Конфискацията – мисията (не)възможна

Конфискацията – мисията (не)възможна

© Иван Кутузов



България спешно да продължи работата по приемане на това законодателство...", защото "приемането на новия Закон за отнемане на имущество ще бъде важна предпоставка за по-добра защита срещу организираната престъпност и корупцията".


Това бе една от препоръките в юлския доклад на Европейската комисия, огласен две седмици след като парламентът гласува още на първо четене против внесения Закон за отнемане на имущество, придобито от престъпна дейност и административни нарушения (ЗОИППДАН). Така проектът, определян като "ключов" в цялостната програма на правителството за реформа в държавата, беше безцеремонно отхвърлен.  


Защо изведнъж депутатите му обърнаха гръб и той стана "неудобен"?




Дали защото някои от тези, които не гласуваха за приемането му, можеха да попаднат в неговия обсег на действие? И съдържащите се в него възможности за отнемане на имущество се оказаха прекалено нестандартни? Въпросите и коментарите могат да продължат, но те вече не са актуални. Важно е какво следва оттук нататък, а отговорът е заключен в самата нужда от приемането на такъв закон, и то точно във вида, в който беше внесен.


Съгласно чл. 72 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание веднъж отхвърлен, един законопроект може да бъде повторно внесен само след съществени изменения, отразени в мотивите към него, и след изтичането на поне 3 месеца от отхвърлянето му. А летният сезон е удобно време за намирането на конкретни практически решения по създалия се казус.


Една от важните характеристики на комисията, която е натоварена да изпълнява закона, е нейният интегритет -  за да спечели доверието на гражданите, че това няма да е орган, който ще се превърне в инквизитор, отнемащ имущество с неясни цели. Гарантирането на този интегритет минава през два основни момента: съставът на комисията и контролът, който се осъществява върху нея.


Понастоящем тя се състои от петима членове и този брой изглежда неоправдано голям на фона на правомощията им, свързани основно с внасянето на мотивирани искания за налагане на обезпечителни мерки или отнемане в полза на държавата. Самата комисия няма разследващи и правораздавателни функции.


Намаляване на броя на нейните членове в по-висока степен би персонифицирало отговорността им, особено що се отнася до хипотезата за извършени нарушения. Логично би било нейният председател при сформирането на своя екип да направи и предложенията за останалите членове, които след това да бъдат избрани от парламента, респективно назначени от президента. Членовете на комисията трябва да бъдат хора


с безупречна репутация, с безспорни качества и без никакви обвързаности


Ето защо техният избор трябва да минава през достатъчно обективна и прозрачна процедура, така че за всички да бъде ясно кой стои зад всеки един от членовете на комисията, кой го е номинирал, как е била мотивирана номинацията му и с какви намерения влиза влиза в органа. Към сегашния момент тези елементи от избора са неясни и размитата политическа отговорност подлага на съмнение целите и ефективността на  комисията.


Компрометиращ е примерът с двама от нейните членове (назначени миналата година от парламентарната квота), които не се съобразиха с взетото с тяхно участие решение на комисията за поставяне на таван на допълнителното възнаграждение за прослужено време. Логично е при това положение да си зададем въпроса как тези хора ще отговорят на очакванията на обществото, че комисията ще работи за по-ефикасно справяне с корупцията и организираната престъпност, а няма да взима решения съобразно други интереси.


И понеже не знаем чие е предложението за двамата членове на комисията, отговорът отново ще се изгуби зад маската на анонимната колективна отговорност  на парламента. А този парламент многократно доказа неспособността си или нежеланието си да прави качествен избори по отношение на членове, председатели или ръководители на държавни органи и независими институции.


Да припомним неотдавнашния случай с двамата членове на Висшия съдебен съвет, които бяха гласувани въпреки публичните реакции срещу изключително спорната кандидатура поне на единия от тях. Има нещо много сбъркано в самия начина, по който депутатите провеждат тези избори.


Реално процедура няма, отсъстват мотиви за номинирането


на съответните кандидати, предоставяне на достатъчно време за публично обсъждане на техните кандидатури, обстойно изследване и проверка на личностните и професионалните им качества, представяне на техните програми и концепции и действителното им изслушване (отново публично) със задаване на въпроси.


Прозрачността и предвидимостта на процедурата е гаранция, че високите държавни позиции ще бъдат заемани само от най-достойните и подготвените. Затова най-напред е необходима спешна промяна на правилника на НС, която детайлно да уреди процедурата за избор на висши държавни служители по начин, който да не оставя никакво съмнение в техните качества и почтеност.


Българският институт за правни инициативи (БИПИ) заедно с други неправителствени организации неколкократно са призовавали за това и дори са предлагали конкретни текстове за целта, които да бъдат включени в правилника. След повече от 20 години лутане и опити за демокрация е крайно време да се приеме, че нейна основна характеристика са ясните правила и процедури и носенето на


публична отговорност - не колективна, а персонална


за нарушаването им.


Вторият важен момент е контролът върху дейността на комисията, а неговото качество и полезност отново ще зависят от композицията на органа, който ще го осъществява. От фондация "РискМонитор" предлагат тези функции да се изпълняват само от парламента. Напълно възможно е обаче комисията да отправи искане за проверка на определен депутат и така контролиращият да се превърне в контролиран.


Така отново решаващи се оказват условията за ясна политическа отговорност и интегритетът на комисията, както и капацитетът й да се справя с многообразните предизвикателства, без да буди опасения за потенциални конфликти на интереси и неправомерни влияния. Съдбата на закона за отнемането на неправомерно придобитото имущество към момента е неясна.


За разлика от пределно ясната и конкретна препоръка на Еврокомисията: "Приемане на законодателство, даващо възможност за извършването на гражданска конфискация, която не се основава на присъда, и за извършването на ex-officio проверка на имуществото на високопоставени служители, магистрати и политици, и демонстриране на резултати в тази сфера."


А февруари, когато ще излезе т.нар. технически доклад за напредъка в областта на правосъдието и вътрешния ред, е само след пет месеца.


*Авторът е от неправителствената организация "Български институт за правни инициативи"

Коментари (24)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на alchemist
    alchemist
    Рейтинг: 1104 Любопитно

    Кой ще варди вардияните?

    Ако спориш с идиот, вероятно точно същото прави и той.
  2. 2 Профил на pezar
    pezar
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Ако до всяка комисия застане поне още една
    Ах ще започне такъв живот че ...не ми се мисли,кой ще плаща накрая.
    Двете комисии ще си прехвърлят отговорността,докато не се образува едно голямо сиво петно,в което отговорността е давещият се елемент и следователно нейна отговорност е сама да се извади на брега.
    Комисиите са като майка на абсурда!
    Логика всяка оставете-това трябва да пише на вратата на комисиите.

  3. 3 Профил на B52
    B52
    Рейтинг: 1437 Разстроено

    [quote#1:"alchemist"]Кой ще варди вардияните? [/quote]

    Въпрос толкова стар колкото е и писаното право...
    Не мисля обаче че той вълнува матрЯла...
    Много неотложни въпроси в БГ въоб6те не биват задавани, понеже отговорите евентуално са неудобни, и следва да се поразмърдат доста от прасетата в кочинката...

    Закономерно - промяна няма. Колективната без-отговорност продължава да е правило, както и "необяснимото" богатство на разни мутанти, комбинирано със стабилната мизерия на огромна част от хората.

    He had decided to live forever or die in the attempt, and his only mission each time he went up was to come down alive.
  4. 4 Профил на Yomega
    Yomega
    Рейтинг: 775 Неутрално

    не ми е ясно точно на каква база комисията ще взема решенията си но ако това са проверки на НАП, НОИ, Сметна палата и пр. то тогава корупционния риск се прехвърля директно към техните шефове, които ще трябва да измислят железни схеми как видиш ли бентлиту го купих със заем от приятел а тъщата помогна за апартамент 3 и 4, а пък апартамент 1 и 2 са наследени и всъщност семейството ми наистина, ама наистина може да живее на фотосинтеза, за да ни се върже семейния бюджет, за да си купим апартамент 5 и 6

  5. 5 Профил на Окото
    Окото
    Рейтинг: 1455 Любопитно

    Като видя някой дворец за 3 млн. евро между Симеоново и Бояна, се питам: Тоя дали го провериха от НАП и комисията "Мушлев"? Ама те дворците са стотици бе!

    Част от диаметъра на кръга "Капитал"
  6. 6 Профил на svoboden
    svoboden
    Рейтинг: 1268 Неутрално

    Този проектозакон беше унижение за българите и в държава където гражданите не са толкова заспали, площадите щяха да са пълни с хора, докато тези които са предложили тази мракобесна помия не напуснат парламента.

  7. 7 Профил на далекоглед
    далекоглед
    Рейтинг: 594 Неутрално

    "веднъж отхвърлен, един законопроект може да бъде повторно внесен само след съществени изменения, отразени в мотивите към него, и след изтичането на поне 3 месеца от отхвърлянето му."
    .................Колко удобно за случаи когато трябва да се симулира дейност пред европейските институции. БГ депутатите вече знаят как законно да не произвеждат работещи закони, засягащи пряко техните интереси или интересите на техните покровители. Ако някои закони все пак се прокраднат на първа цедка през Народното събрание, се намесва изпълнителната власт, която трябва да ги прилага. Интересът на "спонсорите" трябва да бъде защитен - те са доверените лица на властимащите. За това Европа ще продължава да оценява високото актьорско майсторство на партийните ни крупиета. 20 години развитие на политически фарс и усъвършенстване на нищоправенето - с такъв "успех" не може да се похвали никоя друга страна в Европа.

  8. 8 Профил на buchalo
    buchalo
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Функциите на тази комисия може да бъдат поети от ДАНС. Същото се отнася и за Комисията за защита на личните данни и за Комисията за защита на класифицираната информация. Нека се интегрират, ще се спестят поне 40 милиона лева и административното управление ще се подобри.

  9. 9 Профил на dosetliv
    dosetliv
    Рейтинг: 1222 Весело

    Хе-хе, Костов пуши пура.

  10. 10 Профил на ВЕЧЕН ПРЕХОД!
    ВЕЧЕН ПРЕХОД!
    Рейтинг: 701 Неутрално

    "България спешно да продължи работата по приемане на това законодателство...", защото "приемането на новия Закон за отнемане на имущество ще бъде важна предпоставка за по-добра защита срещу организираната престъпност и корупцията".
    ====================
    Организираната престъоност в България е държавно организирана. Тя е структура на неототалитарния режим, каквито структури са политическите партии, синдикатите, професионални съюзи и браншови камари, спортни федерации, НПО и подобни. Тези структури с помощата на съдебната система участват в осъществяването на прехода. Преход от тоталитарен социализъм към неототалитарен феодализъм. Разбира се с мощната подкрепа на неототалитарната пропаганда. Ако се посегне на някоя от тези структури, това означава да се бутне режима. Но режимът няма да се самосъбори. Това го няма в програмата му. Той е създаден да оцелява, като се адптира в конкретна историкополитическа обстановка.

    Май не беше нужно да пиша толкова изречения. То е очевидно,
    че този закон няма как да работи у нас.

    Абсурдът има смисъл само тогава, когато не се примиряваме с него.
  11. 11 Профил на renegat
    renegat
    Рейтинг: 1128 Неутрално

    До коментар [#9] от "dosetliv":

    Не скъпи, това Председателят БОРИСОВ в по-напреднала възраст, когато ще е депутат, а закона все още няма да е приет.

  12. 12 Профил на barcelonski-е-във-FAKTOR.BG
    barcelonski-е-във-FAKTOR.BG
    Рейтинг: 1341 Неутрално



    Явно със закони и комисии няма да стане ....

    С подаване-поемане на "мезета" ще има видим ефект.

    Ще има и допълнително за желаещите.

    => БАЙ ГЪЗЗЗ е ТÈХНОТО ЗНАМЕ и ГИ ДОВЕДЕ В => КЛОЗÈТА !!
  13. 13 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 3044 Неутрално

    От все повече места се говори, че се иска работа. Истинска работа. И правила. И колкото повече се набива това в главите на политиците, толкова повече се вижда, колко сложни и безпринципни се правят правилата за прилагане на законите. Всъщност дявола е в детайлите. Затова всеки бяга от тях и дори най-добрата законодателна инициатива става безмислена и неприложима

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  14. 14 Профил на Хипчо
    Хипчо
    Рейтинг: 1341 Гневно

    Конфискувайте сметките на Бъки, Софиянски и Антоан на Кайманите! И на всички червени олигарси!

    Това са сънища от 1001 нощ - жалко!!!

    ВОДА, ПОВЕЧЕ ВОДА!
  15. 15 Профил на zenola
    zenola
    Рейтинг: 655 Неутрално

    Този закон, в държавата на беззаконието, е опасен за ВСЕКИ гражданин.

  16. 16 Профил на kirkor
    kirkor
    Рейтинг: 541 Неутрално

    Работата е "изтърви питомното, та ходи да гониш дивото"! Да ги оставят на мира, обаче да обложат големите богатства с прогресивен данък "богатство". И големите доходи също, както прави Берлускони и се готвят да правят и други западни лидери. И данък върху лихвите на големите депозити!

  17. 17 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3607 Неутрално

    Айдеее, пак подхванаха!

    Аз съм принципен противник на всякакво "специални" законодателство, "органи", комисии, съдилища и тем подобни.
    Поради простичкото, но фундаментално въпросче поставено в коментар [#1] от "alchemist": "А кой ще варди вардияните?"

    Този въпрос, за "вардияните", е възникнал не само покрай МВР-то на Боце и Цвъки, на което днес се радваме , а също тогава от когато е и максимата "Кого ползува?", която се промъква в тезата на авторката.
    Ама за нея тя не се и сеща даже! Въпреки че двете са неразривно свързани към 2000 години вече. Ама пък, глей ти проблем, не се вързва с внушението, което се търси в статията!

    Този мерак за конфискации по презумпция не само е порочен в основата си, но и прикрива и замазва тоталната неадекватност и безпомощност на "вардияните".
    Защото ако си изпълнят заложените в Конституцията и законите задължения за бърз, обективен и прозрачен процес, апропо - право, заложено също преди тези къде 2000 години, нямат, ама нямат апцилютно никакъв проблем да "блокират" въпросното имущество и авоари така, че да не "влияе" на процеса.

    Ама къде-къде по-лесно и удобно е с "черезвичайка", нали?
    Пък и в цялата работа са заложени едни сенчести, но обилни благинки, които хич не са за пренебрегване. За благинките за "вардияните" ми е думата. И за другарчетата им ...

  18. 18 Профил на Chad
    Chad
    Рейтинг: 434 Неутрално

    [quote#17:"xm..."]Аз съм принципен противник на всякакво "специални" законодателство, "органи", комисии, съдилища и тем подобни.
    Поради простичкото, но фундаментално въпросче поставено в коментар [#1] от "alchemist": "А кой ще варди вардияните?"
    [/quote]

    Не мога да маркирам повече от един плюс, затова - ето компенсацията!

    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

    И в този ред на мисли да добавя - колко удобен инструмент би била една такава комисия за озаптяване на неудобни чрез прищипване на хранителните им тръбички... Ти му спри кислорода, а той да доказва, чe няма сестра!

    Абсолютно прав е колегата No. 15 -
    [quote#15:"zenola"]

    Този закон, в държавата на беззаконието, е опасен за ВСЕКИ гражданин. [/quote]

    Chad
  19. 19 Профил на Димитров
    Димитров
    Рейтинг: 914 Неутрално

    Интегритет - думата е същата като толерантност. По-добре да използваме чуждицата, че като я преведем и разберат хората за какво става въпрос, ще почнат някои да се червят.

  20. 20 Профил на The.Teacher
    The.Teacher
    Рейтинг: 594 Неутрално

    Нито има нужда от такъв закон, нито има нужда от такава комисия. Има си НАП и съд. Ако доходите не съответстват на имуществото - в съда, като през това време има мораториум върху разпореждане с имотите и готово. Не знам къде тук е мястото на такава комисия. Или искат самата комисия да измести съда и примерно 5-6 човека да решават примерно да отнемат нещо и после този на когото са отнели имущество да обжалва? Държавата няма да може да се разплати заради последващите евентуални обезщетения, защото както знаем от изхвърлянията на МВР, не всичко е такова, каквото изглежда в началото.

    Местоживеене:---> Магратеа. Образование:---> Антична филология, трансформационна етика и вълново-хармонична теория на историческата перцепция.
  21. 21 Профил на asentanev
    asentanev
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Толкова много Комисии, Агенции и др.административни образувания, а ефекта е нулев.Няма осъден за точене на ДДС (е един условно за източени 20 млн.лв.), няма конфискувано имущество придобито по престъпен начин, напълно съм съгласен с това, че за тези палати построени в Драгалевци, Бояна, Симеоново, а на други места не са доказани доходи. Нека докажат доходи, но не на ужким, да си платят данъци и дано нещо най-после се случи в нашато георграфско понятие България. Както казва Батето "ние сме грешка на Великите сили" с което съм напълно съгласен. Жалко за възрожденците, които дадоха живота си за България, но явно нея я няма.

  22. 22 Профил на Could_Fly
    Could_Fly
    Рейтинг: 434 Гневно

    Отхвърления проект е "цвете" в сравнение с един друг вариант, ама за него тепърва ще се пише - най-вероятно след изборите... Ама така е - като тия дето пишат законите са лош материал, а тия в народното събрание нямат интерес да се приема какъвто и да е закон...

  23. 23 Профил на Could_Fly
    Could_Fly
    Рейтинг: 434 Весело

    До коментар [#9] от "dosetliv":

    Значи не само аз съм го разпознал? Брей,имало значи и други които виждат реалностите у нас?

  24. 24 Профил на КДС
    КДС
    Рейтинг: 648 Неутрално

    Законът за търговския регистър беше само намек за това, че тоя парламент е за разпускане, а дупетатите - за въжето. И генерална репетиция за това, което требваше да се случи и с тоя закон.

    Проклета да е Русия!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK