Бикът може да е хванат, но не за рогата

Бикът може да е хванат, но не за рогата

© Иван Кутузов



Спомняте ли си социалистическото здравеопазване, когато, за да е сигурен човек, че ще го лекуват добре, се налагаше да търси връзки и да плаща на лекарите под масата. Спомняте ли си, че в болниците се носеха чаршафи, храна и лекарства от вкъщи?


Е, това време се завръща с пълна сила с въвеждането на делегирани бюджети за лечебните заведения - сега за август, а после за следващите месеци, а може би и години.


Делегиран бюджет за болницата всъщност означава административно определяне на фиксиран лимит върху медицинската дейност и пълно отричане от принципите на пазарната икономика. Означава неизлекувани пациенти, а също край на конкуренцията в сектора, на стремежа към качество, към усъвършенстване на лекарите и подобряване на условията в клиниките.




Защото, каквото и да правиш, парите са предварително определени. Точно по социалистически. И този път премиерът Бойко Борисов няма да промени нещата. Здравната система върви към пълен разпад, защото вместо дългоочакваните реформи се предлагат само финансови рестрикции. На парче и без правила.


С новите разпоредби, въведени от НЗОК, със сигурност ще се завърнат


корупцията, лобирането и политическото влияние


Просто те са свързани с администрирането по дефиниция. След като няма точни критерии, по които да се определят бюджетите, каква е гаранцията, че за послушните директори няма да има повече пари. Или за "нашия човек", който отделя част от средствата за партийната централа.


Делегираните бюджети със сигурност ще ликвидират стимулите, защото дори една болница да лекува по-качествено, да привлича повече клиенти, от касата няма да й платят и стотинка над лимита. Затова анализаторите са единодушни, че това задължително ще "консервира" сектора и ще спре развитието му.


В крайна сметка лимитирането на дейността ще разруши цялата здравноосигурителна система у нас и ще върне съветския тип бюджетиране. Нещо, с което мислехме, че сме се разделили от години. Въвеждането на лимити в болниците засяга директно всички играчи в сектора. Финансовите ограничения със сигурност ще вържат ръцете на болничните мениджъри.


Те би трябвало да развиват лечебните заведения, да търсят варианти за купуване на съвременна техника и за увеличаване на дейността. За да влизат повече пари, да се увеличат доходите на персонала и да се намалят дълговете. Логично. Сега от тях се иска точно обратното - да ограничат приема на пациенти, за да се вместят в лимитите.


Намалението на парите с 30-40%, каквото е предвидено в подготвените от здравната каса анекси към рамковия договор, означава също, че няма да има пари за нищо друго освен за заплати, и директорите вече го заявиха. Само че ако не плащат на доставчици, скоро ще останат без бинтове, катетри и медикаменти, без които няма да могат да работят.


Няма да им се получи и без ток и парно. Затова мениджърите скоро ще бъдат принудени да направят съкращения или да пуснат тайни заповеди да се искат от болните лекарства и консумативи. Нещо, което принципно е забранено, но със сигурност ще се случи.


Подписването на прословутите анекси може да застраши и самите мениджъри, защото вече стана ясно, че сложат ли парафа, те ще се откажат от дължимите от страна на касата пари за миналите месеци (средно по 20% от изработеното). За това те могат да бъдат съдени! За безстопанственост и пропуснати ползи. Лимитите със сигурност


ще ударят и възнагражденията на лекарите


Те ще паднат със същия процент, с който са намалени парите за болницата. Изходът за тях е да си потърсят по-добра заплата в частни клиники или в чужбина, което ще остави държавните клиники без качествени екипи. И страната - без доктори. Освен това без стимули лекарите няма и да се стараят особено. Или пък директно, без притеснение, ще искат пари от болните.


Най-сериозно обаче, както винаги, ще пострадат пациентите. От касата обясниха, че болниците ще трябва да сформират листи на чакащи за плановите операции. Това за някои болни може да се окаже фатално. Наистина такива списъци има навсякъде по света, но там не е познат синдромът на шуробаджанащината, при който с връзки или с някой лев на ръка може да изпревариш останалите пациенти.


И те да чакат с месеци, а може би и с години. Освен това от лечебните заведения заявиха, че с тези бюджети няма да могат да гарантират дори спешността, а камо ли плановия прием. За да излязат от ситуацията, скоро болниците ще вдигнат таксите за избор на екип, а те и сега не са малки.


Най-страшното, което може да се случи обаче, е болниците да започнат да отказват скъпото лечение на хора в тежко състояние и да ги препращат от клиника в клиника. И да си подбират само по-леките случаи с по-евтино лечение. Само че хората вече си научиха правата. Затова очакванията са за


лавина от съдебни дела за отказано лечение


Защото всеки здравноосигурен гражданин, който си плаща редовно вноските, има право да се лекува там, където пожелае. Така поне пише в Закона за здравното осигуряване. По тази причина може да се окаже, че болниците ще трябва да изплатят доста по-солени суми на тези, на които са отказали прием.


Аргументите на здравната каса за въвеждането на лимитите са ясни, но не достатъчно обосновани. Оправданието, че средствата на институцията също са точно определени и няма как да се увеличат, са верни, но не съвсем. Нека не забравяме, че касата плати от тазгодишния бюджет за ноември 2009 г., което е


грубо нарушение на законите


Така медиците и клиниките изгубиха милиони. Освен това касата разполага с резерв в БНБ от близо 1 млрд. лв. Ако наистина НЗОК беше независима институция, би трябвало да си ги поиска.


Само че тя е одържавена още от 2002-2003 г., когато в управлението й влезе зам.-министърът на финансите Кирил Ананиев. Сега представителите на държавата в 9-членния надзорен съвет на НЗОК вече са петима. За каква защита на правата, а и на парите на осигурените става дума тогава?


Истината е, че хаосът в сектора ще се задълбочи максимално и съвсем скоро болници ще започнат да фалират. Защото обещанията за изплащане на цялата изработена сума не са подплатени нито финансово, нито с реформи. Така че ни очаква една гореща есен на недоволство. Иначе казано, бикът все още не е хванат или поне не за рогата, както обяви премиерът.

Коментари (100)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на krasi_99
    krasi_99
    Рейтинг: 421 Разстроено

    Както разбирам, хванали сме бикът не за рогата, а за топк...

  2. 2 Профил на maramot
    maramot
    Рейтинг: 425 Неутрално

    Така и ще е навсякъде, докато вложенията в осигурителните системи се наливат в институцията, а не следват индивида, който ги е внесъл там.

  3. 3 Профил на nqma zna4ka koi
    nqma zna4ka koi
    Рейтинг: 734 Неутрално

    "Истината е, че хаосът в сектора ще се задълбочи максимално и съвсем скоро болници ще започнат да фалират."

    Хаос, само че организиран! Естествено, че ще фалират болници, това е непреодолимо и безаналогово, защото има твърде много лечебни заведения, а качеството на повечето просто обезмисля съществуването им!

    Много пъти е ставало въпрос и за размера на вноските - парите са малко и като поставим до тях обществени поръчки за консумативи или ремонти и опа няма пари за елементарни неща!
    Накрая искам да кажа, че с оглед на растящите суми за здравеопазване в последните години, качеството така и не помръдна. Претенциите за по-големи суми са ежегодни и напълно неоснователни!

  4. 4 Профил на Odin
    Odin
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Истината, е че реформите започнаха и спряха с управлението на Костов и вече десет години живеем в безвремие...

  5. 5 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 624 Неутрално

    Спомняте ли си социалистическото здравеопазване, когато, за да е сигурен човек, че ще го лекуват добре, се налагаше да търси връзки и да плаща на лекарите под масата. Спомняте ли си, че в болниците се носеха чаршафи, храна и лекарства от вкъщи?
    ---------------------------------------------

    Не, не си спомням! Носеше се бутилка или бонбони, даже имаше един виц: Надпис в болница: Цветя и бонбони не пием! Даваха се по 1-2 лв. на санитарите. Това беше.

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  6. 6 Профил на Крез
    Крез
    Рейтинг: 726 Гневно

    Хора ,вие сте много интересни .На кое правителство от последните три му трябва здрава нация?Ми то тогава хората и до пенсия ще доживяват ,ще трябва и пари за пенсии да се дават
    /нищо ,че са мизерни/.В случея Боко и бандата му с един куршум трепят два заека .Няма пари за здраве /тоест не даваме
    спестяваме/ следва болна нация малко доживяват до пенсия
    а тия дето доживяват мрат скоро щот са болни и нямат пари за лекарства /пак спестяваме пари за пенсии/.
    И така току виж хем проблема се решил хем бандата станали сите милионери.

  7. 7
    ****

    Този коментар беше изтрит в 19:47 на 16/08/2010 от неговия автор.

  8. 8 Профил на epoc
    epoc
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    Спомняте ли си социалистическото здравеопазване, когато, за да е сигурен човек, че ще го лекуват добре, се налагаше да търси връзки и да плаща на лекарите под масата. Спомняте ли си, че в болниците се носеха чаршафи, храна и лекарства от вкъщи?
    --------------------------------------
    Не, не беше така. Приемаха за лечение всички, но не винаги успяваха да ги излекуват. Нямаше лекарства, внос по второ направление (разбирайте всичко, което не е СИВ), и за тежките случаи се търсеха връзки в правителствена, военна и МВР болница. За лечение на рак общо взето не можеше да се говори. Лечение в чужбина (разбирай западна европа) можеше да се случи, само ако имаш роднини там.

    За сметка на това регионалните болници поддържаха квалифициран персонал дори в малките градчета, което не може да се каже за сегашните такива. Правеха се редовни профилактики и имаше училищни лекари. Лекарствата (макар че не бяха супер медикаменти) бяха евтини и се намираха навсякъде. Хирурзите ни бяха добри, диагностиците - не толкова. Едно раждане беше без пари - минаваше се само със задължителния подарък бонбони и бутилка.

    А иначе пписаните по-горе в статията неща са отпреди здравната реформа - 1995-1999, тогава пациента купуваше всичко - чаршафи, упойка и т.н. Защото болниците нямаха пари.

    Икономедия се превърна в трибуна на тролове ЗА и ПРОТИВ правителството. Очевидно е, че няма какво да се говори или коментира с такива драскачи....
  9. 9 Профил на epoc
    epoc
    Рейтинг: 1291 Весело

    До коментар [#3] от "nqma zna4ka koi":

    Значката, истината е, че трябва да се разболееш сериозно, като например рак, диабет или някоя друга хронична болест, за да видиш истинското състояние на здравеопазването и какво поема здравната каса и какво не. А не както ти промиват малкото мозъче герберските ти господарчета, че болниците са лоши и затова трябва да фалират.

    Икономедия се превърна в трибуна на тролове ЗА и ПРОТИВ правителството. Очевидно е, че няма какво да се говори или коментира с такива драскачи....
  10. 10 Профил на Demokrat
    Demokrat
    Рейтинг: 822 Неутрално


    Въпреки привидната ГОЛЯМА сложност на т.н. , само наречена, "здравна реформа" има само няколко прости неща, които трябва да се случат:

    1. Да се обвърже количеството и качеството на здравните услуги за всеки с ЛИчНИЯТ му принос в касата. Така ще се гарантира внасянето на вноски от тия над 1 млн. "неосигурени", които са реално незаинтересовани.
    Това означава, че осигуреният на 1000 лв трябва да получава ПОВЕчЕ ОТ осигуреният на 500! А на сигъна, който не работи от 15 г. му се полага само спешна помощ.

    2. Никакви лимити. Тия милиционерски простотии трябва да се забравят.
    В зависимост от вноските да се гарантира плащането на услугите, които се полагат на дадения пациент. Както се казва - парите следват пациента. А обемът на услугите - според вноските! Така болниците с най-търсени услуги / лекари да получават най-високи приходи.

    3. Държавата да въведе най-после медицинските стандарти , с които да определи кога една сграда с легла и техника + персонал ще се нарича болница. Време е всички измислени заведения, лекуващи настинка с аспирин, но в "болнична" среда да си отидат.

    4. Държавата да си плаща за всички, за които по закон е длъжна - деца, пенсионери, военни, полицаи, милицуионери и т.н., а не да оставя вноските на реално работещите да плащат за всички останали.

    Сигурно има и друго, но това май е най-важното.

    Само платени и/или умствено увредени лица могат да пишат в подкрепа на БКП и нейните производни Атака/ДпС/ГЕРБ. Ще дойде ден и... всекиму според заслугите!
  11. 11 Профил на innuendo
    innuendo
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Добро здравеопазване се прави с пари - това е истината. Бих перефразирал: претенциите за по-големи суми са ежегодни и напълно основателни. Необходимо е да се въведе електронна карта, за да се вижда къде отиват парите - това се повтаря от години. Когато се въведе (дай боже), ще се види в точни цифри колко е недофинансирано здравеопазването. Разберете, че отмина соц-медицината - една слушалка и един рентген. В момента, с изключение на инвазивната кардиология и сърдечната хирургия, всички останали медицински пътеки са недофинансирани. Имало свръххоспитилизации - отидете на запад да видите, за какви мащаби на свръххоспитализирането се стига. Една операция на ларинкс е 1200лв тук, а в Германия 17000 евро - цените на апаратурата, консумативите и т.н са еднакви навсякъде. Ясно е, че парите не стигат, но нека се каже официално и да се знае, че сме на принципа "пари нема, действайте" и да няма претенции за медицина на ниво "John Hopkins"clinic. Мизерията заедно с липса на конкуренция води до деморализация, ниска ефективност и убива ентусиазма дори на младите. Ние даваме два милиарда за фрегати, 14+милиарда за Белене, но 1 милиард лева за цялото здравеопазване били много!

  12. 12 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 624 Неутрално

    Добро здравеопазване се прави с пари - това е истината.
    --------------------------------------

    Това как ти хрумна? Системата е тотално сгрешена и колкото и пари да се изливат здравеопазването може да е само едно - лошо! Ако горното беше вярно цяла Европа щеше да е с цветуща здравна система, а те са зян като нас. Холандия плаща половината от полагащите се пари за операция, ако си я осигуриш в чужбина и повечето ходят в Тунис и по всякакви екзотични и бедни страни, но с по-добро здравеопазване.

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  13. 13 Профил на innuendo
    innuendo
    Рейтинг: 8 Неутрално

    другарю, другарю, ти май си с тотално изпран мозък. Теб източниците на информация, откъде са ти? вестник "Работническо дело" брой от 1972? Не бива такива глупости да се говорят, не бива. Навсякъде по света важат едни и същи физични и общочовешки закони - там където има стимул има резултати.

  14. 14 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 624 Неутрално

    Информацията ми е от моя приятелка, холандска гражданка, на която направиха курс в болница в Амстердам, как да си бие инжекции в корема, адски болезнени, защото касата не можела да поема разходи, когато клиентите сами могат да се обслужат. Натиснете в търсачките на какъвто език знаете съответната държава, здравна каса и се опитайте да намерите нещо положително. Без Англия, там здравеопазването се направи по нашият стар модел.

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  15. 15 Профил на КАФ
    КАФ
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Хареса ми илюстрацията. Божията милост ( Смъртта ) е сигурен път за спасение от Българското здравеопазване.То и без това от години е излишна тежест за Държавата. Бойко напълно правилно се освобождава от тези Алчни, некадърни и високомерни лапачи на чужда кръв и пот - лекарите.

  16. 16 Профил на nqma zna4ka koi
    nqma zna4ka koi
    Рейтинг: 734 Неутрално

    До коментар [#9] от "epoc":

    За нещастие имам доста опит по болници и точно за това настоявам поне спешното да стане качествено, а не да отидеш и да си "отидеш". Колкото до рака и "по-сериозните заболявания" понеже и тук съм доста запознат трябва да кажа, че лекарствата, които се използват у нас са от предходна епоха и над 50% от случаите са неспасяеми когато дойде време за лечение по простата причина, че диагностиката (техниката, специалистите и профилактика) липсва! Тоест започваш лечение когато вече е безпредметно! Специално за лечението на рака ранното диагностициране е КЛЮЧОВО!
    След като този критерий не е изпълнен, каквото и да ми осигури държавата (а тя осигурява най-евтиното като дори и да си платиш не може да намериш друго) останалото за мен е без значение! Ефективността трябва да се повиши, а от там ще спаднат и разходите. Реформата в тази област ще бъде бавна и мъчителна, доста хора ще се тръшкат, но фалитите са неизбежни!

  17. 17 Профил на Танас
    Танас
    Рейтинг: 1291 Весело

    Всичко е пунт и пластика и ке фанеме магарето за ластика ))
    Лелеее помните отпреди 100 г. а да помните нещо за ФИРМА '' АРЕМИСОФТ'' ?
    КОЙ ПРЕКРАТИ ДОГОВОРА ТА ДАЖЕ И НЕУСТОЙКИ ПЛАТИХМЕ И ЗАЩО ?
    КВИ БОНО?
    Двете ТРОЙНИ правителства НДСВ-ДПС-БСП и БСП-ДПС-НДСВ са се така омазали,че и ДЕСНИЯ КУМУНИСТ няма да може да ги опази въпреки стажа му като охрана на ДС-БКП величия.

    Цацарoff - Оставка ! >:-)
  18. 18 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1067 Неутрално

    До коментар [#4] от "Odin":
    Ти сериозно ли си го мислиш за костовите реформи или да се изходиш ей така? Ако е имало здравна реформа със сигурност те е пропусала!

  19. 19 Профил на АК
    АК
    Рейтинг: 528 Неутрално

    И каква е тезата на уважаемата авторка Лили Войнова?
    Нужна ли е реформа в здравния модел или не?
    Ако соц-здравеопазването е било добро, защо се е разпаднало?

    Горе-долу статията е под нивото и на здравната система.
    Загубих си времето да чета банални и повърхности охкания и пъшкания.

  20. 20 Профил на arripedi
    arripedi
    Рейтинг: Неутрално

    Уважаеми сънародници, моля помислете:
    1. Защо най се пънем за изява там,където сме профани.
    2. От доста време с медицина в Родината се занимават 5% "светила"- порословутите 60000 лв., и 95% пълни некадърници.
    3. На първите и всичките си пари да дадеш, не са достатъчно, а на останалите- няма смисъл.
    4. Нормалните лекари отдавна са ни напуснали.
    5. ЗАЩОТО, ОСВЕН КИНТИ, ИМАТ НУЖДА ОТ НОРМАЛЕН ЖИВОТ И УВАЖЕНИЕ!!! Такова нещо тук няма.

  21. 21 Профил на arripedi
    arripedi
    Рейтинг: Неутрално

    Личното мнение е ценно, и не може да се дискриминира, но като видях 100 % поддръжка на #10 Demokrat малко ми стана ОСОБЕНО!!! Не ти го пожелавам ТЪПАКО, но я ми кажи като цъфнеш с нещо банално, но много болезнено- напр. бъбречна колика, и си осигурен на 1000 лв. и дойде мутреса на 2000, да си зашие химена, ще изчакаш ли кротко???

  22. 22 Профил на canuck99
    canuck99
    Рейтинг: 632 Неутрално

    Явно авторката не е живяла при социализма. Носенето на чаршафи и плащането под масата започна след 1989 г.

  23. 23 Профил на mladen84
    mladen84
    Рейтинг: 8 Неутрално

    "Здравната система върви към пълен разпад, защото вместо дългоочакваните реформи се предлагат само финансови рестрикции. На парче и без правила....."

    Така е навсякъде, не само в здравеопазването. Навсякъде в държвната ни администрация - за всичко. Виновни са безхаберието и манталитета на чиновници и управляващи ама да не говорим че няма и лидер, тоя сегащният е пълен смешник и съответно поредният престъпник пипнал руля на потъващия кораб.

  24. 24 Профил на WD
    WD
    Рейтинг: 418 Неутрално

    "...лавина от съдебни дела за отказано лечение..." Как ще осъдиш болница, която няма пари? Ще я осъди един, втори, след третия ще спре да работи. Кокво ще прави четвъртия пред вече затворените врати на болницата, той кого ще съди? Предишните трима?

  25. 25 Профил на КАФ
    КАФ
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До АК ( 19 ) ,,Ако соц-здравеопазването е било добро, защо се е разпаднало?"

    Защото изобщо не трябва да има Здравеопазване !

  26. 26 Профил на alexsilver
    alexsilver
    Рейтинг: 981 Весело

    Хехе, и ще стане като в КАТ... Толкова могат хората, кво.

  27. 27 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1086 Неутрално

    Държавата просто се превръща в чиновническа такава....

  28. 28 Профил на merkel
    merkel
    Рейтинг: 778 Неутрално

    Истината е, че НАГЛАТА АДМИНИСТРАЦИЯ - съдии, прокурори, полицаи, военни и просто тъпи чиновници и до ден днешен не си плащат здравните осигуровки а обикновения гражданин им ги плаща! Първото нещо което трябва да е лезултат от реформата е държавните хрантутници САМИ да си плащат осигуровките! А ако някое министерство толкова си обича хрантутниците както МВР да речем от своя си бюджет да им ги плаща! Тоест да отреже от другите си разходи - щатове заплати съкращения подслушване и т.н.

    В държавните болници лекарите трябва да вземат заплати близки до тези на полицаите и учителите около 700-800 лена! НЕ ПОВЕЧЕ!

    Българският народ е беден и НЕ МОЖЕ да си позволи по-големи заплати! Както в държавната БНТ не може да си позволи заплатите на БТВ и НОВА ТВ така и държавните болници не могат да си позволят заплатите на частните! В частните болници - там НЕ МОЖЕ да се краде и кадърните да получават колокото искарат! Но в държавните с общестевните пари е ПРЕСТЪПЛЕНЕ ДОСЕГА да са вземали такива пари и всички да са мълчали! Хората нямат хляб да ядат а те с по 7-8 хиляди лева заплата! НЕПРИЕМЛИВО!

    Също и държавните болници трябва да са не повече от 100 а лекарите колокот спедно се пада в ЕС! Защото се оказа че в момента имаме два пъти повече лекари средно от страните в ЕС! А в отдалечените райони както го измислиха мини-болници. Колкото да закърпят някой и да го пратят в София Варна Бургас Пловдив и т.н.

    Останалите болници се приватизират а тези към които няма интерес се правят хосписи или затвори или старчески домове и т.н.

    Така ограничения финансов ресурс ще се използва по най-добрият начин и за това заради което има здравеоопазване пациенти и лекарства а не както е сега крадене и заплати и издръжка на сгради! Щотов болниците не се краде само от ток и газ и то защото от тях не може!

    А търговете за лекарствата в държавните болници да се правят прозрачно на централно ниво защото аптекарския бос с най-бързата кола в света Марешки сам призна че само от търговете за лекарствата се губят 10 милиона лева на болница на година! Само от търговете представете си за какво говорим

  29. 29 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#18] от "shileto":

    Чшш, бесепарчето, аре пропагандичката си я води в кенефна поза във външния туйльет.
    Циганин скапан. На всеки постинг тука ти е Костов крив.
    Ей по това си личите продажните мекерета - че веднъж като ви бръкнат в джигера и после цял живот виете като помияри срещу луната.
    Точно това е истината - с Костов започна реформата и с него приключи. 20 години по - късно - все на същото ниво.
    Профукания живот на едно цяло поколение е това, а платените клакьори като теб с два ганглия - един да пазят равновесие и един да храчат нон-стоп, все ще си позеват глупости.

    The biggest risk in life is not taking one.
  30. 30 Профил на pnm
    pnm
    Рейтинг: 418 Неутрално

    В болниците пак е преди 1989 г. Четвъртък, 12-ти Август 2010; 24 Часа; Д-р Илко Семерджиев
    Д-р Илко Семерджиев стартира здравната реформа. Възстанови БЛС през 1990 г. и два мандата е негов зам.-председател. Създател и първи директор на НЗОК. Зам.-министър в три правителства и министър на здравеопазването (1999-2001).
    Миналия декември бе приет Закон за бюджета на НЗОК за 2010 г. Именно той създаде предпоставки за конфликтите, които наблюдаваме днес между НЗОК и МЗ, от една страна, и лекари, болници и пациенти, от друга. Проблемите в него са много, но основните са заложени в два текста. Единият е в чл. 4, с който едностранно се регламентира нов модел на финансиране на болниците чрез т.нар. делегирани бюджети. Вторият е в чл. 1. ал. 3, който казва, че за 2010 г. се приема "излишък" по бюджета на НЗОК в размер на 829 млн. лв. Първите въпроси, които резонно възникнаха и бяха зададени публично, засягаха точно този излишък от 829 млн. лв., защото наистина е необяснимо бюджетът на болниците за 2010 г. да се намали с 223 млн. лв. в сравнение с 2009 г. И успоредно с това намаление да се формират излишъци, а пред широката публика да се обяснява, че няма пари и се налага да затягаме коланите. В това време се очакваше отговор за неизразходваните пари, с които НЗОК разполагаше още от бюджет 2009 - 401 млн. лв. излишък и около 860 млн. лв. голям резерв. Елементарната математика показваше, че към края на 2010 г. неизразходваните пари в НЗОК ще бъдат около 2 млрд. лв. Но министър Нанев твърдеше, че пари няма и трябва да се намаляват разходите, включително и чрез закриване на около 160 болници. Това разминаване между думи и факти създаде огромно недоверие и конфликтите започнаха. След това се стигна до ескалиране на напрежението, защото болничните директори и лекарите разбраха, че ще получат своите пари не според заработеното, а като твърд делегиран бюджет. Тази нова форма на болнично финансиране едноактно отмени модела на клиничните пътеки и върна здравеопазването в годините преди 1989 г., когато всички получаваха спуснат отгоре бюджет на остатъчен принцип, без значение каква работа е свършена. Този подход обезсмисли договарянето между НЗОК и БЛС, ликвидира договорния принцип в болничната помощ и правилото, заложено при старта на здравната реформа, че "пациентът има право на свободен избор на лекар и лечебно заведение", а при извършване на здравната услуга "парите следват пациента".Върху този неблагоприятен терен се насложи и една изключително лоша практика да се плаща на болниците с 2-3 месеца закъснение, като на всичкото отгоре плащанията бяха намалени с 20% спрямо дължимото. Това доведе до натрупване на дългове, които към май надминаха 350 млн. лв., и до ненавременно плащане на заплатите на медицинските специалисти, които нямат вина за случващото се. Ако погледнем на ситуацията през очите на осигуряващите се и работодателите ще стане ясно, че се задава и друг конфликт. Всички, които коректно си плащат здравните вноски, са също толкова ощетени от безобразията в системата на здравеопазването, колкото и тези, които нищо не плащат. Неосигурените през 2010 г. нараснаха само за 6 месеца от 1,2 млн. души на 1,9 млн., което показва силна демотивация за участие в солидарния модел и нарастващо недоверие, че в здравното осигуряване има някакъв здрав смисъл. Няма да мине много време и ще чуем въпросите на осигурените, които с право ще искат отговор, защо след като плащат своите здравни вноски, не могат да получат здравна услуга. И защо се наложи да им се вземат още 2% над доскорошните 6%, след като се формират излишъци от 401 млн. лв. за 2009 г. и 829 млн. лв. за 2010 г. Тези общо 1,2 млрд. лв. можеха да останат като разполагаем доход на хората и бизнеса в кризата или с тях можеше да се въведе вторият стълб за допълнително задължително здравно осигуряване. За него много се изговори, но нищо не се направи. Нека погледнем на ситуацията и през очите на пациентите, заради които е създадена здравната система и които са най-ощетени. Всеки ден те се сблъскват с една недружелюбна система, в която няма ред, яснота, финансови средства за лечение и средства за заплати на медицинските специалисти. А те, вместо да лекуват на спокойствие болните, се занимават с организиране на протести, стачки и публични диспути за въпроси, които би трябвало да бъдат разрешени от МЗ, НЗОК и БЛС, тъй като това е тяхно задължение. Вече почти никой не може да получи навременна здравна помощ, защото освен лимитите за направления, сега се въвеждат и листи на чакащи поради липса на финансиране. Това повишава корупционния потенциал в системата, защото се знае, че който си плати, може да излезе по-напред в листата. Това в крайна сметка струва човешко здраве и живот, които са безценни и няма паричен ресурс, с който да могат да бъдат компенсирани, след като се загубят. Като резултат ще бъдат предизвикани много лични трагедии, но и много щети на икономиката, защото само здрави и трудоспособни хора създават БВП на страната. И накрая - здравната система също е изправена пред разпад и той може да настъпи много бързо и практически необратимо. Лекарите в своето обосновано недоволство започнаха да напускат България и в скоро време ще се окаже, че болници има, но няма кой да лекува в тях. Средно дневно двама медици заминават да работят в други страни, а медицинските сестри са два пъти по-малко от необходимите. Перманентните и хаотични реформи на реформите доведоха до умора у всички в системата, което ще рефлектира в отказ от участие в общественото здравеопазване и излизане на частния пазар. Там ще се оформят две паралелни здравни системи - за бедни и за богати, което след някоя и друга година ще унищожи солидарния модел и ще ни изправи пред цивилизационни въпроси. И сега има наченки на такава тенденция, защото частните разходи за здраве през последните години силно ескалират - през 2005 г. те са 1,2 млрд. лв., а през 2008 г. са нараснали до 2 млрд. лв., или 42% частни разходи спрямо 58% публични. България е изправена пред остра нужда от вземане на адекватни решения за стабилизиране и развитие на здравеопазването, преди да е започнал спонтанен саморазпад на системата. И тези решения нямат почти нищо общо с днешния дебат за болничните легла и здравната карта, които са една хилядна част от проблемите в сектора.

  31. 31 Профил на аз
    аз
    Рейтинг: 470 Неутрално

    До коментар [#10] от "Demokrat":

    основния проблем на здравната система не са работещите и осигуряващите се, а пенсионерите. ако сектора се демонополизира всички здрави и платежоспособни ще отидат в частните компании, а държавата ще трябва да плаща за пенсионерите (което тя не прави в момента всъщност).
    големият проблем е кой ще плати за пенсионерите. извинявайте, но аз не искам - сега за социални плащания давам 20% за осигурителния фонд, 8% за здравния фонд и парите пак не стигат. колко трябва да плащам? а когато дойде времето да се плаща за мен пари няма да има.....

    from all the things i've lost i miss my mind the most
  32. 32 Профил на ergen4ev
    ergen4ev
    Рейтинг: 418 Неутрално

    всичко друго да си в тази държава само не и болен

  33. 33 Профил на WD
    WD
    Рейтинг: 418 Неутрално

    merkel, ти не си ред,бе човек. Не можеш да сравняваш лекар, който, особено по съвременните стандарти, трябва да учи 10 години преди практически да почне да работи да го сравняват с учител, още по-малко с полицай. Виж какво е съотношението на заплатите им в Европа, за САЩ да не говорим. Обществото като не може да си позволи да има лекари, да го каже - няма как да намери будали да работят за тези пари. Хората нямали хляб да ядат, а ресторантите и кръчмите са пълни, по улиците не можеш да стъпиш на тротоара от коли. В момента имаме средния брой лекари за ЕС и два пъти по-малко мед. сестри от необходимото. Аз съм лекар в държавна болница. До преди година взимах 2000 лева месечно с извънредния труд. От февруари получавам 800 - 1000. Няма изгледи да стане по-добре. Единственото, което можах да направя, е да спра да работя - разкарвам всички с изключение на най-спешните случаи. Преди всеки ден бях в операционната, последната седмица поставих рекорд - не влязох нито веднъж. Другия месец пак ще взема 800 лв. Не могат да ме уволнят - няма кандидати за тази заплата, впрочем от 5-6 години, въпреки чме тогава плащаха по-добре, няма нито една молба от новозавършил лекар за което и да е отделение в болницата. Та лека полека обществото започва да получава това, за което плаща.

  34. 34 Профил на TTS
    TTS
    Рейтинг: 528 Неутрално
  35. 35 Профил на СОРОСОИДЕН ИЛЮМИНАТ
    СОРОСОИДЕН ИЛЮМИНАТ
    Рейтинг: 912 Весело

    До коментар [#5] от "др. Иванов":

    Не е нужно да демонстрираш непрекъснато, че си комунистически олигофрен.
    Да, имаше кутии от шоколадови бонбони и голям майтап е станал, когато доктор върнал една кутия в близката сладкарница за да й вземе парите, а при отварянето й се оказало, че в кутията няма бонбони а банкнотки с образа на Гошо Тарабата
    И като говориш за 1-2 лева, какви бяха заплатите тогава бе, михлюзин ?
    Един млад специалист почваше с 155 лева, а висшистът - със 170 лева.
    Та това че санитарите си докарваха от рушвети по 1-2 заплати допълнително за нормално ли го приемаш, дебил ?

    Свободните хора избират, пробват, грешат, успяват и вървят напред. Робите си кютат и чакат някой да ги оправи.
  36. 36 Профил на gibi
    gibi
    Рейтинг: 675 Гневно

    До коментар [#6] от "Крез":
    Много сте прав! Води се най-съзнателно и целенасочено политика на геноцид срещу Българската нация! И знаете ли защо? Има доказан естествен процес на преминаването на една нация от робство към свобода! Спомнете си за Мойсей и 40 годищното лутане в кръг на евреите в Синайската пустиня, за да излязат от робството! Сам че нашият процес не е процес на излизане от робството а процес на озаконяване на ограбенот от комунягит в тяхна собственост! Тоест дирижирано заменяне на социализЪма с капитализъм, с горепосочената крайна цел! Комунягите го подхванаха тоя процес, както си знаят съвсем по Мичурински. Изпълнение на петилетката в съкратени срокове! Нито имат време да чакат, нито целта им е да освободят робите от робството! Това е.

  37. 37 Профил на dermanik
    dermanik
    Рейтинг: 418 Гневно

    До коментар [#31] от "аз":

    Грешиш !!

    Основният проблем са ДЕМБЕЛИТЕ , които не се осигуряват, а "по задължение " трябва да осигуряваме НИЕ - над 150 000 чиновници , над 63 000 милиционери , над 45 000 овенни , ХХ хиляди от спецслужбите !
    Че на тях им плащат и при РАННОТО ИМ ПЕНСИОНИРАНЕ по ... 20 заплати , за големите им "заслуги" , че охрянаяват Боко Кратуната от народната " любов" !...

    Другият основен проблем са над 850 000 от мургавите ни "братя " , които висят като панел на врата ни ...

    Третото направление са хитреците, които са и те към милион и не плащат, просто защото не искат , а и не виждат смисъл , но КОНСУМИРАТ , когато им опре ножа в кокъла ...


  38. 38 Профил на dermanik
    dermanik
    Рейтинг: 418 Разстроено

    До коментар [#33] от "WD":

    А какво ще кажеш за болниците с по 5 лекувани на година и по 50 души персонал, които НИЕ, данъкоплатците, издържаме и получават като твоята заплата ?

    И стига сте хленчили , моля , и стига сте се надували !!
    Не че подценявам труда и уменията ви, но и прекалено се изхвърляте !...

    Сакскобургготски беше прав за това, че българинът трябва да си смени чипа !
    Драги господинчо , НЯМАМ НИЩО ПРОТИВ да получаваш по 50 000 евро на месец !
    СКЪСАЙ договора си с НЗОК , открий си кабинет , ПЛАЩАЙ СИ ЗАДЪЛЖИТЕЛНИТЕ ОСИГУРОВКИ , вземай ако искаш не по 200 а по 2000 лева на преглед , ако има кой да ти ги дава и живей спокойно …
    Но , КОГАТО СИ СИ ДАЛ ГЪЗА ПОД НАЕМ – ще си траеш !
    ЩЕ СИ ТРАЕШ и ще играеш по свирката, която ти определя този, който плаща !
    И ще целуваш не само ръка, но и гъз, на този който ти плаща!!
    А в случая ти плащам аз – Негово Величество Пациента от рекетьорски присвоените ми всеки месец пари , за да ти осигурят на тебе и такива като тебе , боклук такъв , някакъв доход , който ДОРИ НЕ ЗАСЛУЖАВАШ !!

    Защото аз повече от 20 години плащам и САМО ПЛАЩАМ, защото не ми се е налагало нито да ме преглеждат, нито да ме лекуват , но ти , драги, или който и да било друг боклук като тебе , с усмивка сте прибирали всеки месец " МОЕТО ЛЕВЧЕ " , което не сте изработили !

    Защото няма друга рекетьорска система, която да ми налага ПО ЗАДЪЛЖЕНИЕ да отглеждам и хрантутя кретени като тебе ! …
    Защото аз като пациент и НЯМА ДА ДОЙДА ПРИ ТЕБЕ , а ще отида при лекаря, който има 30 години стаж , знае 2 и 200 и то не само по книжките, а от живота и със 100 % сигурност знае поне ДЕСЕТ ПЪТИ повече от тебе, независимо от 3-ти или петте езика, които твърдиш, че владееш !
    А като не искаш да играеш по свирката -ПЛАТИ СИ ОБРАЗОВАНИЕТО , което си получил от МОИТЕ ПАРИ , плати си ЛИХВИТЕ върху този „кредит” , защото вместо да обучаваме идиоти като тебе, парите можеха да стоят в банката и да трупат лихви и … ВЪРВИ НА МАЙНАТА СИ !
    А когато на запад ти признаят дипломата от „ Мичкюрския североюжен медицински университет „ и веднага те назначат да работиш като лекар – прати ми една картичка с подписа и печата на работодателя ти, че това се е случило !

  39. 39 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 213 Неутрално

    "Спомняте ли си социалистическото ..."

    "е това се завръща..."

    Тази статия е някаква глупост.

    А по средата какво е имало?

  40. 40 Профил на WD
    WD
    Рейтинг: 418 Неутрално

    dermanik, "твое величество пациента", нищо не ти е ясно! Първо болница с 5 болни на година няма как да издържи, защото ще получи от НЗОК пари само за тези пациенти, което прави средно по 600 лв. на кл. пътека - с 3000 лева няма как да поддържаш 50 души персонал. Единствено ведомствените болници - правителствена, ВМА, МВР ит.н. получаватдвойно финансиране. Така че не говори глупости. Второ - щял бил да избере по-добрия лекар - аз ти обяснявам, че се е стигнало до там да нямаш избор. Доста областни болници имат по 1 патоанатом, по 2-3- ма лабораторни лекари и рентгенолози, по 1 микпробиолог, не достигат анестезиолози, в доста болници няма неврохирурзи. Какво ще правиш ако катастрофираш и си пукнеш тъпата тиква, а в болницата няма неврохирург който да те оперира, бе боклук? Впрочем моята диплома се признава в целия ЕС, за товята не знам - прочети Директива 2005/36/EC - аз си извадих удостоверение, че обучението ми отговаря на изискванията на Директива 2005/36/EC, удостоверение, че от последните 5 години 3 съм работил по професията си. Така, че нямам нужда от признаване от "Мичкюрския североюжен медицински".

  41. 41 Профил на vlad_m1
    vlad_m1
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#38] от "dermanik":

    стига вече с тоя copy/paste.Двамата с меркел с имате по нещо в компа и само го пейстирата под всяка статия, свързана със здравеопазването.Вземете измислете нщо ново.
    Относно целуването на гъзове - има да чакаш...
    И на запад признават дипломите, да знаеш.Безпроблемно.

  42. 42 Профил на Ментор
    Ментор
    Рейтинг: 726 Неутрално

    пълна идиотщина е хем човек да избира къде да се лекува (което е съвсем правилно), хем в същото време болниците да са с лимит на разходите. И за най-глупавия е ясно, че където ходят повече, там лекуват по-добре, и естествено са им нужни повече пари за да помогнат на повече хора.
    Не виждам толкова ли е трудно да се проумее, че парите за здравеопазване се дават от пациентите, и съответно трябва да отидат там, където пациентите искат да се лекуват. А не където реши някакъв чиновник.

  43. 43 Профил на bobhunter
    bobhunter
    Рейтинг: 713 Неутрално

    Всичко казано в статията щеше да е вярно, ако нямаше възможност за частна инициатива, за създаване на частни здравни заведения и свободен пазар на здравни услуги.
    Още в самото зачатие, при създаването на т.н. здравно осигурителна система бяха пренебрегнати всякакви правила за нормалното функциониране на един пазар: свободно ценообразуване, конкуренция, антимонополен закон и пълна свобода на избора. В условията на пазар няма "задължително осигуряване" - има свобода! Задължително, държавата трябва да се грижи за здравето на гражданите: безплатно, при свободен достъп. Колко и какви здравни заведения, какъв обем от здравни услуги може да осигури бюджетът на държавата, е въпрос който трябва да реши самата държава. С други думи здравеопазването тряба да бъде двукомпонентно- от една страна безплатно, финансирано от бюджета и платено- кешово или чрез осигурителни институции. Двете компоненти трябва да работят независимо една от друга, но с възможности за професионално сътрудничество. От друга страна абсолютно недопустимо е пазарна медицина да се развива на терена на бюджетно финансираните здравни заведения.

  44. 44 Профил на backo
    backo
    Рейтинг: 229 Неутрално

    До коментар [#40] от "WD":

    Ти си пич от всякъде. Значи като средната работна заплата в БГ е малка всички трябва да мрем, защото не внасяме достатъчно здравни осигуровки като на запад. И сега понеже ти дават само 800 лв, ти стачкуваш и си бъркаш в носа а пациентите да се оправят както знаят. И вие докторите много знаете да ревете ма и много пациенти ревът от вас, защото масово от докторите ги интересуват само какво ще получи, а не дали ще излекува пациента. Корупцията в медицината е толкова често срещано нещо, че понякога е отвръщаващо и винаги се оправдавате с малките заплати.
    Аз от както рябота си внасям здравните осигуровки и почти не съм стъпвал в болница. Скоро ми се наложи да потърся кожен лекър и се оказа че нямало пътеки. А личния лекър с готовност иска да лекува всичко, само и само да ти прибере парите. Педиатърката на детето ми къдете е на 2 месеца, вчера ни видя с дете на вън и мина от другата страна на улицата, за да не би случайно да види детето или да не я питаме нещо. Отидох да си извадя медицинско при личния лекър, който ми взе 20 лв без да ме прегледа и със сигурност без да ги опише някъде.
    Просто масово докторите гледат на нас като на касички а не на пациенти!

  45. 45 Профил на АК
    АК
    Рейтинг: 528 Неутрално

    До коментар [#33] от "WD":

    Правилно - you get what you pay for.
    С други думи - качествените медицински услуги не са евтини,
    а евтините - не са качествени.

  46. 46 Профил на Швейк
    Швейк
    Рейтинг: 418 Неутрално

    "Спомняте ли си социалистическото здравеопазване, когато, за да е сигурен човек, че ще го лекуват добре, се налагаше да търси връзки и да плаща на лекарите под масата. Спомняте ли си, че в болниците се носеха чаршафи, храна и лекарства от вкъщи?"
    -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
    да, спомням си, много неща си спомням!
    - спомням си как в социалистическото здравеопазване ме лекуваха доста успешно и как връзки ми трябваха само когато държах да се лекувам на точно определено място (обикновено Правителствена болница);
    - спомням си как болниците нямаха ограничения в бюджета и връщаха пациент само ако не им достигат легла. спомням си, че след разбишкването на социалистическото здравеопазване доста пъти спираха прием на пациенти и извършване на плановите операции;
    - спомням си, че в болниците се носеха чаршафи, храна и лекарства от вкъщи, но си спомням и кога стана това - в средата на 90те, пак след разбишкването на омразното за авторката социалистическо здравеопазване.

    спомням си също разхищенията на фондовете във всички поделения на новооснованата здравна каса. спомням си също кой беше глаДен секретар на МВР когато за тези грабежи знаеше цялата страна, но горкото МВР тънеше в неведение. даже не се опита да ги хване, пък дори съдът после да ги пуснеше.

    партия ГРОБ - Граждани за Разсипване и Обиране на България. да ни е честит цар Боко Първи, цар на всички български тиквеници и на чичковите червенотиквеничета.
  47. 47 Профил на WD
    WD
    Рейтинг: 418 Неутрално

    backo, странно и аз имам същото усещане като ида в магазина, като си плащам тока и т.н. - не гледат на мен като на човек нуждаещ се от храна, дрехи, отопление и т.н, а като на касичка. Все пари искат, тяхната ма**! Никой не се съобразява с моите доходи и поне да ми прави отстъпка. Колкото до твоите вноски - дори да се осигуряваш на максималния доход - което прави 160 лева на месец здравни осигуровки, то те не стигат само за инсулина на един диабетик. Така, че ако имаш някой роднина или приятел диабетик му кажи - "пич, спирай с тоя инсулин, няма все аз да ти го плащам". Другият начин е да накараш вносителите да намалят цената - ама те мръсните капиталисти не искат и да знаят, че доходите са мизерни. Имаме 1 патоанатом - не е съгласен да работи под 2000 лева. Ако напусне трябва да спрем почти цялата оперативна дейност. Няма аткъде да му намерим заместник - тази специалност е дефицитна, а за областна болница са необходими поне двама. Остана ни само един рентгенолог със сертификат за компютърна томография - отказа да дава спешност. Ако напусне половината от отделенията трябва да затворят. Нямате избор - оттук нататък ще става още по-зле. За лекар и лечение ще се чака дълго, търпеливо и ще ви излиза скъпо - сърдете се на ББ, че от здравните осигуровки запешва дупки в бюджета. Днес разбрах от вестниците, че на държавните служители не само здравните, но и пенсионните осигуровки са спрели да внасят.

  48. 48 Профил на Швейк
    Швейк
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#19] от "АК":

    тезата на авторката е сносна - срещу тавана на бюджетите. но навързването със социалистическото здравеопазване е лъжицата катран, която може да съсипе цяла каца мед. а понеже е пляснала изказването за соца като уводно изречение, нататък статията почти не си струва да се чете. знам, че ограниченията са вредни и за без това съсипаното здравеопазване, ама не знаех, че и за това е виновен социализмът.

    при соца здравеопазването може да не беше най-доброто, но поне работеше. сегашното е доста по-зле и ме е страх, че ще става още по-зле.

    партия ГРОБ - Граждани за Разсипване и Обиране на България. да ни е честит цар Боко Първи, цар на всички български тиквеници и на чичковите червенотиквеничета.
  49. 49 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 726 Неутрално

    "Спомняте ли си социалистическото здравеопазване, когато, за да е сигурен човек, че ще го лекуват добре, се налагаше да търси връзки и да плаща на лекарите под масата. Спомняте ли си, че в болниците се носеха чаршафи, храна и лекарства от вкъщи?"

    Аз съм напуснал България преди 25 години и нямам такива спомени. Лили, ако обичаш уточни кои години си носила чаршафи в болница.

  50. 50 Профил на innuendo
    innuendo
    Рейтинг: 8 Неутрално

    много точно WD, но малко хора искат да осънаят истината - предпочитат да се пеняват и да палят клади.

  51. 51 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 726 Неутрално

    Ето ви малко статистика:
    Държавните разкоди за здравеопазване за човек в България са 267 долара на година и са най-ниски в ЕС. Латвия има 306. Англия - 1801, Германия - 2212 и САЩ - 2368.
    Затова пък България има 3.56 лекари на 1000 души, Германия - 3.4, САЩ - 2.3 и Англия - 2.2
    Ясно се вижда че в България парите отиват за заплатите на лекарите и няма за консумативи в болниците. За да куца здравеопазването е пределно ясно че лекарите в България не си вършат работата.

  52. 52 Профил на chiqui
    chiqui
    Рейтинг: 59 Неутрално

    Няма да изказвам мнение по отношение на бюджети и финанси в здравеопазването защото съм по професия лекар т. е. работата ми е да лекувам хората-всички еднакво без разлика как се осигуряват.Финансирането и реформите които трябва да са в интерес на цялото общество/всеки дори и лекарите и сестрите са в даден момент пациенти/е работа на политиците-затова са избрани и затова данъкоплатецът ги издържа и получават своите превилегии.Предполагам ако бях останала навремето в България,щях да напусна професията с усещане за фрустрация.Мнението което искам да споделя е за "цунамито"което се задава и за което политиците трябва да имат ясно съзнание-РАЗКЛАТЕНОТО здраве в това число и ПСИХИЧНОТО на нацията.Перманентният стрес в който са хората води до един куп психосоматични заболявания между другото трудни и скъпи за лечение и хронифициращи
    Депресиите в България се минават от високо./като не се лекуват коректно раковите болни какво остава за депресираните "лигльовци"/Хората се самолекуват!?!Младите колеги които още не са контаминирани от манталитета на старите може би имат изход извън страната-но да не забравят че пациента извън
    България винаги има право/даже когато не е прав!/Знам,че в България сте много чувствителни на думата "държавно",ама тази дума не означава социалистическо!Къде отиватданъците на гражданите-за здравеопазване,образовани,полиция,армия ,администрация.Държавата не може да абдикира от задължението си по отношение на здравето на хората.А българите според моите скромни наблюдения не са здрави дори и тези които се самоопределят като такива.Усещането за бедност,за напуснатост,за страх не произвежда здрави хора.
    С пожелание за скоростни реформи в интерес на всички.

  53. 53 Профил на Швейк
    Швейк
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#38] от "dermanik":

    мило папагалче, както "vlad_m1" вече ти сподели в коментар [#41] ти повтаряш едни и същи крясъци. може би и ние трябва да си запишем на компютъра бланка с готовите отговори на твоите крясъци.

    ТИ И ПОДОБНИТЕ НА ТЕБ ни натресоха да ни управляват Илко Семерджиевци и да им плащаме данък здраве.
    ТИ И ПОДОБНИТЕ НА ТЕБ позволиха "твоето левче" вместо за лечение да отиде за хотели на Георги и Милен Велчеви.
    ТИ И ПОДОБНИТЕ НА ТЕБ намирате министрите по улици (аз съм виждал по същите улици развъдници на болести, които се лекуват с Доксициклин).

    така че стига се пеняви!

    партия ГРОБ - Граждани за Разсипване и Обиране на България. да ни е честит цар Боко Първи, цар на всички български тиквеници и на чичковите червенотиквеничета.
  54. 54 Профил на Швейк
    Швейк
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#51] от "dissident":

    много опростен извод правиш. може би все пак нещата не са толкова лесни и бройката на лекарите не е единственият проблем. на мен много повече ми бодат очите лапачите в многото поделения на НЗОК, изкуственият монопол на НЗОК, липсата на качествено оборудване, нормативно определената печалба за лекарствените фирми и др.

    партия ГРОБ - Граждани за Разсипване и Обиране на България. да ни е честит цар Боко Първи, цар на всички български тиквеници и на чичковите червенотиквеничета.
  55. 55 Профил на kasabira
    kasabira
    Рейтинг: 367 Неутрално

    До коментар [#53] от "Швейк":

    Я стига си плюл !

    ДОБРЕ ПРАВИ,ЧЕ ГО ПОВТАРЯ !

    Тъпоумници като тебе , които трудно схващат трябва да приповтарят , за да имат възможността ЕВЕНТУАЛНО и да асимилират и да проумеят някоя и друга истина !

    Мнението на болшинството не е никакъв критерии за истината !
    Това не ти ли е ясно ?

    Защото ТИ И ПОДОБНИТЕ НА ТЕБ ни натресохте да ни управлява Кобургготски !...

    Защото ТИ И ПОДОБНИТЕ НА ТЕБ ни натресоха да ни управлява Борисов !...

    Защото ТИ И ПОДОБНИТЕ НА ТЕБ в свински екстаз си въобразяват, че всеки който говори просто и разбираемо за плебса е годен да управлява ...

    ТИ и ПОДОБНИТЕ НА ТЕБ престанете да драскате глупости и да давате съвети!

    ИЗЛЕЗТЕ НА УЛИЦАТА И ПРОТЕСТИРАЙТЕ !!!

    Освен,ако не ви е гот да гледате турски сериали и Биг Брадър и да ядете фалшиво сирене за три лева килото ДОКАТО мафиотите – управници не ви изсмучат и последната капчица кръв !!!!!!!!!!!!!!!

    http://angelyordanov.blogspot.com/2009_04_01_archive.html



    "Въобще не ми пука какво са писали за мен, стига да не е истина."
  56. 56 Профил на Postmodern Reality
    Postmodern Reality
    Рейтинг: 1137 Весело

    Браво, Лили!
    Работя на две места - в държавния и частния сектор. Работя и по проекти. Всичко е платено до последната стотинка откъм данъци и осигуровки.
    Вчера ми влезе някаква частица в окото. Отивам при джипито за направление, където чакам 4 часа, защото тя горката са се превърнали в чиновници и изписват на пенсионерите лекарства. Джипито излиза и ми казва: "Виж сега, направление ще ти дам, но колежката ще дойде чак в четвъртък (вчера беше понеделник)". Предложението означаваше: "Пич, бегом към частната "Торакс" и само срещу 30 кинти ще си О.К." Така и стана. Няма как да чакаш 4 дни с глождеща болка.
    Съпругата ми ходи на частен гинеколог и си плаща. Въпросът е:
    КЪДЕ ОТИВАТ ОСИГУРОВКИТЕ МИ?
    ОТГОВОРЪТ НА УПРАВЛЯВАЩИТЕ Е:
    "ТЕ СА НА СИГУРНО МЯСТО, КОЕТО ПРЕДСТОИ ДА БЪДЕ ИЗТОЧЕНО.ОСВЕН ТОВА, ТВОИТЕ ОСИГУРОВКИ ГИ СЛАГАМЕ ТОЧНО НА ПЪРВИЧНИТЕ СИ ПОЛОВИ БЕЛЕЗИ!!!!!"

    Ала, бала!
  57. 57 Профил на Postmodern Reality
    Postmodern Reality
    Рейтинг: 1137 Весело

    До коментар [#4] от "Odin":

    "Истината, е че реформите започнаха и спряха с управлението на Костов и вече десет години живеем в безвремие..."

    По-полекичка с Костов и с универсалните констатации. В образованието нещата никак не са започвали от него. Виж в здравеопазването е друго.

    Ала, бала!
  58. 58 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 726 Неутрално

    До коментар [#54] от "Швейк":

    Не са опростени а са много точни. Прочети какво пише WD [#33]. Образованието му е безплатно а иска да получава заплата като в САЩ. Лекарското образование е много скъпо и затова малко искат да учат. Има недостиг от лекари навсякаде в Западна Европа. WD откровено заявява че не ще и не работи. Лекар в САЩ не може да си позволи това защото има стотици хиляди дълг. Лекарите в България са недоволни въпреки че са единствените със узаконен рушвет. Попитай ги каде отиват парите от лекарската такса и издават ли квитанции.
    Постоянно са недоволни и от това че нямат апаратура.
    Навремето ми казаха че в България се въвежда английската система и затова пародията с GP. Българинът е всезнайко, непочтен и твърдоглав. Затова здравеопазването няма аналог.
    Знаете ли че:
    В Англия бърза помощ няма лекари, GP нямат сестри и работят сами, дори болниците нямат сестра на отделение. Лекарите в болниците нямат дежурства и една главна сестра е в цялата болница дежурна. GP нямат никаква апаратура и когато е необходимо насочват към специалист. Лекарствата се плащат фиксирана сума £7.25 за позиция в рецептата. Ученици и пенсионери изобщо не плащат.
    В Копенхаген имат един единствен кардиограф за всички GP и го използват изключително ефективно.

  59. 59 Профил на Швейк
    Швейк
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#55] от "kasabira":

    мило дете, барем да беше прочел какво съм написал ли и да си беше научил домашното!

    аз пиша, че благодарение на Илко Семерджиев плащаме данък здраве и че "бедничкият" Миленчо Велчев с нашите пари строи хотели. ти ме попържаш как съм бил избрал Кобурга. за твое сведение - Илко Семерджиев е министър при Костов и шеф на НЗОК при Симеончо. Велчев е министър при същия Симеончо.

    аз писах, че някои намират министрите по улици. ти ме обвиняваш в любов към Мутрисов. за твое сведение - настоящият министър на здравеопазването е назначена след трогателно запознанство ("Намерих Анна-Мария на един разклон преди Търново".

    правил съм черни прокоби и съм гласувал против Костов, Кобурготски, Станишев и Борисов, но това не им попречи да бъдат избрани. разбирам, че ти недолюбваш втория и четвъртия. ако първият и третият ти понасят, ти също си сред "подобните на теб".

    партия ГРОБ - Граждани за Разсипване и Обиране на България. да ни е честит цар Боко Първи, цар на всички български тиквеници и на чичковите червенотиквеничета.
  60. 60 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 726 Неутрално

    До коментар [#33] от "WD":

    Казва се че човек не може сам да се лекува, затова се консултирай с някой колега. Имаш нужда. Само повреден човек може да разсъждава като теб. То ако беше читав щеше да се уредиш в чужбина и нямаше да мрънкаш. Писах вече, има голям недостиг от лекари в Европа.
    И за лекарите и за мед. сестрите пишеш глупости.
    http://www.nationmaster.com/graph/hea_phy_per_1000_peo-physicians-per-1-000-people
    Никаде в Европа няма толкова мед. сестри както в България. Правиш ли разлика между nurse и sister?

  61. 61 Профил на ju.li
    ju.li
    Рейтинг: 1520 Весело

    Всички цитират закони и закончета, покрай които разцъфтяват безброй бюрократи, но в конституцията пише: здравеопазването е безплатно, а чиновниците за да са по-ясни да си поправят закончетата и да отбележат, че събраните пари са не за здравно осигуряване, а за погребално такова и специалистите да се ориентират приоритетно към евтаназията...

  62. 62 Профил на vlad_m1
    vlad_m1
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#58] от "dissident":изказвания като това са най-доброто лекарство срещу носталгията, която ме обхваща понякога.Благодаря.Особено за единствения кардиограф за всички общопрактикуващи лекари в Копенхаген - това изкърти не само всички мивки, но и доста вани.

  63. 63 Профил на vlad_m1
    vlad_m1
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#61] от "ju.li":

    Щом в Конституцията е записано, че здравеопазването е безплатно, е време за промяна в Конституцията.Няма нищо безплатно на тоя свят.

  64. 64 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 726 Неутрално

    До коментар [#62] от "vlad_m1":

    "Особено за единствения кардиограф за всички общопрактикуващи лекари в Копенхаген". Зная го от личен опит, а твойто изказване е, "Тц, такова животно нема".

    Имаш "Сфера на работа: Медицина, здравеопазване" а пишеш като гамен, явно си санитар или караш линейка.

  65. 65 Профил на WD
    WD
    Рейтинг: 418 Неутрално

    dissident, аз не искам заплата като на лекар в САЩ, искам съотношението на заплатите средна заплата за страната към средната лекарска заплата да е като в САЩ. Колкото до nurse и sister ти не правиш разлика. В болниците в Западна европа да се докосва до пациента има право персонал с медицинско образование - т.е. хранене, обличане, тоалет - това се прави от сестри (за UK това са Grade A до Grade C) - сега се водят Healthcare Assistants, работят под надзора на другите сестри. По-високите степени на квалификация (Grade D до Grade I, или сега staff nurse, senior staff nurses и т.н.) са ангажирани пряко с лечението на пациентие, организацията на работата в отделенията и т.н. На по-ниска степен са ward hosts ( hostess ), които обrкновено се занимават с разпределението и разнасянето на храната и хигиената в кухнята. Има и друг помощен персонал (housekeeperscleaners, тheatre support workers, porters rи т.н) - тук ги наричаме "санитари". Това съм го научил от моите колеги (двама вече работят в UK) и от сестри работещи там. Преди година и половина в отделението имахме 24 сестри, сега са 18, 3 работят в Англия (2 от тях засега на най-ниското стъпало, но като сестри), две в Австрия (болногледачи), една в Италия (като сестра, пак в хирургично отделение, трябваше и година да си оправи документите и то по вина на нашето МЗ), една в Германия (като сестра в ХО, след 6 месеца обучение) и една отиде в частна болница в София. От колегите ми единият е специализант в Билмингам, другият е невролог, работи по специалността си. Аз съм си оправил документите - имам удостоверение, че обучението ми отговаря на изискванията на Директива 2005/36/EC и удостоверение, че от последните 5 години 3 съм работил по професията си, сега чакам регистрацията в GMC - ще ми струва 450 лири. След като получа GMC reference number мога да кандидатствам за работа където и да е в UK. Нещо странично, свързано с финансирането - поради лошото финансово състояние на болницата днес трябваше да обяснявам на управителя защо съм изписал антибиотик за колосалната сума от 32 лева на ден - това далеч не е най-скъпия, но е най-евтиния, който е подходящ за този пациент. Лошото е , че в болничната аптека има само за 4 дни, а имаме просрочени задължения към доставчика.

  66. 66 Профил на venividivici
    venividivici
    Рейтинг: Гневно

    До коментар [#15] от "PEAR":

    ЛЕКУЖАИ СЕ САМ . ИДИОТ.

  67. 67 Профил на vlad_m1
    vlad_m1
    Рейтинг: 521 Весело

    До коментар [#64] от "dissident":

    И кое точно е гаменското в това, кето съм написал?Просто изказвам съмнение, че всички общорактикуващи лекари в Копенхаген, с население 1,181,239 (2010) -Уикипедия- записват пациентите си за електрокардиография за единствения апарат на тяхно разположение в столицата на една от най-развитите страни в света.
    Що се отнася до санитарстването - работил съм като санитар когато бях студент.Вършил съм цялата не особено приятна работа, която се върши от санитар в една реанимация.Не ме е срам от това, напротив, радвам се че съм го вършил. Беше 1996-1998 година, в най-мизерните времена в България.
    Не съм карал линейка - не съм достатъчно добър шофьор за тази работа.
    И още нещо - не съм използвал лични квалификации в поста си, нито съм си позволил да използвам обръщението "ти"."Гаменското" ми изказване беше плод на искрената веселост, която ме обзе след прочитането на поста Ви, дисиденте.
    И още един въпрос - сигурен/на ли сте, че знаете какво е "кардиограф"?Защото аз не съм чувал за уред, който се казва тека.Има "електрокардиограф", "ехокардиограф",понякга може да се каже и "ангиокардиограф", но самотен кардиограф не съм срещал.
    Бъдете здрави.

  68. 68 Профил на vlad_m1
    vlad_m1
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#65] от "WD":Успех, колега.


  69. 69 Профил на WD
    WD
    Рейтинг: 418 Весело

    vlad_m1, ама ти не знаеш за единствения кардиограф?!!! Освен това в Копенхаген имат само две слушалки и три спринцовки и всички лекари ги ползват по график. Последния точи на шмиргел иглите за следващия ден (шмиргелът е само един).

  70. 70 Профил на venividivici
    venividivici
    Рейтинг: Гневно

    До коментар [#15] от "PEAR":

    ЛЕКУЖАИ СЕ САМ . ИДИОТ.
    До коментар [#51] от "dissident":


    До коментар [#51] от "dissident":

    ЛЕКАРИТЕ НЕ СИ ВАРСАТ РАБОТАТА ???!!! ВАРСИ ТАЗИ РАБОТА ТИ БЕЗ ПАРИ . ???!!! В МАГАЗИНА ПЛАСТАТЕ БЕЗ ДА МРАНКАТЕ А ПРИ ДОКТОРА НЕ МОЗЕ . ?! ЛЕКУВАИТЕ СЕ САМИ .

  71. 71 Профил на vlad_m1
    vlad_m1
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#69] от "WD":
    Мъка, да не си GP в Дания.

  72. 72 Профил на WD
    WD
    Рейтинг: 418 Весело

    Шекспир още е казал "Има нещо гнило в Дания.." Сега се разбра какво е. Горките колеги, сигурно отглеждат и билки по дворовете си, щото в Копенхаген имат само Аспирин.

  73. 73 Профил на vlad_m1
    vlad_m1
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#72] от "WD":

    И водка , и херинга и свинско.

  74. 74 Профил на venividivici
    venividivici
    Рейтинг: Гневно

    До коментар [#15] от "PEAR":

    ЛЕКУВАИ СЕ САМ .

  75. 75 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 726 Неутрално

    До коментар [#67] от "vlad_m1":

    Ето ти всичко подробно. Отидох при личния лекар, в Дания не им казват GP, който е в същия квартал в южната част на Копенхаген, и е в много малък двустаен апартамент, стая чакална и стая приемна. В приемната няма нищо освен бюро, стол, компютър и други дребни неща. За електрокардиограма (хващаш се за дребни неща) ме изпрати в клиника която е в центъра на града. Отивам и на жена зад бар (надявам се да не се хванеш за бар сега) подавам листа хартия с който са ме изпратили. Жената ми казва да се кача на втория етаж и междувременно въвежда необходимото в компютъра. На горния етаж друга жена вече е получила рапечатката (принтера е там) ми казва да вляза във врата с някакъв номер. След вратата е малка кабина и има друга врата. След като съм се съблякъл влизам и попадам в помещение което е заградено със завеси. Има само едно легло на което лягам и млада жена ми поставя датчици. Когато е готово тя се обажда по интерком за да каже само номера на леглото и от дистанция правят електрокардиограмата. Знаеш колко време отнема това. Апарата не е зает докато пациента се съблича и облича. Зает е само по време на запис. Никакъв апарат не се вижда наблизо а има много кабини и легла.
    Виждаш че с един апарат могат да се правят много кардиограми и да се натовари до максимум. Гарантирам че това е било последна дума на медицината електрокардиограф.
    Това беше преди години, възможно е датчаните да са забогатяли и да са си купили повече електрокардиографи. (това е шега)
    Гаменско е "това изкърти не само всички мивки, но и доста вани". Беше много по-добре да попиташ за да ти кажа.
    В Англия в последните години всичко е в компютър. След като имам час за посещение на touch screen въвеждам рождена дата и излиза часът на визит. Потвърждавам го и лекаря, който си е в кабинета получава съобщение че съм там. В по-малките surgery лекаря извиква, в по-голямите на ел. екран се изписва името ми и ми казва къде да отида. Няма никакви сестри от какъвто и да е "Grade". Има само две жени да записват час.

  76. 76 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 726 Неутрално

    До коментар [#69] от "WD":

    Много изпростя. В никакъв случай не е възможно да си лекар. То и затова си на това дереже.

  77. 77 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 726 Неутрално

    До коментар [#73] от "vlad_m1":

    От постингите ти се вижда че си на ниво доста над WD. Не се подвеждай и не падай на неговото ниво.

  78. 78 Профил на WD
    WD
    Рейтинг: 418 Весело

    "Something is rotten in the state of Denmark. There is only one ECG unit for all GP practices in Copenhagen." цитат от трагедията "Dissident" на Шекспир - репликата е на контрольор на датската НЗОК при проверка на оборудването на на копенхагенски ОПЛ.

  79. 79 Профил на WD
    WD
    Рейтинг: 418 Неутрално

    dissident, ти не си в ред, бе човек - кой общопрактикуващ или както там се казва лекар в Дания няма да си купи ЕКГ, ами ще разкарва пациентите си за една кардиограма. "Гарантирам че това е било последна дума на медицината електрокардиограф" - дрън-дрън. ЕКГ, което се включва в USB порта на всеки компютър заедно със софтуера е под 500 евро и е с размерите на захранване на лаптоп, тежи ок. 300 грама. Софтуерът позволява ориентировъчна диагноза, търсене на определени промени в няколко последователни кардиограми, регистър на пациентите, връзка с други бази данни. Колкото да Англия - това което писах е за болниците - естествено, че повечето GP практики нямат сестри - твърде скъпо ими излиза - ползват само помощен персонал за документацията (receptionists). Това че нашите ОПЛ имат медицински сестри си е направо лукс.

  80. 80 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 726 Неутрално

    До коментар [#78] от "WD":

    Ако можеше да четеш и ако пък нещо ти се задържаше в главата...
    Има сатиричен разказ от руски братя. Описват как един руснак отива на баня и как си представя американските бани. Как в Америка хората нямат никакви проблеми в баните защото навярно сапуните са завързани на връв и не им се разбягват из цялата баня.
    Сващаш пародията и приликата нали?
    За теб здравеопазването са болниците построени преди години и как всички GP са в тези болници и всеки има мед. сестра. Как хората отиват с медицинските си книжки, които на възрастните са цяли романи с епикризи и с един куп друга документация. Как хората си плащат за всичко, за снимки, спринцовки и какво ли не и как трябва да ги разнасят наоколо когато отидат при лекар.
    Да знаехте само колко сте нещастни.

  81. 81 Профил на WD
    WD
    Рейтинг: 418 Неутрално

    dissident, ако пък си прав за Дания (не съм бил там и не познавам никой, който е имал отношения със здравната им система, освен със службите по трудова медицина), то тогава нашите ОПЛ са на светлинни години пред техните като персонал, оборудване и възможности. Всичко това срещу капитационна такса от ок. 1,30 лева на пациент на месец. Че какво обслужване искате тогава срещу тези пари, че сте и недоволни на всичкото отгоре? В Дания GP-то за една кардиограма го разкарало през целия град и той доволен, в България щото чакал 2-3 часа е силно възмутен (естествено без да си запази ред за преглед предварително). "Виждаш че с един апарат могат да се правят много кардиограми и да се натовари до максимум" - и един иригатор за клизми може да се натовари до максимум по тази логика.

  82. 82 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 726 Неутрално

    До коментар [#79] от "WD":

    Ако си лекар има начин да научиш как е и в Дания и в Англия. Изказване като "кой общопрактикуващ или както там се казва лекар в Дания няма да си купи ЕКГ" е пълна глупост. Виж в речника какво означава GP. И аз мога да си купя ЕКГ и какво от това? GP и да може няма право да разчита ЕКГ иначе Дания ще се превърне в България, където всеки GP лекува от всичко. А ти се лекувай със софтуер.

    И престани да се излагаш. Колкото повече пишеш повече затъваш и демонстрираш некомпетентност.


  83. 83 Профил на vlad_m1
    vlad_m1
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#75] от "dissident":'
    Вярвам на всяка дума в поста.Едно е да има един електрокардиограф в цял Копенхаген, друго е да се използва наличната техника и персонал максимално и рационално.
    Що се отнася до сестрите - никой в "нормалните" страни не ги използва като администраторки.Просто не достигат за истинската сестринска работа.Затова и не седят зад "бара".
    Що се отнася до компютъризирането в медицината - в България има доста примери за това.Проблема е, че при въвеждането на компютърна система в една болница - не говоря за частните - единствения резултат е увеличаването на администрацията - трябва някой да поддържа системата, а не може да уволним старите административни кадри.Все някой ще се обади от министерството.
    Тези неща обаче не се виждат от пациентите.Лекарите и сестрите, които наистина работят с пациенти стават все по-малко, а тези които висят по бюрата в администрацията на болници, НЗОК, РЗОК, всякакви Центрове по здравеопазване, министерства и общини в най-добрия случай не намаляват като брой, а може би дори се увеличават.Заедно със студентите, коити завършват медицина, но отиват да работят във фармацевтични фирми, всички тези лекари участват в статистиката за лекар/население.
    Най-малко за плачевното състояние на здравеопазването са виновни работещите в него.Между тях естествено има пълни идиоти и профани, но в коя човешка дейност ги няма?Естествено обществото реагира много по-гневно, когато някой лекар се държи просташки или е некомпетентен, отколкото ако е например барман или водач на автобус.
    Решението обаче не е да се заклеймява цялото съсловие.Нападките само ще го капсулират, ще го направят още по корумпирано.Не забравяте, че емигрират не тези които получават 60000лева/месец, и не тези които взимат пари под масата и ги мързи да работят.
    Никой от тези които са заминали не го е направил с мисълта, че го чакат с опнат червен килим.Заминават по-младите, вкл. и току що завършилите студенти;тези които не са връзкари; знаещите езици; тези които не взимат пари под масата-защото се знае че на запад няма как; тези които не ги мързи.Изводите оставам на вас.
    И последно(засега):компютри се произвеждат по-бързо и по-лесно от специалисти.
    Останете си със здраве.

  84. 84 Профил на chiqui
    chiqui
    Рейтинг: 59 Неутрално

    В много от коментарите има доста истина,че здравеопазването не е на ниво никъде по света.Е не,че так толкова, че има само един апарат за EKG в Копенхаген.Има хиляди електрокардиографа и дефибрилатори даже на публични места.Няма лекари разбира се и това е една истина,защото все по-малко хора искат да поемат големи отговорности,да прекарват повече в болницата отколкото при семейството и да получават заплати не отговарящи на труда.Но мисля,че всеки който поеме по пътя на медицината знае ,че това не е професия лукративна,че лекарите не са акционисти на пазара за ценности.
    "Защо искам да съм лекар?"този въпрос трябва да си зададе този който ще инвестира 6 години учене у 4-5 години
    специалност.Завършила съм МА София,имам специалност по анестезиология,дипломата ми е конвалидирана в Англия,имам втора специалност-Медицина на катастрофите,Мастер по палеативна медицина и лечение на болката,мастер по клинична психология/да лекуваш болка без да имаш познание по психология днес е невъзможно/Шест години съм работила в България и 20 извън.Цял живот уча.Заплатат ми брутна е 76.000 евро/годишно с фискална ретенция 55%!!!!!!От тук по-нагоре не мога да се кача.
    Пресметнете чисто колко е и за колко работя на час.Фризьорката ми взема 45 евро за 15 минути,да ми поравят кабела платих 156 евро за около половин час,механика на коли взема колкото американски адвокат.Те обаче не са в графата либерална професия и не ги брулят същите данъци като мен.Харесвам професията си и не бих я сменила,а още пò-малко да си изкарам гнева върху пациента заради социалните несправедливости и
    oще по-малка да му кажа "за толкова колкото ми плащат такова обслужване".




  85. 85 Профил на cheta
    cheta
    Рейтинг: 367 Неутрално

    Искам да поздрава автора на това грабващо аглавие!

  86. 86 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 726 Неутрално

    До коментар [#81] от "WD":

    Ето че vlad_m1 разбра идеята, а ти все още не можеш. Не е въпросът в това колко и каква апаратура имат лекарите а как си вършат работата. Съгласен съм да ходя с часове за да ми направят ЕКГ но да има резултат от това. Това че няма да се разкарвам а ти ще ми направиш ЕКГ на място, ще ми предпишеш лекарства от които само ще се тровя и няма да има никакъв положителен резултат не ме грее. Идеята е "всяка жаба да си знае гьола". Gp е GP и не е специалист. Не му трябва никаква апаратура защото като теб ще започне да се мисли за специалист.
    По отношение на заплащането сте прави както всеки друг в България. Всички трябва да получават повече, но е вярно и друго, за толкоз работа толкова се плаща. Сам каза че не работиш а получаваш 800лв. Според мен и това ти е много.

  87. 87 Профил на WD
    WD
    Рейтинг: 418 Неутрално

    dissident, имам предвид, че не знам как се наричат в Дания общопрактикуващите лекари. В Англия се наричат GP (general practitioner), в САЩ това понятие не се използва - там се наричат family physicians. Колкото до това, че "GP и да може няма право да разчита ЕКГ иначе Дания ще се превърне в България, където всеки GP лекува от всичко" звучи като IT специалист, който няма квалификация да ползва Internet Explorer. Да разчиташ ЕКГ си длъжен още като студент в ІІІ курс. Самото понятие "ОБЩОПРАКТИКУВАЩ ЛЕКАР", "ОБЩА МЕДИЦИНА" не ти ли говори нещо?

  88. 88 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 726 Неутрално

    До коментар [#84] от "chiqui":

    Един смислен, реален и откровен постинг. За съжаление е така. В Англия най-високо платени са водопроводчиците. Така е и в повечето страни в Европа. Лекарите са добре, но не чак така и затова има недостиг от тях.
    В Америка вземат много високи заплати, но на пръв поглед. Там всеки си купува практиката от друг (така натрупва огромен дълг) и плащат огромни суми за застраховка, така че на края са на същото дереже както в Европа.
    Много вярно е и "Цял живот уча". Ако лекар престане да учи вече не е лекар. За съжаление в България забравят това. И не само лекарите.
    Вие като лекар може да кажете и това че ако лекар на Запад не практикува, мисля че беше три години, губи специалност. Не зная дали е така и в България.

  89. 89 Профил на vlad_m1
    vlad_m1
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#88] от "dissident":така е и в БГ.Има и следната весела ситуация:завършваш медицина, явяваш се на изпит и започваш платена специализация- това означава , че плащаш на болницата, не получаваш никаква заплата, нямаш здравни и пенсионни осигуровки, НЕ ТИ ТЕЧЕ ПРОФЕСИОНАЛЕН СТАЖ.Но работиш на общо основание.И като минат 5 години и се явиш на изпит за специалност и го вземеш вече имаш специалност без да имаш нито един работен ден като лекар, защото нямаш трудов договор.Нищо, че си работил 5 години.И понеже нямаш стаж като лекар , след като вземеш специалност, слад това трябва да се явиш на 5 изпита за да си защитиш дипломата по медицина, защото нямаш трудова книжка като лекар.Welcome to Bulgaria!ю

  90. 90 Профил на WD
    WD
    Рейтинг: 418 Неутрално

    chiqui, не знам къде работиш, но съм сигурен, че там е нормално да си запишеш час за преглед и да чакаш два, ти или повече дни, а не да ти скимне, че трябва да се прегледаш на момента и да се възмущаваш от това, че чакаш няколко часа пред кабинета. Днес един пациент ми вика - "я да видиш сина (20 годишен, дошъл му на свиждане), че си ударил крака вчера на басейна" Питам го няма ли личен лекар, той вика "Ся пък да се разкарва до там. На теб к'во ти струва?". Значи може да даде 15-20 лева за басейн, но не може да чака на опашка при GP-то. Тук няма никакво уважение към лекарите, самите хора не се уважават помежду си. Редовна гледка, е когато има свиждане близките да седната на съседното легло, отмествайки леко другия пациент. Това, че е опериран не ги вълнува особено. Много са учудени и обидени на забележката, че не трябва да сядат по леглата и че не е нормално в стая 3,5 на 3 метра да влизат 4-5 посетители. Впрочем как е на официалния език, там където си "На теб к'во ти струва?"

  91. 91 Профил на WD
    WD
    Рейтинг: 418 Неутрално

    dissident, между другото ако наистина се занимаваш с "Компютри и офис оборудване", може ли да дадеш (не продадеш) няколко (може и 2-ра ръка, ама да е нещо то P2 нагоре, заедно с легална ОС и офисче 2003 поне) - повечето от компютрите са ни от преди 2000 година и доста сме закъсали.

  92. 92 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 624 Неутрално

    Системата е грешна!
    Като се обърна кебапчето имах един съотборник, който беш завършил медицина тук и се ожени за японка, като се върна се видяхме и го питах дали не можем да извъртим някоя делавера с медицина, а той каза: "Делавери се правят и то големи, но трябва да има здравна каса, сега не може да се направи нищо".
    Когато след 3-4 г. тръгна здравната каса, Чирков каза по телевизията: "Сега вече лекарите ще станат едни тузари".
    Никъде и никога здравната каса не е била нито правена, нито предвидена за пациентите, а да се прибират парите от здравните вноски.

    В Бразилия жевами имаше съмнение за денге. Не съм платил една стотинка за изследвания и прегледи, след това идваха с линейка 3 пъти вкъщи и й предписаха лекарства, като ми казаха откъде мога да взема безплатни. Всички спешни случаи са абсолютно безплатни в държавни и общински болници, като в тези болници по принцип всичко е безплатно на се чака много, защото огромна част са бедни и не плащат. Плащат се осигуровки "план", които носят допълнителни права, като за месечна вноска от 240 реала, към 200 лв. имаш право на стая с едно легло и при спешност транспорт с хеликоптер. Тука с платените осигуровки обслужването е на нивото на безплатното в Бразилия.

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  93. 93 Профил на vlad_m1
    vlad_m1
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#92] от "др. Иванов":

    Че е грешна системата, грешна е.А коя е правилната система, др.Иванов?

  94. 94 Профил на WD
    WD
    Рейтинг: 418 Неутрално

    др. Иванов, ти попита ли в Бразилия кой плаща за "безплатното"?
    По данни на СЗО за 2006 година:
    Brazil
    Total expenditure on health per capita (Intl $, 2006): 765
    Total expenditure on health as % of GDP (2006): 7.5
    Тогава бюджетът на НЗОК е бил 1,4 млрд лева, а на МЗ 400 млн лева. Това прави публични средства за здравеопазване около 160$ на глава от населението. В СЗО за България за 2006 г. (сигурно по данни от нашата статистика) се мъдрят 741$ на глава. Кой покрива разликата от 160 до 741$ сами си отговорете. Това е цената на "безплатното" здравеопазване.

  95. 95 Профил на WD
    WD
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Сбърках - даниите на СЗО са в Intl $, което прави нашите обявени в СЗО разходи (публични и частни) ок. 390 US$ на човек. Бразилските излизат ок. 620 US$. Пак излиза, че държавата дава по-малко от половината необходимите разходи за здравеопазване у нас.

  96. 96 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 624 Неутрално

    Правилната система е на държавното здравеопазване, за това никога даже не се е спорило!

    Примерите ти водят към въпрос "кой покрива разликата", а "защо при 5 пъти по-малко средства бразилското в най-лошя случай е на нивото на българското здравеопазване", а според кажи речи всички българи, които живеят там е много по-добро. Определено предпочитам да ме тръшне болест в Бразилия без да плащам вноски, отколкото в България с платени вноски. Защото там има Държава и тази държава пипа здраво, защото никога не е чула лозунта на крадците с бели якички: Държавата е лош стопапин. И определено предпочитам да си правя магариите в България, нежели в Бразилия.

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  97. 97 Профил на vlad_m1
    vlad_m1
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#96] от "др. Иванов":Че то и в България здравеопазването е държавно.Каква институция е НЗОК, ако не държавна.

  98. 98 Профил на kirkor
    kirkor
    Рейтинг: 521 Неутрално

    Първата належаща мярка е жесток контрол при приема и при определяне на клиничните пътеки, по които ще се лекува болният. Във филтъра на всяка болница да има представители на НЗОК. Това означава, че НЗОК освен чиновници, ще трябва да назначи няколкостотин висококвалифицирани диагностици. Те ще са коректив и на джипитата и на болниците. За приетите обаче НЗОК дължи средствата по клиничната пътека.

  99. 99 Профил на jtkjtk
    jtkjtk
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#11] от "innuendo":
    нишо соц не е отминало, ама нишо.....


  100. 100 Профил на vlad_m1
    vlad_m1
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#98] от "kirkor":и откъде ще ги вземете тези диагностици, и колко ще им плащате...Несериозна работа.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK