Културата като аутсайдер

Културата като аутсайдер

© Иван Кутузов



През последните две десетилетия културните потребности на българина се изместват от "качествената" култура - тази, която образова, разширява кръгозора, формира естетически вкусове - към риалити културата и чалгата. Какво трябва да се промени в приоритетите и механизмите на финансирането на културата, за да се постигне оптимален обществен ефект?


В годините на прехода у нас публичните разходи за култура рядко биват подлагани на критичен анализ. Може би защото


културата не се вижда като приоритет




от никое от правителствата или защото, сравнени с други сфери, бюджетните разходи за култура са сравнително малки. Някак негласно културните политики са се превърнали в сфера на изключението - свещена, макар и поизпосталяла крава на публичните разходи; нещо, без което не може, но за което правителствата нямат време да мислят сериозно и отговорно.


Това донякъде е обяснимо с дневния ред на прехода, който постави множество и неимоверно тежки задачи за трансформации на цели сфери от обществената дейност. Културата, както образованието и здравеопазването, не бяха част от дневния ред на европрисъединителния процес, което допълнително мотивира изключването им от дневния ред на реформите. Назрява обаче необходимостта от критически преглед на политиките и публичните инвестиции в културата.


Те не са толкова пренебрежимо малки - през 2008 г. бюджетът на Министерството на културата (МК) е 103 942 000 лв. Ако добавим разходите за култура на общините, сумата набъбва до 233 442 000 лв., или 2.3% от държавния бюджет. Процентът е достатъчно значим, за да изиска анализ какво се постига и доколко ефикасни са тези инвестиции.


Причината модерните държави да подкрепят културата чрез публично финансиране е разбирането, че тя е област, в която


чисто пазарните правила са неприложими


- област, в която потреблението от една част от обществото носи добавена стойност на обществото като цяло. Струва си да припомним ролята на големия британски икономист Джон Мейнард Кейнс в създаването на Съвета за изкуствата на Великобритания - иновативна за времето си институция, която и до днес реализира британската културна политика.


Обосновавайки необходимостта от публично финансиране за изкуствата, Кейнс говори за естетика и етика, но и за способността на изкуството "да доставя удоволствие и отмора за обикновения човек, така че, след като свърши работния си ден, той да може да почувства, както нищо друго не може да го накара да почувства, че е част от общност, която е по-фина, по-надарена, по-бляскава от това, което той самият би могъл да бъде".


Именно заради способността да


осмисля и подобрява качеството на живота на хората


но и защото пазарът сам по себе си не е способен да обхване и оцени външните ефекти, които културата създава, изкуството е обект на публични инвестиции и политики. Стремежът за създаване на качествен културен продукт е цел на културните политики в множество страни.


Изследвания показват, че практикуването и потреблението на изкуство има социална стойност - образова, благоприятства личното развитие, укрепва общността, спомага за интегрирането на малцинствата. Който практикува като дете някакво изкуство, непременно става потребител на култура.


Създаването на изкуство-осигуряване на достъп-разширяване на аудиторията: това е "природният културен цикъл", чието поддържане би трябвало да е цел на публичните политики. Ако бъде постигнат, той осигурява средата, в която гражданите и общностите могат да постигнат ползите от потреблението на култура.


Ефикасността на публичните инвестиции в културата може да бъде преценена само от гледна точка на това доколко чрез тях се постига нарастване на потреблението на култура, улеснява се достъпът и се стимулира участието в любителски практики, свързани с изкуства. Финансовото подпомагане от страна на държавата има смисъл само дотолкова, доколкото негова цел е приобщаването на максимален брой граждани към участието в  потреблението на култура и изкуство.


Единственият критерий, даващ възможност за оценка на ефикасността на публичните инвестиции, е достъпът до и потреблението на качествена култура. Макар подобно твърдение да изглежда логично, то отсъства от политиките на всички правителства на прехода. Тенденцията на затихващ интерес към потреблението на изкуства у нас е ясно изразена и тревожна. Серия изследвания разкриват


потискащата картина на декултуризация


- ходенето на театър, концерт, изложба, музей и т.н. културни занимания, свързани с излизане от дома и предполагащи споделеност на изживяването, се е свил до размера на статистическата грешка: едва 1.4% от населението има досег с тази култура.


Гледането на телевизия се утвърждава като основно занимание в свободното време на хората - през 2005 г. за 57.4%, през 2009 - за 63%. Основният фактор, който хората указват като причина да не посещават културни събития, е недостигът на средства. Едва ли обаче подобно обяснение е достатъчно, тъй като данните показват, че въпреки подобряването на благосъстоянието през последните години публиката за култура не се увеличава пропорционално.


Това, което очевидно се е случило, е, че традиционните културни занимания са се освободили от ценностната натовареност, която предишното поколение е споделяло, и потребността от тях драстично намалява.


Процесът е плашещ и само една промислена и консистентна културна политика би могла да преобърне тази тенденция към риалити културата и чалгата, разбирана обобщено като


"културата на долницата"


Запитани кой е любимият им стил музика, най-голям процент (19.8%) от софийските ученици от 8-и до 12-и клас заявяват, че това е поп-фолкът. Следващите по популярност жанрове изостават далеч назад - хип-хоп (7.8%) и рок (7.1 %). Накратко - две са основните тенденции в потреблението на култура: намаляване на потреблението на "висока култура" (която образова), свиване на любителските занимания с такъв тип култура и ръст на потреблението на масовата култура.


Макар тенденцията да не е нова, никое от правителствата не е дефинирало нейното наличие като проблем. Сякаш презумпцията е била, че "високото изкуство", в което МК инвестира, е територия, паралелна на тази на масовата "култура на долницата".


Проблемът е обаче, че засилването на интереса към масовата култура предопределя отслабването на интереса към "културата, която образова", което означава все по-редки посещения в музей, театър, кино или концертна зала и цялостно отпадане на подобни практики за все по-голяма част от населението.


След образователната система сферата на културата е тази, която, ако се преподредят приоритетите и се реформира с визия, ще подпомогне


преодоляването на задълбочаващата се деградация


на нацията. Има два възможни подхода на финансово подпомагане - този, който се прилага през последните години и цели преди всичко стабилност на институциите, без да се занимава с ефекта от тяхната дейност, и този, който на първо място цели насърчаването на културното участие и потребление.


Управленското мислене в чисто икономически категории не дава възможност да видим проблема с декултуризацията на обществото. Мисленето от гледна точка на създаването на културен продукт пък е недостатъчно, защото каква полза и от най-хубавата нова опера, ако никой няма да я види и чуе? Най-порочен от управленска гледна точка обаче е отказът от мислене на културата като фактор за повишаване на жизненото равнище на нацията.


* Текстът е част от проекта "Инерция или развитие: Анализ на ефикасността на публичните разходи за култура за периода 1989-2009 г.", представен миналия петък в "Червената къща". Още - на www.politiki.bg


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (77)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Иван Петров
    Иван Петров
    Рейтинг: 591 Неутрално

    Нелепоста на съжденията е достигнала неподозирани висоти: "Кейнс говори за естетика и етика, но и за способността на изкуството "да доставя удоволствие и отмора за обикновения човек, така че, след като свърши работния си ден, той да може да почувства, както нищо друго не може да го накара да почувства, че е част от общност, която е по-фина, по-надарена, по-бляскава от това, което той самият би могъл да бъде".
    На който и да е език, това се нарича масова култура.
    Тук влизат сапунките, рекламите, чалгата, риалити шоута и т.н.
    След като авторката(извинявам се за сексизма) на тази база изгражда тезата си е ясно, че от кОлтура разбира толкова, колкото и Азис(той поне е бизнесмен).

  2. 2 Профил на Миша
    Миша
    Рейтинг: 771 Неутрално

    Ни се спомнян да съм чел друг материал на Деси, но този е добър.
    Освен горепосочените проблеми, които са верни, а цифрите предполагам точни, според мен има и друг.
    При хроничното недостатъчно и не ефективно финансиране на културата, в момента имаме министър, който е скулптор (поне за такъв се смята) и не обръща достатъчно внимание на другите жанрове на културата. Той си знае Български Лувър и само това. А театрите?
    Френският му колега Фредерик Митеран лансира национална програма за развитието на обществените библиотеки.
    В истинския Лувър Вежди няма да може нищо да изложи свое. Дори Бойко не може да му помогне.
    Някои от малки като чуят Лувър и Сорбоната, цял живот мечтаят за там.
    Не че са лоши, напротив - много са престижни. Но има и други алтернативи.

    Миша
  3. 3 Профил на arripedi
    arripedi
    Рейтинг: Неутрално

    Колко много думи без смисъл? Вечният въпрос за кокошката и яйцето. Пускаме тъпи простотии, защото народът ги харесва. А ги харесва, защото така сме го научили. В държава с 2-3 големи продуцентски компании и толкова собственици на медии, друго е невъзможно. В този случай цитирането на Кейнс е най малко лош вкус, или суета. И за десерт- що е то КУЛТУРА???

  4. 4 Профил на Иван Петров
    Иван Петров
    Рейтинг: 591 Неутрално

    Току що го прочетох цялото - зле, много зле.
    Кутузов е нарисувал авторката - абсолютно попадение, поне в менталната област.

  5. 5 Профил на Гилгамеш
    Гилгамеш
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    Браво, Десислава.

    Но малко си е объркала, предоставяш за четене текст на хора, които вече са достатъчно атрофирали от чалгата и мутробарока, просто не им стигат силиците да го разберат.

    Ако ББ беше президент на Египет => http://prikachi.com/images/27/4258027E.jpg
  6. 6 Профил на Schlieffen
    Schlieffen
    Рейтинг: 493 Неутрално

    напълно точно казано.
    Keynes argues that utilitarian calculations have led public shows and ceremonies to fall into "an almost complete desuetude," even though they provide a unique opportunity for joining together "in a celebration, an expression of common feeling"
    тоест културата е тази мазилка, която да слепи разнородните елементи на една нация в сплав. има народоизграждаща функция.

    Our only hope lies in making our own choice of operations, not in waiting passively for whatever the enemy chooses for us
  7. 7 Профил на Schlieffen
    Schlieffen
    Рейтинг: 493 Неутрално

    за по-любознателните:
    John Maynard Keynes and Artistic Conventions
    http://modernism.research.yale.edu/wiki/index.php/John_Maynard_Keynes_and_Artistic_Conventions

    Our only hope lies in making our own choice of operations, not in waiting passively for whatever the enemy chooses for us
  8. 8 Профил на Иван Петров
    Иван Петров
    Рейтинг: 591 Неутрално

    Шлайфен, някак си не успях да преведа цитата на Кейнс, по начина, който се има предвид в статията.
    По скоро става въпрос за традиции, които да се явят, като обединяващ модел.

  9. 9 Профил на Белият Негър
    Белият Негър
    Рейтинг: 721 Весело

    Донякъде съм съгласен.
    Но автора все пак поглежда през окото на София.
    Чисто дискриминационата политика отнсно извън софийските културни общности на всички управляващи,е причина за 100% чалгаризация на местната популация.
    Изводите и парите са в столицата на Булгаристан.

    Действителноста е грешка, породена от липстата на алкохол.Ърнест Хемингуеий.
  10. 10
    ****

    Този коментар беше изтрит в 21:21 на 21/07/2010 от неговия автор.

  11. 11 Профил на Schlieffen
    Schlieffen
    Рейтинг: 493 Неутрално

    До коментар [#8] от "Иван Петров":

    Ваня, с какво не си съгласен в статията?
    по същество! започваш да приличаш на ревящо дете...
    да не би и ти да си писал статия по темата, но никой да не я ти е публикувал?
    мама няма да дойде, но поне се аргументирай малко по- свястно.

    Our only hope lies in making our own choice of operations, not in waiting passively for whatever the enemy chooses for us
  12. 12 Профил на Гилгамеш
    Гилгамеш
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    До коментар [#9] от "Белия Негър":

    Абсолютно си прав, като изключим това, че наричаш родината си Булгаристан. Политиката е не само дискриминационна, тя е антиполитика. Както винаги, оправданието е, че няма пари. Но това е все едно НАСА да бъде закрита, ако не мине на самоиздръжка. Дискриминацията като цяло има и не само за провинцията, дискриминация има по отношение на всички останали сфери на обществото. Не може главният диригент на Софийската филхармония да получава заплата по-малка от тази на редови катаджия, нали? У нас обаче може. Изобщо това си е тенденция от последните 70 години - всичко, което е култура, трябва да бъде навряно някъде си, иначе, току виж, хората започнали и да мислят.

    П.С. Преди време в един форум, не в Дневник, някакъв клетник недоумяваше, как може най-евтиният билет за концерт на Виенската филхармония да е по-скъп 10 пъти от най-скъпия билет за концерт на Металика. Може - има го и едното и другото, и трябва да ги има. Но трябва да се знае, кое е изкуство, и кое забавление за тълпата.

    В град Виена, освен Филхармонията, има поне още 7-8 симфонични оркестъра, дотирани от държавата. Там цените са други, всеки който иска, може да чуе, да преживее произведението на достъпни цени. И концертните зали са пълни. Нашите тук и пари да им дават, няма да отидат на такова събитие. Ето защо сме зле. С този чалга-манталитер, дори във всеки двор петрол да бликне и злато да започнат да копаят, пак ще сме зле.

    Ако ББ беше президент на Египет => http://prikachi.com/images/27/4258027E.jpg
  13. 13 Профил на Иван Петров
    Иван Петров
    Рейтинг: 591 Неутрално

    Шлайфен, ако искаш да говорим по същество:
    - да с е абстрахираме от "Ваня"
    - по темата не съм писал статии, защото не мисля, че съм достатъчно компетентен
    - мисля, че авторката е написала това, за да усвои едни пари, а дори не е вложила старание
    -за аргументите - прочети статията:
    "Запитани кой е любимият им стил музика, най-голям процент (19.8%) от софийските ученици от 8-и до 12-и клас заявяват, че това е поп-фолкът. Следващите по популярност жанрове изостават далеч назад - хип-хоп (7.8%) и рок (7.1 %). Накратко - две са основните тенденции в потреблението на култура: намаляване на потреблението на "висока култура" (която образова), свиване на любителските занимания с такъв тип култура и ръст на потреблението на масовата култура.
    Това е написано, ако разчитаме на математиката - любителите на поп-фолк, хип-хоп и рок са около 34% от подрастващите, останалите може би слушат Стефка Съботинова и Бетовен.
    Какви са тези статистики, какви са тези изводи.
    За хип-хоп се говореше преди 20-25 години, кой събира слушащите поп-фолк с тези които слушат рок(какъв рок слушат...).
    Трябва ли да се гавря с това творение абзац по абзац Шлайфен, за да разбереш, за какво говоря?

  14. 14 Профил на Schlieffen
    Schlieffen
    Рейтинг: 493 Неутрално

    не е вапросът само до заплатите.
    проблемът е много по-дълбок. колко социално-критически и неизвестни писатели биха могли да си издадат книгите и най-важното да ги разпространят? николко. Защо?
    Властоимащите нямат никакъв интерес масите да започнат да мислят за нещо повече от луканка, чалга и бира. По лесно се управлява тъпо стадо, а не мислещо и култирно.
    Властимащите идват от котилото на БКП и много добре знаят, каква сила може да имат културните продукти- имат огромен опит натрупан до 1944г. говоря за нелегалните издателства, агитации и пране на мозъка на работниците...
    Именно тези властимащи не искат да си играят с огъня и задушават умишлено възможността за изразяване на свободната мисъл.
    Изключения обаче има: нпр. "Президент на РъБъ"

    Our only hope lies in making our own choice of operations, not in waiting passively for whatever the enemy chooses for us
  15. 15 Профил на Schlieffen
    Schlieffen
    Рейтинг: 493 Любопитно

    До коментар [#13] от "Иван Петров":

    "* Текстът е част от проекта "Инерция или развитие: Анализ на ефикасността на публичните разходи за култура за периода 1989-2009 г.", представен миналия петък в "Червената къща". Още - на www.politiki.bg"
    за пълна представа може да се говори, като се прочете цялата разработка.
    споменатият цитат е опит за описание на един краен резултат т.е продукта именно на "ефикасността на публичните разходи за култура за периода 1989-2009 г."
    оттам и уместното цитиране или споменаване на кейнс. такива проекти, които сондират състоянието на нацията правейки й рентгенова снимка и търсейки причините
    аз лично подкрепям и намирам за голяма смелост да се занимава някой с тази тема.
    не е време да се заяждаме за дреболии, когато къщата ни гори...
    не смяташ ли?

    Our only hope lies in making our own choice of operations, not in waiting passively for whatever the enemy chooses for us
  16. 16 Профил на Иван Петров
    Иван Петров
    Рейтинг: 591 Неутрално

    Шлайфен, ако се абстрахирам от личното ти пристрастие конкретно към този текст, действително мисля, че проблема е много сериозен и жизнеутвърждаващ за нацията ни.
    Поради тази причина много ме дразнят писания, като по горното, направени, за да се вземат "едни пари".
    Липса на идея, липса на мисъл, липса дори и на едно добро занаятчийство.
    Напомни на нескопосаните литературни анализи, с които навремето се мъчеха да ни откажат от литературата.

  17. 17 Профил на Гилгамеш
    Гилгамеш
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    До коментар [#14] от "Schlieffen":

    Именно, това е основният проблем. Тук своеобразно се "култивира" един провинциалистки манталитет. Е, с луканка по-малко, с кебапчета към чалгата и топлата разредена бира. И бих казал, че това е най-големият проблем на България, наред с образованието. Все по ниската култура и все по-ниското образование просто не могат да надскочат себе си - те се ограничават с жълти вестници като четиво, чалга, креватна живопис, ТВ сериали и мутробарок. Това в перспектива е много по-опасно от повишения бюджетен дефицит или търговския баланс. Финансовите рамки могат да се оправят за няколко години, докато ударът срещу културата и образованието ще носи последиците си няколко десетилетия.

    Ако ББ беше президент на Египет => http://prikachi.com/images/27/4258027E.jpg
  18. 18 Профил на boris_ivanov
    boris_ivanov
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Към огромните проблеми на културния сектор в България принос има и "Икономедиа". В анализа на "Капитал" от миналата седмица за направеното от правителството през последната година секция за културния сектор изобщо липсва. Човек би си помислил, че Министерство на културата въобще няма. "Дневник" и "Капитал"', замислете се!

  19. 19 Профил на tercuman
    tercuman
    Рейтинг: Неутрално

    А какво ще кажете затова, че министър В. Рашидов закрива опери и филхармонии, а се грижи за театър "Кадрие Лятифова" в Кърджали. Покойната Кадрие е майка на министъра.
    И туй ако не е лобизъм, здраве му кажи.

  20. 20 Профил на Mai Tai
    Mai Tai
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    "Реформата" в културната сфера на мутрата ББ заслужава названието "културна революция" по подобие на маоистката такава. Какво можеш да очакваш от мутри?! Културата наистина споява нацията, обединява я и е гаранция за нейното съществуване. Но на кой малоумник от управляващите му пука дали след 50 години ще има българска нация и българи? За тях важното е, че всички чалгаджии на следващите избори пак ще гласуват за ББ, за да може той и близките му необезпокоявани да продължат да ни ограбват. Като всеки примитив, той се интересува само от това, което е тук и сега и може да се пипне (и преброи). И този селяндур Вежди как може да е министър на културата? Бившият главен културтрегер на Мултигруп!

  21. 21 Профил на lol
    lol
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    ооо колко си прос!

    - най-идейното нещо призведено от бг културата последната година...

  22. 22 Профил на kilgore
    kilgore
    Рейтинг: 530 Неутрално

    Статията не ми казва нещо ново и интересно, но се сещам да споделя 2 неща относно Министерство на културата:

    1) Цитат от Венедикт Ерофеев, "Събрани съчинения", стр. 523, изд. ПАРАДОКС, София, 2002 г.
    "Ало? Гаражът ли е? - Какъв гараж бе, да ти еба мамата проста. Това е Министерството на културата!"

    2) Днес бях за малко в М на К. Наложи ми се да вляза в един кабинет, където двама чичковци и една лелка пушеха цигара от цигара, несмущавани от нищо. Подозирам, че това е и най-смислената им дейност за деня.

    'It's not wise to violate rules until you know how to observe them' - T.S. Eliot, interview with The Paris Review (Issue 21, 1959)
  23. 23 Профил на thepirineagle
    thepirineagle
    Рейтинг: 754 Неутрално

    Лошата новина - болшинството от народо-населението на България е "чалгизирано",отдавна ..., добрата - няма необратими процеси по отношение на културата ,особено при наличие на воля / не ми се иска да полемизирам чия /.
    Въпрос : защо слагате минуси на Иван Петров и плюсове на Гилгамеш или Schlieffen , когато всички те , дискутирайки трагичното положение на културата в България/ и изключвайки ,разбира се , моментната конкретика - професионализма ,стила и предполагаемите мотиви на съответната журналистка /,всъщност споделят една и съща позиция???
    Лично мнение и изводи : не е ли време да бъдем малко по-самокритични и по-възприемчиви към начина на мислене и идеите на "другия" ,особено когато си позволяваме да говорим за "по-високи и по-ниски " култури....

  24. 24 Профил на Schlieffen
    Schlieffen
    Рейтинг: 493 Любопитно

    като спомена Ерофеев, "няма такава книга" на Людмил Станев-моя градски, чел ли си?
    понеже точно за това става думя:
    той не е внук на гриша филипов и няма партизански закваски, но за това пък огромен талант.
    Е, нейсе, никой не обърна внимание на неговите книги, някои от които имат култов статут...
    само със "самиздат" не става.
    1 мио евро получи французина Мишел Уелбек за следващата си книга-без заглавие, сюжет...нищо...в аванс.

    Our only hope lies in making our own choice of operations, not in waiting passively for whatever the enemy chooses for us
  25. 25 Профил на ARRI
    ARRI
    Рейтинг: 1341 Гневно

    На Деси матеряла си е супер . Ама като знам , че на чело на България е човек , чиято любима песен е ''Батальона се строява'' , е глупаво да разсъждаваме по темата . Лошо Нация , официално ще ни залеят с чалга ......
    От утре глория ще пее у пловдивската опера .....

    Плащат ми от швейцарското посолство да пропагандирам ПРЯКАТА ДЕМОКРАЦИЯ ! Признавам, че трол-я в тяхна полза с/у 5 франка на пост!
  26. 26 Профил на andiamo
    andiamo
    Рейтинг: 488 Неутрално


    Текста е много навременен - дума по същество - и казва ясни и доказани неща по разбираем начин -

    Темата - колеги - е много належаща -

    Наистина и аз съм малко оплетен какво ще правим в нашата държава, където меценатството се разбира като иманярство, а икономиката като 'оцеляване' - любимата дума на толкова хора, които говорят публично -

    незнам как да окажа граждански натиск на Вежди - той е убеден, че е велик скулптор и че разбира 'културата' -

    сигурно и аз съм виновен за застигналото ни положение -

  27. 27 Профил на 熊
    Рейтинг: 541 Любопитно

    До коментар [#13] от "Иван Петров":

    Да се абстрахираме от Шлайфен - чете се Шлифен. Като гледам аватара, сигурно става въпрос за Алфред Граф фон Шлифен...

    Baka wa shinanakya naoranai
  28. 28 Профил на shumkarov
    shumkarov
    Рейтинг: Неутрално

    Извинявайте, но тази кулкура ли трябва да подпомагаме?

    "Нашата полиция

    Ако някой някъде предава
    своето отечество и слава,
    ако клетвата за дълг прегази -
    моята полиция ме пази.

    Ако някое продажно братство
    граби от народното богатство,
    истината днес е само тази -
    родната полиция ме пази.

    Ако някой вярата убива
    и престъпниците сам прикрива,
    ако някой пред лъжата лази -
    нашата полиция ме пази.

    Припев: Хора, подарете цвете,
    хора, запомнете ни добре!
    Гордост е да служиш в редовете
    на България и МВР

    Текст: Евтим Евтимов
    Музика: Тончо Русев
    Аранжимент: Пламен Велинов"

  29. 29
    ****

    Този коментар беше изтрит в 14:40 на 23/09/2010 от неговия автор.

  30. 30 Профил на dobrudjanec
    dobrudjanec
    Рейтинг: 221 Разстроено

    Шумкаров може и такава песен, вместо поп фолк и чалга.
    Едно е ясно, кризата е дъбока и всеобхватна.Нацията ни трябва да се справи и с този проблем...

  31. 31 Профил на кинти
    кинти
    Рейтинг: 1222 Гневно

    В момента в БГ създаваме поколение, което си мисли, че с мускули и епилирани задници, ц.ци и силикон ще пробие в бъдещето, където го очаква лъскав и безгрижен живот. Това е рецепта за голяма катострофа, т.к това са хора със нулеви способности за създаване на продукти с висока добавена стойност, а за такава с ниска, а тази ниша отдавна е окупирана от страните в югоизточна Азия, където претенции нямат и $200 е добра заплата за квалифициран труд. Не демографския срив, а култивираната простотия ще довърши тази страна.

    http://www.youtube.com/watch?v=hx16a72j__8
  32. 32
    ****

    Този коментар беше изтрит в 14:40 на 23/09/2010 от неговия автор.

  33. 33 Профил на Stavrogin
    Stavrogin
    Рейтинг: 754 Неутрално

    "През последните две десетилетия културните потребности на българина се изместват от "качествената" култура - тази, която образова, разширява кръгозора, формира естетически вкусове - към риалити културата и чалгата"
    Що за идиотщина да не би преди 30 години българина да имал достъп до качествена култура, че аз като погледна библиотеката си половината от книгите преди 30 години са били забранени за издаване, ама че работа, опростачването през последните 20 години стана по флагрантно, защото има повече свобода, а самото то е на високи нива именно вследствие на предходните 45 години!

    Отишло едно джудже при Веско Маринов за автограф и му казало: „Г-н Маринов, пораснах с вашите песни“.
  34. 34 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1074 Неутрално

    По-скоро я аутсорсваме на чалгата

  35. 35 Профил на Naschenec
    Naschenec
    Рейтинг: 434 Разстроено

    Без да навлизам в политизиране ще посоча само ДВЕ от причините , които доведоха до това "културно видиотяване " на българина :

    1. Няма НИКАКВО действие за ВЪЗПИТАНИЕ на подрастващите в ценностите на световната култура ! Училищната програма е инфантилна в тази насока ...

    2. Няма НИКАКВО НОРМАЛНО ПОВЕДЕНИЕ на културните институти - опера , филхармонии , театри ЗА ПОЛУЛЯРИЗИРАНЕ на ТЯХНОТО ИЗКУСТВО ! По два безплатни спектакъла на годината НА ОТКРИТО да бяха дали , във всички случаи биха привлекли в залите си още стотици НОВИ почитатели !

    Да говорим ли , че и БНТ и БНР имат огромна " заслуга " в тази насока - толкова простотии се "изсипват" по тези медии , че ми се гади, дори когато случайно превключа приемника на техните вълни ...

    Stavrogin ,

    Преди 30 години се правеха образователни лектории по заводи и предприятия и се показваше на тези, които не бяха стъпвали на опера, на театър или на симфоничен концерт , " що е то " Бетовен , Моцарт , Шостакович , Брехт ... Така ги зарибяваха към ИСТИНСКОТО ИЗКУСТВО !... Зарежи тези политгиканстващи простотии, които си " нацвъкал" ! ПСЕВДОДЕМОКРАЦИЯТА и нейната типично българска ПОШЛА СЪЩНОСТ доведоха до сегашното положение и така култивираната простотия ще довърши тази страна. Достатъчен пример ти е , че Вежди Рашидов е министър на кОлтурата !!!

    Ненавиждам цензурата , мразя цензурите !
  36. 36 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Гледам американски филми, чат пат европейски, но много рядко.
    Сериалите са ми американски.
    Преориентирах се след като чаках да видя български сериал и видях оная тъпанарщина с болницата и бозицата стъклен дом.
    Слушам американска музика и брит. Очевидно англосаксонците ги бива повече за музика от Лена, опа, и тя на английски позеваше всъщност.
    Но!
    Аз знам английски, не чакам субчета да излезат и о, не, не се поклащам на песньовки които не разбирам.
    Въобще, чалгата е била и ще бъде винаги социален статус.
    Това е музиката на неграмотните, на тия без собственост в търсене на терен където да си го сложат. Това е музиката на ниския социален слой зает с катърските си дела.
    Няма какво да ги гледаш под лупа Десислава, просто трябва да са по- богати хората. Тогава ще имат повече възможности и ще изпитат нужда от друг тип култура.
    Сега като нямат 2 лв в джоба на тях култура не им трябва и джвакат каквото им навират в лицето.
    Добре дошли до силиконовата България.

    The biggest risk in life is not taking one.
  37. 37 Профил на k
    k
    Рейтинг: 1012 Неутрално

    "...Това не е писане - това е печатане..."

    Културата /каквото и да включва това понятие/, винаги и навсякъде е следствие от икономически просперитет. Изкуството върви след парите - факт! Като се започне от древна Гърция, Рим, Италианското Възраждане, Провсещението, Викторианка Британия!

    Никъде и никога културните достижения на дадена епоха не са били резултата от каквато и да е държава политика! Били са резултат от амбицийте, нуждите и дори щестлавието на богати, влиятелни и силни търговци, благородници и духовници. Те са финансирали и издържали художници, архитекти, композитори не от държавни съображения.

    Никъде и никога културата не е била масово явление. Ако театъра, операта и балета станат масови - тежко ни!
    Чалгата, от която всички се възмущаваме, е точно това - музика за масите!

    Културата никога не трябва да е финансирана от държавни чиновници. Ако е така - как да бъде критична към тях!

  38. 38 Профил на Тъпата майна
    Тъпата майна
    Рейтинг: 1345 Весело

    Устата и Софи Маринова за министър и зам. министър на културата и всичко ще заспи.

    Всъщност в последно време ходя в един фитнес, който пускат радио с поп музика. От време на време по телевизорите върви и някаква телевизия "The Voice" - дават чужди поп клипове по нея. Трябва да ви кажа, че разликата между нашата чалга и масовата поп-музика е в размера на бюста и скалируемостта на разходите. Вярно, има разлика между евтина порнография и скъпа порнография, но в края на деня пак се озоваваш вкъщи, нещастен от поредната плоска музика, със забито любопитство някъде дълбоко в задните части, почти забравил за съществуването му. А имаше време, когато музиката будеше любопитство в теб. Чуеш една песен на някоя банда - веднага изнамериш целия албум или дискография и го преслушаш. Хареса ти - потърсиш и други подобни банди. И в този непрестанен цикъл желанието ти за обогогатяване (макар и чисто музикално) те отваря много към всичко и създава в теб желанието да търсиш още и още, за да задоволиш (ушните) си душени потребности. Аналогично с театъра.

    П.П. В драматичния театър в Пловдив два дена преди представленията места няма. За мен най-яркият пример за адекватна семи-поп култура е Камен Донев - този человек е велик. Адекватен на съвремието, с референция към миналото, но винаги запазвайки ниво и странейки от масовия плосък хумор, свързан с пръдни и порнография. Затова и вече 150 представления билети се намират трудно. Но пък човекът наистина е културно светило, а не соц. парашутист. Отвътре ли ти идва да гледаш алтернативно на всяко нещо, няма пазарно условие, което да убие таланта ти...

    Това мнение е дело на една тъпа майна
  39. 39 Профил на gancho_ganchev
    gancho_ganchev
    Рейтинг: Неутрално

    Прочетох три пъти материала- за да разбера какво иска да каже авторката Това също е част от културата - да можеш да се изразяваш ясно. Въобще културата е много по-широко понятие от това да ходиш на театър и да четеш книги. Тя включва и семейните ценности, традициите и много други неща. А масовата култура е едно доста клиширано понятие, кой знае защо използвано с негативен оттенък най-вече от неграмотни псевдоинтелектуалци. Както казваше Иван Славов - по-добре кич, отколкото хич. Все пак поздравявам "Дневник" за погледа към темата и нека се взре повече в проблемите на културността изобщо, както аз разбирам културата. Но без опяване за липсата на интерес у българина - видите ли, той не искал да чете например - ами помните ли успеха на инициативата на БНТ "Голямото четене" например?

    Ако отпадне регистрацията, значи свободата на словото се е завърнала...
  40. 40 Профил на ktire
    ktire
    Рейтинг: Неутрално

    Откакто такъв музикален инвалид като Славито успя да вземе най-накрая диплома за виолист от Консерваторията аз на български "високо културни" събития не стъпвам.
    Авторката добре ги е накаканижила на теория, ама я да си каже кога последен път е стъпвала на провинциално събитие от "високата култура?
    Ами то ако дадат инструментите на случайно подбрани хлапета от махалата и им пуснат три пъти запис на произведението, по верно ще го изсвирят отколкото дипломираните оркестранти.

  41. 41 Профил на Blag
    Blag
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Доста верни неща са казани. Но струва ми се основното се губи. Ние вървим по пътя на западните демокрации (по-бавно, с много грешки) и у нас с културата ще се случва това, което се случва там. Там няма чалга например, което означава, че постепенно и тук тя ще изчезне.

    Напоследък каточели най-добре родните противоречия бяха илюстрирани на вечерта, когато се раздаваха наградите на филмовата академия (каквото и да означава това). Редица филмови дейци ронеха сълзи пред големия гост (В. Рашидов) за повече пари за създаване на български филми и същевременно с това отчитаха какви големи успехи е постигнало българското кино в последните години - на практика без финансиране !

    Докато големите продуценти (режисьори, артисти) по света гледат на процеса на създаване на филми като на средство за спечелване на много пари, тук чакат ако не Михаля, то поне новия Т.Живков (отявлен театрал и кинаджия) да развърже кесията. Парите от държавата (министъра на културата) обаче ще трябва да се харчат за културата на министъра, например за песни, посветени на родната полиция.

  42. 42 Профил на satyr
    satyr
    Рейтинг: 381 Неутрално

    „промислена и консистентна“, колко културно звучи!

    И, Дневник, кога ще започнем да виждаме правилните български кавички във вашите материали, сиреч „ и “, подравняване на текста от двете страни, използване на съответните тирета като - и –, както и спазване на табулацията в началото на абзаците? Или това не е достатъчно фьешън и културно, а?!

  43. 43 Профил на Зора Чернева
    Зора Чернева
    Рейтинг: 541 Неутрално

    Скъпи приятели,
    Нека не се упражняваме в критичност спрямо авторката или културното ниво на министър-председателя и т.н. Нека болката за духовността на нашите деца, ни накара да измислим и предложим работеща политика за цялостното образование на младото поколение, респективно на нацията. Аз например мисля, че колегата, който предлага културните институции да се ориентират към понякога и безплатни представления, както и този, който напомня за лекториите имат право. Има хора, които не са имали възможност да се докоснат до някои видове култура и затова не я и харесват. Преди години поне учениците от София (за другите градове нямам информация) имаха възможност да посещават оперни лектори, всяка неделя сутрин, срещу напълно поносима сума. Имаха възможност да си купуват концертен абонамент за зала "България" и да се докосват до по-високото изкуство, а оттам и да го харесат. Не знам защо да не се направи нещо в тази посока.
    Много от нас констатират и заклеймяват младото поколение, че е твърде невъзпитано. Аз също нямам високо мнение за възпитанието на голяма част от подрастващите. Но вината е отново наша, на нас възрастните. Аз си давам сметка, че времето е много динамично, съчетано и с огромните разстояния, които някои от нас преодоляват ежедневно, не ни дава възможност да прекарваме по-дълго време с децата си и по естествен начин да им предаваме част от етичните норми, които следва да се спазват в едно общество. А те са измислени именно затова, за да правят живота на обществото по-лесен. Мисля също, че голяма част от младите хора, нямат и подходяща семейна среда, от която биха могли да научат основни неща. Ето защо мислля, че детската градина, училището и висшите учебни заведения, са загубили една важна своя функция - възпитанието на децата. Меко казано тези заведения са длъжници на цялото общество.
    Извинявам се за оттегчението, което вероятно предизвиках у вас, но много ме боли, че обществото ни постепенно се опростачва до застрашителна степен.

  44. 44 Профил на nxgui
    nxgui
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Чалгаристан е това което е не защот не можеше да е различно.
    Хората са глупави и се водят за носа.
    Когато Елита на бизнеса е от слугинажа на номенклатурните ченгета, нещата са такива.
    Премиера ви е чалгар. И не защото иска да се хареса на народа.
    Просто тва му е културата, интелекта и нивото.
    Толкова е и нивото на електората.

    Не можете да се сърдите на простите хорица че не се вълнуват от Гоген, Шекспир или Чайковски.
    Те не са виновни че житейските им радости се измерват с ракиика салатка и телевиизия планета.
    Това им е естественото ниво.
    Ако искате да е друго, направете милионерите културни.
    Тогава те ще наложат вкуса си на масата бедни.
    Както винаги е ставало през вековете.
    Кой щеше да е Микеланджело без Лоренцо Великолепни?
    Най-обикновен каменоделец?

    Чалгата има естествена основа. Хората противостоят на тежестта на ежедневието с ритмика от както света съществува.

    Когато тази ритмика се облече в суета, пошлост, ниски страсти и дебеловрати спонсори се получава бг ентертейнмънт.

    А талантливите хора са за кучетата.
    Онзи ден видях как куките изгониха едни момичета цигуларки от подлеза на университета.
    За да върви бизнеса на тия дето си плащат.

    Не искам да има култура в България.
    Българина не заслужава щом за толкова години не си зададе въпроса какво става с парите за култура, къде отиват тия пари, коя мутра-политик ги краде и изпива и т.н.....

    Прост народ - слаба държава - щастливи комуноиди.

  45. 45 Профил на k
    k
    Рейтинг: 1012 Неутрално

    До коментар [#42] от "satyr":

    В дълги текстове, подравняването на текста и от дясно, го прави по-трудно четим. Повярвай ми!

  46. 46 Профил на risc
    risc
    Рейтинг: 8 Неутрално

    авторката, авторката, авторката... за каква култура става дума? директорката, министърката?

  47. 47 Профил на Павел Лазаров
    Павел Лазаров
    Рейтинг: 488 Любопитно

    Средновековните европейски държави, както и държавиците на древна Гърция, били малки и това им позволявало да постигат върховни културни постижения. В големите държави, без разлика модерни или древни, такова нещо не можело да се случи, защото вниманието било приковано изцяло към социалните и икономическите теми...

    "Не е чудно, че модерното общество - обсебено от грижата за физическото си оцеляване в условията на задръстващо стълпотворение (което само си е създало!) - отчита постигнатото в сферата на социалните науки, технологиите, хигиената и пр. за върхово постижение на цивилизацията. Ала цивилизацията няма нищо общо с всички тези неща. Каналите, фурните и баните са неща необходими и полезни за материалния комфорт и колективната жизненост, но те не са постижения на това, което наричаме култура. Култура е един портрет на ангел или гаврош, който, за да бъде признат на един днешен творец, задължително трябва да носи значителен социален заряд, но пък който истинският творец рисува единствено заради себе си. Културата е вплетена в катедрали и кули, чиято единствена цел е да бъдат красиви. От социална гледна точка те са съвършено ненужни: човек не може да използва покрива им за паркинг, нито пък брулените им от вятъра помещения за офиси, или великолепните им улуци за чешмички със студена вода. Следователно изграждането им не е повече позволено дори някой в нашия забързан век да намери време и вдъхновение да създаде нещо подобно - единствено за собствено удоволетворение или за възвеличаване на своя Бог."

    Автор: Леополд Кохр в "Разпадането на нациите"


    Навсякъде, където има проблем, има нещо прекалено голямо.
  48. 48 Профил на kKk
    kKk
    Рейтинг: 701 Неутрално

    Проблемите ц тази област са толкова много че човек не знае откъде да започне. Най-големия проблем обаче е че не повече от 10% могат да разберат какво е написано. И това е тъжно ... и малко страшно. Така че драги сънародници, пригответе се за още много десетилетия приятна и игрива чалга.

    And was Jerusalem builded here, Among these dark Satanic Mills?
  49. 49 Профил на Musashi
    Musashi
    Рейтинг: 488 Неутрално

    "Културата" не е нещо, което може да се "изсипе" изневиделица върху главата, на неподозиращ съществуването и индивид, в пубертетна възраст!

  50. 50 Профил на Blag
    Blag
    Рейтинг: 8 Весело

    До коментар [#32] от "ivcho":

    В рамките на шегата. Малко по-късно Т.Ман отбелязва в есетата си, че възможностите на операта като изкуство са неограничени - "нали няма глупост, която не може да бъде изпята". И това в Германия, във времена, в които операта съперничи по влияние с църквата!

    По-нататък, стъпвайки върху достиженията на класическата музика и фолклора, съвременната музика достига нови измерения - да си спомним само "Една нощ в операта" на Куин, без да може вече да бъде жанрово определяна. Същото се случва и с другите класически форми на изкуството. Мисля си, че съвременните хора имат нужда от модерно изкуство, а класиката трябва да бъде оставена на професионалистите.

  51. 51 Профил на A10
    A10
    Рейтинг: 8 Любопитно

    За да търсиш изкуство трябва подготовка и образованост. В Германия, например, хората слушат класическа музика с партитурите... У нас образованието трябва да започне от семейство и училище. Но какво да кажем за пълната липса на култура на поведение на хората днес?! В семейството трябва да се говори, да се показва. За съжаление, в България положението е критично!

    "Същественото е невидимо за очите."
  52. 52 Профил на pipi_lang
    pipi_lang
    Рейтинг: 8 Неутрално

    И аз да анализирам и да дам един -два съвета:
    Явно е, че всичко опира до пари. Явно е, че интересът на публиката"...се е свил до размера на статистическата грешка: едва 1.4%..."

    Значи, чисто икономически погледнато, има предлагане някакво, но търсенето е начително по-малко. Един театър или музей например разполагат с бüджет ХУ. Как се разпределят парите зависи от директора, интенданта, и ако има маркетингов отдел.

    От тях зависи, дали ще направят подготовка за сезона със специални оферти за например:
    -училища;
    -семейства;
    -туристи;

    Инструменти колко щеш:
    специални групови посещения с куратор;
    намаления за групи;
    детски програми с намаление;
    абонаментни карти и пр.

    Проблем: нищо не става лесно, още повече когато те мързи и нямаш необходимите кадри.
    Решение: работа, работа, работа.




  53. 53 Профил на satyr
    satyr
    Рейтинг: 381 Неутрално

    До коментар [#45] от "k":

    Доста материали сме изчели и проблемът с четенето им никога не е бил в подравняването.
    Остава и въпросът с правилната пунктуация.
    След като има някакви норми, редно е да се спазват, така поне си мисля.

  54. 54 Профил на pezar
    pezar
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Да си пожелаем поне от масовата култура младото поколение да се докосне до по хубавата и част.Да гледа филми поне с награди от европейски фестивали и да слуша музика която носи послания,да се интересува от екология.По две три книжки на година пък бил и той Поало Коелю или Властелинът на Пръстените.Все неща които са хем масови но облагородяват човека.Че до операта няма да ги докараме е ясно,но поне това което е ново и модерно дано им стане по близко.
    Ако масово хората са на това ниво винаги ще има един процент които ще се докоснат и до по сериозното изкуство.
    За съжаление младото поколение знае само кой е най-новият модел марков чепик или телефон и бум в чалготеката да се изфука.

  55. 55 Профил на pipi_lang
    pipi_lang
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#54] от "pezar":

    По-добре малко, но качествено, не действа в културния диапазон заради субективизъм. Масова култура не е синоним на горното.

    При телефони и чепици по минава

  56. 56 Профил на Павел Лазаров
    Павел Лазаров
    Рейтинг: 488 Весело

    "Културата" е... последната думичка от наименованието на "Национален дворец на културата".

    Няма по-точен символ за днешната ни национална култура от двореца й (с околните му пространства)!

    Дворецът --> http://picasaweb.google.com/lh/photo/R5j4_SxMnNjyurbj85GJkw

    Околностите --> http://eenk.com/?p=1450

    Навсякъде, където има проблем, има нещо прекалено голямо.
  57. 57 Профил на Blag
    Blag
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#54] от "pezar":

    Така е. Но не знам защо, заобикаляме нещо много важно. Телевизията. Тя изкуство ли е? Според мен - да, в смисъла на мощен аудиовизуален инструмент, с който могат да се постигнат оригинални и естетични форми на модерно изкуство.

    Гледах например (по българска тележизия) пиесите на Шекспир, направени от ВВС. Не понасям пиесите на Шекспир нито като театрална постановка (да не говорим за опера), нито като четиво, но този продукт просто ми разкри възможностите на телевизията. Беше едно изключително съчетание на звук, образ, движение, близки и средни планове, костюми и графични експерименти. Изключително зрелище! Рядък случай, в който експериментът стои по-високо от оригинала.

    Нямам нищо общо с телевизията, но не разбирам пренебрежителното отношение към нея, а често и към интернет формите. А младите хора премятат в ръцете си компютърни играчки, които им осигуряват едновременно и музика, и филми, и новини, и видео, и телевизия, и комуникации. Техните културни нужди се задоволяват по-скоро от съвременните технологии, отколкото от класическото изкуство.

  58. 58 Профил на Song
    Song
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Браво на всички ,които участват в дискусията. От 35 години се занимавам с кънтри -рок музика ,работел съм в Скандинавия, а от десеттина години рисувам. Истината е ,че от изкуство трудно се живее в България, да не кажа ,невъзможно. Въпреки всичко не мога да си представя живота си без музиката и изобразителното изкуство. Статията ми хареса. Нямам претенции да правя сравнения между "ниската" и " високата" култура , това е работа на критиците , но е факт ,че подобно крайно разделение в културата и изкуството не говори добре за обществото ни. Изкуството не е противопоставяне на идеи ,стилове, жанрове, вкусове ,а едно взаимно допълване в общата палитра на живия живот. Не приемам чалгата във всичките й проявления в битието ни, но признавам ,че тя си направи голяма ниша със свои почитатели, и този факт трябва да ни накара да се замислим, защо се получи така. Дали скритата простотия е намерила своя "отдушник" и е "избуяла" до сегашните си размери в лицето на т.н. попфолк, или високата култура не е намерила достатъчно почитатели през последните двайсеттина години. Може би трябва да направим разлика между масовата култура и елитарната (висока) култура, където "ниското" не може да вирее и се самоотхвърля като чуждо тяло ,"скачайки от високото".

    Чудото - това е събитие,описано от хора,чули за него от други,които не са го видели.
  59. 59 Профил на iv4oalexandrov
    iv4oalexandrov
    Рейтинг: 8 Гневно

    Най-просто масовата култура е завладяла тълпите като основния продукт на нейните представители е изхвърлянето на боклуци по улиците, което е наистина грозна гледка!!!

    добра статия!! бравос

  60. 60 Профил на brum
    brum
    Рейтинг: 221 Неутрално

    проблемът с културния живот на България поне отчасти се дължи и на липсата на толерантност. Културата е субективна, затова за активна културна сфера е нужна много, много толерантност. Тук в УК хората си консумират каквото си изберат и никой не съди хората, които избират да консумират нещо съвсем различно: никой който слуша класическа музика не съди хората, които слушат пънк а съди други хора, който слушат класическа музика чийто определени предпочитания в рамките на класическата музика не му допадат. В родината обаче, чалгарите съдят висшите интелектуалци, а чичковците на средна възраст като онези в дискусията по нагоре съдят всички, чиито предпочитания не попадат в тесните рамки на това, което те считат за стойностно. В България има млади писатели, артисти, музиканти и съм сигурна, че някои от хората отгоре, които толкова милеят за културата, са критикували жестоко тези млади хора, за справка разказите в Капитал.

  61. 61 Профил на marquis
    marquis
    Рейтинг: 1074 Неутрално

    не, че съм много културен, даже бих написал колтурен, но тук нещата не изглеждат - като чуя за култура се хващам за кобура, а по скоро - за кура с извинение пред аудиторията.
    статията е леко елементарна, но все пак дрънка някакво звънче, което не е точното и нека си звъни.
    Моите съждения по темата са следните - за каква култура иде реч?
    Какъв министър и какви 5 лева? Резака си е едно впиянчено говедо, което продава някакви отливки, соло ташак на убития бос и борче, ал лично културни брчета и мутри не съм виждал. Предният - Серго, макар и известен гьозбаджия бе неграмотен любимец на комунистческата власт, за какъв актьор говорим, че не разбирам. По времето на царчето имаше една културна мнистърка, може би зам., която малко бъркаше Майстора с пианиста на от шоуто на Слави, забравих му името - грубо казано. Верно имаше един мазник, дето написа оратория за Монката и взе, че се почина, но за мъртите или добро или нищо.
    Ха сега се сетете, къде ни е културата - романисти и поети, ако не са от свещените крави на комунягите, декорирани с ордени от Гоцката, родом в село Косачи, кой се е докопал до 2 лева. Театър? Скоро ходили ли сте на постановка в дотиран от РБ театър? По добре не стъпвайте, ако не са организираните от училищата посещения, тея халтураджии трябва да играят пред празен салон самодейните си пиески. Тук не включвам едно-две имена на режисьори и повечето софийски театри. Музика? Чакай, свестните оркестранти са по чужбина, тук са само тези, които няма да ги вземат във филхармонията на Гана, ако има изобщо филхармония... Доядя ме от черногледство и ще спирам, че не е хубаво да се хабя за дейците на колтурата.

    http://www.youtube.com/watch?v=x7dtCJwRIDg&feature=related
  62. 62 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2410 Неутрално

    До коментар [#9] от "Белия Негър":
    Не е толкова еднозначен въпросът "столица срещу провинция." В момента театърът в Кърджали получава също толкова финансиране, колкото и Народният, макар че този в Кърджали играе само веднъж месечно.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  63. 63 Профил на Лилия Костова
    Лилия Костова
    Рейтинг: 648 Неутрално

    Ах, този Ататюрк...
    Да се благодарите, че не е бил начело на Османската империя, че от българската "нация" щеше да остане само пух и перушина...

    Бойко Борисов е тъп като г.з. Освен това е малоумен магистраладжия и има титла Негово Тиквочество.
  64. 64
    ****

    Този коментар беше изтрит в 14:40 на 23/09/2010 от неговия автор.

  65. 65 Профил на Хан Крум
    Хан Крум
    Рейтинг: 594 Неутрално

    Проблемите в културното изтъняване са резултат от много причини, насложени в почти фатална последователност. На първо място стои подмяната на националната идентичност с "модерността" и оксидентализацията в дискурса. Кой днес чете с умиление Елин Пелин или Йовков или би погалил с радост оплескания с лепешки здрав кравешки бут, любувайки се на породистото животно? Кой би тръгнал искрено да носи менче с вода и здравец на пристигащия в градчето му големец, настанен зад опушените стъкла и климатиците на Мерцедеса, а отстрани подтичват дузина остригани едри момчета с тъмни костюми и очила, досущ като в американски филм?
    Но да припомним вулгарния социалистически почин да се пригажда към идеологемата всичко в областта на културата. Дори хората и ръчениците бяха обработка, нямаща нищо общо с истинския фолклор, пропагандната нишка ,тънко филтрирана в усмихнатите физиономии на танцьорите, рипащи здравата в изморителни,трудни почти като йогически упражниния танци, трябваше да придаде ведър изглед на туристическата картинка - възрожденски площади " Уелком то Бългерия" , витрина на нашия щастлив социалистически живот. Но "култура" ли бяха хоровите песни, славещи Партията, стихотворенията на Джагаровци и Левчевци, филмите за партизаните, перманентната пропагандна помия на издателствата, бълващи ежеседмично заглавия с откровената комунистическа щампирана продукция на "народните поети и писатели", да не говорим за процента съветска литература, петъшката руска телевизия и неспиращата Втора световна война по екраните на кината. Култура ли беше да сме лишени от всичко станало през втората половина на ХХ век отвъд граничния камък на Калотино? Скопено биваше всяко предварително прецедено от цензурата парченце от известие за кинематографията на Запада, рок и поп музиката, модерното изкуство, философията, архитектурата и литературата. Хората се редяха на гигантски опашки за "Брулени хълмове" . Списание ЛИК беше малко прозорче към световната културна сцена, кой знае, може би тъкмо притчата за забранения плод важеше и хората се мъчеха да се доберат до книги на западни автори, стигаше се до парадоксалната извратеност да се чете американска фантастика на руски език, а в антикварната книжарница прежълтели вехти книжки от Сю, Бъроуз или Фалк стигаха до сто и нагоре лева. "Мозайките от знаменити романи" бяха парченца от някакъв счупен книжовен някогашен рай, а възрастните жители още наричаха носталгично булевард Руски "Царя". Култура ли беше продукцията на Партиздат, да речем, а може би томовете на другаря Тодор Живков?

    този коментар написа безплатно за вас дедо ви Хан Крум
  66. 66 Профил на renegat
    renegat
    Рейтинг: 1128 Неутрално

    "КУЛТУРАТА" - този феномен на човешкото съществуване било каквато и да е тя и когато и да е създавана във времето и пространството на краткото съществуване на човешката цивилизация на планетата Земя, от пещерните рисунки на първобитните в праисторически времена през културата на Персия, Вавилон, Египет, Древна Гърция и Рим, през културните находки на Средновековна Европа и Италианския Ренесанс, та през архитектурата на готиката и барока през живописта на импресионистите, та до днешните модени времена - всичката тази пластична култура е била свързана пряко със силните финансово и полтически индивиди и общности през всички времена, и работата е в това ДОКОЛКО ВЛАСТ И ПАРИ ИМАЛИТЕ са били достатъчно потребни от към интелект и философия за главните въпроси за съществуването на хората като една тенденция във времето, с които имаха претенции да са запознати само, а имаха такива претенции, но не и нужди в лицето на другарката Людмила Живкова, изразителка на сухи напъни заобиколена от хора времено желаещи да спечелят някой лев от тези напъни... Та изкуството и културата са един вид потребност нещо каквото е например въздуха който дишаме или водата, от която имаме ежедневна нужда. Който няма нужда от тях все едно, че не е живял никога и не живее в момента, а само вегетира в определениат му биологически къс от време, това е то... и никакви параграфи разпоредби не ще са в състояние нито да създадат, нито да възкресят идеии, които са почивали само и единствено на едни сухи напъни, които продължават донякъде и днес, но тъй катоживота продължава хората имат нужда да се борят с всемирното чуство на самота и предопределеност, те избират най-краткия възможен път за това: бързооборотните стоки на чалгата мутробарока и кича, което пак е избор на културна определеност, защото нуждата от феномена "култура" е непреходен и силен, както нуждата ни от въздух, вода и храна.

  67. 67 Профил на Stewie
    Stewie
    Рейтинг: 880 Неутрално

    Ghetto културата това е културата на съвременния българин /за съжаление/

  68. 68 Профил на Хан Крум
    Хан Крум
    Рейтинг: 594 Неутрално

    Но и начинните, по които ставаха културните събития, носеха тежката комунистическа процедурна логика. Пътят на реализацията на нечие художествено творчество зависеше изцяло от волята на другарите. Хората не избираха сами своите любими творци, творците биваха налагани на хората. Впрочем този закон важи и днес, справка - наградите за 24 май, носталгичните партиди с комунистически филми и златни Орфеи, бъкани по националната телевизия, неспиращото венцехвалене към старите комунистически мастодонти като некрофила Светлин Русев, уникалния некадърник Дончо Цончев, мумията Лили Иванова и пр.

    Българските филми от онази социалистическа наша културна история бяха негледаем боклук, с всяка изминала година стоят все по-смешни, а естрадата ни беше отвратително карикатурно подобие на италианската и френската развлекателна музика, напъните да се следва съветския почин "руското джудже най-високото в света - 2,20м " навсякъде раждаше идиотски резултати. Имаше го и онова моментално падане в партер, щом ставаше дума за превъзходството на съветската култура, естествено беше да се "учим" от постиженията на великата братска страна. Клултурата на западния свят беше представяна винаги като враждебна, буржуазна, произведенията, допускани тук, имаха винаги предговор с категорична критика към отвратителното капиталистическо и империалистическо общество и античовешкото западане на нравите. Хората свикнаха в края на осемдесетте да търсят руска периодика, защото беше някак, как да кажа, по-свободна, по-западна. В руските книжарници българските купувачи буквално дърпаха от ръцете на руските туристи преведени на руски западни книги.
    И когато се случи случката и табуто( видимо) падна, се отпочна първо с онова навлизане на видеото, а сетне с инвазията на първите частни( с честни ченгеджийски пари) издателства. Бумът през 1990-та на старите книги от рода на Тримата мускетари, Тарзан и пр., постепенно премина в юруш на преводите на Стивън Кинг, фентъзито и любовните романчета. Самиздатите удавиха с лавината си набързо казионната дотогавашна литературна йерархия и книгите, застояли в книжарниците взеха да отиват за претопяване, а след тях изчезнаха и книжарниците. Новата култура тръгна с нерегламентираната още продажба на видеокасети, аудиокасетки, плочи и дискове, с пиратските тиражи, с новите вестници, с порновидеотеките, с вестник ЧукЧук, с новите радиостанции и с пълната забрава на довчерашните социалистически лавроносци.
    Ако културната кариера допреди промените беше недостъпна за обикновените младежи, ако културните дейци бяха галените граждани на социализма и получаваха солидни хонорари и привилегии, близки до тези на партийните велможи, то сега инерцията с поръчки и почит в културната сфера оставаше пак само до тези по върховете, а творците от масовката се оказаха внезапно излишни прихлебници. Пресъхването на чучурчето отмести ценностното статукво да си художник, артист, поет и т.н, нещо повече - творците постепенно изпаднаха до дъното в обществената стълбица, станаха синоним за ненужна паплач, излишна глезотия, направо смет.
    Невъзможността да живееш като творец от творчеството си се удряше в неизменната сила на протежираната с всичка сила елитарна каста в културните среди. Издателите отказваха да издават българска литература, ако не си я платиш, докато ексченгеджиската дойка плащаше за луксозните издания на Гранитски. Вестник Труд тиражираше денонощни славослови на "утвърдените" социалистически творци ( смимоходом да споменем двата тома на Батето, блестящият простак-зет на правешкия диктатор), а садо-мазо военизираните спектакли на Нешка Робева ликуващо бяха превъзнасяни.
    И внезапно народът просто им обърна гръб.
    Народът първо обърна гръб на страната си.

    този коментар написа безплатно за вас дедо ви Хан Крум
  69. 69 Профил на Realistka
    Realistka
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    Много моля да не бъда обвинявана в политизиране на дискусията.
    Нямам такова намерение.

    Но нека кажа, че преди културата да бъде превърната в аутсайдер, както се твърди в статията, имаше едни 45 години, през които четящите и мислещите,хора на България бяха превърнати в аутсайдери.Във всички сфери. И това се случи, за да може Тодор Живков (един недоучил простак) да изнася своите тезиси за развитието на всичко, под роболепните погледи и при бурните аплодисменти на съратниците му по конгреси и пленуми. За да си дадете сметка за мащаба на това явление ще ви цитирам какво пише на стр. 144 на една книга озаглавена АПРИЛСКИ СЪРЦА.

    Ето какво пише:

    „Замисълът на тази книга се роди спонтанно в навечерието на традиционната среща на другаря Тодор Живков с писатели във Варна, август 1980 г. както е известно години наред първият държавен и партиен ръководител отделя за времето си за почивка, за да се среща с творците на художественото слово и в непринудена другарска обстановка да споделя размисли по актуални вътрешни и международни въпроси.”

    Става ли ви ясно с какви наколенки е писано това?

    Ще ви подскажа само с едно стихче от тази книга , което започва със следното посвещение:

    „На другаря Тодор Живков
    В тебе има нещо от Левски,
    В тебе има нещо от Ботев
    И мойто сърце ръкопляска
    В името на живота”

    Има такива бисери, че шапките ви ще хвръкнат!

    А културата, като специфична област от обществения живот пък беше оставена в ръцете на дъщеря му Людмила Живкова (Бог да я прости!) . Тя реализираше на гърба на мизерстващия български данъкоплатец, наречен строител на социализма, налудничевите си идеи за културна хегемония. Не вярвате?!

    Ами да ви цитирам какви ги говори на 4 декември 1980 г.пред един пълен с „културтрегери”в Народния театътър (или НДК) салон. И никой не става възмутен. Обратно, всички ръкопляскат на ей такива побъркващи слова изречени от Людмила.

    „В цивилизацията на ведите или в епохата на упанишадите, в хармоничната симетрия на Харапа и Мохенджодаро или във величието на египетските пирамиди, в легендарния храм на Соломон или в прочистващия огън от Зороастър, в дворците на Персеполис или в слънчевите пирамиди на маите, в културата от подножието на Килиманджаро или в ритуалните маски от долината на река Конго, в изящното изкуство на древните траки или в красотата на гръцките скулптури, в единството на будистката санхя или математическата космогония на Питагор, в урбанистичното изкуство на древния Рим или в духовния синтез на Византия, в дързновението на Кирил и Методий или в хуманистичния подем на Ренесанса, в героичния епос на Древна Рус или в подвига на Жана д’Арк, в еретичния патос на богомилите или в новата епоха на Реформацията, в устремлението на Парижката комуна или в слънчевата вяра на утопистите, в смелостта на декабристите или в подвига на априлци, в призива на Комунистическия манифест към световния пролетариат или в полета на червените ескадрони, в манифестацията на трудещите се от Чикаго или в червените знамена на Октомврийската революция – векове след векове, десетилетия след десетилетия, години след години знамената на революцията и културата са водили човечеството напред, огънят на победата е посочвал пътя на подвига, светлината на единството е била звездата на героите, красотата и хармонията са били пределът на стремленията.
    .
    .
    .Мисълта е магнит и еманирана в пространството привлича тъждествените вибрации и отблъсква несъответните по звук и цвят. В лабораторията на живота формулата „Радостта може с магнитния ток да привлича от пространството радост” не е литературен образ , а научен закон, основен принцип на космическата полярност, универсален закон, върху който е организирана и се развива Вселената. И този закон е необходимо да бъде осъзнат не само от учения-физик, но и от всеки разумен човек. Еманираните негативни мисли и чувства в пространството се връщат като бумеранг към изпратилия ги , когато не са тъждествени с вибрациите на обекта към който са насочени, и на своя обратен път привличат от пространството всички подобни флуиди. И днес във века на науката, атома и електричеството, когато вече не е тайна, че мисълта е вещество и че няма празно пространство и в пространството непрекъснато се еманират нашите чувства, желания и стремежи, всеки човек трябва да разбере силата и значението на мисълта и на високите стремежи да се събуди за истината, че всеки човек индивидуално и човешкото общество колективно е подвластно на причинно-следствения закон за развитието. Ето защо не е абстракция, когато се говори за чистотата на мислине, на чувствата, стремежите, когато се настоява за издигане морално-етичния облик на човечеството и вниманието се насочва към опознаване законите на красотата. И днес, когато природата разкрива своите тайни пред все още изумените очи на науката, когато човечеството бавно и трудно започва да съзнава единството на живота, взаимообусловенността на причинно-следствената на живота и редовното единство на човечеството, целта на естетическото възпитание, обърната към всеки човек и към обществото като цяло, не може да се разглежда като химера и нереална обществена и историческа задача.”

    И още, и още, и още...

    Та ето откъде сме тръгнали, за да достигнем до днешния разговор, който водим сега за културата като аутсайдер... разговор тревожен и наложителен.





    The best way out is always through Robert Frost
  70. 70 Профил на Хан Крум
    Хан Крум
    Рейтинг: 594 Неутрално

    Първо се отми в чужбина хумусът, върху който вирееха художествените явления. Сетне почвата се обогати с изсипването на проста като калта милионна популация. Сетне ченгето Кеворкян създаде радио Сигнал и пусна "Радка пиратка". След това дс-мутрите "гепнаха и цепнаха" гащите на културата.

    този коментар написа безплатно за вас дедо ви Хан Крум
  71. 71 Профил на pezar
    pezar
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Ех Круме Крумее ми ний сега накъде. Абе карай ама за хубавата приказка ще черпя една песен ,кво да правя пари нямам , http://www.youtube.com/watch?v=M3ReYBSi2zc

  72. 72 Профил на Хан Крум
    Хан Крум
    Рейтинг: 594 Неутрално

    Но защо тъкмо просташката музика , защо тъкмо подобието на сръбско-турско-гръцко-цигаските ритми, полека-лека заместени от нашенската гнусотия - чалгата, наричана внимателно "поп-фолк", така спонтанно намери милиони фенове у нас?
    Отговорът трябва да се търси във социалните размествания преди и след "прехода". Битуването на бекяра-бетонджия във фургоните на "националните строежи" никак не се допираше до опера, балет, театър или кино. Миньорите в Рудозем или строителите на Доспат-Въча хич не бяха абонати на списание Пламък или Литературен вестник. Работниците в Кремиковци сутрин гонеха влака, а след осем часа сред жълтите изпарения и газове в цеха утрепани бягаха до квартирите с шише мастика в мрежичката. За голямата част от населението в страната кръчмата заместваше вечеринката в читалището, битовият алкохолизъм освобождаваше социалистическия роб с мъглата на опиянението, а сръбската музика му беше близка с простите си послания:" Чааше ломииим, рукее ми къърваавее, оо Сузе, Сузеее, молим те, враатии сее" или "Сироомаах съм, сииромах съъм , а волим да живиим, дог последних динар имаам, неечу да сее свидиим".
    На тези изпълнения народът ни "отвърна с други вик", щом "му дойде времето", а кулминационното "Умриии" се допълни визуално с цици и задници. Инвазията на новите българи в града донесе и "нихната" им потребност. Медиите тутакси откликнаха с готовност. Нови културни герои станаха "водьищьитье" кат Славьито, литературният език се променьи , рьечтъ в Бьиг брадърьитьи и рияльитьи-шоутатъ , а турските сериали изместиха актуалността в разговорите на " кат мьи паднье Бьербатов, ти казвам, ша го налазя".
    Може би компютърното поколение и Интернетът постепенно ще утрепят на свой ред чалгата, но едва ли ще се върне онова време от трийсетте години на миналия век, когато за малко сме имали зачатък на наша си идентична, висока българска култура, така зверски съсечен от тъмната комунистическа чума.

    този коментар написа безплатно за вас дедо ви Хан Крум
  73. 73 Профил на Хан Крум
    Хан Крум
    Рейтинг: 594 Неутрално

    махнаха статията, не е актуална явно.

    този коментар написа безплатно за вас дедо ви Хан Крум
  74. 74 Профил на renegat
    renegat
    Рейтинг: 1128 Неутрално

    ... и с опасност да стана банален, искам само да спомена между другите мисли за феноменалното и фундаментно значение на културата в човешкото съществуване за това, че тя е това в самата си същност няма спор, но за да бъде възприемана като такава от хората и да бъде осъзната като такава, е нужно не само вроден интелект, присъщ на човеците като индивидуалност, но и ЕДНО СЪОБРАЗЕНО С ТЕЗИ НАГЛАСИ БЕЗКОМПРОМИСНО ОБРАЗОВАНИЕ създаващо увереност в поколенията в постояните стремежи на хората за свобода индивидуалност и стремеж към лично щастие и правейки всичко възможно да стимулира тези вродени тенденции, а не да ги подтиска, унищожава и безмислено и безпощадно да ги профанизи. Само тогава поколенията ще се обръщат към съкровищницата на световната цивилизационна културна наследственост, от която непринудено и естествено ще черпят знания и опит, необременени от никакви идеологеми и схеми внушавани егоистично и целенасочено от маниакални депресанти в името на котерийни с временни псевдо интереси. Само тогава те ще са основа за естествения стремеж за изява на свободолюбие, демократична справедливост и лично щастие. Тогава културата ще се превърне в наистина нужда от която никой не би се отказал или най-малкото не би си и помислил да пренебрегне.

  75. 75 Профил на renegat
    renegat
    Рейтинг: 1128 Весело

    До коментар [#73] от "Хан Крум":

    ... е, как няма да я махнат... първо хляба после, другото ако има време, тя културата се пари троши, ейго на паметника пред НДК -то праим, хвъргаме пари после рутиме, то само пада, ремонти, пак после се недоволни, все критики...няма угодия...лоша работа, а и ние нищо че управляваме, нищо не разбираме от култура, той и Тато така немаше си и понятие, ама отде се взе щерка му само да раздухва въглените, само ядове с тая култура само ядове и разправии неясни никому... затова само радио "Веселина"- до пълно вакуумиране на черепната кутия...

  76. 76 Профил на Amra
    Amra
    Рейтинг: 221 Гневно
  77. 77 Профил на kbderror
    kbderror
    Рейтинг: 226 Любопитно

    Добре, добре... може ли някои да ми обясни как точно концерт на Мадонна, или която и да е друга звезда от световната сцена в нейния и сходен жанр (лейди ГаГа) ме извисява духовно. Същото важи и за останалите знайни и незнайни изпълнители дет напълниха стадионите и залите.

    Само не ми казвайте че в статията се има предвид концерт за пиано и цигулка в незнам си кои минор в зала България примерно.

    За сведение на автора в София и Варна (повече София) няма места по театрите и вечно пускат някви намелени билети и карти. Така че икономическите теоирии си важат при културата (поне от към ценообразуване).
    А виж за музейте винаги е празно, нищо че съм запълнил над 50% от 100те национални туристически обекта (1/4 са музеи).

    Иначе съм съгласен, пари за култура и образование е наложително да се отделят колкото може повече.

    Ааа имам въпрос към автора... различните видове спорт и забавления които също сплотяват хората като групи къде точно попадат, щото не винаги искам да ходя във филхармонията примерно.(Слушам Вивалди като искам да се успокоя)

    И накрая или се прави т'ва което се продава (пуста пазарна икономика) или ни промиват целеносочено (за по лено)...... аре че стана мнохо дълго





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK