Читателски Дневник: За стачките и клиентите

Карикатурата е публикувана за първи път на 22 февруари 2011г.

© Иван Кутузов

Карикатурата е публикувана за първи път на 22 февруари 2011г.



"Дневник" продължава усилията си да предостави на читателите си всички гледни точки към течащата трета седмица стачка в БДЖ. Публикуваме читателско писмо от Ганка Бакалова, което обръща внимание на проблем, който като че ли остана встрани от новинарския поток: какво се случва в часовете, когато стачка няма и пътниците би трябвало да могат да разчитат на движението на влаковете по разписание. Редакцията търси за коментар ръководството на БДЖ и представители на синдикатите по темата.


От 20 дни железничарите в България стачкуват. Стачката е обявена за всеки ден от 8ч. до 16ч. и този интервал се спазва стриктно.


Какво обаче става извън това време не се обсъжда. И никой не обръща внимание, че обичайните часове, в които се движат влаковете, не се спазват, а други не се обявяват.




Няма график на сайта на БДЖ, няма информация по гарите и единствената възможност (ако искаш да пътуваш с влак или ако нямаш друга възможност, както в случая Трявна - Велико Търново) е в 16ч. да си вземеш суха храна и да виснеш на гарата, за да хванеш някой случайно преминаващ влак.


Какво прави БДЖ в нестачните часове? Стачкува


Три седмици след началото на стачните действия все още липсва каквато и да било организация от страна на Стачния комитет за зачитане правата на неработещите в БДЖ, т.е. на клиентите. 


Живея в Трявна, а синът ми учи в Велико Търново и вече три седмици се опитвам да разбера дали някой е наясно какво прави БДЖ в часовете извън стачните. Мога да ви отговоря - стачкува.


Всеки петък следобед звъня по няколко пъти на гара Велико Търново, за да разбера кога евентуално ще има влак в посока Трявна, а в неделя следобяд - звъня на гара Трявна, за да питам кога синът ми може да си тръгне за Велико Търново.


Докато във Велико Търново около 16ч. вече имат някаква информация и човек може да планира пътуването си, на гара Трявна изобщо нямат идея защо са там и какво точно "работят". 

Два примера:


На 4 декември: в 18. 27ч. има влак Трявна - Велико Търново (т.е. след часовете за стачка). В 17ч. звъня да питам кога ще има влак и ми отговарят: "В 17.10ч. и след това някъде след 21ч., обадете се в 20. 30 ч."


Обаждам се в 20ч. и и се оказва, че влакът току що е заминал, а на гарата нямат информация кой и кога и откъде ще реши да пусне влак.


На 11 декември: в 16ч. информацията от гарата е, че влак към Велико Търново ще има в 18.20ч. и след това към 20ч. Питам дали са сигурни - потвърждават.


В 18.30ч. звъня отново: "Да, влак ще има в 19. 55ч. от Стара Загора" (От Стара Загора значи, че влакът е потеглил доста преди обаждането ми и човек очаква служителите да знаят това). В 19.30ч. отиваме на гарата - тъмно, заключено и една дузина нервни хора, които явно са получили същата информация. По-късно чакалнята е отключена, по гишетата няма никой, телефони не се вдигат.


Около 20.15ч. звъннах... във Велико Търново и оттам разбрах, че влак от Стара Загора не очакват.


Работещите в БДЖ имат права, клиентите - също


Стачката е нещо нормално в демократичните общества. Железничарите трябва да могат да отстояват правата си.  Факт е обаче, че липсата на организация във времето извън стачните действия, нарушава правата на клиентите на БДЖ и ръководството и синдикатите не може да нямат ангажимент към това.


Може да има два влака по дадена линия в денонощието, но е редно някой да ги обяви някъде и да се знае кога минават те.


"Компетентността" и "отзивчивостта" на служителите на БДЖ, с които се сблъсквам през последната година и половина и особено в последните три седмици, ме навява на тъжните мисли, че освен за права и стачки, в железниците сериозно трябва да се помисли за ясни правила на работа, кодекс за добро поведение, а може би - и за нови хора в случаите, когато няма надежда за промяна.


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK