Столичната община и общественият ред: неадекватност и двойни стандарти

Столичната община и общественият ред: неадекватност и двойни стандарти

© Иван Кутузов



Докато прокуратурата търси "неизвестния извършител" на нападението срещу софийската джамия на 20 май и отказва да сезира съда за противоконституционността на "Атака" - явно още не са събрани "достатъчно данни", Столичната община проявява забележителна инициативност.


След, меко казано, неадекватното си поведение преди две седмици и отказа си да поеме отговорност за разрешаването на неофашистка демонстрация до "Баня башъ" в момента на петъчна молитва кметицата Фандъкова ще поиска да бъде намален звукът на високоговорителите на джамията.


Според нея това е начинът да бъде намалено "напрежението в района". Съвсем логично злосторниците отново остават ненаказани. Някой в България очаквал ли е друг развой? Деветдесет и девет процента от коментарите по интернет форумите са категорични, че "воят" на ходжата (всъщност на мюезина, но това няма особено значение в случая), както и "дупенето" по тротоарите трябва да се забрани.




И дори анализатори, остро осъдили агресията на "Атака", отбелязаха, че "законността" изисквала минаретата да замлъкнат, в случай че смущават живеещите наоколо, а молитвените килимчета да изчезнат от тротоара, ако пречат на движението на минувачите. На мен обаче тази внезапна загриженост за обществения ред ми се струва очеваден пример за двоен стандарт.


Първо, на фона на случилото се на 20 май и при липсата на действителни санкции спрямо "Атака" искането на Столичната община (второ поред след едно през 2006 г. от името на бившия кмет и сегашен премиер) е лош знак. Лош по отношение на религиозните малцинства и, по-общо, във връзка със


състоянието на демократичната култура в България


Наистина става дума за сложен проблем, ала неговото решаване става не със закон, а с диалог. Възможно е въпреки силния автомобилен трафик и трясъка на старите софийски трамваи повикът за молитва (езан) да пречи на немюсюлманите, живеещи наоколо (макар и да не разбрахме колцина са те...).


Но последователите на религии, различни от православната, и атеистите могат да протестират по същия начин срещу камбаните на "Св. Александър Невски" например: техният тътен със сигурност се чува на доста по-голяма територия. И защо не, ако твърдим, че в България религиозните институции са отделени от държавата: православието не е официална и задължителна религия все пак или греша?


Може би точно в този случай българите християни (или идентифициращите се като такива) трябва най-после да проявят така наречената си "традиционна" толерантност, превъзнасяна и тези дни в кухи политически речи? В квартал "Бейолу" в центъра на Истанбул десетки хиляди мюсюлмани се будят в неделя не само от езана, но и от звъна на камбаните на множеството гръцки и други църкви.


Софийската община не може да се похвали с успехите на истанбулската (състояние на улици, осветление, поддръжка на паркове и градини), но явно счита, че като поначало "европейска" трябва да наложи ограничения над единствения останал в този град мюсюлмански храм.


Второ, стриктността в изискванията по отношение на шума и пространството около "Баня башъ" е в


крещящ контраст с обичайното нехайство на Столичната община


на нейния инспекторат, а и на МВР в случаите на всекидневните нарушения, с които сме вече свикнали. Изведнъж се оказва проблем временното поставяне на килими пред джамията, а не повсеместно паркиралите върху пешеходни пространства коли.


Оказва се, че десетина мюсюлмани са голямата пречка пред пешеходците в София, а не разбитите, непроходими и достойни за държава от третия свят тротоари. Не са проблем и лъжливите обещания за обществени паркинги, давани вече над десетилетие от столичните управи.


Още по-абсурдна е обаче претенцията към "завишените" от високоговорителите на "Баня башъ" нива на шум. По отношение на шумовия си фон София е интересен град, спор няма. От няколко години насам градините на повечето заведения затварят към 22-23 ч., за да не смущават нощната тишина. В резултат на абсурдни наредби градският център беше лишен от малкото места, които приближаваха София до нощния живот на европейска столица.


Строгите разпоредби обаче не важат за неизчезващата категория на "правоимащите" - на първо място, за представителите на държавата. Скандален пример е стопанисваната от Министерството на отбраната резиденция "Лозенец", чийто двор, по принцип затворен за "простосмъртни" граждани, приютява от около десет години шумни частни среднощни партита, които тероризират с гръмки тонколони цял столичен квартал.


За тях ограниченията след 23 ч. не са в сила, няма особено значение и кой ден от седмицата е. На множеството оплаквания на граждани дежурните от Четвърто РПУ отговарят, че става дума за "имот", в който не могат да влязат.


Това се доказа миналата година, когато полицаи бяха буквално върнати от охраната на резиденцията: банкерката Петя Славова женеше там дъщеря си. Нито децибелите на празненството, нито потокът оплаквания имаше значение: бракът беше благословен тъкмо от кметицата Йорданка Фандъкова. Това лято паркът на резиденция "Лозенец" със сигурност очаква нов натоварен календар и едва ли


бруталното нарушаване на обществения ред от самата държава


ще се прекрати.


Нека не се лъжем, че в случая с джамията проблемът е в шумовия фон и обществения ред. В нашето "общество" правилата важат само за някои и "върховенството на закона" се употребява за разчистване на сметки с по-слабите. Изглежда обаче това на нас ни харесва. Нищо не е в състояние да мобилизира българите по-ефикасно от идеята да се натикат в ъгъла "небългарите".


Правоимащите българи могат да издевателстват над сънародниците си по всякакви начини: това на последните не прави чак такова впечатление. Утре те пак ще имат утешението да повикат срещу исляма, Турция, турците. Докато усмихнатото лице на статуквото ще замазва собствената си отговорност, обяснявайки колко сме толерантни към другите и призовавайки тези други все пак да спазват законите.


*Авторът е изследовател от Ecole Française d’Athènes


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK