"Без съмнение бул. "Витоша" е най-оживената, най-колоритната, най-изисканата и безброй още "най-" улица на София, а защо не и на България. Тя е първа любов на всеки софиянец, мечта за хората извън столицата и атракция за чужденците."
И нататък мисля да не чета...
'It's not wise to violate rules until you know how to observe them' - T.S. Eliot, interview with The Paris Review (Issue 21, 1959)
"Голямата му ширина - близо 32 м., не може да предостави тъй необходимото за всяка пешеходна улица чувство за уют, спокойствие и защита и е в противоречие с примерите от световната практика като пешеходните улици на Париж, Виена, Брюксел, Прага и пр."
и не е само ширината. има улици и площади, на които като им вземете транспорта, просто губят част от атмосферата си, какъвто е случая с витошка.
Благодаря за историческото ограмотяване /позабравено от прогимназията/ относно римската концепция, но в случая се явява като пети крак на баварска маса. В най-голямата си част селищата не са се ръководили от това схващане, а от особености на релефа /река, долина/ и традиция. Авторът пропуска да отбележи, че Витошка стана главна улица едва след построяването на НДК, винаги преди това "стъргалото","чарка; или "гизмето" беше по улиците Руски и Раковски - вижте къде са построени и най-забележителните сгради. Паралелно на тях има достатъчно други улици, по които МПС могат да се придивижват, при което да се оформят подходящите пешаходни зони.
Ами и в песента така се казва " ... по Царя и по Раковска, даже по Леге...", бул.Витоша си беше обикновена широка улица, с много по-скапани сгради, отколкото двупосочния Патриарх, далеч далеч по-представителен и след сливането си с Толбухин(Васил Левски). Трябвало е да се строи от центъра навън с все по-хубави сгради, както е в Париж, обаче комунистите разрушиха най-красивите сгради в центъра , за да вдигнат трите огромни сталинистки грозници -ЦУМ, Балкан и Партийния дом, а изоставиха напълно кварталите по целите дължини Цар Симеон, Екзарх Йосиф,Кирил и Методий, зад пазара чак до Константин Величков. И днес там е пълна порутина.
Римляни ли? Варвари с цървули, червени ленти и озъбени муцуни нахлуха и съсипаха европейския облик на София отпреди войната.
този коментар написа безплатно за вас дедо ви Хан Крум
То да беше само това .... г-н Крум.. Отидете погледнете ПЛОВДИВ , Варна , Бургас. Но да не променяме темата. И така жалко че това ми е и част от професионелните ..... хобита вече !
Подобно на толкова много империи, които са съществували по-рано Съветският Съюз в крайна сметка се е взриви отвътре и разцепи на части, ставайки жертва, не толкова на пряко военно поражение, колкото на процеса на дезинтеграция, ускорено от икономически и социални проблеми.
Коментарът е скрит от модераторите, защото съдържа вулгарни, нецензурни квалификации, лични нападки, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на други коментиращи и лица, цитирани в публикациите. Ако въпреки това желаете да го видите, натиснете тук.
Мечта на всеки провинциалист да се изсере на нея. И доста провинциалисти успяха, защото улицата е пълна с лайна в крайна сметка. Което означава, че далеч не е най-прекрасната улица в България. Просто поредната улица, покрита с лайна. А и от край време само лайна се разхождат по нея.
Абсолютно съм съгласен. "Витошка" е витрина на пошлостта и чалгата, населявана от силиконови блондинки и стероидни тулупи с "маркови" джапанки и ланци около врата. По "Витошка" всяко нещо се оценява по един единствен показател: щолко струва.
До коментар [#8] от "Хан Крум":
"Римляни ли? Варвари с цървули, червени ленти и озъбени муцуни нахлуха и съсипаха европейския облик на София отпреди войната."
Остроумно и точно казано!
А иначе не разбрах дълбокия смисъл на материала. И освен това напълно одобрявам Витоша да е пешеходна, макар и не според научните дефиниции.
Има бул. Витоша, но каква е тази Витошка? Витошка звучи малко руско или женско. И на бул. Раковски му викат Раковска. Става въпрос за революционера, патриота Раковски, а не за жена. Бул. Витоша бил мечта на хората от провинцията и туристическа атракция????? Моля? Тази грозна улица да е мечта и атракция? Не, поне засега. Ако се направи 100% пешеходен е стъпка в правилната посока. Въобще първия ринг ако стане пешеходен ще е много добре. Когато метрото мине под бул. Витоша и спрат да минават дрънчащите трамваи, бул. Витоша ще има шанс за нов живот. Засега това е една мръсна, грозна улица, с боклуджийски кофи, на които капаците са отворени и особено лятно време се носи яка воня от кофите(на кофите гордо е изписано името на фирма чистач на София. Нали знаете, мутрите обичат да са в чистотата: справка-кризата в Наполи.) Егати булеварда, егати мечтата!
Не е само бул. Витоша на дневен ред, господин авторе. Ако се интресувате от София преди окупацията от комунистите, ще откриете една София напълно непозната за Вас, която е била толкова чиста, че са миели улиците със сапун... А пешаходните
улици са и Царя, и Раковски, и ларгото около банята и Цум. То днес не съществува. А за Средец и Сердика Ви давам оценка 6.
Англичаните казват, че улица се прокарва там където най=много
пешаходци минават...Кои са днес тези софийски улици?
абе каква пешеходна улица е "витошка" - на тротоарите има оградени кефенета, а по платното минават велосипедни алеи и трамваи, така че в крайна сметка зоните само за пешеходци са с обща ширина горе-долу като на 2 тротоара.
вярно, сега не е толкова гъчкана и шумна, както когато беше любимо място за обикаляне и паркиране на мутрите и безделниците, но определено не е и пешеходна зона, където човек може спре да се оглежда за опитващи се да го сгазят.
Верно е абсурдно първото изречение! Ако Витошка е изискана, начи НДК се родее с Лувъра... Едни "Граф Игнатиев" или "Иван Шишман" имат къде повече атмосфера!
И аз благодаря за историческата справка от римско време, но анализът на сегашното положение е лишен от каквато и да било идея за бъдещето и работи за статуквото -- по-точно статуквото, каквото беше преди сегашното положение -- още един претоварен с коли, вмирисан на газове, хаотичен софийски булевард. Трябва да си сляп, или напълно американизиран, за да не можеш да видиш, че сега "Витошка" е много по-приятна. Дайте идеи за бъдещето, г-н Коцев!
Новите хуни се нанесоха в центъра и Лозенец. Само прочетете имената на новонастанилите се нотариуси, адвокати и разни агенцийки и ще ви лъхне колхозния аромат.
и аз веднага си помислих, че автора едва ли се е самосезирал да напише тая статия без някое заинтересовано лице да го е "стимулирало", но като я прочетох не видях нещо, на което да възразя - факт е, че "витошка" не се използва оптимално при сегашния режим, от което се възползват нагли бакшиши, сотаджии и милиционери, които я превръщат в свой паркинг и кратък път. колите могат да минават само напречно, а пешеходците трябва непрекъснато да се оглеждат за трамваи, колела, прелитащи коли с буркани, нарушители и напречния трафик, така че на никой не му е комфортно.
затова трябва да се направи ОЩЕ ЕДНА КРАЧКА - НАПРЕД ИЛИ НАЗАД. съгласен съм с автора, че крачка напред, която би превърнала булеварда в 100% пешеходна зона, без предварително да бъдат създадени алтернативни маршрути за колите и градския транспорт ще превърне софийския център в още по-трудно достъпен, от което никой не печели, освен ако не сме на принципа "не сакам на мене да ми е добре, а на магазинерите по витошка да им е зле".
а и навалицата по булеварда никога няма да се върне на старите нива, защото вече има доста конкуреция на магазините (примерно моловете), а доста офиси се изнасят към бизнес-парковете и новите офисни сгради другаде из града. значи ако тротоарите бъдат почистени от кафенета и надеждно пазени с колчета и паяци от напиращите да паркират коли с фалшиви талони, че возят инвалиди, улицата ще стане по-полезна и за колите, и за пешеходците, а губещи ще са само колоездачите.
статията може да е тежка, и да лъха на поръчково, но това не значи, че не казва някои истини - примерно, че общината и полицията най-после трябва да се научат да планират, регулират и насочват движението и паркирането, а не само напълно да ги пускат или спират.
а ако толкова ненавиждате изедниците от "витошка" и искате да ги видите как страдат си помислете за това, че сега там магазините са в упадък, но скъпчийските кафенета и барове прелели на тротоара и даже на самата улица са във възход, т.е. профила на обслужващия мутри и политици бизнес по булеварда се е променил, но този бизнес не е изчезнал, и няма да изчезне докато има клиенти. мислете за този корен на болестта следващия път като гласувате, вместо да си канализирате фрустрацията върху симптоми.
Не схванах-каква е връзката между "Витоша" и Пето Авеню?
А колкото до
"Друг е въпросът, че едва ли има интелигентен човек, който би си помислил, че може да направи пешеходни улици "Шан-з-Елизе" в Париж, "Пето авеню" и "Бродуей" в Ню Йорк"
Авторът е пълен тъпак от класа.
Баце, смешен си, ама толкова си смешен та чак се чудя как нбе правя правописни грешки докато се смея легнал по гръб на пода, цвилейки от смях и ритайки във въздуха с крака.
Къде видя на пето авеню трафик бе тъпунгер?
Я си вземи една виза първо и иди поразглеждай и тогава позевай глупости.
На пето авеню има толкова трафик колкото в люлинска квартална улица по втория от три поредни почивни дни в България. И такситата които съставляват 90% от трафика там спират независимо че пресичаш на черевено, а полицая ги гледа строго дали ще ти подсвирнат за да му жулнат глобата.
На него че ти е подсвирквал а не на теб че пресичаш на червено.
Въобще тоя тарафик деот минава през витошка ако го вкараш в пето авеню ще предизвика тотално задръстване.
А паркинга знаеш ли колко е по пето авеню? 50 цента на 12 минути и няма паркоместа. Ама няма хич, никакви. Зарежданията са до 6 часа сутринта.
По шанзелизе е същото.
Па виж неко клипче по ютюбата да го ева поне ако не четеш...
После току виж мое се сетиш че цялото каре между попа, аптека петте кьошет, пл. македония, че и чак до баба неделя е за затваряне за трафик.
Ако още се затрудняваш пиши - ще гледам да помогна с каквото мога.
Ама много ги разбирате авенютата и стрийтовете , пък не беше толкова отдавна времето, когато се даваше за пример я новия Арбат, я стария, докато се стигне до Невски проспект :-P
Като изключим нелепия увод, много интересна статия! Убеди ме... Ама аз май съм си убеден отдавна. Пешеходните улици на София би трябвало да са другаде - например Шишман, Графа, Цар Освободител.
Съществува обаче и друго, напълно радикално решение, и то би било целият стар център да стане пешеходен.
Много, ама много тъпа статия. Ей от такива "архитекти" София заприлича на .говно.
Автора явно лобира за магазинчетата по Витошка които сериозно пострадаха последните две години. Само че пропуска едно важно нещо - и да пусне мутресите с джипките - те пак няма да пазаруват от Витошка. Първо защото много от тях също обедняха. Второ за останалите вече има молове
Безумна статия. Каква теза защищава този "автор"? На някой става ли му ясно??? Или просто е задоволил графоманщината си и претенцията си за начетеност?! И какво означава - не може да бъде пешеходна? Защо целият град София трябва да живее заради автомобилите? Нямало гаражи и зауй всички градинки и детски площади ще се превърнат в паркинги. Нямало къде да се минава и хоп! - всички тротоари се прибавят към платната. Нямало къде да се кара бясно и хайде да превърнем улиците в писти, по които малоумни мотористи и пернишки тунингари да бучат денонощно... А хората?! А децата? А облика на този "град"? Какъв архитект е този "автор", след като елегантно изхвърля фактора "човек" и го е еня за факторите "среда", "комуникация", "трасе" и т.н.?! Докато в тая мила Родина не се почне да се мисли за ФУНКЦИЯТА, подчинена на човека, а не на автомобила, интереса или бизнеса..., то няма как да се получат хубави неща. Вижте туризма - там не се мислеше за хората и техните удобства и какво се получи? Този същият "автор" може би с бичи проекти за хотели по Банско и Слънчев бряг и пак забравя фактора "човек". Докато хората спрат да посещават подобни антихуманни места. Никой не казва, че е лесно да затвориш главна улица и да я направиш пешеходна. Но трябва (според мен) за да се спре с това безумно движение в града. Ако няма улици, хората ще почнат да се движат повече и грозната гледка - тлъсти тинейджъри до гигантските си мама и тати, задъхали се от 8 стъпала и 12 крачки, ще изчезне. Въздухът ще става за дишане. Напрежението ще поспадне. Но трябва да се направят непопулярни "крачки". Всички мързеливи муньовци ще плачкат, че без колите си не могат и ще се борят преди да осъзнаят, че е за добро.
ТРЯБВА да се взимат дипломите на такива недораслеци!
ЕСТЕСТВЕНО, че "Витошка" може да стане пешеходна зона, а ширината и позволява дори малък канал по средата, който да разхлажда и оросява мозъците на подобни "типоморфологисти" )
"Без съмнение бул. "Витоша" е най-оживената, най-колоритната, най-изисканата и безброй още "най-" улица на София, а защо не и на България. "... автора дали скоро е минавал оттам???
"Тя е първа любов на всеки софиянец, мечта за хората извън столицата и атракция за чужденците." - за хората извън столицата не знам, но за софиянци не бих казал, че е първа любов... лошо начало за статия
Eстествената пешеходна зона на София трябва да е "Цар Освободител", т.е. жълтите павета. Единствено там градът има някакъв съхранен европейски облик.
За съжаление, бе пропусната възможност автомобилният трафик да се вкара под земята още докато се копаеше тунел за метрото. Можеше просто да има още 1 ниво за автомобили. Разбира се, такава инфраструктура е скъпа, но щеше да създаде най-бързия преход поради липса на светофари от "Т.Александров" до "Цариградско шосе". За да се изплати, може да сложат и някаква минимална такса за тунела - примерно 50 стотинки за лек автомобил и 1 лев за бусове. Трафикът по тунела ще бъде достатъчно голям, може и по повече от 10 млн лева да изкарва от такси на година.
За пешаходна зона в София са най-подходящи улиците със жълтите плочки и "Граф Игнатиев", но преди това всички преки улици трябва да се устроят така, че колите да не ги пресичат на пешаходното ниво, а под него, или въобще да се забрани. Помня "Царя" като "Стъргало" място за вечерна разходка на хората. След нея тази роля беше отредена на "Ракстрит", но и тя закъса... За всяко нешо се иска разум и воля!!! Много здраве и Бог да ни помага!
Ами как да има - как си го избрахме?
Ами величието на Диков откъде се появи?
Само присъствието на едно обществено обсъждане е достатъчно за да се разбере кой какъв е и колко струва и " гражданското" общество!
Докато не си променим законовата база - избирателен кодекс, "закон за допитване до народа", любимия ЗУТ все така ще сикоментираме!
Благодаря на автора за конкретните препратки, друг е въпросът до колко са уместни. Истината е проста -
В СОФИЯ ПЕшЕХОДНИ ЗОНИ НЯМА !!!
В истинския смисъл на думата "пешеходна зона".
Няма ида има докато този град не започне да се управлява и да се контролира управлението му от гражданите.
Малката подробност е, че те, гражданите , трябва да вземат да станат такива!
За европейска столица като нашата е учудващо, че няма ясно дефинирана пешеходна зона и едва при предишното кметуване бяха направени опити за такава. Разбирам в Америка да е, където движението е подчинено на автомобила, а тук, в малка България... Явно с годините не е мислено по въпроса и натрупванията са довели до днешната картина. Центърът на София интересен, но не до там удобен за пешеходна и спокойна разходка.
Витошка пешеходна! Никакъв проблем за това! И сега тя напрактика не се използва за транзитно преминаване а само от някой и друг нахалник. Един качествен ремонт и готово!
А сравненията с Пето авеню или Оксфорд Стриит са нелепи. Софийската улица си има съвсем различен чар!
"Без съмнение бул. "Витоша" е най-оживената, най-колоритната, най-изисканата и безброй още "най-" улица на София, а защо не и на България. Тя е първа любов на всеки софиянец, мечта за хората извън столицата и атракция за чужденците."
Хайде сега пак "софеански" изцепки!!!! КОЙ КАЗА, ЧЕ Е БЕЗ СЪМНЕНИЕ?!?!?! КАК ГО ИЗМЕРИХТЕ!!!! ЗАТОВА НИКОГА НЯМА ДА СЕ ОПРАВИТЕ, ЗАЩОТО СИ МИСЛИТЕ, ЧЕ СТЕ МЕРИЛОТО И ЕТАЛОНЪТ. СМЕШНИЦИ!!!
Hope is the first step on the road to disappointment.
* Авторът е завършил архитектура в УАСГ в София. Има магистърска степен от университета "Лавал" в Канада със специалност "Типоморфологичен анализ на градската структура" (все още малко известна в България). Участвал е в проучвания на различни селищни структури и има научни публикации в Канада и България. *
Това не е нужно да го публикувате, защото авторът става още по жалък. Само начинът му на въведение и изказ са достатъчни да стане ясно, че където и да е учил нищо не е научил и разбрал. Тези, които са му дали дипломите не знам как ги е излъгал!!! Както номер 1 вече споделил първите 3 изречения и от там нататък няма смисъл за четене. От игнорантни повърни съм се пренаситил!!!
Hope is the first step on the road to disappointment.
Пак избодохте очите вместо да изпишете вежди! Авторът, без никаква полза отприщи провинциалните комплекси на много сънародници и съграждани, дето уикендите, м. август и по Коледа ги няма тук. Тогава останалите се разхождаме и шофираме свободно.
Хубаво е Витошка да си остане пешеходна. Колкото до проблемните 32-метра за автора - в Лондон има далеч по-тесни пешеходни улички, които са уютни и приятни.
браво на автора, хубави неща е чел, ... ама не ги е дочел! от там насетне почва едно разтягане на локуми, в което се опитва да ни убеди как той е единственият умен, а ние всички ядем доматите с колците и вадим картофите с динамит.
да, вярно е прочел, че в римските военни лагери и селища Cardo Maximus е главната улица, а Decumanus Maximus е второстепенна. да, вярно се е досетил, че планината Витоша има някакво географско значение, затваряйки града от юг.
ама да беше дочел или да се беше досетил, че когато географските особености определят друго, Decumanus става главна, а Cardo отстъпва на второ място. точно това е причината основна търговска артерия в следосвобожденска София да е ... ул.Търговска (сегашен бул.Дондуков), а основни пешеходни зони да са Царя (бул.Руски) и Граф Игнатиев.
бившият форум е около църквата Св.Неделя и неслучайно през соца пак там бяха построени ЦУМ, Партийният дом и хотел Балкан. въпреки слабите прилики със завършека на улицата в обществено пространство, нито градинката около НДК се превърна в нов форум, нито входът на Южния парк е. тука авторовата теза окончателно издиша.
непригодността на 32-метрова улица за пешеходна зона е или откровена лъжа, или незнание. ако изобщо е специализирал "Градска морфология" (виж забележката в края), то е редно да знае за Lijnbaan в Ротердам (по-широка от Витошка), Strøget в Копенхаген и Grote Markt в Брюксел.
също толкова откровена лъжа или признак на въпиющо незнание е твърдението "Паралелните улици не са способни да поемат тази функция поради ограничените си габарити." съседният успореден на Витошка бул. Христо Ботев е СЪЩО толкова широк, също има трамвайни линии в средата и също е с широки тротоари, т.е. има съвсем същата пропускна способност.
живеейки в конгломерата САЩ+Канада, авторът явно не разбира европейската градска култура и мери всички с аршина Ford F-150. европейците не ходят до кварталния магазин с кола, обичат да се разхождат пеша и европейските градове съвсем естествено имат големи пешеходни зони. автоматичното пренасяне на канадски неуспешен опит без съобразяване с европейските културни особености е поредната проява на ограничен мироглед. да не говорим, че авторът е редно да се запознае с предизборната програма на Rob Ford, кандидат за кмет на Торонто. в нея той проповядва "еретичната" идея да се затворят за автомобили някои централни улици и да са достъпни само с градски автобусен транспорт.
цитирането на "Париж, Виена, Брюксел, Прага и пр." като примери за автомобилен трафик е лицемерие. Виена има цял пешеходен център около Щефансдом и авторът е хубаво да се разходи по Кертнерщрасе до Операта. Брюксел вече го споменах с Гроте Маркт и пешеходната зона около него. старият център на Прага има огромна пешеходна зона, включваща Староместке наместие и улици като Целетна, Тинска, Мелантричова. от изброените само Париж не го познавам лично, но в интернет е лесно да се намерят описания на много пешеходни зони, вкл. и на идеите да се затваря брегът на Сена.
Забележка: в карето е посочено, че авторът е завършил със СПЕЦИАЛНОСТ "Типоморфологичен анализ на градската структура". това е пълна безсмислица, защото дисциплината се казва "Градска морфология" и анализът е само метод в нея. най-вероятно това е заглавие на научния труд, защитен от автора, а редакторите и коректорите са оплескали термините поради пълната си липса на хаберие.
партия ГРОБ - Граждани за Разсипване и Обиране на България. да ни е честит цар Боко Първи, цар на всички български тиквеници и на чичковите червенотиквеничета.
Авторът е на мнение, че Витошка някакси по природа е предначертана да бъде улица за трафик. Но това означава да се вкара още движение в чистия център на града и да се устрои едно още по-чудовищно от обичайните задръстване. Правилното е точно обратното - да се увеличи пшеходната зона и да обхване Руски до Ракосвки или парламента.
В кои населени места движението минава през центъра? В селата!
Когато обаче един град мине половин милион, той е принуден да освободи центъра от движение. Тогава прави транзитни или скоростни пръстени, с които транспортът заобикаля центъра.
Товае част от израстването и узряването на един град.
Авторът си представя бъдещето на София като малък провинциален град, какъвто е бил обликът й преди 60-70 години.
Мисля, че би трябвало да се запознае с една по-съвременна урбанистика, която доста встрани от историческата типологизация на градовете.
"Друг е въпросът, че едва ли има интелигентен човек, който би си помислил, че може да направи пешеходни улици "Шан-з-Елизе" в Париж, "Пето авеню" и "Бродуей" в Ню Йорк, "Оксфорд стрийт" в Лондон или "Виа Торино" в Милано."
Новите молове са много по-удобно и приятно място за пазаруване от бул. Витоша, ЦУМ и НДК. Това променя потока от клиенти. Базарите на НДК вече са или затворени, или пред затваряне, а собственикът на ЦУМ сякаш иска да го пробута за музей.
От друга страна в центъра работещите са все по-малко, заради синята зона и новите офис сгради в покрайнините. Бул. Витоша става все по-маловажен и все по-маловажен и в един момент може да се окаже по-полезен като шосе, отколкото като стъргало. Моментът може да е настъпил вече.
И още една малка подробност - от изброените познавам само Оксфорд стрийт - там и двата тротоара са по-широки от пътното платно, а не като на бул.Витоша - по 2-3 метра широки.
Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
Ало, Дневник, като уреждате познати със статии, поне не се излагайте. Четивото е много елементарно. А такава специалност: "Типоморфологичен анализ на градската структура" не може да съществува. Да не би темата на доклада за госпожата, който препечатвате, да е такава? Така по-може.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.ОK
kilgore
Рейтинг: 460 Весело"Без съмнение бул. "Витоша" е най-оживената, най-колоритната, най-изисканата и безброй още "най-" улица на София, а защо не и на България. Тя е първа любов на всеки софиянец, мечта за хората извън столицата и атракция за чужденците."
'It's not wise to violate rules until you know how to observe them' - T.S. Eliot, interview with The Paris Review (Issue 21, 1959)И нататък мисля да не чета...
maya2
Рейтинг: 541 Неутрално"Голямата му ширина - близо 32 м., не може да предостави тъй необходимото за всяка пешеходна улица чувство за уют, спокойствие и защита и е в противоречие с примерите от световната практика като пешеходните улици на Париж, Виена, Брюксел, Прага и пр."
и не е само ширината. има улици и площади, на които като им вземете транспорта, просто губят част от атмосферата си, какъвто е случая с витошка.
****
Този коментар беше изтрит в 18:42 на 09/09/2010 от неговия автор.
4i4olin
Рейтинг: 488 НеутралноБлагодаря за историческото ограмотяване /позабравено от прогимназията/ относно римската концепция, но в случая се явява като пети крак на баварска маса. В най-голямата си част селищата не са се ръководили от това схващане, а от особености на релефа /река, долина/ и традиция. Авторът пропуска да отбележи, че Витошка стана главна улица едва след построяването на НДК, винаги преди това "стъргалото","чарка; или "гизмето" беше по улиците Руски и Раковски - вижте къде са построени и най-забележителните сгради. Паралелно на тях има достатъчно други улици, по които МПС могат да се придивижват, при което да се оформят подходящите пешаходни зони.
****
Този коментар беше изтрит в 12:51 на 26/10/2010 от неговия автор.
****
Този коментар беше изтрит в 12:51 на 26/10/2010 от неговия автор.
the Onion
Рейтинг: 816 ВеселоДо коментар [#1] от "kilgore":
Tu Stultus EsМдаа и аз бях дотам... броеница от клишета май реди този "анализатор"
Хан Крум
Рейтинг: 594 НеутралноАми и в песента така се казва " ... по Царя и по Раковска, даже по Леге...", бул.Витоша си беше обикновена широка улица, с много по-скапани сгради, отколкото двупосочния Патриарх, далеч далеч по-представителен и след сливането си с Толбухин(Васил Левски). Трябвало е да се строи от центъра навън с все по-хубави сгради, както е в Париж, обаче комунистите разрушиха най-красивите сгради в центъра , за да вдигнат трите огромни сталинистки грозници -ЦУМ, Балкан и Партийния дом, а изоставиха напълно кварталите по целите дължини Цар Симеон, Екзарх Йосиф,Кирил и Методий, зад пазара чак до Константин Величков. И днес там е пълна порутина.
този коментар написа безплатно за вас дедо ви Хан КрумРимляни ли? Варвари с цървули, червени ленти и озъбени муцуни нахлуха и съсипаха европейския облик на София отпреди войната.
Jay Gatsby
Рейтинг: 1223 НеутралноТо да беше само това .... г-н Крум.. Отидете погледнете ПЛОВДИВ , Варна , Бургас. Но да не променяме темата. И така жалко че това ми е и част от професионелните ..... хобита вече !
Подобно на толкова много империи, които са съществували по-рано Съветският Съюз в крайна сметка се е взриви отвътре и разцепи на части, ставайки жертва, не толкова на пряко военно поражение, колкото на процеса на дезинтеграция, ускорено от икономически и социални проблеми.Свинчуга
Рейтинг: 1900 НеутралноКоментарът е скрит от модераторите, защото съдържа вулгарни, нецензурни квалификации, лични нападки, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на други коментиращи и лица, цитирани в публикациите. Ако въпреки това желаете да го видите, натиснете тук.
Мечта на всеки провинциалист да се изсере на нея. И доста провинциалисти успяха, защото улицата е пълна с лайна в крайна сметка. Което означава, че далеч не е най-прекрасната улица в България. Просто поредната улица, покрита с лайна. А и от край време само лайна се разхождат по нея.
Norman Granz
Рейтинг: 4448 НеутралноДо коментар [#1] от "kilgore":
НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.Абсолютно съм съгласен. "Витошка" е витрина на пошлостта и чалгата, населявана от силиконови блондинки и стероидни тулупи с "маркови" джапанки и ланци около врата. По "Витошка" всяко нещо се оценява по един единствен показател: щолко струва.
Евдокий
Рейтинг: 9 ВеселоВисокоскоростен тунел за автомобили под нея, три кафета в повече сутрин и гледай какво става...
Мондиана
Рейтинг: 1426 ВеселоДо коментар [#8] от "Хан Крум":
"Римляни ли? Варвари с цървули, червени ленти и озъбени муцуни нахлуха и съсипаха европейския облик на София отпреди войната."
Остроумно и точно казано!
А иначе не разбрах дълбокия смисъл на материала. И освен това напълно одобрявам Витоша да е пешеходна, макар и не според научните дефиниции.
Рашистката федерация е империя на злото
Рейтинг: 1049 НеутралноИма бул. Витоша, но каква е тази Витошка? Витошка звучи малко руско или женско. И на бул. Раковски му викат Раковска. Става въпрос за революционера, патриота Раковски, а не за жена. Бул. Витоша бил мечта на хората от провинцията и туристическа атракция????? Моля? Тази грозна улица да е мечта и атракция? Не, поне засега. Ако се направи 100% пешеходен е стъпка в правилната посока. Въобще първия ринг ако стане пешеходен ще е много добре. Когато метрото мине под бул. Витоша и спрат да минават дрънчащите трамваи, бул. Витоша ще има шанс за нов живот. Засега това е една мръсна, грозна улица, с боклуджийски кофи, на които капаците са отворени и особено лятно време се носи яка воня от кофите(на кофите гордо е изписано името на фирма чистач на София. Нали знаете, мутрите обичат да са в чистотата: справка-кризата в Наполи.) Егати булеварда, егати мечтата!
Тъпата майна
Рейтинг: 1341 НеутралноАко порнографията Витошка може да е "най-елитната улица" в столицата, че дори било и в България, е*ати държавата!
Това мнение е дело на една тъпа майна$
Рейтинг: 8 ВеселоНе е само бул. Витоша на дневен ред, господин авторе. Ако се интресувате от София преди окупацията от комунистите, ще откриете една София напълно непозната за Вас, която е била толкова чиста, че са миели улиците със сапун... А пешаходните
улици са и Царя, и Раковски, и ларгото около банята и Цум. То днес не съществува. А за Средец и Сердика Ви давам оценка 6.
Англичаните казват, че улица се прокарва там където най=много
пешаходци минават...Кои са днес тези софийски улици?
****
Този коментар беше изтрит в 22:16 на 09/09/2010 от неговия автор.
pavlikmorozov
Рейтинг: 8 Неутралноабе каква пешеходна улица е "витошка" - на тротоарите има оградени кефенета, а по платното минават велосипедни алеи и трамваи, така че в крайна сметка зоните само за пешеходци са с обща ширина горе-долу като на 2 тротоара.
вярно, сега не е толкова гъчкана и шумна, както когато беше любимо място за обикаляне и паркиране на мутрите и безделниците, но определено не е и пешеходна зона, където човек може спре да се оглежда за опитващи се да го сгазят.
Салвадор Дали Вали
Рейтинг: 381 НеутралноНе много добре рафинирана статия, която лобитира за магазините по Витошка. Друго си е да минават по 1000 БМВ-та на ден- оборота се вдига.
aliceofoz
Рейтинг: 434 НеутралноВерно е абсурдно първото изречение! Ако Витошка е изискана, начи НДК се родее с Лувъра... Едни "Граф Игнатиев" или "Иван Шишман" имат къде повече атмосфера!
boris_ivanov
Рейтинг: 434 НеутралноИ аз благодаря за историческата справка от римско време, но анализът на сегашното положение е лишен от каквато и да било идея за бъдещето и работи за статуквото -- по-точно статуквото, каквото беше преди сегашното положение -- още един претоварен с коли, вмирисан на газове, хаотичен софийски булевард. Трябва да си сляп, или напълно американизиран, за да не можеш да видиш, че сега "Витошка" е много по-приятна. Дайте идеи за бъдещето, г-н Коцев!
****
Този коментар беше изтрит в 00:12 на 10/09/2010 от неговия автор.
ju.li
Рейтинг: 1010 НеутралноНовите хуни се нанесоха в центъра и Лозенец. Само прочетете имената на новонастанилите се нотариуси, адвокати и разни агенцийки и ще ви лъхне колхозния аромат.
pavlikmorozov
Рейтинг: 8 НеутралноДо коментар [#19] от "sanyo":
и аз веднага си помислих, че автора едва ли се е самосезирал да напише тая статия без някое заинтересовано лице да го е "стимулирало", но като я прочетох не видях нещо, на което да възразя - факт е, че "витошка" не се използва оптимално при сегашния режим, от което се възползват нагли бакшиши, сотаджии и милиционери, които я превръщат в свой паркинг и кратък път. колите могат да минават само напречно, а пешеходците трябва непрекъснато да се оглеждат за трамваи, колела, прелитащи коли с буркани, нарушители и напречния трафик, така че на никой не му е комфортно.
затова трябва да се направи ОЩЕ ЕДНА КРАЧКА - НАПРЕД ИЛИ НАЗАД. съгласен съм с автора, че крачка напред, която би превърнала булеварда в 100% пешеходна зона, без предварително да бъдат създадени алтернативни маршрути за колите и градския транспорт ще превърне софийския център в още по-трудно достъпен, от което никой не печели, освен ако не сме на принципа "не сакам на мене да ми е добре, а на магазинерите по витошка да им е зле".
а и навалицата по булеварда никога няма да се върне на старите нива, защото вече има доста конкуреция на магазините (примерно моловете), а доста офиси се изнасят към бизнес-парковете и новите офисни сгради другаде из града. значи ако тротоарите бъдат почистени от кафенета и надеждно пазени с колчета и паяци от напиращите да паркират коли с фалшиви талони, че возят инвалиди, улицата ще стане по-полезна и за колите, и за пешеходците, а губещи ще са само колоездачите.
pavlikmorozov
Рейтинг: 8 Неутралностатията може да е тежка, и да лъха на поръчково, но това не значи, че не казва някои истини - примерно, че общината и полицията най-после трябва да се научат да планират, регулират и насочват движението и паркирането, а не само напълно да ги пускат или спират.
а ако толкова ненавиждате изедниците от "витошка" и искате да ги видите как страдат си помислете за това, че сега там магазините са в упадък, но скъпчийските кафенета и барове прелели на тротоара и даже на самата улица са във възход, т.е. профила на обслужващия мутри и политици бизнес по булеварда се е променил, но този бизнес не е изчезнал, и няма да изчезне докато има клиенти. мислете за този корен на болестта следващия път като гласувате, вместо да си канализирате фрустрацията върху симптоми.
Dehumanizer
Рейтинг: 968 НеутралноАми прави се една средна алея с два реда дървета както беше бул. Патриарх Евтимий преди да го съсипят и готово.
«Enjoy yourself. It’s later than you think.» - chinese proverbBohrMottelson
Рейтинг: 635 НеутралноНе схванах-каква е връзката между "Витоша" и Пето Авеню?
А колкото до
"Друг е въпросът, че едва ли има интелигентен човек, който би си помислил, че може да направи пешеходни улици "Шан-з-Елизе" в Париж, "Пето авеню" и "Бродуей" в Ню Йорк"
Бродуей е пешеходен между 42ра и 47ма улица.
Десен
Рейтинг: 434 НеутралноАвторът е пълен тъпак от класа.
The biggest risk in life is not taking one.Баце, смешен си, ама толкова си смешен та чак се чудя как нбе правя правописни грешки докато се смея легнал по гръб на пода, цвилейки от смях и ритайки във въздуха с крака.
Къде видя на пето авеню трафик бе тъпунгер?
Я си вземи една виза първо и иди поразглеждай и тогава позевай глупости.
На пето авеню има толкова трафик колкото в люлинска квартална улица по втория от три поредни почивни дни в България. И такситата които съставляват 90% от трафика там спират независимо че пресичаш на черевено, а полицая ги гледа строго дали ще ти подсвирнат за да му жулнат глобата.
На него че ти е подсвирквал а не на теб че пресичаш на червено.
Въобще тоя тарафик деот минава през витошка ако го вкараш в пето авеню ще предизвика тотално задръстване.
А паркинга знаеш ли колко е по пето авеню? 50 цента на 12 минути и няма паркоместа. Ама няма хич, никакви. Зарежданията са до 6 часа сутринта.
По шанзелизе е същото.
Па виж неко клипче по ютюбата да го ева поне ако не четеш...
После току виж мое се сетиш че цялото каре между попа, аптека петте кьошет, пл. македония, че и чак до баба неделя е за затваряне за трафик.
Ако още се затрудняваш пиши - ще гледам да помогна с каквото мога.
Федор Езерский
Рейтинг: 894 НеутралноАма много ги разбирате авенютата и стрийтовете
, пък не беше толкова отдавна времето, когато се даваше за пример я новия Арбат, я стария, докато се стигне до Невски проспект :-P
Руританец
Рейтинг: 381 НеутралноКато изключим нелепия увод, много интересна статия! Убеди ме... Ама аз май съм си убеден отдавна. Пешеходните улици на София би трябвало да са другаде - например Шишман, Графа, Цар Освободител.
Съществува обаче и друго, напълно радикално решение, и то би било целият стар център да стане пешеходен.
Наблюдател
Рейтинг: 8 ГневноСофия има ли главен архитект?
ХенриетаСофия има ли кмет?
combainero
Рейтинг: 221 Неутралносамо не рзбрах защо кметството се поддаде на скромния протест за трамвй 7 и не го пуснаха до 5те кьошки????
niakoi_si
Рейтинг: 648 НеутралноМного, ама много тъпа статия. Ей от такива "архитекти" София заприлича на .говно.


Автора явно лобира за магазинчетата по Витошка които сериозно пострадаха последните две години. Само че пропуска едно важно нещо - и да пусне мутресите с джипките - те пак няма да пазаруват от Витошка. Първо защото много от тях също обедняха. Второ за останалите вече има молове
инж. Филип
Рейтинг: 440 НеутралноВсяко село си има история, ама точно на това село е доста прехвалена.
Гледам доста народ се ориентира към летищата днешно време. Пожелавам им успех!kakawida
Рейтинг: 701 НеутралноБезумна статия. Каква теза защищава този "автор"? На някой става ли му ясно??? Или просто е задоволил графоманщината си и претенцията си за начетеност?! И какво означава - не може да бъде пешеходна? Защо целият град София трябва да живее заради автомобилите? Нямало гаражи и зауй всички градинки и детски площади ще се превърнат в паркинги. Нямало къде да се минава и хоп! - всички тротоари се прибавят към платната. Нямало къде да се кара бясно и хайде да превърнем улиците в писти, по които малоумни мотористи и пернишки тунингари да бучат денонощно... А хората?! А децата? А облика на този "град"? Какъв архитект е този "автор", след като елегантно изхвърля фактора "човек" и го е еня за факторите "среда", "комуникация", "трасе" и т.н.?! Докато в тая мила Родина не се почне да се мисли за ФУНКЦИЯТА, подчинена на човека, а не на автомобила, интереса или бизнеса..., то няма как да се получат хубави неща. Вижте туризма - там не се мислеше за хората и техните удобства и какво се получи? Този същият "автор" може би с бичи проекти за хотели по Банско и Слънчев бряг и пак забравя фактора "човек". Докато хората спрат да посещават подобни антихуманни места. Никой не казва, че е лесно да затвориш главна улица и да я направиш пешеходна. Но трябва (според мен) за да се спре с това безумно движение в града. Ако няма улици, хората ще почнат да се движат повече и грозната гледка - тлъсти тинейджъри до гигантските си мама и тати, задъхали се от 8 стъпала и 12 крачки, ще изчезне. Въздухът ще става за дишане. Напрежението ще поспадне. Но трябва да се направят непопулярни "крачки". Всички мързеливи муньовци ще плачкат, че без колите си не могат и ще се борят преди да осъзнаят, че е за добро.
:)zlr
Рейтинг: 430 ГневноТРЯБВА да се взимат дипломите на такива недораслеци!
)
ЕСТЕСТВЕНО, че "Витошка" може да стане пешеходна зона, а ширината и позволява дори малък канал по средата, който да разхлажда и оросява мозъците на подобни "типоморфологисти"
biss Mark
Рейтинг: 1347 НеутралноТъпа статия. Пешеходни зони има в повечето големи евопейски градове, акто и в повечето български.
Crede quod habes, et habes. Sed etiam melior, puto.Никифор
Рейтинг: 434 Любопитно"Без съмнение бул. "Витоша" е най-оживената, най-колоритната, най-изисканата и безброй още "най-" улица на София, а защо не и на България. "... автора дали скоро е минавал оттам???
"Тя е първа любов на всеки софиянец, мечта за хората извън столицата и атракция за чужденците." - за хората извън столицата не знам, но за софиянци не бих казал, че е първа любов... лошо начало за статия
Гогич
Рейтинг: 1223 НеутралноEстествената пешеходна зона на София трябва да е "Цар Освободител", т.е. жълтите павета. Единствено там градът има някакъв съхранен европейски облик.
За съжаление, бе пропусната възможност автомобилният трафик да се вкара под земята още докато се копаеше тунел за метрото. Можеше просто да има още 1 ниво за автомобили. Разбира се, такава инфраструктура е скъпа, но щеше да създаде най-бързия преход поради липса на светофари от "Т.Александров" до "Цариградско шосе". За да се изплати, може да сложат и някаква минимална такса за тунела - примерно 50 стотинки за лек автомобил и 1 лев за бусове. Трафикът по тунела ще бъде достатъчно голям, може и по повече от 10 млн лева да изкарва от такси на година.
ivanbuhov
Рейтинг: 221 ВеселоЗа пешаходна зона в София са най-подходящи улиците със жълтите плочки и "Граф Игнатиев", но преди това всички преки улици трябва да се устроят така, че колите да не ги пресичат на пешаходното ниво, а под него, или въобще да се забрани. Помня "Царя" като "Стъргало" място за вечерна разходка на хората. След нея тази роля беше отредена на "Ракстрит", но и тя закъса... За всяко нешо се иска разум и воля!!! Много здраве и Бог да ни помага!
инж. Филип
Рейтинг: 440 НеутралноКъде е стария град в София?
Гледам доста народ се ориентира към летищата днешно време. Пожелавам им успех!Hristo Genev
Рейтинг: 488 ГневноДо коментар [#31] от "HARI":
Ами как да има - как си го избрахме?
Ами величието на Диков откъде се появи?
Само присъствието на едно обществено обсъждане е достатъчно за да се разбере кой какъв е и колко струва и " гражданското" общество!
Докато не си променим законовата база - избирателен кодекс, "закон за допитване до народа", любимия ЗУТ все така ще сикоментираме!
Благодаря на автора за конкретните препратки, друг е въпросът до колко са уместни. Истината е проста -
В СОФИЯ ПЕшЕХОДНИ ЗОНИ НЯМА !!!
В истинския смисъл на думата "пешеходна зона".
Няма ида има докато този град не започне да се управлява и да се контролира управлението му от гражданите.
Малката подробност е, че те, гражданите , трябва да вземат да станат такива!
Bira
Рейтинг: 716 Неутралноако някой наистина иска хубава пешеходна улица в софия, може доста бързо да го направи - достатъчно е да спрат трамваите по графа.
метро от синьото до св. неделя вече има, така че транспортната им функция е напълно излишна.
Читател
Рейтинг: 1341 НеутралноЗа европейска столица като нашата е учудващо, че няма ясно дефинирана пешеходна зона и едва при предишното кметуване бяха направени опити за такава. Разбирам в Америка да е, където движението е подчинено на автомобила, а тук, в малка България... Явно с годините не е мислено по въпроса и натрупванията са довели до днешната картина. Центърът на София интересен, но не до там удобен за пешеходна и спокойна разходка.
wds23355772
Рейтинг: 1120 ЛюбопитноВитошка пешеходна! Никакъв проблем за това! И сега тя напрактика не се използва за транзитно преминаване а само от някой и друг нахалник. Един качествен ремонт и готово!
А сравненията с Пето авеню или Оксфорд Стриит са нелепи. Софийската улица си има съвсем различен чар!
wds23355772
Рейтинг: 1120 ВеселоХех! А трамваите също е добре да се пренасочат по други улици както е в момента. Защото е кофти да се оглеждаш постоянно дали не идва някои иззаттеб
!
Kalin
Рейтинг: 541 НеутралноВсичко, което иска да каже автора е, че е немислимо улицата да остане пешеходна. Одобрявам напълно !
KalinCIA Germany
Рейтинг: 914 Весело"Без съмнение бул. "Витоша" е най-оживената, най-колоритната, най-изисканата и безброй още "най-" улица на София, а защо не и на България. Тя е първа любов на всеки софиянец, мечта за хората извън столицата и атракция за чужденците."
Hope is the first step on the road to disappointment.Хайде сега пак "софеански" изцепки!!!! КОЙ КАЗА, ЧЕ Е БЕЗ СЪМНЕНИЕ?!?!?! КАК ГО ИЗМЕРИХТЕ!!!! ЗАТОВА НИКОГА НЯМА ДА СЕ ОПРАВИТЕ, ЗАЩОТО СИ МИСЛИТЕ, ЧЕ СТЕ МЕРИЛОТО И ЕТАЛОНЪТ. СМЕШНИЦИ!!!
CIA Germany
Рейтинг: 914 Любопитно* Авторът е завършил архитектура в УАСГ в София. Има магистърска степен от университета "Лавал" в Канада със специалност "Типоморфологичен анализ на градската структура" (все още малко известна в България). Участвал е в проучвания на различни селищни структури и има научни публикации в Канада и България. *
Hope is the first step on the road to disappointment.Това не е нужно да го публикувате, защото авторът става още по жалък. Само начинът му на въведение и изказ са достатъчни да стане ясно, че където и да е учил нищо не е научил и разбрал. Тези, които са му дали дипломите не знам как ги е излъгал!!! Както номер 1 вече споделил първите 3 изречения и от там нататък няма смисъл за четене. От игнорантни повърни съм се пренаситил!!!
Георгий
Рейтинг: 381 РазстроеноМного слаб текст, отврат
lim
Рейтинг: 385 НеутралноПак избодохте очите вместо да изпишете вежди! Авторът, без никаква полза отприщи провинциалните комплекси на много сънародници и съграждани, дето уикендите, м. август и по Коледа ги няма тук. Тогава останалите се разхождаме и шофираме свободно.
Dvenatri
Рейтинг: 381 НеутралноИскрено се издразних и отегчих на четвъртия абзац и спрях да чета. Нямам желание да разбера как приключва анализчето
chehov40
Рейтинг: 392 НеутралноХубаво е Витошка да си остане пешеходна. Колкото до проблемните 32-метра за автора - в Лондон има далеч по-тесни пешеходни улички, които са уютни и приятни.
efond
Рейтинг: 434 ГневноАбе някой да вземе да сложи табели как да излизаме от града като сме на летището и към него.
Швейк
Рейтинг: 440 Неутралнобраво на автора, хубави неща е чел, ... ама не ги е дочел! от там насетне почва едно разтягане на локуми, в което се опитва да ни убеди как той е единственият умен, а ние всички ядем доматите с колците и вадим картофите с динамит.
партия ГРОБ - Граждани за Разсипване и Обиране на България. да ни е честит цар Боко Първи, цар на всички български тиквеници и на чичковите червенотиквеничета.да, вярно е прочел, че в римските военни лагери и селища Cardo Maximus е главната улица, а Decumanus Maximus е второстепенна. да, вярно се е досетил, че планината Витоша има някакво географско значение, затваряйки града от юг.
ама да беше дочел или да се беше досетил, че когато географските особености определят друго, Decumanus става главна, а Cardo отстъпва на второ място. точно това е причината основна търговска артерия в следосвобожденска София да е ... ул.Търговска (сегашен бул.Дондуков), а основни пешеходни зони да са Царя (бул.Руски) и Граф Игнатиев.
бившият форум е около църквата Св.Неделя и неслучайно през соца пак там бяха построени ЦУМ, Партийният дом и хотел Балкан. въпреки слабите прилики със завършека на улицата в обществено пространство, нито градинката около НДК се превърна в нов форум, нито входът на Южния парк е. тука авторовата теза окончателно издиша.
непригодността на 32-метрова улица за пешеходна зона е или откровена лъжа, или незнание. ако изобщо е специализирал "Градска морфология" (виж забележката в края), то е редно да знае за Lijnbaan в Ротердам (по-широка от Витошка), Strøget в Копенхаген и Grote Markt в Брюксел.
също толкова откровена лъжа или признак на въпиющо незнание е твърдението "Паралелните улици не са способни да поемат тази функция поради ограничените си габарити." съседният успореден на Витошка бул. Христо Ботев е СЪЩО толкова широк, също има трамвайни линии в средата и също е с широки тротоари, т.е. има съвсем същата пропускна способност.
живеейки в конгломерата САЩ+Канада, авторът явно не разбира европейската градска култура и мери всички с аршина Ford F-150. европейците не ходят до кварталния магазин с кола, обичат да се разхождат пеша и европейските градове съвсем естествено имат големи пешеходни зони. автоматичното пренасяне на канадски неуспешен опит без съобразяване с европейските културни особености е поредната проява на ограничен мироглед. да не говорим, че авторът е редно да се запознае с предизборната програма на Rob Ford, кандидат за кмет на Торонто. в нея той проповядва "еретичната" идея да се затворят за автомобили някои централни улици и да са достъпни само с градски автобусен транспорт.
цитирането на "Париж, Виена, Брюксел, Прага и пр." като примери за автомобилен трафик е лицемерие. Виена има цял пешеходен център около Щефансдом и авторът е хубаво да се разходи по Кертнерщрасе до Операта. Брюксел вече го споменах с Гроте Маркт и пешеходната зона около него. старият център на Прага има огромна пешеходна зона, включваща Староместке наместие и улици като Целетна, Тинска, Мелантричова. от изброените само Париж не го познавам лично, но в интернет е лесно да се намерят описания на много пешеходни зони, вкл. и на идеите да се затваря брегът на Сена.
Забележка: в карето е посочено, че авторът е завършил със СПЕЦИАЛНОСТ "Типоморфологичен анализ на градската структура". това е пълна безсмислица, защото дисциплината се казва "Градска морфология" и анализът е само метод в нея. най-вероятно това е заглавие на научния труд, защитен от автора, а редакторите и коректорите са оплескали термините поради пълната си липса на хаберие.
citizen1
Рейтинг: 8 НеутралноАвторът е на мнение, че Витошка някакси по природа е предначертана да бъде улица за трафик. Но това означава да се вкара още движение в чистия център на града и да се устрои едно още по-чудовищно от обичайните задръстване. Правилното е точно обратното - да се увеличи пшеходната зона и да обхване Руски до Ракосвки или парламента.
В кои населени места движението минава през центъра? В селата!
Когато обаче един град мине половин милион, той е принуден да освободи центъра от движение. Тогава прави транзитни или скоростни пръстени, с които транспортът заобикаля центъра.
Товае част от израстването и узряването на един град.
Авторът си представя бъдещето на София като малък провинциален град, какъвто е бил обликът й преди 60-70 години.
Мисля, че би трябвало да се запознае с една по-съвременна урбанистика, която доста встрани от историческата типологизация на градовете.
Mario Tanev
Рейтинг: 221 Неутрално"Друг е въпросът, че едва ли има интелигентен човек, който би си помислил, че може да направи пешеходни улици "Шан-з-Елизе" в Париж, "Пето авеню" и "Бродуей" в Ню Йорк, "Оксфорд стрийт" в Лондон или "Виа Торино" в Милано."
n_plazas_will_be.php
Авторът не е добре осведомен очевидно. Бродуей отскоро е със 7 изцяло пешеходни пресечки:
http://gothamist.com/2010/02/11/broadway_pedestria
Веселин
Рейтинг: 1341 НеутралноНовите молове са много по-удобно и приятно място за пазаруване от бул. Витоша, ЦУМ и НДК. Това променя потока от клиенти. Базарите на НДК вече са или затворени, или пред затваряне, а собственикът на ЦУМ сякаш иска да го пробута за музей.
От друга страна в центъра работещите са все по-малко, заради синята зона и новите офис сгради в покрайнините. Бул. Витоша става все по-маловажен и все по-маловажен и в един момент може да се окаже по-полезен като шосе, отколкото като стъргало. Моментът може да е настъпил вече.
Athanatos
Рейтинг: 1349 НеутралноДо коментар [#57] от "mariotanev":
Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .И още една малка подробност - от изброените познавам само Оксфорд стрийт - там и двата тротоара са по-широки от пътното платно, а не като на бул.Витоша - по 2-3 метра широки.
potrebitel3
Рейтинг: 221 НеутралноАло, Дневник, като уреждате познати със статии, поне не се излагайте. Четивото е много елементарно. А такава специалност: "Типоморфологичен анализ на градската структура" не може да съществува. Да не би темата на доклада за госпожата, който препечатвате, да е такава? Така по-може.