Свръхпроизводство на зубрачи

Свръхпроизводство на зубрачи

© Иван Кутузов



Древните египтяни считали, че "детето носи ухото на гърба си и трябва да го удариш, за да те чуе", както и че трябва да бъде дресирано да учи "както се учи маймуната да танцува".


В Древна Индия гуруто учел ученика си "да обуздае чувствата си и да изпълни аскетичен подвиг".
В държавните училища на Спарта децата се формирали като силни характери, като се обличали леко, къпели се всеки ден със студена вода, хранели се ограничено и спели на открито.


Сократ обърнал посоката на педагогиката, като заявил "Аз знам, че нищо не знам" и "Познай себе си" и въвел логиката като задължителен елемент на учението.




Идеалистът Платон бил категоричен, че в училище не трябва да се преподава с принуда, а в хода на играта, както и да се забележи за какво знание всяко дете има природна дарба.


Ученикът му Аристотел прокламирал да се предават полезни неща с цел да се развиват добродетели и освен това


изкарал учениците си на разходка извън мрачната класна стая


и така беседвал с тях.


Квинтилиан заложил на качествата на учителя (особено красноречие и морал) като определящи за успеха на учениците му. Според него обучението трябвало да е забавно и да носи радост.


Средновековието докарало схоластиката, която наложила абстракцията и пренебрегването на опита като източник на познанието и така дисциплинирала умовете на децата в подчинение на християнската религия.


Ренесансът връхлетял с хуманизма си и възкресил древната идея за хармонично развитие на детето, доминирана от физическото възпитание и изкуствата. Строгата дисциплина била изместена от развиването на ума, а преклонението пред авторитетите – от формирането на способност за самостоятелни разсъждения.


Монтен се вкопчил в тази идея и не спрял да настоява, че учебният процес трябва да развива ума, а не паметта, а знанията трябва да направят ученика не учен, а умен. Като основен педагогически метод французинът посочил събуждането на любопитство у детето и


насърчаването само да търси решения на проблемите


а не да се прекланя пред авторитета на учителя и на класиците.


Еразъм Ротердамски подхванал тези идеи и осмял с острото си перо безсмисления метод на обучение чрез формализъм и нечовешка дисциплина. Той критикувал педантичното граматическо обучение, превърнато в самоцел, както и зазубрянето на чужди мисли вместо формирането на свои.


В годините на Реформацията Мартин Лутер призовал основните възпитателни средства да бъдат добрите думи, похвалите и поощренията и отрекъл усвояването на книжни знания. Според него образованието трябвало да е естествено и изцяло в услуга на практиката.


Рационализмът обвързал теоретичното с практическото обучение и поставил обучението на добри педагози като първо условие за успеха на учениците. Преподаването било въздигнато в изкуство, а демократичността - в основен принцип.


Учебното съдържание било реформирано, задължителните качества на учителите били авторитет, прилежание, професионална вярност, постоянство и веселост. Семейното възпитание било поставено под лупа, като родителите трябвало да се стремят да не развалят доброто, което децата са научили в училище.


Просвещението заложило на игровия метод в обучението и поставило акцент на гимнастиката и професионалната подготовка на базата на науката. За тогавашните мислители образованието било основен път за преодоляването на нищетата. Песталоци предложил нагледността в обучението, германските му колеги


критикували шаблоните и учебното съдържание


което е чуждо на живота. От учителите по това време се изисквали стабилни знания и добър характер.
В училището в Ясна поляна Лев Толстой въстанал срещу абстрактната педагогика и експериментирал със "свободно възпитание" – защитавал правото на детето да бъде уважавано и обичано от своите възпитатели. В добавка въвел целодневното обучение, отхвърлил оценките при контрола на знанията и премахнал изпитите.


Индивидуалната педагогика в началото на ХХ век се опряла на разбирането, че психическите особености на детето са по-важни от обществените интереси.


Днешната ситуация в образованието до голяма степен се е повлияла от експерименталната педагогика от края на ХІХ век. На нея дължим специалните училища за надарени и изоставащи ученици, както и стандартизираните тестови проверки на интелигентността.


До средата на ХХ век в Европа и САЩ господствала прагматичната педагогика, чийто идеал е възпитаникът й да умее да действа, да решава проблеми, да поема отговорност, да сътрудничи с хора от различни класи и раси.


Фройд и неговите последователи посочили ролята на педагогическите грешки за травмите на индивидите.


Маркс и Енгелс ратували за доминантно трудово обучение и подчинили образованието на промишленото производство.


Макаренко изобретил ТВУ, което произвежда фотоапарати на печалба, и разкрил опасностите на родителската обич, която, прилагана извън мярка, може да доведе до създаване на диктатори или страхливци.


Казано накратко –


топлата вода в педагогиката вече е открита


независимо че в България тя периодично бива откривана средно на 10 години с неуспешни реформи. Въпреки това на министерството на образованието му отне две години, за да създаде "Концепция за основните принципи и иновативните моменти в проекта на нов закон за предучилищното и училищното образование", преповтаряща  историята на науката. Със същия успех то можеше да обяви за свой манифест един обикновен учебник по педагогика.


Азбучните истини, които съставляват документа (от типа на "Целта на обучението е развитието на автономна личност", "Ролята на учителя - медиатор, улесняващ, подкрепящ, сътрудник, стимулиращ, провокиращ, диалогичен", "Уроците са гъвкави, с разнообразна структура, интерактивни, мотивиращи за участие и работа"), засега се задават на хоризонта само на теория.


Което пак е голям напредък, тъй като зубренето вече се е превърнало в закон в България - единственият, на който иначе недисциплинираното население се подчинява безпрекословно.


Когато в едно общество масово не се дава мигач на пътя, но пък всички без изключение пращат децата си на частни уроци с цел по-лесно заучаване на материала, може да се стигне до големи абсурди. Като например новата инициатива на министерството след 15 септември да обучи 40 000 педагози (горе-долу половината от наличните) да преподават по "нова" методика – да учат децата да мислят, а не да повтарят заучени фрази.


Тази гигантска крачка ще струва 75 млн. лв. от оперативна програма "Човешки ресурси" и явно само недостигът на пари ще лиши другата половина от преподавателите от подобаващо обучение. В добавка министерството обещава, че ще промени държавните образователни изисквания и учебната програма, а веднага след това, но не преди 2013/2014 г. (когато този екип едва ли ще е на власт), ще има и нови учебници.


Когато институцията си признава, че нейните педагози не разбират от педагогика, както и че тепърва трябва да бъдат учени как да стимулират самостоятелното мислене,


става дума или за усвояване на едни пари, или за образователна катастрофа


а най-вероятно и за двете. Първо, защото обучението на един педагог как да учи децата да мислят е трябвало да се състои още на университетската скамейка. Че това не се случва там, отдавна е доказано от методите на преподаване дори в минаващите за най-елитни училища.


Затова, ако иска реална промяна, министерството трябва да насочи усилията си в курсовете по методика на преподаването във висшите учебни заведения, а образователните инспектори да излязат от кабинетите си и да влязат в учебните часове, за да парират порочната практика на "изпяване" на уроците.


Иначе 75-те милиона лесно могат да бъдат усвоени под формата на семинари. Въпросът е ще има ли някакъв ефект за децата. На него повечето учители, които са посещавали обучителни семинари, биха отговорили отрицателно.


Всичко това обяснява защо България се срива с всяко следващо международно оценяване PISA, защо директорите на училища се назначават по партийна линия, защо при тази голяма безработица пазарът на труда се задъхва от недостиг на квалифицирани специалисти, защо в парламента се говори на диалект, защо сме вечно недоволни от тези, които ни управляват.


Връзката между качеството на образованието и стандарта на живот е пряка и решението на тази задача отдавна е открито. Липсва обаче умението да се приложи, може би защото свръхпроизводството на зубрачи вече е взело застрашителни размери.

Ключови думи към статията:

Коментари (126)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Майстор Балкански (00:00–24:00)
    Майстор Балкански (00:00–24:00)
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    Както винаги, чудесна публикация от Светлана Георгиева, всичко е казано точно и ясно, нито една думичкаа в повече или по-малко, елитна журналистика, висок професионализъм...

    "И ний сме европейци, ама не чак дотам..."
  2. 2 Профил на Федор Езерский
    Федор Езерский
    Рейтинг: 914 Любопитно

    А решението какво е? Да се върне соц системата на образованието? Щото тогава рейтинга беше висоооок

  3. 3
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  4. 4 Профил на alexander_1
    alexander_1
    Рейтинг: 8 Весело

    "Приготвени", де... исках да кажа...

    Хммммммммм....

  5. 5 Профил на Миша
    Миша
    Рейтинг: 786 Неутрално

    Малко излишно тежка статия, не всеки ще я прочете цялата. Но показва истински проблеми.
    Има два подхода: запомняне и развитие на творчеството.
    През времето на социализма се котираше запомнянето.
    Англосаксонския метод е творчеството. Всеки метод има добри и слаби страни. Но учещите по англосаксонския метод живеят в по-богати страни.
    Без отричаме веднага нашите традиции, все пак трябва да имаме предвид, че информацията става все повече и повече и децата няма да могат да продължат всичко да запомнят. Трябва и развитие на творчеството.

    Миша
  6. 6 Профил на xrp43572691
    xrp43572691
    Рейтинг: 1235 Весело

    Идеалистът Платон бил категоричен, че в училище не трябва да се преподава с принуда, а в хода на играта, както и да се забележи за какво знание всяко дете има природна дарба.
    Ученикът му Аристотел прокламирал да се предават полезни неща с цел да се развиват добродетели и освен това изкарал учениците си на разходка извън мрачната класна стая и така беседвал с тях.

    В училището в Ясна поляна Лев Толстой въстанал срещу абстрактната педагогика и експериментирал със "свободно възпитание" – защитавал правото на детето да бъде уважавано и обичано от своите възпитатели.

    ==============

    Ех, така е. Само че при Платон и Аристотел не са пращали взели криво-ляво матура средношколци. Аристотел е водел на разходка учениците си, които са били синове на македонски аристократи с бъдещия Александър Велики начело... Толстой пък е добре известен с разминаването си между идеи и проповеди и личен живот, особено в сексуалната част.

    Иначе статията е станала хубава с това изложение на различните преподавателски методи през вековете. Поздравления за автора.

  7. 7 Профил на joseph_stalin
    joseph_stalin
    Рейтинг: 1341 Весело

    Аристотел прокламирал да се предават полезни неща с цел да се развиват добродетели и освен това изкарал учениците си на разходка извън мрачната класна стая

    Вижте сега другари,
    Статията е изпълнена с неудачни примери, затова и съдржанието, не може да бъде, схванато насериозно.
    Какъв Аристотел, какъв Платон, какъв Пернишки университет?
    Днес в цял свят, няма университет, чийто Ректор, да е от техния калибър, макар че в най-престижните университети, с една годишна ректорска заплата, може да бъде купена цяла Атина, барабар с всичките и философи. Както и няма университет, в който да се дипломира по един Леонардо Да Винчи, поне на десет години.
    О времена, о плява!
    Но не се притеснявайте другари - навремето е било така. Кой може да ми изброи поне десет имена, от десетките ученици, с които навремето другарят Платон, си е губил времето.

  8. 8 Профил на Google
    Google
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#7] от "joseph_stalin":

    Моите почитания, но за разлика от друг път пишете глупости. Значение имат не платоновите ученици, а промененият светоглед, който те са развили и предали (иначе откъде щяхме да знаем за Платон). Разликата между античността и съвремието вероятно е и благодарение на платоновите ученици, знайни и незнайни. Мисълта ми е, че за всичко има причинно-следствена връзка, за това че някой Леонардо се е пръкнал или не. Следствените връзки от некомпетентно ръководеното образование са очевидни и горният текст си е съвсем на място.

    Don't be evil
  9. 9 Профил на moon74
    moon74
    Рейтинг: 587 Неутрално

    Мъдро пише авторката, но защо ли? Днес учениците са напълно обезверени, не намират смисъл в образованието като такова. Кумири им са чалгаджийни светила, които преуспяват. Начело на държавата стои човек без образование - пожарникарна мутра, докарала се до доктор, без да познава правописния и правоговорен език. Преди него беше човек, роден в Русия. По-преди беше някакъв безезичен неизвестен псевдоцар... Децата вече не могат да избират, защото нямат алтернативи. Объркахме ги.

  10. 10 Профил на john_3volta
    john_3volta
    Рейтинг: 680 Неутрално

    Не търсете следи от стъпките на древните, а това, което са търсили те!

  11. 11 Профил на the_sceptic
    the_sceptic
    Рейтинг: 754 Неутрално

    Повърхностна статия с нюейджърски уклон.

    Да вземем този бисер: "Рационализмът обвързал теоретичното с практическото обучение и поставил обучението на добри педагози като първо условие за успеха на учениците. Преподаването било въздигнато в изкуство, а демократичността - в основен принцип."

    Рационализмът преди всичко е скъсал със схоластиката, нещо, което авторката пропуска изобщо.

    А демократичността не е и не може да бъде принцип в никое смислено обучение. Обучението се основава на идеята, че обучаващият знае и може несравнимо повече от обучаваните. Ако това не е така, това не е обучение, а пародия. Ако е така, обучението е еднопосочно наливане на знания и умения. За никаква демокрация не може да става дума.

    Атомния строеж на веществата, клетъчният строеж на организмите, това, че много болести се причиняват от микроорганизми (което показва значението на хигиената и имунизацията), фактът, че Земята има форма, близка до кълбо, фактът, че континентите са върху тектонични плочи, които се движат -- тези и подобни основополагащи факти се набиват в главите на децата, а не се подлагат на гласуване.

    Ако има гласуване, тъпотията и мързелът на масите ще доведе до колапс на образованието. Като нищо ще се окаже, че астрологията печели срещу астрономията, примерно. Или че бегемамите (в най-широкия смисъл на хиперемоционални патици с претенции за ум и разсъдък) са повече от учените. Имам чувството, че вярващите в псевдонаука или в откровени глупости е над 50% от тези, които изобщо имат мнение по въпроса. Погледнете колко от вестниците (да не кажа, парцалите) у нас имат хороскопи -- това не е само запълване на страници, средностатистическият тъпак вярва в зодии и туй то.

    Парцалите от ниската класа като в-к Уикенд имат страници, посветени на т. нар. "енергии". Простите хора си ги представят като флуиди, каквито Мастър Йода или Хари Потър могат да управляват, а не във физическия смисъл. Фактът, че енергията във физическия смисъл е измерима величина, докато никой никога не е измерил "енергиите", не спира широките народни маси да вярват в "енергии".

    Ако се направи образованието напълно демократично, широките народни маси ще наложат психоенергии, магове и гадатели, контактьори, вещери и вещици, астролози и нумеролози, хомеопати и хомеопатки и т.н. Тържеството на бегемамата над човешкия интелект.

    Така че, сори, но основното образование е абсолютно еднопосочно. Средностатистическата тиква няма нито интелекта, нито дисциплината на ума да стигне сама до базисни факти за света наоколо. Обучението на този нисък етап е втълпяване, макар и меки средства, на някакви идеи. Така щото от тези тикви да не поникнат прекалено много бегемами след години.

  12. 12 Профил на далекоглед
    далекоглед
    Рейтинг: 579 Неутрално

    Във времето когато достъпът до информация става все по- лесен, а критериите за "добро" и "лошо" все по-относителни, зубрашкият модел на образование е безспорно отживелица. Безмислено е да се акцентира върху знанието само на факти, все по-важен е анализът и творческото интерпретиране. Големият проблем е че малко от преподавателите са личности и педагози. Когато си формиран от една овехтяла образователна система трудно може да си ефикасен сред новото поколение млади. Професионализмът на учителя трябва да бъде умението да увлича с ерудиция и да формира личности на основата на творческия подход. Отклонението от правилото и статуквото е позволило на много учени, от миналото и до днес, да направят своите открития.
    Няма идеална методика, подходът трябва да е индивидуален, творчески и по-либерален. До голяма степен процесът зависи от личните качества на учителите.

  13. 13 Профил на Николай Николов
    Николай Николов
    Рейтинг: 1626 Неутрално

    "Затова, ако иска реална промяна, министерството трябва да насочи усилията си в курсовете по методика на преподаването във висшите учебни заведения"

    С две ръце гласувам "за". Един от големите проблеми не само на учителите, но и на заетите в публичния сектор като цяло е, че в университетите не ги учат на последните достижения в съответната област. В българските ВУЗ-ове лекторите четат от свои записки, а студентите вместо да участват в "диалогично обучение" си водят записки като бесни. Сякаш не може лекторът да им направи по едно ксерокопие да не се мъчат.

    Въпросните "лекции" може да упражнение по стенография, по секретарски умения или каквото там решите, но в никакъв случай не са "образование" - да не говорим за "висше" такова (имам образователни степени от университети в две западни страни и не видях нито веднъж подобни "лекции". Да не говорим, че въпросните "лекции" най-често нямат нищо общо със съвременната западна практика - а и как да имат, като въпросните "лектори" не я познават. Те живеят в нашата си действителност, а и на много от тях чуждите езици не са им сила. Така какво се получава - старата система по същество се само-възпроизвежда. И така вече 20 години.

    Какъв е изходът? Според мен най-евтиното и практично решение е българските педагогически специалности да се закрият, а държавното финансиране плюс споменатите по-горе милиони да се дадат за стипендии за следване в педагогически специалности на Запад. Който вземе такава стипендия да се задължава да си я изплати обратно като се върне и работи поне няколко години в България. Ето така може наистина да се случи някаква промяна.

    Дарявам ежемесечно на Бивол - а Вие?
  14. 14 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 7130 Неутрално

    Ако децата започнат да мислят и изказват собствени мисли,КАК В СУ ЩЕ СИ ИЗБИРАТ СТУДЕНТИТЕ,КАТО ТЕ ТАКА ГИ ИЗБИРАТ-КОЙ КАК Е НАЗУБРИЛ ДАДЕНА ТЕМА,и не ги интересува,дали могат да мислят!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  15. 15 Профил на kiselo_mliako
    kiselo_mliako
    Рейтинг: 694 Гневно

    Днешните учители нямат никакъв интерес да научат децата на нещо.Дори на елементарен правопис.
    Та те не могат да пишат правилно, не знаят къде се слага О и къде У....може ли да пишат децата:
    Одавяне
    Обийство..
    форОм
    бОтилка

    дори Й го нямат за нищо, с това писане на латиница в нета!
    Влизат в час учителите и не обръщат внимание, на децата които дивеят пред очите им.
    Нямат никакъв авторитет пред тях!
    Малко ли видео клипове има от училищните стаи, в които те дивеят , а учителят се прави на разсеян?

    Е, как да тогава да ги научат на нещо?

    Не е страшно да си прилеп-нещата обичайно са с главата надолу.Страшно е да си прилеп с разтройство!
  16. 16 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 1959 Неутрално

    До коментар [#7] от "joseph_stalin":

    Йосиф Висарионович, днешните учени, които рабоят върху генома или стволовите клетнки, например, с нищо не са по-слаби от един Давинчи. Нито ректорите, които им осигуряват условията за работа, са по-слаби от Платон или Аристотел.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  17. 17 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 1959 Неутрално

    До коментар [#15] от "kiselo_mliako":

    А това според вас има ли нещо общо с липсата на респект към учителската професия, която поколения внушават на децата си, още преди тези деца да тръгнат на училище?

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  18. 18 Профил на Graf
    Graf
    Рейтинг: 1641 Любопитно

    [quote#11:"the_sceptic"]А демократичността не е и не може да бъде принцип в никое смислено обучение. Обучението се основава на идеята, че обучаващият знае и може несравнимо повече от обучаваните. Ако това не е така, това не е обучение, а пародия.[/quote]
    + +
    За жалост, или заради спецификата на обучението - така е. В тази сфера властва йерархията. Магистер диксит, а схоларят повтаря.
    В 90% от горните текстове виждам лошо повтарялите схолари. Дето не са се опитали един час в живота си да преподават. Да пре-по-ДАВАТ.
    Не ги били учили да мислят учителите.... Горките учители.
    Лошото е, че на са ги научили да знаят. Преди да мислят. Тези отгоре си въобразили, че могат и да мислят. Без да знаят. И засипват пространството с тези. От малоумна, по-малоумна.

    Ecrasez l’infâme
  19. 19 Профил на epoc
    epoc
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    Като бях малък разправяха, че който не става за друго, става учител. А тогава читавите преподаватели все още бяха мнозинство (става въпрос за супермразеното бай тошово време). Само че сега се запознах с учителите от "елитно" софийско училище - явно все повече хора не стават за нищо. И не 75, 175 или 375 милиона да се налеят, ако не се сменят "курвите", "бардакът" няма да върви. А иначе ще отчетем как "усвояваме" (обичам я тази дума, мамка му!) евросредства.....

    Икономедия се превърна в трибуна на тролове ЗА и ПРОТИВ правителството. Очевидно е, че няма какво да се говори или коментира с такива драскачи....
  20. 20 Профил на Лодка в гората
    Лодка в гората
    Рейтинг: 1095 Весело

    [quote#8:"Google"]но за разлика от друг път пишете глупости.[/quote]

    Каква смелост!Направо в лицето на Сталин!
    А какво са тенденциите без безспорните жалони,като Леонардо,които ги потвърждават?!Платон не си е избирал учениците,нито Аристотел.За последния е решил баща му Филип!

  21. 21 Профил на joseph_stalin
    joseph_stalin
    Рейтинг: 1341 Весело

    [quote#16:"7777"]днешните учени, които рабоят върху генома или стволовите клетнки, например, с нищо не са по-слаби от един Давинчи. [/quote]

    Скъпа "фор севън",
    Вероятно сте права. За съжаление, моят интелект не е в състояние, да направи сериозно сравнение, между двете категории. И все пак, другарят Да Винчи, не трябва да бъде сравняван със съвременниците. Това е опасен Троцкистки уклон. Ако се подадем на него, ще излезе, че Платон и Аристотел не са знаели английски и немски, са пълни неграмотници, в сравнение с децата от съответните езикови гимназии.
    Навремето, след 8-ми клас, аз се записах в 7-ма гимназия, а един приятел от компанията - в някакъв техникум. И след първия учебен ден, седнахме в парка, да изпушим по цигара и да обменим впечатления. Та този приятел от техникума ни вика - класният е пълен идиот.Държа ни следната реч:"Ученици, вие чували ли сте за Леонардо Да Винчи? Той е бил велик художник, велик инженер, велик математик и пр... Но Леоналдо Да Винчи, не е бил "шлосер". А вие след 4 години, завършвайки нашия техникум - ще бъдете.

  22. 22 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1668 Неутрално

    До коментар [#18] от "Graf":

    Не сте прав, ваше сиятелство, както и цитираният от вас. За протокола - случвало ми се е да преподавам - курсове по първа помощ в училище в краен квартал.
    През първите 10 минути уточнявахме йерархията. След като стана ясно че в стаята няма по устат от мене, започнах да им разигравам реални случки - купон в хижа, някой на пияна глава минава през стъклото. Тече кръв като за световно - какво ще направите? Приятелят ви е изправил завой с мотора, кракът му стърчи под неестествен ъгъл - какво ще направите?
    В края на часа вече не само че не говореха, ами задаваха въпроси.
    Обучението в знание и мислене вървят ръка за ръка. Изостане ли някой се получава или зубрач или дървен философ.
    А иначе погледнете животните - при всички видове обучението на малките на необходимите навици е във вид на игра.
    Само човекът е превърнал този процес в мъчение.

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  23. 23 Профил на joseph_stalin
    joseph_stalin
    Рейтинг: 1341 Весело

    До коментар [#8] от "Google":

    Скъпи другарю Google,
    Прекалено сте ми симпатичен, а и не разполагам с време и желание, да споря тази вечер с вас. Вие сте достатъчно интелигентен мъж, за да откриете сам в горното си изложение, поне 2 логически грешки. Но най-интересното е, че те по никакъв начин, не нарушават цялостната логика на изказването ви - логика, с която съм съгласен напълно.
    Желая ви приятна вечер!
    Както и на всички останали колеги във форума!

  24. 24 Профил на joseph_stalin
    joseph_stalin
    Рейтинг: 1341 Весело

    [quote#22:"rapidfire"]погледнете животните - при всички видове обучението на малките на необходимите навици е във вид на игра.
    Само човекът е превърнал този процес в мъчение. [/quote]

    Гениално изказване, скъпи другарю rapidfire,
    Човекът е превърнал в мъчение, не само обучението, но и любовта, и секса - женейки се.

  25. 25 Профил на Майстор Балкански (00:00–24:00)
    Майстор Балкански (00:00–24:00)
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    До коментар [#5] от "Миша":
    [quote#5:"Миша"]Малко излишно тежка статия, не всеки ще я прочете цялата.[/quote]

    Статията не е "излишно тежка", и който се интересува "ще я прочете цялата."

    Очакванията на масовата аудитория за журналистика в стил "заведение за експресно хранене" могат да бъдат удовлетворени напълно от жълтата преса, не от сериозни издания като "Дневник".

    "И ний сме европейци, ама не чак дотам..."
  26. 26 Профил на kiselo_mliako
    kiselo_mliako
    Рейтинг: 694 Неутрално

    До коментар [#17] от "7777":


    Вината е в родителите !
    Нямат време за децата си.
    Аз едно време имах респект към учителите.
    Но и учителите днес не си уважават професията, а я практикуват колкото да не е без хич!


    Не е страшно да си прилеп-нещата обичайно са с главата надолу.Страшно е да си прилеп с разтройство!
  27. 27 Профил на stefan_b
    stefan_b
    Рейтинг: 221 Неутрално

    До коментар [#5] от "Миша":

    Лошото е, че запомнянето се котира и сега.

  28. 28 Профил на о. Павел
    о. Павел
    Рейтинг: 541 Неутрално

    Самата статия е компилация от схематичн концепции, преписани от комунистически учебник по педагогика. Преди и след християнството обучението и възпитанието са били в идеално състояние. Ах, този вреден империалист Иисус!
    .
    Сериозно, излишно е да се измисля топлата вода. Вземете германската образователна програма и я преведете на български език. Но папагалщината не е само в образованието, тя пронизва целия ни живот и образованието не може да прави изключение от общото казармено-стадно мислене.

    Прочетете:http://www.veren.org/product.php?b=3922
  29. 29 Профил на Don Octavio del Flores
    Don Octavio del Flores
    Рейтинг: 424 Неутрално

    Жалко, че статията свежда всичко до усвояването на едни пари. Обяснете ми, госпожо Георгиева, ако сте изправена вие пред тази ситуация в образованието, какво ще направите без пари? Очевидно е, че състоянието е лошо, а резултатите покъртителни. И е необходима промяна, за което очевидно е нужно да се похарчат пари, много пари. Всъщност, идеята е добра. По-добре е да се пробва съществуващите кадри да научат нови методики, които не владеят към момента, отколкото да се търсят нови кадри. А ако половината хора минат такова образование сега, може би до няколко години ще го минат всички и това ще успее да преобърне нещата. Не видях да предлагате по-добра идея. По-добре да се харчат пари за повишаване на квалификацията на учителите, отколкото за ненужно увеличение на бройките. Това, което трябваше да направите е да инициирате дискусия по същество и да се говори за очакваните резултати от програмата, а не да се чудите, че ще се харчат пари. Харчат се пари и за да напиша този коментар.

  30. 30 Профил на Graf
    Graf
    Рейтинг: 1641 Весело

    До коментар [#22] от "rapidfire":

    Добре, че сте ги оставили само да питат, а не и да ви учат.
    Пробвах си да си предстявя решението им, при шуртящата кръв..
    Ако ги бяхте оставили да ви учат де...
    Силно пристягане на сънните артерии с подходящ турникет, колан или шалче... за спиране на кръвотечението...
    Примерно...
    Не бъркайте методиката на преподаване с йерархията, ако обичате.. Магистер диксит, схоларят запаметява и повтаря.
    Чак докато стане магистър. Учител демек.

    Ecrasez l’infâme
  31. 31 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1173 Неутрално

    Учител съм и тези проблеми са ми до болка познати. Системата е изгнила отвътре. Христос е казал: "Не слагайте ново вино в стари мехове" (аналогията с бардака е неуместна в случая). Няма как учители работили по 30-35 години по един начин да си сменят нагласите и начина на работа с едно обучение. Прав е 19, че колкото и пари да се налеят...... от пусто в празно. Системата ще се самоочисти до 6-8 години, когато старите кадри (много от тях наистина са станали учители, защото за друго не стават, но има и добри професионалисти) се пенсионират. Аз съм на 45 години, в училище с 68 учители и само 6-7 са по млади от мен. По-добре е тези пари да отидат за квалификация на млади учители, за обучение и стимулиране на хора с хъс и АКЪЛ. И е крайно време в университетите да променят политиката си за прием на студенти по педагогика, за да не се тюхкаме и след време. Знам, че това мое мнение ще предизвика душевен смут у много колеги, но какво да се прави - от истината боли.

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  32. 32 Профил на bette
    bette
    Рейтинг: 754 Весело

    Къде пък ги видя тея зубъри в днешно време, има само няколко зубрачки в уни-тата, но и те са вече псевдо-зубъри.

  33. 33 Профил на bgpainter
    bgpainter
    Рейтинг: 1369 Весело

    До коментар [#11] от "the_sceptic":

    Чудесно мнение! Моите адмирации!!!!

    Определено човека си задава въпросите защо и как ако първо има база над която да мисли.

    Жената е покана за щастие
  34. 34 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1668 Весело

    До коментар [#30] от "Graf":

    "Добре, че сте ги оставили само да питат, а не и да ви учат."

    Както вече казах, това го уточнихме през първите 10 минути.
    Колкото до останалото, ваше благородие, ме присетихте за една стара медицинска поговорка:

    "На пенис кюнчер, на шия есмарх и на глава гипс не се слагат".
    Ако някой, на когото преподавам не ми задава въпроси, значи или аз съм безнадежден преподавател, или той е безнадежден ученик.
    Преподаването е диалог, не монолог. А, и между другото, децата ми дадоха много смислени отговори, като се замислиха.
    Повторението е майка на знанието и баща на затъпяването, както казваха в моето училище преди сто и няколко години.

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  35. 35 Профил на focusnik
    focusnik
    Рейтинг: 648 Неутрално

    Много думи - малко мисъл, ощо по-малко идея. Защо слагате всички хора в един кюп?
    За различните дейности са необходими различни умения. Ако шофьорът разсъждава кой педал да натисне ще катастрофира задължително - нежен е рефлекс. При хирурзите също е необходимо енциклопедична памет и рефлекс - няма да питаш Гутъл зад операционната маса и имаш няколко часа, а понякота само минути .
    Дпецифика има в почти всички области.
    Методиката на Едуард Де Боно не е от вчера, познавам учители, които ползват неща от неговата методика от поне 30 години! Но това е само инструмент. Ако няма цел - няма да има и резултат.

  36. 36 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1668 Весело

    До коментар [#24] от "joseph_stalin":

    Другарю.
    Както доктрината на комунизма повелява, бракът се явява буржоазна отживелица.
    Теза, която подкрепям с две ръце.

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  37. 37 Профил на Павел Лазаров
    Павел Лазаров
    Рейтинг: 439 Весело

    Не лошо да подчертаем, че образованието на малки и големи е отражение на претенциите и нагласите на обществото, което го реализира. Каквото е обществото, такова и образованието. Каквито са амбициите, претенциите и (интелектуалните) възможности на общността обслужвана от едно училище, такова е и самото училище: такива са учителите, такова е преподаването, дисциплината и ученето, следователно и постиженията на учениците.
    Докато безропотни, безидейни и бездействени паркираме децата си в училище, дотогава безропотни учители ще обучават и безидейни безропотни ученици. Не е ли безкрайно балнално?!
    Аз недоумявам как можем да очакваме училището да направи онова, което у дома не става. Недоумявам колко лесно поверяваме децата си в ръцете на... държавата, т.е. на силните на деня, които са... (всеки да си отговаря сам кои са...).
    Хубавото е, че иде "Новото образование"! Там местната общност, чрез местния училищен борд, а не далечният и вездесъщен Министър, управлява местното училище (Да! Имено местанта общност назначава и уволнява директора и учителите! )
    Любопитните да погледнат сайта на проекта на http://www.novoobrazovanie.org

    Навсякъде, където има проблем, има нещо прекалено голямо.
  38. 38 Профил на berbenkov
    berbenkov
    Рейтинг: 1341 Разстроено

    Свръхпроизводство на зубрачи -
    затуй БГ хич я няма значи!!!

    www.berbenkov.hit.bg
  39. 39 Профил на maka
    maka
    Рейтинг: 560 Неутрално

    [quote#13:"Nikolay UK"]държавното финансиране плюс споменатите по-горе милиони да се дадат за стипендии за следване в педагогически специалности на Запад. Който вземе такава стипендия да се задължава да си я изплати обратно като се върне и работи поне няколко години в България.[/quote]

    Хмм интересна идея, подкрепям. Без да се закриват специалности, само.

  40. 40 Профил на Павел Лазаров
    Павел Лазаров
    Рейтинг: 439 Неутрално

    Който е любопитен какво точно е мнението на Лев Толстой, за "науката" Педагогика, за връзките на възпитанието с образованието, да погледне статията му "Възпитание и образование" --> http://www.novoobrazovanie.org/statii/vazpitanie_obrazoanie.htm
    Там между другото се казва:
    [quote]Възпитанието не е предмет на педагогиката, а e едно от явленията, на които педагогиката просто не може да не обърне внимание. Предмет на педагогиката трябва и може да бъде само образованието. Според нас образованието, в широкия му смисъл, съставлява съвкупност от всички влияния, които развиват човека и му дават по-широк светоглед и нови сведения. Детските игри, страданията, наказанията на родителите, книгите, работата, насилственото и свободното учене, искуството, науката, животът - всичко това образова...[/quote]
    и
    "... Познавам един търговец-прекупвач, който постоянно припечелва по нещо по нечестен начин. На моите молби и увещания да даде 12-годишния си син при мен, в училището в Ясна поляна, той ми отговаряше все едно и също, разчеквайки червената си муцуна в самодоволна усмивка : "То си е така, ваше сиятелство, но аз преди всичко искам да го възпитам според моите разбирания". И детето навсякъде скитосва с него, а той се хвали, че 12-годишният му син вече се е научил как да мами селяните, от които татко му изкупува пшеница."

    Навсякъде, където има проблем, има нещо прекалено голямо.
  41. 41 Профил на joro112
    joro112
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Благодарение на традиции в семейството , някои деца успяват да излязат от безмисленото наизустяване на текстове с цел диплом ! Бюрата по труда са пълни с дипломирани безработни !Шофьорските книжки се раздават за наизустени цитати от закона ? Резултатът е, че само за изминалата година раздадени свидетелства за управление на МПС на над 5000 водачи на МПС които поради слаба квалификация са причинили ПТП , ранили са над 7000 човека и са убили 670 човека !Сега предлагат електронни листовки със същото съдържание , с юридически термини които могат да бъдат разбрани от юрист с помоща на експерт , но не и от обикновените хора ?В чужбина отдавна не изпитват по този начин и затова сме в последната тройка с най-много убити на пътя !

  42. 42 Профил на Kamen Dimitrov
    Kamen Dimitrov
    Рейтинг: 452 Неутрално

    Какъв е смисълът да имаме прогресивно и модерно образование в България, когато тези кадри после трябва да попаднат в месомелачката на това, което наричаме "бизнеса" в България? Ако слушаме изпълнителната директорка на пенсионната компания в България с най-големи претенции и с най-много активи под управление в момента, а именно ПОК "Доверие" АД - служителите трябва да са с робски манталитет, за да успеят в тази компания. Е аз съм се изучил в Америка, там винаги са ме учили, че човек трябва да мисли критично, да изказва и аргументира тезите си, да бъде проактивен - е това как се побира в тезата на една такава типична за България мениджърка, която работи със служителите си на принципа, че преклонената главица сабя не я сече? Май на България сегашната образователна система си и идва много добре и не трябва да се променя ли?! Не знам много съм объркан като гледам какви бизнес "лидери" има тук.

  43. 43 Профил на barcelonski-е-във-FAKTOR.BG
    barcelonski-е-във-FAKTOR.BG
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    До коментар [#9] от "moon74":
    Децата вече не могат да избират, защото нямат алтернативи.
    =================
    Начело на държавата стои човек без ....
    ===================

    Ало - лунната соната ...

    ти какви алтернативи имаше ....
    комсомолски или партиен секретар .... ??!
    .. това бяха перспективите и малцината тъпунгеро-надеждни отрочета се домогваха до заветните длъжности.
    Точно сега имат алтернативи !!!
    Ама като "си захвърлиш детето" няма как да има алтернатива за него ..... И е много ясно, че другите ще са виновни - а не ти ....

    "четеш" - "учиш" - "пишеш" - "пееш" - "рисуваш" и зубриш с "детето" ..... това е истината.

    ОСТАНАЛОТО е
    "Педагогика на пионерската и комсомолската дейност"

    Възпитанието + 1/2 от обучението на учениците започва и завършва в семейството.
    Семейството е болно ... боледува и образованието.

    P'S
    АМИ ДА ВЗЕМЕМ ДА
    обучил родителите ..... за 75 млн. които са "за усвояване" .... тогава пак ще пишете, че са "по партийна линия".

    => БАЙ ГЪЗЗЗ е ТÈХНОТО ЗНАМЕ и ГИ ДОВЕДЕ В => КЛОЗÈТА !!
  44. 44 Профил на Google
    Google
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#23] от "joseph_stalin":

    Жалко че съм случил на такава вечер, нямам против, когато по-компетентните форумци като Вас оборват логиката ми.

    Don't be evil
  45. 45 Профил на marquis
    marquis
    Рейтинг: 1074 Неутрално

    производство и отбрана - това са двата кита на кое да е образование. В България, гражданите живеят в условията на "кастово" общество, което не произвежда почти нищо и няма отбрана. Висшият мениджмънт е стихиен, поради измислената "демокрация", която ни ... подадоха БКП и ДС и се гради от хора с имена Бойко, Калинка, Румито, Искрето или Цецко, т.е. и в сакралната същност на държавата се подвизават индивиди, които нямат нищо общо с образоването, даже напротив - липсата на елементарно образование е превърната в достойнство, както е превърната кражбата в морална норма...
    Друга е темата, че самото образование е толкова далеч от реалността и създаването на практически умения и трудови навици, че няма на къде повече да бъде във вреда на обществото. Милион неграмотни и мързеливи представители на "малцинствата", които се превръщат в мнозинство, некадърни учители, намерили единствено препитание в непривлекателната сфера на просветата, която изглежда непривлекателна само за глупаците, които ражда. "Учителите" са най-високо платените трудещи от бюджетната сфера, нареждащи веднага след висшите мениджъри и народните "избраници", това прави професията, място за пристан на най-некадърната селска, ментална обреченост...

    http://www.youtube.com/watch?v=x7dtCJwRIDg&feature=related
  46. 46 Профил на Батков-вън
    Батков-вън
    Рейтинг: 509 Неутрално

    какво коментираме образователна система, където за да влезнеш в университет трябва да си запомнил наизуст един текст?

  47. 47
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  48. 48 Профил на drun_drun
    drun_drun
    Рейтинг: 594 Неутрално

    [quote#9:"moon74"]Децата вече не могат да избират, защото нямат алтернативи. [/quote]
    Така ли? Ние като ученици през соца имахме ли алтернативи?Никакви!

  49. 49 Профил на uran
    uran
    Рейтинг: 1341 Весело

    По добре да си останем зубрачи.
    Понеже представете си толкова много хора
    и всичките креативни. Ще станем
    Айнщайн до Леонардо
    а той до Микеланджело и т.н.
    На клона няма толкова много място.

    Yet another blue planet.
  50. 50 Профил на drun_drun
    drun_drun
    Рейтинг: 594 Весело

    До коментар [#43] от "barcelonski":
    Е, Барселонски не спи, изпреварил ме е....

  51. 51 Профил на drun_drun
    drun_drun
    Рейтинг: 594 Неутрално

    До коментар [#5] от "Миша":
    "Запомнянето" също е важно, не говоря за зубренето. Запомнянето е основа на "складиране" на полезна информация, която "творчески" да използваш когато ти е нужна. Всяко рязко разграничаване на интелектуалното/ в смисъл на разумното/ и творческото е тъпо, защото в никоя човешка дейност го няма. Целта на образованието според мен трябва да бъде да даде необходимия минимум от информация от фундаменталните науки, необходима за живота и задължително да осигури докосване до изкуствата и спорта. Сега какво - учат бая излишни неща, а музиката и рисуването ги махнаха след осми клас, часовете по физическо са за кафе и цигара... Говоря само за учебните програми, за другото не ми се пише, това качеството на учителите, на родителите, мани, мани...

  52. 52 Профил на Ментор
    Ментор
    Рейтинг: 754 Неутрално

    [quote#31:"the_flea"]Системата ще се самоочисти до 6-8 години, когато старите кадри (много от тях наистина са станали учители, защото за друго не стават, но има и добри професионалисти) се пенсионират.[/quote]
    Ако според тебе проблема ще се реши чрез смяна на поколенията в учителството, как да си обясним факта, че при соц-а (и старата генерация учители) общото ниво на учениците беше много по-високо? Щото нали, няма как да отречем тоя факт. Сега децата на средно ниво знаят толкова, колкото знаеха тъпунгерите когато аз бях ученик. Това се потвърждава и от сравнителните международни изследвания. Материала преподаван в основното училище не се е променил кой-знае колко, няма какво толкова да се променят и учителите. Това което старите нямат вероятно е компютърна грамотност, което се учи и не е чак толкова фатално.
    Учениците се формират в семейството и в училище. За да има качествени ученици, като минимум са необходими качествени родители и учители. Явно и при двете групи качеството е спаднало драстично през последните 20 години.

  53. 53 Профил на epoc
    epoc
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    [quote#31:"the_flea"]Системата ще се самоочисти до 6-8 години, когато старите кадри (много от тях наистина са станали учители, защото за друго не стават, но има и добри професионалисти) се пенсионират. Аз съм на 45 години, в училище с 68 учители и само 6-7 са по млади от мен. [/quote]

    Няма какво повече да добавя - замислял ли си се, дали избощо има по-млади? Защото аз се нагледах на пасмината учители по време на стачката преди няколко години - влязоха в една не много евтина кръчма, седнаха и почнаха да се наливат (с вино, явно пиенето на ракия и бира в техните среди се смята за просташко). И никой нямаше да разбере, че са учители, ако не бяха почнали да обсъждат проблемите си и дали ще ходят на работа или не на висок глас.

    Е, къде е младото поколение? И дали се навива да бачка за по 300-400 лева (колкото твърдят, че са им заплатите)? А дали тези, навиващи се да бачкат за толкова пари, са наистина качествените учители, които да си заслужава да запомниш за цял живот?

    Икономедия се превърна в трибуна на тролове ЗА и ПРОТИВ правителството. Очевидно е, че няма какво да се говори или коментира с такива драскачи....
  54. 54 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 808 Неутрално

    Проблема е в нарушената връзка "добро образование — добра заплата". Бълването на неподготвени кадри идва от неориентираната държавна поръчка и липсата на стимулиране на частни стипендии, обвързани с договори за работа.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  55. 55 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 1959 Неутрално

    До коментар [#21] от "joseph_stalin":

    Съгласна съм, Йосиф Висарионович. Имах предвид, че днешните изследователи на генома или стволовите клетки не са по-слаби от Да Винчи, съотнесено към съответното историческо време. Лека нощ!

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  56. 56 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 1938 Любопитно

    Статията е доста добра и акцентът "Докога ще откриваме отново топлата вода?!" малко се е изгубил в дискусията. Никакви реформи няма да заместят първите седем години. Семейство, в което знанието не е ценност, притежаващо повече коли, отколкото книги няма да възпита Айнщайн. Училище, в което преподаването е досадна работа за ниско възнаграждение или място, където апатични хора очакват пенсиониране няма да стимулира млади учени да търсят лек срещу неизлечими болести. Университет, в който всеки "влязъл" се дипломира, за да не се загубят държавните субсидии няма да ни даде управниците, от които се нуждаем.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  57. 57 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1074 Неутрално

    Много слаба статия с изключително неадекватни изводи. Няма нищо лошо във факта, че министерството харчи пари за обучението на учителите. Би било съвсем ненормално ако не го правеше. Инвестирането в обучението на нови учители е добро, но резултатът ще се види след десетки години. Във всички нормални държави се харчат пари за обучение на работещите учители.

    Отделно, признаването на съществуващите проблеми е похвално и изводът, че "става дума или за усвояване на едни пари, или за образователна катастрофа" е съвсем малоумен.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  58. 58 Профил на Dr_Doolittle
    Dr_Doolittle
    Рейтинг: 1846 Неутрално

    ‘Зубренето’ е патентована практика у нас. Посткомунистически държави като България управлявани от паракомунистически правителства не се нуждаят от мислещи граждани. Пропагандата е приложима само за поданици подготвени още в училище да им бъде ‘наливано’ нещо в главите : каквото е казал партийния секретар, каквото е казал шефа, каквото е казал вожда. Закономерно една година след мандата електоратът е разочарован ,че нищо не е както е казал вожда. След това обаче избират пак някой, още по-майстор в наливането на глупости в главите им. И така десетилетия. Аналитично мислещите млади хора напускат такава страна (по това им личи и че са мислещи), остават единствено наивно мислещите граждани и тези които още от училище използват главата си само за пълнене с помощта на политически фунии...

    http://www.flickr.com/photos/39768558@N04/3712408729/
  59. 59 Профил на Майстор Балкански (00:00–24:00)
    Майстор Балкански (00:00–24:00)
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    Тук неколцина опищяха форума с минусчета, очевидно не им харесва тази чудесна публикация.

    Вероятно са даскалчета и даскалици, и не им харесва начина, по който са казани някои нелицеприятни за тях истини...

    "И ний сме европейци, ама не чак дотам..."
  60. 60 Профил на Майстор Балкански (00:00–24:00)
    Майстор Балкански (00:00–24:00)
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    До коментар [#57] от "|":
    [quote#57:"|"]Много слаба статия с изключително неадекватни изводи. [/quote]

    Ами напиши по-добра ти бе, даскале. Тези банални приказки, дето си ги нахвърлял в постинга, може да ти се виждат по-добри, ама нейсе...

    Каза днес МАЙСТОР БАЛКАНСКИ гневно!

    "И ний сме европейци, ама не чак дотам..."
  61. 61 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1074 Неутрално

    До коментар [#60] от "Майстор Балкански":

    Не правя неща, от които не разбирам. За разлика от журналистката. А баналните приказки ги е написала точно тя.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  62. 62 Профил на d.berov
    d.berov
    Рейтинг: 599 Неутрално

    До коментар [#13] от "Nikolay UK":

    всъщност има и едно още по-удачно и успешно решение - всеки студент, на който му е писнало от стенография ( на мен някъде в края на 1-ви семестър, 1-вва годна в СУ), да отиде да учи в някой нормален университет в Европа и да не си губи времето тук в преписване и наизустяване на безумно количество ненужни факти, които никой не изисква от него да разбере..

  63. 63 Профил на Майстор Балкански (00:00–24:00)
    Майстор Балкански (00:00–24:00)
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    До коментар [#61] от "|":
    [quote#61:"|"]Не правя неща, от които не разбирам...[/quote]

    Просто няма начин да се оправи това образование с този даскалски "мат'рял".

    Каквато и гениална система да им преподават в курсове (от "древно-египетска" до "макаренковска", и на ръка да им дадат по 75 милиона, тия така и няма да разберат какво не са разбрали...


    "И ний сме европейци, ама не чак дотам..."
  64. 64 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1074 Неутрално

    До коментар [#63] от "Майстор Балкански":

    Разбирам, че много ти се иска даскалите ти да са виновни за окаяното ти образование, но подозирам че причината е друга

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  65. 65 Профил на Prometeia
    Prometeia
    Рейтинг: 820 Неутрално

    До коментар [#11] от "the_sceptic":

    Напълно си прав. Няма как образованието да се изчерпва с "научаване на мислене" (каквото и да означава това). За да има някакво базово равнище на знание най-вече в точните науки, няма как да се избегне научаването (зазубрянето, ако щете) на основни неща (такова основно нещо също е граматиката - няма как да има грамотни хора, ако някой не е назубрил правилата за правопис и пунктуация).
    Мисленето само по себе си не е нито нещо велико, нито нещо полезно. За да бъде полезно, то трябва да се прилага към някакво знание, което идва чрез научаване (зазубряне).

    Имам и една забележка към авторката относно фактическа неточност. Всъщност забележките са много, но тази е най-потресаваща - Сократ не е въвел логиката, защото тя е измислена от Аристотел, който е живял малко по-късно от Сократ. Освен това Сократ никого не е обучавал, а просто си е висял на площада по цял ден и си е разговарял с хората. Ето това е съвсем ярък пример за пропуск поради фактическо незнание, който по никакъв начин не би могъл да се избегне и с най-усиленото мислене от страна на авторката.

  66. 66 Профил на Demokrat
    Demokrat
    Рейтинг: 858 Разстроено


    "Борбата с престъпността" се "води" в момента от "борец"....., муторид.
    "Борбата с корупцията" се "води" сега от физкултурник, купувал апартаменти със "заеми от пенсионери" - ха-ха!

    "Борбата" за "социална държава" се "води" от трайно берзаботен неграмотник ( разбира от униформите на СА), на когото ЕС спря изцяло финансирането поради "корупция"!

    "Борбата" за "права и свободи" се "води" от филосов, "консултирал" за милиони.... геодезични проекти.

    И т.н.

    Пита се, кой от изброените има интерес от образовани, МИСЛЕЩИ самостоятелно български граждани?

    Никой, понеже ако масата на мислещите нарастне над сегашното ниво от 3-5 % има опасност да се провалят частните "борби" с "пресъпността и корупцията, за права и свободи и т.н." чрез изритването на "борците" от властта!

    Само платени и/или умствено увредени лица могат да пишат в подкрепа на БКП и нейните производни Атака/ДпС/ГЕРБ. Ще дойде ден и... всекиму според заслугите!
  67. 67 Профил на Stan Dodov
    Stan Dodov
    Рейтинг: 427 Неутрално

    Хубав материал, да.

    Липсата на политическо желание за същински и смислени реформи в образованието е очевидна от време оно, но това пък навежда на въпроса, не е ли така по-угодно?...

    http://knigazateb.com/knigi/nehudojestveni/publicistika/orazhiya-za-masovo-obezlitchavane/

    "НЕвиртуален" гражданин
  68. 68 Профил на ppopov_67
    ppopov_67
    Рейтинг: 1070 Неутрално

    Независимо от системата на обучение основната причина, според мен е, че в Министерството на образованието не се е случило нищо през последните 20 години.
    Независимо от непрекъснатото въртене на министри и зам. министри.
    ЗАЩОТО ЧЕРВЕНИТЕ ПАТКИ ОТ ВРЕМЕТО НА РАЗВИТИЯ СОЦИАЛИЗЪМ СА СИ ВСЕ ОЩЕ ТАМ НЕПОКЪТНАТИ.

  69. 69 Профил на херувим
    херувим
    Рейтинг: 914 Весело

    [quote#3:"Alexander_1"]Египтяние ако спазваха тази своя максима, днес нямаше да са ислямистка клоака...
    [/quote]

    Вие май демонстрирате точно това, което се казва в статията -ниско качество на образованието в България. Древните египтяни нямат нищо общо с днешните арабски жители на тази държава. Те са били една от най-развитите цивилизации за времето си.

    heruvim
  70. 70 Профил на ivaylo_nikolov
    ivaylo_nikolov
    Рейтинг: 332 Весело

    До коментар [#18] от "Graf":
    БРАВО!
    +++++++++++++++++

  71. 71 Профил на херувим
    херувим
    Рейтинг: 914 Неутрално

    До коментар [#7] от "joseph_stalin":
    [quote#7:"joseph_stalin"]Кой може да ми изброи поне десет имена, от десетките ученици, с които навремето другарят Платон, си е губил времето. [/quote]

    Уважаеми другарю Сталин, да се изброят поне десет имена на Платонови ученици на днешно време не е никакъв проблем. Чуквам в Уикипедията и Ви ги изброявам за нула време! И какво? Това значи ли, че ще ме издигнете до личен съветник в своето най-близко обкръжение като знаещ? От многото му ученици най-известен е Аристотел, но това не е толкова важно. Важното е да се знае кои от тези ученици какво са донесли на философията, щом става въпрос за тази наука. Точно изброяването на имена означава нещо зазубрено без дълбоки знания. Или ако съм по-конкретен - ползването на Уикипедия не означава знание, най-много да означава доста ограничено такова. Създаването ѝ обаче иска знания.

    heruvim
  72. 72 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1234 Весело

    .."топлата вода в педагогиката вече е открита

    независимо че в България тя периодично бива откривана средно на 10 години с неуспешни реформи"...Екипите правещи реформите са си едни и същи. Чиновници от просветното министерство, не работили и един ден като даскали или такива с по пет-шест години стаж в елитни училища...

  73. 73 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1841 Неутрално

    Преди училището е било осн. източник на инфо за огромна част от учениците. Сега там се ходи да се обменя инфо, получена от друго място, обикновено от нета и то под формата на филми, музика, игри и пубертетски форуми...
    Освен това се издига в култ митът, че съвременните младежи знаят много повече.... Инфото в нета наистина е огромно, но денонощието си остава 24 ч....

  74. 74 Профил на херувим
    херувим
    Рейтинг: 914 Неутрално

    До коментар [#68] от "ppopov_67": През тези 20 години предишнат българска образователна система колабира без да се създаде нова. Кой да замести червените патки, като сините, зелените, жълтите или другите от който и да е политически цвят са плод на времето си, т.е. притежатели на дипломи без знания. Не ме разбирайте криво - не съм привърженик на комунистите, но това е действителността, за съжаление. 20 години са доста време, за което трябваше да се реформира образованието, особено пред вид на бъдещето на “икономиката на знанието“. Впрочем такава ситуация има не само в образованието.

    heruvim
  75. 75 Профил на Power +
    Power +
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Статията дава някаква насоченост ,но изпуска най важния проблем и той е основната роля на ДЪРЖАВАТА в образованието.

    "Който не работи 'той и да не яде"
  76. 76 Профил на херувим
    херувим
    Рейтинг: 914 Неутрално

    [quote#73:"Хи-хи"]пубертетски форуми[/quote]

    Надявам се да нямате пред вид форума, в който дискутираме тук!

    heruvim
  77. 77 Профил на херувим
    херувим
    Рейтинг: 914 Весело

    До коментар [#21] от "joseph_stalin": Другарю Сталин, Вие знаете ли какво недоумение предизвикахте у мен в началото на март 1953 година. Аз бях на 6 години, когато баща ми и чичо ми ме предупредиха да внимаванм да не се смея, защото застрашавам себе си и двете живеещи в една къща семейства, а аз не знаех защо. В този смисъл се радвам на възкресението Ви!

    heruvim
  78. 78 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 3838 Неутрално

    До коментар [#7] от "joseph_stalin":

    Глупости !
    По един или друг начин целия "първи свят" сме ученици,
    на великите Сократ,Платон и Аристотел.
    Нарича се гръко-римска цивилизация и до сега е просто
    ненадмината !
    Англо-саксонското "образование" даде преоритет на техническите постижения без паралелни постижения свързани с манталитата и душата !
    От философска гледна точка не сме направили нито половин крачка повече от....тогава !

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  79. 79 Профил на херувим
    херувим
    Рейтинг: 914 Неутрално

    До коментар [#78] от "EREBUS": Недей да съдиш другаря Сталин така строго! Виж моя коментар 77 и си имай едно на ум. Древногръцките философи не са само първите в тази наука, но са положили и основите на математиката, физиката, химията, правото и прочие практични науки. За мен техните творения са едно от най-поучителните и най-интересните четива въобще създадени от човечеството.

    heruvim
  80. 80 Профил на marquis
    marquis
    Рейтинг: 1074 Неутрално

    До коментар [#69] от "херувим"

    те, говорещите за египтяни - особено авторката, се опитва да хвърли мост към министъра на образованието за това е и този "задълбочен исторически преглед". Колкото и да се позоваваме на древността или по-новата история, живеем в настоящето и гледаме в бъдещето, а образованието няма нищо общо, нито с миналото, нито с комунистическите, марксистки теории, че историята е някакъв вид учител - напротив. Реалността е толкова променена от преди 20-21 години, че да се мери нещо с морала и аршина от времето на социализма е анахронизъм. Високо образовани професионалисти в настоящия момент няма по причина, че необходимост от тях няма - ненужни са на управляващите, а и ако се пръкне някой подобен на Леонардо, примерно - той няма да остане в РБ, както и самият Леонардо се възприема като гражданин на Света... Мостът е в липсата предлагане на доходен и технологичен труд в пределите на РБ, това не прави образованието качествено, защото учещите винаги догонват икономическите реалности - няма пари - няма образовани, има висококвалифицирана работа - има чудеса от постижения...

    http://www.youtube.com/watch?v=x7dtCJwRIDg&feature=related
  81. 81 Профил на о. Павел
    о. Павел
    Рейтинг: 541 Неутрално

    Понеже и аз работя в образованието, преди години ме хванаха да участвам в конференция. Дойде и един заместник-министър - млад, с брадичка и фалшива усмивка като японска маска. На всички питания той постоянно повтаряше мантри като "Ще вземем мерки", "Ще се оправим", "При следващия ни мандат..." Аз не издържах и му казах, че следващ мандат няма да видят, а той се опули като настъпана жаба.
    .
    Друг случай. Един австралиец от сръбски произход, който е монах и лекар със собствена клиника в Доминика, искаше да прави при мен докторантура и да плаща годишна такса от 2000 евро. Две години не можах да се свържа с Министерството на образованието и той накрая се отказа. Какво повече да говорим?
    .
    Мъдростта на суфиите -
    http://archiman.livejournal.com/

    Прочетете:http://www.veren.org/product.php?b=3922
  82. 82 Профил на bobhunter
    bobhunter
    Рейтинг: 698 Неутрално

    Образованието и образователната система са крайъгълният камък по пътя за просперитет на една нация, алфата и омегата. Ако искаме нашата нация да просперира трябва да приемем, да закупим лиценз за прилагане, на американската образователна система. Би било чудесно, ако лекар завършил в България полага в края на обучението си изпити съобразно изискванията на Американската Медицинска Асоциация, а дипломата му е признавана навсякъде по света. Стандартите в образованието са като стандартите във всяка една област. Кадрите са важни, но системата, организацията, правилата за една дейност, са най- важни.

  83. 83 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1234 Разстроено

    [quote#80:"marquis"]......"Реалността е толкова променена от преди 20-21 години, че да се мери нещо с морала и аршина от времето на социализма е анахронизъм"...Да, образованието ни е от съветски тип, приложено при капиталистическа система на управление и икономика!?.

  84. 84 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 2877 Неутрално

    До коментар [#6] от "Митридат":

    Може би и ти си от добрите зубрачи. Авторката е искала да покаже, че откакто има писменост и училище има измислени начини да се учат децата. Аз не видях тя да пише коя от тези педагогически методика е по-добра или по-лоша. Те просто съществуват и трябва да се усвоят и прилагат на рактика от учителите, които пък си мислят за частните уроци и за втората си работа и хич не им пука за децата. А в крайна сметка веднъж държавата е дала пари за да ги учи в университета и не ясно защо сега ще дава отново пари за същото?

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  85. 85 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 2877 Неутрално

    До коментар [#11] от "the_sceptic":

    Странно разбиране за демокрация показваш. Още малко ще кажеш, че това значи учениците да решават коя теория е вярна и коя не е. Което ми звучи прекалено опростенчески. Аз го разбирам като това учителя, който по дефиниция има в пъти повече познания и авторитет, да се държи с учениците като с равни и да им представи сухата на понякога наука по начин такъв, че децата да не се интересуват много-много от други неща и най-вече да стигнат до знанието с желание и мислене, а не със зубрене

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  86. 86 Профил на kodjauzun
    kodjauzun
    Рейтинг: 424 Неутрално

    Образованието е в състояние да даде малка част от знанието и способността да се разсъждава. От училище или родители.
    Основната част я дава самообразованието. Последното идва с четенето. Четенето развива любопитстото, въображението, чувството за хумор.

    Забелязали ли сте, че децата през ваканцията често казват "скучно ми е". Щото не умеят сами да си уплътнят свободното време разсъждавайки върху прочетеното. За да го запълнят с нещо, трябва да се съберат заедно да си дрънкат, та да минава времето.

    Човекът с празна глава винаги скучае. Интернетът след ТВ е особено силно затъпяващо занимание. Там човек някакси се буквализира, изпада в делничност, няма го страничния поглед, осмислянето.

  87. 87 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1272 Весело

    До коментар [#11] от "the_sceptic":

    От мен ++++++
    Учудвам се само, че балансът на мнението ти е положителен - в този форум либералничещите любители на изящната словесност силно преобладават над логически мислещите.

    Знанието е сила, информацията - власт
  88. 88 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1272 Любопитно

    До коментар [#18] от "Graf":

    Хе, по този въпрос сме на едно мнение, за разлика от практически всичко останало. Интересно.

    Знанието е сила, информацията - власт
  89. 89 Профил на Mr.Dog
    Mr.Dog
    Рейтинг: 823 Весело

    Всяка система има за цел да моделира един "среден човек"-/не блестящ,не талантлив/ с образователната си програма.Средния и посредствения са идеалния консуматор, послушник и лесно манипулирани.
    По принцип всеки човек има своя талант.Всяко дете е креативна личност в някоя насока.Но никоя система няма интерес да има индивидуални образователни програми да стимулират тази креативност./.Айнщайн например освен в математиките по всички други предмети е бил фатален/
    А представяте ли си после един свят където всички са таланти и креативни хора!?!Тогава няма да има канони на модата,няма да има best sellers,всички ще са лидери и системите ще се сменят непрекъснато.........
    Образователните програми се правят така, че да се набутат максимален брой деца под купола на Gausse/Carl Friedrich Gause/,a ako някоя "топка "-дете успее да се изплъзне към периферията от там излиза таланта!Или както казва Bertrand Russell в биографията си "с моето възпитание се свърши на 12 години,когато отидох на училище"

    Поздрави и бау бау!

    "O usted se ha muerto,o mi reloj se ha parado"
  90. 90 Профил на joseph_stalin
    joseph_stalin
    Рейтинг: 1341 Весело

    До коментар [#78] от "EREBUS" ----------------------------------------------------------------------------------

    Скъпи другарю ERE, драги BUS,
    Не виждам с какво вашите тези, противоречат на моите.
    Ако не сте схванал иронията ми, това не означава, че говоря глупости - просто вие самият сте глупав.


  91. 91 Профил на bozkata
    bozkata
    Рейтинг: 407 Неутрално

    Повече техникуми и ПУЦ-ове, по-малко езикови гимназии ще реши много от актуалните проблеми на България среднорочно! Българите, които искат да работят в чужбина, все по-често се сблъскват с множество пречки на европейския трудов пазар заради ограниченията за работа в някои страни, липсата на информация за тях и консерватизма на работодателите, езиковата бариера и непризнаването на квалификацията им.

  92. 92 Профил на Sniper
    Sniper
    Рейтинг: 1128 Неутрално

    Да спрат да карат децата да зубрят ненужен материал, а да ги учат да мислят самостоятелно, защото после в живота ежедневно трябва да взимат решения, за които зубренето не помага.

    "Какъвто човекът, такава и речта му." - "Qualis vir, talis et oratio." Луций Аней Сенека
  93. 93 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1234 Весело

    До коментар [#91] от "bozkata":

    Ами нали министерството иска да прави всички училища от горен курс езикови - с по 12 часа английски седмично...

  94. 94 Профил на bozkata
    bozkata
    Рейтинг: 407 Неутрално

    добрич, не 12 часа, а 30 часа обучение по занаяти и дефицитни професии са необходими. 6 часа английски и то в събота са достатъчни, за да научат горе-долу езика, ако искат да работят в Европа. ЕС има нужда от кфалифицирани кадри със средно професионално образование, а не от вишисти с по 3 висши. Това е стара българска болест - повече мързеливи вишисти от водопроводчици, ел.техници, часовникари, келнери и мн. др. професии. Девиза при комунизма беше: "Учи сине (дъще), за да не работиш!" Швабите винаги са мислели за средните технически кадри и затова са първенци в Европа!

  95. 95 Профил на mengo
    mengo
    Рейтинг: 462 Неутрално

    Достатъчно е и да знаят само , останалото само ще дойде. К'ви са тия празни полемики по тая приповдигната училищна статийка (криеща скрит неприязън към "зубрачите"- с които водещата журналистка се е постарала да се разграничи).

    [quote#14:"lz2"]Ако децата започнат да мислят и изказват собствени мисли,КАК В СУ ЩЕ СИ ИЗБИРАТ СТУДЕНТИТЕ,КАТО ТЕ ТАКА ГИ ИЗБИРАТ-КОЙ КАК Е НАЗУБРИЛ ДАДЕНА ТЕМА,и не ги интересува,дали могат да мислят! [/quote]
    Не е детската градина това, че да видим как разсъждава "детето", пък дай после и да му запълним знанията по същество...или пак говорим тук само за сферата на услугите "частния бизнес", журналистиката, филологията и подобни.
    Очаква се на тази възраст човек да има идея защо е важно и какви предимства му дава образованието. Там идва и дисциплината, ако достатъчно "вдъхновение" липсва от само себе си.
    Не че и гореизброените поприща не са висши, но те не са изключение на тенденцията, че истинските науки/образование (нали за това говорим) в България не са престижни, а нито и толкова уважавани; и от доста време. Ако беше инак, думата зубар щеше много по рядко да се чува.

  96. 96 Профил на Кирил
    Кирил
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Интересна статия ...

    http://consultbg.weebly.com
  97. 97 Профил на k_
    k_
    Рейтинг: 1455 Неутрално

    Интересен исторически преглед в началото, но като стигнах до "... но пък всички без изключение пращат децата си на частни уроци..." ми стана кофти.
    Дали се усеща Светлана ква глупост е изръсила?
    Две руси мамчета могат да си плещят на кафенце каквото си щат в жегата, ама може ли всичко да се слага на хартия, публикува във вестник, хеле пък и Дневника-а?

  98. 98 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 1938 Любопитно

    До коментар [#11] от "the_sceptic":

    Стана ми интересно дали сте си мизантроп или имате претенции само към българските майки? Иначе личи образованост...

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  99. 99 Профил на kihano
    kihano
    Рейтинг: 712 Весело

    Е какво му е лошо на зубренето? Ето най-голямата еврозубрачка Меглена Кунева не само направи кариера, стана банкер, ами сега и за президент се кандидатира. Нищо че не знае какво говори.
    А тоя дето не е и зубрил, а с "едната ръка държал филията докато с другата ритал топка" сега е премиер министър и "реже глави". Това е господа демокрацията, а вие за образование и хармонично развитие ми говорите. Ама това са социалистически отживелици! В рамките на демокрацията конформизъм му е майката!

    Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм!
  100. 100 Профил на tombata
    tombata
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Много дискусия, много нещо...
    Само да добавя един ред към историческия преглед - нашият възрожденец Бачо Киро нявга е рекъл: "Добре е да напоиш жадния, но по-добре е да му покажеш пътя към кладенчето"...

    Явно статията е засегнала важен за всички ни проблем, колкото и самата тя да не се харесва на някои в този форум...
    Проблемът на нашата образователна система преди всичко е в липсата на нещо много важно, а именно "СИСТЕМА". И най-лошата система е по-добра от постоянната смяна на системи в последните 35-40 години. Експериментите в образованието у нас са почнали преди да се родя, и явно никога няма да спрат.
    Но така пък по-лесно се запазват държавните приоритети - господството на репресивния апарат е значително по-важно от развитието на свободно и конструктивно мислене. Зазубрянето е залегнало като правило във всяка нова експериментална система, била тя със или без матури, унифицирана или не съобразно "висококачествените" европейски изисквания, с тестове (по математика????) или с логически (предварително...) развити есета и теми, все тая..
    Най-фрапантните примери за зубрачески методики се изнамират в аудиториите. Колко ли са семинарните дисциплини в нашите университети? Че някои неща трябва да се знаят "на изуст" е вярно, но също тъй вярно е и, че връзката между наизустените факти е въпрос на разсъждения, а не на зазубряне.
    Инак просто наливаме с фунията (защо ли си спомням този израз на една моя учителка... от руски произход...). Само че тази наша образователна фуния ръждясва, поправя се многократно, поочуква се оттук-оттам, та накрая съвсем се разпада. А на жадните за знания (ако са останали такива) вече няма кой да покаже пътя към кладенеца, защото и в учителските глави е наливано с фуния.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK