Новите еничари на държавната просвета


"Съзнателното отклоняване на деца от образователната система е много тежко нарушение. Този смешен плач за глобите в закона трябва да го изоставим."
Сергей Игнатов, министър на образованието

Една от основните тактики на мракобесния съветски комунизъм беше да отнема децата на опонентите на режима, да ги настанява в домове за сираци и да ги обучава в омраза към собствените им родители, тъй като последните били "врагове на народа".


Тази политика на държавно отвличане на малолетни от родителите им със съответните контекстуални модификации има своето продължение и днес. Противопоставянето на политиката, че детето е държавна собственост, в съзнанието на управляващите, които я измислят и прилагат, е "много тежко нарушение". С приетите изменения на първо четене на просветния закон - въвеждане на задължителна забавачка от петгодишна възраст, се задълбочава откъсването на децата от родителите.




Българското държавно стремление към тоталитаризъм и налагане на административната воля над населението е изумително. Министър Игнатов заяви, че ако не могат да плащат глоби, родителите на неусвоените в държавната просветна система деца щели да полагат обществено полезен труд.


(Предлагам да ги оковат във вериги за по-ясно назидателно послание към тези, които считат, че имат право над собствените си деца.) Наглостта, мрачната сянка на българския национален характер е ярко изразена в цялата концепция по прилагането на държавната образователна визия.


База за целодневно обучение държавата няма. Но е готова да налага глоби за родители, които не си предадат децата. "Там, където няма създадени условия, няма да има глоби", успокоява министърът. Засега. На гол тумбак чифте пищови - заредени и готови да гърмят.


Има алтернатива, която, ако не е късно да бъде законодателно приложена, ще се наложи сама. Държавата въпреки безспорния си провал в просветата контролира образованието, без да допуска истинска конкуренция. Бюрократите трябва незабавно да се откажат от претенцията да се самообожествяват като единствения източник на власт и компетентност по образованието.


Държавното училище трябва да бъде поставено на равна основа с всички други източници и системи на семейно, частно и публично образование. Държавата трябва да се докаже като качествен доставчик и да се състезава за вниманието на родителите, а не да разпорежда глоби и насилие над тези, които отказват да влязат в доказано неефективната й просветна система.


Освен това държавният служител трябва да осъзнае, че децата не принадлежат на държавата, а на своите родители.  Този конвейер за оформяне на човешки съдби по калъп не успя при комунизма и националсоциализма.


Завръщането му в посткомунистическа България обаче очевидно е обозрима реалност. Не случайно Европейската конвенция специално защитава правото на родителите да отглеждат и образоват децата си съгласно своите "философски или религиозни възгледи".


Възможно е покровителственият тон на министър Игнатов да е предвиден за тези родители и социални слоеве, за които образованието на децата не е приоритет. Българските управници обаче трябва да започнат да приемат факта, че има и хора, които, въпреки че не са в държавното управление, са способни на самостоятелна мисъл, без да се налага държавата принудително да ги обгрижва.


В краен случай, ако не се откаже от неоснователната си претенция върху образованието на всички, държавата ще трябва да очаква неизбежните последствия. Защото от управленските действия се вижда, че интересите на държавата и тези на народа не са непременно идентични, колкото и да се опитват да ни го втълпят. На нас и на децата ни, заведени под строй в държавните просветни институции.


*Авторът е издател и главен редактор на онлайн списание "Свобода за всеки" (www.svobodazavseki.com) и съучредител на Асоциация за домашно образование (www.adobg.com)

Коментари (15)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на AC/DC
    AC/DC
    Рейтинг: 442 Неутрално

    1. Никъде в проектозакона не се казва,че забавачката трябва да е държавна.
    2.Във всяка една нормална държава образуванието от и до определена възраст е задължително.Не само това ами и колкото е по-нормална държавата,толкова е по-вероятно детето ти да отиде в социален дом ако не посещава училище.
    Така че,ако авторът наистина вярва в това което е написъл(едва ли)да си взема децата и да хваща пътя за Африка.

  2. 2 Профил на Payakoff
    Payakoff
    Рейтинг: 460 Неутрално

    До коментар [#1] от "AC/DC":

    Вижда се колко сте "образУван" от държавното образОвание...
    Пише се образОвание, а не образУвание!

    Post tenebras spero lucem
  3. 3 Профил на AC/DC
    AC/DC
    Рейтинг: 442 Неутрално

    До коментар [#2] от "Паяков":

    Благодаря за корекцията!
    Допуснал съм грешка защото съм учил по стария закон

  4. 4 Профил на канибал
    канибал
    Рейтинг: 435 Неутрално

    Образованието в България е държавен монопол. То е финансирано от държавата, управлявано от държавата, контролирано от държавата и насилствено налагано от държавата. От самото начало до самия край в образователната система виждаме само държавни чиновници, хора, които са прекарали целия си живот на сигурната държавна заплата, които не е трябвало да воюват за своето развитие, които са нямали никакви стимули (негативни или позитивни) да се реализират, не е трябвало да рискуват, да служат, да осъзнават нуждите на потребителите и да задоволяват тези нужди. Нещата от реалния свят са непознати на образователните чиновници и на учителите. Затова те не могат да подготвят никого за реалния свят.Това са два различни, напълно противоположни свята – светът на чиновническото мислене срещу реалния свят.
    Реалният свят е светът на строгите причинно-следствени връзки. Всяко действие има последствия. Човек понася разходите на всеки свой ресурс, но също жъне ползите от него. Това е светът на свободния пазар, без държавна издръжка, подкрепа или облагодетелствуване. В този реален свят всеки човек има право на плодовете от своя труд и не е задължен да плаща загубите от действията на другите хора. Независимо дали е наемен работник, предприемач, работодател, на свободна практика или дори просяк, всеки от хората в реалния свят се учи да живее като отговорен, зрял, мъдър човек в свят на причинно-следствени връзки, учи се да преценява внимателно всяко последствие от всяко свое действие, да планира за бъдещето, да разпределя ресурси, да служи на хората, за да му служат и те. Личната борба в реалния свят, била тя за оцеляване, за забогатяване или просто за престиж, учи хората на умения, които ги правят зрели и производителни членове на обществото. Опасността от провал ги прави мъдри и предвидливи. Всеки от хората в реалния свят има ясен критерий за следствията от своята работа – добрият предприемач печели клиенти, лошият ги губи; добрия работник печели повишение и възможности за работа, лошият остава безработен; добрият мениджър намалява разходите и печели по-добри работници, лошият увеличава разходите и губи добрите си работници.
    Обратно на това, чиновническото мислене е незрялост, липса на дългосрочно виждане, липса на желание за развитие. За чиновника няма пряка причинно-следствена закономерност в неговите действия.
    Ако бездействува, получава заплата.
    Ако действува погрешно, пак получава заплата.
    Ако действува правилно, отново получава същата заплата.
    Дори да е гениален, да е положил всички възможни усилия и е свършил превъзходна работа, получава пак същата заплата. Но лошото тук е, че няма начин да разберем каква работа е свършил един чиновник. Как ще разберем дали е бил мързелив или е бил превъзходен чиновник? Как да разберем дали се развива и усъвършенствува, или си остава на същото ниво? Как да въведем в държавното учреждение онзи великолепен фактор на свободния пазар, който произвежда зрялост, мъдрост и предвидливост – опасността от провал? Няма как. И затова държавният чиновник винаги остава с инфантилен манталитет; той просто няма стимул да стане възрастен човек със зрял ум.
    Българската образователна система е съставена именно от такива чиновници с инфантилен и незрял ум. И това я обрича на провал. Тя не може да подготвя децата за реалния свят, защото тя самата няма връзка с реалния свят. Думите на Христос от Библията са, че “слепец слепеца ако води, и двамата ще паднат в ямата” (Матей 15:14). Слепите, лишени от реалистичен поглед водачи на образователната система не могат да направят друго, освен да поведат децата в ямата на незрялостта и обществената пасивност. Само малко деца успяват да се измъкнат и да се развият, да станат зрели и предприемчиви, да преуспеят в живота. Въпреки българската образователна система, а не благодарение на нея.
    Затова родителите, които са загрижени за бъдещето на децата си, ще трябва да търсят начини да заобикалят порочния държавен монопол.

    "Единстената неоспорима догма,това е отричането на догмите."Б.Шоу
  5. 5 Профил на bluladi
    bluladi
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#4] от "Канибал":

    "Нещата от реалния свят са непознати на образователните чиновници и на учителите."
    "Българската образователна система е съставена именно от такива чиновници с инфантилен и незрял ум."
    Очевидна е склонността ти да философстваш, но коментарът ти звучи наистина по канибалски. Кое те прави толкова компетентен по отношение на учителите? Вероятно си учител - "непознаващ нещата от реалния свят, с инфантилен и незрял ум". В противен случай - говориш празни приказки като Дървен философ.

  6. 6 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2229 Любопитно

    "въвеждане на задължителна забавачка от петгодишна възраст, се задълбочава откъсването на децата от родителите" Откога адвокатите на свободата станаха социопати!?
    Зная едни самонадеяни социопати с "вишо", де побъркаха децата си. Частна езикова школа ги изгони, децата де, а после и родителите, що нямаха елементарно възпитание с пълно асоциално поведение - абсолютни егоисти.
    Ало , авторе, туй ли е "пълната свобода" - егоизмът доведен до абсолютно антисоциално поведение!?
    Училището освен знание дава и норми на социално поведение. Заради липсата на обучение през първите седем сме стигнали на тоя хал. И все се намират идиоти да бастисват образованието.

  7. 7 Профил на wiseman
    wiseman
    Рейтинг: 230 Неутрално
  8. 8 Профил на heavystone
    heavystone
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Министерството се е захванало с правенето на тухли от стената. Калъпа се нарича държавно контролирано училище.

    We don't need no education
    We don't need no thought control
    No dark sarcasm in the classroom
    Teachers leave those kids alone
    Hey! teacher! leave us kids alone!
    All in all it's just another brick in the wall.
    All in all you're just another brick in the wall.

    Не ни трябва обучение.
    Не щем контрол над мислите ни.
    Нито пък язвителен сарказъм насред класа.
    Даскали! Оставете децата на мира!
    ХЕЙ! Даскали! Оставете ги на мира!
    Но това е просто тухла в стената.
    Не забравяй, че ти си само поредната тухла в стената.

  9. 9 Профил на moreto
    moreto
    Рейтинг: 605 Неутрално

    До коментар [#1] от "AC/DC":

    В коментара стигнах едва до думата "образУванието" и това ми е достатъчно да сложа един голям "-".

  10. 10 Профил на Rumeli
    Rumeli
    Рейтинг: 442 Неутрално

    еничар - да отнема децата на опонентите на режима, да ги настанява в домове за сираци и да ги обучава в омраза към собствените им родители, тъй като последните били "врагове на народа”

    Пак изкривени понятия също като историята ви. Това дето сте описали се отнася за вашите барети.

    Йеничери – взимали образование в най престижните университети и медресета в Османската Империя. А физически по силните са се обучавали в най престижните Военни академии. Единственно Йеничер можел да бъде Главнокумандващ и Садразам-мин.председател на Османската Империя. След като завършат били и много добре финансово обезпечени. И те много добре се грижели не само за собствените им родители но и за цилият си род. Така че всеки родител е искал да даде сина си за Йеничер, но подборът е бил много взискателен.
    От комитите няма известен Йеничер, начи и тогава за нищо не ставали.
    Има двама известни Йеничари от Балканите. От Сърбия Sokullu Mehmet Pasa. http://tr.wikipedia.org/wiki/Sokullu_Mehmet_Pa%C5%9Fa И другият от Ефлак и Боадан ( Източна Румъния и Молдава ) където живеят Гьокоузите по коминаджийски - гагаузите. Bogdan Voyvoda Gasparali http://tr.wikipedia.org/wiki/Bo%C4%9Fdan

  11. 11 Профил на Rumeli
    Rumeli
    Рейтинг: 442 Неутрално

    От Сърбия Sokullu Mehmet Pasa. http://tr.wikipedia.org/wiki/Sokullu_Mehmet_Pa%C5%9Fa И другият от Ефлак и Боадан ( Източна Румъния и Молдава ) където живеят Гьокоузите по коминаджийски - гагаузите. Bogdan Voyvoda Gasparali http://tr.wikipedia.org/wiki/Bo%C4%9Fdan

  12. 12 Профил на karik
    karik
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Обучението трябва да е задължително и съпроводено с глоби ако децата не учат. Как може в САЩ родител да полага обществено полезен труд или да виси до 10 дни "в карцера" ако детето му има над 15 отсъствия, в Англия най- нормалното нещо е ако не можеш да се справиш с детето си и то бяга от училище и т.н. се обръщаш към властите, които изготвят програма или го пращат на специализирани курсове, а тук да се гнивим че искат децата ни да учат.
    Да, няма база. Да, системата е остаряла. Да, и аз не смятам, че трябва да се започне с този проблем, преди да се решат редица други в образованието.
    Но да се твърди, че родителите (които в България в голямата си част не са по- умни от американските, или просто нямат време или не им се занимава с децата им) могат да определят децата им да си остават идиотчета (извинете за думата, но си е така). Държавата е длъжна да се грижи за общото благо и това е именно по- добро и качествено образование за децата и оттам последващите плюсове за обществото.

    хмммм....
  13. 13 Профил на heavystone
    heavystone
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#12] от "karik":
    Написаното ми звучи, като вица за Амрика, където българският милиционер споделял, че ".... имало кореком до кореком, всеки вадел долари, купувал, продавал и никой от милицията не се интерсувал нито от къде са взети тези долари, нито на какъв курс са ги обменили.... - ...въобще престъпност голяма....." Та и за образованието в америка изглежда, че е така. Специално за "карик", нека да поясним, че именно в Америка има възможност хората да обучават децата си в къщи по всякакви дистанционни прогарами. Именно в Америка има стандарт за външно оценяване, който се нарича - California test и т.н... Айде недейте да пишете без да сте се подготвили или пак да ни вземате за канарчета и да ни разказвате шарени приказки.
    Та да си дойдем на думата. Не е проблем, че държавата иска хората да са образовани - това е нормално. Проблема е, че го прави по най-неудачният начин - по чиновнически. Ако искаме по-високо качество на образованието то просто предлагането на СТОКАТА "образование" трябва да се ДЕЦЕНТРАЛИЗИРА и ДЕМОНОПОЛИЗИРА. Необходими са просто две мерки:
    1. Държавното образование да стане НЕЗАДЪЛЖИТЕЛНО и хората да си го плащат от джоба, а НЕ чрез данъци. Това ще направи автоматично всички некадърници да изчезнат от системата, понеже никой няма да плаща за нещо което не струва.
    2. Придобиването на образователен ценз да става чрез полагане на изпит, а не чрез ходене на училище и чрез търкане на училищната скамейка за период от 12 години, Нека всеки, който иска да получи българско образование да може да го направаи, като положи съответните тестове, от които е видно че този човек има необходимите знания. - Това ще доведе до разнообразие в предлагането на образвоателният пазар и до ефективна конкуренция между компаниите работещи на този пазар.

    Нека държавата да не се притеснява как хората ще се подготвят за това. Всеки, на който му трябва образование ще си намери начин и ще се подготви като харчи лични пари и го прави ефективно. Няма смисъл нашите чиновници да откриват топлата вода. Когато отидете да кандидатсттвате за да учите в западен университет никой не се интересува от вашата диплома в училище "Митко Палаузов". Полагате : SAT, TOEFEL, IELTS, GRE ..... или каквото ви поискат.Издържите ли ги изпитите просто сте приети и започвате да учите.

    Така, че командно административният метод в образователната реформа задължитлено няма да проработи. Това ще бъде поредният провал, за който ще се похарчат маса пари. Надеждата на образователните чиновници е, че тези пари ще дойдат от Европа /т.е. Европа ще подкрепи яловите им напъни/, а те като разпределят европейските пари ще могат да сгънат по нещо къде формално, къде неформално според както се падне.

    Да му мислят родителите, които ще трябва да участват в провала да децата си и в поредният социалистически експеримент. А по-късно и продукта на това обаразование - децата с дипломи в ръка отново ще имат квалификация за "безработно българче" или "разносвач на пици" в Америка.

    Както се казва в един актуален посткомунистически анекдот: "Моята майка на времето ми казваше: Учи мама, за да не работиш. И аз учих 15 години в българското школо и сега не работя - никъде не ме искат на работа! "



  14. 14 Профил на Петкова
    Петкова
    Рейтинг: 450 Неутрално

    За да се реши един проблем, трябва да се видят неговите истински причини. Нашето образование има сериозни проблеми, а решенията, които се предлагат, са повече налагане на удобни клишета, отколкото решаване на истинските проблеми, и затова те няма да доведат до решение на проблемите, а до тяхното задълбочаване.

    Основният проблем не е, че има прекалено много родители, които не искат децата им да учат, и за това трябва да се налагат глоби. Боже опази! Един поглед на пазара на частното образование, на школите и на частните уроци показва, че родителите определено ценят образованието. Основният проблем е, че качеството на държавното образование в България е ниско, а държавата е обявила образователен монопол и затова няма достъпни алтернативи на пазара. Има родители, които са намерили решение, което е едновременно ефикасно, успешно и покрай другото предлага разрешаване на цял пакет от проблеми -т.е. домашното образование - но с готвените промени на закона за образованието тези родители едва ли не ще бъдат превърнати в престъпници. Само че е гротескно да приравниш под един знаменател родители, в чийто домове всички стаи са превърнати в библиотеки с тези, които нямат и една книга в дома си. Да обвиниш родители, за които образованието на децата им е приоритет номер едно, в точно обратното - че лишават децата си от образование - направо граничи с умопомрачение.

    Затова е по-добре да оставим настрани клишетата за гневните родители, които не искали децата им да учат, и да започнем да говорим за реалните проблеми - че има много хора, които искат децата им да учат, а не намират удовлетворение в това, което се предлага от държавната образователна система. Че има много родители, за които сигурността и безопасността на децата им са изключително важен въпрос, а липсва насрещно разбиране от страна на училищните власти. Че има много родители, които се възмущават от лошия методически подход при обяснението на учебния материал, а срещат единствено презрително високомерие или безпомощно повдигане на рамене от съответните представители на образователната система.

    Освен това, държави като САЩ, Канада, Великобритания, Австралия, Нова Зеландия, Франция, Дания и много други признават, че родителите могат да обучават децата си в къщи, без да ги пращат на училище. Крайно време е и в България това да се узакони, за да се нормализират нещата и недоволните родители да имат реален избор пред себе си. Това със сигурност е по-добре за децата, за родителите и за дългосрочното развитие на България.

  15. 15 Профил на lucki
    lucki
    Рейтинг: 0 Неутрално

    Достатъчно е само да се направи едно по-мащабно журналистическо разследване за грамотността на младите специалисти в което и да е ведомство и цялата истина за българското образование през последните двадесетина години абсулдни експерименти, наричани "реформа", ще лъсне. Безпощадно ясно. Да. Много млади хора има и компютърна грамотност, и познания по чужди езици. Но за съжаление не знаят български език. В България. И не училището е виновно за този проблем. Срещал съм десетки официални документи с елементарни граматически грешки. Дори и да е малко сложновата българската граматика, не е по-сложна от френската, английската, испанската и пр. Само че се учи едва до осми клас. От девети до дванадесети клас не се изучава. А е крещящо необходимо. И випуск след випуск бълват полуграмотни "зрелостници". Образователната реформа трябва най-сетне да се проведе истински. И основно да се помисли за премахването на "дамоклевия меч", тегнещ върху образованието - т.нар. пълняемост на паралелките. Това го няма никъде в Европа. У нас обаче е основен приоритет. При все че от петнайсетина години всички държавници вкупом се жалват от демографски срив, въпреки че се закриват училища заради липса на деца (е, сградите често-често се превръщат в шивачници, колбасарници, овчарници и т.н., но това е друга тема), отчита се смущаващ спад в раждаемостта - "пълняемостта" си остава. И е логично да се зададе въпросът: "Защо"? Ами защото е изгодно. Още някоя и друга година и около 35-40 % от учителството ще бъде изпосъкратено. Вероятно това е и управленската визия за успех в образователната реформа. Да, ама не. Ако се продължава с образователни програми отпреди 40 години, ако българските деца не познават родния си език, ако на учителите не се даде възможност истински да преподават, а им се налагат какви ли не пречки, замаскирани като "реформаторски идеи" - проблемите с образованието ще се задълбочават. И университетите ще се попълват с полуграмотни студенти. И студентите ще излизат полуграмотни от ВУЗ-овете. И ще попълват чиновническия легион с недобре подготвени млади "специалисти"... Темата може да се продължи до безкрай.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK