Гаранция 100% : Мерките за горивата ще ни излязат солено

Липса на управленска воля, популистки ход или нечиста сделка е сключването на меморандума между правителството и "Лукойл"? Това са част от въпросителните, които постави тази безпрецедентна мярка. За цените на горивата тече оживена дискусия, включиха се широк кръг  заинтересувани лица и групи, цитиращи различни числа и източници за цените.


В това има логика предвид чувствителността на темата както за потребители, производители, търговци, така и за правителството. И то, изправено за пореден път пред общественото негодувание, избра


пътя на популизма, вместо да опитва да решава конструктивно




икономическите проблеми. Изказването на премиера, че нищо не може да се направи, наля още повече масло в огъня. Логично, промяната на курса не закъсня.


В крайна сметка намесата на държавата ще понижи цените на горивата с 14 стотинки за литър – това е посланието от договорката за сключване на меморандум с "Лукойл". Все още детайлите не са официално оповестени, но от всичко изговорено се разбра, че част от сделката е премахването на биокомпонента от дизеловото гориво и промяна в задължителните запаси на фирмите.


В замяна на това "Лукойл" ще замрази цените си (на дребно) за месец - с надежда примерът да бъде последван и от другите пазарни участници. И така, крехкото спокойствие е постигнато. Какво следва нататък?


Държавата спестява на широката публика действителните ефекти от подобни административни регулации, които ще имат крайно негативно влияние за всички потребители. И двата лоста (биодизел и резерви) са свързани с поети ангажименти на България като член на ЕС и са регламентирани в договори и директиви. Премахването на биокомпонента е


точно обратното на европейската политика


България вече е поела ангажимент да достигне определени цели за използването му до 2020 г. Това е заложено и в голяма част от националното законодателство - енергийна стратегия, закон за ВЕИ, Национална програма за реформи. Сегашното премахване ще трябва да се навакса в следващи периоди заедно с първоначално предвидени стъпки на увеличение на биочастта.


Ако сега цените се понижат с 6 ст. на литър, то впоследствие трябва да очакваме още по-голямо увеличение (Според действащия Закон за възобновяемите и алтернативните енергийни източници от 1 март 2011 г. съдържанието на биодизел трябва да е минимум 4%, а на биоетанол минимум 2%.


Съгласно новия закон за енергията от възобновяеми източници, който се обсъжда в икономическата комисия на парламента, се въвежда график за поетапно повишение. Крайната цел е 10% за биоетанол и 7% за биодизел до 2020 г.) А колкото повече се отлага това увеличение, толкова по-шоково ще бъде.
Намалението на задължителните резерви също ще има своя


негативен ефект за всички потребители в средносрочен план


Логиката на предложението е, че поддържането на запасите за по-кратък срок трябва да намали разходите за производителите и вносителите, което би трябвало да се отрази в понижение на крайната цена. Аналогично на биодизела и тук България има поети ангажименти към ЕС, но разликата е в значително кратките срокове за достигане на нивата.


Според Договора за присъединяване и директива 2006/67/ЕО всички държави членки следва да поддържат запаси от поне 90 дни от среднодневната вътрешна консумация за предходната година. България е една от страните с преходен период, според който тази цел трябва да се постигне до края на 2012 г.


Според графика до края на 2011 г. резервите трябва да стигат за 80 дни. Държавният резерв поддържа за 30 дни, останалото – производители и вносители. Директивата дава право да се приспаднат до 25% от 90-дневното задължение, ако държавите имат собствен добив на петрол. Това обаче е неприложимо за България, тъй като този добив е под половин процент от брутното потребление (0.4% за 2009 г.).


Към края на 2010 г. България е една от държавите в ЕС с относително най-ниски задължителни запаси – към края на декември са 67.4 дни потребление на база 2009 г. - и следва да изпълни поетия си ангажимент до края на следващата година. Точно обратното ще се случи с предложените промени. И ако това е мярка за понижаване на цената, то


истинската "цена" ще бъде платена още през следващата година


при задължителното повишаване на запасите. Нещо повече, от началото на 2013 г. действието на въпросната директива ще се замени с нова - 2009/119/ЕО, според която резервите ще се изчисляват по съвсем различна методика. Засега липсват данни с колко и в каква посока ще се измени задължението на България, ясно е само, че в преговорния процес  страната е изразила позиция, че новата методология поставя твърде амбициозни цели и висока цена. Освен това според тази директива държавите  ще могат да използват запасите си само при особено извънредни ситуации или кризи от местен характер.


Засега не е ясно как ЕК ще реагира на обявените от правителството мерки, особено в частта за резервите.  С тяхното прилагане България ще влезе в противоречие с договорените условия, което може да бъде последвано от санкции. Погледнато чисто икономически, мерките повишават риска за всички потребители в България, тъй като наваксването на предвидените отстъпки в тях ще се прави във времена на още по-сериозен външен ценови натиск.


Авторът е от екипа на Института за пазарна икономика.
Статията е от седмичния бюлетин на ИПИ "Преглед на стопанската политика"
http://ime.bg/bg/pr_bg/


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
Коментари (5)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на radoslavdj
    radoslavdj
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Единственото изход, за който се сещам е да проверяват фирмите за картелни споразумения и да стимулират диверсификацията на доставките. Трябва да се улесни вносът на гориво. В противен случай Лукойл диктува цените, а мерките, които предприема правителството са прекалено краткосрочни. Още повече, че кризата в арабските страни няма да се разреши скоро, а може и да се задълбочи (примери: Либия, Йемен, Бахрейн и т.н.), което най-вероятно ще е последвано от ново поскъпване.

  2. 2 Профил на radoslavdj
    radoslavdj
    Рейтинг: 466 Неутрално
  3. 3 Профил на ь
    ь
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    До коментар [#1] от "radoslavdj":Диверсификаци, толкова актуална в последно време дума Оказа се, че държавата се е "погрижила" добре за това, ако някой реши да внесе по-евтино гориво, то то да бъде така оскъпено от безумни изисквания, че да стане по-скъпо, от горивото предлагано от монополиста Лукойл! Същия този монополист, в лицето на Валентин Златев, чистосърдечно си призна, че работят нерентабилно, с високи производствени разходи и вместо да са фалирали до сега, както би се случило в една нормална цивилизована държава, те се радват на видим финансов просперитет, което доказва безспорно, че наистина са монополист

    Простотията ходи по хората! Затова обичам животните! Цъкам само "+" ... но не на всички :)
  4. 4 Профил на cacho
    cacho
    Рейтинг: 237 Неутрално

    Ма,чàкайте бе!
    Кво очквате от Боко Тиквеника?
    Популизъм на 100%
    Що не вземе да си оправи пешеходните пътеки по Софията?! До кат беше кмет се оправдаваше със Станишев, са и кмета (кметицата) е негова, пак Станишев е виновен. Ма не е и той, Костов е )))))) или не, хан Аспарух ...
    Дебили!

  5. 5 Профил на sir__lanselot
    sir__lanselot
    Рейтинг: 466 Весело

    До коментар [#4] от "cacho":

    ГЕРБ е боклукчииско сметище от лъжци , мошеници , трафиканти, кариеристи и чалгаджии.
    http://www.glasove.com/article-12235.php , http://www.besove.com/новини/24616/Разседващи-журналисти-изпратиа-сигнали-за-корупция
    ТРЕТО/ПЕТОРАЗРЯДНАТАноменлатура която в един момент изпадна в гигантомания

    http://www.glasove.com/article-12234.php

    http://www.glasove.com/Scandal/
    ДЕБИЛИ !...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK