Започнали сме да губим цивилизованост*

Започнали сме да губим цивилизованост*

© Иван Кутузов



Има един проблем, който е всеобщ и се разпростира върху цялостната политика у нас. Tой е свързан с тоталната икономизация на политиката. Политиката дотолкова е редуцирала целите си, че те изискват единствено и само икономическо оцеляване. Тя е станала съвършено икономизирана сфера.


А това е проблем за Европа и за една европейска страна. Защото държавата има една основна цел и тя е  да усвоява територията, на която се намира, като я цивилизова. Българската държава от 102 години, откакто е независима, все се опитва да овладее тази територия посредством цивилизоване и усъвършенстване на селищата.


Тези градове са градове благодарение на това, че животът в тях функционира по определен начин, който е в по-голяма степен цивилизован, отколкото в други места. И дори когато се казва, че това е било направено силово по времето на социализма, ние можем да направим за практическо удобство едно важно различаване – да усвоим постижението, като осъдим насилствения начин, по който се е стигнало до него, но не бива с осъждането на начина да се отказваме и от достижението.




Става дума за това, че преди да имаме професионален театър, ние имаме градове. Броят на градовете става все по-малък, защото


все по-малко селища в страната функционират като градове


Защото един град има сложна система на функциониране и взаимодействия, като например това, че хората ходят на театър, ходят на концерти, имат някакви социални взаимодействия помежду си.


Хората все повече се откъсват от тези социални режими, обособяват се, тоест социалната тъкан се къса тъкмо защото такива институции все повече се отнемат. Така тези градове започват да се свиват и постигнатата в някаква степен цивилизованост започва да се губи.


Днес може да няма театри, утре може да започнат да не се издават книги, без много неща може
Въпросът за ограничаването в бюджетните разходи, както всички разбираме, е важен. Но аргументите според мен започват да се изкривяват.


Защото, ако махнем всички неща, без които можем да живеем, с какво ще останем. Шекспир в "Крал Лир" казва: "Вземи му на човека всичко друго освен необходимото в живота и той ще заживее като скота." Точно това се случва сега.


Всичко, без което може, се маха и това, което остава, ни довежда до едно все по-нецивилизовано живеене, което една държава с цивилизационни претенции не може да си позволи да направи.


Че ситуацията е тежка финансово, се разбира. Справянето с такива бюджети действително изисква съкращения. Но политическият мандат се състои именно в това - да се вземат решения къде и какво. Сега има едно решение, с което всички сфери се режат еднакво.


При такъв тип политика обаче съществува следният проблем: можеш да загубиш позиции, които са завладени, а ще ти трябват след това трайно.


Вярно е, че управлението на голяма част от театрите е неефективно, това е факт. Това, което аз оспорвам, е логиката, че където има неефективно управление, следва всичко да бъде съкратено. Точно така българската държава, която е носител на българския суверенитет,


започва да отстъпва на хаоса позиции


които по-рано вече е успяла да отвоюва от него. А нейната задача по принцип, заради която й се делегира власт, е да намери начин ефективно да поддържа дейността в тези предприятия. За да не бъдат изгубени навиците за културна комуникация.


Тази загуба вече се забелязва в поведението на публиката в тези селища - тя свободно разговаря по мобилни телефони, влиза, излиза и се държи с театъра, така да се каже, като с телевизия.


Със загубата на културни рефлекси и комуникацията чрез изкуство теренът се запуска и оставя да буреняса. По-късно той вече няма да може да се възстанови просто така.


В резултат на това в страната ще останат само два-три големи града, които изобщо функционират като градове, а на всички други селища ще се отнемат белезите на цивилизования живот.
Ние сме страна от Европейския съюз, а


в Европа този сектор е отделен, той не е пазарен


и от него не се очаква пазарна възвращаемост, не се очаква печалба. Защото въпросът е да има критична маса - среда, в която могат да се развиват литаратурата, киното, театъра, музиката и другите изкуства. Това е стратегически разговор за това как трябва да се прави политика. Правиш икономиите в резултат на стратегия, но само ако знаеш какво искаш да постигнеш.


В Русия има страшно много театър, там има най-много театър в света, държавен, разбира се. Интересът е огромен, там има многогодишна традиция в това отношение. Германия също поддържа държавни театри (принадлежащи на отделните федерални държави и общини) в градовете си.


В Македония, за която тук се счита, че е по-изоставаща от нас, заплатата на един актьор в държавен театър е два пъти по-висока, отколкото на неговия колега тук. Да не говорим за страните от Евросъюза. България е най-последната страна на европейския континент по размер на заплащането в това отношение.


Ето това нещо е напълно жалко именно по статистически причини - заради гордеенето ни с идеологическите матрици, че сме някаква култура. Става дума за


тотална битова нищета, в която тази сфера е оставена


която е несравнима не само с най-уредения и най-богатия свят, а и с най-последните на европейската опашка, които са извън ЕС.


Дали моят следващ филм ще стане, е по някакъв начин индивидуален проблем на мен и група хора и това за няма да е фатално за нас. Проблемът е, че се елиминира възможността въобще да бъдат правени филми по професионален начин. Те пак ще станат по-малко.


И дори когато им е осигурена държавната субсидия, тя им се дава частично и по такъв начин, че екипите неизбежно попадат в междуособици и грозни конфликти. Всичко се свежда до едно докопване до кокала, което е самото дъно на мизерията.


Компромисът, който свежда нещата до базата на оцеляването, никога не може да роди качество. А когато то не може да възникне, особено смешни стават и претенциите: "А ние кога ще вземем "Оскар"?"...


Всички искат, разбира се, да се усещат като уважавани хора, като част от уредения свят, като част от света с ценности. Но това няма как да става без работа по отношение на цивилизоване на страната.


А с оттегляне от задачата за постоянно цивилизоване на страната и заместването му от страна на държавата единствено със задачата за оцеляване ние ще загубим от своята цивилизованост и ще олевеем насила, така да се каже.


Нито едно дясно управление - във Франция или в Германия например, не би направило това. Вие очаквате ли от Ангела Меркел или от Саркози да направят такива съкращения...


Франция, която има най-голям бюджет за култура, по такъв начин да удари този бюджет, че да наруши въобще идентичността на французина. Та културата е част френската идентичност, а чрез това и част от суверенитета на френската държава.


Културата е абсолютно основен акцент в живота на французите, най-важната част от смисъла на съвместното им съществуване в рамките на една държава. А икономиката е само средството, което трябва да води до тази цел -


целта да проведеш живота си смислено


Защото, освен да се нахрани, човек има право и на много други неща. Има право да иска да бъде щастлив, има право да иска да живее достойно, има право да участва в обществения живот и "да се наслаждава на изкуствата", както буквално е казано в декларацията за правата на човека.


Икономиката е само средството за реализиране на тези цели. От твоята държава зависи дали тя иска да си щастлив в нея, или просто иска ти да си нахранен в нея.


Най-високата политическа цел на нашата държава и общество в последните 20 години е била просто да осигури прехраната. По-амбициозна задача тя не си е поставяла. Това е толкова жалко и унизително.


*Текстът е от участие в дискусия в предаването "Нощни птици" на БНТ в неделя, 18 май


**Авторът е театрален и кинорежисьор ("Дзифт" ), носител на множество български и чужди отличия


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
Коментари (93)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 4198 Неутрално

    В книгата си "Здрачът на демокрацията" Патрик Е. Кенън пише: "Ако палеолитът се беше развивал изцяло на принципите на пазарната икономика, нямаше да има неолит".

    Патрик Е. Кенън изобщо не е някакъв bleeding heart университетски левичар, а бивш Director of Operations, CIA.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  2. 2 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 1730 Неутрално

    Тъжно, но истина!

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
  3. 3 Профил на Ивайло
    Ивайло
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Авторът е сред малкото творци у нас, които са толкова над летвата на провинционалната ни посредственост, че е тъжно... по много начини.

  4. 4 Профил на nqma zna4ka koi
    nqma zna4ka koi
    Рейтинг: 780 Неутрално

    От науката не трябвало да се пести, от здравеопазването също, образованието и културата били важни, а инфрастуктурата била ключов фактор за бъдещето развитие на страната. Може да съкратим тогава майчинските или нещо друго маловажно, което няма "да промени идентичността на българина".
    Всеки трябва да е готов да поеме тежестта на кризата без значение дали е в областта на културата или друга определяща идентичността на българите сфера. Положението у нас е такова, че всичко освен храната се определя като лукс. В този дух ако искаме да си позволяваме повече лукс, трябва да ядем по-малко... Принципно не е поблем и доста хора тук ще издигнат лозунги как пълният търбух бил маловажен в сравнение с културните ценности... До някъде са прави, само че всички тези социални и културни дейности са всъщност едно перо. Затвориха социалните кухни, предполагам доста хора са пострадали от това, хора наистина нуждаещи се. Ако разсъждавам в популисткия стил на хората от културата - спряха храната за социално слаби за да се запази културата! Те понесоха тежестта от кризата, сега е време и други да я понесат!

  5. 5
    ****

    Този коментар беше изтрит в 20:37 на 19/05/2010 от неговия автор.

  6. 6 Профил на Petak
    Petak
    Рейтинг: 541 Неутрално

    Хубав текст, но аз имам принципно несъгласие с автора и то се изразява в това, че, според мен, културата трябва да разчита на защита от страна на публиката, която си е отгледала, а не от страна на "държавата". Единствено и само творците са си виновни, ако няма публика, която е готова да ги подкрепи, като застане зад тях и недвусмислено и по всякакъв начин отстоява позицията, че парите, които "държавата" харчи от нейно (на публиката) име, трябва да отиват и за култура. Ако хората не усещат нужда от вашата култура, то е защото тя не им говори за неща, които са важни за тях, а не защото държавата ... (каквото и да сложите тук, все става). "Дзифт", между другото, е типичен пример за самоцелна и претенциозна имитация, която не казва нищо важно, а разчита на първосигналното любопитство предизвикано от рекламата на филма. В тази връзка, евала на Владислав Тодоров за прекрасното интервю в последния брой на Капитал Лайт.

    Можете да започвате да говорите за чалгата и пр., но това са все камъни по вашите безплодни глави, защото вина за избуялата повсеместно простотия носите именно вие, безполезни български творци. Мислете повече за изкуство, отколкото за заплати и току виж нещата ви потръгнали. Когато започнете да създавате нещо, от което някой има нужда, той ще ви подкрепя. Обратното, обаче не е вярно.

  7. 7 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    От Явор Гърдев става по-добър обществено - политически анализатор отколкото режисьор.
    Браво Явка! Брилянтно написано.

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  8. 8 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 1606 Неутрално

    В общи линии съм съгласен, но точно този автор трудно може да говори за култура. Недоразумението Дзифт едва ли е културно явление. Вярно, че отнесе някои награди в чужбина, но те често награждават произведения , говорещи срещу страната и народа ни защото потвърждават негативното мнение, което има за нас. Нас все още ни третират като най-верният съюзник на СССР, макар че той отдавна не съществува и България не е същата. Може би трябва да минат наистина 40 години, да се смени поколението , за да разберат тази истина. А това ,че в България също бе награден показва взаимната обвързаност на гилдията , която непрекъснато се награждава на принципа " днес теб, утре -мен". Накратко, отвратен бях от този филм и не желая да слушам автора му.
    Мястото на културата също е въпрос на обсъждане, защото цялата тази култура, която днес реве за държавни пари, едно време крепеше социализма. Цялата тази история и облика на социализма бяха творение на т.н. творческа интелигенция, а всъщност блюдолизци и клакьори.
    През 1955 година пътувах с тролей № 9 и след министерството на финансиите той спря. Оказа се ,че улица Раковски е непроходима, задръстена от желаещи да кандидатстват във ВИТИЗ. Едва ли капитализъмът в криза ще е добра атмосфера за поддръжка на старите културни традиции.

  9. 9 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 1606 Неутрално

    До коментар [#1] от "dodge_ram":
    Интересно какво общо има ЦРУ с културата ? Театърът през палеолита - интересна идея ! И държавен ли е бил ?

  10. 10 Профил на Jivago
    Jivago
    Рейтинг: 8 Неутрално

    цитат от статията: "В Русия има страшно много театър, там има най-много театър в света..."
    Яворе,
    Остава сега да ми кажеш, че и Русиия е най-цивилизованата държава в света!
    Цивилизацията не е само култура, тя е и високи технологии, които са гръбнака на икономиката. От последната идва и заплащането на актьорите. Обратното е невъзможно.
    България не губи цивилизованост, защото за да загубиш нещо, първо трябва да си го придобил. На повечето българи им липсва елементарно възпитание и това си го забелязал дори в поведението им в театъра. Страхувам се, че от цирка, наречен "българска държава", трудно ще привлечеш зрители за театъра.
    Радвай се, ако след 10 години останат и половината от тези, които имаш в момента.

  11. 11 Профил на kilgore
    kilgore
    Рейтинг: 579 Разстроено

    "Най-високата политическа цел на нашата държава и общество в последните 20 години е била просто да осигури прехраната. По-амбициозна задача тя не си е поставяла."

    Хайде някой да каже, че не е вярно!

    'It's not wise to violate rules until you know how to observe them' - T.S. Eliot, interview with The Paris Review (Issue 21, 1959)
  12. 12 Профил на kilgore
    kilgore
    Рейтинг: 579 Неутрално

    И бих добявил към горното - мизерна прехрана и то в краткосрочен план, защото като няма качествено образовани и културни хора, най-високотехнологичното производство в БГ ще е на тоалетни.
    Не подценявам това производство, ама хайде да не го сравняваме с компютри и автомобили...

    'It's not wise to violate rules until you know how to observe them' - T.S. Eliot, interview with The Paris Review (Issue 21, 1959)
  13. 13 Профил на capitalist
    capitalist
    Рейтинг: 1074 Неутрално

    В Русия има страшно много театър, там има най-много театър в света, държавен, разбира се.
    ======================================
    яворееее,това е пълна глупост ....русия не е питера и москвету ,ако искаш да си придоверен драматург на самодържеца,така да бъде ......ако светлин русевци и метаните и ловът им със живков смяташ за кОлтура е твой проблем.....

  14. 14 Профил на Стенли1
    Стенли1
    Рейтинг: 488 Разстроено

    До коментар [#4] от "nqma zna4ka koi":Кризата у нас, за разлика от останалия свят си има име- Симеон Дянков и Бойко Борисов. Защо да поемат отделните социални слоеве последствията от тяхната некадърност? Не е ли по-практично да си ходят и да ги сменим с по-знаещи и можещи? Освен ако не сме мазохисти и обичаме да се самоизмъчваме? Всеки един от техните предходници, които сме плювали и ругали е по-добър от тези!

  15. 15
    ****

    Мненията на потребителя Слепият Пю бяха изтрити поради системно и целенасочено нарушаване на <a href="http://www.economedia.bg/forum/">правилата за форумите</a>.

  16. 16 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 4198 Неутрално

    До коментар [#9] от "ahasver":

    "Театърът през палеолита - интересна идея ! И държавен ли е бил ?"

    На теб специално ми е трудно да ти обясня какво имам предвид.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  17. 17 Профил на fribble
    fribble
    Рейтинг: 382 Неутрално

    Културата, освен като изкуство, театър, музика, кино, а като култура-манталитет, поведение на хората се срива безнадеждно в България. Не е на ниво и при педагозите, които подготвят утрешното поколение, да не говорим за медиите, политиката и къде ли не в българските институции. Движим се в обратна посока. Тогава от къде ще се пръкнат тези умни, интелигентни и способни хора, да поемат управлението на страната, да подобрят жизнения стандарт, хора, които да създават истинска култура, хора които да поглъщат с жажда истинска култура - българска и световна.

  18. 18 Профил на Sir Humphrey
    Sir Humphrey
    Рейтинг: 636 Неутрално
  19. 19
    ****

    Мненията на потребителя Слепият Пю бяха изтрити поради системно и целенасочено нарушаване на <a href="http://www.economedia.bg/forum/">правилата за форумите</a>.

  20. 20
    ****

    Мненията на потребителя Слепият Пю бяха изтрити поради системно и целенасочено нарушаване на <a href="http://www.economedia.bg/forum/">правилата за форумите</a>.

  21. 21 Профил на Master of puppets
    Master of puppets
    Рейтинг: 594 Неутрално

    Много добра статия! А на тия, дето обясняват как театъра не трябва да разчита на държавата - ами ОК, само че тогава би трябвало да се повдигне въпроса защо на същата държава разчитат учители, майки, социално слаби, пенсионери... Щото по същата логика може да се каже, че учениците определят заплащането на учителите, пенсионерите е трябвало да се погрижат сами за себе си и т.н. Айде без двоен стандарт.

    Master of puppets is pulling your strings, twisting your minds, smashing your dreams...
  22. 22 Профил на makadam
    makadam
    Рейтинг: 594 Разстроено

    Естествен резултат от издигането на пазара в култ. И това няма да е крайния резултат. следва изхвърлянето на още доста култура и морал от сегашното общество и издигането на материалното богатство като висша цел.
    Радвам се че обществото рано или късно се отърсва и макар и с цената на доста трагедий подобрява начина си на живот.

  23. 23 Профил на biss Mark
    biss Mark
    Рейтинг: 1438 Неутрално

    Българското изкуство хем иска да посрещне глада на масата за зрелища и да прави лесна печалба, хем иска подкрепа от държавата. Или ще са лидери, културни пътепоказатели както е в много европейски страни и с право ще искат подкрепата на държавата или ще са холивуд и чалга и ще се опрвят сами.
    Ами първо решете какво сте и после ревете.

    Crede quod habes, et habes. Sed etiam melior, puto.
  24. 24 Профил на fribble
    fribble
    Рейтинг: 382 Неутрално

    "Не ме е страх от министъра на културата, а от културата на министъра на културата" - Радой ралин (мисля че)

    А мен ме хваща страх от културата на българския народ.

  25. 25 Профил на fribble
    fribble
    Рейтинг: 382 Неутрално

    Прощавай Радой за малкото "р" - в бурзината

  26. 26 Профил на fribble
    fribble
    Рейтинг: 382 Неутрално
  27. 27 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 1606 Неутрално

    До коментар [#16] от "dodge_ram":
    Когато аз съм държал университетски изпит за палеолита, ти си бил безименен сперматозоид.

  28. 28 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 1606 Неутрално

    До коментар [#21] от "Master of puppets":
    Пенсионерите са се погрижили предварително за себе си и за другите, впрочем,защото това, което продават и приватизират , е строено от тях.

  29. 29 Профил на Мондиана
    Мондиана
    Рейтинг: 1631 Неутрално

    Първо у нас никога не е имало истинска демокрация и още по-малко пазарна икономика. Нали не наричаме тази бандитизирана шуробаджанашка обирджийница, в която живеем, пазарна икономика?
    И второ като данъкоплатец не искам (то кой ли ме пита) да плащам за прикритата с изчанченост некадърност на Андрей Слабаковци и други подобни наши момчета и момичета, които на наш гръб се изживяват като творци.

  30. 30 Профил на makadam
    makadam
    Рейтинг: 594 Неутрално

    До коментар [#29] от "Мондиана":
    Що не прочетеш малко от ДИКЕНС и да видиш какво е пазарна икономика и как е възникнала в днешния си вид.

  31. 31 Профил на sensini
    sensini
    Рейтинг: 455 Неутрално

    КАкъв театър братче, в коскуджамите град като Русе няма кьораво КИНО! Няма кино в 150 хиляден град!!! Добре, че едни Мартенски Музикални Дни останаха за малкото хора с културни "навици", но пък напоследък толкова простаци с вечно звънящи мобилни телефони се навъдиха, дето не знаят и къде се ръкопляска на един концерт, че да те и гадно да идеш да послушаш класика.. Пълен и непрогледен мрак!

  32. 32 Профил на biss Mark
    biss Mark
    Рейтинг: 1438 Разстроено

    До коментар [#31] от "sensini":

    Хич не съжалявай. В София като има 20 да мислиш че сме станали по-културни или ерудирани от гледане на "Аватар" и "Сблъсъка на титаните". Дивотия до шия. Гледам рекламите само лигавищи се чудовища и добри герои, които чупят крака и режат глави.

    Crede quod habes, et habes. Sed etiam melior, puto.
  33. 33 Профил на extrasho
    extrasho
    Рейтинг: 381 Неутрално

    В България най-голямата криза е на култура. На ум и разум. И тая криза комунизма така задълбочи след 1944, че с тоталното му скапване през 80-те години простотията направо стана норма на поведение. Простотия в икономиката, простотия в изкуството, простотия в душите на хората. Явор Гърдев казва, че имаме нужда от порив. Трябва ни нов дух и нова надежда и това трябва да е акцента на икономическата политика на държавата. А не да робуваме още на духа на стегнатия колан. Гърдев е артист и разбира се той дава примера си с изкуството и случващото се в него. Но същото може да се каже и за селското стопанство от някой по-провидлив фермер. И там има нужда от въздух. И в образованието е така, и в здравеопазването. Всеки по-читав вижда къде е тумора. Просто цялата нация страда страшно от липсата на разум, на усет какво трябва да правиме с живота си. В България малко вярват, че ако си вършиме работата по конец, ако полагаме усилия да научаваме нови неща и да се развиваме, всичко ще си дойде от само себе си на мястото. Залудо работи, залудо не стой. Трудът лекува раните, които комунизмът ни отвори: да чакаме някой друг да свърши работата.
    Истина е и че късметът не е на наша страна. Икономическата криза дойде, тъкмо когато първите цветове почнаха да се напъпват. Не трябва да свеждаме глава. Това казва според мене също Гърдев. Добрата новина е, че пълната апатия, незаинтересованост и дивашка наивност, която се ширеше сред народа през 80-те и 90-те години, вече не е толкова масова. Явор, сам по себе си, е едно от доказателствата.

  34. 34 Профил на Пик Коммунизма
    Пик Коммунизма
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Защо театърът трябва да е самоцел на държавата? С какво той превъзхожда „културно“ „низките“ начини за забавление на хората? Като форма на комуникация, културата трябва да бъде оставена да се нагажда към настоящите потребности на хората. И културата няма как да „изчезне“ докато има хора, а просто ще се видоизменя.

  35. 35 Профил на Окото
    Окото
    Рейтинг: 1418 Неутрално

    До коментар [#32] от "biss Mark":

    Да, само че отвъд океана правят и "Филаделфия", и "Списъкът на Шиндлер", и "Апокалипсис сега", и Рейнман" и още стотици подобни. И концертните зали са им пълни, и Бродуей е фрашкан. И не живеят в три града, а в 30 000, и даряват ли даряват и за изкуство, и за медицина, и за училища, университети и църкви. И най- важното - ГРАЖАДАНСКОТО ОБЩЕСТВО! Просто го има толкова, колкото у нас го няма.

    Част от диаметъра на кръга "Капитал"
  36. 36 Профил на biss Mark
    biss Mark
    Рейтинг: 1438 Весело

    До коментар [#35] от "Okoto":
    Съгласен съм. Само че аз пет пъти си препрочетох поста и нищо видях за "отвъд окена". Или гузен не гонен бяга.
    Шегувам се. Ако сложиш и "Изкуплението Шоуенк" ще удариш два от дестте най-харесвани от мен филма.

    Crede quod habes, et habes. Sed etiam melior, puto.
  37. 37 Профил на Barionas
    Barionas
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Аз се учудвам на сравнението за Русия и Германия.Доколкото си спомням Русия е най-голямата държава в света.Германия май беше най-развитата демокрация в Европа.Какво общо има това с България? Мисля,че имаме по-общо със Сомалия.Не може да си мериш оная работа с магарето.

  38. 38 Профил на 熊
    Рейтинг: 541 Любопитно

    До коментар [#6] от "Petak":

    Да, вярно е, че освен публичното финансиране трябва да има и частно - дарения, спонсорство и реклама. Който разбира от финансиране на култура, обаче знае, че рекламните и спонсорските взаимоотношения не са надеждни в дългосрочен план, както и че могат да имат и негативно влияние. Колкото до даренията, те са, може би, най-ефективният начин за финансиране на култура и изкуство, особено когато произхождат от дружества с нестопанска цел (фондации), които се изявяват, като меценати в определена сфера на културата.

    Да се твърди обаче, че финансово културата трябва да разчита предимно на публиката си са врели некипели... Това не е и практика в нито една от държавите известни с богати култура, изкуство и цивилизованост. Да вземем непретенциозен, но красноречив пример от Германия, където за култура и изкуство годишно се харчат около 10 млрд. евро на година. От тези 10 млрд. 150 млн. са от дарения, 400 млн. от спонсорство или общо около 5-6% от общата сметка. Това означава, че над 90% от общите разходи се плащат с публични средства (държава, провинция, община и т.н.)

    Baka wa shinanakya naoranai
  39. 39 Профил на ltk
    ltk
    Рейтинг: 381 Неутрално

    театъра, преди да е част от социалната тъкан, е лукс.

    проблема е вторичен. ако "културата е абсолютно основен акцент в живота на французите", то е защото са си свършили по-важната (гражданска и организационна) работа преди това. повярвайте ми, ако французина се чуди как да си плати парното театъра много бързо ще престане да му е приоритет.

    за справки:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Maslow%27s_hierarchy_of_needs

    You live and learn. At any rate, you live.
  40. 40
    ****

    Този коментар беше изтрит в 01:51 на 20/05/2010 от неговия автор.

  41. 41 Профил на 熊
    Рейтинг: 541 Неутрално

    Можеше и по-простичко да си зададеш въпроса - "Защо да финансираме публично театър, а не чалга?". Така и отговорът щеше да е прост: Защото театърът прави хората комплексни личности, а чалгата прости и първосигнални такива.
    И понеже историята е доказала, че за мира и благоденствието по света е полезно да има възможно най-много от първия вид, това се приема за стратегическа цел, като чрез съсредоточаването на усилия и средства се осигуряват условия за нейното постигане.

    Конкретно за България може да се каже, че комплексно мислещите и цивилизованите хора са в критично за оцеляването на българската култура съотношение към простите и първосигналните. При това положение ясно изпъква стратегическата необходимост първите да се подпомагат допълнително, а не обратното.

    Baka wa shinanakya naoranai
  42. 42 Профил на Туриста
    Туриста
    Рейтинг: 381 Неутрално

    гн Гърдев,

    не е важно дали хората ходят на театър или кино и така участват в градския живот. култура (и живот) има извън градовете. държават ако иска да помага на българската култрура трябва да прецени какво точно е нужно на България. по горе четох мнение че извън страната се приемаме като нещастни, злобни и комунисти (въпреки че ссср го няма от колко г. насам). Съвсем вярно! Това е най важното - да промени тази нагласа. Нищо няма да се случи ако не се действа и не се вкарат пари в тази насока. Или ако културата ни се развива както и сега с отрицание към българското. Приказката "българска работа" е уникална - никъде по света хората не си ръсят пепел на собствените си глави както у нас. И не оворя за пропаганда. Бай Ганьо например е отрицание не на българското а опит да се покажат онези неща които не считаме за български и искаме да отхвърлим. Това трябва да се промени а друг начин освен чрез влагане на пари в тази идея няма. Културата на една страна има една единствена цел - създаване и определяне на идентичност. Тя трябва да дава колкото се може повече отговори на един въпрос: "кои сме ние."

    поздрав

  43. 43 Профил на kaleva
    kaleva
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Слава Богу! Най-после един нормален и полезен разговор за нещо, което ми се струваше, че вече сме забравили. Ум без човечност ражда измамници и убийци, образование без възпитание на духа ражда догматици и плагиати. Богатство без култура ражда консуматори, а консуматорът не твори - той потребява. Училището се е превърнало в наливница на знания, но не и в ковачница на личности. Университетите са търговски дружества, защото от тях се изисква да са такива, вместо да са храмове на националния дух и лаборатории на бъдещето. Народът ни не е определил ценностите си. Защото неговите Учители са онемели - или се страхуват, или им тежи да изпълнят призванието си. Всъщност, замисляме ли се, кой влиза в училище? Дали това са хора, с усещане за мисия, или неудачници, които предават на децата чувството си за обреченост? Училището днес е образ на обществото ни утре.
    От там трябва да започнем разговора за бъдещето, според мен - от училището и Учителя.

  44. 44 Профил на Forrest Gump
    Forrest Gump
    Рейтинг: 869 Неутрално

    Колко много невежество, глупости, и зле замаскиран личен интерес има в тази така наречена статия достойна за Работническо Дело или някой друг вестник през 80-те години, откъдето авторът явно или не е излязъл или не му се иска онези времена да са минало! Искрено се надявам Дневник да е публикувал защото НЕ е съгласен с нея.
    Не знам откъде да започна, но основната и погрешна теза на автора е, че театър без държавна подкрепа не може да съществува, роля на държавата е да ни цивилизова и да ни осгурява социални събития.
    Според автора театър означава непременно държавен театър. Излиза че без държавна помощ театър не може и никога не е съществувал?! И по света и в България по турско робство например, когато сме нямали държава, е имало театър и социален живот. Освен това ако няма театър в даден град, не означава че там не може да има театрални представления от театър от друг град.
    Ако разгледаме нивото на това което ни предлагат хора като автора, то меко казано не е високо. Не съм чул за оценка доколко изпълняват благородната си роля театрите или явно това е нещо което според автора се подразбира?! Съмнявам се да са цивилизовали постановките и филмите които се правят тук.
    В заключение ще кажа че авторът има съвсем погрешна представя за ролята и причината за съществуване на така нар. държава, което в смисъла в който той използва думата по-точно са държавните инситуции, - тя НЕ трябва да налага дневния ред на гражданите и да ги цивилозова. Напротив, тя просто трябва да е изразител на изразител на общия интерес на гражданите. Навсякъде където има истинско гражданско общество и стабилни и добре работещи държавни (затова често се наричат обществени, а на държавни) институции те са се родили в следствие на общия и осъзнат интерес и на съвместните усилия на граждани. Например, държавата не трябва да решава къде трабва да съществува училище, такова трябва да съществува там където достатъчно родители прояват инициатива за да бъдат обучавани децата им. Докато го няма осъзнатия личен интерес и инициатива, държавата е все едно колко пари ще даде. Отново ще дам пример с Възраждането - имали сме училища и театър въпреки че сме нямали държава. И съм сигурен че са били по-истински. тогава когато родителят се е трудил без заплащане за построяване на училището и е дал 5 керемиди за покрива на училището, тогава той се интересува как се справя детето му. Другото в най-лошия случай е тоталитаризъм, по който авторът явно изпитва носталгия, и в най-добрият случай чиновнически произвол, който имаме предостатъчно. Въс всяка една област - здравеопазване, образование, където разчитаме на държавата да осигурява услуги имаме ниско качество, корупция и пилеене на пари на данъкоплатците - това са фактите. Те служат единствено на така наречената държава, но по-точно казано на чиновниците и хора като автора които цоцат от парите на данъкоплатеца, който хем плаща насила (чрез данъците си), хем не получава почти нищо срещу парите си. Нещата в Българя, и в съзнанието на българина (авторът е типичен пример), са тотално сбъркани - той вижда държавата като първопричината, а гражданите като следствие, резултат. Напротив, трабва да е точно обратното - гражданите да са първопричината, а държавата (нейните институции и нейната политика) да е следствие.

    Истината ни прави свободни.
  45. 45 Профил на ivanpeevstyle
    ivanpeevstyle
    Рейтинг: Неутрално

    Напълно съгласен с горния коментар!!!
    Само ще добавя, че се радвам, че не сме като Русия.
    А за западна Европа - по принцип специално театралното изкуство на запад е в главната си част на доброволен принцип, тоест по многото малки градски театри явор гърдевците не чакат държавата да им дава пари, ами си имат други професии и с театър се занимават за удоволствие.

    Иначе принципно съм съгласен, че държавата трябва да дава пари за изкуство, но защо точно за театър? защо за всякакъв театър , а не примерно само за куклен? Кой ги решава тези неща, явор гърдев ли, бойко борисов ли, сульо пулев ли? Аз примерно плащам данъци също и смятам, че театърът е остаряло изкуство и не искам да се субсидира. Искам приоритет да са модерните изкуства , тези, които са резултат от модерната култура и цивилизация (нали и авторът все цивилизацията му е в устата). А не тези, които са практически същите от времената , когато не е имало градска култура и цивилизация...

  46. 46 Профил на Мондиана
    Мондиана
    Рейтинг: 1631 Неутрално

    До коментар [#30] от "BASCO":
    А ти преброй колко години ни делят от Дикенс.
    Щото аз мога и в Римската империя да се върна.

  47. 47 Профил на ivanpeevstyle
    ivanpeevstyle
    Рейтинг: Неутрално

    и само ще добавя за "цивилизованите" хора на изкуството в България - на партера в сградата,където живея , има галерия. Художникът и другите й служители, "цивилизованите" хора, които се занимават с изкуство, регулярно си паркират по тротоара , блокирайки го изцяло.

  48. 48 Профил на Stavrogin
    Stavrogin
    Рейтинг: 762 Неутрално

    Аз всекидневно правя този избор - "храна" или изкуство, обикновено се лишавам от първото, но не вдигам вой до небесата нито заемам героични пози, когато човек има потребност от изкуство някак си намира начин да го задоволи, в случаите когато се натрапва, натрапването превръща хората в сноби, защото какво от това, че си гледал театрална постановка по Достоевски, а не си отворил нито един път негова книга, а и въобще театърът не е изкуство "висше" обикновено по театри ходят точно сноби, защото в тетатъра винаги има момент на показаност и претенци, която произтича от масовостта!

    Отишло едно джудже при Веско Маринов за автограф и му казало: „Г-н Маринов, пораснах с вашите песни“.
  49. 49 Профил на yyanev
    yyanev
    Рейтинг: 8 Неутрално

    ForrestGump - напълно съм съгласен с теб.

  50. 50 Профил на Добри Божилов
    Добри Божилов
    Рейтинг: 594 Неутрално

    Трябва да се прави разлика между култура и българска култура и между театър и български театър. Това с "български" отпред обикновено нито е култура, нито е театър, а е едно обикновено държавно храненичество на хора, които не създават нищо. Т.е. дори напълно да закрием тази "култура" и "театър", нищо няма да изгубим. Затова и в тази област, политиката на правителството е правилна, дори е недостатъчна.

    www.dobribozhilov.com
  51. 51 Профил на Did
    Did
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Това е мнение споделено във форума на Шум.БГ за един от спектаклите в Друмевите театрални дни в град Шумен "В ПРЕДСТАВЛЕНИЕТО НА ТЕАТЪР "СОФИЯ"-"НЕДЕЛЯ ВЕЧЕР",НЕЦЕНЗУРНИТЕ ДУМИ И ИЗРАЗИ МИ ДОЙДОХА МАЛКО В ПОВЕЧЕ!НЕ САМО НА МЕН !ДОСТА ЗРИТЕЛИ,КОИТО БЯХА С ДЕЦАТА СИ,СКОРОСТРЕЛНО НАПУСНАХА ЗАЛАТА." Вярно е, губим цивилизованост.

  52. 52 Профил на wreck
    wreck
    Рейтинг: 991 Неутрално

    До коментар [#50] от "Добри Божилов":
    "Трябва да се прави разлика между култура и българска култура и между театър и български театър. Това с "български" отпред обикновено нито е култура, нито е театър, а е едно обикновено държавно храненичество на хора, които не създават нищо. Т.е. дори напълно да закрием тази "култура" и "театър", нищо няма да изгубим. Затова и в тази област, политиката на правителството е правилна, дори е недостатъчна."
    -------------------------

    Винаги, когато чуя или прочета фрази като "това не се харесва на обикновения човек", или "това обикновеният човек няма да го разбере", се чудя кой е тоя обикновен човек, има ли си име или това всъщност му е името.

    Радвам се да се запозная с Вас, г-н Божилов.

    You should never underestimate the predictability of stupidity .
  53. 53 Профил на kolokot
    kolokot
    Рейтинг: 594 Неутрално

    някои още не са забелязали че статията не е за русия.

  54. 54
    ****

    Този коментар беше изтрит в 09:49 на 20/05/2010 от неговия автор.

  55. 55 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1314 Неутрално

    Съгласен съм с някои от пишещите тук, че "театър" никак не е синоним на "цивилизованост". Това че ходиш на театър нищо не значи. Ако Азис или Глория скалъпят някаква постановка, театърът сигурно ще се напълни, но какво от това?
    Въпросът е какво точно и как бива показвано.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  56. 56 Профил на Хан Крум
    Хан Крум
    Рейтинг: 597 Неутрално

    Че "Дзифт" е тъп филм, базиран върху брадати казармени вицове, гъмжащ от историческа недостоверност и кофти неокомунистическа насоченост( едва ли не самите жертви на мрачното минало са си били виновни за скотската си участ), няма съмнение.

    Тук Гърдев излага всеизвестни истини за дереджето в културата ни ( и те брадати като вицовете от "Дзифт", но тук са половинчато изнесени, при това сравнени с други страни . Гат беше Майор Майор министър на културата, Гърдев не спореше, не че мултакът е по-различен в това отношение от майора.

    Аз ще ви дам един пример с "грижата" на Партията за културата от "Златния байтошов век". Начи партийниат секретар на окръга чете телекс и бърже телефонира в предприятията да снесат триста хиляди лева за ОХИ "Пирин" 1983, примерно. Директорите привеждат парите в целева сметка. Пристига Георги Йорданов, пристигат гости, Лазар Причкапов и пр. , пристига другарят Светлин, чете гениална реч, славослови Златния век и Партията, после всички дейци, творци и гости се почерпват според ранга си и отпрашват с мерцедесите. Отпървом се възлагат контрактациите, пак според ранга. Комисия от СБХ пък разпределя откупките, на другаря Светлин задължително се изкупуват декарите гробарска мазаница за десетки хиляди левове, следва надолу раздаването на парите. Тридесет процента от общата сума на откупките отива в джобовете на неколцина придворни художници. Останалото се делка пак по мафиотски бичим сред тарторите и накрая две трети от работите се връщат неоткупени обратно при авторите. Това, че са бачкали, че са давали пари за бои и рамки, за бронз и пр. не е болка за умиралка, щото ако не навъртят по двайсетина ОХИ, ще видят СБХ през крив макарон.

    Но питате се, а какво общо има с темата, ами ето го общото: На другия ден след данданията по откриването в галерията влизат на ден по трима човека. И така човекопосещението в ОХИ струваше често по двеста и триста лева на градския бюджет.
    А за киното от времената на Стайков що пара се потроши за тъпите супер продукции, думи нямам. А за безумията на монументалните апотеози от гранит, бронз и мрамор, нацвъкани за слава на Партията, също не ми се говори.

    Дееба и златния комунистически век!

    този коментар написа безплатно за вас дедо ви Хан Крум
  57. 57 Профил на V
    V
    Рейтинг: 12 Неутрално

    Тази седмица и Теди Москов и Явор Гърдев се заизреждат да ни убеждават колко е ценен културния продукт, който гилдията произвежда. Ами като е толкова ценен, нека хората, които го ползват да си плащат цената за това. На пазарен принцип. Защо трябва всички, ползвали-неползвали, да им плащат, за да правят нещо, което тесен кръг хора е решило да бъде "голямо изкуство"?? Кой казва кое изкуство заслужава да застане на държавната хранилка, и кое не? Айде моля ви, всеки да се труди самостоятелно!

  58. 58 Профил на parche
    parche
    Рейтинг: 434 Неутрално

    знанията и чесовника се придобиват по необходимост.
    но с това не трябва да се парадира.

  59. 59 Профил на Forrest Gump
    Forrest Gump
    Рейтинг: 869 Неутрално

    аз може да не искам Гърдев да ме цивилизова, може да се считам за по-цивилизован от него (например защото главата ми не е пълна с комунизъм). вместо това може да искам да ме "цивилизова" Металика например. от къде на къде министъра на културата или някой чиновник в министерството на културата ще решава кой и как да ме цивилизова и то с МОИТЕ пари?!
    предлагам да субсидираме Металика да изнасят концерт всяка година в България. смятам че тяхното творчество е по-добро и възпитателно от Дзифт. а, сетих се Металика нямат връзки в министерството на културата. в тази връзка те в Америка като си нямат министерство на културата, защо имат култура? аз си мислех че без министерство не става тази работа.
    освен това те не са "национален капитал" за разлика от Явор Гърдев и няма да ми пазят "националната идентичност". ако слушам Металика всеки ден и ходя на техен концерт всяка година току виж съм станал по-малко от българин. и тогава може пък да реша че не искам с моите данъци Гърдев да ме цивилизова и да отида в Америка и Металика да ме цивилизова и някой като Гърдев да не прави "изкуство" с моите пари и може би е по-добре децата ми да НЕ ги възпитава Гърдев с неговото "изкуство"? щото тука никой не ми дава избор. освен това не е ли малко странно Гърдев да получава субсидии от министерството на културата и да иска държавата да дава пари за култура? само на мен ли ми мирише на конфликт на интереси?

    Истината ни прави свободни.
  60. 60 Профил на tedif
    tedif
    Рейтинг: 1176 Неутрално

    *57* го е казал много точно!Да не би на мен държавата като такава да ми дава някакви пари?Заплата?Премии?Но виж,да назначи на синекура длъжност вечния червен храненик,червен *ентиликтуалец*,може!Може да му издава и изкупува *великите творби*,да му поставя *вълнуващите сърцата на широките народни маси* пиеси,а и да го направи орденоносец!И не става дума само за онзи мазен *Збогом*,г-н Гърдев,а по-малките местни лекета.Погледнете,например,в Пловдивското кметство и ще ви стане ясно за какво става дума.

  61. 61 Профил на ivanpeevstyle
    ivanpeevstyle
    Рейтинг: Неутрално

    в САЩ например във всяко училище има drama club - там децата, които имат интерес, се учат на театър и подготвят постановки , които после играят пред останалите ученици. Така всички се докосват от деца до театъра, възпитава се изкуство. Същото се насърчава музиката , рисуването и прочие.

    Ако Явор Гърдев е толкова загрижен за цивилизацията, трябва да настоява за реформа в българското училище, където децата не ходят на задължителните часове, камо ли да ходят на доброволни клубове. А в така наречената свободно избираема подготовка обикновено възможностите са математика или език...

  62. 62 Профил на ivanpeevstyle
    ivanpeevstyle
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#59] от "ForrestGump":

    държавата като за начало трябва да има концепция и да избере 2-3 строго конкретни зони, където България прави наистина уникален продукт на изкуството и съответно ценен. Усилията и парите и трябва да бъдат насочени там. Тогава има смисъл за всички граждани - защото се произвежда нещо, което да стане популярно и извън границите, носи добър имидж на страната, което води до позитиви за цялото население.
    На прима виста - това са българският фолклор, който е уникален от музикална гледна точка, и може би операта - където сме имали певци в световния топ. Светлин русевци и явор гърдевци по света с лопата да ги ринеш.

  63. 63 Профил на инж. Филип
    инж. Филип
    Рейтинг: 434 Неутрално

    След като завърших средното съм ходил на театър 3 пъти, в НДК съмс стъпвал също 2 пъти, а на кино съм ходил около 30-40пъти. Излиза че за мен най-ценно е киното.
    Авоторът е донякъде прав, но аз съм твърдо против театрите спонсорирани от държавата. Театрите трябва да се стопанисват от общините, а не парите от цяла България да се наливат само в Шопето, и после некой да ми вика ама ти у ващо селУ немаш тИатър, ама ке плащаш на 'яслата' в Шопландия. Проблема с централизацията е най-малък в театрите. Единствено силната местна власт ще даде въздуха от който се нуждае огъня на демокрацията.

    Гледам доста народ се ориентира към летищата днешно време. Пожелавам им успех!
  64. 64
    ****

    Този коментар беше изтрит в 08:51 на 21/05/2010 от неговия автор.

  65. 64
    ****

    Този коментар беше изтрит в 08:51 на 21/05/2010 от неговия автор.

  66. 65 Профил на kamm
    kamm
    Рейтинг: 488 Неутрално

    много точно казано...
    ама, колко хора се замислят реално за това...

  67. 66 Профил на Раковски
    Раковски
    Рейтинг: 861 Неутрално

    Статията е добра -- само защо има толкова хора които неудобряват стачкуващите Гърци а пък са съгласни със статията?

  68. 67 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 754 Неутрално

    Много вярна статия, но за съжаленние много е късно да се очаква нещо да се промени. За трагичното състояние на България всички са виновни. Веднага след промените всеки искаше да забогатее. Артисти и писатели станаха политици и бизнесмени. Народа избра артисти в НС и сега не трябва да се чуди че няма театрален живот.
    #10 казва "Цивилизацията не е само култура, тя е и високи технологии, които са гръбнака на икономиката. От последната идва и заплащането на актьорите. Обратното е невъзможно. " Преди 40 години бяхме много бедни, но беше невъзможно да се купи билет за театър, имаше невероятно търсене. С мизерните си пари като студенти ходехме на театър много често. Билети за сатиричния се купуваха предварително с месеци. Парите са важни, но нямат пряка връзка с културата на един народ.

    България се нуждае от Grundtvig и неговите идеи, но не виждам как е възможно да се осъществи в страна където човек за човека е враг.

  69. 68 Профил на danielson
    danielson
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Според мен авторът на статията бърка два процеса - бързата и насилствена урбанизация при "социализъма" от една страна и развитието на културата на нацията - от друга Когато една държава с 93% селско население обърне пропорцията в рамките на две десетилетия, резултатът е този- пълна деградация, шуробаджанащина и феодална наследственост ВКлЮчИТЕлНО и в областта на културата

  70. 69 Профил на conservoir
    conservoir
    Рейтинг: 434 Неутрално

    вярно е това за икономизацията на политиката. Това е всъщност минимизация на политиката.
    Откакто спряхме да говорим за комунизъм, политиката систематично беше унищожена чрез шоу бизнеса на "политиката" и популизма на политиците.
    Като не ти стиска да замеш позиция по неудобен въпрос и като можеш само да обещаваш преди избори, след изборите нямаш мандат за нищо. След това можеш да правиш шоу бизнес с държавни пари и евентуално да уредиш някой брат'чед

  71. 70 Профил на wreck
    wreck
    Рейтинг: 991 Неутрално

    О домоуправлението:
    Живущите на първия етаж не плащат за асансьор и стълбище.

    You should never underestimate the predictability of stupidity .
  72. 71 Профил на Mai Tai
    Mai Tai
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    Като ви чета коментарите стигам до извода, че на вас култура не ви "требе". Както често се казва, всеки заслужава съдбата си.

  73. 72 Профил на Comandante Marques
    Comandante Marques
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    До коментар [#66] от "Раковски":

    защото са различни неща - при гърците всичко идва от изначален мързел, а те и театър нямат

    low riders team
  74. 73 Профил на aha
    aha
    Рейтинг: 456 Неутрално

    От време на време и най-вече покрай 24 Май се появяват статии-писъци като горната. Писъци за времето когато нямаше значение какво се прави и как се прави. Феодализмът може да свършил, но желаещи за галеници на феодалите все ще се намерят. А няма по-невзискателен феодал от държавата в лицето на държавните чиновници. Не случайно и аналогията е първо с Русия, а после за цвят и някои европейски държави.

    Театърът и градът са измислени понятия в селските глави на всички, които се борят с зъби и нокти да се доберат до заветното ''столично'' топло местенце. Театърът има толкова форми, влияния и нюанси, че да се сравнява със смешните постановки на театралната гилдия е тъжно. И последният пробле е люпенето на семки и включените мобилни телефони. По същият начин стои и темата за градът. Нямам нищо против който и да е голям град в България, но е доста трудно да ги наречеш културни центрове. В много от малките градчета и в доста села има 1000 пъти по-добра инфраструктура, 100 пъти по цивилизовани социални връзки и съвсем нормалночовечно отношение между хората. Вярно е че се развалят със страшна скорост, но заразата идва от големите градове и най-вече София.
    Друга невероятна глупост е сравнението между културите. Бедните духом обичат да се сравняват с известни и големи в някакъв странен мазохизъм. Г-н Гърдев, културата не е само пазарна стока и колко е малка наща култура в сравнение с великите европейски и руски култури е толкова глупаво и безинтиресно колкото не можете да си представите.
    Всеки който иска има интернет в момента. Довечера, ако си пусне ю -туб, може да гледа и руски, и немски и френски театър.
    Културата е лична потребност. А вие самият сте стигнали до там да се молите за подаяния пред храма на Мелпомена.

  75. 74 Профил на 228
    228
    Рейтинг: 460 Неутрално
  76. 75 Профил на vloti
    vloti
    Рейтинг: 649 Неутрално

    Всичко е важно. Театрите, културата, здравеопазването, социалните грижи, инвалидите,майките , старите хора, БАН, науката, надупчените и неосветени пътища, които убиват и осакатяват,библиотеки, читалища,млекари ,земеделци, туристически бранш... Всеки гледа от собствената си камбанария. Аз ходя 2-3 седмично на театър, но начинът по който различни лобита изнудват държавата е грозен. Театърът не е доходоносно изкуство. Много актьори дори от Бродуей карат такси след работа. Трябва ни култура, земеделие, образование, здравеопазване, но да се търсят други начини, не да се рекитира все повече и повече държавата!

  77. 76 Профил на Дуле Савич
    Дуле Савич
    Рейтинг: 968 Неутрално

    До коментар [#48] от "Stavrogin":

    Много добре казано )))

    Forza Lazio!!!
  78. 77 Профил на pav
    pav
    Рейтинг: 808 Неутрално

    Изкуството и културата трява да стигнат до хората а не обратното. Те трябва да се създават от хората, а не въпреки тях. Субсидиите наистина са малко, но въпросът е дали ако парите са адекватни те ще подпомогнат качествена "култура" или пак ще е култура която никой вече не иска да консумира? Обикновенно точно икономическите, политически и обществени кризи са генератор за иновации,експерименталнос, за креативност, за създаване на нови течения в изкуството и културата. Например 90те години у нас се създадоха много и качествени неща, но предимно във сферата на театъра и музиката, където най - интензивно се занимаваха с преработването на близкото ни минало, а бранжа на художниците живеят още в комунизма - концептуално изкуство, медии? - ни лук яли ни мирисали. Университетите за изкусва са абсолютно неадекватни в "новото" време (още рисуват бабички и прерисуват микеланджело!!!!).Липсва критика не в блоговете, а в културата, те все още се движат в някаква пралелна, идеализирана реалност. Не само държавата е отговорна субсидирането на културата, но и богатият частен сектор трябва да поеме отговорността си, както е "у европата".

  79. 78 Профил на ana_ni
    ana_ni
    Рейтинг: 534 Неутрално

    До коментар [#71] от "Roza":
    културата не изниква от никъде, а се гради и възпитава с натрупване.Векове.
    Става и по бързата процедура, под строй, но резултата е налице в днешно време - правото на свободен избор решава предпочитанията.Изкуствот във всичките си форми /изключение на седмото/ е занимание за не голям кръг от хора.Почитатели много, но културните ни дейци много искат всички да ги оценяваме високо.А какво предлагат?

  80. 79 Профил на Владимир  Йосифов
    Владимир Йосифов
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    Много културни хора има , БЕ !
    Калата интелигент ли е ?
    Стоянка Мутрафова културна ли е ?
    Ламбата европеец ли е ?
    Стига кървави социални сълзи.
    На работа!

    Sofia, streetphotography, streetjournalist, оценка местоположение на имоти
  81. 80
    ****

    Мненията на потребителя Щутгарт бяха изтрити поради системно и целенасочено нарушаване на <a href="http://www.economedia.bg/forum/">правилата за форумите</a>.

  82. 81 Профил на Mai Tai
    Mai Tai
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    до ана_ни
    Не мога да разбера защо си адресирала проповедта си до мен. Хайде да не се връщаме до дефиниция на понятието "култура". Култура във всекидневен смисъл включва искуство, театър - така е от модерността насам. И се характеризира с масовост, а не е занимание за малцина. Защо театрите са пълни у нас?! Само избрани ли ходят на театър? Просто у нас има традиция от Възраждането насам и тя трябва да се продължи. През Възраждането хората сами са спонсорирали театъра, но това са и най-богатите години на градската култура, колкото и да ви се струва невероятно. Имали са пари, имали са национална идея и са нямали държава, която да спосорира театъра. Затова сами са го правили. Масово.

  83. 82 Профил на ana_ni
    ana_ni
    Рейтинг: 534 Неутрално

    До коментар [#81] от "Roza":

    защото културата не се отъждествява единствено с театъра, а се възпитава в индивида ,чрез ограничаване на абсолютната свобода и налагане на норми на поведение, създаване на вкус към красивото, умение да се прави разлика .Театъра е изкуство , което при възникването си в древна Гърция е развлечение за свободните граждани.Всеки човек е свободен да се самоопределя, не може насила да се налива "култура".Търсенето определя предлагането - добрите постановки са и касови.Винаги има конюктура и снобизъм, мода, паднали представления и хитове ,които се играят с години на пълен салон.Създаването на изкуство е , като създаването на останалите блага - доброто се цени , но не от гладните човеци./През Възраждането са строяли читалища с парите спечелени от занаятчийство - духовната свобода идва след материалната./

  84. 83 Профил на hrige
    hrige
    Рейтинг: 488 Весело

    До коментар [#71] от "Roza":

    Ти пък, култура!?!
    Къдя щяло! Не е важно колко е прав и Явор Гърдев и колко добър анализ прави, важното е всеки да си каже колко е велик.
    Някакъв си Явор Гърдев щял бил да прави моментна снимчица на поселищата ни и да е прав при това ?! Айде де !
    Всички трябва да сме в българския казан в ада, нъл тъй!

  85. 84 Профил на Mai Tai
    Mai Tai
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    до ана_ни
    Съгласна съм с това, че духовната свобода идва след материалната. А колкото до останалото- норми на поведение се създават от държавата предимно със закон и чрез наказания, не задължително с "култура" . Културните норми в съвременния свят стават все по-относителни и разнообразни, а ролята на държавата е толкова променена, че въобще не включва културата в първа точка на дневния си ред. Изключение правят някои европейски страни, основно Франция, поради особени национални традиции. Социалната споеност въз основа на обща култура, за която говори Гърдев ,не е задължителна вече в глобализиращия се свят. Тъжно, но факт. И затова приказките са му "смешен плач", макар че на нас може и да ни е ужасно и справедливо тъжно.

  86. 85 Профил на Vladimir Marinov
    Vladimir Marinov
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Много хубаво мнение на Форест Гъмп, въпреки че критикува мнението на мой много добър приятел. И изобщо, поздрави на всички участници в този спор, независимо дали сме на едно мнение или не. Фактът, че спор от такова ниво и с такова съдържание съществува, дава надежда, че не сме се изгубили съвсем още.

  87. 86 Профил на malechko
    malechko
    Рейтинг: 8 Гневно

    Навремето, при соца Росица Кирилова се оплака, че тя възпитавала нацията, а държавата не и осигурявала условия за да извършва това възпитание.
    Ужас!


    ЯворГърдевият театър за мен е като новата спортна зала на премиера Борисов. Тези спортисти и спортове, разплакаха България. Ще плащам аз, че някой се учи как да ми пръсне главата или на друг, мислещ се за по-културен от мен да ме култивира.

    Нали за това падна социализъма, нали си имаме проф Вучков. Още малко тоя самозабравил се Гърдев ще поиска да увеличат ДДС-то, за да има как да издевателства над мен със своето културно влияние, за ме възпитава с моите пари, културното той, мен простото...

    Държавата трябва да се намеси, но да цензурира фолка, шоу програмите и Гърдевци, когат се съблечат от оригиналност дибидюс голи на сцената.

    Когато бях войник и ученик ме водеха насила да посещавам тъпите театри, за готините нямаше билети.

  88. 87 Профил на makadam
    makadam
    Рейтинг: 594 Весело

    Не е загинала културата ей. Този форум е доказателство за това.Въпреки разногласията помежду ни ,всички ни боли не само за театъра.

  89. 88 Профил на bgpainter
    bgpainter
    Рейтинг: 1389 Весело

    Как беше: Професия художник или пък поет? Има ги в жк. Изгрев в София, много... в блока на поетите или в блока на художниците. И създават ли конкурентно способен продукт няма да са гладни, а напротив. На Бродуей не ги колекционират по пряка и съребрена линия, нито им пазят столче защото носят гените на едикой си. Той май Брад Пит беше носил костюм на пиле, за да си плаща сметките, а не е ревал, че държавата трябва да му осигури препитание.

    Много ясно, че ще плащам за каквото ми харесва и свободния ми избор не ме прави по-нечовек и ще продължавам да си чета книжките и ще продължавам да пропускам театъра(освен ако не е специално препоръчан), защото ви е сбъркан маркетинга.

    Жената е покана за щастие
  90. 89 Профил на brasnarq
    brasnarq
    Рейтинг: 0 Неутрално

    Не ходя на театър от 78. Умишлено. Преди ходех. Мисля, че нашите режисьори и артисти просто не ги бива. Колкото от тях познавам лично, половината са кукувци. Със сравнително слаба обща култура, без навици за четене. Те ли ще ми показват класически произведения, пречупени през тяхното виждане? Хайде холан. Грандомани с типичен представител олигофрена Андрей Слабаков, дето е на всяка манджа мерудия и капацитет по всичко.

  91. 90 Профил на 熊
    Рейтинг: 541 Неутрално

    До коментар [#88] от "Примамка за мечки":

    Брад Пит е актьор в продукции адресиращи пазар от над 1 млрд човека. Доказано е, че няма икономически смисъл в изкуството, ако пазара на който то се представя не е по голям от 50-60 млн човека. Сешс?

    Baka wa shinanakya naoranai
  92. 91 Профил на bgpainter
    bgpainter
    Рейтинг: 1389 Весело

    До коментар [#90] от "熊":Сравнението с Пит е щото тука си мислят, че е срамно да работиш метач ако баща ти е работил директор. Дори някои си мислят, че богопомазани по рождение трябва да получават възможностите и съответно да ги усвояват. Идеята ми е, че ако не ставаш би трябвало естествено да отпаднеш и да се разполагаш според способностите си и ако те бива само за метач - метач да си, а не да обясняваш как религията не ти го позволява и как обществото скудоумници са виновни, че ти си недооценен, неосигурен и гладен и че културата западала.

    Жената е покана за щастие
  93. 92 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1314 Неутрално

    До коментар [#80] от "Щутгарт":

    Рботил съм в театър и съм виждал доста просташки постановки, пълни с цинизми и вулгарни думи. Затова казвам, че етикета "театър" нищо не означава.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  94. 93 Профил на kamkost
    kamkost
    Рейтинг: 534 Неутрално

    До коментар [#6] от "Petak":

    Абсолютно верно! Още преди 15 години написах: "Ако една общност има нужда от своя театър (която той трябва да е породил), ще намери начин да го създаде, отгледа и поддържа." Държавата може само да пречи - назначавайки, например, "своите си хора"...

    kamkost




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK