Ще пречи ли училището по-малко на образованието

Ще пречи ли училището по-малко на образованието

© Иван Кутузов



Шегобиецът Марк Твен казал навремето: "Никога не съм позволявал на училището да попречи на образованието ми." Това е и принципът, който здравомислещите хора в България следват, за да запазят хладнокръвие, докато децата им завършат средно образование и отидат в чуждестранен университет. Упражнението не е лесно и включва следните дейности:


- от първи клас обясняваш на детето, че образованието, колкото и да го мъчи, ще му е необходимо, за да има избор и да се махне от България като порасне


- докато в началния курс то плаче над непосилните домашни, го утешаваш, че някой ден знанията му ще работят за него, и убеждаваш, че след година-две вече няма да е при тази учителка (учителите са бели лястовици)




- когато описва начините за съученически тормоз под безразличния поглед на учителката, философски заключаваш, че интелигентният човек по правило е нещастен и неразбран в училище


- когато ръководството на училището демонстрира военщина и грубост, местиш детето


в друго училище, където нещата започват отначало


(тъй като изключенията са истинска рядкост) 


- междувременно го записваш на уроци по поне два чужди езика, а докато вечеряте или закусвате, се опитваш да му обясняваш принципите на българската граматика, на действията с дроби и неразбираемата смяна на български владетели и правителства


- докато кара пубертет, говори против учителите и бяга от час, му натякваш да уважава институциите и да изпълнява задълженията си, без да можеш да му обясниш защо същите тези институции не изпълняват задълженията си към него


- на 12-ата година празнувате, че училището не е успяло напълно да попречи на образованието му.


Тази диалектика естествено варира, защото изброеното дотук се отнася за най-безпроблемните деца - здравите и с грижовни семейства.


Тя не включва онези, които са с мизерстващи родители, които биват малтретирани вкъщи или имат тежки здравни проблеми, за които окото на образователната система по правило няма фокус. На тях им е предначертана съдбата на маргинали.


И новата "революция", огласена преди два дни с новия проектозакон за училищното образование, едва ли ще помете тази схема.


Не че в него няма заявени добри намерения. Има, но те или са отложени с показателния срок от 3-4 години време (по думите на самия министър ) - като например разтоварването на учебното съдържание, или са толкова дребни - като отпадането на оценките от първи до трети клас и даването на повече права на училищните настоятелства, че е съмнително дали скоро ще може да се промени матрицата.


Съществените промени отново се занимават с това, с което се оправдава всяка училищна реформа през 5-10 години от Девети септември насам. А именно с преструктуриране и реорганизиране - процеси, които сами по себе си нямат отношение към качеството на самото образование.


В този дух са и поредните предложения основно образование да се завършва след седми клас, гимназиалният етап да е от две части – от осми до десети клас и от 11-и до 12-и клас - формални и лесни за една бюрокрация действия.


Въпросът за какво служи 12-и клас не е изяснен


въпреки общото впечатление, че това е едно приятно, лежерно, но загубено време за учениците. С 12-и клас засега може да се оправдае само социалната цел за учителска заетост.


Децата до трети клас вече (и отново) няма да имат оценки, а знанията им ще бъдат оценявани само с "да" и "не", но за сметка на това ще се върнат оценките за поведение, гласи едно от ключовите предложения.


Това за отпадането на оценките на малките е добра новина, но остава неясно какво ще е посланието на "не"-то като текуща оценка. И как "не"-тата ще се съчетаят със забраната да се повтаря клас. Оценките за поведение не са нещо лошо и съществуват в западноевропейските държави, само че в доста по-различен вид от казармения идеал, който новият законопроект предлага.


В Германия например в свидетелствата, които се раздават на учениците в основното училище (бележници няма), са оценени способностите на детето за работа в екип, за самостоятелно справяне, за комуникативност - все аспекти, които да помогнат на родителя да се ориентира за степента на социализиране на детето му и евентуалното му подпомагане в нужната насока.


Според нашия нов законопроект обаче поведението на децата ще се описва в специално досие, което (забележете!) ще съпровожда дипломата им за средно образование и ще се взема предвид при кандидатстване в университет.


Читателите на dnevnik.bg веднага попитаха - а няма ли това досие направо да се дава на спецслужбите, които, както се разбра от премиера, са настоящият НR в държавата?


Ако им се вижда забавен абсурд, по-лошо е - един от авторите сам обясни философията на промените с мотото:


"Здравата дисциплина - 70 процента по-добра успеваемост!"


Като функция на държавата дисциплината действително се превърна в голям проблем на всички етапи в българското образование в преходните години. Жалко е друго, че авторите на проектозакона ни предлагат носталгията си вместо проучване на най-добрите и адекватни на сегашното време модели, залагащи на начин на преподаване, който реално да буди интереса на учениците към предмета, т.е. да го свързва с живота тук и сега.


Фактът също така, че в продължение на 65 години изкуството съзнателно е маргинализирано в училище - съвсем обяснимо, защото разяжда именно дидактиката и схоластиката, е друг важен, но по традиция пренебрегван  проблем. Новият проект също не се отклонява от тази традиция, доколкото изкуството и спортът са дефинирани по-скоро като наказания за "калпазаните".


Уморително е вече да се коментират и неизтребимите фатмашки клишета, според които, който не спазва дисциплината, ще докарва до 500 лв. глоба на родителите си или ще се изключва. А за да си подсигури спокойствието, образователната администрация е решила


да забрани на учителите правото да стачкуват


Един от немногобройните плюсове на проектозакона  - намерението да се дадат повече правомощия на училищните настоятелства, също повяхва в края на изречението, където се уточнява, че  освен родители в тях ще влизат представители на общините и... "общественици".


Последното казва повече за тази идея и напомня за трудното изчистване от соца, който винаги избива отнякъде.

Ключови думи към статията:

Коментари (137)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Сокола
    Сокола
    Рейтинг: Неутрално

    Светлана Георгиева написа: от първи клас обясняваш на детето, че образованието, колкото и да го мъчи, ще му е необходимо, за да има избор и да се махне от България като порасне
    -----------------------------

    Светланче ти ако смяташ да си прогониш децата да станат миячи на кенефи в Лондон, моля те не генерализирай за останалите родители.

  2. 2 Профил на Ганю
    Ганю
    Рейтинг: Неутрално

    Отново хубава статия в Дневник. Браво на автора!

  3. 3 Профил на тото
    тото
    Рейтинг: Весело

    "Въпросът за какво служи 12-и клас не е изяснен"....Така е: Навремето създадоха 12-те, че дори и 13-ти клас, за да уплатняват времето на младежите поради голямата безработица. И намаляването и впоследствие премахването на военната служба...Най добре е горен курс да има само една степен - до 10-ти клас? След това да има няколко месечни курсове за кандидат студенти и различни професии. Ще се спестят много пари и време на родители и деца.....

  4. 4 Профил на Maya the bee
    Maya the bee
    Рейтинг: Весело

    Сокол, ти си гарга май, като гледам какво пишеш.

    Генерализираш за миенето на чинии... Да ти съобщя новината - малък процент от работещите в чужбина работят черна работа.
    Голям процент завършват престижни учебни заведения и успяват далеч извън твоите представи...Други просто работят и живеят НОР-МАЛ-НО.

    Друг е въпроса, че има хора, които предпочитат да мият кенефи в Лондон, вместо да живеят в организираната лудница тук. Ти какво, от организаторите ли си.

  5. 5 Профил на канибал
    канибал
    Рейтинг: 425 Разстроено

    Да си припомним и: Pink Floyd - Another Brick in the Wall
    http://www.youtube.com/watch?v=M_bvT-DGcWw&playnext_from=TL&videos=_wg47mhzF8U

    "Единстената неоспорима догма,това е отричането на догмите."Б.Шоу
  6. 6 Профил на asd
    asd
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#1] от "Сокола":

    Тия дето отиват да станат миячи на кенефи в Лондон са същите, които биха били миячи на кенефи в България.

  7. 7 Профил на gara
    gara
    Рейтинг: Неутрално

    мафия - учебници
    мафия - директори
    мафия - мафия часни уроци
    мафия - инспекторат обединяващ горните
    "безразличната" учителка няма полезен ход, за нищо, освен да се приспособи към горните
    в клас, - чалга, презрамки, простотии от типа слави трифонов, кошмар

  8. 8 Профил на dhk13
    dhk13
    Рейтинг: 1152 Неутрално

    Соколе, пиле шарено,
    Всички деца на мои познати учат в относително добри университети в Европа! Нали за това го записваш "на уроци по поне два чужди езика, а докато вечеряте или закусвате, се опитваш да му обясняваш принципите на българската граматика, на действията с дроби и неразбираемата смяна на български владетели и правителства"! Ако искаш да "мие кенефи" ще го караш да търка с парцала!
    Поздравления за авторката! В момента го преживявам точно това, което е описала! С надеждата, че скоро дъщеря ми заминава!

    "Никога не съм се отнасял сериозно към себе си, винаги съм се отнасял сериозно към мненията си!" Честъртън
  9. 9 Профил на gara
    gara
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#6] от "asd":

    ++++++++++
    2000 паунда седмично получава дъщерята на мой близки в лондон като преподавател по дизайн и е на 24 години
    - тия да ги разправят на баба ми, селска пропаганда

  10. 10 Профил на Божидар Маринов
    Божидар Маринов
    Рейтинг: Неутрално

    Българското образование на всички нива – средно и висше – уверено се движи към състояние, в което ще бъде полезно единствено на чиновническо-учителскто съсловие. Учениците отдавна не виждат смисъл от него и присъствуват в часовете само по задължение. Родителите също не виждат смисъл, след като са готови да плащат за допълнителни курсове на своите деца, че дано научат нещо смислено. Стана въпрос какво пък мислят по въпроса работодателите. Дипломите вече имат смисъл само за онези, които са решили да станат държавни чиновници. А държавният чиновник, както вече сме показвали много пъти, не изгражда цивилизация, нито произвежда национален продукт; той е консуматор и само изразходва ресурси на обществото. Ето какъв е нетният резултат от българското образование – вреда за обществото.
    Държавното мислене срещу реалния свят
    Защо се получава така? Защо едно нещо като образованието, което би трябвало да подготвя децата, бъдещето на нацията, за живот на производителност, предприемчивост и служение на себе си и на другите, се проваля в задачата си?
    Отговорът е очевиден: Образованието в България е държавен монопол. То е финансирано от държавата, управлявано от държавата, контролирано от държавата и насилствено налагано от държавата. От самото начало до самия край в образователната система виждаме само държавни чиновници, хора, които са прекарали целия си живот на сигурната държавна заплата, които не е трябвало да воюват за своето развитие, които са нямали никакви стимули (негативни или позитивни) да се реализират, не е трябвало да рискуват, да служат, да осъзнават нуждите на потребителите и да задоволяват тези нужди. Нещата от реалния свят са непознати на образователните чиновници и на учителите. Затова те не могат да подготвят никого за реалния свят.
    Това са два различни, напълно противоположни свята – светът на чиновническото мислене срещу реалния свят.
    Реалният свят е светът на строгите причинно-следствени връзки. Всяко действие има последствия. Човек понася разходите на всеки свой ресурс, но също жъне ползите от него. Това е светът на свободния пазар, без държавна издръжка, подкрепа или облагодетелствуване. В този реален свят всеки човек има право на плодовете от своя труд и не е задължен да плаща загубите от действията на другите хора. Независимо дали е наемен работник, предприемач, работодател, на свободна практика или дори просяк, всеки от хората в реалния свят се учи да живее като отговорен, зрял, мъдър човек в свят на причинно-следствени връзки, учи се да преценява внимателно всяко последствие от всяко свое действие, да планира за бъдещето, да разпределя ресурси, да служи на хората, за да му служат и те. Личната борба в реалния свят, била тя за оцеляване, за забогатяване или просто за престиж, учи хората на умения, които ги правят зрели и производителни членове на обществото. Опасността от провал ги прави мъдри и предвидливи. Всеки от хората в реалния свят има ясен критерий за следствията от своята работа – добрият предприемач печели клиенти, лошият ги губи; добрия работник печели повишение и възможности за работа, лошият остава безработен; добрият мениджър намалява разходите и печели по-добри работници, лошият увеличава разходите и губи добрите си работници.
    Обратно на това, чиновническото мислене е незрялост, липса на дългосрочно виждане, липса на желание за развитие. За чиновника няма пряка причинно-следствена закономерност в неговите действия.
    Ако бездействува, получава заплата.
    Ако действува погрешно, пак получава заплата.
    Ако действува правилно, отново получава същата заплата.
    Дори да е гениален, да е положил всички възможни усилия и е свършил превъзходна работа, получава пак същата заплата. Но лошото тук е, че няма начин да разберем каква работа е свършил един чиновник. Как ще разберем дали е бил мързелив или е бил превъзходен чиновник? Как да разберем дали се развива и усъвършенствува, или си остава на същото ниво? Как да въведем в държавното учреждение онзи великолепен фактор на свободния пазар, който произвежда зрялост, мъдрост и предвидливост – опасността от провал? Няма как. И затова държавният чиновник винаги остава с инфантилен манталитет; той просто няма стимул да стане възрастен човек със зрял ум.
    Българската образователна система е съставена именно от такива чиновници с инфантилен и незрял ум. И това я обрича на провал. Тя не може да подготвя децата за реалния свят, защото тя самата няма връзка с реалния свят. Думите на Христос от Библията са, че “слепец слепеца ако води, и двамата ще паднат в ямата” (Матей 15:14). Слепите, лишени от реалистичен поглед водачи на образователната система не могат да направят друго, освен да поведат децата в ямата на незрялостта и обществената пасивност. Само малко деца успяват да се измъкнат и да се развият, да станат зрели и предприемчиви, да преуспеят в живота. Въпреки българската образователна система, а не благодарение на нея.
    Затова и единственият потребител на българско образование в момента е българската държава. Дипломата може да ти послужи да станеш митничар или чиновник в социални грижи. За истинско работно място във фирма ти трябва много повече.
    Решението на проблема трябва да е очевидно
    Всяка “образователна реформа,” която не взема предвид това основно противоречие между чиновническия манталитет и реалния свят, ще бъде просто продължаване на настоящата агония на образователната система в България. За да стане адекватно на реалния свят, образованието трябва да стане част от реалния свят. То трябва да бъде бизнес на свободния пазар. Държавата трябва да върне на родителите данъците, които събира за образование, и да ги остави те сами да решат къде ще ги дадат теми пари. Предприемачи, учители и университетски преподаватели трябва да се научат да служат на нуждите на потребителите – родители и ученици – вместо да хленчат регулярно за заплати пред министерството на образованието. Самото министерство трябва да се закрие и да се даде свобода на родителите сами да определят на какво искат да бъдат учени техните деца. Никой чиновник не може да е по-умен и по-заинтересован от родителите, когато става въпрос за техните деца. (Но всеки чиновник е много по-корумпиран от кой да е родител.)

  11. 11 Профил на Сокола
    Сокола
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#4] от "Maya the bee":

    Къде българите имат право на легална работа, дори и да завършат престижните (каквото и да значи това) университети? Нещо май само така си чувала, но не си видяла с очите си.

    Преди шест месеца бях на гости на Vince Cable (да същият Vince Cable от Либералната партия) и решихме да пробваме български ресторант в Hackney, където целият персонал бяха българи и половината бяха нелегални и споделиха, че им е много трудно да намерят нещо свястно.

    Камъка си тежи на мястото!

  12. 12 Профил на HerrNY
    HerrNY
    Рейтинг: 546 Неутрално

    Много съм впечатлен от тази статия и от автора Светлана Георгиева. Браво на Дневник, че привлича такива журналисти.

  13. 13 Профил на Сокола
    Сокола
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#8] от "dhk13":

    Ами хубаво си се амбицирала да си прокудиш детето, но след време като те стегне сърцето и се почустваш сама, ще си спомниш кво ти пееше Сокола.

    Помисли си какво правиш на детето си.

  14. 14 Профил на Сокола
    Сокола
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#9] от "gara":

    Опа, посмали Манго, 2000 паунда на седмиц! Ами, че той Vince не взима толкова, бре. Просто ми е смешно с какви илюзии живеете!

  15. 15 Профил на dhk13
    dhk13
    Рейтинг: 1152 Весело

    До коментар [#13] от "Сокола":
    По стечение на обстоятелствата съм мъж и ти благодаря за загрижеността! Помислил съм какво правя ЗА (не НА, да не е вещ?) детето си!
    А, за себе си - предпочитам дъщеря ми да живее като нормална испанка, холандка или датчанка например, отколкото да е при мен и нейните деца да минат през българското "образование"! Защото желая успех на реформине на сегашното правителство, ама съм скептик (вЕрвам в Бог!)...

    "Никога не съм се отнасял сериозно към себе си, винаги съм се отнасял сериозно към мненията си!" Честъртън
  16. 16 Профил на Gorbachev
    Gorbachev
    Рейтинг: 19 Весело

    Соколе време е да спреш.
    Големи глупости изписа.

    Ако за пари го правиш кажи си. Не е срамно.
    Щото иначе почвам да мисла че си фанатизиран фен на "Движение 21". И там като при тебе малко думите изпреварват мисълта...

  17. 17 Профил на rara avis
    rara avis
    Рейтинг: 478 Гневно
  18. 18 Профил на Сокола
    Сокола
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#15] от "dhk13":

    Ами успех и на двама ви, тогава! Акъл и да даваш няма смисъл, когато човекът не е узрял.

    До коментар [#16] от "Gorbachov":

    Какви пари, какви пет лева, бре момко. Аз с парите съм скаран. Може би и за това, те никога не са ми липсвали.

    Истината е глупост!

  19. 19 Профил на dhk13
    dhk13
    Рейтинг: 1152 Весело

    До коментар [#18] от "Сокола":
    Благодаря за пожеланията!
    И истински ме развесели с прозрението си, че лъжата е мъдрост (щом "Истината е глупост"!?

    "Никога не съм се отнасял сериозно към себе си, винаги съм се отнасял сериозно към мненията си!" Честъртън
  20. 20 Профил на gara
    gara
    Рейтинг: Неутрално

    все ще се намери някои умник да разказва, вече дават дежурсва, айде баста, живях ви глупостите, няма нужда,

    До коментар [#11] от "Сокола":

    тия ги разказвай долу пред блока на бабетата, какво риете, нямали българите легална работа, мой колеги отдавна са някъде и са добре поставени хора

  21. 21 Профил на gara
    gara
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#10] от "Божидар Маринов":

    здрасти, радвам се че си тук, ама навестявай ни по често

  22. 22 Профил на aroved
    aroved
    Рейтинг: 460 Неутрално

    До коментар [#10] от "Божидар Маринов":

    Браво,безпощадно точен коментар. Но къде е спасението за нашите деца? Как се разбива държавен монопол? Някога училищата са били общински и като финаниране и като контрол на местните хора; висшето образование е било по правило в чужбина, за да има смисъл...май пак сме там, в началото...

    den
  23. 23 Профил на СофМак
    СофМак
    Рейтинг: Неутрално

    Много добра статия и анализ! Поздрави до авторката!

  24. 24 Профил на Василена Доткова
    Василена Доткова
    Рейтинг: 1359 Неутрално

    Благодарности към Светлана Георгиева и Дневник за адекватната реакция!
    Претенциите за стягане на дисциплината на учениците винаги са били любима област за популизъм, далеч не само в България, но при нас поради милите спомени от тоталитарното ни детство някак си особено радушно се приемат.
    Надявам се в това общество да има и други здрави сили освен Дневник, за да не позволим да ни работят с този номер. Истинските реформи в образованието не са милиционерски решения като глоби, превръщане на удовлетворяващи обществено полезни дейности в наказания, плашене и тикане в калъп. Надявам се управляващите да разберат, че съвременните предизвикателства пред образованието изискват да се постараем повече.

  25. 25 Профил на fiksun
    fiksun
    Рейтинг: 220 Неутрално

    От известно време насам се опитвам да се самоубедя, че след като свестни хора в България въобще не останаха, значи ми е време и на мен да емигрирам в чужбина. Аз общо взето вече съм го взел решението за емиграция, но автори като Светлана Георгиева и по-голямата част от коментиращите във форума, ме карат да мисля, че съм сбъркал по отношение на хората. Явно все още има и свестни типове тук. Жалко обаче, че след като се махна, ще трябва да си комуникирам с тях само през този форум.
    Както и да е, поздрави на всички вас!

  26. 26 Профил на Сокола
    Сокола
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#19] от "dhk13":
    И истински ме развесели с прозрението си, че лъжата е мъдрост (щом "Истината е глупост"!?)
    --------------------
    Ако един мъж е слаб, това не значи, че жената е силна.

  27. 27 Профил на Mai Tai
    Mai Tai
    Рейтинг: 1359 Неутрално

    Някой от вас работи ли като даскал? Даскалите, които познавам са ми разказвали потресаващи неща за безобразията на нашите родни деца, на които те не могат да отговорят адекватно, защото закона им забранява. При това положение едно идиотче в клас може да провали възпитанието и да предположим, обучението, на всички останали деца, колкото и да са добри, защото децата са царе на копирането. Така че има нужда от някаква оценка за поведение. И защо авторката изхожда априори от идеята, че училището служи само за емиграция? Ами хайде всички да си ходим от тази държава тогава и последния да затвори вратата. Харесва ми как е написана статията, но звучи пубертетски-безотговорно и не предлага нито сериозна диагноза, нито добри политики освен споменатия набързо опит на Германия. Айде сега, искам минуси!!!!

  28. 28 Профил на Петкова
    Петкова
    Рейтинг: 463 Неутрално

    Истинската добри промени в образованието ще дойдат, когато родителите започнат да имат реалната власт и отговорност за образованието на децата си. Сега на образованието се гледа изцяло като на държавна компетентност, а родителите са единствено донори на човешки ресурси (деца) и финансови ресурси (данъци).

    Същевременно светът се промени, появиха се нови технологии, нови начини за комуникация, достъпът до информация се разшири неимоверно, и всичко това прави качественото образование все по-достъпно за тези, които са мотивирани да се образоват. Но успехът зависи от децентрализирането, или както преди мен Божидар Маринов е казал, демонополизирането на образованието. Няма как един екип, пък бил той и министерски, да предвиди и да планира максимално добър учебен план за всички деца, които живеят на територията на България.

    Авторката на статията много точно показва съществуващата и увеличаващата се обществена група от отговорни, амбициозни и разумни родители, които търсят начин да преодолеят затъпяването в училищата, за да дадат на децата си добър шанс за успешна реализация в живота.

    Ако в този нов проектозакон за образованието се включи възможността родителите да си обучават децата индивидуално и децата след това да се явяват на външно оценяване, това ще развърже образователния пазар, ще даде на всички недоволни от сегашното статукво възможност за развитие. А на истинските учители, които могат да преподават, да пишат учебници и да подготвят ученици успешно, няма да им се налага да работят в среда, където техният труд и усилия не намират никакво признание. Узаконете домашното образование, и то ще даде така необходимата конкуренция, която да изтласка добрите образователни практики напред.

  29. 29 Профил на тъпо
    тъпо
    Рейтинг: Неутрално
  30. 30 Профил на Forrest Gump
    Forrest Gump
    Рейтинг: 895 Неутрално

    До коментар [#10] от "Божидар Маринов":

    не е лоша статията на авторката, но мнението на многоуважавания от мен Божидар Маринов е още по-силно, и овсен това посочва корена на проблема - почти пълния държавния монопол в образованието!
    в здравеопазването коренът на проблема е пак същия - държавен монопол - от който следва корупция и ниско качество.

    Истината ни прави свободни.
  31. 31 Профил на alex  :))))))
    alex :))))))
    Рейтинг: Весело

    И едно допълнение , към добрата статия:
    Преди 20 години,около 30 % от учителите у нас, бяха жени на военни ), т.е.станали НЕ по призвание , а по необходимост..учителки))..( за да могат да работят навсякъде - при местене на мъжете си и поради ..други , "патриотични причини ) ..:))


    Сега дали е по- различно ??))

  32. 32 Профил на Бозо Космев
    Бозо Космев
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#31] от "alex )))))":

    Нещо бъркаш причината и следствието. Причината за толкова срещаната комбинация военен - учителка беше, че във всички градове, където имаше военни училища, Партията-майка се беше погрижила да има и учителски ВУЗ. Между другото това беше умно, като се замисля...

  33. 33 Профил на &&&
    &&&
    Рейтинг: Неутрално

    До Петкова (#28): И сега в България можеш да завършиш като частен ученик. Аз имам четирима познати, които завършиха по този начин още през деветдесетте.

    Не разбирам какво искат да кажат коментиращите, които отдават проблемите на българското образование на "държавен монопол." В крайна сметка в България има частни училища и частни уроци. В страните с най-силно средно образование, повечето ученици ходят в държавни училища: Швеция, Холандия, Дания, Финландия, Франция...

  34. 34 Профил на К.
    К.
    Рейтинг: Неутрално

    Не съм го чел тоя проектозакон.
    По принцип смятам, че образованието на подрастващите е консервативна система и промените трябва да се правят стъпка по стъпка с достатъчно време обществото да се адаптира.
    Под очщество да се разбира учители, подрастващи и родители.
    Относно казуса за настоятелствата и "обществениците" зачекнат накрая в матрялчето си личи, че Светлана и хал-хабер си няма от материята.
    Всеки може да кандидаства и стане член на училищно настоятелство стига да прочете устава, пусне заявлението и плати членския внос който в повечето случаи е минимален 20-30лв годишно.
    И после дупе да му е яко - ще трябва да дава пари, труд, време и усилия за благоденствието на Училището.

    За кви "общественици" за кви пет лева става въпрос?

  35. 35 Профил на Niki UK
    Niki UK
    Рейтинг: Любопитно

    хахахах Много готина карикатура! Обожавам я!
    Да кажа нещо от личен опит. Специално за Сокола В момента уча в един от най-добрите департаменти по международна политика в Обединеното Кралство. (http://www.aber.ac.uk/interpol/en/). Тук съм благодарение на самопожертвователността на баща ми, който е чиновник в БДЖ. Лапач. Интелектуално закостеняла маймуна, която сигурно не произвежда и половината от 600те си лева месечно възнаграждение. Блага душа. Неуморен бачкатор 'на частно' за да може 'детето да е добре'.
    Аз съм тук въпреки, а не благодарение на държавното образование, което получих. Няма да изпадам в подробности...
    Според мен, семейното образование не е панацея, защото малко или много лишава децата от контакт с връстниците им. Ако не друго, то поне емоционална интелигентност наистина се добива в училище.
    Сравнително евтиното частно образование (може би субсидирано от държавата?), което включва прилагането на съвременни западни практики и стандарти е бъдещето. Просто това е най-ефективния начин да създаваш мислещи (и създаващи БВП) хора.
    Понеже съм глупав, може да се прибера и да се опитам да допринеса за тая 'кауза'.
    ))) Айде, любов и деца да има!

  36. 36 Профил на К.
    К.
    Рейтинг: Неутрално

    Ники, душко, зарежи я международната политика.
    Нищо няма да научиш в тоя уелски университет специализаран в млеконадоя, селското стопанство и аграрната биология.
    Имаш два избора - или да се прехвърлиш в правилния департмент и белким изучиш някой и друг английски чалъм относно издояването на кравите или одма да се върнеш при тати да те светне как се лапа частно от БДЖ-то без да те хванат.
    Изборът е твой.

  37. 37 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1088 Неутрално

    До коментар [#10] от "Божидар Маринов":

    Я, феновете на прилагането на пазарните принципи във всички области пак изпълзяха отнякъде

    Както &&& вече каза, и в страните с най-добро образование в света, то е "държавен монопол". Та, причината не може да е в това. Опитайте пак, по възможност този път се опитайте и да мислите, а не само да декламирате лозунги

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  38. 38 Профил на аз
    аз
    Рейтинг: Неутрално

    До 33: в България има частни училище, затова няма монопол? Айде бе? Ами нали тези частни училища са длъжни да следват същата учебна програма като останалите? Какво им е различното? Че са си боядисали сградите в друг цвят и возят учениците си в автобуси? И от това ще се получи друг вид образование?

  39. 39 Профил на Петкова
    Петкова
    Рейтинг: 463 Неутрално

    Да, и сега я има тази възможност за частен ученик, но тя е като кръпка към философията на сегашната ни система, и затова е много трудно да се добереш до такава възможност и практически не ти дава тази свобода, която ти развързва ръцете да постигнеш нещо по-добро и по-различно с децата. Колкото до емоционалната интелигентност - кой е казал, че децата ще ги заключим и ще ги държим без контакти с други хора, ако не ходят задължително на училище? Опитай се да се сетиш колко възможности за различни преживявания, важни срещи, пътувания и обогатяване на житейския опит си пропуснал с децата си, защото "те са на училище".
    Никой от критиците на държавния монопол над образованието не критикува самото образование като ценност, а лошият мениджмънт и пилеенето на ресурси, които се случват в държавното образование, и които не биха се случвали, ако контролът и мениджмънтът се упражняваха от някой, който има по-близък и доста по-непосредствен личен интерес от успеха на децата - т.е. родителите им.
    Авторката на статията много добре е описала начина, по който се чувстват отговорните родители, които искат да постигнат нещо с децата си ВЪПРЕКИ държавното образование. То им служи като един огромен препъни камък, който трябва постоянно да заобикалят и прескачат, за да помогнат на децата си. Това, което ви предлагаме е да махнете камъка.

  40. 40 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1088 Неутрално

    До коментар [#39] от "Петкова":

    Дори и родителите да искат, това не означава че непременно могат да образоват децата си сами. И не става въпрос за контакти на децата с хора въобще, а с контакти с хора, които не ги харесват. Деца, обучавани вкъщи не знаят как да реагират на враждебност.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  41. 41 Профил на онбашията
    онбашията
    Рейтинг: Неутрално

    обещаващо заглавие, слаба статия. автора прави впечатление на зубър, а не на човек който наистина има идея как да предпази децата си от капаните на училището.

  42. 42 Профил на Merlot
    Merlot
    Рейтинг: Неутрално

    Защо не се сеща авторката за тези които продават наркотици около училищата и обвинява учителките за това че не могат да задържат вниманието на ученици коrто са пушили марихуана или са пили бира през междучасието. Граматиката и математиката са по-скучни от тези и много други занимания - съгласна съм.

  43. 43 Профил на Запознат
    Запознат
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#28] от "Петкова":

    В Шпиегел преди време имаше точно статия какъв хаос става в Германия, когато какво да се учи се решава от родителите.

  44. 44 Профил на Майк Тайсън
    Майк Тайсън
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#1] от "Сокола":

    Ех Соколе, птицо граблива. Хвала на такива като теб... все пак и в Чългария трябва да остане някой, който накрая да дръпне шалтера. Щом си решил това да са твоите деца - дерзай
    П.С. А иначе нищо не си разбрал - който е завършил университет в Лондон, не мие кенефи, братле!

  45. 45 Профил на Лъчезар Стефанов
    Лъчезар Стефанов
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#10] от "Божидар Маринов":

    Браво Божидаре! Отличен коментар - задълбочен, точен и за съжаление "безкрайно утопичен". Това за което говориш може би ще се случи към края на хилядолетието.

  46. 46 Профил на Реформатор
    Реформатор
    Рейтинг: Неутрално

    Правенето на реформи започва да става национален спорт. В образованието тези реформи започнаха още от времето на Живков. За съжаление виждаме само влошаване на нещата, поради погрешното схващане че реформирайки нещо ние автоматично ще подобрим нещата. В същото време държавата упорито отказва да реформира икономиката, с почти 100% частна собственост, къде ли има такава, може би само в Щатите, това води до развитие само на спекулативни отрасли, строителство, търговия, тези отрасли нямат нужда от висококвалифицирани кадри, ето там може би е отговора на въпроса защо не върви образованието!

  47. 47 Профил на minawa6t
    minawa6t
    Рейтинг: Неутрално

    цитат:
    "Според нашия нов законопроект обаче поведението на децата ще се описва в специално досие, което (забележете!) ще съпровожда дипломата им за средно образование и ще се взема предвид при кандидатстване в университет."
    А ПъК , на мен (ВКР-то)в казармата ми показа част от това "досие"... разбрах от него "офицялния докимент (който е свързан с мен за цял живот)" че съм "член на неформална групировка ХЕВИ МЕТЪЛ....лидер в групировката...непоследоваелен...неорганизиран...без способности за изграждане на авторитет....."...УМРЕХ ОТ СМЕХ заедно с вкр-то и командира на поделението.....
    същото ми показа и (моя първи работодател,,,завод- преди раздържавяването),когато ми обясняваше защо не може да ме направи началник на смяна.......
    от мен: Внимавайте с проектите и реформите "на парче" - (това е ИГРАЧКА с вашите деца)...
    в момента съм програмист, сам организирам работата в "фирмения отдел",не съм лидер но ме уважават (в средата в която движа)...ВЪПРЕКИ ДОСИЕТО,въпреки образованието (обикновен техникум между впрочем).

  48. 48 Профил на oziris7
    oziris7
    Рейтинг: 1842 Неутрално

    Статията е прекрасна! Много точна и обективна оценка на недоразумението, наречено БГ образование.

  49. 49 Профил на ..
    ..
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#13] от "Сокола":

    Господин Сокол, случайно да ви е хрумвало че хората искат да учат в чужбина, без да остават завинаги там? Нивото на повечето ни университети е трагично, изпитите се купуват в такива количества, че дипломите после изобщо не тежат, работата в екип се смята за непрепоръчителна, а програмите са съвременници на бай Тошо. Освен това един студент в нормална страна може сам да се издържа, без това да пречи на образованието му. Можете ли да кажете същото за България?

  50. 50 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 3138 Неутрално

    Странно! Всички, които се готвят да пратят децата си в чужбина са в жълто. Т.е. в правилния цвят!
    Интересно, колко от всичките тези пожълтени в тази тема са обиколили повече от 3-4 страни. Колко от тях са опитали да работят в чужбина?!
    Е! Знам, че аз няма да съм в жълто! Просто не искам да изпращам децата си в чужбина. Искам чужбината да дойде в България!

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  51. 51 Профил на ioan
    ioan
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#1] от "Сокола":

    разбира се , че трябва да се махнат от България , за да не слушат виждат и докосват нищо толкова долно като вас !!!

  52. 52 Профил на До №50
    До №50
    Рейтинг: Неутрално

    Едно е да искаш, друго е да можеш, трето е да стане?!
    Е, и аз исках, искам и ще искам да станем "Швейцария на Балканите", но ето вече 50 години от съзнателния ми живот, тук в България, мина и си замина и си останах с искането....!
    Така, че няма нищо лошо в това, ако на някой му се учи в чужбина да учи там, защото при всички положения, дори и от чужбина, той ще е по-полезен за себе си, за родителите си и за България дори. Ако реши да се върне, ще се върне най- малкото с по-голям житейски опит, защото ще е поживял сам, а не до полата на мама....

  53. 53 Профил на ioan
    ioan
    Рейтинг: Неутрално

    За жалост България никога няма да е Швейцария на Балканите , чисто и просто защото българите са толкова неграмотни , толкова назад в развитието , и толкова горди, незнайно защо . Но всички виждат реално какво се случва , един прост и избеднял народ който върви все по устремено към дъното на нищетата , и когато държавата предлага такива глупости на родителите и те ги приемат , това показва на хората които найстина знаят що е то живот , колко глупави и комплексирани хора са същите тези родители , същите тези държавни служители . Искрено се надявам все още тук да има истински хора , които да им кажат с две думи фак оф и да напуснат гнусната даржава наречена България!!!!!

  54. 54 Профил на Edin roditel
    Edin roditel
    Рейтинг: Неутрално

    Моят син има съученици в 9-ти клас, които не могат да напишат правилно собствените си лични имена (пишат ги грешно или пропускат последната буква от името си - Димитъ, Стоя и др. под., а някои дори ги пишат на латиница по време на писмено изпитване!). А собственото лично име би трябвало да е най-важната дума (или поне - една от най-важните думи) в главата на всеки човек!

    Питам аз, тогава защо учениците да не повтарят класовете, докато не се научат да пишат правилно и не се отучат да пишат грешно?

    И нека спрем да обвиняваме само учителите! Нека първо си зададем въпроса дали ние сме добри родители! Защото китайският мъдрец Конфуций е казал. че "Родителят трябва да бъде родител, а синът - син. Учителят трябва да бъде учител, а ученикът - ученик." Това ще рече, че първо всички трябва да се постараем да изпълняваме първо ЗАДЪЛЖЕНИЯТА и ОТГОВОРНОСТИТЕ си, а чак след това - да си търсим правата.

    Един учител на сина ми направил забележка на някакво момиче,че му пречи да преподава, понеже говори на висок глас в час. Тази пикла имала наглостта да отговори на учителя си, че й нарушава правата, правейки й забележка. Аз, на мястото на този човек бих нарушила не - правата, а - (целостта на) главата й. Малката пръдла не се сеща, че нарушава правото на труд на учителя си, нали?! Ако не й се учи при този учител, да смени класа си с клас, на който преподава друг учител! Ако не желае да учи в това училище, да смени училището! Ако не желае да учи... да става уличница, но да не пречи на учителите си да преподават на сина ми и на другите деца!

  55. 55 Профил на Jani
    Jani
    Рейтинг: Гневно

    ""... С 12-и клас засега може да се оправдае само социалната цел за учителска заетост...." А дали не е време да се увеличи двойно норматива за учебна работа на даскалите, като се изравни работното им време с това на ВСИЧКИ ОСТАНАЛИ работници и служители в страната , при което излишните бройки бъдат съкратени . Това ще доведе до поне 30 000 СПЕСТЕНИ ЗАПЛАТИ , които до сега се плащат излишно …

  56. 56 Профил на Сокола
    Сокола
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#35] от "Niki UK":

    Ники, не си ме разбрал, приятелю, образованието в добро училище където и по света, е най-ценното. Това, което аз критикувам е точно този ред "за да има избор и да се махне от България като порасне" - журналист от национална медиа пропагандира обезлюдяване на страната. Непростимо! А кой ще и плаща пенсията на тази Светла когато всички млади "се махнат от България" тя горката не се и замисля.

    Това, че смяташ да се върнеш е което върху което, тези псевдо-журналя трябва да акцентират. Защото КАМЪКЪТ СИ ТЕЖИ НАЙ-ДОБРЕ НА МЯСТОТО!

    И умната там, че тази, щото международната политика си е една мъгла. Мисли с главата си, не им вярвай едно-към-едно на професорите.

    УСПЕХ!

  57. 57 Профил на Сокола
    Сокола
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#44] от "Майк Тайсън":

    Хвала на такива като теб... все пак и в Чългария трябва да остане някой, който накрая да дръпне шалтера.
    --------------------------

    Не знам, времето ще покаже. Там за Запада дето всички сте насядали на клона, ще се счупи в един момент, нали се сещаш, гравитация.

    Ще дойде ден, когато ще се връщате на талази. Само се моли вратата вече да не е заключена.

  58. 58 Профил на Петкова
    Петкова
    Рейтинг: 463 Неутрално

    Вертикална черта, колко деца трябва да се самоубият, докато възрастните около тях проумеят, че е най-глупавото нещо на този свят да заставиш едно дете да се учи как да реагира на враждебност в задължителна среда, от която не може да избере да излезе без наказания и санкции. И защо възрастните не се подложат само за един месец на такова обучение за справяне с враждебност. Много е лесно да обречем децата и техните родители на такава неизбежност и обреченост, ама я се опитай и ти да ходиш една година поне на работа, където те пребиват редовно, и където редовно ти правят мръсни номера, с които ти унижават достойнството. Или на чужд гръб и сто тояги са малко?

  59. 59 Профил на Аника
    Аника
    Рейтинг: Неутрално

    повече ПСИХОЛОЗИ и СЪВЕСТНИ учители,които си вършат работата...децата в тази реформа са третирани като досадници,които развалят рахатлъка на управляващите със недоволството си...Хората,които са се амбицирали да правят тази реформа са МАЛОУМНИЦИ,които отбиват номера за пореден път

  60. 60 Профил на Петров
    Петров
    Рейтинг: Неутрално

    Статията е добра! Поздравления! Ще бъде още по-добра ако се предложет алтернативни на вече предложените мерки.

  61. 61 Профил на Петър Порумбачанов
    Петър Порумбачанов
    Рейтинг: Неутрално

    Родителите на децата в училищна възраст нямат нищо против „безплатното” образование в България, нали? Разбира се, „безплатното” образование у нас е доста добре платено. Това следва от факта, че във всеки бюджет през последните години образованието винаги се сочи от държавата като приоритет. Така например в бюджет 2010 за образование са отделени 4.2 % от брутния вътрешен продукт (БВП). Издръжката на един ученик е около 1200 лв. годишно. Естествено, българският данъкоплатец покрива тези разходи.

    Демократичния модел на управление, практически е диктатура на мнозинството, затова, няма как да не направим паралел с една друга доскорошна диктатура – диктатура на пролетариата. След като направихме връзка между формата на управление в България от преди и сега, не може да не си зададем въпроса и за сходството във философиите на двата вида диктатура. Най-ясно видимата прилика е в областта на образованието. Както преди, така и сега, водещ принцип при задоволяване „глада за знания” е: “От всекиго според способностите, всекиму според потребностите.” Карл Маркс.

    Днешните демократи, добре знаят, точно както са знаели комунистите и дори самият дядо Маркс, че безплатни обеди няма. Заради това, логично стигат до заключението, че все някой трябва да плати манджата. Само дето в крайна сметка плащат всички, дори и тези, дето не ядат. Това е, като да си поделим парите за един хляб, но да го изяде само другият. Както в моя случай, не ползвам образователни услуги, но плащам. Това всъщност е по-малкото зло. Факт за всички е, че когато държавата представи фиш за плащане, или плащаш или си патиш, затова плащам. Плащам за липсата на образование, плащам за липсата на здравеопазване, плащам за разбитите пътища и неблагоустроените жилищни райони потънали в смет. Плащам за картофи, а получавам рошкови.

    Нека поставим акцент върху един безумен факт – плащането към държавата за образование. Образованието в България, в по-голям процент е държавно. Държавно, както всички знаят не е частно. Тук не става въпрос за пазарно търсене и предлагане в сферата на образованието, не говорим за индивидуален подход или внимание, нито за съобразяване със специфичните нужди на децата . . . става въпрос за планова производителност на конвейер. Има ли образование? Има, казва държавата и всички, които доволно се ползват от обшия, свободен достъп до образователната система го потвърждават.

    Позволете да припомня, че държавата не е съставена само от чиновници, които трябва да идентифицираме със самата държава. В държавата има общество от граждани, което трябва да споделя отговорността при сформиране на държавните структури и звена, както и гласно да дава оценка за работата на чиновниците, които се трудят „под аренда” в нивата на образованието, защото „класовете” в тази обща нива са собствените ни деца. След като децата на 99 % от българите са в тази система, няма нищо по логично от заключението, че всички тези хора поемат солидарно отговорност за общо настойничество над образованието. Така ли е всъщност?

    След демократичните промени в България, макар и бавно, година след година, редица сфери на обществения живот преминаха в областта на частната инициатива. Така е например с пазара. Все повече хора проявяват своя талант в областта на свободните пазарни отношения. В условията на конкуренция, мнозина изградиха истински пазарни умения, мнозина дори забогатяха и то по съвсем честен път. Областите, в които българите изостават са тези, в които има само относителна или никаква свобода. Това са образование, здравеопазване, инфраструктура и редица други. Там където примката е затегната около врата, трудно се диша. За съжаление, уроците на историята не са научили обществото ни, че за да работи човек ефективно, трябва да си извади ръцете от джобовете.

    Като споменах историята, искам да припомня, че в не отдавнашното ни минало сме сърбали попарата от общите инициативи и общата собственост. В общите (кооперативни) стопанства, малцина работиха и мнозина крадяха. Припомнете си апатията на работата в ТКЗС-то или АПК-то, насилствените партийни събрания, бригадите и ленинските съботници. Всеки гледаше как да кръшне и да се покрие. Във всичко, което се случваше тогава, оправдавам единствено „кръшкачите”, които искаха да работят на собствените си ниви, а не на общите. Ако все пак някой поставя морала на „кръшкачите” под въпрос, съм склонен да дам пример с други времена и други хора, хора, чийто морал и принципи трудно могат да се поставят под въпрос – пилигримите.

    Имам предвид общият склад в Пилигримската колония през 1621-23. Почти половината от 102-та пътници на Mayflower загинали от студ, болести и глад през първата зима на 1620-21. През януари пожар унищожава общия склад и част от оскъдните им запаси. В колонията на пилигримите, всеки е бил задължен да донася това, което произведе, за да се съхранява в общия склад и на всяко семейство се е разпределял порцион, съизмерим с големината на семейството. Това е класически експеримент с комунистическия принцип, обявен от Карл Маркс: “От всекиго според способностите, всекиму според потребностите!” Този експеримент не е проработил при пилигримите – довел е единствено до глад и мизерия. До същите последици доведе и експеримента с общата собственост при държавите от бившия социалистически блок.

    Естествено, след нещастните загуби, които пилигримите претърпяват, идеята за общия склад и общите обработваеми земи и пасбища е отхвърлена още през 1623 година. Очевидно е, че на тях им е било необходимо много по-малко време, за да осъзнаят безсмислието на общата собственост, сравнено с другарите в социалистическия лагер от близкото минало, както и с лидерите в днешните социалистически демокрации. Общата собственост е зло, което изгражда безотговорност и незаинтересованост у хората. Кой копае лозето на съседа и оставя в буренаци собствените си овошки?! Ако всичко това, в някаква степен се осъзнава по повод търговските взаимоотношения, чудно как не се прилага и в образованието.

    Очевидно е, че държавата не желае да разкрепости гражданите от зависимостта на МОН. Коректността изисква да кажем, че държавата не го желае, защото семействата не го желаят. Изумително е, как едни и съши хора искрено се радват на икономическата свобода и не забелязват образователната тирания, изразена в „общият склад” за детски умове, наречен – държавно училище. В този „училищен склад”, твърде често бушуват пожари и единственото, което родителите правят е да се самоуспокояват, че тяхната „реколта” не се е запалила от вилнеещите огньове на апатия, убийства и перверзии (физически и духовни).

    Тъжната картина на общата собственост в образованието се разкрива с пълна сила всеки ден пред очите на цялото общество, което демонстрира единствено незаинтересованост от проблемите. Когато къщата на съседа гори, българите не търсят къде е проблема, за да предпазят собствения си дом, а просто се радват, че тяхната къща се е спасила от пламъците. Това няма да реши проблемите, защото все някога късмета ще изневери и на нас. Твърде типично е да оценим богатството, когато го изгубим. Предвид темата, богатството за което става дума, са собствените ни деца.

    Историята постоянно се повтаря. Както при жътва, всеки има различен добив и вместо да прибере зърното в собствените си житници, той го слага в общия склад, та да могат всички да черпят от него. Отговорност за децата носят родителите и вместо да ги обучават индивидуално според способностите им интересите, ги поверяват на някой друг, който да разполага с правото да формира техните умове. Няма прошка в държавната класна стая, по - високите в интелект се ампутират за да не засенчват другите и духовната инвалидност ги отпраща в графата комплексари. Раните от образователния сатър зарастват твърде бавно, а най-често никога.

    Да се бориш с поклонниците на общата собственост е като да се бориш с вятърни мелници. Съвсем типично за практиката по света е образователни съвети да дават хора, които никога не са имали деца, които са с провалени бракове или са от хомосексуални двойки. Прекалената извратеност на обществото му помага да остане в плен на интелектуалната шизофрения по повод образованието. Интерес от обшия образователен склад имат хора, които са искрено слепи за действителността или я виждат, но са прекалено мързеливи и нехайни относно собствените си деца.

    Изходът от цялата каша е в личния подход при обучението на децата. Противно на това, имаме единствено идеята за унифициране на личността. Тази държавна политика руши останалите обществени институции. Логиката на общия склад за образование определя днес държавата като едва ли не единствения оторизиран източник на познание. На този фон, семейството, религията и всички по-малки обществени форми се третират, като относително първобитни форми в човешката еволюция, като върховната форма на организирания живот на човека е космополитната и в крайна сметка световната държава. Днес сме свидетели на това, как методично и целенасочено семейството и религията биват унищожавани. Това е и целта, по-първобитните форми на организация трябва съзнателно да бъдат надраснати; в най-добрия случай те трябва да оцелеят като помощни институции към държавата.

    Единственият смислен отпор, който всеки човек може да даде срещу натиска за одържавяване на децата, е да им осигури по-добро обучение от това, което предлага държавата. Имайки предвид това, което тя предлага, няма да е никак трудно. Важна е първата крачка. Естествено, за целта, човек трябва да има желание да работи усърдно за благото на децата. Онези, които не желаят най-доброто за децата, се задоволяват със социалното държавно подпомагане в сферата на възпитанието и образованието.

  62. 62 Профил на До Божидар Димитров
    До Божидар Димитров
    Рейтинг: Неутрално

    Не е добре да се правят такива категорични изказвания на базата на българската неопределена действителност. Разбира се, че сфери като образование и здравеопазване ТРЯБВА да бъдат контролирани основно от държавата, ако искаме да има поне минимално социално равновесие в обществото. Просто държавата трябва да функционира що-годе нормално.
    Видяхме до къде води "свободният" пазар и кой накрая вади големите "реални" мениджъри на големите "реални" фирми в "реалния" свят от техните "реални" "свободни" пазарни фекалии.
    Нямам нищо против различни виждания - от дискусии и обмен на знания и мнения също се създава "национален продукт", колкото и да не им се вярва на много хора, че нещо друго, освен "реални" фирми, може да създават продукт. Просто за мен твоят анализ е много текст - малко съдържание. Основно повърхностни клишета без сериозна аргументация. А темата е много сериозна...

  63. 63 Профил на mitko
    mitko
    Рейтинг: Неутрално

    Браво Порумбачанов, кефиш ме!

  64. 64 Профил на Боко
    Боко
    Рейтинг: Неутрално

    Ако от МОН искат да видят реално работеща система в България, която да изкопират за една нощ и да променят системата, е достатъчно да отидат в Американския Колеж в София. Там ще видят как се покриват всички изисквания като материал на българското образование, допълнително учениците се подготвят да кандидастват успешно , в който и да е университет по света , имат колкото си искат спорт и други извънкласни занимания. За капак дисциплината е прекрасна и учениците израстват в позитивна обстановка, без конфликти , образовани , самостоятелни и т.н.

    Друг вариант е да се върнат 20 години назад и да извадят от архивите системата на Сендов, която е изключително модерна, изградена на базата на системите в западна европа и Япония.

    Разбира се, всичко това трябва да бъда подплатено с въвеждане на повече пазарни принципи при разпределянето на бюджета. Няма как 100% от училищата в държавата да са качествени. Нормално е да има много добри и не толкова добри, а тези, които искат да бъдат много добри имат нужда от много повече средства от останалите.

  65. 65 Профил на Павел Лазаров
    Павел Лазаров
    Рейтинг: 484 Весело

    "Сегашното състояние на българското средно образование е продукт основно на остарялото ни ”технократско” виждане - модел XIX век и на недемократично му управление. Остаряло е нашето отношение към образованието, смятано за ”основна грижа на държавата”. Използваме клишетата за ”въпиющата нужда от повече образование”, за "положителните ефекти" от разните там дипломи, за обществената полза от повече ”експерти” и титулувани специалисти.

    Който се е интересувал живо от тази тема, няма как да не се е сблъскал с многобройните доказателства за обезценяването, инфлацията на образователния ценз и за импотентността на държавата в тази област. Забележете, че това далеч не е само български феномен. Така е и в по-голямата част от Европа, и в половината от останалия свят, където в момента се сгромолясва митът за държавата като обична майка хранилница и доверието в мастодонтските държавни институции, изпълнявали може би някога, но не и днес, някаква роля за постигане на общото добруване..."
    ________________________

    повече на http://www.mediapool.bg/show/?storyid=164290

    Навсякъде, където има проблем, има нещо прекалено голямо.
  66. 66 Профил на Павел Лазаров
    Павел Лазаров
    Рейтинг: 484 Неутрално

    До Петър Порумбачанов [#61] :

    Моля ви, свържете с мен, че стягам една дружина

    Навсякъде, където има проблем, има нещо прекалено голямо.
  67. 67 Профил на Задаващ въпроси
    Задаващ въпроси
    Рейтинг: Неутрално

    Истината за българската образователна система (както и за тази по света!) не е еднозначна и елементарна, както изглежда за повечето от уважаемите участници във форума. Нека тези, които са гневни, недоволни и искат да направят от децата си емигранти, да си зададат въпроса, дали обществото цени наистина образованието само по себе си, или просто гледа на него като етап, през който трябва да се премине, за да се докопаш до диплома, осигуряваща висок стандарт? Не се цени и трудът на учителите, които по презумпция са тъпи, гадни и примитивни. А вие, драги, всички ли сте получили дипломите си в Оксфорд или Харвард? Едва ли. Значи и вие сте продукт на същата тази образователна система. Е, или трябва да приемем, че сте с деформации, или че сте имали късмет с учителите. Това вече ще означава, че има и свестни такива. Иначе при кого ходят децата на частни уроци? Пак при учители, не при митничарите например. Спомнете си с какво презрение и недоволство се отнесоха бившето провителство и обществото към учителската стачка - протестът беше именно срещу безумията на системата и омаловажаването на стойността на образованието и учителския труд, но беше удобно той да се окачестви като алчност за повече пари. Е, след няколко години сега резултатите вече са налице. Честито на всички!
    А колкото до чиновническите напъни за активност на работното място - поредната замислена "реформа" ще срине нещата още повече.

  68. 68 Профил на igeorge71
    igeorge71
    Рейтинг: 423 Неутрално

    Соколе, Соколееее истински ме за6авляваш с адекватните си патриотични коментари. Не само тук ами и по другите форуми. Извинявай ако 6ъркам, ама около те6 сигурно мирише на нафталин.
    Тъжно и жалко е това което се казва в статията, но е вярно. Спасението за децата ни е в до6рото о6разование в престижен чуждестранен университет и реализация в чуж6ина. Е, ако вуйчо ти е червен владика, можеш и да помислиш за реализация и в БГ.
    Огледай се около те6 и ще откриеш, че единствените о6разовани на запад хора, чувстващи се наистина комфортно в в БГ са децата на 6ившата и настояща номенклатура - лютви-пирински велчеви и т.н. Защо ли?
    А това с чиниите и кенефите е генерализация-а6сурдна. Има и такива сънародници, но в 6олшинството си те 6иха се занимавали с подо6ни неща и в БГ. И все пак предпочитат да правят това, въпреки трудностите и унижението, вместо да седят в БГ. Замисли се над това! Каква ли ще да е причината и мотивацията им?

  69. 69 Профил на да
    да
    Рейтинг: Неутрално

    браво, сякаш четох собствените си мисли, но полза няма

  70. 70 Профил на ioan
    ioan
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#56] от "Сокола":

    Госпожо ли сте Господин ли сте , спрете да пишете такива коментари , това е просто трагично , и вие явно така искате когато остареете , да седите и някой да ви плаща пенсията , с това исказване просто сами все едно си набихте публично шамар.... Жалко за вас....

  71. 71 Профил на дани
    дани
    Рейтинг: Неутрално

    Браво на автора,добър разрез на новите опити за запазване на статуквото.Поздравления и за верните и премерени коментари на Маринов ,Порумбачанов и Петкова,примерите за това,че държавата е лош стопанин са безкрайни,а и нашият нескопосан и пропилян живот го доказва безкомпромисно.На "сокола"- искам да кажа-света се развива друже,не стои на едно място и ако в 12 век-хората не са се вълнували от образование,то в 21 век-нещата са много,много различни,поради което всеки индивид има право да търси,изгражда,преборва и достига повече висоти/интелектуални и материални/за себе си и децата си ,и е без значение за теб,къде ще го прави,защото ти не му осигуряваш възможностите за да го постига.Така,че 'соколчо-гарго проскубана,върви си в ТВУ-то откъдето май си изпълзял.Наистина образованието трябва да е приоритет за всяко уважаващо себе си общество в просперираща държава-сега идва въпроса-ние имаме ли общество и държава?Като си отговорим на този въпрос и на отговора-не нямаме-тогава може би ще разберем откъде трябва да започнем с реформите.Образуванието-както всеки друг бизнес изисква конкуренция и възможност за избор между няколко основни неща-Ограмотяването-като основополагащо,после-интересите на индивида,след това постиженията му в сферата и накрая-възможностите му за реализация..Така мисля аз-един средностатистически данъкоплатец-реализирал тезата на автора и с двете си деца.Въпреки държавата ни.

  72. 72 Профил на Петкова
    Петкова
    Рейтинг: 463 Неутрално

    До "Да",
    Полза ще има, когато вместо мисли пристъпим към активни действия. Мисленето е хубаво нещо, много полезно даже, но не е хубаво да останем само до там. Все пак децата са кауза, за която си струва човек да се бори, нали?

  73. 73 Профил на сартр
    сартр
    Рейтинг: Неутрално

    Статията е ,меко казано, тъпа!

  74. 74 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1359 Неутрално

    Автора маркира тематика присъща на гетото, ато далече не е репрезентативната извадка, за да казва "изключенията са истинска рядкост".

    Изключения бол - италианския лицей, полското училище, американския колеж. Просто от тука пишещите няма никой който да може да си ги позволи. А не може да си ги позлволи защото е платил именно за издръжката на даскалите за 12 клас. Точно там вече е много права - 12 клас оправдава само заетостта им и служи социална функция.

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  75. 75 Профил на Slarty
    Slarty
    Рейтинг: 1375 Неутрално

    Аз не схванах каква всъщност е целта на статията. Изнасяне на някакви факти...и? Има конкретни, ама съвсем конкретни проблеми, коит могат да се поставят и на които може да се предложи конкретно решени. Като майка на седмокласник в момента мога да ви засипя с конкретни нерешени проблеми и безумни решения. Това, което е написано в статията донякъде е така, но не разбирам какъв е смисъла да си казваме очевидни неща.И стига с това общо говорене и писане по разни теми, журналистите да спрат да пишат съчинения с философски разсъждения, ами да поставят конкретен проблем за обществено обсъждане. Та, наистина не схващам целта на това писание или може би е безцелно?

    Без паника!
  76. 76 Профил на ghoust
    ghoust
    Рейтинг: Гневно

    Не народ! Не народ, а мърша...
    Или пък хиени. Виждат трупа на образователната система и се хвърлят да го захапят. Комплексарщина и национален нихилизъм. Да си родолюбец е достойно само за подигравки.. Най-висока цел- емиграция. Ами хайде събирайте куфарите и заминавайте...

  77. 77 Профил на hm
    hm
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#1] от "Сокола":

    дааа, ела да убедиш данъчните, че работя незаконно, поне да не ги плащам тези 22% всеки месец! Може да се пробваш и да убедиш професора, в чиято научна група работя да ме преквалифицира като мияч на кенеф или детегледачка. Може би пък той ще успее да ти обясни защо петима човека от ресторант в хакни не са предтавителна извадка. Разбира се, че не бива да се призовават читателите да изпращат децата си навън, но е малко трудно да останеш в бг, където е пълно с такива като теб, повредени от комунизма. Когато твоето поколение се изчисти може би ще е по-примамлива идеята за завръщане.

  78. 78 Профил на Сокола
    Сокола
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#70] от "ioan":

    Публичен шамар звучи добре. Ако искаш може да го изпълниш.
    А? Кога, къде?

  79. 79 Профил на Сокола
    Сокола
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#77] от "hm":

    Мдаа, май и ти си от тези които ходят на училище, а образованието им куца. Как иначе да си обясним желанието ти "да се изчисти" едно цяло поколение.

    Същото поколение, което ти е сменяло посраните гащички, които гордо сега развяваш по Темзата.

  80. 80 Профил на Егати
    Егати
    Рейтинг: Гневно

    "от първи клас обясняваш на детето, че образованието, колкото и да го мъчи, ще му е необходимо, за да има избор и да се махне от България като порасне"

    А България да я подарим на циганите, а ?

  81. 81 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1088 Неутрално

    До коментар [#58] от "Петкова":

    Празни приказки без никакво покритие. Дори и да можеше, много под 1% от родителите биха обучавали децата си сами. Имам познати такива и родители и деца и никога не бих направил такова нещо на моите деца.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  82. 82 Профил на Петкова
    Петкова
    Рейтинг: 463 Неутрално

    "Виждат трупа на образователната система и се нахвърлят да го захапят"

    Дай да се разберем - първо, образователни системи не ядем.
    И второ, нас ни интересува доброто на децата, а не доброто на някаква система. Ако системата не работи за децата, предпочитам да видя нейния труп, а не труповете на децата. Стана много гробарско, но както са я подкарали в училищата, не се минава и месец, без да ни напомнят за някой пореден "сакатлък", който се случва в техните предели.

    А сега не чак толкова черно-хумористично. Опитайте се да погледнете на образованието като на всяка друга икономическа услуга, при която давате пари и получавате насрещен резултат. Резултатът, който получавате, харесва ли ви? Ако ви харесва, струва ли парите, които сте похарчили като данъкоплатец за него? И ако не ви харесва нито резултата, нито сметката за плащане, как виждате перспективата, че доставчикът на тази услуга е подредил така законите, че наказва с глоби всеки, който не ползва неговите услуги? И, накрая, редно ли е, ако все пак намерите алтернатива, която осигурява по-добра услуга, а в някои случаи на в ПЪТИ по-ниска цена, редно ли е да ви заклеймят като пълен дръвник и ретрограден тип, който лишава децата си от "великата" некачествена услуга на държавния доставчик и по този начин ги проваля?

    Ако може, отговорете си честно на тези въпроси.
    А родолюбие не означава да стоиш в л...та, само защото са твое родно производство, а да се бориш да няма такива в родината ти, което впрочем и правим.

  83. 83 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1088 Неутрално

    До коментар [#61] от "Петър Порумбачанов":

    Много думи, малко текст. В коя от водещите в образованието страни (Финландия, Южна Корея и т.н.) в света образованието не е държавно?

    И дай пример на държава, където то е частно и какви са резултатите от това. Специално от САЩ има много изследвания на резултатите на ученици от публични и частни училища, намери ги и провери дали има значителна разлика.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  84. 84 Профил на Петкова
    Петкова
    Рейтинг: 463 Неутрално

    До чертата: Чудесно, никой не те кара да правиш нещо с децата си, което не одобряваш. Ти, обаче, защо ме караш да правя нещо с децата си, което аз не одобрявам? Ти в момента искаш пари от мен, за да прилагаш своята система. Аз пари не искам от теб, за да прилагам своята система. Кой е в неморална позиция?

  85. 85 Профил на Сокола
    Сокола
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#80] от "Егати":
    А България да я подарим на циганите, а ?
    --------------------------

    Ако прочетеш коментарите назад, ще се убедиш, че повечето това искат. Но това няма да стане, защото колелото се върти и последните ще бъдат първи, демек човеко-потокът скоро ще се движи Запад- Изток.

    Само искам да застана на граничния пропуск, когато имигрантчетата започнат да се молят да ги пуснем обратно тук.

  86. 86 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1088 Неутрално

    До коментар [#84] от "Петкова":

    Нямам нищо против да правиш с децата си каквото си искаш, въпреки че ги съжалявам. Работа на държавата е да предостави услугата образование (за която плащаш с данъците си), а като не искаш да я използваш, никой не те кара да го правиш.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  87. 87 Профил на Петкова
    Петкова
    Рейтинг: 463 Неутрално

    Виж, можеш да си спестиш съжалението защото сме се погрижили децата ни да имат и детство, и добро обучение (напред са по всички предмети пред връстниците си), конкурентна и мотивираща среда, без да жертваме нито тяхната сигурност, нито тяхното възпитание. Между другото, те спокойно четат и преглеждат форумите, където участват родителите им, и, ако това те утешава, можеш да си сигурен, че ще разберат от първа ръка твоето съжаление.

    Обаче не съм съгласна, че работата на държавата е да предоставя образование. Образованието, което предлага е толкова посредствено и скъпо едновременно, че вместо да върши някаква работа, по-скоро създава проблеми. А като е монополно, допълнително вреди, защото веднъж не дава качествена услуга, а втори път забранява конкуренцията. Освен това, не е вярно, че "никой не те кара да го правиш". Този дебат нямаше въобще да съществува, ако всички недоволни от държавното образование имаха някаква реална и финансово достъпна алтернатива.

  88. 88 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1088 Неутрално

    До коментар [#87] от "Петкова":

    Aa, значи не пречел чак толкова "държавния монопол" след като сте се погрижили за децата си, а? Защо се оплаквате тогава?

    Факт е, че решението което предлагате би променило образованието на <1% от децата и затова е безмислено да се обсъжда. Факт е и че "държавното монополно" образование работи идеално в много страни и има доказателства за това. Факт е и, че _няма_ доказателства, че частното или домашното образование е по-добро.

    Нещо за оборване на тези факти можеш ли да кажеш?

    П.П. И аз съм се погрижил децата ми да имат и детство и добро обучение. Затова ходят в публично училище.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  89. 89
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  90. 90 Профил на &amp;&amp;&amp;
    &amp;&amp;&amp;
    Рейтинг: Неутрално

    Петкова,
    Казвали сте, че живеете в Щатите. Не знам колко деца се самоубиват по училищата в Щатите, но в България това, слава Богу, не е разпространен феномен. Ваша си работа как си обучавате децата. Аз мисля, че при всички положения трябва да има силно държавно образование, защото то, заедно с доброто здравеопазване за деца, са основата на меритокрацията. Когато децата се състезават не на базата на собствените си възможности, а на базата на парите на мама и тате, няма меритокрация. Интересно ми е какво е мнението ви за доказано силната образователна система на Финландия или Швеция.

  91. 91 Профил на Daskala
    Daskala
    Рейтинг: Неутрално

    Нещо НЕ ми хареса нито статията, нито отношението на г-жа Светлана Георгиева! Явно г-жата не е влизала близките 10 години в училище, а я кара само на клишета и разкази на свои познати! Пълни глупости по отношение на дисциплината - видиш ли, родителите обяснявали на децата за отношение към институцията, дрън-дрън! А чували ли сте, че родителите сами намират мед.бележки на своите мили дечица, защото примерно дечицата не могат да понасят г-жата или предмета "химия"? Че в час слушалките не слизат от ушите, в чантата има място за цигари, грим, телефон, но не и за тетрадка по всеки предмет, да не говорим за учебници! А като видите онеправданите ученици да пушат на входа на училището, тъй като е извън рамките на забранената зона, кво правите? И тук ли даскалите са виновни? А спорта бил наказание!?! Ми то си е жива мъка да влезеш в салона с 10 см токчета, направо си е наказание! Че после и проблем ти правят, че си надупчил паркета, тъпите даскали! Пък 12 клас че е излишен - да, излишен е! Нямаше да е излишен, ако случайно учениците идваха изобщо на училище повече от веднъж в месеца! Пробвайте наистина да влезете в училище, г-жо Георгиева, пък тогава пишете статии!

  92. 92 Профил на dencheff
    dencheff
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#83] от "|":

    83, не се впрягай толкова и не се надявай на смислен отговор. Споря с Петър Порумбачанов и подгласниците му Маринов и Петкова в техните сайтове: http://bgreformation.com /site/index.php и http://homeschoolingbg.com/ Само че Маринов участва във форумите им с името jeremiah, а Петкова не съм я разконспирирал. Те си живеят в собствен свят и няма да ти кажат, кой знае какво за образованието. Не биха работили за подобряването му, но критиките им ни правят внимателни.

  93. 93 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1088 Неутрално

    Интересно защо авторката намира време само по време на ядене да обяснява граматиката и дробите на децата си. Какво прави през останалото време? Изглежда и тя, както и повечето родители, разчитат изцяло на училището за образованието на децата си.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  94. 94 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1359 Неутрално

    До коментар [#83] от "|":
    "Специално от САЩ има много изследвания на резултатите на ученици от публични и частни училища, намери ги и провери дали има значителна разлика."

    Ей, комунистче лъжливо!
    В САЩ най-добре училища са ЧАСТНИ!
    Приетите в топ 10 университети там са продукт именно на такива а не на училищата по гетата че да караш хората да проверявали.

    След като изнасяш теза, ще се научиш като останалите да се аргументираш сам, а не като малоумник да искаш от останалите да ти търсят аргументи за лъжите.

    Я по-добре кажи за джамиите в L.A. и как няма да тргне саут парк заради цензурата.
    Тесногръдник такъв!

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  95. 95 Профил на Светлана
    Светлана
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#91] от "Daskala":

    Уважаеми г-н Даскал,
    Позволете ми да Ви уверя, че доста често влизам в училище и споделям личен опит. И ако обичате, зарежете клишетата за учениците гадняри. Има и нормални деца, които се измъчват в тази обстановка. Явно Вие нямате достъп до училището, а само минавате през двора му. Колкото до пушещите - всички ги виждаме. Те обикновено са под прозорците на директора, който не прави нищо по въпроса.
    Пиша Ви това, за да стане диалог. Иначе имате пълното право да не сте съгласен с текста.

    Поздрави

  96. 96 Профил на авторката
    авторката
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#93] от "|":

    Ами през останалото време съм на работа. А според Вас, ако не разчитам на училището да образова детето ми, защо плащам данъци? Вие може би не работите, а по цял ден преподавате на вашето дете?

  97. 97 Профил на Добрева
    Добрева
    Рейтинг: Неутрално

    Браво Дневник! Добра статия, полезна дискусия!

  98. 98 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1088 Неутрално

    До коментар [#94] от "Десен":

    Ей, маймун, научи се да четеш научни изследвания. Ако не можеш да се сетиш сам и ми се помолиш много, може и да ти обясня защо резултатите на частните училища са _малко_ по-добри от тези на публичните.

    Познавам много приети в топ10 университети, които са продукт именно на публични училища. Я дай статистика колко от студентите в top 10 са от частни училища. Да ти се посмеем

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  99. 99 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1088 Неутрално

    До коментар [#96] от "авторката":

    Доколкото знам повечето работи приключват в 6 вечерта. От 6 до (например) 9 има три часа. На мен ми стига и домашните да прегледам, и малко допълнително работа да свършим, и до парка да отидем.

    Ако детето ми има проблем с част от материала, намирам време да му помогна вместо да си губя времето да търся на кой друг да прехвърля вината.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  100. 100 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1088 Неутрално

    До коментар [#94] от "Десен":

    Ето ти маймуне, образовай се:

    http://www.cep-dc.org/index.cfm?fuseaction=document.showDocumentByID&nodeID=1&DocumentID=226

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK