Поуките от "черните лебеди"

Поуките от "черните лебеди"

© Иван Кутузов



В рамките на едно поколение или повече никой не се замисляше особено за Исландия. А сега само за няколко години островът на два пъти разтърси света.


Първо исландските банки се сгромолясаха - като най-драматична илюстрация на ненадеждността на нашата финансова система. После исландски вулкан изхвърли пепел в небето, принуждавайки европейските страни да затворят въздушното си пространство.


За няколко дни  континентът беше парализиран, самолетите стояха на земята, а пътниците им - блокирани на хиляди километри от своите семейства и работни места. Бизнесът постепенно замря.




Между двете случки има необичайно сходство. Ако заимстваме фраза от финансовата теория, тези събития са от вида "черен лебед": неочаквано лошо развитие, дошло отникъде, за което никой не е подготвен. И двете също така са и предупреждение за крехкостта на съвременната икономика.
Урокът сигурно е в това да усетим колко лесно цели индустрии могат да излязат от строя.


А смятахме, че сме изградили достатъчно здрави системи, за да преживеят най-лошото, което може да им се стовари. Ако въздушната блокада може да ни послужи за урок, трябва да сме й благодарни - дори и с цената на неприятностите, които преживяха хиляди хора.


Вулканът Ейяфялайокул причини хаос в огромен мащаб. След избухването му на 14 април повече от 80 000 полета бяха отменени. Разсейването на облака от пепел, която може да има фатални последици за самолетните двигатели, означаваше някои европейски летища да замрат, без никой да е наясно за колко време. И днес никой също така не знае колко дълго още вулканът ще бъде заплаха за авиацията. Последното му голямо изригване през 1821 г. продължило повече от година.


Зависимостта от авиацията


Ситуацията може да ни даде полезни уроци, стига да искаме да ги научим.


Първо, ние сме зависими от въздушния транспорт. Нашата икономика се развива благодарение на флотилия от самолети и мрежа от летища. Бизнесът се върти около срещи в хотели, близо до пистите. Документите се пренасят по въздуха. Дори и храната в бакалиите често е пристигнала предишния ден от някой друг континент.


Свикнали сме да е така и затова сме склонни да пренебрегваме неизменния фактор, че въздушните транспортни мрежи са много чувствителни. Те постоянно са изложени на рискове - от  лошо време, от технически повреди, от стачки на персонала или от терористични заговори. След атаките от 11 септември в Ню Йорк и Вашингтон трябваше да сме извлекли поуката да не бъдем толкова зависими от авиацията.


По същия начин би трябвало повече да се вслушваме и в предупрежденията на учените, специалисти по климатичните промени, за въздействието на тази дейност върху глобалното затопляне. Може би хаосът от последните няколко дни ще ни научи, че нашата икономика трябва повече да се "приземи" - както метафорично, така и буквално.


Разстоянието все още има значение


Второ, забравихме, че разстоянието има значение. Глобализацията направи света да изглежда смален. Имейлите прелитат от континент до континент само с едно премигване на окото. Социалните мрежи ни позволяват да сме приятели с хора на хиляди километри, толкова лесно, колкото и ако живееха на съседната улица. Парите прехвърчат от страна в страна, а идеите и тенденциите профучават около планетата.


Но в последните няколко дни пътят от Хелзинки до Мадрид или от Ню Йорк до Берлин се оказа изключително дълъг. Опитайте се да го изминете по старомодния начин - с кола, лодка или пеш, и ще осъзнаете, че разстоянието наистина е голямо значение. Така че - светът все още не е онова глобално село, за което го мислехме. Той е обширно място, в което и локалното често може да се озъби на глобалното.


И трето, нуждаем се от по-добра подготовка за неочакваното. Преди няколко години финансовата система се разпадна на парчета. Както сега стана с транспортната. И в двата случая причината беше нещо, което никой не е очаквал. Смятахме, че хедж фондовете могат да взривят банките, а всъщност това направиха лошите ипотеки. Мислехме, че терористите са най-голямата заплаха в авиацията, но пепелта от исландския вулкан свърши по-мащабна работа в тази посока.


"Черните лебеди" около нас


В действителност "черните лебеди" са навсякъде около нас. Повечето от енергията в Европа се доставя от Русия - това наистина ли е устойчиво в дългосрочен план? Повечето от храната ни е генно модифицирана - какво би станало, ако изведнъж открием, че вече не е безопасна?


Еврото е относително нова валута, на която й се наложи да се бори с огромния проблем, дошъл от една от най-малките икономики в ЕС - гръцката. Случат ли се още половин дузина различни типове кризи, това би означавало, че повечето пари на континента разчитат на нещо, което вече не работи.


Всъщност всички неочаквани събития са скрити в сенките. Те са опасни най-вече защото са неочаквани. И ако мислим повече за заплахите, не само по-успешно ще ги предвиждаме, но ще намерим и пътища да намалим уязвимостта си.


Въздушният транспорт е полезен. Той е най-бързият и обикновено най-евтиният начин да достигнеш до всяка точка в света. Но едва ли трябва да сме толкова зависими от него, колкото сега. Не бива изцяло да разчитаме на една-единствена мрежа, независимо дали е финансова или технологична. Това би трябвало да е очевидно за всекиго. Но понякога е нужно нещо могъщо колкото изригване на вулкан, за да схванем нещо просто.


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (47)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на ARRI
    ARRI
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    //В действителност "черните лебеди" са навсякъде около нас. Повечето от енергията в Европа се доставя от Русия - това наистина ли е устойчиво в дългосрочен план? Повечето от храната ни е генно модифицирана - какво би станало, ако изведнъж открием, че вече не е безопасна?//

    Кофтито е , че не сме далновидни . И късно тръгнахме да откриваме топлата вода . Дано поне , на финалната права да се осъзнаем ........ А имаме доста матр'ял за поемане и асимилиране от окованите ни мозъчета........

    Плащат ми от швейцарското посолство да пропагандирам ПРЯКАТА ДЕМОКРАЦИЯ ! Признавам, че трол-я в тяхна полза с/у 5 франка на пост!
  2. 2 Профил на ARRI
    ARRI
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    П.П. ЧОВЕЦИ , имаме още време да се осъзнаем , да не рИвем после , че отново сме загубили ''играта''......

    Плащат ми от швейцарското посолство да пропагандирам ПРЯКАТА ДЕМОКРАЦИЯ ! Признавам, че трол-я в тяхна полза с/у 5 франка на пост!
  3. 3 Профил на тревата
    *****
    Весело

    До коментар [#1] от "ARRI":

    Как си се напушил.Попрекалил си много.Личи ти от километър.

  4. 4 Профил на Сокола
    *****
    Неутрално

    Цялото ЕС е един черен лебед яхнат от слон ...

  5. 5 Профил на Demokrat
    Demokrat
    Рейтинг: 838 Любопитно


    Човекът ни казва, че винаги е по-добре да имаш повече от едно яйце и, че е добре да не слагаш всичките си яйца в една кошница.

    Ето написах го с много по-малко думи.
    Но какво предлага?
    Каква кауза да защитаваме - за вятърна енергия, за свръхбързи влакове, за спестявания извън банки.
    Аз поне не разбрах!

    Само платени и/или умствено увредени лица могат да пишат в подкрепа на БКП и нейните производни Атака/ДпС/ГЕРБ. Ще дойде ден и... всекиму според заслугите!
  6. 6 Профил на ARRI
    ARRI
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    До коментар [#3] от "тревата":

    Не съм се напушил . Това , че не ме разбираш , идва от начина на мислене и виждане . Моят и твоят мозък , работят на различни честоти . Твойто мислещо '' устройство '' е доста оковано и манипулирано , да не кажа зомбирано и промито . А мойто ''устройство'' си е свободно и разсъждава правилно . От тук идва разминаването и си мислиш , че съм напушен .

    Плащат ми от швейцарското посолство да пропагандирам ПРЯКАТА ДЕМОКРАЦИЯ ! Признавам, че трол-я в тяхна полза с/у 5 франка на пост!
  7. 7 Профил на "активността" понякога пречи
    *****
    Неутрално

    До коментар [#2] от "ARRI":

    ----------
    ако публикуваш по-малко душевни полюции - ще СИ (ни) направиш неоценима услуга

  8. 8 Профил на Aleks
    *****
    Любопитно

    Черният лебед изплува от мъглата над Смоленск!
    Изключитена тема за логичен размисъл!

  9. 9 Профил на Раз печки, раз кюнци
    *****
    Неутрално

    Насим Талеб слушайте.. книгата му е призната от всички критици за една от най-добрите във финансовия свят.

  10. 10 Профил на Сашо
    *****
    Неутрално

    Много от тия "черни лебеди" всъщност не са нито черни, нито са лебеди. Сума народ предупреждава далеч преди 2008, че централизираната банкова система, предвождана от федералния резерв, комбинирана с уолстрийтското шикалкавене са бомба със закъснител - хората излязоха прави.

    Е, заспал вулкан винаги може да изригне отново разбира се, аз не виждам къде е тук "черния лебед"? Реакцията от страна на регулаторните органи е пресилена, меко казано. И като се има пред вид, че същата служба, за която стана ясно, че нагласява резултати, измисля си едни цифри и пренебрегва други, само и само да подклажда истерията за антропогенното глобално затопляне, е в основата на затварянето на европейското въздушно пространство заради облаците вулканична пепел, то можем да не се съмняваме, че колкото наистина имаше пандемия от свински грип, толкова и опасността за въздухоплаването е съществувала реално.

    А колкото за руския монопол върху европейската енергия, колкото повече продажници като хер Шрьодер въртят гешефти с Газпром, толкова повече ще усилва монополизирането.

  11. 11 Профил на Kurt
    Kurt
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Готина статия.

    Половината работа за достигане до правилни решения е умението да си задаваш правилни въпроси. Статията, макар и да не ни предлага решения, ни дава първата необходима половина.

  12. 12 Профил на към #11
    *****
    Неутрално

    Не е вярно - Правилния въпрос е по-голяма част от решаването на проблема.
    Иначе отговора го знаят мнозина и той е :42 !
    Но въпроса още не е намерен

  13. 13 Профил на Ocean department
    *****
    Весело

    "Но понякога е нужно нещо могъщо колкото изригване на вулкан, за да схванем нещо просто"

    Да, винаги съм се чудил кога европейците ще схванат , че да караш кола с автоматик е безкрайно по-удобно , отколкото кола с ръчни скорости. Тогава и разстоянието от Хелзинки до Мадрид няма да ти се вижда толкоз голямо.

  14. 14 Профил на GN
    *****
    Неутрално

    Тази статия поражда много въпроси,не само стандартните,които разглежда.И наистина вече трябва да си задаваме правилните въпроси,и всеки за себе си да намира отговорите.Трябва да мислим самостоятелно,а не да приемаме за верни отговорите, които ни предлагат медиите.

  15. 15 Профил на ?? горния
    *****
    Неутрално

    Какно си искал да кажеш само ти си знаеш

  16. 16 Профил на kokorbashiyata
    kokorbashiyata
    Рейтинг: 531 Неутрално

    Сашо, опасността за въздухоплаването е повече от реална. Вулканичничните частици прах са абразивни и могат най-малкото да причинят доста козметични щети на самолета. Отделно, че попадайки в двигателите могат да ги унищожат, тъй като освен абразивното си въздействие топят от високата температура, наслагват и блокират всички движещи се части.

  17. 17 Профил на Крем 21
    *****
    Неутрално

    Авторът говори да не сме толкова зависими от авиацията. Но не споменава, че хеликоптерите са единствената връзка между отделни малки градчета у нас, и че някои родилки се надяват само на хеликоптерен превоз!
    Авторът отбеляза,че Европа не трябваше да допусне толкова голяма енергийна зависимост от Русия, но забрави да попита кой остави Валентин Златев да определя цените на дизела у нас?

  18. 18 Профил на 006,5
    *****
    Неутрално

    За разлика от други смислени статии на Петя, Люба, Стояна, под тази не четем:
    "Браво, Матю"...." Поредната изключителна статия на Матю"....."Матю, благодаря, че те има"......Браво, Дневник, че още имате такива журналисти" и т.н.
    Умната мисъл няма нужда от излишна заря, има нужда от четене, от повече очи !

  19. 19 Профил на drake
    drake
    Рейтинг: 740 Неутрално

    Метафората с черния лебед не е фраза от финансовата теория а от философията. И по-специално от Дейвид Хюм, който е писал за проблема с черния лебед през 18 век. Той илюстрира проблема за индукцията: ако видим голям брой бели лебеди ще заключим ,че всички лебеди са бели. Но откриването на черен лебед опровергава това.
    Иначе книгата на Талеб не е лоша за разлика от самия Талеб, който се смята за много по-умен от хората около него. Не случайно е бил бивш "работник" на Wall Street, който се е занимавал с Монте Карло симулации. Егото му поне е такова.

    Иначе статията не е лоша, но не казва нищо ново освен да обърква читателите с това що е то "черен лебед"

  20. 20 Профил на a tuk kak e
    *****
    Неутрално

    Как ли се нарича най-големият български черен лебед наскоро внесен от чужбина - май се нарича Симеон Дянков Извиняващия се Той сега се е притаил и пише една много сложна и тайничка конвергентна Програма под диктовката на уолстрийтските тарикати Темата на програмата е как да привнесем кризата на българските диваци и да ограбим валутния им резерв Не че е голям но все е нещо

  21. 21 Профил на мислител
    *****
    Любопитно

    Аз пък нищо не разбрах.Лебеди,млебеди.Сигрно,трябва много да мисля.И да си задавам,правилни въпроси.

  22. 22 Профил на Баткоти
    *****
    Неутрално

    До коментар [#1] от "ARRI":

    Коментара ти е нубски тоя път... Кои "ние" не сме далновидни ? А лафа за топлата вода е просто клише.
    Човекът апелира просто да се намали темпото. Да се зареже малко грандоманията и да се преосмислят добрите стари начини за правене на "нещата" в политиката и икономиката.
    Никой не може да "изнасилва" историята. Всяко нещо има нужда от своето време да узрее. Дори и най-бързо протичащите процеси в обществото.

  23. 23 Профил на ...
    *****
    Весело

    До коментар [#17] от "Крем 21":

    дреме му на автора за тези неща, колкото на теб за зъбобола на някой племенен шаман в амазонка

  24. 24 Профил на инж. Филип
    инж. Филип
    Рейтинг: 426 Неутрално

    По-добре зависим от руската енергия, отколкото руски за първи чужд или втори матерен.

    Гледам доста народ се ориентира към летищата днешно време. Пожелавам им успех!
  25. 25 Профил на Graovec
    *****
    Весело

    я викам да прокопаме един тунел поо Атлантико със спирка в Куба и един до Австралия...у Перник толко миньори имаше...сите са без работа...има да копаме ...миньор е моя татко миньор ще съм и аз...айде на тунелите с железницата...
    После бате Бойко, че дойде да резне лентата...че е по-тържествено и от Лувъро...

  26. 26 Профил на Frank Zappa
    Frank Zappa
    Рейтинг: 1107 Неутрално

    До коментар [#19] от "drake":

    Следвайки заръките на емпиричния скептицизъм сте длъжен да си зададете доста въпроси, на които съответно да си отговорите, за да достигнете до простото зключение, че Талеб е един доста премерен и балансиран джентълмен!

    Кандидат за член на ПП Четвърти километър
  27. 27 Профил на koi toi
    *****
    Неутрално

    Абе черния лебед Дянков ченге ли е или мултак или и двете

  28. 28 Профил на Frank Zappa
    Frank Zappa
    Рейтинг: 1107 Неутрално

    До коментар [#18] от "006,5":

    За съжаление г-н Лин нищо не е открил! И поради този факт няма защо да му се кланяме и радваме! Той просто доста добре интерпретира една прекрасна книга, което от своя страна е похвално, че някой изобщо се замисля, колко наистина сме заблудени в незнанието за знанието си!

    Що се отнася до журналята в Капитал и Дневник!?

    От време на време ни дават прекрасни поводи да им се радваме на смелите анализи и статии, които пишат когато трябва да защитават интересите на Икономедия.

    И... недотам достойните поръчкови/платени материали, с които ни хвърлят прах в очите!

    Това е! Бъдете скептични! Но разумно скептични към всичко, което поднасят...

    Кандидат за член на ПП Четвърти километър
  29. 29 Профил на инж. Филип
    инж. Филип
    Рейтинг: 426 Неутрално

    До коментар [#27] от "koi toi":

    Странно как през 1988г. Дянков отива да учи на запад?

    Гледам доста народ се ориентира към летищата днешно време. Пожелавам им успех!
  30. 30 Профил на веско
    *****
    Неутрално

    Всичко е въпрос на анализ изгоди и разходи. Ако щетите от този черен лебед - вулкана - са 2 млрд.лв., дали си е заслужавало застраховане срещу неговите последици на стойност да кажем 20 млрд. лв - повече хотели край летищата, алтернативен на самолетния транспорт, който да поеме неизвозените и т.н. И това при положение че такива неочаквани събития с големи последици са изключително рядко случващи се. Това е въпросът? Представете си земетресение от 10 степен. Възможно ли е всички ресурси на една икономика да се насочат към минимизиране на последиците от един такъв черен лебед? Не е възможно. За пепелта - предполагам че съ възможни технологии, които да направят безпроблемно летенето през вулканични облаци. Но ще струват много пари. Много повече от 2 млрд. евро загуби от 6 дневен блокаж на полетите. Еми това е. Застраховаш се в някаква степен? Я се замислете - колко от вас и кави засраховки имат. Срещу всички ли възможни събития. Ами, че тя заплатата за застраховки няма да ти стигне.

  31. 31 Профил на кафе
    *****
    Весело

    Повечето коментари,под тази статия ме разсмяха.Много добре се вижда,че не сте разбрали същноста на статията,но е похвално,че сте се изказали.Научете се да четете между редовете.Не коментирайте газта,транспорта и самолетите.Това е само фасадата.Някой по-горе е написал,че трябва да се задават правилни въпроси,и е така.А повечето от вас,и това им е трудно да схванат.

  32. 32 Профил на чай с бисквити
    *****
    Неутрално

    Съгласен съм с кафе Черните лебеди са добра алегория и добра база за по-абстрактно разсъждение
    Например - как комунистическите грозни патета от Симеоново и ВИФ се превърнаха в капиталистически и прозападни черни лебеди На Запад ги наличат йесмени и ги презират но ги търпят защото са продажни и послушни

  33. 33 Профил на BG
    *****
    Неутрално

    Който се радва на кредити и аутсорсинг и гордо обяснява на околните, че сега "така се прави" и който не го прави е изостанал и заблуден накрая си плаща.

  34. 34 Профил на Do koi toi
    *****
    Неутрално

    Племенник е на Кристалина...ей, и публичните тайни взеха да се разпространяват бавно....

  35. 35 Профил на ARRI
    ARRI
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    До коментар [#22] от "Баткоти":

    Не искам да споря , но за мен ''съкровищата'' са на дъното , а не на повърхноста на океана . По по-различен начин ги четя и виждам нещата . И не си прав с това намаляне на темпото , напротив много сме изостанали . Нашата цивилизация е като абориген пред уап топ . И не говоря само технически , а и във всяко друго отношение . Сори , аз така ги разбирам нещата .

    Плащат ми от швейцарското посолство да пропагандирам ПРЯКАТА ДЕМОКРАЦИЯ ! Признавам, че трол-я в тяхна полза с/у 5 франка на пост!
  36. 36 Профил на Момчил89
    Момчил89
    Рейтинг: 589 Любопитно

    Ами няма предпазване от тези бедствия. Какво ще направят хората по суша ли ще пътуват? Бавно е и други проблеми разни има. Съвсем нормално е такова глобално събитие да засегне поне една инфраструктура. Природа не е човешка дейност . Случва се 1 път на век примерно и винаги се е случвало и ще се случва.

    Драконови закони ще оправят държавата!
  37. 37 Профил на gara
    *****
    Неутрално
  38. 38 Профил на Момчил89
    Момчил89
    Рейтинг: 589 Весело

    До коментар [#37] от "gara":

    Кой и защо е атеист?

    Драконови закони ще оправят държавата!
  39. 39 Профил на Фанфан Лалето
    *****
    Разстроено

    Много по-полезно е да се говори с конкретни примери. Един такъв "Черен лебед" бе докаран от далечна Исландия за да служи за подставено лице в полза на "патриотичното" правителство на още по-патриота Сакскобурготски за да "приватизира" БТК на безценица. След това пресметливите момчета на този нереализирал се цар, препродадоха държавното предприятие и си поделиха с "Исландския лебед" няколко стотин хиляди евра за сметка на българските овци!

  40. 40 Профил на Питанка
    *****
    Неутрално

    "Икономедиа" и Прокопиев чия маша са?

    Коя е най-независимата медиа в България?

  41. 41 Профил на инж.Бъчваров
    *****
    Неутрално

    Съграждани, метафората за "Черният лебед" е философска категория... Прочетох в НЕТА , че в момента едни от най-скъпите Круизи /Туристически пътувания са до ИСЛАНДИЯ! След като се доказало , че "Продуктите" , които изхвърля в момента Вулканът са изключително полезни за здравето на Човека , на ТАМ са се насочили най-богатите на Планетата. Значи , "Черният лебед" е относителна категория , за едни е Разрушителната сила , а за другите е Съзидателната сила , в зависимост на фазата на Личностно / Кармичното или Общественото / Историческото развитие се намира Индивидът/Държавата в моментът на АТАКАТА НА "ЧЕРНИЯТ ЛЕБЕД"...А сега за един НАШ НАЦИОНАЛЕН "ЧЕРЕН ЛЕБЕД" , с който се "БОРИ" Правителството : Тове е "Съкръщението в Държавният Апарат" и "Очакванията" от този "храбър" АКТ: В Теорията на управление на Човешките организации , има един ЗАКОН , известен като : " 20/80" . Интерпретира се като : "с 20 процента от Човешкият ресурс се върши 80 процента от планираната работа" в дадена Организация . Пример: ако Организацията се състои от 100 служители , само 20 служители вършат 80 процента от работата , а за останалите остават само 20 процента и да "играят" различни "игрички" :"Клоунът" , "Свалячът" , "Дашната" ,"Играчът" и др. ...Сигурно вече на ресорният "Служител" в Правителството Му светнаха очичките:" Ха така , сега Тази Организация ще я съкратим на половина , ще я направим с 50 служители и ще икономисаме от Фонд работна заплата ! Но, Чудно /?/ , в "Освежената " Организация , вече 10 служители /20%/ започват да вършат 80% от планираната работа. До тук ,"добре" , но ако в Тази Организация не се въведе Научна организация на трудът и задължително внедряване на нови , по- ефективни , по-производителни устройства /хардуер и софтуер/ , които да олекотяват/оптимизират дейността им , ако само се направи "СЪКРЪЩЕНИЯТА" , без "МОДЕРНИЗАЦИЯТА" на Технологичният парк , рязко ще скочи процентът на БРАК в дейността на Тази Организация , тъй като Служителите/"ПЧЕЛИЧКИ"; ще са два пъти по-натоварени , по-бързо ще се уморяват и ще предизвикват БРАК при вземането на решения ....Нима това не се изучава в така наречените "Икономически образования"?...примери за "Черни лебеди" има много , стига Тези от които зависи Управлението и Съдбата на хората да имат ИНТУИЦИЯ/ТРЕТО ОКО да ги забележат навреме... /с почит:инж. Бъчваров,Казанлък/

  42. 42 Профил на Баба Гицка
    *****
    Неутрално

    Да живее бурканбанк!Затваряй евра в буркани и крий на тавани.И стига сте фърчали с тез самолети по света и унас,имате си лаптопи,телевизори,каквой туй скитосване!

  43. 43 Профил на 7
    *****
    Неутрално

    Соларна криза: http://borsi.dir.bg/_wm/library/item.php?did=489178&df=8&dflid=3

    Представете си, че сте модерен човек ползващ всички, или повечето блага на 21 век и изведнъж света ви се обръща и се връщате в 1970 година, но без да сте подготвен за това. Или пък още по-назад, в 50-те години, 20-те, или направо в 19 век.
    Как ще реагирате? Как ще реагират хората около вас, близките ви, политиците, банкерите и пазарите?
    Смятате, че не е възможно ли? Въпроса е не дали, а кога това ще се случи.

    Представете си следната ситуация:

    Излизате от работа и искате да се обадите на жена си, а вашият мобилен телефон или не иска да работи, или се чува само отчайващо пукане и пращене, или пък ви свързва с други абонати, но не и със съпругата ви!
    Зарязвате опитите си и отивате до близкия банкомат, за да изтеглите пари за вечеря. Банкоматът обаче не работи! Отивате до друг, той работи, но вместо исканата от вас сума от 50 лева, изплюва 400, след което на порции започва да бълва пари, докато те не свършат в търбуха му. Ще сте изумен, нали? Изумлението ви обаче няма да свърши до тук. Изведнъж усещате, че светът около вас не е същият! Светофарът на познатото старо кръстовище не работи, няколко нови автомобила са запречили улицата, а собствениците им се суетят безпомощно около тях. Пристигналият полицай се опитва да се свърже с колегите си по радиостанцията си, но отново безполезно. Гледате известно време суматохата, а после бавно тръгвате към къщи, а светът около вас е все по-странен. Спрели по платното автомобили, изнервени или учудени лица на хора, опитващи се да се свържат с пътна помощ или близките си. Уплашени погледи. Влизате в близкия супер, решил да пазарите вечерята, пълните количката си и решавате да платите на касата с карта.
    Невъзможно! Картата показва, че нямате наличност или апаратът въобще не работи. Докато плащате в брой токът изведнъж спира. Вътре свети само все още дневното слънце. Десетките хладилни витрини и осветление не работят. "Какво става?" - питате вие, а всеки около вас вдига рамене.
    Влизате в близката банка, за да съобщите за проблемите с дебитната или кредитната ви карта. Вътре обаче е тъмно и само изплашените погледи на служителките ви показват, че и тук нещата не са наред.
    Отивате си в къщи и когато след няколко дни пускат тока се оказва, че електрониката у вас - телевизори, компютри, плеъри, дори домофона ви и електронната ви ключалка не работи.

    Какво всъщност се случва?

    Отдавна съм се интересувал от влиянието на слънцето върху живота ни, търсейки зависимости, които биха ни засегнали като борсови спекуланти.

    Тези дни в разговор с мой приятел и ученик, служител в IBM обсъждахме хипотетични ситуации за влиянието на слънчевите бури върху хората и икономиката.
    Сам запален анализатор, познатият ми сподели следния факт - При висока слънчева активност имат много работа и проблеми (той е компютърен специалист по професия), при слаба, нямат работа или е слаба.
    С интерес ще следя неговите наблюдения, още повече той се закани да напише една дълга и подробна статия върху влиянието на слънцето върху електрониката, която сигурно ще прочетем с интерес.

    Нищо ново под слънцето.

    Както се знае от древни легенди и исторически записи, човешките дейности, институции и технологии винаги са били жертва на неблагоприятните природни условия.
    Около средата на 19-ти век, обаче, обществото в развитите части на света, става уязвима към различен вид на екстремно явление.

    От 28 август до 2 септември, множество петна и слънчева факли са били наблюдавани на слънцето. В 11:18 часа, в безоблачно хубаво утро, четвъртък, 1-ви септември 1859 година, 33-годишният Ричард Карингтън, астроном от Англия е в частната си обсерватория. Както обикновено, във всеки слънчев ден, телескопът проектира на 11-инча широк-образ на слънцето върху екран. Нея сутрин Карингтън, наблюдава огромна група от слънчевите петна. Изведнъж пред очите му, две блестящи мъниста на ослепително бяла светлина се появяват през слънчевите петна, много бързо, и след миг стават бъбрековидни. Осъзнавайки, че е бил свидетел на нещо безпрецедентно, объркан и изненадан Карингтън по-късно пише - "Аз се завтекох да намеря някой, който да види това заедно с мен. На връщане, в рамките на само 60 секунди, бях изумен да открия, че явлението вече е много променено и отслабва."

    Точно преди зазоряване на следващия ден, небето над планетата Земя, избухва в червено, зелено и лилаво така брилянтно, че вестниците могат да се четат толкова лесно, колкото и през деня.
    Зашеметяващи северни сияния се наблюдават дори и в тропическите ширини над Куба, Бахамските острови, Ямайка, Ел Салвадор, и Хавай.
    Сиянието над Скалистите планини в САЩ е толкова силно, че миньорите златотърсачи се събуждат и започват да си правят закуска защото мислят, че утрото настъпва.
    Светлината била така силна, че можело нощем да се чете вестник без проблем по улиците на Лондон, все едно е обед.

    Още по-объркващо!

    Телеграфни системи по цял свят са побъркват.
    На места, в офисите на телеграфистите в Европа и САЩ прехвърчат искри и пламва хартиената лента, стават пожари и дори когато телеграфистите откачат батериите по кабелите, се индуцира електрически ток в проводника, до степен още да се изпращат съобщения.

    Това е най-силното слънчево изригване през последните 500 години.

    За щастие на хората от 1859 година, електрическо оборудване е грубо и електромагнитни импулси (ЕМИ) причиняват малко щети.
    Днес мили от кабели опасват земята и ние сме много по- зависими от техниката и електрониката от всеки друг път. По-зависими и по-уязвими.

    Телефони - В 7:04 ч. на 15 май 1921 година САЩ. Цялата система изляла от строя, последвана от пожар в контролната кула на ул. "57-ми и Парк Авеню. Пламък обхваща таблото и запалване на цяла сграда, със загуба от $ 6,000. Зад океана, в Швеция, телефонна станция изгаря, като освен това прекъсва телефона и телеграфа с по-голямата част на Европа, оставяйки Швеция изолирана.
    През 1942 година слънчева буря нарушава работата на съюзническите радари в Англия. Mоже би само подобни проблеми и липсата на информация са спрели Луфтвафе да атакува.
    В 1960 г., слънчевата буря е отразена в големи радио смущения и аномалии, забелязвани и в България.
    На 4 август, 1972, много по- слабо изригване нокаутира телекомуникациите в Илинойс. Подобни пристъпи на 13 март, 1989, провокирани от геомагнитни бури, прекъсват електрическа мощност Квебек, оставяйки 6 милиона души в тъмнина, в продължение на 9 часа.
    Геомагнитна буря, през месец май 1921, която е десет пъти по-силна от бурята поразила в 1989 Квебек, подпалва старите, вече забравени от нас телефонни централи, прекъсвайки връзките, предизвиквайки пожари и хвърляйки в паника телефонистките.
    Друга слънчева буря удря до разтопяване и пожар трансформатори в Ню Джърси.
    През декември 2005 г., друга слънчева буря прекъсва спътник и изкарва от строя Глобалната система за позициониране (GPS), като навигационните сигнали спират за около 10 минути.

    Вече, предполагам, ви е ясно, че повторение на събитието от 1859, може да причини катастрофа в размери, които светът никога не е виждал и това ще е криза точно обратното на това, което ще сме свикнали да виждаме. Обикновено по-слабо развитите региони на света са най-уязвими на природни бедствия, но този път жертва ще бъдат технологиите, дори от много по-слабо изригване в сравнение с това от преди 150 години.
    Според проучване, едно изригване би нокаутирало 300 ключови трансформатора в рамките на около 90 секунди, прекъсвайки електроенергията на повече от 130 милиона души в САЩ. От този момент, часовникът ще тиктака за Америка, Европа и за цивилизования свят въобще.

    Слънчевите бури са изблици на енергия и материя, която е избягала от слънцето и може да се насочи към Земята, където дори и слаби бури могат да повредят сателитите и електрическите мрежи, смущения комуникации, ел. захранване и GPS.
    Един силен взрив на "слънчевия вятър" може да застраши националната сигурност, транспортни, финансови услуги и други основни функции.
    Необичайно дългото, дълбоко затишие на слънцето последните години, можем лесно да обясним с дъното на слънчевия цикъл, като пика по прогнози ще е в края на 2011 или средата на 2012. По прогнози следващия цикъл ще бъде "умерено слаб" и с не много изригвания. По прогнози пак, през май 2013 година ще имаме 90 изригвания средно на ден.
    Най-честите мерки за интензивност на един слънчев цикъл е броят на слънчевите петна. Повече петна и до Земята достига повишена магнитна дейност. Колкото повече петна има, толкова по-вероятно е, че слънчеви бури ще се случват, но и може да се случи голям ураган по всяко време.

    Ами ако магнитна буря подобна на тази от май 1921 възникне днес?

    Проблемът започва с електрическата мрежа. "Електрическата енергия, е крайъгълен камък на цивилизацията ни, от която зависят почти всички други инфраструктури и услуги. За съжаление, тя е особено уязвима към геомагнитни бури. Те могат да предизвикат топене на медните намотки в трансформатори и да са в основата на много енергийни системи и за дистрибуцията на електроенергия.
    Електрическите мрежи днес са по-уязвими от всякога. Проблемът е, взаимосвързаност. Взаимосвързаността прави системата, податлива на големи каскадни прекъсвания.

    Проблеми

    Проблем 1, веднага и за някои хора, е питейна вода.
    Всеки, който живее в апартамент на високо и където водата трябва да се изпомпва, за да го достигне, ще бъде отрязан веднага.
    За останалите, питейна вода все ще идва може би за половин ден. При липсата на електричество за изпомпване на вода от язовири или от кладенци водния проблем е сигурен.
    Транспорт и храни. Ще спрат влаковете, а много възли управляващи транспорта ще са извън строя. В наше време, когато се стремим да сме максимално ефективни, това ще означава, че рафтовете в супермаркетите ще се опразнят много бързо. Камионите, може би, ще вървят, но в мига, когато горивото им свърши няма да могат да зареждат, защото помпите в бензиностанциите няма да работят.
    За болниците, това би означавало смърт за някой пациенти, спиране на жизненоважни уреди, а лекари и технически персонал ще са безпомощни.

    Истински шокиращо заключение е, че цялата тази ситуация не би се подобрила в продължение на месеци, може би и години. Разтопените и изгорели трансформатори не могат да се поправят, а само могат да се заменят. Дори да има няколко резервни трансформатора наоколо, инсталирането на нов отнема, на добре обучен екип, седмица или повече. А ако няма екип наблизо или той е претрупан с работа (както и би било)?
    В рамките на един месец, максимум, резервните трансформатори (ако въобще ги има) ще бъдат изчерпани. Останалите ще трябва да бъдат построени по поръчка, нещо, което може да отнеме до 12 месеца!

    Дори, когато някои системи са способни да получават власт отново, няма гаранция, ще има кой да дава. Почти всички тръбопроводи за природен газ и гориво изискват електричество, за да работят. Въглищните електроцентрали, обикновено държат резерви въглища за 30 дни, но без транспортните системи (работещи с гориво), ще бъдат без ток във втория месец.
    При липсата на енергия за отопление, охлаждане или хладилни системи за запазване на храните, хората биха могли да започнат да умират в рамките на дни.
    Има непосредствена опасност за тези, които разчитат на медикаменти. Бързоразвалящите се лекарства, като инсулин например, скоро ще бъдат с дефицит. В Европа има, може би, около един милион хора с диабет. Без производство, разпространение и съхранение на инсулин, животът им е изложен на огромен риск.

    Електропреносните мрежи в Европа, тези в САЩ и Канада са силно свързани помежду си и изключително уязвими към каскадни спирания. Спиранията на тока в средата на десетилетията го показаха, когато едно спиране на електричеството в Италия засегна и Франция и Швейцария.
    Шансовете за повторение на събитието от 1859 година са 1 на 500, но и много по-слаби, като това в 1921 година, могат значително да засегнат нас, света от който сме се обградили, както и финансовата ни система, много и силно зависима от електрониката.

    Загуби

    Общият икономически ефект загуби, в първата година след бурята може да достигне 2 трилиона долара.

    А може и много повече.

    Някои от проблемите ще се коригират сами, с избледняване на бурята (зависи колко би била силна).
    Радиото, телевизията и GPS системите може да се възстановят сравнително бързо, но пак зависи от размера на бурята и пораженията, които е нанесла и върху електрониката.

    Силна буря би могла да извади електрониката въобще от играта.
    В днешния свят, така силно обвързан с високите технологии, това ще е удар с ужасна сила.
    Мисля много от вас са запознати с въздействието на силен електромагнитен импулс върху електронните компоненти.

    Това ще означава, че много от днешните автомобили няма да могат да запалят. Мобилните телефони ще са безполезни. Вън от строя ще телевизори, радио, системи за сигурност, противопожарни системи, болнично оборудване, електронните ключалки на входните врати на жилището ви. Буквално може да изпържи спътниците в орбита и да прекъсне комуникациите ни за години напред. Компютърните сървъри, настолния ви домашен компютър и лаптопа който носите. Такъв удар ще остави хората в асансьорите, в хотелските стаи с електронно заключване. Ще удари модерните компютъризирани и технологични ферми, от което последствията за селското стопанство ще са значителни. Ръчния часовник на ръката ви също може да спре, а по липса на съобщения пожарните и без това претоварени с работа няма да могат да получат информация за хилядите пожари избухнали едновременно.
    Ако самите противопожарни служби могат да работят въобще! Как би реагирала електрониката в стотиците хиляди самолети пълни с пасажери и намиращи се във въздуха?

    Горната сума със загубите е само приблизителна и чисто теоретична.
    Как ще се отрази на пазарите подобно природно явления трудно може да предвидим.
    И докато в 1921 година, или в 1859 сделките на борсата се извършват по телефона, лично, или по телеграфа, а банковите преводи, в брой или с чекове, то в днешно време, с компютърните терминали, банкови преводи, за търговия, електронни платформи прехвърлящи милиони за секунди положението може да се окаже фатално за милиони хора. Самите борси ще замрат, банковите преводи също, но ако това би било по-малката беда, то кой би се заел да разплете стотиците хиляди сделки, изпарили се за секунда, или грешките които биха се допуснали, заради бурята?
    Как би се възстановила информацията при брокери и банкери?
    Къде биха били личните ви спестявания, банкови сметки, акциите ви, облигациите ви, парите ви, ако подобен удар се стовари?
    Какво би станало с информацията за тях?
    Да приемем обаче, че една такава буря би била по-слаба и подобна на тази от 1960 година.
    Тогава е имало на моменти сериозни смущения в радиопредаванията и телевизията, както и са наблюдавани странни аномалии.
    И ако в 1960 година електрониката не е така навлязла в бита на хората, то днес положението е съвсем друго.
    Мобилни оператори, комуникационни и информационни компании - всички те ще са с нарушена работа, а какво отражение може да даде това на бизнеса им, на техните акционери и на техните клиенти тепърва може да се мисли.

    Надеждното прогнозиране е от ключово значение.

    Ако спътниците ни предупредят, то може да се вземат мерки за намаляване на щетите - например, прекъсват се кабели, екранира се уязвимата електроника или се прекъсва захранването към важен хардуер. По-добре няколко часа без електричество, отколкото няколко седмици или месеца.
    В момента НАСА има флотилия от космически кораб за изследване на слънцето и неговите изригвания, който могат да ни предупредят. Проблемът е готови ли сме да посрещнем тази опасност и готови ли сме да се справим с нея? Ще имаме броени мунути за реакция.

    В момента никой не знае кога следващата супер слънчева буря ще избухне. Тя може да бъде след 100 години, или само след 100 часа.
    Идващия слънчев цикъл ще бъде от 30 до 50% по-силна от последния. Какво точно ще се случи не знаем.

  44. 44 Профил на -
    *****
    Неутрално

    Егати глупавата статуя!

  45. 45
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  46. 46 Профил на virgin
    *****
    Весело

    Ó6те не е измислен на4ин да се спре надпреварата всред конкурентите в един и са6т бран6. Като го измислите, 6те ограни4ите и използването на вазду6ния транспорт.

  47. 47 Профил на за революция
    *****
    Неутрално




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK