавата е на печалба за сметка на търговците.


Съмнения има, и то сериозни




Законът изисква размерът на таксите да се основава на "необходимите материално-технически и административни разходи по предоставяне на услугата" и задължава държавата да използва приходите само за финансиране на регистъра. При недостатъчност необходимите средства следва да се осигурят от бюджета, а при превишаване на приходите таксите трябва да се намалят.


Директива 2006/123/ЕО относно услугите на вътрешния пазар изисква размерът на таксите за административни услуги да е разумен, пропорционален на разходите и да не ги надхвърля. Необходимо е да бъдат премахнати административните бариери пред свободата на установяване (например правото на граждани и компании от ЕС да регистрират дружество или клон в България) и бариерите за свободното движение на услуги. България е длъжна да се съобрази с директивата и срокът за това изтича на 28 декември. Иначе можем да очакваме след Нова година Европейската комисия да образува наказателна процедура.


През юни Световната банка публикува анализ, според който политиката за определяне на държавните такси в България е некоординирана и непрозрачна, а таксите са твърде високи. Експертите на банката обръщат внимание, че липсата на подробна уредба на механизма за изчисляване на таксите и институции, които редовно да следят за съответствието на тарифите със закона, са причина принципът на разходоориентираност да не се прилага.


Несъответствието на Тарифата за държавните такси, събирани от Агенцията по вписванията, със законовите изисквания се вижда с невъоръжено око. Чиновниците


ревниво пазят информацията за приходите и разходите


но от страницата на търговския регистър могат да се направят някои груби сметки. Например, ако средно на ден се правят 1000 регистрации, за всяка от които се събира такса от 100 лв., дневните приходи на търговския регистър ще са 100 хил. лв. Така за един месец (21 работни дни) по сметката му ще постъпят 2.1 млн. лв. Годишно постъпленията ще са над 25 млн. лв.


Разбира се, резултатът от изчисленията в този пример е неточен. Приходите вероятно са повече. Обикновено на ден се правят повече от 1000 регистрации, а таксата за най-честите вписвания (на ООД) не е 100, а 160 лв. В сметките не е включена и таксата за запазване на фирми (50-100 на ден) по 50 лв. От друга страна, някои регистрации са безплатни (пререгистрации, вписване на кооперации) или таксите за тях са по-ниски (еднолични търговци), затова примерът дава сравнително вярна картина за долната граница на приходите.


Невъзможно е да направим груби сметки за "необходимите материално-технически и административни разходи" за дейността на търговския регистър. Дали издръжката му наистина струва над 2 млн. лв. на месец? Колко от тях отиват за амортизация, колко за материали, колко за заплати и т.н. Колко от тези пари се използват за допълнително материално стимулиране на служители (ДМС), кой и по какви критерии определя кой, с каква сума и колко често да бъде стимулиран? Дали остава нещо в повече и къде отива тази печалба?


Все въпроси, на които


потребителите на регистъра имат право да получат отговор


тъй като те са финансиращите дейността му.


Размерът на таксите за регистрация не е променян от установяването му през 2006 г. досега (с изключение на таксата за подаване на заявления по интернет, която беше намалена с 25%). Това означава, че или авторите на тарифата преди три години гениално са прогнозирали ситуацията, или тарифата е незаконосъобразна и трябва да бъде изменена. Вторият вариант е по-вероятен.


Според Световната банка липсата на последователен, честен и прозрачен режим за държавните такси е причина правенето на бизнес в България да е ненужно трудно и страната ни да изостава в привличането на инвестиции и създаването на работни места. Цената на започване на бизнес в България е значително по-висока като съотношение спрямо БВП в сравнение с повечето държави.


Например в Германия, където БВП е по-висок от българския, но се спазва принципът на разходоориентираност, вписването на ООД струва 100 евро, а откриването на клон на чуждестранно ООД е също100 евро. В България таксата е 160 лв. (80 евро), а ако германско ООД реши да открие клон, трябва плати 430 лева (215 евро). Таксата за регистрация на клон на чуждестранен търговец очевидно е непропорционална на разходите, защото преглеждането на документите не изисква по-голям ресурс. Очевидно при определянето на размера от 430 лв. министрите са се ръководили от разбирането, че "чужденците имат пари".


Друг смущаващ пример е таксата за вписване на консорциум или холдинг, която е 1700 лв. Холдинговото ООД се различава от "обикновено" ООД по това, че съдружниците в него са други дружества. Едва ли е възможно тази над 10 пъти по-висока регистърна такса да се обоснове с над 10 пъти по-голям ресурс, необходим за вписване. В Германия таксата, когато дружеството е холдингово или консорциум, остава 100 евро.


Недопустимо е администрацията


да използва монополната си власт за печалба


Необходимо е да се преизчисли размерът на таксите въз основа на действителните разходи, като за основа се използва информацията за разходите по функционирането на търговския регистър. Тя трябва да стане публична, за да може обществото ефективно да контролира администрацията. Със спазване на принципа за разходоориентираност цената на започване на бизнес в България ще стане конкурентна. Това ще прекрати корупционните практики за усвояване на "печалбата" чрез чиновнически бонуси. Последното май обяснява липсата на политическа воля за реформа досега.


*Авторът е правоспособен адвокат в Ню Йорк и България и работи във виенския офис на CHSH Cerha Hempel Spiegelfeld Hlawati

Коментари (44)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на nqma zna4ka koi
    nqma zna4ka koi
    Рейтинг: 758 Любопитно

    Ами то беше само държавните такси - в България всичко е непрозрачно и дори някои от нещата поради риск от по голяма публичност се скриват зад паравана на "национална сигурност" и "строгосекретно"! Поради липса на правила оттам се прелива и в частния сектор под формата на "фирмена тайна". Последното е един много добър параван за прикриване на състава на хранителни продукти например, а предполагам и много други спекулации! Липсата на правила както за държавните, така и за частните структури е типично за българската икономика!

  2. 2 Профил на Yellow Submarine
    *****
    Неутрално
  3. 3 Профил на Phips
    Phips
    Рейтинг: 221 Неутрално

    М, принципно в тарифата на ТР е заложено, че таксите ще се намалят/ увеличат според потребностите.

    Проблемът не е в базовата (ООД) такса, която не е чак толкова висока - 200-300 лева трябва да стигнат за заплати, сървъри и тн.; нито пък ще спрат някой да прави БИЗНЕС. Но дискриминацията (на ЕС граждани) и примерът с холдингите наистина не отговарят на "разходоориентираност".

    Впрочем в ТъргР таксите едва ли са най-страшни. Пропорционалните такси в съда нямат таван и може примерно <a href=http://piliph.wordpress.com/2009/10/04/непропорционални-съдебни-такси/>да минат 40000 лева </а>
    (Да видим дали ще сработи самоцитатът)

  4. 4 Профил на До Автора
    *****
    Гневно

    А Автора би ли имал интерес да разгледа наредбите за местни данъци и такси на повечето Общини? Там положението е катастрофално, общинските съвети са в състав: кравар, очвар, местен бабаит, ром и идиот. Таксите се гласуват според зависи откъде духа вятъра и кой може да бъде изрекетиран максимално. Това главно е бизнеса. Апропо вятър.
    Общините Суворово, Девня, Тервел, Добричка, Шабла, Каварна, Балчик, са гласували такса техническа услуга "разрешение за строеж" в размер на до 2% от инвестиционната стойност при ветрогенератори и паркове или минимум по до 45 000 лв на парче генератор, което е по високо. Ще рече при инвестиционна стойност от 2 млн евро общините с 2% искат по 4 милиона лева такса за печат и подпис. Наясно ли е някой колко много противозаконно е това? Данък инвестиция!!!
    Иди развивай бизнес в БГ!!!
    Авторе? Ще го пуснеш ли това до Европа да го знаят и това?
    Това е данък

  5. 5 Профил на nqma zna4ka koi
    nqma zna4ka koi
    Рейтинг: 758 Разстроено

    До коментар [#4] от "До Автора":

    Смятай! Кой знае какви други такси грозят инвеститорите, да не говорим, че могат да изникнат посредата на проекта ако разбира се не са си платили "данък държавен служител"! И после се чудим защо се натискат за някакви смешни службици! Че те сигурно изкарват стотици хиляди годишно! Господи, егати държавата! Всеки утрепан чиновник може да слага данъци в % ахахаахах е не такова нещо за пръв път чувам!

  6. 6 Профил на Наблюдател
    *****
    Неутрално

    Такива местни такси са напълно незаконни но ако някоя фирма е нагазила лука и ни напред ни назад гледат с рушвети да се оправят доколкото може. Това е ужаса. В община Суворово таксата варира между 10 000 и 40 000 на парче за разрешение за строеж - и внимание!! - в този диапазон е тя и точната сума е "според решение на общински съвет за всеки отделен случай"!!!!!
    Представяте ли си за какво става въпрос??!! Ясно е че тук ОС трябва да бъде правилно мотивиран да реши за по 10 вместо за по 40 нали?
    А това за такса 2% от инвестиционната стойност е просто върха.
    Значи ако Белене струва 10 милиарда евро то по логиката на горепосочените общини за печат разрешение за строеж те ще искат 400 милиона лева такса разрешение за строеж така нали?? муахаха тия са луди.. Какъв инвеститор, какви дяволи ще дойдат тук. Тия наясно ли са че инвеститорите които се прогонват сега с такива перверзии на законите ще спрат 10 пъти повече инвеститори? ДЪржавата не може ли да ги контролира местните феодални единици?

  7. 7 Профил на Blue Apollo
    *****
    Неутрално

    Оооо ами я вижте в кадастъра. Чудо и приказ. Да не говорим че е пълен с грешки. И на какво отгоре? Клика с мишката и скицата готова. А там където няма кадастър и чераят скиците на ръка, хем са по-евтини, хем по бързо ги изготвят. Ей това е то прогреса

  8. 8 Профил на john_3volta
    john_3volta
    Рейтинг: 635 Неутрално

    @Николай Янев
    1. Не се казва "свобода на установяване", а "право на установяване".
    2. Регистрирането на българско дъщерно (на физическо или юридическо лице от ЕС) дружество няма нищо общо със правото на установяване (за разлика от регистрирането на клон).
    3. Иначе статията е добра. Поздравления!

  9. 9 Профил на брях
    *****
    Любопитно

    Да допълня-от 1 година в България таксата за откриване на аптека е 5000 лева-колкото лиценз за хотел с над 500 легла!!!Чудно,а?

  10. 10 Профил на nedy
    *****
    Гневно

    Таксата за да впишат една стрноителна филма /малка или голяма/ в регистъра на Българската Строителна камара е 1400 лв за година.
    За какви разходи на Строителната камъра за поддържането на регистъра говорим?
    А приходите приблизително са:

    3000 фирми х 1400 лв = 42 000 000 лв за едно година. Браво!

  11. 11 Профил на Мария
    *****
    Весело

    Браво на Автора!!! Страхотна статия, Ники!!!

  12. 12 Профил на conservoir
    *****
    Неутрално

    много добро - само така ! дмеокрацията не свършва с изборите а започва с тях ! Граждански контрол и прозрачност за всяка институция и за всеки механизъм !
    Таксите се определят според от където духа вятъра - ами българската политика по принцип така се определя - без принципи, без стратегии и без дисцксуия.
    Питайте после кой чужд експерт писа закона за търговския регистър и кой го наливаше с ракия в министерството на правосъдието ...

  13. 13 Профил на didi
    *****
    Весело
  14. 14 Профил на Arexander
    Arexander
    Рейтинг: 652 Неутрално

    Крайно време беше някой да повдигне този въпрос и е много добре, че това е направено в толкова добре написан материал. Само едно допълнение по отношение на финансирането - съгласно чл. 38 от ЗТР регистърът се самофинансира чрез таксите (а не цели печалба), а съгласно чл. 39 - 25% от приходите постъпват като собствени приходи на Агенцията по вписванията. Как се тълкуват тези правила от милите ни родни чиновници: 75 % от паричките отиват в Министерство на правосъдието и се използват незнайно за какво, а с останалите АВ финансира регистъра. Съответно всеки от АВ ще скочи на идеята да се намалят таксите. Но от тази сметка е очевидно и друго - ако 100% от приходите отиват за АВ, таксите могат да се намалят 4 пъти, като финансирането на регистъра ще остане непроменено по размер. На ход е правителството и Министерство на правосъдието в частност.

    P.S.
    До коментар [#8] от "Сокол Пеев":
    Това в ЮЗУ ли го научи? Там май не четете съдебната практика на Съда на Европейските Общности за приложението на свободата на установяване по отношение на юридически лица.

  15. 15 Профил на M
    *****
    Неутрално

    Отлична статия господин Янев, поздравления! За жалост така е на повечето места в държавата, непрозрачно определяне на безумни такси.

  16. 16 Профил на a
    *****
    Неутрално

    А безумните глоби ????? 30 000, ако нямаш договор с трудова медицина !!!! А убийство на човек от полицай 700 лв !!!!!!

  17. 17 Профил на Иванов
    *****
    Неутрално

    Така е било , така и ЩЕ БЪДЕ ! След като избрахте пожарникар да ви управлява - трайте си ! ... По-некадърно , по-малоумно и по -неориентирано управление не сме имали през последните 20 години ! Те знаят само да УВЕЛИЧАВАТ ДАНЪЦИТЕ , за да има откъде да крадат, а заблуждават единствено кретените със сладки приказки и обещания от рода на "ЩЕ " ! "ЩЕ" , ама "НЕ " - писна ми да слушам празни приказки от малоумници и да гледам как кретени им ръкопляскат
    Колкото и да му лижете гъза , Бойко Борисов за 100 дни ДОКАЗА единствено :
    1. Че е елементарен и първосигнален човек със самочувствие и без грам покритие!
    2. Че върти, като развален грамофон едни и същи глупости до втръсване!
    3. Че вечно някой още му е виновен и крив!
    4. Че е всичко друго но не и управленец! Неговата роля е не да решава проблемите. а да ги създава!
    5. Че не блести с интелект! Феновете му също!...

  18. 18 Профил на 212
    *****
    Неутрално

    Ех, какви сте. Сега и последната горичка на Царя и Милен Велчев искате да осветите. Ами, от къде ще смучат царчоците ако и това им вземете. Кога друг път ще се сдобият с агенцийка с извън бюджетна сметчица.

  19. 19 Профил на lissa_waw
    *****
    Неутрално

    За съжаление този народ заслужава съдбата си.
    чета умни и компетентни коментари, но със сбъркан адресат.
    Откъде накъде ще се ядете помежду си, а не всички срещу ония, които създадават недоразуменията? Научете се да се чувате и обединявате, иначе все ще е "Нищо ново под Слънцето" . Уж умни, ама простите ги правят на маймуни.

  20. 20 Профил на Гуано
    Гуано
    Рейтинг: 701 Неутрално

    Насекаде се същиот матриял

    У нас не само смятат свестните за луди, но и лудите за свестни
  21. 21 Профил на Zbbx
    *****
    Неутрално

    До Иванов (#17)
    Този пост си го пейстнал на сто места от няколко дни насам. Хайде напиши нещо друго вече, а?

  22. 22 Профил на trapped
    trapped
    Рейтинг: 8 Неутрално

    А също го има и този проблем - с таксите на банките. Държавата с невъзможността си да уреди въпросите си, всекидневно ограбва данъкоплатеца:
    http://www.lawsbg.com/forum/index.php?topic=1459.msg3221#msg3221

  23. 23 Профил на Просветен
    *****
    Весело

    "Таксите да са пропорционални на разходите за услугата..." това определено не е писано от математик. 1:2 е пропорция, както и 1:2000

  24. 24 Профил на Точен
    *****
    Весело

    До коментар [#23] от "Просветен":

    Не е математик, а адвокат, както е посочено. Цитатът ти обаче не е точен. Авторът е казал: "Директива 2006/123/ЕО относно услугите на вътрешния пазар изисква размерът на таксите за административни услуги да е разумен, пропорционален на разходите и да не ги надхвърля".

    Т.е. таксите трябва да са пропорционални на разходите, като не ги надхвърлят (пропорция 1:1 или по-малко).

  25. 25 Профил на Левон Банкарцумян
    *****
    Неутрално

    Всичко в статията е верно, но надали е най-големия проблем за достъпа до бизнес. Има една малка подробност, която е доста по-гадничка от това дали таксата за регистрация на ООД е 160 (още по-малко, ако е с електронен подпис) лева, а именно - когато беше гласувано за 2 лв. капитал, законадателят леко "забрави" да отмени изискването този капитал да е внесен, т.е. внесен в набирателна сметка в банка.

    Какво се получи в резултат - имаш капитал от 2 лева, който обаче трябва да внесеш, а за откриването на сметка, внасянето, удостоверение, закриване на сметка и прочие, от банката ти взимат къде 40-ина лева.

    Защо?
    Кому е нужно тези 2 лева да са внесени, освен на самите банки, които цуцат всеки божи ден своите таксички от всички изброени от автора регистрации на фирми, най-вече ООД-та и, предполагаме, най-вече с минимален капитал?

    Залагам два и пеесе, че когато са се обсъждали промените, чичо Левон от асоциацията на търговските банки е звъннал където трябва, за да каже "Ае ся, да сваляте капитала - хубаво, ама не ни пипайте таксичките"...

  26. 26 Профил на Zoo
    Zoo
    Рейтинг: Весело

    браво на автора! много ми харесва статията!

  27. 27 Профил на Тигър
    *****
    Гневно

    Ами обявяване на годишни финансови отчети е 50 лева на фирма всяка година без значение от оборотите и.
    Ха-ха, голяма или малка фирма, няма значение!

  28. 28 Профил на Zatochen
    *****
    Неутрално

    Тия дни (понеже не живея в БГ) помолих сестра ми да провери как се регистрира ООД и като видях таксите и си викам - WHAT????
    Манхатън или БГ е тва?

  29. 29 Профил на Zmey
    *****
    Неутрално

    София, хладилника, 2009 год, жилищен имот 140 м2
    Такса смет - 1 869 лв.
    Защото бил регистриран на фирма, промилите се умножават по шест.
    Боклука го вдигат един път седмично, категорично ми отказват да си го извозвам сам, с лимузина или с такси (все пак ми искат 36,94 на идване, за две пликчета)

    Не е рекет, нали?

  30. 30 Профил на bakerg
    bakerg
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#17] от "Иванов":
    Абе, Иванов, абе "интелегентино", абе "умнико"! Жалиш за това, че никой няма да ти лизне задника, защото смърди и не е измит!
    От всичките доказателства за Б.Б., с изключение на т.4, всичко останало се отнася за теб. Изпълнен си с омраза за всичко и към всеки. Не те ли оправяха достатъчно през тези 20г. или преди беше по-хубаво? Защо така бе другарю Иванов???

  31. 31 Профил на Бивш служител
    *****
    Весело

    Как да ги намалят таксите, като парите отиват в съответните министерства (първостепенни разпоредители с бюджетни средства) и от там - каквото преценят, когато преценят дават обратно към агенциите. Печалбата остава в бюджета, който и без това е спръндан покрай кризата. Отрязаха ДМС-тата и сега да видим, кой ще работи за 400-500 лева...?
    Търговският регистър почна да изостава - до преди 2 месеца вписванията вървяха за 5-6 часа, сега се стига до 2 дни...Тъкмо след Нова Година като се разбяга народът съвсем, ще се върнем на 50 дни чакане за едно ООД, пък било то и с капитал 2 лева...Ей, не им увря главата на някои, че с пр..ня боя не става...

  32. 32 Профил на Lewunowo
    *****
    Весело

    Информационен код се използва само при опасност, според мен. Къде е опасността когато се разискват решения, засягащи голяма част от населението?

  33. 33 Профил на Хм
    *****
    Неутрално

    К'ва държава, к'ви 5 лв.?

  34. 34 Профил на ннннннннннннн
    *****
    Разстроено

    в съседна държава ми се наложи да си изкарам данъчен номер.С необходимите документи,които за да ги изкарам и тях НЕ са ми поискали и един цент,отидох в данъчното където бях доста изненадан понеже цялата процедура беше около 3 минути...и си получих номерчето.В другите институции е същата работа,всичко става за минути а ако за нещо се налага няколко дни за обработка то след като е готово ти го изпращат на личния адрес или на фирмата в коиято работиш,няма служители които да се размотават из стаите с кафета и цигари и да искат големи заплати,няма от всяко гише да те препращат към касата все едно е монополи и т.н. Та те това е-далеч сме дори и от 'най-изостаналите'....

  35. 35 Профил на дддддддддддд
    *****
    Неутрално

    говори се за държавните таксир ами нали има също такси (хонорари) за юридическа компетентност по изготвяне на документите, щото ако сбъркаш като си ги правиш сам айде още веднъж държавна такса за отказ, а там хонорара е от 300 лева нагоре

  36. 36 Профил на Минаващ
    Минаващ
    Рейтинг: 648 Разстроено

    Да не забравяме и 6 лв., които искат за ксерокопие в пощата на соф. митница. )с:

    "На нож препасан и на звяр, на тиха бара, на женски поглед и на цар да нямаш вяра." - Панчатантра
  37. 37 Профил на Автор
    *****
    Гневно

    Алооо, къде се регистрира ООД за 160 лева ? Който може да ми направи подобна регистрация - да звънне ! Цените са между 300 и 500 лева ! Което всъщност е от 150 до 250 евро ! Не заблуждавайте хората с ниските измислени от вас цени !

  38. 38 Профил на ivanivanov
    ivanivanov
    Рейтинг: Неутрално

    37,
    160лв са даржавните такси. Ти слагаш и адвокатския хонорар.
    Всъщност, борба за таксите има от години и даже има дело за съдебните такси на адвокат Груйкин, за което нямам спомен, но май беше спечелено.
    Проблемът с таксите за регистрация на фирма е част от цялото. За работа на съвсем нов бизнес с по 2-3 фактури месечно държавата налага огромни разходи за някой, който примерно в кризата е останал без работа и иска да си изкарва малък доход. Ето какви са тия, за които се сещам на пръв прочит:
    1. разходи за регистрация
    2. осигуряване на собственика на осигурителен праг независимо от доходите на фирмата
    3. чрез изискване за водене на двустранно счетоводство на ООД трябва да се ползват услугите на кантори. Там тарифите за София са над 100-150лв за такава малка фирма.
    4. много често са необходими куп разрешителни, които струват нереално много спрямо разхода на държавата
    5. защо ли е касов апарат на фирма с няколко сделки месечно- примерно електротехник регистрира фирма и в началото ходи при 2-3 клиента, колкото да се изхрани. Не можеше ли да е измислено касов апарат да е задължителен при достигане на определен оборот?
    В държавата ни таксите са много, за адски много неща. Да не говорим какво става при намеса на фактора държавен служител, който не иска да работи за 300-400лв заплата, та за най-малкото чака да му пуснат или не си мърда пръста.

  39. 39 Профил на vkolev
    vkolev
    Рейтинг: 226 Гневно

    Друг интересен факт е, че фирмата "Информационно обслужване" взима по 10 лв. такса за удостоверение за пререгистрация на фирмите в търговския регистър, въпреки, че по закон това удостоверение е безплатно!

  40. 40 Профил на Aхмака
    *****
    Гневно

    Годишните такси за лицензираните оценители са по 120 лева на лиценз 5 лиценза х 120 =600 лв. х 5000 =3 000 000 милиона , а за Камарата на Архитектите / тия дърти пръчове/ да не говорим 600 лв. на калпак х 6000 души = 3 600 000 лв. за курви и чуждоземни курорти , ебахти държавата ....

  41. 41 Профил на Koko
    *****
    Разстроено

    България не е място за нормален бизнес.

  42. 42 Профил на fdsg
    *****
    Неутрално

    Ако нямаш 5000 какъв бизнес ще започнеш??? с 2 лева ли?!?
    Ако нямаш 5000 все пак, но имаш желание, можеш да си отвориш и ЕТ, регистрацията му струва точно 35 лева, и става с точно 5 документа. За максимум 2 дена става.
    Проблем за стартиращият бизнес по скоро са всички последващи препятствия които ни осигурява "държавата" - осигуровки, хиенизирани банки и др.!

  43. 43 Профил на дхъ
    *****
    Неутрално

    Дневник, по добре паправете проучване за банковите такси при откриване на набирателен капитал, такси за преводи и т.н.
    Всъщност ще откриете че една средно голяма фирма израсходва доста повече средства за банкови такси и комисионни за една година, отколкото е тази такса от 160 лв. в АВ за ООД.
    Опсс, забравих и при Вас основни рекламодатели са банките!

  44. 44 Профил на Тайгър Уудс
    *****
    Неутрално

    Статията е много добра, но има и още нещо. Мой приятел, живеещ в чужбина, ми каза, че има достатъчно бизнес-контакти и възможности, за да пълни постоянно с туристи поне стотина хотела у нас. Но каза и друго: “Не виждам смисъл да давам на държавата 2 лв. за ООД и 5 000 лв. такса за лиценз за туроператор. Какво е направила държавата за мен за 5 000 лв., за да й ги дам? Ама щели да стоят празни хотелите. Да стоят! Щом собствениците им, които всичките са бивши управляващи и техни близки и приятели, не могат да се преборят да се свали тази идиотска такса и да започнат да им се пълнят хотелите, толкова по-зле за тях! Аз не бързам.”. И си замина за там, закъдето си живее.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK