Чета и ме е срам


Новината, че след подписването на споразумение с шейха на Абу Даби, "България никога
не е била по-близо до реализацията на писта на Формула 1" (по думите на Румен Петков), предизвика противоречиви реакции.  Във форума на "Дневник" читателите реагираха по скалата между "щом няма да се ползват държавни пари, остава да си купя само  билет" до повтарящия се въпрос защо за болници, спешна помощ, здравеопазване, образование пари няма, а за писта - има.
Проблемът е в оскъдната информация за проекта, за който отдавна лобира бившият вътрешен министър. Икономическият министър  Трайчо Трайков коментира вчера по темата пред "Нова тв" без детайли, а с обобщение, че "за да постигаш големи резултати,  трябва да си поставяш големи цели".
Публикуваме две позиции, които поставят съмнения възможен ли е този проект, както и колко е важно да бъде публично обоснован.
Още мнения може да изпращате на [email protected] или във форума на сайта.

За пореден път чета как в България ей сега започва да се строи писта за Формула 1 и ме е срам. Този път било сериозно - шейх от Абу Даби, който всъщност май не бил никакъв шейх, ами търговски представител или нещо такова, бил подписал меморандум и до две години (с малко усилия) всичко е готово. Иначе край - изпускаме последния влак.


Чета и ме е срам, както ме беше срам, че ще правим писта за Формула 1 край Плевен (някъде преди местните избори). После ми звъняха хора от общинския съвет във Варна - ентусиазирани, че пистата щяла да е по морето. Четох и за това как българската делегация била посрещната от Бърни на Нюрбургринг миналата година и работата била вързана на 90%.




Всъщност българската делегация си водеше и телевизионери, за да заснемат великото подписване, което обаче Бърни Еклестън (както го наричат на доста места за благозвучие) или Екълстоун (което е може би наистина по-правилно) очевидно бе обяснил как точно би могло да се случи. В нашето издание имаше тогава и разказ, и снимки от въпросната среща и ми е мъчно, че дори хора, които имат претенции да бъдат фенове, така и не разбраха нищо.


После четох и ме беше срам за това как сме били имали предварителен договор, нищо, че самият Бърни - пак за нашата скромна медия - не потвърди на Монца да има какъвто и да било договор. Е, после стана ясно, че то било предварителен контракт и трябвало бързо да се изпълнява.


Агресията във всички тези писания и изборът на авторите им (повечето от които никога не стъпвали на автомобилно състезание) бе обаче повече от впечатляваща. При тези условия премиерът Бойко Борисов прояви типичната си гъвкавост и даде... терен в Доброславци, но ако се намерят пари за строежа и всичко друго.


Дотук добре, а в играта бяха въвлечени още важни личности и имотни интереси. С катарците уж подписахме междуправителствено споразумение (поне ако се съди по информациите на БТА), ама май не било съвсем така. Написа се даже как пистата щяла да е с подгряване, че и световни медии цитираха информацията, какво ли не.


Преди месец пък една моя стара приятелка (с огромни позиции в падока) ми писа, за да ме попита дали е вярно, че Валентино Роси (световният шампион в MotoGP - бел. ред.) щял да е основен инвеститор и пак ме беше срам.


Сега чета дори за това как Бърни даже бил идвал в България и да си призная честно, се мъча да открия дали пък не е кацал аварийно. Спомням си, че идва Жан Тод, който е президент на ФИА и май не беше чувал, че България има амбиции да влиза във Формула 1. Мога да продължа с тези неща до безкрай, но ми се иска да спра и да добавя няколко конкретни изречения.


Първото от тях е, че да си в предварителния календар на МотоGP не означава, че имаш нещо с Формула 1.


Второто е - аз самият много искам да има Формула 1 в България, но на хората трябва да бъде ясно заявено на каква цена и те да приемат.


Строежът на пистата в най-добрия случай ще е между 70 и 150 млн. евро, които приемам, че ще даде някой друг, той си знае. После обаче трябва да се инвестира в инфраструктура, в реклама - още поне толкова пари. След това да се плащат годишни такси за присъствието на Формула 1 - още толкова средства.


Да, вярно е, че пистата ще се ползва и за други събития, но те също не само носят пари, но и изискват финансиране поддръжка.


Ще влизат и пари от ДДС, хотели и бирата на феновете, но със сигурност тези приходи нито във Франция, нито в Германия, нито в Канада покриваха разноските, нали.


Чета и ме е срам, когато хора като Джо Сейуърд (британски журналист - бел. ред.) пишат как "когато прасетата започнат да летят, ще има Формула 1 в България". Срам ме е, защото те са наясно с всичко за разлика от тези, които пишат глупости у нас.


Иван Тенчев е автомобилен журналист и главен редактор на списанието за моторни спортове Club S1. Текстът е публикуван на http://www.clubs1.bg/novina.php?n=16146>


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK