Редакционен: Още един разбит мит

В годините на зрелия социализъм, когато благоденствието за масовия българин се свеждаше до дългоочакваната лада или касетофона от "Кореком", един мит трайно обслужваше идеологията на диктатурата - митът за качественото българско образование. След 10 ноември, вместо да бъде подложен на сурова дисекция, той продължи да храни националното самочувствие. Допреди броени години в медиите можеше да се прочете за някое изследване, нареждащо българите сред най-интелигентните нации, незаслужаващи своите управници...


Реалността обаче е съвсем друга и все по-често лъсва нелицеприятно. Почти половината от завършващите средно образование в България не владеят добре правописа, обявиха вчера от портала за езикова култура "Академика". Данните, макар и неофициални, не би трябвало да учудват никого. Действително незнанието на правописа не е абсолютна неграмотност, но все пак е белег за необразованост, която чертае не особено приятно бъдеще пред днешните средношколци.


А необразоваността води до почти невъзможна реализация на пазара на труда, което, с други думи, означава, че сегашната образователна система в голяма степен произвежда получатели на социални помощи. И новината, че от януари догодина всички безработни ще имат право на месечни помощи практически доживот, ни най-малко не решава проблема. Също толкова безплодно е да се обвиняват учителите или пък да се търси причината само в ниското им заплащане.


"Запитайте се и колко от родителите се интересуват какво точно научават децата им, колко време прекарват с децата си, колко книги им купуват. Повечето родители имат ужасно отношение към представителите на учителската професия, което прехвърлят и на отрочетата си", написа читател във форума на "Дневник". Наред с останалите неотложни реформи спешна е нуждата от разсичане на гордиевите възли и в българското училище.


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (116)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Митове и легенди
    *****
    Неутрално

    Прост народ, слаба държава!
    Другият мит е "трудолюбивият българин".

  2. 2 Профил на Karamfila
    *****
    Неутрално

    За съжаление на автора качественото българско образование, според мен, не беше мит. Завършила съм езикова гимназия и знам на какво ниво беше обучението ми. Беше срамно и позорно да не си подготвен и да не знаеш. Сега имам чувството, че простотията, тъпотията, незнанието са нещо положително и дори причина за гордост сред част от учениците. Не обвинявам децата, учителите и родителите за това състояние - виновна е цялата наша обществест, в която се наложиха необразовани, вулгарни, нахални, цинични "идоли и образци".

  3. 3 Профил на ицето
    *****
    Неутрално

    Тази неграмотност я имаше и през тоталитаризма. Само че тогава бе забранено да се пише. Казвам го т.к. работех в учителския вестник на тогавашното министрество. Не знаеха правопис стилистика, синтаксис и т.н. Слаби или по-точно доста неграмотни учители имаше и тогава. Учител ставаше този който не можеше да намери другаде работа.
    Извод: Грамоността ни бе МИТ, както развитото социалистическо
    общество на Живков, Станишев, Дража Вълчева, Борис Велчев,
    Ал. Фол, Л.Живкова, Л.Левчев, Геогри Йорданов и други покойници на този строй...

  4. 4 Профил на ицето
    *****
    Неутрално

    Ако е до мен Карамфила ще ти кажа. че в езиковите не бе. Но колко
    бяха те и дали знаеш още колко учебни програми от червенково време до 1989 бяха сменени, какви кампании за учители имаше из Родопите, Добруджа, Странджа. Къде ли не...
    Простотията я имаше и тогава. И ми бе дошло до гуша от прости директори и партийни секретари в у-щата. в градските и областни
    БКП-тета да ми дават акъл и заплашват, че онова не мога да пиша...

  5. 5 Профил на измамник
    *****
    Неутрално

    Другият мит е "бизнесмена -плащач " или за така наречения " Български Бизнес" !!

  6. 6 Профил на Чао
    *****
    Неутрално

    За жалост, образованието започва в къщи, и продължава в училище. А тук критиците силно издишат- на какво научихме децата си, (или на какво не ги научихме!). Все пак, имаше добро образование и отлични учители, а сега???

  7. 7 Профил на аз
    *****
    Гневно

    Това че сега(след 20 години реформи) качеството на обазованието е под всякаква критика е ясно на всеки с изключение на вестник "Дневник".
    Преди 20 години не беше мит - хората излизаха грамотни от училището.
    Просто "Дневник" се опитва или да манипулира хората или авторите на статията са завършили образованието си в близките години или пък са някакви комплексари ....

  8. 8 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1324 Неутрално

    Абе мисля че авторът на статията не е прав. Аз се образовах по онова време, не се сещам някой от моя клас да е писал с такива въпиющи правописни грешки, които за съжаление срещам вече и по медиите.
    Освен това имах връстници, в частност и братовчед ми, които заминаха в други държави и там се оказваше, че у нас учебният материал избързва с една година, а те бият съучениците си по всички показатели.
    Не, не беше мит.
    Проблемът има други корени

    1. Години наред отпадъкът от всички ВУЗ-ове, отиваш в учителски профил. Т.е. негодните за нищо друго ставаха учители. И че ще се случи това, което се случва, го предрекох още през 85 година.

    2. През Татово, училището беше малко или много репресивен апарат.
    Униформи, но не такива с чието носене да се гордееш. Циганките метящи улиците носеха същите
    Строго регламентиран цвят на горните дрехи. Още помня как носех якето на баща ми с 3 номера по-голямо, защото просто по магазините нямаше нищо в тъмно синьо.
    Регламентирана дължина на косите.
    Забрана за слушане на УПАДЪЧНА музика и др.
    Пряк резултат ит всичко това е неосъзнатата съпротива на родителите от моето поколение срещу учителите на децата им и реда, който се опитват да въведат.
    Отпадането на оцената за поведение беше огромна грешка.

    3. Авторът пита дали родителите следят колко книги си купуват децата им
    Уважаеми господине, кога за последен път сте посещавал книжарница?
    Церната на качествена книга започва от 15 лева. Това е цената на чифт китайски маратонки.
    Като се има предвид кризата, която не е напускала нашите земи, кое според вас би предпочел да купи на детето си един средностатистически родител извън задължителните учебници?
    Книга или маратонки?
    Средностатистическият родител се убива от работа на по две -три места за да изхрани отрочето и от умора няма време за глезотии като обръщане на внимание.

    Нещата няма да стана със сечене, защото възелът не е един, връзвани са с години наред най-вече са в главите ни и искат дълго разплитане.
    Но това е друга приказка.

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  9. 9 Профил на al
    *****
    Неутрално

    Аз се чудех, защо сега учениците не можели да пишат.. а то било заради социализма преди 20 години По-голяма простотия не бях чел отдавна. Тогава наистина си имахме добро образование, и всички можеха най-малкото да пишат, четат и смятат - Даже и циганите. Да не говорим за гимназиите, където наистина се учеше на много високо ниво. Дисциплината също беше на ниво. Доказателство за тогавашното качество, беше приемът във ВУЗ - първо можеше да се кандидатства само в едно цивилно и едно военно висше училище/нямаше я сегашната екскурзия по всички възможни университети за кандидатстване, пък където те приемат/. Ако не те приемат, трябваше да работиш поне 8 месеца до следващата година. Така, че всички си налягаха парцалите и четяха. Конкуренцията беше много голяма.

    Сега има пак конкуренция, но от страна на университетите, а не на кандидат-студентите. Университетите се интересуват само от бройката, а не от качеството.

  10. 10 Профил на Мондиана
    *****
    Неутрално

    До коментар [#2] от "Karamfila":

    Имаше бездна в нивото на образование между няколкото езикови и математически гимназии от една страна и останалите от друга. За техникумите не говоря изобщо.
    И аз съм завършила езикова гимназия (отдавна) и то най-добрата. Изискванията бяха огромни. След часовете учех по 5-6 часа, че и повече. А масата мои връстници учеха по 2-3 часа максимум. И в знанията ни имаше бездна.
    В дългия ми трудов стаж съм работила само с висшисти и с любопитство ги наблюдавах как пишат. Огромното мнозинство бяха не само неграмотни, но и не им минаваше през ума, че грамотността е естественият пробен камък за оценка развитието на едно човешко същество.
    Така че изнесените данни са напълно логични.

    Да, един мит е развенчан. Да се готви следващият мит - за българските компютри и програмисти. Ако някой сериозен журналист се заеме с тази тема, ще открие истинската трагикомедия.

  11. 11 Профил на Черните очила
    *****
    Неутрално

    Тогавашното добро образование го имаше - вижте родителите си, питайте ги колко книги са прочели, колко библиотеки, читалища, училища и учители имаше тогава, с какви качества бяха. Сегашната натрапчива неграмотност у младите е неоспорим факт. Ликвидирането на повечето библиотеки, читалища и училища също е неоспорим факт. За какъв мит става въпрос?

  12. 12 Профил на Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Рейтинг: 1466 Неутрално

    До коментар [#2] от "Karamfila":

    А колко човека завършили по времето на на социализъма зная от кой пол са Мирча Елиаде , Ерих-Мария Ремарк , Жорж Санд и Марко Вовчок ? Митове и легенди! Имаше една песен на контрол - "Ние сме велика нация с кисело млеко секс и демокрация:"

    15.02.1989 - 07.02.2018
  13. 13 Профил на Преминаващ
    *****
    Неутрално

    Да, образованието в момента е много лошо. Една голяма част от децата не могат да пишат и дори да четат, завършвайки средното си образование.

    Определено социализмът с нищо не е виновен за това. Направо си е глуповато да се оправдаваме по този начин. Няма значение дали тогава образованието е било добро или лошо. От тогава минаха 20 години. От премиера ли попихме тази мода, да търсим виновника извън нас и извън нашето време, не знам.

  14. 14 Профил на OK
    *****
    Неутрално

    грижата за възпитанието и образованието е грижА преди вси4ко на родителите у4ителите са само помага4и в този процес ...за съжаление у нас вси4ко е оставено в ръцете на у4илището...от кадето и идват ло6ите резулатати в грамотноста на децата !
    а 4е заплатите на у4ителите в БГ са подигравка по това няма две мнения !

  15. 15 Профил на Музар
    *****
    Неутрално

    До коментар [#10] от "Мондиана":

    Наистина е така. За мен беше странно и още нещо - хора, влезнали във ВУЗ с изпит по български и история, напр. адвокати, пишеха с невъобразими грешки. Само прочетете някое съдебно решение, или искове, молби и т.н. документи, които се изготвят от адвокати... Особено от хора над 40-годишна възраст. Изуми ме филолог от времето на соца, който не знае какво е правилото за пълен член.

    За българските програмисти хич не ми се говори. Особено за създаващите и поддържащи държавни и общински сайтове. Само тези от тях, които имаха вътрешен интерес се справяха, но на практика чрез самообучение. Оставилите се само на стандартната програма са гола вода. Работих няколко години с програмисти от различни ВУЗ-ове и знам, че елементарни неща изобщо не влизат в учебната им програма.

    Категорично това беше мит. Наистина имаше, но и сега има, малък процент хора, постигнали добро ниво на образованост. Но това беше и е ВЪПРЕКИ, А НЕ ПОРАДИ системата на образование.

  16. 16 Профил на LDV
    *****
    Неутрално

    До коментар [#2] от "Karamfila":

    Да, права си. И аз съм дипломант на езикова гимназия. Но колко бяха езиковите гимназии? АЕГ, НЕГ, ФЕГ плюс Испанската, сложи към тях СМГ, НМГ, НГДЕК, няколкото езикови извън София - в Пловдив, Бургас, Ловеч. Това е. Всичко друго е потрес...

    Едно време наричахме СПТУ-тата "Серийно производство на тъпи ученици". Имаше и по-добро: "Сульо и Пульо тръгнали на училище"...

  17. 17 Профил на stoiank
    stoiank
    Рейтинг: 1173 Весело

    Не беше мит. И сега примерно Куба е сред Топ 10 в класациите на добро образование. Тук не се включват ВУЗ. Определящо е грамотността - четене/правопис/залегнало обучение по изкуства, математика и т.н. Източникът е Натионал Географик и не може да се обвини в симпатии към Кубинската революция. Въпросът е в бездната преди и сега. Лошото е че продължаваме надолу. Другата особеност при нас е че ние се намираме на много различни места в класациите при деца от 1-3 клас, 4-8 клас, средно и висше образование.

  18. 18 Профил на студио х
    *****
    Неутрално

    До коментар [#1] от "Митове и легенди":

    Има и още по-готини митове, например "българските жени - най-красивите жени в света" и "българските мъже - най-потентните мъже в света".

  19. 19 Профил на Циркаджия
    *****
    Весело

    Има и още по-готини митове: Костов и Борисов не са били членове на БКП ! ... и в България има демокрация ! ...и Гоце не е бил агент !

  20. 20 Профил на kirsner
    *****
    Неутрално

    Статията е писана без да следва никаква логика! Чрез уж мита за доброто образование при социализма се прави връзка със....сегашното ниско ниво на грамотност на завършващите ученици. Нерде Ямбол, нерде Стамбол?!
    Доброто образование при социализма не беше мит! Независимо от идеологизацията, училищата ( пък и университетите и институтите) даваха задълбочени знания и като цяло много добро образование! Имаше, разбира се, слаби училища и това бяха т.н. СПТУ, но мнозинството училища ( не само математическите и езиковите гимназии, но и обикновените гимназии и техникумите) бяха много добри училища. В техникумите се влизаше с изпит ( например по математика), а за обикновените гимназии се правеше класиране по бал. Да не говорим как се влизаше във висшите учебни заведения! Образованието се възприемаше като най-голяма ценност в тогавашното общество, и това беше една от основните причини за доброто му качество. Нямаше и измислени университети с гастролиращи измислени преподаватели. Библиотеките не бяха мит и в тях можеше да се намери всичко. Именно чрез книгите заети от библиотеки изчетох като ученик всички по-известни френски, английски, немски и американски автори, които много често бяха и в листа с книги за лятната ваканция, даден от учителите по литература. Я попитай сега някой ученик кой е Джон Дос Пасос, Фитцджералд, Хемингуей, а пък дори и Мопасан и Балзак- не съм сигурен, че повечето ще могат да отговорят....

  21. 21 Профил на 4o4o
    *****
    Неутрално

    Защо изобщо наричате тези писания статия? Образованието преди 20 години беше прилично, а днешното е продукт на "прехода". Ясно е впрочем, че когато утре-вдругиден Прокопи фалира, пак социализмът ще му бъде виновен.

  22. 22 Профил на Manager
    Manager
    Рейтинг: Неутрално

    М даааа, констатираме, че образованието ни не струва. Трудът не е вече ценност, за разлика от връзките и контактите със силните на деня. Няма значение колко знаеш, а колко можеш. Жалкото е, че в училище не ни учат да МОЖЕМ, а да ЗНАЕМ. И то глупости. Децата ни ходят на училище с нежелание. И аз ги разбирам. Нямат право да използват смартфони и компютри в час и да решават поставените им задачи. Това е дигитално поколение, което искаме да обучим като използваме "феодални старци" - даскали, които не знаят как се включва компютър и които продължават да дрънкат едни и същи глупости - Раковски, Левски, Бенковски и т.н. Децата ни се интересуват от това как на първо място да им бъде забавно и второ, как да успеят в тези нови реалности, а ние продължаваме да им тикаме в лицата поезията на Дебелянов. Не, че е лоша, не ме разбирайте погрешно, фантастична е, ама не върши работа в този свят, може би в някой друг... Представяте ли си на един тийн младеж да му кажеш, че трябва да се чувства в "потрес" като се "върне в бащината си къща". Как искате неговата технологично структурирана глава да разбере такава поезия? И защо трябва да го мъчим да я помни, камо ли и да я разбира?

    И сега стига с констатации. Редакционните коментари би следвало да дават и РЕШЕНИЯ. Иначе си е поредната доза негативизъм в общата река от простотия и немотия, която ни залива. Какво от това, че за пореден път констатираме една истина и то недобра. Е има и някакъв съвет, родителите да обръщат повече внимание на децата си. Това е все едно да накараш родителите да спрат да пият, да пушат и да псуват пред децата си. Та самите родители имат повече нужда от образование и възпитание от самите деца, ние изискваме от тях да обръщали повече внимание на децата си. Че да ги направят още по-лоши от това, което са.

    Manager
  23. 23 Профил на Graf
    Graf
    Рейтинг: 1401 Разстроено

    Тази статия колективен труд на редакцията на Дневник ли е? А може ли да научим средната възраст на "творците"? Случайно да са чули авторите на претенциозната глупост, че от 1990 година България участва в международни сравнителни изследвания в областта на образованието? Случайно да сте чули мили журналисти, че след всяко изследване българските деца слизат надолу в класацията по "грамотност"? Случайно да сте прочели, че през 1990 г. българчетата са на четвърто място наред с децата от Швеция, Норвегия, Белгия и Русия, а на последното изслезване са се сурнали срамно надолу?
    Съжалявам, че трябва да ви го кажа, ама сте тотални неграмотници.
    Айде, с гугъла и - PIRLS и РISA. Вижте резултатите по години...

    Ecrasez l’infâme
  24. 24 Профил на Петров
    *****
    Неутрално

    Самият Балевски беше казал: Като знам какви инженери произвеждаме ме е страх да отида на лекар. Доброто соц. образование беше мит. Например в знаенето на чужди езици - голяма рядкост беше някой да поназнайва нещо на немски или английски, камо ли да ползва.
    Същото и при другите науки.

  25. 25 Профил на prolitarij
    *****
    Разстроено

    Явно авторката на тази статия , не е чела друга днешна статия според която след 20 години "Демократичен преход" , още не можем да стигнем стандарта на "простият Бай Тошо" от 1985 година . Кой тогава е по- прост и неграмотен ?

  26. 26 Профил на контрол над населението
    *****
    Неутрално

    е то да беше само образованието!! в страната на чалгата кенефите и беззаконието всичко може ,но трябва да си активен мутро комунист !

  27. 27 Профил на Тъпчо Дърталян
    *****
    Неутрално

    Капитализъм-социализъм - тинтири-минтири! Занимания на кабинетни "учени" (справка др.Маркс)! Останалото е просто оправдания за мързеливи родители! Покойните ми баба и дядо бяха прости хора, с начално (по сегашному) образование, но пишеха - вярно, по стария, преддеветосептемврийски правопис - без абсолютно нито една правописна грешка, (което не може да се каже дори за трудещите се в този сайт)! След като аз съм на 65, преценете в какъв строй са ходили на училище! Баща ми (вече покойник) и майка ми са среднисти (пак по сегашному), са ми оставили библиотека, за каквато доста народни читалища май могат само да мечтаят! Докато сестра ми и аз бяхме ученици учебен ден не минаваше без щателно да бъдем проверени доколко сме готови за "утре" - задачи, домашни и пр. За индианските танци около кухненската маса - баща ми с точилката от едната страна, аз от другата - не си струва да споменавам и то само защото класната е направила "грешката" да дойде у дома да провери доколко съм болен, че няколко дена не съм бил на училище (известни са Ви пубертетските истории и изпълнения)!
    Какво исках да кажа? Не даскали, не УЧИТЕЛИ, а професори и академици, Айнщайн и Нилс Бор, бащата и синът Дюма или който и да ви дойде на ума, да дойдат да преподават в сегашните училища - пак няма да има грамотност в "питомците" им! Защото тя, грамотността, започва от дома, от родителите, от техния подход и контрол и съвсем не зависи от идиотските "изми", каквито и са ги наречете! И още нещо - извинете за тъпия пример - след като майката развява гол пъп посред зима защо и щерката й да не повтори светлия пример! А когато таткото на втората ракия кърши пръсти на Преслава (или която и да е там от силиконките) да не би да очаквате синът да слуша Бах или Бетовен! Споменах по-горе възрастта си, може и да ме сметнете за изпращял (лошо няма), но не си мисля, а съм убеден, че образованието и възпитанието започват от дома и семейството, а училището само дооформя и дава нужните насоки (и, естествено, по-високи познания)! С една дума - нека погреснем първо себе си преди да съдим останалите! Благодаря Ви за търпението (ако Ви е стигнало до тук)!

  28. 28 Профил на Тъпчо Димитрофф
    *****
    Неутрално

    евала номер 27 ! прав си на 100% !!

  29. 29 Профил на u4enik v 1-vi klas
    *****
    Разстроено

    Ценностната система господин manager # 22 e това което прави един човек хуманист , или престъпник ! И най - големият интелект, когато се използва за престъпни цели е безсмислен и пагубен за индивида и за човечеството. Преди да те научат да можеш , трябва да те научат да знаеш ... за какво да използваш моженето . Писанията на такива като вас са ме направили отдавна песимист за бъдещето на България ,а и на света .

  30. 30 Профил на Тъпчо Дърталян
    *****
    Неутрално

    Не бих искал да досаждам, до току-що прочетох мнението на № 22 и бих искал да го поздравя! И да попитам, в контекста на отлично според мен изразеното му мнение, дали не смята, а и останалите форумци, че не би било лошо охранените чиновници в МП или както и да му е там съкращението, да поогледат учебните програми! Дебелянов е ДЕБЕЛЯНОВ, Раковски и Бенковски са РАКОВСКИ и БЕНКОВСКИ и пр. (вземам примерите от същия автор) и се питам, вероятно - надявам се - го прави и № 22, дали наистина няма начин за представяне на материала по начин достъпен и интересен за днешния "тийнейджър", който се справя с компютъра поне два пъти по-добре от "господина" или "госпожата" - впрочем другото поредно идиотско нововъведение!

  31. 31 Профил на Graf
    Graf
    Рейтинг: 1401 Неутрално

    Айде още малко за ограмотяване на пишещата но нечетяща редакция на Дневник : "България участва в международни сравнителни изследвания на постиженията на учениците, например Третото международно изследване по математика и естествени науки (TIMSS) и Международното изследване по грамотност (четене) (PIRLS), а вече и в програмата на ОИСР PISA.
    Тези изследвания онагледяват две основни тенденции. На първо място - качеството на образование драстично се е снижило за последните 10 години. И второ - сривът идва във втория етап на основното образование – от 5 до 8 клас."
    http://www.bglegis.com/ANALIZ%20OBRAZOVANIE.pdf

    Ecrasez l’infâme
  32. 32 Профил на Graf
    Graf
    Рейтинг: 1401 Разстроено

    До коментар [#30] от "Тъпчо Дърталян":

    Има "Тъпчо Дърталян", ема, но за това трябват пари. Само че, финансовият министър(поредният) заяви, че образованието и науката не били приоритет. Бившият ходеше на седенки, а по-бившияг се беше нагърбил да врътка външния дълг на страната, та 800-те дни на просперитета се загубиха нейде из ситито лондонско...

    Ecrasez l’infâme
  33. 33 Профил на Пепа
    *****
    Неутрално

    Преди 200-300 год.мъжете е трябвало да знаят да яздят,да орат ,да стрелят с лък и стрела,да ходят с перуки и т.н.,а жените да готвят,да се грижат за домакинството,да плетат,да бродират, да раждат много деца и ...Нашите деца не могат и не трябва да правяттовау което сме правили ние и нашите деди,нито да четат същите книги.Сега има телевизияувидео,компютри,джиесеми и от там научават страшно много- и добро и лошо.Сигурно няма да е много далеч деня в който ще изчезнат книгите.Нали вече няма телеграми?
    Но да не можеш да пишеш правирно в днешно време е престъпрение.

  34. 34 Профил на Jedi
    Jedi
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Изследванията са точни. Самите коментари тук затвърждават изводите.
    Полуграмотни са тийнейджърите. Това е потомството на "работническата класа", която така усърдно бе култивирана и закриляна от... знаем кои.
    Имало било хубаво образование. Сериозно?! Глупости на търкалета. Имаше пропаганда и цензура. Това имаше.
    Митове и легенди; сълзи и секреция на жалещите номенклатурното време, поради загубените вече ползи.
    "Вижте какво ви докара демокрацията!" е най-честият им вопъл. Без да сами да си дават сметка, че точно те създадоха този ген в пролетарската си лаборатория. Докато нормалният свят еволюираше с култура и наука, партийният инкубатор снасяше и мътеше яйца с еднакви печати. А те, на свой ред, си измътиха свои. Резултатът е налице.
    ---
    Читавото ни образование е продължило да съществува малко след 9.9.44г. След което методично е било заместено от болшевишката връзкаро-дружбашка паплач.
    ---
    45 години възпитаване на зубрачи, сноби и блюдолизци!
    Какви искат да са ни тийнейджърите?!

  35. 35 Профил на Неграмотен
    *****
    Неутрално

    Докато учител е презряна професия затъпяването ще продължи с нарастваща скорост. Унижаването на учителите по време на стачката им от правителството на тройната коалиция, под просташкото ръкопляскане на цялото общество, бе знакът за началото или за края на тотално то одебилчване на нацията. По-скоро за края на процеса. Вече сме народ от дебили, чиито лиги текат пред риалити чалга програми и просташко-патриотарски предавания на Слави, Някой си Педя-човек-лакът уста Петров, някой си Бареков, някой си Ники Кънчев.

  36. 36 Профил на Ментор
    Ментор
    Рейтинг: 751 Неутрално

    качественото образование в миналото не е мит. Разбира се, 'качествено' е относително понятие, но тогава средното ниво на децата завършващи 8-ми или 11-ти клас беше много по-високо.
    Това се потвърждава и от международни сравнителни изследвания, които всеки може да намери и да види как с годините падаме все по-надолу. Статистиката също не е мит.

    Изобщо цялата статия е нелогична и тезата и е неясна. Не разбрах как трагичното средно ниво на завършващите днес 'разбива мит' за качеството на образованието от преди 20-30 години. Това може да разбие само мит за качеството на образованието днес, ама такъв мит няма.

  37. 37 Профил на КК
    *****
    Неутрално

    За жалост, МНОГО често сайтът на "Дневник" изобилства с правописни грешки. Същото е и при "Медиапуул". Най-често става дума за неправилна употреба на непълния и пълния опр. член на мр. р. Голяма излагация е и при други водещи медии: новините на БНТ са редовно придружени от тотално неграмотни надписи.

  38. 38 Профил на Petar
    *****
    Неутрално

    Както обикновено Дневник вини за всичко социализма, дори когато статята се отнася за правописа на сегашните гимназисти които тогава не саа били дори родени. Истината е че до 1990 г. имахме прилично гимназиално образование за разлика от сега.

  39. 39 Профил на Iwo
    *****
    Неутрално

    То не е лошо Дневник да научи най-напред своите репортери и редактори да пишат на български а не някаква смесица с чуждици преди да разбива митовете за соц.образованието

  40. 40 Профил на flatwood
    *****
    Неутрално

    Връстниците на демокрацията съвсем се увлякоха като хвърлиха вината за лошите (според тях) държавни и общински сайтове върху българските соц-програмисти. Ехо-ооо, ами погледнете откога са интернет-браузерите и такива понятия като уеб-пейдж. Може и да са по-млади от вас.

  41. 41 Профил на Mdaaa
    *****
    Неутрално

    Изводите са малко крайни в статията. Не е необходимо да знаеш добре родния правопис за да се класираш за работа по едни от най-търсените и добре платени на пазара професий сред които са строителни работници, заварчици и други подобни. Така стигаме до истината че мита за образованието трябва да се разглежда заедно с другия голям мит, както правилно уточнява #1, този за трудолюбивия българин.

  42. 42 Профил на Graf
    Graf
    Рейтинг: 1401 Неутрално

    До коментар [#34] от "Indy74":
    Поредния партиен секретар се обади из форума. Все едно чета Работническо дело от 1950. Само дето е сложил обратен знак на писанията си. Количеството лозунги надминава по обем плакатите от първомайска манифестация, а тезите са като от наръчник на пропагандатора. Как ли ще обясни другарят "десен" комунист факта, че през 1990 г по индекс на човешко развитие страната е в първата тридесетица. Да ограмотим продукта на АОНСУ с малко числа, въпреки нашето разбиране, че "десните" комунисти не обичат математиката, статистиката и числата като цяло. Те обичат кухите но категорични фрази. Та ето данните от 1990, 2000, и 2009 година, па нека комуноида си построи една линейна графика в декартова координатна система, и каже на публиката накъде води тренда от последните двадесет години.
    През 1990 година България е на 27 място в света в компанията на:
    20. Израел
    21. ГДР
    22. Гърция
    23. Хонконг
    24. Чили
    25. Чехословакия
    26. СССР
    27. България
    28. Коста рика
    29. Уругвай
    30. Унгария
    31. Югославия
    32. Аржентина
    33. Полша
    34. Южна Корея
    35. Сингапур
    Справка - тук: http://hdr.undp.org/en/media/hdr_1990_en_indicators1.pdf

    През 2000 година гледката е следната:
    55 Mexico
    56 Cuba
    57 Belarus
    58 Belize
    59 Panama
    60 Bulgaria
    61 Malaysia
    62 Russian Federation
    63 Latvia
    64 Romania
    65 Venezuela
    66 Fiji
    А през 2009 година сме се сурнали успешно още едно место надолу и успешно стоим в компанията на:
    56 Oman
    57 Seychelles
    58 Venezuela
    59 Saudi Arabia
    60 Panama
    61 Bulgaria
    62 Saint Kitts and Nevis
    63 Romania
    64 Trinidad and Tobago
    65 Montenegro

    На генетичната теория и "класовите" аргументи се опря социалдарвиниста малоумен, а не вижда, че през последните двадесет години парите за образование и наука са последната грижа на всякаква либертиска паплач. Не вижда тъпоумното говедо(простете за израза), че през последните 20 години системата произвежда един срамен елит от 5% презадоволени и високообразовани, но социално лоботомирани индивиди, а срещу тях стои безобразно неподготвен и дисквалифициран плебс, който ще трябва да се вписва в международната конкурентна среда. Ще се впише, я. Като миячи на чинии, сортировачи на смет и нискоквалифицирана "работническа" класа, която ще бъде стригана до кръв от наши и чужди добре облечени мутрафони...

    Ecrasez l’infâme
  43. 43 Профил на Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Рейтинг: 1466 Неутрално

    27 и 34 ви го казаха повече от точно , дори и асимилирано за такива като вас , ама кой да чете - чукча писатель , чукча не читатель ... нали така бе дрОгари

    15.02.1989 - 07.02.2018
  44. 44 Профил на От "Животинската ферма"
    *****
    Неутрално

    Още един разбит мит - първият гражданин за европейско развитие на България пердаши приятеля на дъщеря си ей така, с педагогическа цел.
    В същото време се предвижда пердашенето у дома да се превърне в углавно престъпление. За по-обикновените граждани.

  45. 45 Профил на 15
    *****
    Неутрално

    Миналата година Министерство на образованието в Южна Корея регламентира дължината на пръчката, с която е разрешено да се бият учениците - 60см! Нито сантиметър повече или по-малко.
    Наша бивша ученичка- корейка(много талантливо дете) ни разказа в Сеул през 2006г., че учителят и я бие и когато се оплакала за това на баща си, отговорът бил: "учителят е прав, щом те бие, значи така трябва". Бяхме потресени.

    No pain, no gain!

    Та митът за качественото образование - ами нали това бяха "големите" успехи на Партията, заедно със спорта и изкуството, за които биеха тъпана на всеки конгрес - "грижата за младото поколение", "всестранно развитата личност".
    Като беше толкова "качествено" образованието, защо живяхме така?



  46. 46 Профил на Snowpeak
    Snowpeak
    Рейтинг: 426 Неутрално

    Прочетох само първия параграф.
    Какво общо има днешния ученик с този от преди 20 години ???
    И ако е имало нещо работещо не говорим за мащаба и простотии като РАМ-ФАК образованието си е било добро та дрънка.

    rideo dicere verum
  47. 47 Профил на Помнещ
    *****
    Неутрално

    Повече от половината ми живот е бил през социализма ! Учех в обикновена гимназия, където броят на получените през срока двойки наближаваше 1 000 при клас от тридесетина човека. Спомням си, че на едно контролно по математика обявихме награда "Голдън ТЖ (Тодор Живков) именно за хилядната двойка, но такава не беше получена !?
    Соцкомунягите през 1983 г. разбиха наследената от преди 9 септември 1944 г. образователна система, защото искаха да ограничат чрез т. нар. УПК (за тях нещо не пишат днес или не си ги спомнят) кандидатстването във ВУЗ ! После въведоха военната служба дори и за тези, които бяха приети във ВУЗ (и това нещо е в забрава). Пиша всичко това, защото "крушката си има опашка" !

  48. 48 Профил на do Snowpeak
    *****
    Неутрално

    Не е било РАМ ФАК, а Рабфак

  49. 49 Профил на 333
    *****
    Любопитно

    Всички писали до тук гледат в миналото и ни най-малко не се интересуват от бъдещето. Когато аз бях в първи клас химикалките бяха рядкост , а след 10 години сигурно също ще са рядкост , защото дори и аз вече пиша почти всичко на компютъра. Защо още от сега не подготвяме децата си за ТЯХНОТО настояще?

  50. 50 Профил на един от народа
    *****
    Неутрално

    Четейки коментарите за пореден път се убеждавам,че никога няма да се отървем от МИТОВЕТЕ си.Може би имаме нужда от тях ,за да крепим изтънялото си самочувствие,заради големите си неудовлетвореностти свързани с бедността ни в икономическо отношение,както и заради тотално липсващият ни морал и лице,за пред света.Мисля,обаче,че с поддържането на Митовете,не постигаме реални резултати,а само задълбочаваме самоизмамите си.Давам ви пример от прогимназията -когато аз бях 7 клас-по пичина на повечете коментиращи(Карамфила и сие).Имахме съученик който беше син на др.от 6-то,напълно тъпичък и напълно невъзпитан.Учителката ни по български език и литература,беше невероятен ерудит и жена с финес,но произхаждаше не от работническо-селки род......Жената се беше хванала за главата от нашия Иван и в края на годината му заяви,че ще го остави на поправка.Изненадата на всички ни беше,че в последния час по български-тя благосклонно го извика на дъската и му каза:-Иване-кажи ми един глагол и го спрегни,и ще ти оставя 3 за годината.Иванчо започна да се почесва по главата,започна да се върти като пръдлив,докато седящият до мен Сашо(голям зевзек) му подсказа "ГЛАГОЛА ",който беше КАНЧЕ.Реших,че глупавия Иван,ще се изцепи,както и стана-Иван с най-голяма гордост каза-КАНЧЕ.Другарката ококори огромни очи и с почти задавен глас каза-А можеш ли да го спрегнеш:Иван подкара спрежението на глагола канче-Аз Канче,ти Канче и на той КАНЧЕ-тя го изгони.Историята завърши с преминаването на Иван в 8 клас.Толкова за персоналните примери,не изхождайте господа от личните събития,те са единични случай,но винаги потвърждават правилото-а в случая наистина образованието ни е МИТ.Заради това,да се превърне в образование,както и ние да създадем Държава-европейска,трябва да спрем с носталгията,с примерите от моя или твоя живот и да се трудим да постигаме нещата сега и за вбъдеще.Да приемаме,че правим грешки,но и да ги поправяме,да приемаме,че има още много да се учим от по-умните и преуспелите,както и да не се носим по течението на живота с вечното мрънкане,че този и онзи ни пречат,защото не ни харесват.Всеки от нас носи своята вина,за това колко е зле цялата икономико-социална среда в нещастната ни държава.Поздрави за статията от мен.

  51. 51 Профил на идиот
    *****
    Гневно

    аман от двайсетгодишни журналисти, приемани с есе по темата "супершоу Невада"

    Преди 20 години образованието беше на много високо ниво. Изобщо не е верно, че само няколко езикови гимназиибили добри. Всички езикови и математически гимназии, повечето инженерни техникуми.

    Само за справка - повечето завършили софийския строителен техникум после продължаваха в строителния институт, сега Университет по архитектура, строителство и геодезия. Забележката в един постинг, че в дъното на това беше и ограничението за кандидатстване в не-повече от две висши училища също е верно.

    Че СПТУ не били на ниво - те си бяха на нивото на СПТУ т.е. втора категория на гимназии и техникуми, за хора които не желят да учат повече от средно образование. Такива хора винаги има и ще има.

    Истинският проблем е, че именно журналистите и медиите прозивеждат на кило всякакви псевдоидоли, мюзикайдъли, сървайвъри, вип-брадъри, ритнитопковци, моделки, миски, и прочие идиоти. По една начионална телевизия дори има предаване "Огледала", в което се дават полезни съвети от типа: Как да стана чалга звезда; как да се омъжа за футболист; готино е да си гей. И седим и се чудим, че децата не щат да учат - то за миска наука не требе, силикон си требва, брато!

  52. 52 Профил на Stavrogin
    Stavrogin
    Рейтинг: 740 Неутрално

    Е може ли в една несвободна държава да има добро образование, това е абсурд..................!!! Че аз като си погледна библиотеката повече от половината от книгите не са били издавани преди 1989, поради различни идеологически измислени причини, мисля си тези, които твърдят, че преди 1989 образованието било качествено, каква ли представа имат за образованост!!!

    Отишло едно джудже при Веско Маринов за автограф и му казало: „Г-н Маринов, пораснах с вашите песни“.
  53. 53 Профил на Калчо
    *****
    Гневно

    Абе хора!
    Как очаквате обучението в училище да е качествено, като на един учител се плаща колкото на една чистачка?
    Един учител има по-малко джобни пари от повечето си ученици!
    Естествено е: за толкова пари - такива даскали и такова образование.
    И още нещо:
    През турско на султана му е било през оная работа за българското образование, но във всяко по-голямо селище е имало българско училище, което се е издържало от местните първенци, търговци, занаятчии и т.н. (бизнесмени по сегашному).
    А сега си отговорете на въпроса: колко са съвременните "бизнесмени" в свободна България, които биха дали някой лев за образованието? Но пък дават по 200 000 евро за една купчина ламарини!
    Нищо лично към "бизнесмените" - просто факт!

  54. 54 Профил на 333
    *****
    Неутрално

    До коментар [#53] от "Калчо":

    Абе Калчо, кажи друга професия , където има до 6 месеца почивка , а в останалото време да се работи половин ден. Да не споменавам за осигуровки и други екстри.

  55. 55 Профил на университетите пускат брак!
    *****
    Неутрално

    Познавам един завеждащ катедра по "Методика на преподаването на ...." в най-реномиран държавен български университет. Пише "опасТност", инжИнер", "с помоща" - без Т, "особенНо" - с две н, а със запетаите е скаран.

    И като него още куп полуграмотни, които "образоват" - дават "висше" образование на учители! Защо да се сърдя тогава на учителката на сина ми, която пишеше "без анцуНг" - рибата мирише откъм главата!
    Що не видите кой "образова" учителите! И не става въпрос само за правописа - действително той е мерило за способността на личността да учи, да спазва правила, да създава дори!
    Но става въпрос изобщо за неграмотността по специалността, за полуобразованието и брака, който пускат университетите. Не отричам, че излизат и добре образовани млади хора, но те са образовани по-скоро въпреки, а не благодарение на университета. И това са по мои, а и на колеги преценки - по-малко от един процент от студентите ни!
    Кой да учи децата ни?!

  56. 56 Профил на петрова
    *****
    Неутрално

    Най-добре е в БСУ и ВСУ.Плащаш си,дипломираш се и адвокатствуваш на воля.Кеф.

  57. 57 Профил на Кой докара учителите до просешка тояга
    *****
    Неутрално

    Защо няма учители?
    Защо не достигат висококвалифицирани преподаватели за децата ни?
    Защо е допустимо учителката по физика да не знае в какво се състои пиезоефектът, а тази по немски - да знае само новите думи от урока, но не и тези от следващия?!

    Кой докара учителите до просешка тояга - 'ма вижте какво стана още по татово време - къде беше учителското съсловие!? На дъното на обществената ранг-листа! (ако не бяха партийни другари, верни съратници и доносници бяха смачквани и унижавани, въпреки че бяха ерудити, фини и възпитани хора - всъщност, точно заради това биваха мачкани!) И сега са си там.

    Фалшът и лицемерието на социалистическия "морал" превърна и тези, които обучаваха децата ни, в лицемери и подлизурки! Просто за да оцелеят! Малко свестни и способни хора биха се съгласили на тая цена да стават учители!

    Затова и сега способните и можещи деца не искат (не си мечтаят!) да станат учители, а се чудят как да хванат пътя на запад!

  58. 58
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  59. 59 Профил на Калчо
    *****
    Неутрално

    До коментар [#54] от "333":

    От един учител става и чистач, но от чистача става ли учител...

    Като им завиждаш за "големите" отпуски и големите осигуровки що не станеш и ти учител?

    Не забравяй, че учителя работи не само в училище - в къщи подготвя уроци, проверява контролни, съставя тестове и т.н.
    Ама ти от къде ще ги знаеш тези работи.
    Учителя не е фаянсаджия - лепи плочки, вечерта се напие и на другия ден същото.


  60. 60 Профил на Boriaz
    Boriaz
    Рейтинг: 845 Гневно

    Другият път като излязат на протест пак отивайте да приказвате срещу тях!

    Така е- като не се обединяваме около проблемите на другите а само се чудим как да ги наврем в калта- резултатите ще са такива. Гърците от смърта на един студент подпалиха цялата държава, ние гледаме как мизерстват учители, фермери, земеделци, работници и т. н. и т. н. и вместо да се обединим да изправим тая неправда само викаме "хак да им е" и "к'ви са тия уе". Е такива са- ха сега си учете децата сами!

    Искането няма мярка- даването има КРАЙ!
  61. 61 Профил на The HunteR
    The HunteR
    Рейтинг: 383 Неутрално

    Отговорността за образованието на децата е в ръцете на родителите.

    Роден съм 1985. Още преди да отида на училище бях научен да чета. Родителите ми винаги са се стараели да съм записан в най-добрите училища, като съответно винаги са проверявали дали съм си научил уроците (както са правили родителите на 65 годишния господин). След гимназията, ме е срам да си призная, че можех да пиша по-добре на немски и английски от колкото на български. Това го отдавам на сбърканата програма, тъй като бях сред поколенията, на които им се разминаваха матурите - т.е. програма никаква по български език и математика.

    Когато постъпих в университета (по първо желание) в СУ се озадачих от фрапиращото ниво в сравнение с досегашното ми образование. За да илюстрирам - в първия ни час по немски език се опитаха да ни накарат да спрягаме глаголи, въпреки, че сме държели сложен изпит по немски (който между другото нямаше много общо с немската граматика, но това е друга тема), на който получих 4,50, въпреки, че няколко месеца по-рано се сдобих с диплома, която удостоверява знанията ми по езика за достатъчни, за да уча, в който и да е университет в Германия. Още един пример пак от същия университет - приятелката ми предава курсова работа, напечатана и подвързана в папка, както са ни учили до сега и преподавателя я пита "Колежке, защо не е ръкописно?!".

    Има значение къде се учи, но има значени и дали родителите ти се интересуват от това което детето им постига в училище, тъй като въпреки абсолютното си незнание съм бил свидетел как съученици се промъкват през класовете нагоре.

    Преследват ли родителите по-добро образование за децата, то министрите ще са длъжни да им го предложат. Просто нещата трябва да се случат от долу нагоре.

  62. 62 Профил на и кратко
    *****
    Неутрално

    До коментар [#41] от "Mdaaa":

    Професии, а не професиЙ - като си тръгнал да коментираш темата.

  63. 63 Профил на Любим мой Соц
    *****
    Весело

    Личи си че автора и той е продукт на "прехода".

  64. 64 Профил на нз
    *****
    Неутрално

    Моите наблюдения по темата: през кАмАнизЪма нямаше добро образование - поне не в периода 80-90. От всички ни се искаше да се обличаме еднакво, да мислим еднакво, да "знаем" еднакво. Говорим за основно и средно образование, в окръжен град, прилични училища. Имаше доста неграмотни учители дори, а аз така и не научих доста неща за пукнтуацията - не за друго, а защото учителите така и не можеха да ни обяснят иначе не толкова трудните правила. Ами не можеха тия хорица - не ставаха за тази работа. Сега учителите са още по-зле - чеп за зеле не става от повечето. За 17-18 години учене съм попадал на 10-12 учители, които имат правото да се нарекат такива. И каква е вината на децата в случая? Нещата тръгват от семейството. Неграмотни, невъзпитани, комплексирани и некадърни майки и бащи. Редовно ставам свидетел за родители, които пусват, обиждат и дори скачат на бой на някой учител, които например е писал 3 със зор на иначе много "умното" им дете примерно. Или път целия родителски гняв се стоварва върху учител, щото си е ползволил да изгони "поколението" от час за нарушаване на дисциплината. Като прибавим това, че учителите вземат заплати по-малки от джобните на някои "дечица", картинката добре се оформя. За мен има положително нещо в цялия батак - децата, на които им се учи и искат да успеят са много по-добри от нас - усреднените. Като бройка са малко, но за сметка на това доста качествени. Лошото е, че почти никое от тях няма да се върне в Бг да се бори със сФинщината тук след като завърши образованието си някъде по света. И ние нямаме право да им се сърдим за това ...

  65. 65 Профил на Павел Лазаров
    Павел Лазаров
    Рейтинг: 479 Весело

    Никому ли не прави впечатление, че светът се е променил за 20 години?
    Наистина ли никой не се замисля, че от училището преди се изискваха едни неща, а днес се изискват съвсем други?
    Последен въпрос към защитниците на "онова" образование: Щом като е било толкова добро, сега би трябвало да берем благодатните му плодове. Нали така? И какво берем днес?
    Защитниците на Байтошовото образование закономерно не могат да открият връзка между него и всичко случващо се днес. Те си мислят, че всико, което ни се случва днес, просто ни се случва, пада ни от небето и толкоз. Не се питат къде и какво са учили хората довели ни до това дередже. Не се питат къде и какво са учили кротките до безумие българи, позволили всичко това да стане!? "Но това, казват, няма нищо общо с образованието по онова време. То ни научи да четем, смятаме и мислим." - Да, но не ни учи да мислим СВОБОДНО, да виждаме връзките между нещата, да откриваме собствената си роля в случващото ни се; да желаем силно промяната, да я проектираме и изграждаме със собствените си ръце! Това ми стига аз да нямам ни най-малко съмнение за греховността на онова образование. А днешното? - То е негов продукт. Но иде "Новото", което е съвсем различно, защото го правим НИЕ!
    www.novoobrazovanie.org

    Навсякъде, където има проблем, има нещо прекалено голямо.
  66. 66 Профил на радон
    *****
    Неутрално

    Определено нещата вървят надолу и то стремглаво. Завърших преди 2 години средното си образование. Брат ми е 5 години по-голям.Има такава тенденция с всяко следващ випуск нещата да се влошават, нямам предвид знания и тн, а просто хората са ужасно различни от тези преди 5 години.Вече всеки пуши трева и цигари, когато е 8ми клас. Е това аз не можех да си го помисля когато бях 8 клас. Въобще ценностите се промениха и то за много кратко време. Естествено проблемът е и в родителите, може би основният. В общи линии на каквото са те възпитали родителите ти такива са и ценностите ти. Просто няма как. Отделно че сегашното образование е на ниско ниво. Не си мислете,че в "добрите" гимназии е нещо много по-различно. Но просто методите на образованието са объркани. И на първо място заплатите на учителите трябва да се вдигнат поне двойно. Няма как да има добри преподаватели. Не знам дали на някой мечтата му е била да стане учител, след 10-20 години не искам да си представям кой ще преподава, ще се изнамерят някакви хора и кво...

    Много трудно ще се измъкнем от тая дупка, в която сме затънали ...

  67. 67 Профил на ми да
    *****
    Неутрално

    Завършила съм обикновена гимназия в малък град през 1969 г и смятам , че съм доста по грамотна от това, което виждам по форумите - уточнявам - само за грамотността.
    Бих искала да видя коментари за сегашното учебно съдържание.

  68. 68 Профил на 1929
    *****
    Неутрално

    живеем в едно чалга общество, където ценностите са преобърнати, просто няма как да е друго ядче. Това засяга всяка част от живота ни, е остава и учениците да не са част от него, точно те които са най-възможната жертва. Това е продължение от семеството, а там не искам да си представям за какво става реч. Образованието трябва дава не само сухи знания, а и практически, не трябва да се заучават нещата наизуст, а трябва да се мисли, е това е големият проблем на образование, тоест системата е объркана.

  69. 69 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1412 Неутрално

    До коментар [#65] от "Павел Лазаров":

    И преди и сега училището трябва да прави на първо място едно нещо. Да научи децата да мислят. Не го правеше преди, не го прави и сега. Нищо не се е променило. Математиката си е математика, химията химия. Учи се все този основен материал. А да таовам и комповете. Те как помагат на ученето да се мисли? Или на липсата на упражнения по природни науки? И с какво променят зубренето на това кой какво бил казал, че някой автор е искал да каже.

    Covid live matter. Stop the genocide.
  70. 70 Профил на Graf
    Graf
    Рейтинг: 1401 Неутрално

    До коментар [#65] от "Павел Лазаров":
    Извинявай, ама е много удачно да прехвърлим вината на миналото за да оправдаем собственото си нежелание да сме свободни от него. То, миналото, няма как да се защити. То миналото е ням свидетел на днешната ни нищета и чалга самоувереност, че светът трябва да почне от нас и от никой друг. Разбира се, склонни сме да обвиним учителите при стачката им, че са некадърни и алчни, склонни сме да наблюдаваме безучастно как самата образователна система се руши, но не сме виновни ние, а миналото и тогавашното образование..
    Да бе, да.. Точно тъй. Ние сме ангелчета небесни, ама едни там, някога, ни увредиха, та сега се държим като лоботомирани полуолигофрени. Квичим от възторг, че поредния малоумник е преценил, че науката и образованието не са приоритет, а много по-важни са физкическата култура и спорта. Възхищаваме се от наглостта и простотията около нас, ама не сме виновни ние. Онази - старата система е виновна. Тя ни направи и дебилни и безсърдечни и безчувствени.
    Да ти кажа Павле, това дето се случва днес не е продукт на образование, а на възпитание. Днешната морална катастрофа се случва не от старото училище, а от новите норми и критерии за успех. Няма как училището да ти даде първите седем години. Не му е това функцията Павле. Ако все пак ревеш за макаренковските възпитателно-образователн методи кажи. Тогава ще влезем в друга плоскост.

    ПП
    Иначе ме разсмя детерминистичната ти убеденост, за прекия ефект на образованието върху одебиляването на социума. Много. Развесели ме и революционно прогерсисткия ти плам. Успех Павле.

    Ecrasez l’infâme
  71. 71 Профил на Boriaz
    Boriaz
    Рейтинг: 845 Весело

    До ми да Неутрално 67
    Мога да ти кажа някои неща само за учебниците по български език и литература и то за отпреди 6-7 год. Те едва ли са се променили към по-добро оттогава де.
    !. Учебниците бяха списвани от професори и академици, чийто имена дори и ние, студентите-филолози, не бяхме чували. Ама толкова им личеше, че са стигнали до титлите с партийна принадлежност, че си нямаш представа.
    2. Определенията бяха толкова объркани, че аз вадех определения за дадени термини от лекциите ми в университета и децата в 5 клас ги разбираха. Това в учебника и аз неможех да го разбера, нито колегите ми, нито учителите. едва ли и авторите на учебника биха го разбрали ако го прочетат (в което се съмнявам).
    3. В учебника по литература за 10 клас пишеше, че Захринчо от "Гераците" е бил "първият пролетарий в българската литература". В 10 клас децата са сравнително голями и много се смяха на тая глупост. Като как 6 год. момче стана първият пролетарий- е те т'ва им беше интересно. Просто не бяха махнали ТОВА изречение 15 г. след 10.10.1989 г.

    Мисля, че това ти е повече от достатъчно като информация за учебния материал. А, да, Достоевски, Юнеско, Франсоа Вийон се изучаваха в 9 клас. Като за Вийон- нямаха още 18 г. а ако си го чел знаеш за какво пише.

    Искането няма мярка- даването има КРАЙ!
  72. 72 Профил на Историк
    *****
    Неутрално

    Фрапантна бе неграмотността всред управляващите след 9 септември 1944, но товая не попречи децата и внуците им днес да просперират. Но това важеше за комунизЪма. А сега при капитализма - които не учи лошо ще сполучи.

  73. 73 Профил на Hunter
    *****
    Неутрално

    лазаров е прав. Основа на нашата образователна система е така наречената "класно урочна система". Преподават ти урока и ти на изпит го възпроизвеждаш колкото се може по-точно. Това не развива мисълта. Развива единственно паметта. И в университетите беше така , а и още е така. как си представяте изпит в университет с 90 въпроса? Теглиш 2 и ги възпроизвеждаш. Оценяват те по това дали си ги възпоизвел точно.
    Кажете ми кога и преди и сега са ви карали да развиете тема със собствена позиция и изводи?
    Винаги в темите трябваше да присъства постулат ч от партийно величие , я от някой всепризнат корифей в областта.

  74. 74 Профил на перпетуум мобиле
    *****
    Неутрално

    До коментар [#66] от "радон":

    Много точно! И тъжно.

  75. 75 Профил на Jedi
    Jedi
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#42] от "Graf":

    This 2009 HDI represents statistical values for the year 2007 !!!

    Adult literacy rate
    (% ages 15 and above)

    26. Bulgaria (98.3)
    ------------------------------------
    Human development index trends

    61. Bulgaria:
    - 1980 ..
    - 1985 ..
    - 1990 ..
    - 1995 ..
    - 2000 0.803
    - 2005 0.829
    - 2006 0.835
    - 2007 0.840
    -------------------------------------

    Обожавам хора, които онагледяват всичко, което казвам, макар и под формата на жалки опити за хапене и мърляви обиди.
    Та, като си говориме за зубрачи и некадърници, мога преспокойно да придам още един нюанс към тезата, взимайки предвид феномена на "начетения глупак". С умиление гледам на хората, които без всякаква следа от умствен капацитет, изграждат представите си за всичко и всички, на базата на чужд труд. А най-умилително е когато грешат и се оплитат в собствените си грешки, опитвайки се постфактум да разсейват и леко да поизкривят аргументите в подкрепа на безумните си умозаключения.
    Бих посъветвал другарят Graf да прочете това, което ще кажа, с последната надежда да проумее елементарни екзистенциални истини.
    1. Резултатите/афектите/ефектите винаги следват причните; никога не са преди или по време!
    2. Комунистическото ни минало е причина, а не резултат! Ерго - афектите, или причините сега, трябва да се търсят назад, в червеното ни минало.
    3. Афект: ниска грамотност, причина: ?
    ---
    И понеже другарят Graf, в разпенено, прединфарктно състояние си позволи съвсем наивно да спомене израза "мутрафони", нека да му кажа следното:

    Другарю Граф(!), На цял свят е ясно кой измъти мутрите; кой им даде началния капитал и как се случи това! Знам, че не е приятно за прочервената неоинтелигенция да слуша неприятна фактология, относно миналото си, но фактите и светът говорят.
    Всички мислещи хора го знаят. Както и много добре знаят, че полу-перестройката успя само в България и бившия СССР. И този омерзителен факт е още една от причините за инерционната неграмотност и безхаберие на поколението. Както казах, това е поколението на работническата класа - тази, която си изпра джобните през мутрите; която създаде олигархията и реши да си поиграе на капитализъм с ограбените през годините пари. Това са те, техните дечица. Техните резултати.
    Искренно съжалявам хората, които нямат капка далновидност; тези, които жалеят по онова време и с цената на живота си са готови да пречупват истината през силно инфилтрираната си идеологическа призма.
    Разбирам, другарю Graf, че страшно много Ви се иска мама и тате да не бяха членове на БКП; ех, ако можеше да имате тази свобода; да я нямаше тази горчива топка в гърлото.

    Как само Ви се иска мутрите да бяха от "либертистката паплач". И всички демони, отговорни за нищожното Ви съществувание, да се бяха родили след 10.11.89г. Знам, разбирам болката Ви.
    Но с нищо мога да Ви помогна.
    Съжалявам.

  76. 76 Профил на Груьо
    *****
    Неутрално

    Знае ли някой, колко пари изпотрошиха нашите западни благодетели, за да унищожат устоите на нашето образование?
    Ако някой ме убеди, че завършилите училище през соца са по-зле потготвени от сегашните, да ми се обади.
    Сега, поколението ни вече е потготвено за "обслужващ персонал". На Европата не и трябват образовани хора. Трябват и послушни хора. И колкото по-тъпи, толкова по-добре.

  77. 77 Профил на Чико от Порто Рико
    *****
    Неутрално

    Във всички коментари, както и в статията, напълно отсъства "личността". Счита се, че образованието е някакъв конвейр, на който сега са му повредени част от агрегатите и затова бълва дефектна продукция. Ако ги ремонтираме - всичко ще тръгне по мед и масло. Затова питам:
    1. Коя образователна система направи Захари Стоянов - писател а Христо Ботев поет?
    2. Изостаналата образователна система на Русия, направи ли Достоевски "второстепенен" писател?
    2. Каква е била заплатата на учителя по рисуване на Ван Гог и ако беше по-висока - щеше ли той, да е по-добър художник?
    3. Кое "училище за богоизбрани", като децата на нашия "елит" завършиха Айнщайн, Флеминг/откривателя на пеницилина/, Мария Кюри, Нилс Бор и пр.
    Образованието е инструмент а инструментът сам по себе си, не те прави майстор. Според мен, ценностите на обществото, които реално възпитават личността - по-силно от родителите и училището - са определящи. Пазарната икономика произвежда стоки, т.е. унифицирани предмети за ширпотреба. Образованието също произвежда занаятчии под формата на специалисти но не и майстори. Старите капиталисти са били хората, които създават бизнеса. Днес бизнесът създава хората.
    И този процес ще се задълбочава.

  78. 78 Профил на сектор "Б"
    *****
    Неутрално

    Равен старт за всички!
    Простащината в култ.
    Опростачването - почти завършено!
    /из доклад до Е/

  79. 79 Профил на Hunter
    *****
    Неутрално

    Да Груйо, виновен е светвният империалистически юдомасонски заговор, който цели да направи родината ни слуга на Запада. Виж, едно време се възпитаваха горди и свободни хора, супер специалисти във всяка област.
    Някой друг каза нещо интересно. След като сега в активна възраст са хората получили образование преди 10 ноември и след като сме били на 30-40 място в света, защо положението ни е толкова плачевно сега? Защо ме се да речем на 50 място икономически и политически?
    Не бъркайте информираността по някои въпроси с образоваността.
    Преди бяхме информирани и пишехме правилно, но нямахме собствено мислене. Сега не сме информирани, не пишем правилно и пак не мислим!

  80. 80 Профил на Boriaz
    Boriaz
    Рейтинг: 845 Весело

    Как искате да се научат да мислят в училище! Вие добре ли сте бе, хора. В училище децата трупат определен обем от знания и умения. Приема се, че те вече МОГАТ да мислят и да вземат самостоятелни решения още с стъпването им в училище на 7 годишна възраст, а на 18 вече носят пълната отговорност за действията си. В училище би трябвало да получават знания за света (от сорта на "Ако пишеш неправилно и бригадир няма да те направят", които да им ПОМОГНАТ да вземат правилните решения, а не обратното.
    Я колко мъдреци има из балканите, които немогат да четат и пишат а са събрали мъдрост от живота!
    Университетът казва дали си филолог/ инженер/ юрист/ архитект и т. н. Дали ставаш за учител/ директор/ адвокат/ стоителен гений може да го каже само практиката.
    Стига с това "трябва да ги учи да мислят". Не, не трябва. Трябва да им даде определен обем знания! Което само по себе си е доста труден момент. Ето, вижте ги колко са грамотни, въпреки че правилата за правописа (колкото да не стават за смях) се събират в 10-20 стр. в началото на всеки правописен речник. Само че даже да ги наизустите без учител доста трудноп ще се научите да си прилагате.

    Искането няма мярка- даването има КРАЙ!
  81. 81 Профил на Sofian4e
    *****
    Неутрално

    Класацията за мястото на страната- т.е. образоваността и самото образование-просвета изнесено от Граф е също един смрадлив МИТ от 1990, когато все още тоталитарната просвета на комунистите владееше статиската- т.е. манипулацията която БСП направи на изборите от 1990 е същата и за образованието. В никакъв случай не бяхме на 27 място. Само един факт - ако бяхме така добре в образованието, чалгата и кича.както всичко най-най-пошло грозно нямаше да завладее медииното и културно пространство... Чисто просто
    работническата класа на Тоталитаризма бе стигнала да това ниво на образование и то се пренесе от опортнусти навсякъде.
    На мода за десетилетие излезе Царят КИЧ,който заедно с просташките образователни системи погуби милиони невини деца... които станаха наркомани, крадци,убийци на своите близки, хулигани... От ТВ простащина, живота- простшки и тъп, в училище- простащина, вкъщи- бившят келнер има спестено от тлъстите бакшиши от клиенитите .И не бе само той по-богат от тези които трябваше възпитатват. Да си учител през 60-те,70-те години на 20 век бе за завършилите професия от трета категория за провинцията... А самата система като цяло сталиниска-комунистическа и не хуманно-творческа... Да ти се повръща от програмите. И който се ограмотяваше вън от училището. той се образова и се отдели от масата полуграмотни ученици.читто тарикатски език завладяваше всичко и навсякъде до днес...

  82. 82 Профил на ооооооо
    *****
    Неутрално

    Че то ДАСКАЛИ ОТ КРАЙ ВРЕМЕ СТАВАТ САМО НАЙ-ТЪПИТЕ, НАЙ-МЪРЗЕЛИВИТЕ И НАЙ-НЕГРАМОТНИТЕ , които НЕ могат да се реализират където и да било на друго място ! При това положение какво друго искате, освен полуграмотни ученици , достойни "наследници" на своите даскали

  83. 83 Профил на Hunter
    *****
    Неутрално

    Бориаз, прав си и сам си противоречиш! Трябва да се предаде определен обем от информация и начинът и за интерпретация. Това се нарича знание. Погледни в речниците какво значи знание. Знание е не трупането на определен брой факти.
    Само с факти и информация, без нейното осмисляне и на тази база взимане на правилни решения не можеш да станеш нито инженер, нито лекар нито бригадир даже!

  84. 84 Профил на kkk
    *****
    Неутрално

    Без добро образование няма висока производителност на труда. Без висока производителност на труда няма добра икономика. Без добра икономика няма добро заплащане. В България тази връзка не е очевидна по простата причина че богатите не са богати заслужено както Бил Гейтс или Лари Елисон или Тед Търнър .... и много други. Те са Клюна, Баретата, Главата, Очите ... Гъза ... затова повечето хора не виждата връзката между образование, икономика и добруване. Има 5% които го знаят това и те правят всичко възможно за да образоват децата си с цел да ги изпратят на Запад.
    Образованието ни никога не е било добро. Беше приемливо ако искаш да учиш а ако не икаш беше ужасно. Аз бях от тези които искаха. После се махнах и много години живея и работя в САЩ. Детето ми учи в тук и мога да направя разлика. И тя е огромна. Помните ли че в България нямаше университет, специалност или курс за менаджери? Тези позиции бяха запазени за партийците. Но училище за менаджери нямаше. Живеехме в ужасна затворена система, затова и никой в България не разбира от международени бизнес отношения, закони, етика. Образованието ни беше супер теоретично. В САЩ детето ми всеки срок има по един сериозен проект в който задължително трябва да участва цщлото семейство. ПОсле се прави доклад по проекта който се представя изправен пред целия клас и се отговаря на въпроси и после има вечер родителите когато в една стая са изложени всички проекти и децата стоят пред тях - родителите се разхождат и щом спреш детето започва да ти представя проекта си и да отговаря на въпроси. И това е от 4ти клас. Учат ги да планират, да изготвят бюджети и план за време да представят и защитават идеята и проекта си пред съучениците и после пред непознати родители. И това е 3 пъти в година докъто завършат. Затова в Америка като кажеш нещо дори и на техник, той ти задава въпроси, пита как, кога, защо за колко време, за колко пари, с кои хора ... и в 90% от случаите завършва работата по-добре от очакванията ти. На мене ми трябваха 10 години да се науча да работя по този начин. А тук децата щом завършат гимназия и знаят как. Всичко това е защото имахме импотентно образование по Руски учебници което беше замислено да създава роби а не свободни мислещи хора.

  85. 85 Профил на ?
    *****
    Неутрално

    Въпреки че се говореше за равенство имаше разделение в обществото. Както се казва всяка жаба си знаеше гйола (не намирам ер малък). Простотията не можеше да се види защото беше изолирана. За съжаление сега е на власт. От много отдавна живея на Запад и след промените отбелязах пред познат че СМИ използват много просташки език. Отговориха ми че го правят нарочно защото така се продавали вестниците. За простотията няма оправдание. Вместо да възпитават народа те пропагандираха пошлост. Сега се сетиха да отчетат че народа изпростя. Както и да се сравнява, сега нивото е много по-ниско от колкото беше. За съжаление, както вървят нещата, никога няма да се подобри. Това не е проблем, дори е добре, за останалата част от Европа. Необходими са ниско квалифицирани хора да вършат мръсната работа. От друга страна е добре за училите. Те по-лесно ще манипулират и използват простаците. След войната консервативна Англия въвежда, както цяла Европа, безплатно образование включитено висше. По повод на това една от аристокрацията пита "а кой ще ни слугува?". Сега получава отговора - българите.

  86. 86 Профил на do Груьо
    *****
    Неутрално

    А, бе, Груьо,

    к'ви са тия изтрити плочи, дето пускаш! Западът ни бил виновен!
    Кога сме били по-образовани и грамотни?!
    Ако наистина някога сме били "по--", то това е било най-малко преди поне 70 - седемдесет - години! В онова време, когато професията учител е била уважавана и по рейтинг е била на второ място в класацията за "попа, даскала и кмета" .
    Е, ако успеем и сега да се върнем към съответните ценности в обшеството - моралът, образованието и законността, може би ще си върнем и грамотността!

  87. 87 Профил на Boriaz
    Boriaz
    Рейтинг: 845 Неутрално

    Hunter 83
    Оценяват се знанията на ученика. Ако си прочел произведението и урока но неможеш да съчениш една тема колко да ти пише учителя? Слаб защото просто мисълта ти не възприема начина на писане на литературна тема или отличен, защото си си направил труда да научиш всичко както си му е редът?

    Първо трябва да се придобие обемът от знания, едва след това се профелират учениците. А темата за "профелираните" гимназии и паралелки и друга бира. Темата за СИП и ЗИП е хептен. Да не говорим, че би трябвало учебниците в ЕГ да са различни от тези в СПТУ поради различния капацитет и специфика на предаване на знания.
    Абе те не са научени да си пишат домашните и да си учат уроците, ти искаш да ги учат да мислят Над какво да мислят? Русата или чернокосата ли?

    Искането няма мярка- даването има КРАЙ!
  88. 88 Профил на Bravo, #84
    *****
    Неутрално

    "Всичко това е защото имахме импотентно образование по Руски учебници което беше замислено да създава роби а не свободни мислещи хора. "

    Г-не, поздравявам Ви,

    позволявам си да цитирам Вашия извод - това е разковничето и най-верното обяснение, защо сме в тая кал!

  89. 89 Профил на Hunter
    *****
    Неутрално

    Бориаз, ами точно , трябва да се преподават знания, а не фактология. При това - придобива се информация и факти. Знанията са нещо друго. Учителят трябва да стимулира творчеството, за да може на база факти и информация те да прераснат в знания. При нас това не става. Погледни моля те определения за данни, информация и знания. Не че са дефинирани много ясно, но все пак има яснота какво значат. Инче може да спорим до утре. Ти ми говориш за знание, но то значи нещо съвсем друго. При това на 7 години е смешно да се говори, че детето може да мисли. Да си представи ябълка и да му се прияде ябълка е съвсем различно от абстрактно мислене.

  90. 90 Профил на Hunter
    *****
    Неутрално

    Боряз, и това е основният проблем. караме ги да си учат уроците! Как? Да ги запомнят. Имах учител, на който часовете протичаха без да разказва урока. В дискусия се разказваше всичко. Не изпитваше. На база на дискусията пишеше оценки. От неговия предмет си спомням всичко, има хора на които това им стана професия. Мисленето, което разви у нас, е от полза на всички негови ученици . Дори и аз, който се занимава със съвсем различна област на "знанието"

  91. 91 Профил на ?
    *****
    Неутрално

    Нямам време да чета всички коментари но от статията и първите 50:
    "допреди" - пише се "до преди". "Абе мисля", "Абе хора" - няма дума "абе". "влезнали" - пише се "влезли". ",ема," - ?. "Айде" - пише се "хайде". "Та ето", "Та дрънка" - няма дума "та".
    С една дума - неграмотност.

  92. 92 Профил на Павел Лазаров
    Павел Лазаров
    Рейтинг: 479 Неутрално

    До коментар [#65] на Graf
    _________________________

    Графе,
    Благодаря ти за пожеланието!
    Обаче не разбирам, защо се изключваш така лесно от проектирането и строежа на "Новото". Та ти вече си от нашите дори само със смисления си коментар. Сега по него.

    Наистина ли написаното от мен ти звучи така - като прехвърляне на вината към миналото от моя страна? Жалко. Не това беше намерението ми. Дори напротив: намерението ми беше, и си остава, да размърдам мозъците СЕГА, за да прозре всеки от нас собствената си роля в ставащото и за да се размърдаме СЕГА, та да започнем да действаме, оставяйки настрана всякаква носталгия.
    Казваш "... Това, дето се случва днес, не е продукт на образование, а на възпитание. Днешната морална катастрофа се случва не от старото училище, а от новите норми и критерии за успех.", а аз ти казвам, че без намесата на старото училище всичко това не би могло да се случи. Забележи, че не изключвам ролята на семейството и родителите! Просто ти казвам, че и училището беше проводник на комунистическата пропаганда, зануляваща свободното критично мислене. Ставаше точно както става и сега (за да използвам твоите думи) - моралната катастрофа се дължеше на тогавашните норми и критерии за успех - но не без съучастието на училището. Не без съучастието на училището! То не може да бъде в никакъв случай изключено от инструментариума на всяка диктатура. Не може и това си е.
    За останалите неща се съгласявам с теб.

    Навсякъде, където има проблем, има нещо прекалено голямо.
  93. 93 Профил на raytcho
    raytcho
    Рейтинг: 485 Неутрално

    До коментар 67:
    Мога да дам квалифицираното си мнение по отношение научебното съдържание по естествените науки - физика, химия , математика , биология, и по география и история - непълна информация ( което позволява грешни съждения) прехвърляне на материал за самостоятелна работа без да има указание за препоръчвана литература ( за учениците остава само да търсят нещо в Интернет, тъй като малко училища имат библиотеки). Учебните програми по математика в специализираните гимназии са доста по-тежки, но в замяна материалът не е подреден и е по-еклекичен. Мога да кажа, че заниманията по езиците са на много по-високо ниво и децата с лекота покриват стандартите за сертификат. Но това е само в МГ и елитните езикови училища... Останалото е за съжаление абсолютна чалгаризация. И вината е в родителите основно!... Добре, родителите нямат време да проверят какво учат децата им ( мога да си го представя,не че го разбирам). Но да не ги интересува какво правят по цели нощи, какво обличат, от къде си купуват дрежи и мобилни телефони, да не виждат пиянските им физиономии сутрин ...?
    Учителите не са длъжни да възпитават нашите деца! В една Америка ако се отнасяш така с детето си ще те обвинят в родителска небрежност, че може и да те осъдят...

  94. 94 Профил на Boriaz
    Boriaz
    Рейтинг: 845 Неутрално

    Hunter, това пък е стъвсем трета бира. Този начин ан преподаване може да си го позволи само човек с поне 7 год. стаж и то при положение, че преподава в елитно училище, където учениците внимават в час. Тука говорим за средно ниво.
    Сложи го същия преподавател в техникум по строителство, където учениците не правят разлика между легенда и приказка или между роман и разказ и резултатът ще е нула.
    Колкото до мисленето- първо трябва да се натрупа определените знания, за да не излезе че мислиш, мислиш, мислиш и ... вземеш че откриеш колелото.
    Първо трябва да сменят основата. Масова практика е в гимназията да имаш 4-8 задължителни предмета и останалите да са избираеми, на различни нива. Така и подготовката за университета ще ти е по-лесна, и ще учиш с по-голма лекота.
    Стандартна практика са тестовете след всяка година, въз основа на резолтатите от които се оценява труда на учителите. Както и да може учителя по-лесно да сменя работното си място спрямо този коефициент.
    Не гледай само върховете, айсбергът всъщност е под водата и не се вижда. но това са стандарти, които всяка страна приема сама за себе си. Надявам се скоро да се стндартизира за целия ЕС та да оправят у тука нещата. Иначе въобще не ми се вярва, че са останали толкова много читави преподаватели, че да успеят да реформират системата отвъртре. и то при положение, че назначенията са отгоре.

    Искането няма мярка- даването има КРАЙ!
  95. 95 Профил на todor_kochev
    *****
    Весело

    Трябва да отдадем заслуженото на българските комунета:за 45-те години *народна власт* направиха българския народ прост,мързелив и безроден!

  96. 96 Профил на todor_kochev
    *****
    Любопитно

    И още нещо:колко са според вас,уважаеми форумци,директорите на училища - става дума за всички училища,техникуми,гимназии,в България,които не са активни членове на БСП?Аз в моя квартал ги знам - и нЕмам думи.

  97. 97 Профил на до todor_kochev
    *****
    Неутрално

    Става въпрос за образованието на българина. Сравнено 1939г с 1959г може да се констатира че по комунистическо време българина се е образовал. Сравнено 1989г с 2009г нивото на българина е понижено. Защо трябва да се дава политически оттенък на генерален проблем. Докато има простаци като теб България ще е просташка страна.

  98. 98 Профил на Ха, ха
    *****
    Неутрално

    Митове много. Образованието обаче беше на по-добро ниво.
    У4ениците поназнайваха граматиката.

  99. 99 Профил на Ха, ха
    *****
    Неутрално

    До коментар [#95] от "todor_kochev":
    Трябва да отдадем заслуженото на българските комунета:за 45-те години *народна власт* направиха българския народ прост,мързелив и безроден!

    Има някакво логическо противоречие в тезата ти. Или точно простият, безроден и мързелив народ свали правителствата на Луканов и Виденов, или народът не е такъв, какъвто го наричаш.

  100. 100 Профил на Павел Лазаров
    Павел Лазаров
    Рейтинг: 479 Весело

    Забравих да ви кажа каква е дефиницията ми за качествено образование, т.е. какви цели преследваме в "Новото образование".
    Ето ги тук, в "Прокламацията на "Целите на училищното образование в България" от 27.07.2009 г. --> http://www.novoobrazovanie.org/celite/celite.htm
    Още в началото там е записана ФУНДАМЕНТАЛНАТА ЦЕЛ на училищното образование: "Училищното образование в България има за цел да запазва и развива детския творчески порив така, че всяко дете да живее пълноценно и да придобива с радост допълнителни знания и умения, както и да спомага за израстването на детето като самостоятелно мислеща и социално отговорна личност, която се отнася към живота с ведрина, ентусиазъм и значителен обществен ангажимент"

    Навсякъде, където има проблем, има нещо прекалено голямо.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK