Малкият и средният бизнес се очертават като основна жертва на икономическата политика на ГЕРБ, доколкото не минава и седмица без някой бранш да не надигне глас с притеснения в тази посока.
В една от ярките илюстрации се превърна едногодишната епопея с опитите на управляващите да прокарат каквито и да било промени, но да оставят на пазара на пътническите превози само няколко големи играча.
Миналата година лансираните прозрачно лобистки промени в закона за превозите все пак не издържаха продължителната позиционна война между управляващото мнозинство и организацията на заплашените от закриване десетки фирми. Но катастрофата на магистрала "Тракия" преди дни, при която загинаха осем души, послужи за старт на нов поход - не за очакваното затягане на контрола върху безопасността на превозните средства, а отново за пресяване на пазара.
Вътрешният министър Цветанов, който в четвъртък беше основен говорител на кръгла маса за набелязване на мерки за подобряване на безопасността на превозите, предложи като изходна позиция за тях невероятното твърдение, че сега "всяко физическо лице може да си купи автобус и да започне да вози пътници".
И още - че "няма как да гарантираме необходимия технически контрол и да се спазват изискванията на контрола за всяко превозно средство" при 3000 превозвача. Следователно превозваческите компании ще се прелицензират, което в контекста на недоволството от броя им означава, че ще сведат до "колкото трябва".
Разбира се, на министъра не му е бил зададен простичкият въпрос: броят на автобусите ли му пречи да гарантира необходимия технически контрол или броят на превозвачите. Защото, ако за извършването на тази дейност в страната пазарът изисква Х превозни средства, на него би трябвало да му е все едно те собственост на 30 или 3000 фирми са. Защото - елементарно Уотсън! - автобусите, а не собствениците им подлежат на контрол за техническа безопасност.
Изпълнителната власт дори не крие, че не желае да изпълнява функциите си да упражнява контрол, но не желае да спести и парите на данъкоплатците за издръжката на гвардията в ДАИ и КАТ.
В добавка - докато премиерът повтаря пред камерите дежурния лозунг "Тези пътища, които строим, дават възможност да пътувате, да идват инвеститори, да идват туристи", мнозинството на ГЕРБ в парламента прие промени в условията за кредита от Световната банка за пътища, с които планираните 450 км шосета бяха намалени на 300 км, а парите за консултантски услуги бяха увеличени четири пъти.
Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.