Редакционен: В очакване на Годо

България започва да изгражда високоскоростни жп линии, по които влаковете ще могат да се движат със 130 - 160 км/ч. Това се разбра при подписването - при втория опит - на договора за рехабилитация на отсечката Пловдив - Бургас с евросредства. Лошо няма - страната се нуждае от модерна инфраструктура, ако иска да печели от превоз на товари през своя територия. Въпросът е доколко ефективно ще се използват новите линии.


Най-големият превозвач все още е БДЖ, а частните му конкуренти масово наемат под наем машини от неговия локомотивен парк, който е остарял и поддържа средна скорост от 60 км/ч. Днес транспортният министър Александър Цветков каза, че подходящи превозни средства за новите линии ще се купуват "на по-късен етап", когато БДЖ ще се стабилизира и излезе на печалба.


Тук е уловката - през последните поне 20 години, когато държавните субсидии за компанията излязоха на светло, разходите на БДЖ винаги са били по-големи от приходите й. В началото социалната политика на евтини пътнически превози се субсидираше не от държавата, а от печелившия (тогава) товарен транспорт.




След това правителствата бяха принудени да плащат за ценовите си отстъпки, но никога реалната им стойност. И компанията продължи да се обезкръвява. В комбинация с неефективно ръководство, страх от кардинални промени и притисната от конкуренцията в товарните превози БДЖ и до днес трупа загуби и затъва.


А вярата, че новият кредит на Световната банка, обвързан с програма за преструктуриране, ще оправи нещата, вече я играхме. Между 1995 и 2002 г. държавната компания получи близо 300 млн. долара от същата финансова институция и отново срещу програма за модернизиране.


Крайният резултат се вижда. Сегашният опит ще завърши по същия начин, ако страхът от радикални промени отново надделее. Както за съжаление се вижда от поредната програма на дружеството, вече определена от експерти като "пълнене на дупки".

Ключови думи към статията:

Коментари (25)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Кирил Кирилов
    Кирил Кирилов
    Рейтинг: 1303 Неутрално

    Когато в България направят влаковете да могат да се движат със 130 - 160 км/ч това ще е минималната скорост на влаковете по света. Това са инвестиции които се правят с поне 40-60 години перспектива. Но какво можеш да очакваш от една държавна крайно корумпирана държавна фирма, освен поредният провал?

    Кирил Кирилов
  2. 2 Профил на 4i4oti
    4i4oti
    Рейтинг: 1271 Неутрално

    Железниците загубиха много клиенти, които предпочетоха автобусите и леките коли. Да се надяваме когато вдигнат скоростта на придвижване да си върнат клиентите, станат печеливши и се подобрят както в цяла Европа!

  3. 3 Профил на ZeroOne
    ZeroOne
    Рейтинг: 627 Неутрално

    Стига сте ни разсмивали.Вижте какво правят в Китай.А влаковете ги правят в Германия.
    http://paper.standartnews.com/archive/2003/12/08/future/s3928_2.htm

    ZeroOne
  4. 4 Профил на Imaginary Friend
    Imaginary Friend
    Рейтинг: 679 Неутрално

    Маглев е технология, която беше стигнала чак до учебника ми по английски в 5 клас (1998 г.) и още е много далеч от масово прилагане. Върни се на земята, ZeroOne.

    Не цъкам плюсове и минуси.
  5. 5 Профил на maya2
    maya2
    Рейтинг: 571 Неутрално

    дори да го оставим на страна това с маглев, факт е, че в западна европа влаковете се движат в определени отсечки с 350 км/ч и това не е новина.

  6. 6 Профил на antropos
    antropos
    Рейтинг: 549 Неутрално

    Скептичен съм - струва ми се , че ще си останем с добрите намерения.И другото което не ми допада, е нашенският маниер да се работи на парче.Добре би било да се изготви цялостна стратегия на жп-транспорта у нас и едва тогава да се говори за "скоростни" отсечки.Да не се окаже в последствие, че залудо са изхарчени едни пари.

    Sic transit..
  7. 7 Профил на nqma zna4ka koi
    nqma zna4ka koi
    Рейтинг: 806 Любопитно

    И аз карам час и половина от Бургас до Сливен примерно, което прави средна скорост от 60км/ч, което не означава, че на магистралата не карам със 130км/ч... За да се повиши средната скорост неминуемо трябва да се подобри инфраструктурата по трасето! За да бъда по конкретен ще кажа, че и бай Иван с ладата вероятно стига от Бургас до Сливен за час и половина! Та ако някой още не е разбрал ще го кажа в прав текст - когато някой журналист започне сам да си изкарва технически изводи, резултата е предизвестен... Може би числата трябва да ги сподели експерт, а не да четем небивалици за потенциални и средни скорости...

  8. 8 Профил на pele
    pele
    Рейтинг: 8 Неутрално

    130 км/ч се води високоскоростен?
    Аз за последно се возих на високоскоростен влак в Шанхай, и там скоростта стигна 431 км/ч (показват скоростта на монитор)...
    И това беше Маглев, #4 Imaginary Friend.

  9. 9 Профил на ppopov_67
    ppopov_67
    Рейтинг: 984 Неутрално

    Реанимиране на динозавъра БДЖ.
    Един от последните екземпляри от времето на развития социализъм.

  10. 10 Профил на epoc
    epoc
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    Откога скоростта на влаковете е проблем? Аз конкретно не искам да се возя на вагони, които смърдят на кенеф, нямат парно през зимата (скоро по телевизията показваха вагон с навят сняг вътре) и климатик през лятото, а и прозорците не им се отварят. Като бонус може да няма осветление На всичко отгоре билети за двама души струват колкото да изминеш същото разстояние с кола. Е, ако някога сте се возили във влак извън милата ни родина, знаете каква е разликата. И кво? Ще развиваме високи скорости, че да осмърдим пейзажа по-бързо ли?

    Икономедия се превърна в трибуна на тролове ЗА и ПРОТИВ правителството. Очевидно е, че няма какво да се говори или коментира с такива драскачи....
  11. 11 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 755 Неутрално

    До коментар [#9] от "ppopov_67":Не желанието да реанимират БДЖ ги води,а желанието за бърза печалба/кражба от средствата.Едни 300 милиона са усвоени без ефект за обществото и се иска още толкова .Та пак да се усвоят .От хората на новата власт ,разбира се.То затова и сега все "грандиозни "строежи се правят.Ако са много и малки парите ще попаднат в много ръце и комисионните ще са на много малки порции в много ръце.Философията на тия е ясна.Ама тъй като е такава, едва ли "единството" им ще продължи дълго.Мнозина са там не за някаква идея,а за комисионните.

  12. 12 Профил на bobhunter
    bobhunter
    Рейтинг: 705 Неутрално

    Това, което видях по пътищата на Европа през миналата година са свръхнатоварени магистрали от пътуващи почти в колона огромни ТИР- ове и пустеещи многоперонни ж.п. гари. Може би в бъдеще ще има ренесанс на ж.п. транспорта, но сега едва ли си струва да се инвестира в тази област.

  13. 13 Профил на Yankee
    Yankee
    Рейтинг: 796 Неутрално

    И мъдо да чакате с тия ченгета навсякъде оправия нума да има====

  14. 14 Профил на politika
    politika
    Рейтинг: 515 Неутрално

    Защо 130 км/ч ,не може ли да се мисли за 260км/ч,поне за един участък София-Пловдив,после и Варна ,Бъргас

  15. 15 Профил на Perfanov
    Perfanov
    Рейтинг: 571 Неутрално

    До коментар [#8] от "pele":

    На какво разстояние пътува и колко отдалечени са спирките?
    Моето мнение (без стабилно покритие) подсказва, че маглев с такава скорост не може да захранва в България повече от 3 спирки общо.

    За да е печеливш такъв високотехнологичен влак, би трябвало да го свържем със столици на съседни държави..

    .
  16. 16 Профил на BIG AL
    BIG AL
    Рейтинг: 1416 Весело

    Какво стана със старите , скапани , строшени вагони , които Моловчето / копелето на Първа частна банка / достави - на министъра на "тройната" ??
    Къде и кога е делото ?? КОЛКО десетки милион изпапаха и ТАМ , другарите ???

    BIG AL
  17. 17 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 3386 Неутрално

    Между желанието и възможностите има голяма разлика. В България железниците трудно могат да развиват високи скорости. Дори мисля, че и многото пари вложени с разум не биха свършили работа. Просто релефа не позволява.
    Да ако се построят мостове и тунели става. Но това ще е далече във времето. Така че за високоскорстна (конкурентна на смолетите) железница засега не може да се говори. Вероятно като част от международен проект, но такива освен предложението от Китай засега не се задава. Затова нека сме реалисти 160 км/ч би било добре. Остава автобусите да бъдат принудени да спазват ограниченията и нещата ще са по-добри

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  18. 18 Профил на kasabira
    kasabira
    Рейтинг: 402 Весело

    До коментар [#2] от "4i4oti":

    Какво казваха старите хора " Блажени са верующите и тяхно е царството небесно ! "
    Та какво казваш- да си зарежа колата, за да бухам със скорост 160 км./ч , а след това да ползвам грАдския транспорт , в която и да било точка на България и да се съобразявам с разписанията на БДЖ?!... че и една цигара да не мога да запаля по пътя ?!...


    "Слепият" умствено никога няма да " прогледне" ...

    "Въобще не ми пука какво са писали за мен, стига да не е истина."
  19. 19 Профил на асен георгиев
    асен георгиев
    Рейтинг: 996 Весело

    поредните герберски фантасмагории - ще гепят половината пари, защото бедежето го източват откакто се помня (дори един юнак релсите беше гепил) и после пак ще искат от държавата, за да "работят" - като са неренталбилни - да фалират!

  20. 20 Профил на nqma zna4ka koi
    nqma zna4ka koi
    Рейтинг: 806 Весело

    До коментар [#18] от "kasabira":

    Съдейки по твоето изказване и пълните междуградски автобуси има доста "слепи"... Все пак не може всички да сме ултрапрозорливи, трябва да има и заблудени нали?!?

  21. 21 Профил на gwendolin
    gwendolin
    Рейтинг: 684 Неутрално

    До 14
    Не съм специалистка, но имам малко информация. Френският скоростен влак е поставил рекорд от 574.8км/ч. http://www.youtube.com/watch?v=8skXT5NQzCg
    Но това се случва в специални участъци, влакът не заобикаля хълмовете, а линиите минават над тях, самите те са монтирани на гумени тампони за да се намалят вибрациите.
    Средната скорост е около 280 км, но има и не малки участъци, в които влаковете се движат с около 130км.
    Всъщност представи си, че се качваш във влака в 6:00 в София, и си в Пловдив в 9:00ч.
    За това можем само да мечтаем.
    Забрави за скоростен влак между Варна и Бургас. Там е необходим тунел в планината, и то много дълъг.

  22. 22 Профил на gwendolin
    gwendolin
    Рейтинг: 684 Неутрално

    До 21
    Грешка, вместо Пловдив имах предвид Бургас

  23. 23 Профил на kratun
    kratun
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Ще е хубаво да се помисли и за достъп до интернет, при ползването на транспортните услуги на БДЖ..

  24. 24 Профил на geny77
    geny77
    Рейтинг: 515 Весело

    "... Остава автобусите да бъдат принудени да спазват ограниченията... "



    ГЕРБЕРСКА РАБОТА !
    Дай да убием бизнеса на един, за да уредим бизнеса на друг !...
    Вярно, че от автобусите герберите не могат да крадат, а от БДЖ-то - с пълни шепи !...

    Ало-о-о , милиционерите ,
    Ние не ядем доматите с колците !!!
    На наш гръб пак си правите личните бизнес планове ...

    http://i1121.photobucket.com/albums/l516/poprangelov/66.jpg
  25. 25 Профил на 4i4oti
    4i4oti
    Рейтинг: 1271 Неутрално

    До коментар [#18] от "kasabira":

    За всеки влак има пътници. Аз пътувам често с влак, вместо с кола, разхождам се, чета, пия, спя. Европа не се е отказала от влаковете, а ги развива за разлика от нас. Може би, ако Китай пусне скоростни влакове по Пътя а коприната ще се сетим за предимствата им.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK