Редакционен: Гръцкият синдром на БДЖ

Втора година ходене по мъките, приемане на спешни, дългосрочни и какви ли не мерки в Гърция и резултат няма. В понеделник властта в Атина си призна, че не може да изпълни заложените параметри за бюджетния дефицит - едно от главните условия за финансовата помощ от  ЕС - и през тази, и през следващата година.


Това обаче няма да спре донорите да изсипят поредните милиарди евро заради страха от ефекта на доминото в еврозоната. 


Подобна у нас е ситуацията с държавните железници - бюджетните субсидии за тях растат от година на година, а резултатът е декапитализирана компания, некачествени услуги и като цяло потъване все по-надолу във финансовото блато.




И както с Гърция, решаването на същинския проблем се отлага по съображения, свързани със страничните ефекти от евентуалния фалит на железниците. В този смисъл приключилата все пак макар и след десетилетия агония на  "Кремиковци" изглежда като трудно постижим хепиенд. 


Какво е положението с днешна дата. Компанията е теглила заеми като за световно с обещанието да се оздрави финансово, но на практика временно е закърпвала дупките. Сега дълговете й са 800 млн. лв., основно банкови заеми, а като капак не се обслужват от 2008 г., както се разбра от думите на финансовия министър Симеон Дянков. Отделно загубите й от началото на годината са  25 млн. лв.


Световната банка и правителството са на път да договорят поредния заем - от 480 млн. лв., който обаче ще бъде държавен и ще се изплаща от бюджета, а не от БДЖ. С тези пари ще се увеличи капиталът на компанията и ще бъдат покрити част от задълженията й, но условието за  отпускането им е преструктуриране и реформи в сектора, които да доведат до по-високи приходи в железниците.


Проблемът е, че за тях се говори от години, но така и не се случват. Сега за пореден път се чуват идеите за продажба на стари вагони и локомотиви, но това отново би закърпило положението временно.


Ясно е, че в пътническите превози ще продължи изливането на стотици милиони. Проблемът е с постигането на адекватно съотношение между реалната нужда от дотации в сектора и функционирането му все пак като част от пазарната икономика. Което означава някой да среже най-накрая пъпната му връв със социализма.

Коментари (22)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на chelsea87
    chelsea87
    Рейтинг: 526 Неутрално

    Много добро сравнение,но все пак мисля че за БДЖ може да се намери изход от трудното положение,докато за Гърция всичко вече е изчерпано и очакват своя край

  2. 2 Профил на drakar65
    drakar65
    Рейтинг: 1313 Неутрално

    "Което означава някой да среже най-накрая пъпната му връв със социализма."

    Точно! За това става въпрос!
    Реформи, реформи и пак реформи!/Дела, дела и пак дела/
    Хайде стига вече снишаване!/Без малко да напиша сношава../
    Комунизма, социализма отиде ли си?
    Или и той е като "кризата на Дянков". Като призрак броди...Ту го има, ту го нема... Когато е удобно, се използва за оправдание.
    Режете, но не лентички! Пъпната връв!
    Иначе ще продължаваме да ходим по мъките!

    “Сега е моментът да превъртим Рубикон-а” - Гай Юлий Ц... Аз-"Картаген трябва да бъде разрушен"!
  3. 3 Профил на arch_
    arch_
    Рейтинг: 736 Неутрално

    Наливат вода в пробита каца. "Преструктуриране и реформи в сектора" са само едни добри пожелания. Обществена тайна е че когато се симулират реформи, се уволняват само слабо платени работници, като техници и кондуктори, а цялата тромава, ненужна и неадекватна чиновническа сволоч си остава на мястото. От което качеството и сигурността на услугата БДЖ пада още повече. С новите пари ще се покрият няколко заема, ще се закупят "нови" бракувани холандски вагони от 1950 година и ще се прережат няколко лентички. И след една година отново така.

  4. 4 Профил на Г-н D
    Г-н D
    Рейтинг: 527 Гневно

    БДЖ се гласи да продаде товарните превози - единствената си печеливша дейност! Докога с тая идиотска приватизация - да се продават за стотинки печеливши предприятия на наши другари!? Опитайте да продадете губещите при клисавото ви управление, пък може някой да е по-добър и да печели от тях или ги закрийте. Гърците закриха линията Букурещ-София-Солун-Атина и автоусите поеха потока. Нищо драматично не стана. Ама в БГ има още зо крадене...

  5. 5 Профил на dievski
    dievski
    Рейтинг: 370 Неутрално

    приватизация-ако може немци

  6. 6 Профил на аз
    аз
    Рейтинг: 476 Неутрално

    за мен основен проблем е остарялата железопътна мрежа. ако имаше добра инфраструктура можеше да се появят и частни конкуренти (както в западна европа), което би повлияло положително на пазара. сега бдж си е монопол и изобщо не си дава труда да се променя....

    from all the things i've lost i miss my mind the most
  7. 7 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1313 Неутрално

    Изпуснаха момента за оздравяване и приватизация.
    Сега ги чака само фалита.
    След поредните избори.

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  8. 8 Профил на charlyb
    charlyb
    Рейтинг: 841 Гневно

    На вниманието на тъпите идиоти, които са против приватизацията - изчезнали са над 500 вагона на държавната БДЖ. Как мислите, тъпи идиоти, щяха ли да изчезнат тия вагони, ако железницата беше частна?! И още нещо, тъпи идиоти, мислите ли че ще се намери виновен за това поредно крещящо безобразие в измислената държава България?!

    Протестите ще стимулират управляващите да започнат реформи – протестират нереформираните, онези които смучат от държавата!
  9. 9 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 2567 Неутрално

    До коментар [#6] от "аз":Точно това е проблема липса на конкуренция. И понеже ако БДЖ Фалира, няма да има превозвач, който да поеме превозите, там си карат по социалистически. При пътническите превози явно проблема е голям, защото при товарните вече има пазар. Но за да има нормален пътнически превоз, трябва модерна инфраструктура.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  10. 10 Профил на yanev_1961
    yanev_1961
    Рейтинг: 483 Гневно

    Умишлено се фалира. Как може при тези студени нощи да не се включва отопление във влаковете с далечните дестинации. Умишлено се пренасочват пътуващите към автобусните превози.

  11. 11 Профил на dnk
    dnk
    Рейтинг: 560 Весело

    [quote#2:"drakar65"]Хайде стига вече снишаване!/Без малко да напиша сношава../[/quote]

    То за снишилият се е едно и също

    Моралът не е порок!
  12. 12 Профил на nikito74
    nikito74
    Рейтинг: 423 Неутрално

    Да знаем приватизацията ще реши всички проблеми този филм сме го гледали сега го предлагат на гърците като вариант за оправяне,къде ще ги оправят е друг въпрос и на те се дърпат ами дърпат се щото не са тъпаци.Като приватизирахме БТК за 200 милиона Евро ли беше след няколко години я продадоха за 1 милярд долара да не би нещо да са променяли или инвестирали,ами дръжки.
    А че се краде краде се ама решенията дето се предлагат са приватизция.Не да се спрат кражбите щото уж не можели,ами дай да го дадем срещу правилната комисионна,ами хубаво даи те ги и да видим какво ще стане.

  13. 13 Профил на марулко
    марулко
    Рейтинг: 424 Весело

    Герб с бедността , безработицата, корупцията и т.н. се справиха че едно БДЖ ще им се опре

  14. 14 Профил на aardvark
    aardvark
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#12] от "nikito74":

    БТК сега си работи не лошо, казва се Виваком. Провери ги, може да намериш нещо интересно. Сигурно и информация няма да ти е трудно да намериш, не са съвсем неизвестни.

  15. 15 Профил на nikito74
    nikito74
    Рейтинг: 423 Неутрално

    До коментар [#14] от "aardvark":

    Че са известни известни са и какво от това,печалбите къде отиват остават и се инвестират в България ли?

  16. 16 Профил на Теодор Малли
    Теодор Малли
    Рейтинг: 474 Любопитно

    Колкото и да са зле в момента гърчолята, пак произвеждат БВП за 240 милиарда евро (ама...ще кажат някои- гърците го завишават или лъжат. Добре. Да приемем че е 200 или 180 млрд, което разбира се не отговаря на истината.)
    А ние като сме толкова "добре", едва правим 60 милиарда и то в лева, не евро!
    Така че, даже и в драхмата да се върнат гърците, пак ще са в пъти по-добре от нас и нашите моми ще продължават да гледат гръцки пенсионери.

  17. 17 Профил на aardvark
    aardvark
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#15] от "nikito74":

    Честно казано не знам. Ама съм доволен, че работят качествено (може би най-добре от трите оператора в момента, според мен), че не са дават пари от данъци за тях, че дават работа и заплати на хората. Сигурно и на пълните ги осигуряват. По-добре от бездънна яма, в която само да наливаме и да получаваме качество на услугата от 1965г. Не си ли съгласен?

  18. 18 Профил на Orchid
    Orchid
    Рейтинг: 1087 Гневно

    [quote#10:"yanev_1961"]Умишлено се фалира. Как може при тези студени нощи да не се включва отопление във влаковете с далечните дестинации. Умишлено се пренасочват пътуващите към автобусните превози. [/quote]
    Точно така е. Наскоро слушах анализи в интервю, как точно се закриват някои линии, за сметка на автобусни превози, как умишлено се правят закъснения на влаковете, за да бъдат пренебрегвани за сметка на автобусния транспорт, как и къде се дават рушвети...Проблемът "БДЖ" е изключително сериозен, но няма воля и желание на държавниците да се заемат с него.
    Предполагам, че скоро ТИМ ще се сдобият и с жп превозвач, та поне да си бъде държава в държавата...както си требе!

  19. 19 Профил на Realistka
    Realistka
    Рейтинг: 1313 Неутрално

    Приватизацията в БДЖ отдавна е осъществена. Преди 7-8 години правих ремонт и идваше един работник от Драгоман. Той казваше, че билетът му до софия с влака струва 2 лева. Той плаща 1 лев на кондуктора и пътува по този начин. При една проверка се е установило, че от 75 души пътуващи само 2 (двама) пътували с редовен билет. Всички останали 73-ма са пътували чрез плащане "на ръка" на кондуктора. Това се нарича "сива икономика" или "приватизация в действие", а всички останали разходи ги плащаме ние с вас чрез данъците си.

    The best way out is always through Robert Frost
  20. 20 Профил на zapoznat
    zapoznat
    Рейтинг: 420 Неутрално

    До коментар [#19] от "Realistka":

    Аз си мисля точно в тази посока....не може ли армията от работници в БДЖ да бъде насочена към максималното ограничаване на безплатното пътуване във влаковете...като знам колко свръхзаетост има в БДЖ, може да успеят да сложат по един и на всяка врата! Като им кажат, че няма заплати без билети, ще видите дали ще може да дава по лев на кондуктора...

  21. 21 Профил на Orchid
    Orchid
    Рейтинг: 1087 Весело

    [quote#20:"zapoznat"]Като им кажат, че няма заплати без билети, ще видите дали ще може да дава по лев на кондуктора...[/quote]
    Кондукторът ще продължи да си набавя заплатата с още по-голямо настървение от пътника.
    Подходът трябва да е - при пътник без билет, глоба И за кондуктора...
    Аз наскоро пътувах с нощния влак... В началото (окол час след потеглянето) в зависимост от гарите, на които спираше влакът минаха около 4 кондуктори за проверка на билетите. Обаче само първият провери наистина билетите. Останалите само питаха: "Проверени ли сте?" и се задоволяваха с положителния отговор от страна на пътниците. Около два часа след потеглянето до последната спирка (пътуването бе 6,5 ч.), не се появи нито един кондуктор. Хора се качваха и слизаха...вероятно някои съвсем безплатно се повозиха...

  22. 22 Профил на ivan77ivan77
    ivan77ivan77
    Рейтинг: 422 Неутрално

    Нищо изненадващо под слънцето като че ли - след като в една държавна компания са наливани такова количество пари,тя все някога трябва да започне ефевктивно да печели,че да си възвръща инвестицията. Но тук има един парадокс - защо държаватане следи за ефективната работа на такава компания,след повече от 15 години,когато последно железниците са били на печалба,след такава колосална дотация - защо сега железницата ни е толкова окаяна ??? Дали това не е било съвсем нарочно с оглед на голямата сума и раздутия щат - все могат да се откраднат поне няколко десетки милиона тази модернизация,за която се говори трябваше да е стартирала преди 20 год.,за да може сега вече да печели,за да изплаща следващата инвестиция,но времето мина в постепенно отливане на пътници към автобусен транспорт,влаковете не си покриват разходите за нафта дори,возят по 1-2 полупразни вагона,това е срам за сравнение преди 20 год,когато и пътническите возеха поне по 6 вагона! ремонтите по главните линии допълнително пъдят и малкото останали пътници,със сложни прекачвания през автобуси и локални влакчета вече малко хора се чувстват комфортно по тези нови трасета,които поне двукратно минават посочения срок на ремонта...Сега няма смисъл от инвестиции - докато заработи мащината на кйомпанията ще оцелеят само 4-5 от главните линии,и какво се получава тогава,железните пътища са стратегически обект,загубим ли ги - става много трудно,но наи-интересно ми е какво правим с палещите се локомотиви, разбирам че нищо вечно няма,но с употребявани и изработени части до това се стига,колкото се може да мине без пари,а после го слагат да вози хора със скорост 130км/ч...От известно време здраво се опитват да ни убеждават,че товарните превози били губещи,затова трябвало по-скоро да се продадат,ами кои на този свят купува губещо предприятие - никои ,това е чистата измама,тов превози винаги са печелили,за разлика от пътническите,които са хранени от товарните,затова са оцелели досега.Умолявам хората горе само за едно - не посягаите на линия 16,защото тя значи много за мен !





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK