"Вида", или за изпита по диалектология след седми клас

"Вида", или за изпита по диалектология след седми клас

© Иван Кутузов



Роденият през 1922 г. пазарджишки фолклорист Иван Джуренов довчера беше абсолютно непознат. В четвъртък той стана най-известният български писател, след като разказът му "Вида" беше изтеглен на изпита за езиковите гимназии след седми клас. Ден по-късно Джуренов вече е сред най-мразените автори.


Макар и в съкратен вариант, архаичното му повествование доста затрудни учениците и предизвика вълни от възмущение във форумите, изразени в призиви самият министър да се пробва да го преразкаже. Най-крайните стигнаха до апел да уволни заместника си по въпросите на средното образование.


Според седмокласници и родители министерството на образованието е нарушило основното изискване разказът да е съвременен. С уговорката, че уважаемият Иван Джуренов е абсолютно невинен в случая, във възраженията спрямо произведението му има много логика. Първо, защото съвременността е доста далече както от автора и творбата му, така и от поетиката и езика й.




Текстът е пълен с чудати имена – Вида, Вулица, Славун, Тиха, Брегава, с архаизми като "северците", "главяване", "прикя", "горница", "немой", "клепало", "спотирени", "скатове", "пръква", "повеля", "кесарев", както и с инверсии, които допълнително затрудняват възприемането му. Впрочем, от изброените 11 архаизми - а текстът изобилства с още, на седмокласниците са обяснени 5. А останалите? Ако към това добавим и оплакванията от неясния аудиозапис, пуснат на учениците, проблемът за рецепцията на "Вида" става немалък.


Преразказите отдавна не са това, което бяха


Днешната мания на министерството на образованието са трансформиращите преразкази. Например интерпретация на "Червената шапчица" от името на вълка. Това означава ученикът да може да съобразява на кои събития героят е свидетел и да разказва само тях в съответното глаголно време и наклонение. По същия начин в четвъртък седмокласниците трябваше да преразказват от името на Вида.


И за да е още по-трудно, в поднесената легендарна история на Джуренов за победата на славяните над подлите "ромейци" са направени мащабни съкращения, които накъсват действието на несвързани епизоди и поставят на изпитание седмокласниците как да направят връзка между тях. Както и да проявят съобразителност на кое героинята Вида става свидетел и на кое – не. Плюс назоваване на останалите герои, племена и географски понятия.


Нищо лошо, ако имаше обективни критерии


как трябва да се направи това. Министерството обаче, което иначе съвестно публикува отговорите на теста, не показа еталон как би трябвало да изглежда "правилният" преразказ на "Вида". Което означава, че субективният прочит на проверяващите може да варира от 2 до 6 при оценяване на преразказа относно неговите елементи – композиция, точност, подробност, придържане към оригинала.


Което отново опорочава и без друго порочните изпити по български език и литература в цялото средно образование, чиято основна идея е безсъзнателното заучаване на сложнотии наизуст. Техните корени пък трябва да бъдат търсени в абсолютно лишената от фантазия и любов към децата програма по литература, като се започне още от началния курс.


Министерството на образованието, което диктува правилата, пропуска най-същественото – че литературата е изкуство, а изкуството се създава, за да носи наслада: естетическа, интелектуална. За разлика от западноевропейския свят у нас


литературата се зазубря нечовешки в продължение на 12 класа


а крайният резултат е производство на конвейер на отблъснати от четенето хора. 


"Примитивното патриотарство", както сполучливо го нарекоха участници в интернет форумите, е просмукало цялата учебна програма по литература в седми клас и това проличава и от въпросите в теста. Най-странният сред тях е последният – 25-и, който гласи: "Запишете в 2-3 изречения внушенията на израза "будна кръчма", употребен в I глава на повестта "Немили-недраги". Примерните ключови изрази, които министерството очаква от децата, са: метафоричен/символен образ на родното; българско пространство; "свое" място, заместващо изгубения дом; антитеза/контраст на "чуждата" и враждебна земя; място, където се събират хора с будно национално самосъзнание, с буден дух, родолюбиви българи; място извън негостоприемната и мрачна чужбина, в друго измерение и др.


Хубаво, но тази задачка изисква основният курс да предлага задълбочено преподаване на теория на литературата и по-специално на значението и смислите на топоса в литературната творба, което, разбира се, липсва. Затова родителите на 13-14-годишните тийнейджъри масово ги пращат на частни школи, където срещу солидни суми им се набиват в главите (чрез зубрене естествено)


основните понятия от втори курс на студентите по филология


Впрочем форумите са пълни с информация как сред разказите, с които една от школите е тренирала децата по "втория модул", е попаднала и "Вида".


Седмокласниците са особено потърпевши, тъй като, освен че са принудени да ходят цяла година на уроци по математика и литература, имат лошия късмет да се борят с тълкуването на текстове с над 100-годишна давност, избрани единствено заради патриотичния патос. Може би някои от тези деца никога няма и да разберат, че след класиците литературата роди и модернизма, постмодернизма и т.н.


Тестът за седмокласниците (който много от софийските деца намират за лесен) се "отчете" и с печатна грешка в 20-и въпрос, в който в изречение от Вазовия разказ "Една българка" думата "направо" е поднесена като "напрано". Вицът е, че на фона на целия изпит вече е трудно да си сигурен, че такава дума не съществува.

Коментари (79)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на dimaa
    dimaa
    Рейтинг: Неутрално

    Харесва ми, че "Дневник" не изоставя проблемите на образованието, от които идват повечето от проблемите на държавата.
    Чудя се защо е този инат на изпита след 7-и клас да се дават някакви измислени "жанрове" като трансформиращ преразказ вместо есе или друг вид съчинение. Моят син се готви да кандидатства точно с есе и, повярвайте ми, това беше невероятно интересно и за него, и за нас. За него - защото му даваше свобода да съчинява каквото си иска и да се прави на умен и оригинален. За нас - защото видяхме как и какво мисли тинейджърът.

  2. 2 Профил на Ignis Fatuus
    Ignis Fatuus
    Рейтинг: 826 Неутрално

    Голям рев... А аз когато трябваше да правя "съчинение-разсъждение"?... За да вляза в МГ?...

  3. 3 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    Не разбирам защо се прави инсинуацията че текста трябва да е разбираем за да бъде преразказан?
    А към авторката - не е ли по-правилно да е "перцепцията" вместо "рецепцията"?

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  4. 4 Профил на Ignis Fatuus
    Ignis Fatuus
    Рейтинг: 826 Неутрално

    Освен това, забележка към многоуважаемата авторка на статията, госпожо, преди да започнете да се изказвате срещу писането на преразказ като начин на проверяване на знанията на бъдещите гимназисти и да го заклеймите като "безсъзнателното заучаване на сложнотии наизуст", помислихте ли колко по-малко наизустяване се налага сега, в сравнение с назубрянето на десетки анализи за всяко по-известно класическо българско произведение?

    Дори бих казал, че тази "мания на министерството на образованието" всъщност в голяма степен оценява интелигентността и въображението на децата, за разлика от преди, когато се оценяваше количеството на клишетата, и дали са написани достатъчно общоприети твърдения, като в повечето случаи наличието на собствено мнение в "разсъждението" се наказваше, защото беше нужно да се спазва жанра на текста, а да не се преминава към есеистична форма.

    Така че, безобразията са налице, паднал се е лош текст, някой трябва да бъде наказан, но в крайна сметка е еднакво за всички и вярвам, че това ще бъде взето в предвид при оценяването и няма нужда от всичкото това оплакване.

    - Студент във ФМИ

  5. 5 Профил на Туриста
    Туриста
    Рейтинг: 367 Неутрално

    "а крайният резултат е производство на конвейер на отблъснати от четенето хора. "

    така е то.

  6. 6 Профил на bate_Ventzi
    bate_Ventzi
    Рейтинг: 675 Неутрално

    Аз съм от поколението на което се налагаше "безсъзнателното заучаване на сложнотии наизуст". Учителите яростно ни караха да запомняме какво е искал да каже автора. Така останах литературно осакатен , докато мина време и сам достигнах до някои истини,на които би следвало да бъда научен в училище.
    Според мен преразказът е крайно подходящ за оценка на литературната грамотност. И до днес срещам хора с дипломи за висше образование които не могат да преразкажат едно събитие.От една страна това е проверка за комплексната сетивност на ученицити от друга за мисловната им и речникова артикулация.

    Доколкото разбирам става въпрос за изпит в езиковите гимназии, където учениците и без това ще трябва да усвояват твърде много нови думи и иизрази.

  7. 7 Профил на lim
    lim
    Рейтинг: 367 Неутрално

    Качествата на т. нар."експерти" в МОН не будят никакво съмнение - ТЪПНЯ! Избраният текст и автор могат да закопаят всички нормални и будни деца, (без знаещите предварително темата). Освен примитивно патриотарство и архаизъм, намирисва и на откровена лъжа- славяните не са извесни в историята с много победи над Византия.

  8. 8 Профил на arch_
    arch_
    Рейтинг: 726 Неутрално

    Проблемът е именно в неясния регламент. Иначе това че текстът не е 100% разбираем за мен е съвсем в реда на нещата. От детето се изисква да се ориентира в една среда, която му е до голяма степен непозната (езикът, епохата и имената), което всъщност ще му се налага доста често и в нормалния живот. От детето би трябвало да се изисква да хване нишката на събитията, а не да предаде безгрешно фактологията. Именно това е боравене с НЕПОЗНАТ текст. Според мен схващането, че децата трябва непременно да са чели произведението е остатък от времето, когато се правеше анализ.

  9. 9 Профил на Lost
    Lost
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Какво значение има трудността на задачата. Важно е да бъдат сравнени знанията и уменията на учениците. Ако всички имат 6 какъв е смисълът?

  10. 10 Профил на Хан Крум
    Хан Крум
    Рейтинг: 572 Неутрално

    Френскит речник е дебел десет сантиметра, там сигурно има думи от времето преди Волтер и Молиер. По логиката на авторката Шекспир трябва да бъде изгонен от учебните програми по целия свят. Ние не можехме да четем автори, издали книги преди девети септември, освен посочените от властта. Излишно е да ви изброя колко книги на наши писатели бяха напълно потулени и забравени през тоталитарните десетилетия, езикът ни се напълни с русизми и изгуби звучното си разнообразие, диалектното богатство и много от думите ни умряха. Никой младеж не може да разбере написаното в десетте тома на БАН с българско народно творчество.
    А днешните деца вече трупат в езика си технически термини от електронния свят, затискащ идентичността на българския език след всяка изтекла минута.
    Много са си хубави изброените думи. Ще взема да го потърся този автор в библиотеките, ама може и да не го открия...

    този коментар написа безплатно за вас дедо ви Хан Крум
  11. 11 Профил на ivanchoLA
    ivanchoLA
    Рейтинг: 1291 Весело

    Абе шантави са тези тестове секи път както бяха шантави когато аз влезнах в езикова гимназия и тогава беше луди уроци по БГ после повечето зубреха темите наизуст с математиката беше лесно за тези от нас които я рабират, но и там имаше много дето (ги) учеха да наизустяват шаблони, а да не говорим че имаше неща които следващия път когато съм ги виждал беше по 4,5-та виша математика ...
    Че трябва да са трудни спор няма, особено ако си в езикова гимназия сичко това което е на теста ще ти трябва щото трябва да можеш ЛОГИЧСКИ да свързваш нещата за да говориш друг език ...
    Повечето от ревящите са родителници дето си мислят че децата им са гениичета и че трябва да имат 6, което не е така и ако децата се набутат в такива гимназии щото е модерно, а не са за там жална им маика ...

    #notmypresidentAmericans strive for excellence, Europeans for mediocrity ... да не би цоциализъм играло, не би чудо видяло (c) ivanchoLA2012
  12. 12 Профил на Boriaz
    Boriaz
    Рейтинг: 829 Весело

    Ами единственият сигурен начин да кажеш после "Предишните не са ги научили на нищо" е да им дадеш текст, който немогат да разберат. Фактът, че е даден такъв абсурден текст на такъв абсурден автор, означава, че и "специалистите" не са го разбрали (а най-вероятно не са го и прочели).
    П. П. Добре известна тактика преди беше да се дват текстове на изучавани автори, които макар и да не са изучавани в училище би трябвало да са били четени преди това от децата, имащи интерес към литературата. Така тези, които се интересувахме и ни беше интересна художествената литература, често се оказвахме в позицията на "късметлии". Явно нещата са коренно променени днес- целта е да се даде текст, който да отврати децата от литературата като цяло.

    Искането няма мярка- даването има КРАЙ!
  13. 13 Профил на Boriaz
    Boriaz
    Рейтинг: 829 Весело

    До коментар [#10] от "Хан Крум":

    Тука става въпрос за деца след 7-ми клас, а не за 20 годишни ергени, които са чели Лермонтов в казармата защото не е имало какво друго да правят.

    До коментар [#11] от "ivanchoLA":

    Като гледам как пишеш май-май доста си позабравил от наученото в гимназията, а? Примерно правописа!

    Искането няма мярка- даването има КРАЙ!
  14. 14 Профил на kaleva
    kaleva
    Рейтинг: 418 Неутрално

    При цялото ми уважение към автора на "Вида" и към коментарите на съгласните с този тип изпит все пак ще напомня, че става дума за деца от седми клас, а не за студенти с достатъчно развита езикова и литературна култура.
    За мен изпитите от този тип са резултат от лобизъм в полза на частните уроци. И моля, нека не забравяме, че България не е София.
    Напълно съм съгласна с авторката и подкрепям позицията й.

  15. 15 Профил на ivanchoLA
    ivanchoLA
    Рейтинг: 1291 Весело

    До коментар [#13] от "Boriaz":

    Еми от толкова години не пиша на Български и не живея в Бг какво очкваш ...

    #notmypresidentAmericans strive for excellence, Europeans for mediocrity ... да не би цоциализъм играло, не би чудо видяло (c) ivanchoLA2012
  16. 16
    ****

    Този коментар беше изтрит в 22:01 на 30/05/2010 от неговия автор.

  17. 17 Профил на Георги Танев
    Георги Танев
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Радвам се, че не съм ученик. Завърших

  18. 18 Профил на kurvare
    kurvare
    Рейтинг: Весело

    Ебати ташака. Деца на по 13-14 години реват, задето ги карат да пишат ПРЕРАЗКАЗ. Децата добре, ами родителите от какво се оплакват?

  19. 19 Профил на Георги Танев
    Георги Танев
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Интересно, ако такова нещо се беше случило в Германия например - кой щеше да "изгори" от поста си.

  20. 20 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1453 Неутрално

    "За разлика от западноевропейския свят у нас литературата се зазубря нечовешки в продължение на 12 класа а крайният резултат е производство на конвейер на отблъснати от четенето хора."

    Delicious. В едно изречения цялото непосилно безумие на българското образование, и най-вече що се отнася до "български език и литература".

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  21. 21 Профил на kaleva
    kaleva
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#18] от "kurvare":
    Преди да се изкажете, прочетете текста. После си представете, че 1) имате 15 минути да се запознаете с него; 2) трябва да напишете не обикновен, а интерпретативен преразказ (което далеч не е едно и също) и 3) сте на 13 години и сте на изпит.

  22. 22 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1453 Неутрално

    "Примитивното патриотарство е просмукало цялата учебна програма по литература в седми клас"

    Уви, цялото ни образУвание по литература и история е едно голямо "Шоу на Слави". Или по-скоро "Шоу"-то вирее заради десетилетията примитивен чалга-патриотизъм набиван в главите на няколко поколения от българските еквиваленти на Милошевич.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  23. 23 Профил на Boriaz
    Boriaz
    Рейтинг: 829 Весело

    До коментар [#15] от "ivanchoLA":

    Чудесно, тогава прочети разказа и ни кажи какво си разбрал? Надявам се някоя от бабите ти или дядовците ти да е от пазарджишкия край, защото иначе се съмнявам, че ще разбереш всички думички от текста.
    П. п. А, хубаво би било също така ако не си запознат с етнологията и фолколора на славянските племена да си записваш имената на героите, защото иначе можа да се пообъркаш леко- не са от най-разпространените у нас.

    Искането няма мярка- даването има КРАЙ!
  24. 24 Профил на Margon
    Margon
    Рейтинг: 367 Неутрално

    Аз бях 7 клас 1993 и тогава пак ходехме на уроци по БГ и математика. И зубрехме някакви безсмислици, с които като студент филология 2-ри курс в един по-късен етап от живота ми не помня да съм се сблъсквала. Падна се преразказ. Според мен проблемът е в липсата на цялостна концепция и работата на парче. Освен това - кой може да оцелее при сегашните условия в учителската професия и психически, и материално? Това също е от значение за една по-адекватна образователна система...

  25. 25 Профил на Росица Пенкова
    Росица Пенкова
    Рейтинг: 367 Неутрално
  26. 26 Профил на Todo
    Todo
    Рейтинг: 521 Неутрално

    Според мен този автор е познат на някой в министерството и така си вдига шум около името и увеличава продажаемостта си. Което със сигурност значи че не е добро проезжидението му.

  27. 27 Профил на атанас
    атанас
    Рейтинг: 927 Неутрално

    1,
    Ще ти кажа защо бягат от есето. В училище то изобщо не се учи до 7 клас така 99% от децата ще се издънят. Преразказите и тях ги учат толкова, че в един момент поне децата от 5-6 клас се опитват да напишат буквално повторение на чутото, съответно забравят какво е в текста, а опитът за мешинално повторение ги кара да бъркат имена и да пишат повече от несвързани изречения. И това е толкова насложена практика, че накрая се чудим защо без частни уроци са практически неграмотни.
    То този начин на учене е типичен за всеки предмет и затова ми се е случвало да боря с дете над час да научи текст от учебник за 3ти клас какво е това тамбура. То напъва да го прочете и наизусти, а там е пълно с термини, аз първо викам да си представи какво е това тамбура, защото някакъв струнен инструмент с еди какъв си гриф описан без картинка даже за него е просто сбор от необяснени думи, които се иска да бъдат научени. Нещо като на ден да се учат по 10 стихотворения наизуст става ученето. Така да познаем колко се научава, като няма логическа връзка създадена, а новият материал измества всичко старо от паметта поради липсата на каквато и да е начална основа и последващи връзки с нея.
    Ама типичен пример е и ученето на чужд език в училище- почва се без азбуката, в един момент трябва децата някак да четат, а реално чуват постоянно прочетени текстовете и се опитват да ги наизустят. Така дете 3-4 клас след 2 години учене на английски може да "прочете" три реда текст чрез изказване на наизустеното, накарайте го да прочете една дума... Статистиката, когато за първи път се сблъсках с това при дете на познати, което учи в едно от по-елитните пловдивски училища беше 90% от учениците да не знаят английската азбука, защото не са ходили на частни уроци.

  28. 28 Профил на Graf
    Graf
    Рейтинг: 1372 Неутрално

    МОМН катастрофира за пореден път. Методологически и морално. Методологически, защото отново сътвори експеримент с децата ни, а морално защото отново изплуваха данни за частна школа занимавали питомците си с "изненадката" на МОМН. Всеки който се интересува за "равния" изпит, може да открие школа "Регалия".
    На който му е интересно, може да вземе текста от тук:http://www.regalia6.com/ucRegalia/regalia_files/konkursni_izpiti_7kl/2010/7kl_BEL_27052010_prerazkaz.pdf

    Ecrasez l’infâme
  29. 29 Профил на Yankee
    Yankee
    Рейтинг: 726 Неутрално

    Преразказът трябва да остане (вместо идиотския "отговор на литературен въпрос". Темата на разказа е подбрана неправилно. Това са почти деца все пак. Не комунистически динозаври, дето цял живот са таралянкяли архаизми... Особено ако децата не са от "шоплуко", няма как да разберат и половината от диалекта...

  30. 30 Профил на bendav
    bendav
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Не мога да разбера този вой за образованието от полуграмотни драскачи. Странно е, че се публикуват в авторитетен вестник като "Дневник".
    Художествените качества на разказа "Вида" определено са спорни. В крайна сметка става въпрос за две страници (по-малко от две машинописни страници) текст. На ученичка интервюирана по телевизията й отнело 15 минути, за да го прочете. На мен ми отне по-малко от 5. Следователно има проблем с грамотността, която училището възпитава. Все пак изпита трябва да оцени постиженията. Сюжетът на разказа е достатъчно ясен. Трансформиращият преразказ изисква следване на текста с преобразуване на лицето на разказвача и подбор на сцените, на които е свидетел. Разбира се може да се прояви и малко фантазия, ако ученикът има такава. При условие, че текстът е чут и е на разположение за четене по време на преразказа, за какво зубрене става въпрос? Когато сме писали "литературни разсъждения" или "отговори на литературен въпрос", наистина трябваше да познаваме произведенията и да ги помним, освен това трябваше да четем всевъзможни литературни анализи като еталон. Тогава наистина имаше зубрене. Да не говорим за съмнителните качества на някои от анализираните текстове и за доста съмнителните качества на някои тенденциозни анализи. В крайна сметка всеки изпит е едно състезание, на което всеки показва, колкото може, а пък условията са равни за всички.
    Преди време някой разсъждаваше в тази рубрика защо са им на децата знания по физическа география (видове и форма на облаците), защо им е нужна химия, физика и биология. Очевидно авторът беше филолог. Човешкото знание не се ограничава само в литературата и всеки трябва да има необходимия багаж от обща култура. Достатъчно съмнителна е реформата, при която всички природо-научни дисциплини бяха обединени в един предмет и учениците учат по един месец в годината химия, биология, физика,... Такова преподаване може да намалява броя на учителите, но осакатява учениците. Това по никакъв начин не означава, че това учебно съдържание трябва допълнително да се орязва и осакатява.
    Свидетели сме на деградация на образованието в България. Това е много печален факт. Причините са много: недостатъчно финансиране; мизерни социални условия на учителите, при което малко кадърни учители остават в системата; смяна на моделите на всеки 3-4 години. За това доста пряка отговорност носят политиците.
    Би било печално България да се превърне във ферма за камериерки и проститутки, но образователният продукт дава повод да се мисли, че има целенасочена политика в това направление.

  31. 31 Профил на Сбогом, тъпаци от "Дневник"!
    Сбогом, тъпаци от "Дневник"!
    Рейтинг: 778 Неутрално

    Ще се изкажа като специалист, и ще бъда съвсем откровен. В така наречената държава България има много така наречени филолози и езиковеди, които в огромното си мнозинство са кръгли некадърници и малоумници. Има един малоумник, който се подвизава като професор и който през комунизма (а може би дори и след това) пишеше, че Андрешко бил много умен - и изобщо бил изключително положителна личност. Андрешко, разбира се, колкото да разбираме неговата "човещина" - желанието му да "помогне" на съседа, е типичен представител на българщината, една от чиито характеристики е отрицанието на държавността и пълната несъвместимост с нея. Некадърните български филолози не просто закопават българската младеж! Те са опасни за цялото общество!

  32. 32 Профил на Активист
    Активист
    Рейтинг: 418 Весело

    Учениците да целуват ръка на образцовия министър,че не им е дал да преразкажат Разказ на пътешественика от Средното египетско царство,каквато е дисертацията му.Тогава и доцентите щяха да се озорят.Така че,поклон и ръкоцелувание.

  33. 33 Профил на tedif
    tedif
    Рейтинг: 972 Весело

    Ако продължавате да гледате *Глистопад*,*Гюмюз*,циците на преслава,мара отварачката и изрусения циганин-педал,децата ви не преразказ,не есе,ами и най-обикновен разговор трудно ще *завържат*.ВЕрвайте ми!

  34. 34 Профил на StanDim
    StanDim
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Наскоро по телевизията имаше предаване в което се показа, че доста деца не знаят какво е ... грамофон - просто той вече липсва в ежедневието....При условие, че се учи...адаптиран Вазов, как да очакваме познание на тези по-старички думи от хлапетата... Струва ми се, че това си беше поредна изцепка на ...образователите ни. Ако идеята е да се възроди българския език с неговото богатство, то това става плавно, с години, а не...на изпит.

  35. 35 Профил на ltk
    ltk
    Рейтинг: 367 Неутрално

    До коментар [#21] от "kaleva":

    всъщност и двамата сте прави. от една страна, 13 годишните не би трябвало да се плашат от преразказ, поне не и тези, чието място е в езиковите гимназии. от друга - разликата между това да си /трениран/ да изпълниш задача според определени изисквания и да не си е огромна. без да навлизам в подробности - говоря от личен опит, бил съм и от двете страни.

    тук, разбира се, трябва да се запитаме подготвени ли са адекватно кандидат-гимназистите в училище и част от образователната система ли са частните уроци. от там започва истинския разговор.

    You live and learn. At any rate, you live.
  36. 36 Профил на aleko
    aleko
    Рейтинг: 638 Неутрално

    Присъединявам се към №31.
    Само един пример ще дам - във Факултета по журналистика има един преподавател, който твърди, че всичко може да се съкрати и преразкаже. Той например можел да сведе "Война и мир" до текст под снимка. И после защо излизали некадърни филолози и журналисти от университетите...Същите са и в министерството, просто няма откъде да дойдат други.

  37. 37 Профил на walle
    walle
    Рейтинг: Неутрално

    Ами то като се почне от самото съдържание на учебниците, мине се през преподаването им, през четенето изобщо и се стига до тези безумия с изпитите - http://www.euinside.eu/bg/analyses/how-to-teach-children-to-read-books

  38. 38 Профил на julymorning
    julymorning
    Рейтинг: 367 Неутрално

    Изобщо не сте прави!
    Едно четящо интелигентно дете разбира текста и е в състояние да преразкаже съдържанието му. Макар и изобилстващ с архаизми, текстът е класика като строеж, има най-опростено казано случка, която може успешно да бъде преразказана.
    Това е начинът да се отсее семето от плявата, а не да се пусне някаква масовка, на която всички претенденти за "елитни" школа да разцъфтят с посредствеността си!

  39. 39 Профил на brasnarq
    brasnarq
    Рейтинг: 0 Неутрално

    Ако тоя съвременен текст не могат да разберат, как ще прочетат Каравелов или Захари? Архаизми имало. Много думи могат да се разберат смислово, ако и да са непознати, а ако коренът е запазен, не е проблем.
    Малки били на 13 години! Кое им е малкото? Акълът предполагам. Ама на някои и на 65 им е малко.
    На 13 четях по 100-200 страници дневно. Сега сричат и пишат с ченгели, почерк още нямат. Щото дори домашните им са с напечатан текст, с оставени места за попълване на отделни думи.
    Поколението прогресивно оглупява, те оправдания му търсят, все друг е виновен, само родителите не са. Е как ще се чувстват виновни, като и те преди 20 години толкова са чели?

  40. 40 Профил на brasnarq
    brasnarq
    Рейтинг: 0 Неутрално

    Ако текстът затруднява някого, това означава, че мястото му не е в езикова гимназия, а техникум по облекло или готварство.
    Нали се прави изпит за ПОДБОР.

  41. 41 Профил на Мусо Гоносуке
    Мусо Гоносуке
    Рейтинг: 430 Неутрално

    абе не е чак толкова сложен разказът. Имена като Блек Ай Пийс, Леброн Джеймс и Дидие Дрогба са далеч по-странни от Вида и Славун.

    Проблемът е по-скоро, че децата не се подготвят в училище за такъв тип задачи.

    И да ви кажа честно, ако един седмокласник не знае що е скат, клепало или повеля - еми срамна работа за майка му и баща му преди всичко.

  42. 42 Профил на ltk
    ltk
    Рейтинг: 367 Неутрално

    До коментар [#41] от "Pete_Maravich":

    като цяло съм съгласен, само последния параграф ме притеснява - повеля, как да е, но какво по дяволите е клепало и за чий му на едно дете днес да знае какво е това?

    You live and learn. At any rate, you live.
  43. 43 Профил на NK /имигрант в родната страна/
    NK /имигрант в родната страна/
    Рейтинг: 829 Неутрално

    хаха, ами ако бяха им дали един единствен абзац от Силмарилион - тия деца щяха да бъдат комплексирани до края на живота си, така ли?!

    Трудна или не - темата е еднаква за всички. Не съм сигурен каква е точно системата на изпита - ако е на разположение само да го чуят без да го имат пред себе си в писмен вид след това - определено ще им е проблемно, но пък точно в такава ситуация ще изпъкнат тези, които наистина имат по-богат речник и свобода да боравят с думите.

    В края на краищата това е начин да се направи подбора и тези, които имат подчертан афинитет към литературата да не бъдат избутани встрани от такива, за които мама и тати са броили луди пари да наизустяват безмислени работи.

    Правителството ОЛИГАРСКИ призовава: "ПЛУВАЙ, БЪЛГАРИНО... НЕ Е РИБА!"
  44. 44
    ****

    Този коментар беше изтрит в 11:42 на 31/05/2010 от неговия автор.

  45. 45 Профил на tapanar1243
    tapanar1243
    Рейтинг: Неутрално

    Всичко, написано в статията на Светлана, е вярно, като не смятаме последния абзац. Светлана, провери Иван Вазов. Събрани съчинения. Български писател. 1956. Там думичката „напрано“ съществува, т.е. няма грешка в 20 задача на теста от гледна точка на правописната й коректност. Ако има грешка, тя е в избора на цитат, в който съществува дума, която трябва да бъде обяснена под линия, а това за тестова задача е недопустимо. Проверете в учебника на „Просвета“ и ще видите, че тази дума там е обяснена, но не е „направо“. Няма да напиша значението, за да подтикна Светлана да си направи сама проверката.

  46. 46 Профил на tapanar1243
    tapanar1243
    Рейтинг: Неутрално

    Впрочем форумите са пълни с информация как сред разказите, с които една от школите е тренирала децата по "втория модул", е попаднала и "Вида".

    Щях да забравя – големият гаф на този изпит е налучкан в цитирания откъс от статията, но е подминат с учудваща журналистическа небрежност. Странно е как разказ, които не може да бъде открит дори и от специалист по литературна геодезия (защото е наистина дълбоко заровен), се появява в една от популярните школи за частни уроци преди изпита.

  47. 47 Профил на Мусо Гоносуке
    Мусо Гоносуке
    Рейтинг: 430 Неутрално

    До коментар [#42] от "ltk":

    Най-напред точния цитат от разказа за клепалото:
    "В тоя миг обаче на портите се почука силно и клепалото, поставено на върха, надвесен над Брегава, заби зачестено – съобщение за беда..."

    Не мисля, че детето трябва да знае какво е клепало, за да преразкаже, че в този миг някой е съобщил за беда.

    А сега цитат от wikipedia: Клепалото представлява дълга летва с широчина 10-15 см, която е стеснена в средата, за да може да се държи така, че двата ѝ края да вибрират свободно когато бъдат ударени. Клепалата се делят на две основни групи — метални и дървени. Разпространени са в редица държави. Имат предимно сигнални функции, използват се във фолклорната музика, а в България — основно в църковната музика

    Би трябвало едно дете до 13 години да е посетило църква или манастир или пък да е ставало дума за древни методи на комуникация, много преди да е имало мобилни телефони.
    Че индианците са ползвали за целта огън и дим, а гърците - бегачи и т.н. Баси за какво си говорят бащите със синовете днешно време?

    П.П. Клепало м/у другото означава и нещо подобно на наковалня, на която периодично се заточват сечива като коса или брадва. Е, това вече хич им и не требе

  48. 48 Профил на Мусо Гоносуке
    Мусо Гоносуке
    Рейтинг: 430 Неутрално

    До tapanar1243:

    Търсене в гугъл на Иван Джуренов + Вида изкарва м/у другото и този линк: http://archives.bg-mamma.com/archive/index.php?topic=332386

    Цитирам дословно: "Момичета, знаете ли как мога да открия този разказ? Дъщеря ми има за домашна работа преразказ, прочели са разказа в клас еднократно, но тя не е успяла да го запомни добре."

    Датата, на която е зададен въпросът: Неделя, 21 Септември 2008, 12:08

    явно използването на този разказ в обучението по български език не е някаква новост.

  49. 49 Профил на Milva
    Milva
    Рейтинг: 745 Неутрално

    Аз съм от по-старата генерация кандидат-гимназисти, които бяхме 'благословени' с изпит на ОЛВ (отговор на литературен въпрос). Това значи 12-годишни деца, които се преструват, че разбират и оценяват дедо ни Вазов, Ботев, Елин Пелин и т.н. За да си напишем анализа и да имаме поне 5 на изпита, трябваше да запомним и употребяваме всички тропи и фигури, които ви идват на ума. Толкова ни ги набиваха, че до ден днешен мога да ви кажа разликата между литота и мейозис.

    Ето как 15 години по-късно свързвам четенето на Вазов с наказание. Как не знам, но не загубих напълно интерес към литературата (пиша есета и разкази), но до ден днешен ми се повдига от класическите български автори. Нашата любима система не можа да сътвори нищо по-добро дори с мен и съучениците ми, завършили елитна гимназия в града.

    Аз съм фен на преразказите, защото при тях няма какво да се зубри, а дават много добра представа колко добра памет има детето и каква е способността му да отделя същественото от несъщественото. Не е нужно текстът да е дълъг или диалектен или да е кой знае какво. Достатъчно е да има повече диалози или действието да не е съвсем праволинейно, за да ги затрудни. При преразказите е много показателно когато едни части направо се прескачат, а други, не толкова съществени, се преразказват в големи детайли. Това веднага трябва да каже на проверяващия, че ученикът е можел да се справи и по-добре.

    Колкото до есетата, несъгласна съм с #1. На пръв поглед дават поле за изява, но са пълни с толкова подводни камъни, че става страшно. Преразказът е пак по-добре, стига текстът да не е избран от глупаци. Както става обикновено.

    I don't want to believe. I want to know.
  50. 50 Профил на ltk
    ltk
    Рейтинг: 367 Неутрално

    До коментар [#47] от "Pete_Maravich":

    отклонихме се. ставаше дума за последния параграф от предишния ви коментар.

    едно дете, дори четейки активно, може да се увлича по по-съвременна литература и/или чуждестранна литература и с години да не попадне на тези думи. не виждам вината на родителите. така де, в този тесен контекст.

    колкото до самата дума и нейното значение - благодаря, макар че нямаше нужда.

    You live and learn. At any rate, you live.
  51. 51 Профил на tapanar1243
    tapanar1243
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#48] от "Pete_Maravich":

    Разбира се, че някога, някъде този разказ е влизал в употреба, но ТОВА НЕ ГО ПРАВИ ПОПУЛЯРЕН, още по-малко подходящ. Да не говорим, че е пример за безобразна литература.
    Аз предлагам да се мисли в следния ред:
    1. В кое училище и преди колко време този разказ е даван и от кого?
    2. Има ли отношение учителят, които го е давал, с МОМН – например да е канен да прави изпитни тестове?
    3. Ако разказът е даван в школа – от кого и правил ли е учителят от школата изпитни тестове за МОМН?
    Да уточня – МОМН отдавна кани учители (само някои и то специални), които да правят изпитни тестове.

  52. 52 Профил на Milva
    Milva
    Рейтинг: 745 Неутрално

    До коментар [#41] от "Pete_Maravich":

    И мен да ме питат как е онова на вратата дето го има по манастирите и се удря, и аз няма да се сетя. Обаче всеки интелигентен човек или дете като чуя, че на портите се почукало и нещо (непознато) забило, моментално ще се сетя, че става дума за едновремешния еквивалент на звънеца...

    Не става само с ядене да ви кажа.

    I don't want to believe. I want to know.
  53. 53 Профил на Milva
    Milva
    Рейтинг: 745 Неутрално

    До коментар [#48] от "Pete_Maravich":

    Това е най-голямата глупост. Преразказ неслучайно се пише веднага след като се чуе текста. Дори след час спомените за детайлите избледняват и дори възрастен човек може да възпроизведе само най-основните неща. Каква е тази глупост да се чете текст и да се преразказва за домашно?? И аз да бях, и аз щях да търся разказа в къщи, защото не си го спомням.

    I don't want to believe. I want to know.
  54. 54 Профил на Мусо Гоносуке
    Мусо Гоносуке
    Рейтинг: 430 Неутрално

    Milva, просто искам да кажа, че още през 2008 разказът е използван. Тоест малко под вола теле е идеята на tapanar1243, че има връзка между появяването му в теста и използването му от една школа.
    Пък може и да има. Кой знае.

  55. 55 Профил на Boriaz
    Boriaz
    Рейтинг: 829 Весело

    Просто не можете да си представите колко много си личи кои са преподавали и са се опитвали да обяснят да децата какво значи това или онова и кои си философстват тука на празни обороти защото ги карали да "зазубрят" терминлогия (като че ли в математиката теоремите и аксиомите не се "зазубрят".
    Явно много е паднало нивото на този форум, след като логиката в голяма част от коментарите е "на мене да не би да ми е било добре? Да не се оплакват!"
    Литературата не е наука, литературата е изкуство (за който не му се вярва- да си направи справка с речника). Тя няма за цел да накара децата да "помнят" или да "знаят", тя има за цел да възпита в тях естетическо чуство и (я, колко странно) критическа мисъл, т. е. един ученик да може да каже "Това произведение (не) ми хресва, защото според мене ...", а не да повтаря като папагал без човка кой къде и как бил почукал/ звънал.
    Ето ви го проблема- чрез такива текстове, в които цялото внимание на детето е насочено към "Това пък сега какво значи?" няма как да искате да ви интерпретира текст, който не е разбрал. Колкото до архаизмите и диалектизмите- те и в Хайтовите "Диви разказри" изобилстват, въпреки, че разказите са писани след 09.09.1944 г., което не значи, че трябва да се дават "Мъжки времена" примерно.

    Искането няма мярка- даването има КРАЙ!
  56. 56 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 1674 Неутрално

    До коментар [#23] от "Boriaz":
    "... А, хубаво би било също така ако не си запознат с етнологията и фолколора на славянските племена да си записваш имената на героите, защото иначе можа да се пообъркаш леко- не са от най-разпространените у нас. "

    Е, имена като Дейвид, Лусио, Росита са се появили по-късно, все пак - те са прабългарски.


    До коментар [#49] от "Milva":
    Ето как 15 години по-късно свързвам четенето на Вазов с наказание. Как не знам, но не загубих напълно интерес към литературата (пиша есета и разкази), но до ден днешен ми се повдига от класическите български автори.

    Така е, у нас повечето писатели не са читатели. Между другото, и на мен ми бяха много противни класиците в гимназията, ама сега, като порастнах, си ги чета с удоволствие. (не че не съм съгласен с поста ти иначе, цъкнах му едно плюсче).

  57. 57 Профил на Boriaz
    Boriaz
    Рейтинг: 829 Весело

    До коментар [#56] от "usero":

    Ами аз казвам, че текстът е неподходящ и че има къде-къде по-подходящи за преразказ текстове, ти ми казваш, че могло да се избере и още по-неподходящ. Странна логика имаш, наиситина. Ами да- могло е да им дадат да преразказват "Гаргантюа и Пантагрюел" за да са сигурни, че никое дете (освен предупредените, разбира се) няма да напише имената без правописна грешка, или "Житие и страдание грешнаго Софрония" за да е сигурно, че никое дете няма да разбере текста ако е в оригинал (освен, разбира се, предварително подготвилите се). Мога да ти изброя още доста, ама надали си ги чел.
    Всъщност твоята логика съвпада напълно с логикана на МОН- целта не е да се избере най-подходящият текст, а да се докаже, че има и по-неподходящи.

    Искането няма мярка- даването има КРАЙ!
  58. 58 Профил на tahion
    tahion
    Рейтинг: 213 Весело

    А аз имам големи затруднения да разбирам голяма част от журналистическите или рекламни творения напоследък. Половината от думите са на някакъв странен език, уж е български, но не съвсем. Всяка втора дума е "абсолютно" или "супер", да не говорим за "цифра" ... Предпочитам детето ми да знае и разбира архаизмите от "Вида", а не тъпотии като "шампоан клеан енд кеър с мойщюрайзинг"

  59. 59 Профил на Milva
    Milva
    Рейтинг: 745 Неутрално

    До коментар [#56] от "usero":
    Държа да отбележа, че чета 10 пъти повече, отколкото пиша. Много уважавам като поет Ботев, но ми трябваше пълнолетие, за да мога да го оценя. Но и днес като чуя за Вазов, цели 15 години по-късно, се пренасям в старата си детска стая и си представям как до 11 вечерта в събота чета алманах и кълва литературни анализи за 7 клас. Отщява ми се дори кориците на книгите му да погледна...

    Истината е, че нашите класически автори са посветили творбите си на доста тежки тематики. Вместо да я обяснят с думи прости на децата, любимите ни професори я разгръщат в многотомниците си точно като лекция за студенти. Има една възраст, в която човек узрява за класиката. Тя не е 13 години. Аз лично се чувствам как години наред да правени опити да я намразя, които бяха на път да успеят. За мен е ясно как се създават предпоставки хората с липса на особен интерес към литературата и като възрастни да не искат да четат книги.

    I don't want to believe. I want to know.
  60. 60 Профил на Milva
    Milva
    Рейтинг: 745 Неутрално

    До коментар [#58] от "tahion":
    А аз пък имам голям проблем със запазването на спокойствие докато ги чета. Неграмотността на журналистите е потресающа. Като отворите статиите и се учите, че учуден се пише с О, а будка - с т. Да, точно така. БУТКА.

    С огромна болка виждам как с всяка изминала година да си грамотен става все по-малко и по-малко важно. Ако пиех по глътка всеки път като видя иЗкам, незнам (слято) или удобрение, щях да съм изпила Черно море до сега.

    I don't want to believe. I want to know.
  61. 61 Профил на ivanchoLA
    ivanchoLA
    Рейтинг: 1291 Весело

    До коментар [#23] от "Boriaz":

    here goes

    Вида е butch dyke еманципатка, която е опресирана от патриархалния си баща, които като истински БЪлгарин(с две главени букви) счита че жените стват само за ебане и слугини, и периодичен пердах се отразява добре както на нея да развие характер, така и на развитието неговото мъжество, което заради малките си размери трябва да се компенсира с такива заместители. Този текст разкрива дъбокия корен на българщината, на българската нация и култура, и развитието им през вековете ...

    много интересна тема ще излезе ...

    #notmypresidentAmericans strive for excellence, Europeans for mediocrity ... да не би цоциализъм играло, не би чудо видяло (c) ivanchoLA2012
  62. 62 Профил на s_bozhilov
    s_bozhilov
    Рейтинг: 572 Неутрално

    Писах "+"-ове на коментари, защитаващи противоположни тези. Защото самата аз се раздвоявам, - всеки техен автор има основания, които споделям.

    Но поздравявам Nikolay UK - №22! Чалгаджийското патриотарство е великолепна дефиниция за много тв-предавания и вестникарски публикации...

    И все пак у мен надделява схващането, че този разказ е неуместно зададен на седмокласниците, най-малкото защото е твърде далеч от културната, езиковата и всякаква друга среда на днешния ден, - е, доколко средата е "културна" преценете сами!

    Да си останем БЪЛГАРИ, каквото и да ни струва това!
  63. 63 Профил на peaspiring
    peaspiring
    Рейтинг: 547 Неутрално

    Целта на образователната система в частта литература трябва да е да научи децата на комуникация и основни познания по изкуството на литературата. Защото това се изисква от съвремието.

    С учене на думи като "клепало" това няма как да стане. Децата трябва да се научат да мислят, и есетата постигат това, като развиват структурирането при начина на изразяване, креативността и творчеството. Аз лично съм завършил доста отдавна, след това учих на и запад, започнах работа в бизнес организация. Основният ми проблем беше да се науча да пиша/говоря/презентирам кратко и ясно. Нещо, което въпреки 12-те класа литература и български, никой не си беше дал усилието да ме научи.

    Тъжното е, че и след толкова реформи и години, се продължава по същия начин. Зазубряне, никакво творчество, и след това хъкащи и мъкащи хора. Не намирам нещо особено ценно в това образованието да се фокусира в миналото и да се изучават някакви диалекти и т.н. Все пак след Вазов и Ботев идват Пенчо Славейков, Лилиев и Теодор Траянов, т.е. БГ литературата е продължила да се развива. И фокусът трябва да е в/у изучаването на динамиката на развитие, а не в/у патриотарските пориви на този или онзи автор.

  64. 64 Профил на brasnarq
    brasnarq
    Рейтинг: 0 Неутрално

    Завършили шуменска филология, като даскал Бориаз, акъл дават. Само даскалите имали право на мнение, другите философствали.
    Бря! Откога килийното в Шумен стана критерий за качество? Дето се влиза с диплома пи и пак артисват свободни места.
    Разказът бил абсурден, авторът бил абсурден...
    Абсурдно е, че даскали стават хора като Бориаз.

  65. 65 Профил на Гуано
    Гуано
    Рейтинг: 675 Неутрално

    "За разлика от западноевропейския свят у нас

    литературата се зазубря нечовешки в продължение на 12 класа

    а крайният резултат е производство на конвейер на отблъснати от четенето хора."

    Още една заблуда. Отблъснати от четенето хора са много и в "западноевропейския свят". Времето е такова, няма много време за четене, има къде, къде по-лесни развлечения.

    А дали ще зубриш литературата или няма да я зубриш изборът е напълно личен. Като гледам какви неграмотници "пърхат" (това архаизъм ли е?) из форумите, може би не е зле да се набляга и на граматиката в училище.

    У нас не само смятат свестните за луди, но и лудите за свестни
  66. 66
    ****

    Този коментар беше изтрит в 14:56 на 31/05/2010 от неговия автор.

  67. 67
    ****

    Този коментар беше изтрит в 17:43 на 31/05/2010 от неговия автор.

  68. 68 Профил на peaspiring
    peaspiring
    Рейтинг: 547 Весело

    До коментар [#58] от "tahion":

    Като си толкова умен, я отидете с детето до магазина да си купите "прикя", да видим как ще те изгледат продавачките?

    Хора, 2010 е, не 1922г.

  69. 69 Профил на невеж
    невеж
    Рейтинг: 486 Весело

    и преди, и сега, който зубри - зубри. по мое време, изпитът беше отговор на литературен въпрос. болшинството мои съученици зубреха литературните анализи и ги наизустяваха, но го правеха главно защото никой не им обясняваше, че имат свободата да анализират сами, учейки се от това, което са прочели. правеха го и защото си мислеха, че така е по-лесно. майка ми, четеше заедно с мен и никога не ми позволи да напиша дословно преписано изречение в домашното си. не училището, а тя е виновна, че аз се научих да пиша със свои думи и да изразявам мислите си. според мен проблемът се корени в учебната програма - тя не помагаше на децата да учат, а им помагаше да наизустяват. шапка свалям на учителката си по литература - тя пишеше ниски оценки, когато разпознаеше дословно преписани изречения от побликуваните литературни анализи. не знам колко такива учителки, като нея имаше и има в момента. най-тъпото е че тогава я смятахме за "гадна" учителка, но добре, че беше такава! сега съм й благодарен.

  70. 70 Профил на tahion
    tahion
    Рейтинг: 213 Неутрално

    До коментар [#68] от "peaspiring":

    За съжаление ако продължаваме така, през 2020 няма да говорим на български, а ще се "презентираме" на енглиш, ще "го"-ваме на уолк и ще си ръсим "хеъра" със "супер фиксация".
    Чудя се какво ще се случи с новия ни език тогава ако китайския стане още по-популярен?

  71. 71 Профил на msp
    msp
    Рейтинг: 418 Разстроено

    Относно непознатите думи и имена. В часовете по история има сведения и за северите, и за кесарите и за р. Брегалница, а клепалото се споменава в часовете за църковна музика. А ако човек не може да различи в текст собствено име, за какво е ходил в училище? Друго си е да търсим оправдание за необразоваността на децата ни, а не своята вина, защото не сме взели мерки, да се обучават и накрая е виновен министъра. Не че не носят вина, но не тази е най-голямата. Истината е по-страшна. Защо например не се заинтересувате, за колко точки се пише 3 на матурата? Ако се използват европейските критерии на скалата, а не на Д. Вълчев, изпита ще вземат не повече от 25%. Ни случайно,това е най-голямата тайна в министерството.

  72. 72 Профил на peaspiring
    peaspiring
    Рейтинг: 547 Неутрално

    До коментар [#70] от "tahion":

    Едното няма общо с другото. Езикът се развива, така както се развива и обществото. Алтернативата е да стоиш с глава, обърната назад, да ползваш "клепалото" и да се радваш на "прикята". Тогава вероятно от патриотарски чувства ще твърдиш, че "процесорът" трябва да се казва "бачкатор", а "хард диска" - "твърд кръг". Което няма да промени факта, че е по-добре да знаеш какво е хард диск, отколкото клепало.

    За съжаление явно в образователното министерство знаят по-добре какво е "прикя", отколкото хард диск. Което обяснява състоянието на системата и деградацията на образованието.

  73. 73 Профил на izumena
    izumena
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Като оставим настрана факта, че всяка година родителите са недоволни , защото децата им все са ощетени (естествена реакция на всеки загрижен родител, не ги обвинявам в нищо) не виждам как ще излезем от клишетата, като на изпита се падат текстове само от "познати" автори. Смисълът на преразказа е да се падне непознат текст, както вече беше изтъкнато по-горе. Що се отнася до непознатите думи-ами ъъъ, фолклорът поне преди се учеше преди 7 клас. Ако все още е така, поне 2-3 от тези думи трябваше да са познати на децата. Да не говорим че горница е нещо което може да се разпознае по корена и по контекста, клепалото също.... Уж искаме децата да мислят, а ако им дадат по-голямо предизвикателство, се спичаме от ужас. В крайна сметка това е приемен изпит, а не матура и ще изакарт тези, които са по-добре подготвени, това е .

  74. 74 Профил на izumena
    izumena
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#72] от "peaspiring":

    Ако се беше родил в Англия или Щатите, за теб "хард диск" щеше да звучи точно както за българите звучи "твърда плочка". Така че, хайде по-спокойно с преводите. Така и през 80-те българските химически инженери обясняваха гордо, че тарелка било термин в каталитичния крекинг, а то на руски си е просто "чиния". Няма нужда да влизаме в протяжни обяснения каква е разликата между кибрит и интервенция, независимо, че и двете са чужди думи за българския. Това между впрочем хлапетата също трябва да го знаят.

  75. 75 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 968 Неутрално

    Цитат:"порочните изпити по български език и литература в цялото средно образование, чиято основна идея е безсъзнателното заучаване на сложнотии наизуст. "
    Браво на автора за цитата и статията!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  76. 76 Профил на Boriaz
    Boriaz
    Рейтинг: 829 Весело

    До коментар [#61] от "ivanchoLA":

    Що не се прегледаш при доктор? Къде видя полова или някаква друга дискриманация в моите коментари? Или ти така си лаеш по принцип, а? Във Флорида ли те научиха на това, или в Орегон.

    До коментар [#64] от "brasnarq":
    Защо, ти къде се научи на бръснарство? В Одеския университет- клон Търно Магуреле ли?

    Искането няма мярка- даването има КРАЙ!
  77. 77 Профил на ltk
    ltk
    Рейтинг: 367 Неутрално

    До коментар [#63] от "peaspiring":

    много добре казано. а освен доброто писане бих казал, че ни куца и доброто четене, и не говоря за разчитането на символите, а за онзи процес при добрите четци, който прави нещо като постоянен преразказ в реално време. има си книги за това, но мен лично ме смути факта, че като прочетох една от тях навремето не бях запознат с нито една от концепциите.

    положението при точните науки е подобно. гради се над нестабилни основи, и често, освен без професионализъм, това се прави и без капка ентусиазъм. гледайки назад често се питам как успяваха учителките да направят математиката, физиката и химията толкова безинтересни и дори неприятни, че след това ми трябваха години да си сприятеля с тях.

    мдам, положението е нерадостно и социалния статус на учителя със сигурност не помага... защото, ако не се лъжем, от доста отдавна "тези, които на могат да правят, преподават".



    You live and learn. At any rate, you live.
  78. 78 Профил на bette
    bette
    Рейтинг: 726 Неутрално

    До коментар [#61] от "ivanchoLA":

    лол, единственото мнение в тази тема, всички са се фиксирали в архаизмите и диалектизмите, и бълват някакви "големи глупости". мерси за преразказа

  79. 79 Профил на BohrMottelson
    BohrMottelson
    Рейтинг: 619 Неутрално

    До коментар [#41] от "Pete_Maravich":

    Скат е телевизия.
    Клепало е синоним на мазало.
    Повеля е нещо, което Партията ти казва.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK