Икономически ръст през розови очила

Смелите прогнози на финансовото министерство за икономическия ръст на България през следващите три години веднага предизвикаха коментари. Допусканията, че догодина икономиката ще отбележи ръст от 3.6%, а през 2012 - 4.7%, станаха ясни във вторник, когато Симеон Дянков представи пред колегите си в правителството проектобюджет 2011 и тригодишната средносрочна прогноза.


Цифрите надхвърлиха всички досегашни прогнози за развитието на страната. Световната банка вече прогнозира 2% ръст за догодина - най-малък сред източноевропейските страни - членки на ЕС. Същата е прогнозата и на МВФ.


В четвъртък пред радио "Дойче веле" анализаторската компания "Рубини глобал економикс" на икономиста Нуриел Рубини даде още по-песимистична оценка - свиване с 0.7% на българската икономика през тази година и ръст от 1.8% за догодина, който ще дойде от неустойчиви инвестиции отново в строителството и недвижимите имоти.




По този повод "Дневник" се свърза с четирима икономисти, на които зададохме 4 въпроса: Реалистична ли е  прогнозата за приходите в проектобюджет 2011, която се осланя на експорта? Как оценяват структурата на бюджетните разходи? Виждат ли се сигнали за реформа и доколко е тревожен фактът, че отново се залага бюджетен дефицит?


1
Георги Ганев, Център за либерални стратегии:
Четири години дефицит ще увеличат дълга
- Прогнозата не е невъзможна, но трябваше да се планира по-песимистичен вариант за приходите. Не че прогнозите са нереалистично големи, но ако се случи нещо извънредно, ще повлияе в негативна посока.
- Аз лично бих намалил разходните лимити на всички сектори, единственият въпрос е къде повече и къде по-малко. В крайна сметка приоритетите винаги са ставали повече политически, отколкото икономически въпрос.
- При посочените разходни тавани не се вижда желание за реформи. Поне доколкото те водят до свиване на разходите при запазване на нивото на обществените услуги. Най-сериозната реформа, която предстои, е пенсионната, но от данните не се вижда какво ще стане. Това, което виждаме, с нищо не говори за намерения на правителството да приложи програмно бюджетиране.
- Дефицитът трябва да ни тревожи, защото четири поредни години със сериозен дефицит няма как да не се отразят върху дълговата позиция на правителството. Това със сигурност ще изтласка възможни инвестиции, защото правителството ще привлича като дълг средства, които иначе биха останали в частния сектор. Европа става нетолерантна към публични дефицити въобще и към увеличаването на публичния дълг, а скоро това ще означава и санкции за държавите с лоша фискална дисциплина. 


2
Любомир Дацов, бивш зам.-министър на финансите:
Инфраструктура и образование - приоритет
- Няма как да има такъв икономически растеж. За него са нужни преки чуждестранни инвестиции, а ръст при тях не се очаква, особено при тази враждебна политика към чуждите инвеститори. Ръст на БВП с 3.6% не може да се постигне само от износ. Още повече че темпът на износа не може да се повтори и през следващата година, през тази се дължеше на свитата база от 2009.
Няма икономически причини да не се постигне заложената събираемост на данъците, защото в момента има огромен потенциал тя да се подобри.


Липсва обяснение как са стигнали до тази висока инфлация. Може би знаят нещо, което премълчават, може би в сектора на енергетиката очакват поскъпване на горива и газ.
- Смятам, че стратегията, която поне 4-5 правителства трябва да следват в бюджетите си, включва два приоритета - инвестиции в инфраструктура и образование. В следващите 10 години трябва да се построи всичко, което трябва. А в образование и наука трябва да се влага в следващите поне 20 години.
- В нито една сфера не се вижда опит за реформи. Замразяването на доходите за три години е едно от най-добрите решения от макроикономическа гледна точка. То обаче ще има смисъл, ако бюджетът се преструктурира на база на тези спестявания и се въведе програмно бюджетиране. За съжаление нищо не бе направено в последната година.
- Това правителство дойде с обещания за балансиран бюджет, а с прогнозата за дефицит се отмята от тях. Не се вижда на каква база се стига до този дефицит, и то с такива стойности, не се вижда стратегията по сектори на правителството. В документа липсват изчисления защо трябва да има дефицит. Съображенията са от чисто фискална гледна точка, че така е по-лесно.
Като цяло проектобюджетът е доста по-добър от миналогодишния. Но не ми харесва, че в Министерството на финансите започват да мислят като счетоводители, а не като икономисти и бюджетари. Бюджетът е инструмент за правене на икономическа политика. Бюджетът трябва да покаже как ще се реализират целите, а в този документ това го няма.


3
Георги Ангелов, "Отворено общество":
Земеделието става бюджетен вампир
- Прогнозата за растежа ми изглежда оптимистична, особено заради липсата на ръст на инвестициите. Това за мен е проблем. Не че растежът не е възможен, но липсва обяснение как ще се постигне, защото дори и износът зависи от инвестициите. Ако правителството не обясни какви реформи ще прави, за да се постигне този растеж, прогнозите му трябва да са по-скромни. Може би е добре бюджетът да се базира на по-консервативните залагания и по-голям растеж да се планира само ако се посочи как и с какви реформи.
- Със сигурност трябва да има съкращения, ако правителството има реформаторски намерения и средствата да се насочат към по-ефективни сектори.
За съжаление и в този проект за бюджет не се вижда пенсионната реформа. Нито намаляват разходите, свързани със застаряването, нито има увеличение на пенсиите. За мен е необяснимо как за 4-те години няма да се направи пенсионна реформа. В армията и полицията също има увеличение на разходите. "Бюджетният вампир", който изсмуква средства, е земеделието. Разходите на фонд "Земеделие" също се увеличават двойно в годините до 2013. Това не са само европейски средства, калкулират се и национални доплащания като тези за тютюнопроизводители и животновъди. Така в крайна сметка секторът с най-много субсидии от ЕС получава най-много субсидии и от националния бюджет. Това трябва да се преодолее.
- Разчита се, че като се замразят разходните тавани на няколко министерства, и те ще се принудят да правят реформа, но разписани идеи липсват. Трябва директно да се отправи предупреждение за намаляване на средствата при забавяне на реформите.
- Залагането на дефицит е другото притеснително нещо. Нали се твърдеше, че дефицитът е антициклична мярка, а сега се вижда, че и при растеж той ще се запази. Това означава, че липсва политическа воля и не говори добре. Ако искаш да посрещнеш леко негативите на кризите, трябва да трупаш резерви от излишъци при растежа. Виждате, че това се отразява на равнището на държавния дълг, а това означава и близо двойно увеличение на лихвените разходи. Дори и да се правят дефицити, те трябва да се финансират с приватизация, а не с трупането на държавен дълг, защото той не е безплатен и в дългосрочен план тежи.


4
Петър Чобанов, бивш директор на Агенцията за икономически анализи и прогнози:
Прогнозата за растежа не е убедителна

- Без да се посочат факторите, които могат да движат такъв икономически растеж, прогнозата не е убедителна. На този етап не я намирам за реалистична. Прогнозите за инфлацията ми се виждат реалистични - прави ми впечатление, че до 2012 г. няма да изпълним маастрихтския критерий.
- Приходната част за 2011 г., когато лайтмотивът е, че всичко ще се движи от експорта, ми се вижда малко надценена. Може да се поспори и за заложените приходи от осигурителни вноски, имайки предвид очаквания ръст на заетостта и нивото на доходите. Аз съм скептичен и за външния сектор. Трудно ми е да повярвам и за малкия дефицит по текущата сметка през 2013 г. при тази структура на растеж и при тези очаквания за преките чуждестранни инвестиции. Съпоставяйки дефицита по текущата сметка с преките чуждестранни инвестиции, той е подценен за целия период. Като гледам прогнозите за капиталовата сметка, явно много се разчита на приходи от еврофовдовете, но нивото, което те целят, може да се сбъдне само при подобряване на усвояемостта.
- Запазването на номиналния размер на разходите е положително. Това означава, че се прави опит за свиване на разходите като дял от БВП при очакванията за по-сериозен растеж. А за разходните приоритети - отговорът зависи от провежданите политики. Явно в момента социалният сектор е приоритет - и то включително заради безработицата като следствие от кризата.
- Обявеното намерение за запазване на номиналния размер на разходите за пенсии е непопулярна мярка и трудно ще се възприеме от социална гледна точка. Трудно може да бъде обяснено на пенсионерите защо няколко години поред няма да бъдат компенсирани за спада на покупателната си способност от натрупалата се инфлация. Но демографските прогнози ясно сочат, че в следващите години броят на пенсионерите ще нараства и фискалната тежест на пенсиите ще се увеличава, затова са необходими спешни действия.
- Дефицитът не трябва да ни тревожи, явно това е политиката на правителството. Може би заради ситуацията е невъзможно да се постигне балансиран бюджет. Добре е, че се предвижда дефицитът да спадне. А и е трудно да очакваме дефицит от 4% на касова основа като през тази година да се свие в рамките на една година. Ясно е, че се иска време. Освен това се опасявам, че и през тази година също се трупат неразплатени бюджетни плащания и те ще се отразят на възможностите на бюджет 2011.


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (6)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на bahil
    bahil
    Рейтинг: 8 Весело

    И аз да се присъединя кьм тях. Тази страна е имала само един голям политик, който я извел от калта- името му е Стамболов... и княз Батенберг... Било е по времето на големите умове Алеко,
    Славейков, Каравелов, З.Стоянов, Вазов, Яворов. Било е... а сега е всеки дърпа и си мисли- колкото по дърпам, толкоз по- добре за
    дърпа4ина и зле за народа...

  2. 2 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 704 Неутрално

    Досега няма положителна прогноза на Флик,която да се е сбъднала. Вероятността това да се случи е нищожно малка, а вероятността да се случи това,което се е случвало след положителните прогнози на Дрянков - а това е свиване,срив- е много голяма.Това е така,защото развитието на икономиката се ръководи от действията,а не от приказките,още повече на някакви несъстояли се чиновници в СБ.

  3. 3 Профил на hue30369172
    hue30369172
    Рейтинг: 1180 Неутрално

    Тези, които са цитирани могат ли да обяснят те как правят прогнозите си за растежа? Имам дълбоки съмнения, че могат да обяснят. За информация ЕЦБ прознозира за 2011 г. растеж на БВП в България от 4.0% - ЕЦБ, по принцип, е доста консерватна - виж www.ecb.int

    John Galt
  4. 4 Профил на cb_independence
    cb_independence
    Рейтинг: Любопитно

    До номер 3: Проблемът е правителството да обясни как направи тази прогноза за растеж. Не виждам коментиралите да са представили прогноза, за да се налага да я обясняват. По-точен линк към прогнозите на ЕЦБ ще допринесе за достоверност на коментара.

  5. 5 Профил на deo
    deo
    Рейтинг: Неутрално

    ЕЦБ по принцип не прави публични прогнози, особено пък за страни извън еврозоната. МВФ и ЕК са институциите които отговарят за макропрогнозата. Но това не е толкова важно, дори да не си икономист, може да си зададеш въпроса откъде ще дойде растежа? Видимо правителството е нагодило цифрите за да влезе в някакви граници за дефицита и големината на публичния сектор. Но дори да са го докарали на цифри, по важен е отговора на въпроса, защо за МВР има пари, а за образование няма и каква държава сме където професора взима по-малка заплата от чоплещия си носа катаджия?

  6. 6 Профил на nanrico
    nanrico
    Рейтинг: 541 Любопитно

    Преди изборите Бойко Борисов каза : „Мога да ви обещая повече, отколкото всеки друг може да ви даде!”

    http://bg.mondediplo.com/article221.html

    http://www.gerb.bg/uf/pages/upr_programa_gerb_1June.pdf

    http://www.capa.ru/videoclips/documentary/108577-ispravleno-rapida-v-akkaunte-khroniki-tretego.html


    Този път ще направим съпоставка на обещанията и тяхното изпълнение.


    1. Обещание. Поддържане на балансиран бюджет. Неизпълнено!

    2. Обещание. Намаляване на осигуровките с 5%. Неизпълнено!

    3. Обещание. 15% ДДС. Неизпълнено!

    4. Обещание. Намаление на пенсионната осигуровка от 23 на 10%. Неизпълнено!

    5. Обещание. 7% данък върху доходите и 1000 лева необлагаем минимум. Неизпълнено!

    6. Обещание. Мораторим на строителството върху гори, придобити чрез замяна. Неизпълнено!

    7. Обещание. Ревизия на всички заменки, спорните приватизационни договори и сключени концесии. Неизпълнено!

    8. Обещание. Премахването на монопола на здравната каса и въвеждането на индивидуални здравни партиди. Неизпълнено!

    9. Обещание. Развитие на „зелен бизнес“ и данъчни стимули за инвестиции в енергоспестяващи технологии. Неизпълнено!

    10. Обещание. Инвестиции в земеделието, бърза комасация, ефективно усвояване на парите от Европейския съюз. Неизпълнено!

    11. Обещание. Финансова децентрализация на общините. Неизпълнено!


    12. Обещание. Конкурсно начало и при избора на научни изследвания, които да бъдат финансирани с пари от бюджета. Неизпълнено!


    13. Обещание. Върховенството на закона и независимата съдебна система. Неизпълнено!

    14. Обещание. Премахване на безконтролното следене в Интернет от МВР. Неизпълнено!

    15. Обещание. 10-12% икономически растеж годишно. Неизпълнено!

    16. Обещание. 20% ръст на доходите годишно. Неизпълнено!

    17. Обещание. Средна работна заплата 1500-2000 лева. Неизпълнено!


    18. Обещание. Премахване на данъци върху наследството и дивидентите. Неизпълнено!

    19. Обещание. Отпадане на минималната работна заплата. Неизпълнено!

    20. Обещание. Нови системи за оценка на труда на учениците и учителите, засилване на връзката между потребностите на реалния сектор и образованието. Неизпълнено!


    Това е равносметката на обещаното и изпълненото.

    Вярно е, че част от обещанията са дадени за целия мандат, но ако денят се познава от сутринта, отсега можем да кажем, че няма да бъдат изпълнени.

    Нито една съществена реформа, в която и да е сфера не е извършена и дори започната. ГЕРБ продължава политиката на тройната коалиция, като единствената разлика са рекламните клипове на МВР и Бойко Борисов.

    Отсега можем да кажем, че Борисов е поредният политик, който измами избирателите.
    Подлъга ги с щедри обещания, а вместо изпълнение, гражданите получиха извинения, оплаквания и оправдания.
    Жалък хленч, примесен с нескрита носталгия по режима на Живков.
    Манталитет на гангстер в костюм, на който всички дължат благодарност, че ги управлява.

    България е прекрасна страна и ние българите имаме всички условия и предпоставки да живеем не по-зле от всеки друг в Европа и света. Това не зависи от никой друг, освен от нас самите, защото ние сме тези, които овластяваме премиери, като сегашния и предшественика му.
    Ние ще овластим и следващия.

    Колкото по-скоро, толкова по-добре за всички.

    „Свестните у нас считат за луди” http://otkrovenia.com/main.php?action=show&id=236324




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK