Cool: Закон за езика

Cool: Закон за езика

© Иван Кутузов



Крайно време е към правната комисия на Народното събрание да се създаде подкомисията за авангардни инициативи с ретроградна насоченост. Комисията ще се състои от единствен член, г-н Любен Корнезов, депутат от БСП, професор по право, бивш член на Конституционния съд. Той ще внася законопроекти, ще ги обсъжда и ще ги гласува.


Гласът му ще важи за два гласа и ще може да образува паритет със себе си, което за хиперактивен социалист е здравословно. Наскоро, в цъфналата зряла пролет, г-н Корнезов внесе личен проект за закон за евтаназията. Най-забележителното в проекта беше самата фундаментална дефиниция, под която се разгъва целият законопроект.


Поради нейната неразчлененост под думата "евтаназия" се оказа, че попадат ред казуси - едни забранени като убийство, други разрешени в няколко страни на света, трети обект на остра конституционна дискусия и пр. Така законопроектът покриваше не само България, не само съвременната епоха, но се простираше до разни възможни светове, от света на филма "Аватар" до древна Спарта.




Вносителят разви бляскавите аргументи, че "и Христос е бил евтаназиран"; както и неохуманистичното прозрение, че за да има смисъл животът, човек трябва да се чувства полезен, а за да се чувства полезен, трябва наистина да е полезен, а ако е много болен, остава безполезен, животът му губи смисъл и – ergo – на евтаназията трябва да се погледне по-сериозно. Както бе подхвърлено в една телевизионна дискусия, на такава проникновена мисъл за утилитарния смисъл на живота би завидял и д-р Менгеле.


Още обсъждането на авангардните приноси към биоетиката не е затихнало и ново закономечтание – "Закон за българския език". Предишното беше тъжно, тревожно и опасно. Новата дадаистка идея става за сценарии на комедийно шоу.


Предвид общата неграмотност на българския депутат


току-виж смешката минала в Народното събрание.


Законът за езика ще пази и развива една съществена, макар не особено ясна величина – националната идентичност. Ето как ще става това.


След "Общите положения", които задължават "държавни органи, длъжностни лица и граждани" да "съдействат" за развитието на българския език, забележителната Глава 2 определя кога и къде българският език се "използва задължително".


На читател на Mediapool например ще му направи впечатление, че електронното издание ще трябва да се баптисва тепърва по правилен начин. В квартала около в. "Дневник" според чл. 6(8) ще трябва да се преименуват всички "хотели и ресторанти": Motto, One More, Olive’s, Mamma Mia, La Capannina, Gloria Mar, Blaze, Flannagans, Spaghetti Kitchen, Supa Star, Fresh Break, Egur-Egur, Brasserie и още двайсетина в карето между Св. "Седмочисленици" и Народното събрание.


Ще остане само "Вкусителница", което си е българско, ама дума ли е това въобще? "Parter" ще стане "Партер" или по-добре "Наземен етаж". За компенсация ще трябва да се преименува "Лукойл Нефтохим България", макар че и "Shell" ще замине.


Според чл. 8 родният език се "обогатява с нови думи чрез народното творчество... науката и литературата". Освен че няма никакъв нормативен смисъл, тази епохална находка те запраща на поправителен изпит по няколко предмета. Но идва на помощ чл. 9, който има нормативни значения и повелява, че думи от други езици се заменят с думи от българския, които – неочаквано – възпроизвеждат техния смисъл.


След него чл. 10 е още по-конкретен в обхвата на забраната, постановявайки, че диалектни думи могат да се ползват в литературните произведения, дори в журналистиката (сякаш в жълтата такава те не преобладават и без разрешение). Когато някои нови думи се утвърдят (?), вносителят, широко скроен, разрешава те да влязат в българските речници.


В категория антропологически прозрения попада чл. 14, според който "изучаването на майчиния език се осъществява в семейството". Сиреч... при мама. То е допълнено от евристичната норма, че "българският и другите езици не могат да се ползват за посегателство... срещу териториалната цялост на държавата". Желаещите да посегнат над териториалната цялост ще трябва да ползват


извънезикови средства за комуникация


примерно ще си подсвиркват и намигат. А чл. 19 допуска използване на чужди думи, ако вече са станали "съставна част" на българския език, както и ако няма равностойна българска дума. Вероятно от Spaghetti Kitchen ще остане само Spaghetti-то, от Mamma Mia само Mamma, от Mall Serdika само Serdika, но изписани на български. "Bulgaria Air" може да стане "Въздух България" или "България във въздуха", а защо не лиричното "Въздушна България".


"Лукойл" (България) обаче заминава в джаза, няма как. Този последният израз, "заминава в джаза", остава, понеже "джаз" вече е навлязла в българския. Ако не я цапнат като диалектна, което ще се решава от Комисия.


Вносителят върти и суче насам-натам, но това е квинтесенцията. С чл. 22 се създава "Комисия за опазване и развитие на българския език". Тя има 17 (?!) членове. Комисията за ...бла-бла-бла е разписана подробно в около 20% от целия текст на проектозакона.


Според чл. 23(3) тя взема решения за "задължителна смяна на изрази и думи от друг език с равностойни изрази и думи от българския език". Само си представете заседание на Комисията, в чийто дневен ред има точка "Предложения за смяна на чужди думи с родни такива". И почва обсъждане за смяна на всички думи по-горе, от Mamma Mia и Motto до Lukoil и Raiffeisen (България).


Тази картина вдига шансовете на законопроекта за епизод от "Улицата" на Теди Москов, ако българският парламент се окаже незрял и не оцени достойнствата му.


И черешката, както казват: Според чл. 25 Комисията издава


наказателни постановления – нещо подобно на КАТ


– за нарушения на закона за българския език. И ако длъжностни лица упорстват срещу "повелителните разпоредби на закона", тя може да ги освобождава от длъжност. За сметка на това обаче в мотивите специално се подчертава, че Комисията няма да има регионални структури из страната, което си е дискриминация отвсякъде: защо в град Монтана да няма местна служба на Комисията, която веднага ще смени името на самия град.


Питам се само дали вносителят на законопроекти за чист и свят език не трябваше да осигури грамотността поне на самия законопроект. Например да се потруди над пълния член и някои други граматически хватки, които не му се ловкат много, както личи от текста на мотивите към проекта.


В 45 реда мотиви "езикът свещен на моите деди" е с кастриран пълен член на шест места; сбъркано е възвратното местоимение "си" с "ми" (обичайно за говоримия език на средния българин); употребен е изразът "академиЧЕН съвет", вместо правилното "АкадемичеСКИ съвет" (на което суетният Софийски университет много държи) и са допуснати множество обикновени, но показателни с небрежността към писмения език грешки.


Мислех за финал да кажа нещо по-сериозно за нуждата от постоянно независимо наблюдение над внасяните проекти за закони. Но ме обхвана истеричава веселост и почнах да преименувам всичко по улицата, а то няма край. Ето я пицарията Mamma Mia. Ще стане "Майце си". Ботев все пак ще издържи проверката. Но да побързат, преди Комисията да им забоде табела "Майчин дом".


*Авторът е изпълнителен директор на фондация "РискМонитор"

Коментари (132)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 2 Профил на Marin Aganderov
    Marin Aganderov
    Рейтинг: 1341 Весело

    "Желаещите да посегнат над териториалната цялост ще трябва да ползват извънезикови средства за комуникация примерно ще си подсвиркват и намигат. " "Bulgaria Air" може да стане "Въздух България" или "България във въздуха", а защо не лиричното "Въздушна България". Ей отдавна не се бях смял така ба статия в Дневник ) Браво!!!

    Fortuna favet fortibus
  2. 3 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    LOL Стефане, много си добър, ама много. Чак и мен ме обзе "истеричава веселост" четейки статията ти.
    А за Корнезов - не виждам какво да се каже. Той си е вмирисан политически труп харесващ се само на лешоядното обоняние на също толкова вмирисания бесепарски електор.

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  3. 4 Профил на kill_bill
    kill_bill
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    Поздрави за законотворците на този закон:

    http://img.artlebedev.ru/everything/t-shirts/fuck-you/fuck-you.gif

    Жертвите не ги броя.......
  4. 5 Профил на kableshkov
    kableshkov
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Добре оплюхте Корнезов, но сте сто класи под него. Противниците на евтаназията сте още по-закостенели дъртаци. Светът се променя, българският език изчезва, а на вас ви е смешно.

  5. 6 Профил на B52
    B52
    Рейтинг: 1447 Любопитно

    Без да съм чел недоносчето на др. КОРнезов съм притеснен за това какво става с един чудни ЧУЖДИ думи (НО вече е навлязли в българския), които баба ми често употребява6е, но напоследък някак си залиняват покрай нахлуването на комплексар6тината - като примерно дистрибуция, ексклузивно или...

    Та да си дойдем на думите, а те са - чунким, санким, белким!

    He had decided to live forever or die in the attempt, and his only mission each time he went up was to come down alive.
  6. 7 Профил на ironhorse
    ironhorse
    Рейтинг: 1190 Неутрално

    Ееее от скоро не бях чел хубава статия !

    Браво !
    Ще следя и другите Ви статии г-н Попов, имате тънко чувство за хумор.

    Бойко Борисов и ГЕРБ са еманацията на корупцията и мафията в държавата.
  7. 8 Профил на B52
    B52
    Рейтинг: 1447 Весело

    [quote#5:"kableshkov"]Добре оплюхте Корнезов, но сте сто класи под него.[/quote]

    Как познаХТЕ, след като не ни познава6...
    За какви класи става дума не знам, но по килограми - определено

    [quote#5:"kableshkov"]Противниците на евтаназията сте още по-закостенели дъртаци.[/quote]

    От къде накъде ВИ е ясно мнението относно евтаназията...

    [quote#5:"kableshkov"]Светът се променя, българският език изчезва, а на вас ви е смешно. [/quote]

    Сме6ни са единствено жалките опити да се трупа капитал от един проблем; а той е че много от хората са ниско образУвани, без познания било то за правопис, граматика и какво ли не друго - не само на родния си, но и на чужди езици. И поради това, с ниско самочувствие, комплексирани селтаци се правят на многознайковци, парадирайки с някакъв "речников запас".

    И понеже не искам, а и не мога, да ги застрелям, единствено мога да им се смея...

    He had decided to live forever or die in the attempt, and his only mission each time he went up was to come down alive.
  8. 9 Профил на jamm
    jamm
    Рейтинг: 594 Весело

    Корнезов да си прокара законите и после да си понесе присъдите:
    - акт и глоба за системни злоупотреби с майчиния си език;
    - евтаназия за безполезност.

  9. 10 Профил на izabell
    izabell
    Рейтинг: 1331 Неутрално

    С уважение към Директора,
    може би има резон от такава защита езика ни.Не искаме от Смешниците на Нова само да го слушаме,представете си.
    А улицата на Москов е по Смирненски и няма нищо общо с творчествиото на поета.А като искат, жълтите бляскави, да си ползват чуждици, ще са привлекателни с различното може и ние по-простите да си купиваме от тея списания,понякога,
    за показване на потомството, а иначе сме на ай фони -таблет кавър версия.

  10. 11
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  11. 12 Профил на Мер Ака Ри
    Мер Ака Ри
    Рейтинг: 487 Неутрално

    Закон за езика е нужен и използването на българския език трябва да се задължира
    Всичко е на чужд език понеже народът е тъп и не уважава родния си език, справка - Паисий Хилендарски

  12. 13 Профил на jamm
    jamm
    Рейтинг: 594 Неутрално

    До коментар [#6] от "B52":

    Аз предлагам да концентрират усилията си в подобряване на образованието, вместо да измислят закони-паметници.
    Според мен запазването на езика не става със забрани, а само с обогатяване на културата и то от ранна възраст. Едно възпитано дете може добре да прецени, че в чатруума като напише "10q", после на майка си ще каже "мерси", а в магазина - "благодаря".

  13. 14 Профил на Quebecer
    Quebecer
    Рейтинг: 648 Гневно

    "Езикът е основния градивен
    елемент на нацията. Без език няма нация. А нашия български език идва от древността,
    от равноапостолите Кирил и Методий."

    "Ще е необходимо 1-2 служители, които да обработват документацията.
    Много държави освен в Конституциите им, въпросът с езика е уреден и в специални
    закони, независимо от разнообразието им."

    Цитатите са от мотивите към проектозакона на др. Корнезов.
    Струва ми се, че е доста смешно, че даже и тъжно, очевиден неграмотник да ни учи кога и как да употребяваме българския език. А като се замисля, че даже взима заплата, за да "твори" подобни безумия...

  14. 15 Профил на bgpainter
    bgpainter
    Рейтинг: 1414 Весело

    ... а-ах-ах-ха-ха-ха... скоро не бях се смяла така.

    Но наистина трябва някой да им пресява на родните депутати законопроектите, че да не стават толкова много за смях.
    Не се изказваш правилно, по книжовному - глоба... хайде Любчо Корнезов да излиза вече в пенция, че старческата деменция вече много го е захапала и прекалено много му личи, че е прекомерно амортизиран.

    Жената е покана за щастие
  15. 16 Профил на dearblue
    dearblue
    Рейтинг: 539 Неутрално

    фебере го е измислило
    имаш право да мьлчиш всяка дума може да се използва за и пртив теб
    имаш право на адвокат

  16. 17 Профил на Музар
    Музар
    Рейтинг: 1341 Весело

    [quote#12:"merakari"]Закон за езика е нужен и използването на българския език трябва да се задължира [/quote]

    Ало, другарю Корнезов, първо се "задължирайте" със собственото си образУвание, моля, моля!


    *** ЗАДЪЛЖИРА ***

    Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут." Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд
  17. 18 Профил на antropos
    antropos
    Рейтинг: 561 Неутрално

    До коментар [#12] от "merakari":"Задължира";? - това животно какво е. Ако има някакъв смисъл в един закон за езика/не Корнезов, а по принцип/ то е именно заради такива писаници.

    Sic transit..
  18. 19 Профил на ilinko
    ilinko
    Рейтинг: 721 Весело

    "В 45 реда мотиви "езикът свещен на моите деди" е с кастриран пълен член на шест места..."

    и не само това... не само, че не знае, кога точно се ползва пълен член, но дори и когато цитира конституцията преписва с грешки

  19. 20 Профил на Starsky
    Starsky
    Рейтинг: 594 Неутрално

    Ха, Дневник гузно-гузно почна да плюе истерични попържни, защото си знаят, че са супер неграмотни и само чуждици използват! И нали са много смели, са дали на някой извън техния вестник да им напише статията. Ама то само тоз директор така е казал, ние нямаме нищо общо, само го публикуваме....

    Who looks outside dreams. Who looks inside awakens. Carl Jung
  20. 21 Профил на batekure
    batekure
    Рейтинг: 221 Неутрално
  21. 22 Профил на zippie
    zippie
    Рейтинг: 695 Разстроено

    Браво! Авторът явно с гордост носи епитета "Мачо"

    Жалко, тъжно ми е, че в 21-ви век България преоткрива патриархалното общество.

    Казано по друг начин - където и да се спомене нещичко по темите език, култура, правопис и т.н., нашего брата Бългъринът (независимо от пол, възраст и начетеност) се хваща за члена - пълния член и започва да си го мери! Колкото по-начетен е въпросният субект, толкова по-здраво се хваща за члена и започва да го размахва наляво, надясно.


    Защо така, драги грамотни и хабилитирани дами и господа?
    Това ли е най-важният проблем на грамотността на населението към днешна дата?

    Хайде да решим проблемите с грамотността по ред на тяхната значимост, и чак тогава - най-, най-, най-накрая да стигнем до слагане на масата и евентуално решение на толкова скъпия ни фалически символ.

    Съгласен съм с г-н Корнезов по "чл.1. ал.2 Графичната система на българския език е кирилицата."

    На този етап, за мен, не е нормално медии, телекоми, банки и др. да популяризират измислен и несъществуващ език (български на латиница). Не само това, ами и да подменят(фалшифицират) написани от мен текстове с такива на латиница.

    Не вярвам, че закона ще мине, но ако се случи, поне ще имам основание да повдигна много съдебни дела.

  22. 23 Профил на Baron Samedi
    Baron Samedi
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Браво, г-н Попов, браво... Отдавна не бях чел нещо по-добро от изявите на Любослава Русева, но ето че е факт

    Иронията е най-доброто оръжие срещу кретенизма, особено срещу овластения такъв... то не че има кой знае какво друго на разположение и без това.

    В заключение един малко брутален виц наскоро прочетен в "Стършел" - специален поздрав за другаря Корнезов, корифей на юридическата мисъл и виден майстор на граматиката с особен принос за третирането на пълния член:

    Доктор: Имам две лоши новини за Вас...
    Пациент: Казвайте!
    Д.: Имате рак.
    П.: Много лошо... каква е втората?
    Д.: Имате алцхаймер.
    П.: Е... поне нямам рак.

  23. 24 Профил на moon744
    moon744
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Хубава идея, добра антитеза и лоша статия. Емоции, епитети, укори... Идеята за закон на българския език на е на Корнезов, върнете се сто години назад. Но аз вече знам, че ако журналистите не плюват, не могат да храносмилат.

  24. 25 Профил на danailov
    danailov
    Рейтинг: 1021 Неутрално

    Българският език е оцелял през вековете и без законите на такива като Корнезов, или по - точно, въпреки тях! Така че , господа противо/ народни представители, не подценявайте българския език, той ще Ви надживее!

  25. 26 Профил на dudo
    dudo
    Рейтинг: 1341 Весело

    До коментар [#15] от "bgpainter":

    Аха-аха-аха-аха-ахааааааааааааааа! И аз също!

    Дудо ви обича!
  26. 27 Профил на u2h2
    u2h2
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Хайде първо "професор д-р" Корнезов да овладее правоговорната норма, пък тогава да законодателства относно чистотата на езика.

    Толкова години живее в София, а не се е отказал от мазния си ямболски диалект.

  27. 28 Профил на Ментор
    Ментор
    Рейтинг: 754 Неутрално

    много яка статия !

    на фона на финансовата криза се посмях от сърце

  28. 29 Профил на moon744
    moon744
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Тогава да поговорим за езика на закона. Със закон за изменение на закон за допълнение на един закон се въвеждат норми, които и най-добрия професионалист в правото не може да се справи. Със закон в областта на енергетиката се променя закон за банките. И обратното. Законодателят често говори с глътнат език.

  29. 30 Профил на boyko
    boyko
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Няма как Стефан Попов да не блесне, тъй като той е умен и образован. Но не разбирам защо си губи времето да обсъжда безсмислени произведения на хора, които не са от неговия ранг. Дебатът е между неравностойни партьори.

    Бих се радвал, ако следващия път Попов коментира нещо по-съществено от правните бисерите на Корнезов. Още повече, че Любослава Русева вече разкри колко безсмислен е проектозаконът за българския език.

  30. 31 Профил на aha
    aha
    Рейтинг: 498 Весело

    Ако може да приемат закона и да назначат тази комисия с едни добри заплати в центъра на София (къде другаде). После ще имат нужда от разследващ орган, примерно увеличен състав от общинска полиция.
    Другия вариант е държавата да извади едни пари и да ги раздаде на близки до депутатите юрист-филолози. Сигурен съм че в Перник и Благоевград има готова специалност или поне подписани дипломи по специалностите

  31. 32 Профил на aha
    aha
    Рейтинг: 498 Весело

    Сгрешил съм за членовете на този орган. Но, това не променя съществено картинката 17 члена да се хранят от държавния бюджет и да развиват българския език. Аз наивно си мислех че за това са хо-ре-маците по села и градове....
    http://parliament.bg/bills/41/154-01-78.pdf
    Чл. 22. (1) Създава се държавен орган - Комисия за опазване и развитие на
    българския език, който се състои от 17 членове.
    (2) Пет от членовете се избират от общото събрание на академиците и член-
    кореспондентите на Българската академия на науките измежду специалистите по
    българско езикознание и литература; пет от членовете се избират от общото събрание на
    Съюза на българските писатели; трима се избират от Академичния съвет на софийския
    университет измежду специалистите по българско езикознание и литература; двама
    членове се избират от Съюза на българските журналисти и двама от Съюза на юристите.

  32. 33 Профил на т
    т
    Рейтинг: 491 Весело

    жестоко!!! Смях се на глас. А то всъщност е тъжно!

  33. 34 Профил на drun_drun
    drun_drun
    Рейтинг: 594 Неутрално

    [quote#29:"moon744"]Тогава да поговорим за езика на закона. Със закон за изменение на закон за допълнение на един закон се въвеждат норми, които и най-добрия професионалист в правото не може да се справи.[/quote]
    А така. Законите, които ползвам, са написани ужасно - сложно и объркано, с дълги изречения, с често взаимноизключващи се тези и понятия, което съответно води до българския феномен "тълкуване на текст от даден закон".Ако формулировките са ясни и точни, няма място за тълкуване.Току-що приети закони се изменят, допълват, отменят се членове, абе хаос отвсякъде. Хаос като в главите на "законотворците".

  34. 35 Профил на Мер Ака Ри
    Мер Ака Ри
    Рейтинг: 487 Неутрално

    До коментар [#33] от "т":

    Тъжно е, че авторът дори не се замисля за какво пише, ти поне ги знаеш колко са грамотни, и двамата сме работили в АИИ и знаем

  35. 36 Профил на Музар
    Музар
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    [quote#29:"moon744"]Законодателят често говори с глътнат език. [/quote]

    Е, толкова е добро, че не може да не го копирам в курсив, за по-добро изпъкване!!!

    Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут." Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд
  36. 37 Профил на ppopov_67
    ppopov_67
    Рейтинг: 917 Неутрално

    Щеше да бъде смешно, ако не беше тъжно.
    Че Народното ни събрание е пълно с олигофрени.
    А ПЪК НИЕ КРОТКО ИМ ПЛАЩАМЕ ТЛЪСТИТЕ ЗАПЛАТИ.

  37. 38 Профил на xflood
    xflood
    Рейтинг: 1032 Весело

    "..за да има смисъл животът, човек трябва да се чувства полезен, а за да се чувства полезен, трябва наистина да е полезен, а ако е много болен, остава безполезен, животът му губи смисъл и – ergo – на евтаназията трябва да се погледне по-сериозно. "

    Всички политици за евтаназия! Жал ми е за тях и искам да не се мъчат повече!!

    Fail with honour then succeed by fraud
  38. 39 Профил на далекоглед
    далекоглед
    Рейтинг: 594 Неутрално

    Крайно време е нашите депутати и кандидат- депутати да бъдат подлагани на два сериозни теста - детектор на глупостта и детектор на интелигентността. Трябва да бъде въведен праг на интелигентността, попадналите под който да не могат да правят на глупаци целокупния български народ и да разходват скъпо медийно пространство.
    Д-ю Корнезов, не е достатъчно пред името да се мъдри гордото "проф", във вашия случай то звучи като "проф.н". Трябва и акъл.

  39. 40 Профил на Панайот Панайотов
    Панайот Панайотов
    Рейтинг: 1181 Любопитно

    Точно Корнезов ли ще е човека-радетел за Българския език ? С изрази от сорта "прИдлагам", "прИдложение", "колиьеги моля ви са" и т.н.

    Fun is just point of view.
  40. 41 Профил на Мер Ака Ри
    Мер Ака Ри
    Рейтинг: 487 Неутрално

    Вижте хора, покрай смеха не забравяйте, че трябва да има такъв закон! Просто се огледайте около себе си, масово простотията се излива на АНГЛИЙСКИ език. Има много хубави статии за английския като маска на невежеството, ако имам повече плюсове отколкото минуси на това си изказване, ще ги поставя (“пейстна" според Гугъл преводач) тука! Въвеждането на нова терминология винаги е смешно, това е ставало и в началото на 20 век, но после всички свикват с нея. Такива думи са творба, влак, излет, самолет, ядро - хората са им се смеели, точно както днес, но на чуждите думи не са се смеели, понеже са им звучали фносно, точно както и днес!

  41. 42 Профил на Kerberos
    Kerberos
    Рейтинг: 1341 Разстроено

    Смейте се вие, но другарят Корнезов има пламенни последователи в българската Уикипедия, които вече прилагат неговите велемъдри идеи за свещена чистота на българския език. Затова не се учудвайте, ако скоро в статиите там прочетете за:

    * Бе Eм Ве или Беемве (BMW)
    * Ба Ес Еф или Баесеф (BASF)
    * Джей Ви Си или Джейвиси (JVC)
    * Ей Ти Eнд Ти или Ейтиендти (AT&T)
    * Ем Ес Ен Би Си или Емесенбиси (MSNBC)
    * Ви Оу Ей Ти Ви или Виоуейтиви (VOA TV)
    * Ей Пи Си бай Шнайдер Илектрик
    (APC by Schneider Electric)
    * Ейч Ти Си Дизайър или Ейчтиси Дизайър (HTC Desire)
    * Ем Ес Ай Уинд Ноутбук (MSI Wind Notebook)
    * Ти Си Пи Ай Пи или Тисипиайпи (TCP/IP)
    * Ай Си Ем Пи или Айсиемпи (ICMP)
    * Дабълюдабълюдабълю (WWW)

    Ако си мислете, че се шегувам, четете дискусията тук, а може и да се включите (всеки може да пише в Уикипедия):

    http://j.mp/noVzOz

    "The Internet is an insecure place."
  42. 43 Профил на Kerberos
    Kerberos
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    До коментар [#41] от "merakari":

    Проблемът е, че тези неща не могат да бъдат решавани със закон, особено пък измислен от разни Корнезовци -- защото тогава само стигаме до глупости като горните.

    "The Internet is an insecure place."
  43. 44 Профил на Torlak
    Torlak
    Рейтинг: 701 Весело

    До коментар [#12] от "merakari":

    Ами "входирай" "задължирането" тогава, защитнико на българския език...

    Като съм торлак, да не съм ахмак, да ям зелени краставици!
  44. 45 Профил на Нели Ангелова
    Нели Ангелова
    Рейтинг: 1012 Неутрално

    http://parliament.bg/bills/41/154-01-68.pdf
    http://parliament.bg/bills/41/154-01-78.pdf

    Ето линк на двата законопроекта. Прочетете ги, те са кратки, няма да ви затруднят. Авторът на статията показва комплексарщина, което не му прави чест. Обиди, подигравки, а нито едно смислено предложение. А къде видя 6 - те грешки в членуването, не посочва. Така е най-лесно - ще хване дикиш!Браво! Добре се е постарал да хвърли кал! Както се казва не се сърдете на пианиста - той толкова може! Та и аз - не се сърдя на автора, толкова си може!

    нели ангелова
  45. 46 Профил на Stewie
    Stewie
    Рейтинг: 2275 Любопитно

    докато дървени глави като споменатият професор определят дневният ред на обществото ни, България ще си остане най слабо развитата и ретроградна държава в Европа !

  46. 47 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2088 Весело

    Прекрасен сарказъм, г-н Попов! Жалко, че тези, които трябва няма да го прочетат или разберат.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  47. 48 Профил на Тъпата майна
    Тъпата майна
    Рейтинг: 1369 Неутрално

    [quote#41:"merakari"]Просто се огледайте около себе си, масово простотията се излива на АНГЛИЙСКИ език. [/quote]

    Извинявай, другарю, ама аз не съм видял и една чалга песен на английски. Нито пък селяндурите (да не се бърка със селяни) по улиците говорят като пещерняци на английски. Английският замества българския само когато българския няма заместител на дадената дума, или пък българския заместител не е чак толкова добър или популярен. Не съм видял някъде по стените "Dick за Ботев", за сметка на това "Кур за Ботев" - бол...

    Това мнение е дело на една тъпа майна
  48. 49 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 2962 Неутрално

    Какво ви е смешно? Че Курньеза е христоматиен пример за аграринтелигент от партийната школа? А смешно ли ви е, че тази карикатура решава съдбите ви в безброй народни събрания, като в паузите тълкува конституцията ви или управлява вашето правосъдие? Този човек е не само един от нотабилите на републиката, той е един от символите на изминалите 20 години. Тъжно, но факт.

  49. 50 Профил на СВОБОДЕН
    СВОБОДЕН
    Рейтинг: 488 Неутрално

    ДА ГО КАЖЕМ НАПРАВО .
    ИСКАМЕ СИ БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК НАВСЯКЪДЕ.
    НЕ ИСКАМЕ ДА НИ ПРИТЕСНЯВАТ МАЙЧИНИ ,БАЩИНИ,
    СТРИНКИНИ ЕЗИЦИ.
    ТЕ ДА ОСТАНАТ ЗАД ВРАТИТЕ НА ДОМОВЕТЕ.
    КОНСТИТУЦИЯТА ВСЕ ОЩЕ КАЗВА ,БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК
    Е ЕДИНСТВЕНИЯТ ОФИЦИАЛЕН .

    СВОБОДЕН
  50. 51 Профил на Нели Ангелова
    Нели Ангелова
    Рейтинг: 1012 Неутрално

    До коментар [#48] от "Пловдивски":

    Ама това изобщо не е вярно. В скайп и фейсбук масово децата пишат на латина. Това е такава маймуница! Това е недопустимо! Трябва да има такава институция. бб означава - бай,бай(довиждане), ок - добре, худ, тенкс, сори.... да не изброявам всичко. Най-лошото е, че децата масово използват тази шльокавица за писане. За тях това е нормално, казват, че така са свикнали. Това е отвратилено, та ние затриваме езика си и правим децата си неграмотни! На това безхаберие и бездушие трябва да се сложи край. Не приемам чуждите надписи в България! Това не трябва да се позволява. Прочетохте ли законопроектите? Защо ми наблъскахте минуси? Аз съм сигурна, че не ги прочетохте, това не ви е силната страна! Ние оставихме медиите да мислят вместо нас, приемаме всичко, което ни поднасят без да го смиламе, без анализ, без проверка. Накъде вървим? Към опростачването!

    нели ангелова
  51. 52 Профил на haokarapora
    haokarapora
    Рейтинг: 473 Весело

    Ами,да.В тази наша родна действителност само истеричната веселост ни държи да не ни обхвнат суицидни мисли и да застанем пред парламента с плакати в подкрепа на закона за ефтаназията!

    haokarapora
  52. 53 Профил на Нели Ангелова
    Нели Ангелова
    Рейтинг: 1012 Неутрално

    До коментар [#49] от "Lemmy":

    За съжаление Корнезов е много по българин от много други. А в своята си област е изключителен юрист! Като човек също е стойностен. Не познавате неговата работа, за нея съдите от такива драскачи, като Попов.

    нели ангелова
  53. 54 Профил на Нели Ангелова
    Нели Ангелова
    Рейтинг: 1012 Неутрално

    Попов не анализира законопроектите по същество, а просто пише "бисери", оригиналничи в оплюването си. А каква е неговата болка за българския език, какво да се направи, защото езикът ни обеднява и се замърсява. Вече младите се изразяват с десетина думи - кофти, гот, супер, ок. Дори една ученичка ми отговори, че Македонски се чувствал супер гадно като минавал Дунав. На малката дъска бях записала думи и изрази, които да използваме при анализа на творбата, обяснила ги бях. Когато я подканих да замени неуместния израз с друг, тя се затрудни. Беден изказ, бедна езикова култура. А уж ни боли за образованието. Всеки българин трябва да следи за чистотата на езика. Чуждиците навлизат безпрепятствено в езика ни. Когато са заемки, да, те обогатяват езика. И няма лошо в един законопроект за бълг. език. Ако в него има недостатъци, при приемането ще се изчистят. Подигравките не вършат работа.

    нели ангелова
  54. 55 Профил на Тъпата майна
    Тъпата майна
    Рейтинг: 1369 Неутрално

    До коментар [#51] от "vera56":

    Вера, говорейки за опростачване ми се струва, че Ви е трудно да различите език от азбука, което е абсурдно за човек с позицията, която защитавате. А децата са неграмотни защото образователната система е такава, родителите също не обръщат внимание на децата си, а не защото езика има нужда от закон и бой по главите за чуждиците. Съдейки по цифрите в ника ви (прощавайте, псевдонима) сте на годинки, на които трябва да усещате тези неща, но явно е далеч по-лесно да продължаваме с партийните методи за пред мат'ряла, вместо да фиксираме проблемите и да ги разрешаваме малко по малко.

    Това мнение е дело на една тъпа майна
  55. 56 Профил на Тъпата майна
    Тъпата майна
    Рейтинг: 1369 Неутрално

    До коментар [#54] от "vera56":

    Не намесвайте простотията в тема за езика. Тъй фиксираните от Вас деца могат да се поздравяват и с българските "К'во става бе, простак?" и "Да ти е** майката бе, тиквеник" без да ползват и една чуждица, но това няма да им вдигне нивото. Мислете, не е вредно.

    Това мнение е дело на една тъпа майна
  56. 57 Профил на кака мара
    кака мара
    Рейтинг: 580 Неутрално

    Искам само да кажа, че това е страхотна статия! Хем смешна, хем аргументирана. Мерси на Стефан Попов и на Дневник : )

  57. 58 Профил на istorika
    istorika
    Рейтинг: 648 Неутрално

    Сърбите в Косово и Босна и Крайна като от огън бягат от чуждите думи особено англо - американските. Например там никъде няма да видиш сарафско бюро с надпис CHANGE - пише си на тяхният, сръбски език: МЕНУВАЧНИЦА.
    Може и да е непривично, смешно или недодялано и нецивилизовано и да не е престижно. Въпрос на нагласа.
    Иначе се губят индентичност и национална физиономия. Именно статии като тази представят нещата изкривено и в крайна сметка преследват обезличаване на народността и в крайна сметка нейното унищожение.
    Ни повече ни по-малко.
    А иначе србите бяха първи "западняри" в близкото минало.
    Пред очите ни изтрезняха и се понесоха страданията и научиха горчивия си урок.
    Изглежда на нас ни предстои да го научим.
    Или да го преговорим...
    Има приемливи решения и те не са трудни.
    Но някои лукаво искат да ги избягнат и да унищожат българският език.
    Да припомня:
    През 1907 г. сенатът на САЩ възлага на своите учени да извършат огромна по мащаб задача - да класифицират намиращите се там имигранти по раса, език, страна и региони. И въпреки трудностите след четири години излиза от печат т. нар. Речник на раси и народи. Какво се говори в него за нас - българите, стана ясно сравнително скоро, през 2005 г., благодарение усилията на изследователя проф. Никола Алтъков (член на МАБИК), живял и работил дълги години в САЩ.В речника са обособени раздели и в статии са описани различните народи, раси и етнически групи, чиито представители се намират тогава в Америка, като основният критерий е езикът. Разбира се, днес трябва да се отбележи, че езикът и расата са явления, които не могат да бъдат тъждествени. Подобно е и съотношението между езика и културата. Признаците на расата се придобиват по наследство. Докато езикът е сакрално явление, което е доста по-консервативно в сравнение с културата. Вече е доказано, че в далечното минало всички разнородни езикови групи са произхождали от език баща. В момента по света се наблюдава и обратният процес, който води към сливане и уеднаквяване на езиците.През 60-те години на XX в. в САЩ е проведено изследване на езиците за запазване на информацията, която носи всеки от тях. Проучени са около 200 езика, като са направени преводи от специалисти на един и същ основен текст. След всеки превод се извършвал обратен превод на изследвания език за сравняемост. При най-издръжливите езици информацията се губела към 15-тия превод, докато българският език устоява на близо 70 превода. " (!!!)

    Ето на какво се присмива автора.
    Дали е преднамерено?

    Аз знам много малко.
  58. 59 Профил на Нели Ангелова
    Нели Ангелова
    Рейтинг: 1012 Неутрално

    До коментар [#55] от "Пловдивски":


    До коментар [#56] от "Пловдивски":

    Напротив! Такъв законопрект за езика е нужен!

    нели ангелова
  59. 60 Профил на Тъпата майна
    Тъпата майна
    Рейтинг: 1369 Весело

    До коментар [#59] от "vera56":

    Не, не е.

    Това мнение е дело на една тъпа майна
  60. 61 Профил на bozkata
    bozkata
    Рейтинг: 416 Неутрално

    Ето ги некадърниците от БАН. Трябаше да я закрият и да я създадат отново с качествени кадри. "Вие" с главна буква в мн. число - пълен идиотизъм! Например: може да се напише "Вие сте некадърен", но може също така да се напише: "ти некадърник, такъв". В множествено число това е невъзможно, защото няма втора форма на "вие". Не трябва много, за да се забележат кретените от БАН, но какво да се прави - комуно-ченгета като Корнезов И накрая, в нито един европейски език (френски, английски и др. )това не се практикува. Да се провери дали путиновците не са го въвели в диалекта на старобългарския, който днес се нарича руски език?!

  61. 62 Профил на istorika
    istorika
    Рейтинг: 648 Неутрално

    Фондация Риск Монитор чийто главен е Стефан Попов е финансирана от Отворено Общество на Сорос- Ню Йорк ,Отворено Общество София, Тръст за Гражданско Общество в Централна и Източна Европа (???), Балкански тръст за демокрация
    Международна асоциация на франкофонията, Обединено Кралство Нидерландия,Грантове на ЕИП - Норвежки грантове (?!?!)
    И!....
    СТОЛИЧНА ОБЩИНА!
    http://www.riskmonitor.bg/bg/donors

    Нещо неясно?



    Аз знам много малко.
  62. 63 Профил на асен георгиев
    асен георгиев
    Рейтинг: 869 Неутрално

    До коментар [#5] от "kableshkov":

    Тъпчо, не осквернявай името на войводата!

  63. 64 Профил на istorika
    istorika
    Рейтинг: 648 Неутрално


    Норвежките "GRANT"S", една от организациите финансирали тази статия развива следната дейност:

    "Подкрепа за хора в неравностойно положение, с цел превенция на болестите дължащи се на условията им на живот и начин на живот и по този начин допринася за тяхната социална интеграция"
    Е, в Лондон видяхме как се интегрират социално.
    И в Германия ислямската част от населението.
    Да не говорим за Норвегия..,..
    Е, И?

    Каква е ползата от тях?

    Аз знам много малко.
  64. 65 Профил на nikola karaivanski
    nikola karaivanski
    Рейтинг: 853 Неутрално
  65. 66 Профил на istorika
    istorika
    Рейтинг: 648 Неутрално

    А , забравих и "ромите" в България, дето трошат жилищните блокове.

    Аз знам много малко.
  66. 67 Профил на кака мара
    кака мара
    Рейтинг: 580 Неутрално

    [quote#53:"vera56"]За съжаление Корнезов е много по българин от много други. А в своята си област е изключителен юрист! [/quote]
    От 10 минути търся дали има тире след "по" при превъзходна степен на съществителни. Някой може ли да ми каже?

    Освен това Корнезов не е чак пък толкова изключителен юрист. Например - неписано правило е, че учебникът му по Граждански процес, дори и наизустен, няма да донесе отлична оценка на студентите право, защото е повърхностен. И затова всички четат учебника на Живко Сталев, въпреки че е писан по стария закон.

  67. 68 Профил на Мер Ака Ри
    Мер Ака Ри
    Рейтинг: 487 Неутрално

    До коментар [#44] от "Torlak":

    Епа чу га входирам! Че джи задължимо свете да говоре само чисто бугарски!

  68. 69 Профил на kodjauzun
    kodjauzun
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Щях да приема без резерви забележките на Попов, ако и самият той се придържаше към българския от приличие. Обаче какво е това "бла-бла-бла"? Блеене ли? На български се казва "дрън-дрън". Май Стоичков се оправя по-добре с езика ни от Попов.

  69. 70 Профил на kodjauzun
    kodjauzun
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#58] от "istorika":

    Губенето на информацията при няколко превода, може би не е "вина" на съответния език, а на английския, поради недодяланата му граматика. Ако се направят множество преводи през един език с много ясни правила, като френския, смисълът ще се запази доста по-дълго предполагам.

    Информацият, която даваш е много интересна, благодаря.

  70. 71 Профил на Вишински
    Вишински
    Рейтинг: 496 Неутрално

    Тази статия ми подейства. Доега бях равнодушен към темата. След показната наглост на автора, концентрирана в "кой си ти, че да ми казваш как да говоря" съм на мнение, че такъв закон трябва да има.

    Къде го е казал това ли? В заглавието. Като е сложил това cool. Сложил го е като заглавие на статия, обсъждаща закона за езика. Според автора такъв не е нужен. Е, негова си работа - да си смята каквото си иска, Но освен това, въпросното cool е сложено нарочно. С цел да дразни. Авторът не само не счита за неуместно да блъсне тази чуждица, то го прави и с удоволствие. Изплюл се е върху идеята за такъв закон. Сool е плюнката. Да ви cool-на на закона за езика!

    Върху какво плюеш, авторе? Върху факта, че езикът ни вече подгизна от чуждици? На теб това ти харесва, нали? Възможно е, но - от мен да го знаеш - проява на много лош вкус е това. И е грозно, когато налагаш безвкусицата си на другите.

    С изумление откривам, че напъхването на чуждици в езика ни е умишлено и насилствено. Не зная, не разбирам защо се прави. Но е факт. Ето и пример - наскоро един издъхващ информационен сайт, казва се Медиапул, публикува информация, че полицията във Франция била изгонила български скуотъри. Така беше написано - скуотъри. Читателите се възмутиха - абе, какво е това, нямаме ли си български думи, защо използвате тази чуждица, защо не пишете за "бездомници" или "скитници"? Напразно - никой не им обърна внимание. Свиквайте, читатели. Като ви го повторят 50-тина пъти, ще свикнете с новата дума и ще я използвате и вие. Даже, по-комплексираничките могат да се пробват и с акцент да я казват. Сool, нали?

    Чуждиците имат място само там, където няма българска дума. В такива случаи те са богатство за езика, допълват го. А иначе са паразити. Убиват езика и го осакатяват. И не само това - белег за много ниска езикова култура са. Показват, че говорещият има много беден речник и не се сеща бързо за синоними.

    Хора, които истински, както трябва знаят чужд език не го демонстрират никога. Ама абсолютно никога. И това е, защото те са отделили много време да учат чуждите думи, чуждите правила и изключения, като по този наичн са оценили богатството на нашия език. Няма как да говориш добре чужд език, ако не говориш добре български. Обратното е абсурд. Познаването на чужд език означава, освен всичко, и запомнянето на огромен брой чужди думи и значението им на български език. Ако знаеш 100 000 чужди думи, това значи, че знаеш минимум 100 000 на български. Че и повече, често една дума е с по няколко значения. Ето я и богатата езикова култура, ето и множеството известни синоними на дадена дума - те идват сами. Тази богата езикова култура ни освобождава от провинциалния стремеж да изпъкнем, да сме еднооки сред слепите. И затова такива хора не ползват чуждици, умеят да се изразяват, а в разговорите им няма да чуете cool. Пртосташко е, а те го осъзнават.

    Та така, авторе. Никой не смята да прекръщава La Capannina, Gloria Mar, Blaze, Flannagans, Spaghetti Kitchen и останалите, това го измисляш самият ти, за да придадеш някаква истерична несериозност на написаното, да изоригиналничиш за чужда сметка. Апропо, на един мъж не отива да е истерчиен, това е женско качество, също и на мъже, дето обичат да се държат като жени. Просто с такъв закон няма да можеш да си cool - ваш всеки път щом ти го сърце поиска.

  71. 72 Профил на Margarita Borisova
    Margarita Borisova
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Ре. Вера

    Ниската езикова култура е едно от многото проявления на ниската култура. Обратното обаче не е вярно - слабата способност за възприемане и разбиране на нещата от живота не е пречка да се усвоят добре правилата за културна употреба на езика. Това води до общата грешка да се отъждествяват прости конструкции (т нар "чист език" с многосъставни ("култура" или "национална идентичност" и да се вярва, че вторичното регулиране на нещо относително просто (като езиковата система; защото е обозримо и може да се систематизира) може да е полезно за положителна промяна на общото състояне, за което всички сме съгласни, че е драматично.

    Децата не употребяват правилно езика си, защото в техните семейства и в средата им има дълбоки процеси на дезинтеграция (пардон - разпад). Как може да си представите, че ако ги накараме по някакъв начин да употребяват езика си като културни хора, това ще ги направи такива?

    Неграмотните надписи по улиците са свидетелство (последица) за настъпилото пропадане на езиковата култура, което е само малка част от цялостното културно падение. Как може да се самозаблуждавате, че ако комисия пише надписите на търговците, това по магически начин ще промени езиковата култура на всички и оттам ще повлияе положително на "националната идентичност"?

    Прекрасният човек, специалистът в "своята си" област, светлия комунист Корнезов, както всички открити и преоблечени комунисти около него в НС, имат само един интерес - да изпозват мъката и глупостта на хората, за да налагат робство (обратното на свобода), повече регулация, комисии, които да смучат пари, за да тормозят хората с принуда, произтичаща от самопровъзгласили се авторитети. Пфу!

  72. 73 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 2985 Неутрално

    До коментар [#12] от "merakari":

    Кое по-точно е на чужд език. В конституцията и куп други закони Българският език е задължителен. Поинтересувай се малко повече. Използването на чужди думи не е заплаха за българския език. По-скоро е богатство. Стига разбира се да не се прекалява. Вкарването на езика в специални законови рамки е голямо прекаляване.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  73. 74 Профил на Margarita Borisova
    Margarita Borisova
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Може би е добре да се приеме закон за задължителното къпане в неделя, както и закон за задължителното слушане на класическа музика на обществени места.

    Ай, пардон! Забравих, че всъщност става дума за "националната идентичност"... Къпането е турска традиция, която турците са заварили от римската (византийската) империя... кофти! Пък и това с музиката, за да е национално, по-добре всички да се задължат да си купят по един специално записан по повод закона диск на Веселин Маринов, а най-добре е да се купуват от съответното РПУ с един отработен режим на регистрация, за да се знае кой точно не е съгласен.

  74. 75 Профил на Starsky
    Starsky
    Рейтинг: 594 Неутрално

    До коментар [#62] от "istorika":

    Не, никаква изненада! Икономедия по принцип са си свързани с Отворено Общество и неслучайно тук намират трибуна всички свински черва свързани с тази знаменателна организация работеща усилено за циганизация и унищожаване на българския етнос! Също така неслучайно в Капитал и Дневник голяма част от заглавията са на английски, използват се масово и ненужно чуждици и измислени разговорни изрази, от сорта на хейтъри!
    Да не бъркаме каузата за чистотата на българския език с компрометираната личност на проф. Корнезов!
    Дали някой се присмива и оплюва законите за опазване на френския език. Те дори имат държавен орган, който се занимава с това. Преди време доста се писа по тази тема....

    Who looks outside dreams. Who looks inside awakens. Carl Jung
  75. 76 Профил на Нели Ангелова
    Нели Ангелова
    Рейтинг: 1012 Неутрално

    До коментар [#67] от "кака мара":

    Да Сталев е класика, права сте!

    нели ангелова
  76. 77 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 2985 Неутрално

    До коментар [#22] от "zippie":Не разбрах само как телекомите и банките те задължват да ползваш латиница. А ако подобно Корнезово недоразумение се появи в правния мир, ще ми е любопитно какви точно дела ще заведеш. И какво лично ти ще спечелиш от това?

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  77. 78 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 2985 Неутрално

    [quote#24:"moon744"]Хубава идея, добра антитеза и лоша статия. Емоции, епитети, укори... Идеята за закон на българския език на е на Корнезов, върнете се сто години назад[/quote]
    И кога е имало закон? И ако е имало каква работа е свършил? Станали ли са хората по-грамотни?

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  78. 79 Профил на Нели Ангелова
    Нели Ангелова
    Рейтинг: 1012 Неутрално

    До коментар [#72] от "jazzplus":

    А защо да не използваме учените от БАН? А те нали получават заплати? Не смятам, че тази комисия трябва да бъде от рода на Кушлевата.



    До коментар [#60] от "Пловдивски":

    Не, не е.


    И аз съм песимист, че със закон може да се реши проблема. Но нещо трябва да се направи. А идеи не се дават. Само критики.

    нели ангелова
  79. 80 Профил на Нели Ангелова
    Нели Ангелова
    Рейтинг: 1012 Неутрално

    До коментар [#71] от "newraven":

    Браво!

    нели ангелова
  80. 81 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 2985 Неутрално

    До коментар [#34] от "Drun_drun":


    [quote#34:"Drun_drun"]Току-що приети закони се изменят, допълват, отменят се членове, абе хаос отвсякъде. Хаос като в главите на "законотворците". [/quote]
    Какво да очакваш от "законотворци" по-голямата част от които са завършили рабфак

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  81. 82 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 2985 Неутрално

    [quote#41:"merakari"]Просто се огледайте около себе си, масово простотията се излива на АНГЛИЙСКИ език[/quote]
    Не си прав. Около мен се лее простотия на чист български. Иначе добре би било Английския да е език на простотията.
    За да навлезе една нова дума в езика никакъв закон няма да свърши работа. В основата на всичко е доброто образование. А никой властник от 20 г. насам не работи в тази посока. На тези които се опитват да направят нещо (като Даниел Вълчев или Йорданка Фандъкова) никой не им обръща внимание.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  82. 83 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2088 Весело

    До коментар [#45] от "vera56":

    По моето скромно мнение, госпожо, авторът много може. Фактът, че статията предизвика такава полемика...

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  83. 84 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 2985 Неутрално

    [quote#51:"vera56"] В скайп и фейсбук масово децата пишат на латина. Това е такава маймуница! Това е недопустимо! Трябва да има такава институция. бб означава - бай,бай(довиждане), ок - добре, худ, тенкс, сори.... да не изброявам всичко. Най-лошото е, че децата масово използват тази шльокавица за писане[/quote]
    Хайде малко по-спокойно. Като има закон за Българския език, мислиш ли, че децата ще пишат по-различно от сега в международната мрежа (интернет)? И като си толкова притеснена от навлизането на чуждиците, защо използваш думи като "медии"?

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  84. 85 Профил на СВОБОДЕН
    СВОБОДЕН
    Рейтинг: 488 Неутрално

    А ЗА БЕЗМИСЛИЕТО ДА ИЗПИСВАМЕ БЪЛГАРСКИ ЕЗИК НА
    "ЛАТИНИЦА" ,СЪТВОРЕНО ОТ МАЛКИЯТ МУК И СТРУВАЩО НИ МИЛИОНИ .. ЗАЩО МЪЛЧИТЕ.
    ГЛЕДА ЧУЖДЕНЕЦА И СЕ ПУЛИ .
    ТОВА НА ФРЕНСКИ ЛИ Е ,НЕ Е .
    НА ШВЕДСКИ ЛИ Е , НЕ Е .
    АНГЛИЙСКИ ,О НЕ .???????????????
    БЪЛГАРИНА ГО РАЗБИРА НО СЕ ПИТА ЗАЩО ..???????????
    ДА . НЕ РАЗБИРА ЗАЩО МУ БЕШЕ ПОЗВОЛЕНО НА МУКА..??????????????????????????

    СВОБОДЕН
  85. 86 Профил на Мер Ака Ри
    Мер Ака Ри
    Рейтинг: 487 Неутрално

    До коментар [#82] от "Gopeто":

    Всички телевизии. Всички мобилни оператори. Почти всички български вина. Всички магазини в нови сгради. Повечето марки "българска" бира. Дори кренвирши, и то такива с хайдушки реклами, имат марка на латиница. Ми да им ги ядат латинците!
    Относно битивито : има три вида телевизии - стрейт тиви, гей тиви и би тиви.

  86. 87 Профил на Мер Ака Ри
    Мер Ака Ри
    Рейтинг: 487 Неутрално

    До коментар [#82] от "Gopeто":

    Има пълни абсурди, като магазин Cvetna harmonia в The Mall... Надписи Tsarigradski complex на Цариградски комплекс и Police на 6то районно...
    Запазил съм си няколко статии по въпроса в разни издания, но няма да ги сложа тука - имам повече минуси, отколкото плюсове на пост № 41.
    Само една забележка - унгарски език използва латиница. Нима това му помага да бъде по-разбираем от японски?

  87. 88 Профил на Мер Ака Ри
    Мер Ака Ри
    Рейтинг: 487 Неутрално

    До коментар [#85] от "СВОБОДЕН":

    Мълчат, защото няма какво да кажат. Пред истината лъжата мълчи, защото няма какво да каже. Мълчат ония, които въпреки че си прав нямат намерение да се променят.

  88. 89 Профил на Мер Ака Ри
    Мер Ака Ри
    Рейтинг: 487 Неутрално

    До коментар [#85] от "СВОБОДЕН":

    Вместо това се подиграват, че някой наистина се е захванал да "оправи" простотиите на неграмотниците. Пък бил той и най-смешният от всички смешни депутати

  89. 90 Профил на curious1234
    curious1234
    Рейтинг: 543 Неутрално

    До коментар [#71] от "newraven":

    И ако авторът все пак си куул-ва, когато му се прище, то какво - глобичка ли ще трябва да му се наложи?

    Със закони - тоест със страх от санкции - не може да се стимулира обогатяването на културата. Нима не е ясно? Ако не ти харесва куулването в Дневник, не го чети, не си го купувай, гласувай с парите и времето си. Но не налагай, моля те, глоби на различните от теб, камо защото са различни. Окей?

  90. 91 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 2985 Неутрално

    До коментар [#71] от "newraven":

    Не всяко мнение, различно от твоето е наглост. Свободата на словото и правото на мнение, са двете неща , които автора демонстрира, макар да не е имал такава цел.
    Още веднъж ще кажа, че никакъв закокн за езика няма да реши проблемите на Българския език. Основният проблем е в образованието и неговата закостенялост. И е въпрос на развитие на самата личност. Сигурно сто пъти съм казвал на сина ми да не говори диалектно, но без резултат. След като се примирих и престанах да му "набивам канчето", забелязвам че поне в къщи говори правилен български.
    А това, което се е напънал да направи Корнезов, заслужава всеобщ присмех. И солена глоба за невършене на работа.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  91. 92 Профил на istorika
    istorika
    Рейтинг: 648 Неутрално

    Във Франция отдавна има съответен закон за защита на френския език и това не прави никому впечатление, защото значението на "френската култура" не подлежи на дискусия.
    Нищо, че е изцапана с кръвта на милиони роби и невинни жертви.
    Известно е изречението на Митеран, че ако не се вземат мерки за
    запазването на френската бит и култура скоро французите ще гледат само американски филми на японски телевизори.
    И въобще на никого не му прави впечатление законодателството по въпроса в Турция.
    Там на знака за задължително спиране по кръстовищата пише
    DUR , автомобилна гума се казва ОТО ЛАСТИК, ислямът се възражда открито във всякакви форми но това не пречи да се осигурява пълен политически и икономически комфорт за правителството на Ердоган.
    Едва ли англосаксонската култура, респективно език, е подходящ/а за образец.
    По - скоро се представя за такъв.
    Средствата за осведомяване са съсредоточени в ръцете на заинтересованите да наложат тази култура.
    Не изненадващо, когато господстващите икономически се опитват да дискредитират възгледи, които те смятат за опасни за собственото си оцеляване.
    И си намират подлизурки да им се подмазват.
    За паница леща.

    Аз знам много малко.
  92. 93 Профил на Вишински
    Вишински
    Рейтинг: 496 Неутрално

    До коментар [#90] от "curious1234":

    Не, законът следва да цели не налагането на санкции, това е невъзможно. Той трябва по-скоро да ограничи чуваемостта на тези изкуствено налагани чуждици.

    Ако авторът ги изполва в ежедневието си, то това ще му вреди най-вече на самия него. За негова сметка си е. Ако, обаче, налага насилствено употребата им чрез медиите, както е сега, това е недопустимо. Медията в случая е мегафон, който услива многократно неприятната чуждица, та да се чуе и от онези, които не искат да я чуват. За какво и на кого е нужно това? Така че, санкцията трябва да е за медията. Като глобят вестника, следващия път ще се позамислят в редакцията му дали да насилват съзнанието на хората с тези чуждици.

    Не случайно казвам "насилват". В момента автора е употребил чуждицата по напълно хулигански подбуди, по схемата - я да видим дали вие, закостенели глупаци, ще ми казвате какво да правя, ще си правя каквото си искам, вие не можете да ми направите нищо.

    Този проектозакон е именно реакцията към подобно демостративно хулиганстване.

  93. 94 Профил на istorika
    istorika
    Рейтинг: 648 Неутрално

    До коментар [#75] от "Starsky":

    Нямам какво да добавя.
    Благодаря.

    Аз знам много малко.
  94. 95 Профил на кака мара
    кака мара
    Рейтинг: 580 Неутрално

    [quote#92:"istorika"]Във Франция отдавна има съответен закон за защита на френския език и това не прави никому впечатление, защото значението на "френската култура" не подлежи на дискусия. [/quote]

    Огромен процент от французите си нямат никаква идея от правопис, дори такива, които учат в хубави университети.

    А цял свят им се подиграва, че не могат да говорят чужди езици. Особено английски.

    Така че не мисля, че французите са добър пример.

  95. 96 Профил на istorika
    istorika
    Рейтинг: 648 Неутрално

    „Българският език е най-точният език, на който могат да се предадат окултните знания и Словото на Бога, защото българският народ е най- древният народ на земята.”

    Всъщност това е направлението на атаката.
    Може да се стори на някой откачено и абсурдно но това не променя нищо.
    Дали аз приемам това за вярно, а Х Y Z за глупости или обратното, няма никакво значение.

    Аз знам много малко.
  96. 97 Профил на Вишински
    Вишински
    Рейтинг: 496 Неутрално

    До коментар [#91] от "Gopeто":

    Безспорно, образованието следва да е на първо място, така е. На един истински образован човек и през ум няма да мине да изпозлва чуждици, той прекрасно знае, че това само ще го изложи и няма да говори никак добре за езиковата му култура и уменията му да общува.

    Какво, обаче, следва да правим, когато образованието не достига? Повечето от нас не крадат не защото има специален закон, който да забранява това - не крадем по чисто морални причини. На нас такъв закон не е нужен, той е за онези, чиито морални спирачки липсват. За крадците е.

    Наличието на такъв закон не е нито спряло кражбите, нито ги е намалило, но - ще е по-добре ли, ако няма закон, забраняващ кражбите? С него е по-трудно за крадците, създава им спънки. Защо да ги улесняваме?

    Защо да се улесняват онези, които умишлено осакатяват езика ни?

  97. 98 Профил на Starsky
    Starsky
    Рейтинг: 594 Неутрално

    До коментар [#95] от "кака мара":

    Французите са много добър пример за държавна политика за опазване на езика и културата!
    Неграмотници ще има винаги и навсякъде!

    Who looks outside dreams. Who looks inside awakens. Carl Jung
  98. 99 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2088 Весело

    До коментар [#91] от "Gopeто":

    Нали? Аз споделям някои от възгледите на "newraven", но не понасям менторския тон.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  99. 100 Профил на moon744
    moon744
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Не знам много... Но примерно знам, че обръщението към министъра е "господин министре", а не "господин министър".





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK