Какво й е на нашата демокрация

Кадър от един от протестите на Орлов мост срещу промените в Закона за горите през юни.

© Георги Кожухаров

Кадър от един от протестите на Орлов мост срещу промените в Закона за горите през юни.



Събитията напоследък предизвикват въпроса има ли демокрация в България и Източна Европа или се връщаме към нов социализъм с наченки на олигархизъм. Каква всъщност е разликата с комунизма, който претендираше да е форма на демокрация, дори висша? Тези въпроси не са ли свързани с йерархията в обществото и с йерархията на вземането на решения. А не се ли поддържат умишлено наследените от комунизма напълно отвесни структури на управление? 


Отговорът може да е положителен и една от причините е неспособността на властта да поема отговорност за действията си, поради което всячески се опитва да се измъкне от нея, като я прехвърля по веригата. При бягството от отговорност задълженията се смесват, докато се получи хаос. А хаосът е


перфектната вегетативна среда за олигархията




При неясното и непрозрачно социално устройство с вертикална структура гражданите са изключени от вземането на решенията под предлога "разговорите се водят на експертно ниво". Когато обществото е с хоризонтална структура, гражданите участват във вземането на решения и тогава може да се говори за гражданска демокрация. 


Макар по закон да не са изключени от вземането на решения за преразпределянето на блага и ресурси, гражданите в България всъщност не са включени в процеса. Как е възможно да са свободни по Конституция, но да не са свободни да се включат в процеса? 


Противоречието е описано от Джон Ст. Мил, който разграничава два вида свобода - свободата като възможност за действие и свободата като липса на ограничение. Тази разлика днес се описва с въведените от Исак Бърлин термини ''позитивна свобода'', която включва упражняването на граждански права, и ''негативна свобода'' - гражданите са просто и само предпазени от репресията на вертикалната йерархия и олигарсите и толкова.


Докато държавните и публичните институции и структури са вертикални, няма как да излезем от състоянието, което наричам олигархдемокрация. Алексис дъо Токвил говори за ''мека тирания'' - свободата е давана като звание, по закон, но не и реална, не и изпълнена с функции. 


Каква е "вредата" от прекалено отвесната йерархия?


Изхабяване, изтъркване и губене на отговорност по вертикала, което по невинен начин оправдава ненаказуемостта за всички нива по веригата. Резултатът от ненаказуемостта е издигането на определени субекти в ранг олигарси - паразити, които живеят и се хранят с власт и ресурси за сметка на изключване и омаловажаване на отделни групи и индивиди от обществото. 


Тъкмо, за да вегитират паразитите, се подържа наследената от миналото вертикална йерархия, която изкривява преразпределението на блага по етажите на властта. А за да има ненаказуемост, се подържа полицейщината/милиционерщината. Полицейщината се създава чрез смесването на задълженията и отговорностите на съдебната и изпълнителната власт. Така се стига до отказ от правов ред.
Така се стига до оправданието "ние ги хващаме, те ги пускат".


Хващането и пускането наред с наследените дефекти на прекалено отвесните структури са показани в българския филм "Кит": хванатата хамсия при докладите по стъпалата на йерархията стана скумрия, акула и накрая кит. Така и дребните риби, които нямат нищо общо с олигарсите, се представят пред обществото като истински акули и направо октоподи. 


Защо вертикалната йерархия не слага ред, както би могло да изглежда логично на пръв поглед, а създава хаос? 


При вертикалната йерархия има прехвърляне на задачи от висши към по-долни нива, което усложнява комуникацията и размива отговорността (за публичните средства, например). Получава се нещо подобно на детската игра "развален телефон", в която чутата накрая дума, няма нищо общо с казаната първоначално. Или, първоначалните /добри/ намерения се превръщат в хаотично и неефективно преразпределяне на блага и ресурси.

Какво й е на нашата демокрация

© Красимир Юскеселиев


Неефективната администрация и вредните публични практики са съпътстващите дефекти на йерархичната система, при която бягството от отговорност е съвсем легално. Спомнете си как ви пращат за зелен хайвер и ви размотават по гишетата за най-прости процедури, за които, разбира се, не се знае кой отдел е отговорен.


Може би


най-лошото при вертикалната йерархия е отказът от професионализъм


Размиването на отговорноста естествено премахва каквито и да е критерии за оценка и професионално израстване и оставя критерии за наказание. Това поражда нежелание за каквото и да е действие -  да не би да се опере пешкирът заради някой друг. За това във вертикално изградените структури са характерни две явления. Първото е да се бездейства при всяка възможност, каквато е отсъствието на заповеди. Второто е да се проявява изобретателността да се намират най-енергоемките и времепоглъщащи начини да се свърши работата, наредена от началниците, за да се отложи следващата заповед за действие. Оттук и бавенето и протакането на действия, от които зависят милиони левове, за сметка на прибързването с други, от които почти нищо не зависи, но пък са за отчитане на някаква работа.


Човекът във вертикалната йерархия е с пагони или просто със степени, каквито предвижда законът за държавния служител. Решенията налага онзи с повече звезди на пагона, независимо че предложенията на нисшестоящия може да са по-добри и по-рационални. По правило по-нископоставените в йерархията нямат право да задават въпроси, а когато отговорят, висшестоящите дори и да слушат не чуват. Нали помните за войника, когото попитали дали може да кара колело и след като той отговорил: "мога", му наредили: "добре, тогава отивай да миеш тоалетните". Така често в България


хората правят това, което най-малко умеят или нaй-малко им влиза в работата


Та трьгнаха министри да инспектират хлебопекарни, спални вагони, болнични кухни...


Така, това което Токвил нарича ''взаимна свобода'' и полза, в България се превръща във всеобщо бягство от отговорност, взаимно пречене, вреда за всички.


''Вредата'' за българската демокрация произтича от липсата на диалог и неумението да се чуваме; от вертикално изградените отгоре-надолу стуктури и от отсъствието на отговорност.


Решението на проблема е преминаване към хоризонтално изградени структури и демилитаризация на всички сфери на социално-политическия живот. 


Ако се замислим защо Япония и Западна Германия извършват чудо след Втората световна война за разлика от Източна Германия, ще открием, че именно демилитаризацията е в основата на характерните за демократичните общества хоризонтални структури, които гарантират социално-политическото и икономическото развитие. 


Отдавна е време за цивилно общество, т.е. гражданско. Но няма как да сме едновременно гражданско общество и да има йерархично-военизирана държава.


Как се градят цивилни структури и гражданска демокрация?


Практическото решението е включването на гражданите и техните организации в политическия процес, разпределящ блага и ресурси. Още Хана Аренд описва ''съкровището на демокрацията" като изграждане на граждански организации, които не са свързани с политически партии. Модерните неправителствени организации са именно този инструмент. Проблемът е, че тяхната свобода е все още ''пасивна''. Следователно въпросът е как да се институционализира тяхното участие. Явно, че системата с обявяването на обществени дискусии не работи на пълни обороти.


Досега процесът на вземане на решения се ограничаваше предимно до разговори на експертно ниво. Пълни спекулации са призивите на някои обществени фигури, че така трябва да си остане. Та нали решенията засягат всички нас - гражданите, парите които властта дели, са нашите пари. Колкото до мненията, че  НПО-тата се продават, нима не можем да кажем същото за някои експерти. Да, трябват експерти, но трябват и граждани и техните организации. Защото паметникът пред НДК, например, който експертите-художници защитават, е пред нашите очи, на гражданите.


Коментари (158)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Къти
    Къти
    Рейтинг: 638 Неутрално

    В България няма демокрация от цели 68 години! Лигавенето по този въпрос е жалка гавра с народа!

    Всичко, за пресъпленията на ядрената мафия единствено и само тук: http://gikotev.blog.bg
  2. 2 Профил на madagaskar
    madagaskar
    Рейтинг: 982 Любопитно

    ''Вредата'' за българската демокрация произтича от липсата на диалог и неумението да се чуваме; от вертикално изградените отгоре-надолу стуктури и от отсъствието на отговорност.

    За дни "вреда" за други огромна възможност за лично облагодетелстване! Примери мнооооого!

    Ако МЗ предупреждава, че „пушенето убива“, редно е и ние, пушачите, да предупреждаваме, че кражбите в Министерството на здравеопазването убиват повече
  3. 3 Профил на solaris69
    solaris69
    Рейтинг: 466 Гневно

    Демокрацията е такава, каквато си я извоюваме!

  4. 4 Профил на Саше Матросовски
    Саше Матросовски
    Рейтинг: 524 Весело

    големият проблем на БГ е ,
    че прекалено много хора имат право на глас !!!

    и прекалено много хора нямат самооценка и вярват в чудеса

    -------------
    какво й е на демокрацията ни - от БГ- йски тип е , по-добра от е първобинто общинния строй

    Младостта е извинение за .........но само Понякога ;)
  5. 5 Профил на focusnik
    focusnik
    Рейтинг: 696 Любопитно

    Какво ли е това "демокрация"?

  6. 6 Профил на robbie_williams
    robbie_williams
    Рейтинг: 574 Неутрално

    Хахаха )) Ами то това не е демокрация бе хора ) Ясно като бял ден Това е Слободия

    Ти виждаш нещата и питаш защо? А Аз мечтая за неща, които никога не са били и питам - защо не?
  7. 7 Профил на Blackradio
    Blackradio
    Рейтинг: 581 Неутрално

    До коментар [#1] от "kuty":

    В България не е имало демокрация откакто е създадена държавата

    Всичко е преходно, освен простотията. Тя е вечна.
  8. 8 Профил на ПАВЛА
    ПАВЛА
    Рейтинг: 1441 Гневно

    Демокрация ли, къде??

    При главоболие не се дава Но-Шпа, въпреки че при много хора главата е кух орган с гладка мускулатура.
  9. 9 Профил на Минувач
    Минувач
    Рейтинг: 846 Неутрално

    Проява на "гражданска демокрация" ли е блокирането на кръстовища и пътища? Доколко чисти са от политическо влияние "спонтанните" протести?!

  10. 10 Профил на Мазен чех
    Мазен чех
    Рейтинг: 696 Неутрално

    Нашата "демокрация" е като всички останали по света, пълна пародия и води до едни и същи резултати.

    икономист - неграмотник с диплома
  11. 11 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1418 Неутрално

    Какво й е на нашата демокрация ??? Ами такова, ... НЯМА Я.

  12. 12 Профил на block
    block
    Рейтинг: 1011 Неутрално

    Хана Аренд трябва да стане задължителна в учебните програми
    както и Астолф дьо Кюстин чиято книга е била забранена в русия от излизането и през 1839 та до .. мисля, че наскоро я издадоха там.
    също и Джордж Кенън. и след като се образоват децата така лека полека ще се излекуват от наследствено предаваната болест на преклонение пред малоумните идеи и практики идващи от иначе приятната Москва.

  13. 13 Профил на Мазен чех
    Мазен чех
    Рейтинг: 696 Неутрално

    Може би абсолютната свобода съществува само в Сомалия, поне докато имаш партрони в калашника.

    икономист - неграмотник с диплома
  14. 14 Профил на ivo_mutafchiev
    ivo_mutafchiev
    Рейтинг: 466 Весело

    Това, че хората псуват на воля - не е демокрация! По-скоро: "Криворазбрана цивилизация". Занижената образованост у населението си казва думата. Без четене на книги не става!

  15. 15 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2375 Неутрално

    Какъвто матриала, такава му и демокрацията.

    А за промяна на матриала си трябва много време и много бой.

  16. 16 Профил на Blackradio
    Blackradio
    Рейтинг: 581 Неутрално

    Аве демукрациъ...има ... на Цвър & Со казаааа, че четвртък ще изнасят официална информация пред народонаселението и тълпите информазия за атентата. Такова нещо не стана и няма никви извинения и уволнения. Димукрациъ - всеки прай квот си иска.

    Всичко е преходно, освен простотията. Тя е вечна.
  17. 17 Профил на Бил Тамусен
    Бил Тамусен
    Рейтинг: 581 Неутрално

    Демокрация ≡ Капитализъм. Това и е грешното. А заглавието Ви е грешно и неграмотно.

  18. 18 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4782 Неутрално

    "..Отговорът може да е положителен и една от причините е неспособността на властта да поема отговорност за действията си.."
    На автора на статията (както и на тези които я четат) препоръчвам да прочете една статия публикувана тук:
    Недоволство2.0
    http://www.dnevnik.bg/analizi/2012/08/20/1888597_nedovolstvo_20/
    Там е показано кой е прави хората на властта неспособни да поемат отговорност.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  19. 19 Профил на Каишков - Либерален мислител
    Каишков - Либерален мислител
    Рейтинг: 868 Неутрално

    А не се ли поддържат умишлено наследените от комунизма напълно отвесни структури на управление?
    =========================================
    Абе ясно е че накрая ще опрем до конспирацията и тайните общества от зли хора, заговорничещи срещу кристално чистите идеи на свободата. Комунистическият заговор е навсякъде.

  20. 20 Профил на exit13
    exit13
    Рейтинг: 531 Неутрално

    И Демокрацията побългарихме!

  21. 21 Профил на Каишков - Либерален мислител
    Каишков - Либерален мислител
    Рейтинг: 868 Неутрално

    демилитаризация на всички сфери на социално-политическия живот.
    ========================================
    То няма армия, а "журналиста" иска демилитаризация. В Лондон по време на Олимпиадата нали до армията опряха за охрана. Значи милитаризацията не е чак толкова лошо нещо.

  22. 22 Профил на Eternal Barabarian
    Eternal Barabarian
    Рейтинг: 992 Неутрално

    До коментар [#5] от "focusnik":
    В случая - само една дума. Още на времето Платон като Демокрация е оприличил 5 вида държавно устройство.
    - - - - - - - - -
    към статията и авторите
    Така че да се правят сравнения с Германия и Япония е най-малкото неуместно. Определено на този етап можем да зключим, че парламентаризът тук не работи, поне не и добре.
    Авторът/ите е добре да не спират до опознаването на трудовете на Алексис дъо Токвил, но да продължат с още източници. Защо не и някои от тези:
    http://westerntwilight.free.bg/bg/

    Предварително изгубени войни не водя!
  23. 23 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4782 Неутрално

    "..Тъкмо, за да вегЕтират паразитите, се подържа наследената от миналото вертикална йерархия, която изкривява преразпределението на блага по етажите на властта..."
    Ами нали това беше целта на целия този каламбур на БКП/БСП с подмяна на името и онзи лозунг...."ПРОМЯНА". Промяна, която така и не дочакахме.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  24. 24 Профил на Dehumanizer
    Dehumanizer
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    Каква демокрация? Изборите се фалшифицират и на власт се въртят едни и същи комуномилиционерски дружини.

    «Высокоэффективная экономика при отсутствии реальных политических и гражданских свобод - хрустальная российская мечта.»
  25. 25 Профил на cucing
    cucing
    Рейтинг: 696 Неутрално

    Какво ли и е на нашата демокрация?
    Ами, просто я няма!
    Не може полуграмотни типове с ясно изразени мутренски начин на мислене, маниери, начин на грабене, овластени и изтикани на сцената от типовете, които някога се наричаха комунисти, а сега уж социалисти (а то цоцолисти) да ни яхат вече 23 години, а ние да слушкаме и ако можем да папкаме и това нещо да го наричаме демокрация.
    Нито е от народа, нито е власт (управление), а пладнешки хайдутлук.

    ура и да живей!!!
  26. 26 Профил на mastikata
    mastikata
    Рейтинг: 727 Неутрално

    Една възможна мярка наистина е да се въведе отвратително не-демократичното право на глас само за граждани и семействата им с определено ниво на доходи или благосъстояние - освен всичко изброено в материала купуването на гласове допълнително задълбочава проблема. Исторически, странната изборна система в САЩ е възникнала именно за да се отреже "лумпениадата" от изборите или по-скоро да се ограничат последиците.

    Все пак - хората с някакви доходи изхранват "елита" и финансират кражбите на този елит т.е. - не е справедливо избора им да се размива в гласовете срещу 20 лева, кебапчета, капачки за буркани и т.н.

    Граждани бият ПРАСЕТА брат!
  27. 27 Профил на Eisbär
    Eisbär
    Рейтинг: 1269 Неутрално

    Демокрацията е такава, каквато си я направят хората

  28. 28 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4782 Неутрално

    [quote#9:"Минувач"]Доколко чисти са от политическо влияние "спонтанните" протести?![/quote]
    Какво му е лошото да са и политически? Нима е невъзможен един спонтанен протест срещу корупцията и некадърността на фамилно-абонираните да властват червени? Нима онзи всеизвестен голям митинг на Орлов мост на беше от части спонтанен?

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  29. 29 Профил на soave
    soave
    Рейтинг: 1212 Неутрално

    Много добра статия с точни оценки. В момента нямаме демокрация, нямаме правителство. Двама души държат цялата власт, а зад тях кукловоди = олигарси ръководят всички процеси. Саморазправа с неудобните бизнесмени и политици, корупция, монополи, обръч от няколко фирми, на които се дават всички поръчки, удовлетворяване на прищевки, характерни за диктаторски режими /мачлето и полета с фалкона/.

    "Лъжата е обиколила половината свят преди истината да има възможност да си обуе гащите." Уинстън Чърчил
  30. 30 Профил на Каишков - Либерален мислител
    Каишков - Либерален мислител
    Рейтинг: 868 Неутрално

    [quote#27:"Eisbär"]Демокрацията е такава, каквато си я направят хората [/quote]
    Да, затова чрез всеобщо гласуване необразованият пожарникар Боко беше обявен за "премиер" и "реформатор" по пътя към най демократичната демокрация в България. И тези около него също.

  31. 31 Профил на Georgi Yordanov
    Georgi Yordanov
    Рейтинг: 696 Неутрално

    Ние си имаме ДЕМОНИКРАЦИЯ, а не демокрация - демони се разхождат и решават, какво, кой, колко, къде .... Демоса е ... просто материал - казаха го в прав текст.
    Демоса трябва да си отвоюва ДЕМОКРАЦИЯТА ... до тогава (до като се реши) - търпи.

    Да правим каквото трябва, пък да става каквото ще!
  32. 32 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3930 Неутрално

    нов социализъм с наченки на олигархизъм
    _____
    Това което няма да Ви се каже е ,че след падането на железната завеса зад всеки милиард на изток в ЕС присвоен от олигархията световните банкови конгломерати придобиват $100млрд. и така тези които глозгат трохите са сочени за истинските врагове на демокрацията !

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  33. 33 Профил на oex13531876
    oex13531876
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Въпрос на разбиране и начини на приложение .

  34. 34 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3785 Неутрално

    Всъщност, един от основните проблеми на демокрацията са медиите. Демокрацията се състои основно в това хората да правят осъзнат избор - какъв точно е той си е техен проблем, но избора трябва да бъде информиран и осъзнат. Ако медиите манипулират до такава степен, че информацията, която стига до отделния човек е силно изкривена и различаваща се в основи от реалноста, то избора няма как да бъде осъзнат и информиран и съответно нямаме демокрация.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  35. 35 Профил на Ники
    Ники
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Колко много думи в тази статия, дали някой я прочете цялата?
    Всъщност голямата част от казаното няма отношение към България. Проблемът тук в момента е на съвсем друго ниво - ние имаме ОТКАЗ НА ГРАЖДАНИТЕ от граждански права.
    След дълги години целенасочено (подчертавам, умишлено) съсипване на образованието и културата, в момента:
    - почти никой не познава правата си на гражданин
    - цари тотална юридическа неграмотност
    - 90% от хората не разбират принципа на разделение на властите
    - гражданите не проявяват никаква нетърпимост към незаконността ("така е у нас"
    - желанието да се "уреди" в някаква схема ("далаверка" надвишава желанието за честен труд като цяло
    - "от мен / от моя глас нищо не зависи" - не се вижда смисъл в упражняването на демократичните права
    - самата дума "демокрация" беше подложена на целенасочен черен ПР и заедно с името Костов беше превърната в символ на нещо мразено от всички и като цяло лошо
    - думата "слободия", използвана по-горе, е именно част от тази концентрирана пропаганда, чрез която свободата от най-основна ценност се превръща в нещо вредно или най-малкото спорно.
    - завземането на мас медиите, за което вярвам вече никой не спори, е инструмент в продължаването на този процес.

    Като цяло, честито ни стадо, вместо общество! Да познавате някой, който гледа овчарски кучета?

  36. 36 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 2981 Неутрално

    Истината е, че демокрация не се прави за два дена и не се прави от пролетариат, а от гражданско общество.

    Пролетариатът може да прави само революции. Въпросът е дали пред страха от революция, властимеещите ще позволят на пролетариатът да порастне (материалноо и духовно) до гражданско общество.

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  37. 37 Профил на Тsonkooo
    Тsonkooo
    Рейтинг: 1525 Весело

    Децата на прехода не спят!

  38. 38 Профил на Вени Г.
    Вени Г.
    Рейтинг: 1150 Весело

    Демокрация се прави много лесно, също както английска морава. Косиш, поливаш, косиш, поливаш - и така 500 години.

    Най-добрият аргумент против демокрацията е 5-минутен разговор с избирател - Уинстън Чърчил
  39. 39 Профил на townboy
    townboy
    Рейтинг: 529 Неутрално

    Каква демокрация!?

    Too much цензура Баце.
  40. 40 Профил на Вячеслав Атанасов
    Вячеслав Атанасов
    Рейтинг: 770 Неутрално

    В последното си интервю за хърватски вестник Н.В. Цар Симеон на въпрос кое му е било най-трудно като премиер,отговаря:"Администрацията!Не се поемаше инициатива,а за отговорност никой не искаше и да чуе."
    Така е видял нашата червена кочина,както нежно си я наричаме.

  41. 41 Профил на dekodekov
    dekodekov
    Рейтинг: 510 Весело

    правилното заглавие е" Какво не и е на нашата демокрация"

  42. 42 Профил на el_komandante
    el_komandante
    Рейтинг: 466 Любопитно

    Изключителна статия! Браво!

    След триглавата ламя на власт дойде празноглавата!
  43. 43 Профил на solaris69
    solaris69
    Рейтинг: 466 Гневно

    [quote#4:"ЗЕМЕТРЪС . BG"]големият проблем на БГ е ,
    че прекалено много хора имат право на глас !!! [/quote]
    Абсолютно си прав! Трябва да гласуват само грамотните хора до 68 години. Максимум 70.

  44. 44 Профил на Dehumanizer
    Dehumanizer
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    И кой да я прави тая демокрация? Всичко по-младо и светнато отива навън, учи там и обикновено остава да работи. И са прави. Но пък така в България общото ниво на грамотност спада и накрая имаме необразована тълпа, не граждани, управлявана от хитри партийци, десари, и изобщо от хора, които имат сметка от престоя си в родината (например тия около Симеон и гавазина му).

    «Высокоэффективная экономика при отсутствии реальных политических и гражданских свобод - хрустальная российская мечта.»
  45. 45 Профил на stenli1
    stenli1
    Рейтинг: 1090 Любопитно

    Каква "демокрация"?
    С наследника на Тато и Ким Ир Сен взети заедно и синът на шофьора на ДС, най-известен с това, че е разнасял папки

  46. 46 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 1001 Неутрално

    Липсата на надпартийна институция каквато е била царската, не може да не се отразява на псевдодемократичната ни държава. Царя е идинствената институция, която може да държи юздите на политическите мастии в НС и в политическите партии. За съжаление, когато прозрем факта, че като народ и държава не сме дорасли да бъдем с републиканска форма на управление, тогава ще започнем да вървим в правилната посока. И тъй като това не се очертава да е скоро, на практика ще сърбаме надробената ни попара, поне до следващото си прераждане, а една шепа хора със средно ченгесарско образование ще живеят като кресове, за сметка на труда на няколко милиона бедняци

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  47. 47 Профил на palermo88
    palermo88
    Рейтинг: 868 Неутрално

    дъра бъра демокрацията , ако случайно не сте се научили е силно податлива на фактора пари и тогава и при хоризонтална и вертикална и не знам си още каква форма тя лесно се превръща в олигархия тъй като винаги се намират корумпирани политици и такива , които не знаят за какво са там и не ги интересува изобщо обществото като цяло. Така че който има парите има и властта , а всички останали подскачат както става с нашите политици - всяка година празен бюджет и разни феодали окупирали различни предприятия , точили ги с години ( като ОЦК Кърджали ) просто нямат нито респект нито страх от същата тази държава понеже паричките са у тях , стават заминават си никой не ги съди и до там .Още по трагичното е ,че в България мръсния капитал се препра 20 пъти досега и вече мафиотчетата си карат количките и са с полу легален , ако не и изцяло легален бизнес , фондацийки , неправителствени организации и медии им служат вярно , включително и тези експерти , дори цели общини . И докато ние си дърдоркаме и се чудим как да пренесем Западна Европа тук , което се вижда че няма как да стане и няма предпоставки , господата си продължават играта на наш гръб . Толкова за фалшивата фасадна демокрация тук .

  48. 48 Профил на Мазен чех
    Мазен чех
    Рейтинг: 696 Неутрално

    До коментар [#26] от "mastikata":

    Не бива да имат право на глас хора които са на бюджетна издръжка, това е груб конфликт на интереси.

    икономист - неграмотник с диплома
  49. 49 Профил на Вячеслав Атанасов
    Вячеслав Атанасов
    Рейтинг: 770 Неутрално

    [quote#42:"el_komandante"]Изключителна статия! Браво![/quote]

    Пропуснах да отбележа,че материалът е много добър.Много актуален.И очевидно всичко е в наши ръце.Колкото до Европа,ЕС прие един допълнителен критерий "качество на демокрацията",по който ще бъдем наблюдавани всички-и правителството и гражданите чрез своите организации и ако е рекъл господ подпомагани.

  50. 50 Профил на badjanak
    badjanak
    Рейтинг: 969 Неутрално

    Навремето имаше иконмицески механизми, стопански сметки, , почини и какво ли не. Народът се шегуваше, че по същество общо взето това означава "Лозето твойто, гроздето мойто". Нещо такова е и сегашната ни "демокрация".

    "Не бъди сладък, ще те изядат, не бъди горчив, ще те изплюят" "Всеки се оплаква от липса на пари, от липса на ум-никой" Еврейски мъдрости.
  51. 51 Профил на Отнесен
    Отнесен
    Рейтинг: 907 Неутрално

    А какво за демокрацията?

  52. 52 Профил на Вячеслав Атанасов
    Вячеслав Атанасов
    Рейтинг: 770 Весело

    [quote#46:"traveler1"]Липсата на надпартийна институция каквато е била царската, не може да не се отразява на псевдодемократичната ни държава. Царя е идинствената институция, която може да държи юздите на политическите мастии в НС и в политическите партии. За съжаление, когато прозрем факта, че като народ и държава не сме дорасли да бъдем с републиканска форма на управление, тогава ще започнем да вървим в правилната посока. [/quote]
    По-добре не може да се каже!Браво!+++++++++++++++

  53. 53 Профил на spoko
    spoko
    Рейтинг: 638 Любопитно

    До коментар [#1] от "kuty":

    Вярно,висшата форма на демократичност до 1944г се упражняваше със ЗЗД!

  54. 54 Профил на salinarka
    salinarka
    Рейтинг: 581 Любопитно

    Мисля си, че иде реч за политическа култура, за политическо образование. Трябва всеки да поработи над себе си, не над партийната си, а над политическата си култура. Честичко в нашата страна се назначават и освобождават хора от всякакви постове с или без обяснение - политическо решение. Какво означава това? На тази или този от управляващата партия субективно, защото им убягва обективното, някой на нервна почва не им харесва и хоп, политическо решение. Мисля си, че иде реч и за по-активно гражданско общество. Мисля си, че иде реч за прекратяване на феодализацията на нашето общество. Мисля си, че от всеки от нас зависи.

  55. 55 Профил на dekodekov
    dekodekov
    Рейтинг: 510 Неутрално

    "Веднъж си поприказва с Керът що е то „демокрацията“ на ефебианците. Особено любопитна му се стори възможността всеки(С изключение на жените, децата, робите, идиотите и хората, които не са „наши хора“), да гласува. Скоро обаче установи, че както самият той би имал глас, нищо не би попречило и на Ноби Нобс да упражни същото право. Ваймс веднага стигна до извода, че системата страда от неизлечим недъг." Тери Пратчет

  56. 56 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3930 Неутрално

    [quote#34:"Тони!"]Ако медиите манипулират до такава степен, че информацията, която стига до отделния човек е силно изкривена и различаваща се в основи от реалноста, то избора няма как да бъде осъзнат и информиран и съответно нямаме демокрация[/quote]
    Ето за това у нас схемата "Гергов" е толкова успешна !
    полика><медии><рекламодатели><полика><медии
    Докато един журналист работи за 600лв а един писач на рекламни съобщения или речи на политици взима 6000лв няма как да се оправят нещата!
    А хората сами избират да са прости и да приемат всичко вменено им в праймтайма за чиста монета !


    Libertarianism is just anarchy for rich people
  57. 57 Профил на baghatur
    baghatur
    Рейтинг: 524 Весело

    Нека не бъркаме посткомунизма в България с демокрация ... оправим ли тази грешка и всичко си идва на мястото ... може би,правилният въпрос е - възможно ли е да имаме демокрация? ...

    Liberate Your Mind!
  58. 58 Профил на papadok
    papadok
    Рейтинг: 638 Неутрално

    Нацията не е дорасла за демокрация.Тя не беше извоювана.Просто за една нощ комунистите станаха социалисти,а останалите демократи.След време се видя ,че нито едните са социалисти,нито другите демократи.И се разигра един оперетен спектакъл с масово участие,при който едните освен отпадането на надзора на партийните секретари,озаптяващи корупционните им нагласи,получиха и парите,а на останалите остана свободата да ги псуват с мярка.Че това й е на българската "демокрация",сама дойде,като неканена гостенка.

  59. 59 Профил на gsb
    gsb
    Рейтинг: 696 Неутрално

    Хубав анализ, казващ кое защо не работи. За съжаление не казва как да заработи. Хоризонталното нещо не го разбрах. Ако НПОтата са хоризонтално... май и това няма да работи.
    Проблемът е в липсата на морал и на истинска политическа класа, с умни политици, разбиращи от политика. Независимо каква, хоризонтална,вертикална или "диагонална" структура ще е, винаги управляващите ще се стремят да завземат всички форми на власт - и НПОта и медии и съдебна и изпъллителна и президентска. Това обаче не би могло да стане, ако има една силна опозиция, изградена от умни политици имащи достатъчно широка подкрепа, макар и да нямат мнозинство. Те биха овладяли поне част от тези властови лостове и биха критикували всяка стъпка на власт имащите, явяващи се по този начин гарант за гражданите ( не че им пука за гражданите, просто интересите им съвпадат). В България ние не само нямаме опозиция, ние нямаме и власт. 50 години съвременните "политици"са учени на комунизъм. Няма критична маса от хора, знаещи какво е демокрацията и как се живее при нея. Аз например не виждам нито един БГ политик в момента, който бих могъл да подкрепя. В БГ никога не е имало демокрация. След падането на Турското робство, зараждащото се демократично общество е било пометено в зародиш от комунистите. Сега вече 20 години нещо се гради, но няма как за 20 год. да наваксаме в общественото си развитие 600 години. НЕ СТАВА!

  60. 60 Профил на !D !калпав е новия вид Дневник!
    !D !калпав е новия вид Дневник!
    Рейтинг: 1163 Разстроено

    Сега май пак имаме повод да се огледаме и да чакаме да ни я дадат.Защото нали българския народ е прехвалено "толерантен" и ето те не ни дават и ни задушавяат.
    И ..
    До коментар [#3] от "solaris69":

    е напълно прав.
    Ама да си потропаме на клавиатурите...пък някой ден.
    За съжаление докато дойде демокрацията ..ще сме бетонирали и унищожили всичките природни дадености на тази територия.
    Но...това си заслужаваме..

  61. 61 Профил на bobix
    bobix
    Рейтинг: 753 Разстроено

    [quote#10:"Кой ограби Криско от Босфор ТВ"]Нашата "демокрация" е като всички останали по света, пълна пародия и води до едни и същи резултати. [/quote]
    Именно. Древните гърци ако знаеха съвременните хора на какво викат "демокрация"... Да сложиш някой да те "представлява", който обаче като поеме това "представляване", не само спира да те "представлява", ами дори почва да прави неща относно които ти си дори категорично потив. И не само ти ами и всички други хора, които представителят "представлява". Аз в този тип "демокрация" наистина виждам само една пародия. И който се връзва на това..най-меко казано е по-глупав и от цветето на бюрото ми

  62. 62 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 810 Неутрално

    Само едно не ми е ясно, защо демокрация не е написана в кавички. Дали наистина някой да си въобразява че я има в България?

  63. 63 Профил на Вячеслав Атанасов
    Вячеслав Атанасов
    Рейтинг: 770 Неутрално

    [quote#57:"baghatur"]Нека не бъркаме посткомунизма в България с демокрация ... оправим ли тази грешка и всичко си идва на мястото ... може би,правилният въпрос е - възможно ли е да имаме демокрация? ...
    [/quote]
    Очевидно не е възможно.Не може 23 години да се брани фундамента,върху който е изградена т.нар."народна демокрация" и да се постигне истинска демокрация.А фундамента всеки го знае-суспендиране на Търновската Конституция,Незаконно проведин Референдум и още няколко нелигитимни акта,противоречащи на Търновската Конституция.
    От Друга страна има и народо-психология,която не е за подценяване.По този повод един приятел казваше:"Когато САЩ станат монархия,ние ще станем република."
    Има ли някой тук,който да се съмнява,че Бойко Борисов обикновените хора го възприеха като "бащица",т.е. монарх,суверен.А Тодор Живков?Същата работа.

  64. 64 Профил на niki2003
    niki2003
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Къде я видяхте тази демокрация?

  65. 65 Профил на bobix
    bobix
    Рейтинг: 753 Разстроено

    До коментар [#56] от "comandante":

    Стига с това "у нас". Това не е само у нас, а особено изразено е в САЩ, където собствениците на медии са само 5. И същите собственици са вече и в България, както и по цял свят. те контролират "свободата на словото". В един документален филм гледах как двама американски журналисти ги уволниха заради техен репортаж срещу един от рекламодателите на медията. А там как моделират общественото мнение в съзвучие с властта - направо е страшно.

  66. 66 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 2981 Неутрално

    [quote#54:"salinarka"]Мисля си, че иде реч за политическа култура, за политическо образование. Трябва всеки да поработи над себе си, не над партийната си, а над политическата си култура[/quote]

    Звучи наивно! За да има демокрация, освен духовно е нужно и материално. В Германия 10 милиона души имат месечен остатък от доходите си в размер средно (примерно) на около 500 евро на човек, след като са покрили всичките си належащи доходи. Те имат алтернатива, как да разпределят тези доходи в т.ч. и да впрегнат част от тях в някоя полезна за демокрацията кауза. Така се формира един значителен ресурс, който може да бъде използван. У нас, така наречената средна класа стига най-много до алтернативата "Да сменя хладилника или да пратя детето на кутс по английски!?". Ясно е, че ресурс за демокрация у нас не остава!

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  67. 67 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 2079 Неутрално

    Пълен хаос . И в статията , и в коментарите . Включително и в тоя който пиша . Още в начелото журналиста не се опитва да направи разлика между Социализъм и Комунизъм а говори за тях като за едно исъщо нещо . Което говори за слабо познаване на въпроса . След което започва прехвърлянето на вината за липса на демокрация върху няккаква структура на управление ,наречена бог знае защо вертикална . И доказателства са мненията на някои светила в областта на ... не разбрах в коя област .Говори напоително за вредите които нанася "отвесната" управленска структура ,наследена от КОМУНИЗМА??? , и с две три изречения споменава за "спасителната"хоризонтална "структура на управление , с преобладаващо влияние на неправителствени организации, за демократичното управление . И в контекста на прочетеното , а и от коментарите си мисля че най -удачно за нас ,като нация би било най-полезно да въведем ДИАГОНАЛНА структура на управление . Та дано най после да разберем що е то Демокрация и има ли тя пачна у нас. А знайно е че по диагонал се върви най-лесно към целта - без вертикални изкачвания и хоризонтални пропадания

  68. 68 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 2981 Неутрално

    Естествено! Не належащи доходи, а разходи!

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  69. 69 Профил на petar_333
    petar_333
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Така им изнася да си мислим на тези, които на наш гръб си оправиха живота...

  70. 70 Профил на gsb
    gsb
    Рейтинг: 696 Неутрално

    До коментар [#65] от "bobix":

    За съжаление си прав. Демокрацията и гражданското общество е в криза в цял свят. Сега хората са разделени на "елити" и бройлери. Елита контролира медиите, рекламата и МОЛа е висша сила, а бройлера се радва на материалните си играчки и продава живота си за тях. Бройлера не се интересува от демокрацията а от новия модел БМВ, новите модели телефони и новите модели на Версаче. Бройлера гледа сериали и чете космополитан и се прави на маймуна пред Лейди Гага. Ако има чипс, бира и Ман. Юнайтед, бройлера не търси друго

  71. 71 Профил на gsb
    gsb
    Рейтинг: 696 Неутрално

    До коментар [#67] от "papyre":

    А какво общо имат всъщност комунизма и социализма? Тук трябва да говорим за авторитарно управление и демократично управление. Авторирарното управление не бива да бъде наричано "комунизъм" или "социализъм", защото не е. То е такова и при монархиите от миналото и при фашистите и при съвременните диктатори. Всъщност никой от нас не е видял комунизъм или социализъм ( каквото и да означава последното, според мен - нищо)

  72. 72 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2230 Неутрално

    Много точни наблюдения, особено това за безгранично растящите нива на некомпетентност по високите етажи на властта. Защото срива авторитета на институциите. Но изобщо не е случайно, а съвсем преднамерено. Не мога да приема смесването на демокрация със свобода. Едното включва другото, но свободата е понятие много по-висше и всеобхватно от демокрацията.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  73. 73 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 810 Неутрално

    До коментар [#65] от "bobix":

    Имаш много голяма грешка. Объркваш свобода на словото с демокрация. Свободата на словото е само една част от демократичното устройство на една държава. Най-важен елемент е съдебната институция. Всичко проличава когато има сблъсък между много силен, като корпорация или институция, и обикновен човек.
    Пример е последният нашумял процес в Русия.

  74. 74 Профил на hellwitch
    hellwitch
    Рейтинг: 503 Неутрално

    Образование и култура трябва.

    Иначе сегашното средностатистическо теле наречен българин най-много "мрази да мисли"

  75. 75 Профил на gsb
    gsb
    Рейтинг: 696 Неутрално

    До коментар [#74] от "hellwitch":

    Личи ти

  76. 76 Профил на salinarka
    salinarka
    Рейтинг: 581 Любопитно

    До коментар [#66] от "tribiri":

    Ако е наивно да искаме да сме по-образовани и културни - нека е наивно. Материалното - по легален начин - благосъстояние се постига от умни, а не от тъпи хора. Нека е наивно!

  77. 77 Профил на WC1
    WC1
    Рейтинг: 562 Неутрално

    ако нещо не е наред не можем да обвиняваме демокрацията, капитализма или пазарната икономика. Проблемът е в побългаряването на нещата. Какво значи "хоризонтална" демокрация, дали не е пряка демокрация. Всички участват в управлението чрез гласуване или референдуми, но заниманието е скъпо и до решения се достига бавно и трудно. Сигурни ли сме, че 50% + 1 глас са достатъчни за правилното решение? А останалите 50% -1 глас, винаги ли грешат?
    Представителната демокрация е по-ефективна, но понякога нашите представители започват да работят само за своите интереси за сметка на обществения. Тогава заменяме вертикалната йерархия, овластена на избори с НПО-та. Те от кого са избрани и овластени? Каква отговорност носят за провалени проекти или за грешни решения? Безспорно могат да осъществяват контрол над институциите за да работят в интерес на обществото, но не и да ги подменят и да им диктуват решения. Демокрацията е в правилата, които пазят интересите на отделния човек, независимо от възгледите му.

    ATX
  78. 78 Профил на райничка цветкова
    райничка цветкова
    Рейтинг: 696 Неутрално

    Това не едемокрация,а джунгла.

  79. 79 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 1109 Неутрално

    С правни и институционални средства може да се постигне не повече от "негативна свобода".И това не е малко,аргумент положението там където няма и такава.И доколкото в България малко са хората,които искат да се прмине към хоризонтални структури в сравнение с тези,които искат да се внедрят във вертикални такива,решението е разумно възможно най минимална държавна намеса и преразпределение.Просто държавна намеса и преразпределение от страна на българската държава носи много повече негативи ,отколкото позитиви.Потенциала на българското общество да излъчи добро правителство и да го контролира е силно ограничен,като в същото време българите добре се справяме с индивидуалната защита на правата си,а и при нужда успяваме да се обединим ад хок.Когато се създадат хоризонтални структури,може да се постави въпроса за делегиране на повече правомощия и преразпределителни функции.

  80. 80 Профил на райничка цветкова
    райничка цветкова
    Рейтинг: 696 Разстроено

    До коментар [#61] от "bobix":Прав си.Съгласна съм с теб на 100%.В България партиите представляват единствено себе си.Поради което отивам на избори просто да пусна една недействителна бюлетина.Към момента все още нама политически субект на който да делегирам правото да ме представлява.

  81. 81 Профил на Stewie
    Stewie
    Рейтинг: 2341 Любопитно

    за съжаление дефицита на демокрация се превръща в глобален проблем напоследък ,а относно България тук никога е нямало истинска демокрация и причината е само една - липсата на достатъчно демократично мислещи хора у нас / тоез такъв е матряла ,НЕдемократичен /

  82. 82 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 2981 Неутрално

    [quote#70:"gsb"]Демокрацията и гражданското общество е в криза в цял свят.[/quote]

    Аз пък не съм съгласен! Напротив социалните мрежи дадоха на обществата такова оръжие в борбата му за демокрация, срещу което протичниците на демокрацията все още не могат да намерят решение.
    Социалните мрежи в голяма степен минимизирах необходимия реурс за организация при събития противодействащи на властимеещите.

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  83. 83 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 2079 Неутрално

    До коментар [#71] от "gsb":

    Ами общото им е както на феодализъм и капитализъм Последователност в развитието на обществото . Комунизма ЩЕШЕ да последва след социализма , при добро стечение на обстоятелствата .А авторитарно управление , демократично такова , са алабализми , измислени от пишман политици ,за да оправдаят пребиваването си на ясла дълги години .А колкото до това , че никой не е видял комунизъм - прав си . До него не се естигало . Но социализма , може да кажат родените след 85- то година. По- рано родените са го виждали . Как го оценяват е друг въпрос. Но не оценявай нещо , което не си виждал . Не е сериозно . А пък ако ми посочиш и демократична страна в истинския смисъл на Демокрация , ще бъда благодарен да науча и нещо непознато .
    .

  84. 84 Профил на leon12
    leon12
    Рейтинг: 1441 Любопитно

    "Демократичността се измерва по скала от 1 до 7, като 1 е най-високото ниво, а 7 – най-ниското. Рейтингът на страната ни тази година е 3.14. За справка най-добро ниво България е имала през 2008 година, когато оценката ни е била 2.86./Баааси нахалните комунета-как са го постигнали..може би с царя/. От 2003-а г. до 2008 положението на страната ни в областта на демокрацията се е подобрявало. От 2009 година обаче тръгва обратен процес. Неблагоприятни тенденции се наблюдават при развитието на изборния процес у нас. От 2004 до 2011 година нивото е непроменено – 1.75. През 2012 обаче оценката пада на 2.00, алармира "Freedom House". Нивото на корупция в страната също остава непроменено от 2009 година досега - 4.00. Най-добрият резултат за страната ни е регистриран през 2008 година – 3.50.

    Правителството все още се радва на комфортни нива на обществено доверие и има възможност да прилага реформи. Най-голямото предизвикателство си остава ефективността на публичните разходи и борбата с организираната престъпност и корупцията", допълват от авторитетната US неправителствена организация."
    http://www.dnes.bg/obshtestvo/2012/06/07/demokraciiata-v-bylgariia-se-sriva-alarmira-freedom-house.160703

  85. 85 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 2981 Неутрално

    [quote#83:"papyre"]Комунизма ЩЕШЕ да последва след социализма [/quote]

    Комунизмът е невъзможен, защото ресурсите са ограничени, а потребности нараства до безкрайност.

    Това естествено прави невъзможен за реализиране принципа "От всекиго според възможностите, всекиму според потребностите!"

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  86. 86 Профил на awsed
    awsed
    Рейтинг: 466 Неутрално

    До коментар [#16] от "Лунчо":

    включително и ти лунчо... заливаш ни с някаква си своя помия и си свиркаш нали..А не те интересува тази ти твоя помия дали ни се нрави... За тебе това е демокрация от чист вид...Ъхъ.

  87. 87 Профил на vinetu
    vinetu
    Рейтинг: 474 Неутрално

    Аз пък имам интересен въпрос: Неправителствени ли са организациите спонсорирани от американското правителство, като "Отворено Общество"?

    https://sites.google.com/site/demokraturailidictatura/
  88. 88 Профил на toniarisa
    toniarisa
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Добре де, какво ни остава в такъв случай ?
    - Военна хунта, която да поеме контрола и тогава да се обърне към Евро-парламента за да поиска " СЛУЖЕБНО ПРАВИТЕЛСТВО" от доказани чуждестранни експерти които да поведат България по пътя на / идеален Европейски съюз /.

  89. 89 Профил на Eternal Barabarian
    Eternal Barabarian
    Рейтинг: 992 Неутрално

    [quote#83:"papyre"]Комунизма ЩЕШЕ да последва след социализма , при добро стечение на обстоятелствата[/quote]
    И това недобро стечение на обстоятелствата е именно основата на онзи Комунизъм - Болшевизмът. И да настане комунизъм някога и някъде, няма да бъде на основа, на която и да е от трактовките, на Марксизма.

    Предварително изгубени войни не водя!
  90. 90 Профил на toniarisa
    toniarisa
    Рейтинг: 524 Неутрално

    До коментар [#81] от "Stewie":
    - абсолютно, докато не станем толерантни към различните от нас и не ги приемем за напълно равноправни с НАС, - нямаме шанс да променим каквото и да е в България.

  91. 91 Профил на monarchist
    monarchist
    Рейтинг: 590 Неутрално

    Нищо й няма, просто защото ние нямаме демокрация. Имаме фасадна демокрация - на хартия сме демократична държава, но по убеждения сме си още там някъде преди 89та година. И още по-лошото е, че във властта от 23 години насам се сменят все такива отрочета на хора с високи постове едно време(или още по-лошия вариант - некадърните калинки с купени или фалшифицирани дипломи), сякаш други знаещи или можещи не съществуват.

    "Всеки ден се радвай на слънцето и на това, че си жив" --- Стоян Венев
  92. 92 Профил на Нямаме Закон за Банкрута на Физическите Лица.Защо ли?
    Нямаме Закон за Банкрута на Физическите Лица.Защо ли?
    Рейтинг: 638 Разстроено

    До коментар [#3] от "solaris69":

    Кои да си я извоюва-народа които е родил поговорката за преклонената главица и сабята ,ли?
    Революция в мисленето на едно общество може да се направи само от млади и необременени ,търсещи личности-а те бягат всеки ден за да търсят хляба си по света...
    Бог да я проси България...

    Боли ме от овчедушието на хората...
  93. 93 Профил на solaris69
    solaris69
    Рейтинг: 466 Разстроено

    Това е така. Да се сърдим сами на себе си. Сякаш останалите в тази кочина масово развиват Стокхолмски синдром.
    Все си мислех, че на хубавото лесно се свиква, но явно и на лошото се свиква....

  94. 94 Профил на solaris69
    solaris69
    Рейтинг: 466 Неутрално

    [quote#92:"Нямаме Закон за Банкрута на Физическите Лица.Защо ли?"]Революция в мисленето на едно общество може да се направи само от млади и необременени ,търсещи личности-а те бягат всеки ден за да търсят хляба си по света[/quote]
    Това не е случайно. Всеки дошъл на власт гледа да попилее образованието - ако може съвсем да го унищожи- и да стимулира простотията. Прост народ лесно се управлява!

  95. 95 Профил на 1984
    1984
    Рейтинг: 665 Неутрално

    да прав си , но военни , полиция и многото комунисти не искат демокрация и затова така ще си отмре тъпата държава

    BG e мини империя на злото.
  96. 96 Профил на Health Care
    Health Care
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Вредата за нашата демокрация е , че България е пресечна точка на интересите на големи сили и капитали .

    Богата и здрава държава не се прави с беден и болен народ ! (Ain't buying no shit)
  97. 97 Профил на anarhochristian
    anarhochristian
    Рейтинг: 1485 Неутрално

    [quote#53:"spoko"]Вярно,висшаа форма на демократичност до 1944г се упражняваше със ЗЗД! [/quote]
    Покрай Закона за защита на държавата (не бъркайте със Закона за задълженията и договорите) да не забравяме и Закона за изтребление на разбойниците...
    ... и така почти до турско, а там както знаем също е била една крация!

  98. 98 Профил на Eternal Barabarian
    Eternal Barabarian
    Рейтинг: 992 Весело

    До коментар [#96] от "Овчар":
    Е тогава, единственото което ни остава на този етап е да изчакаме големите сили отново да станат слаби. А както е тръгнало, това неизбежно ще стане!

    Предварително изгубени войни не водя!
  99. 99 Профил на TAU
    TAU
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Едно дребно уточнение – Исак Бърлин всъщност е Айзая Бърлин (Isaiah Berlin)

    А по-едрото уточнение е, че в анализа не се прави ясна разлика между общество и държава, между граждански и социален статус. По своя граждански статус, като български граждани всички сме равни, с равни права и задължения. Пред закона интересът на бедняка е равен на интереса на богаташа, този на портиера е равен на този на министър-председателя, когато се изправят пред избирателната урна или ако стигнат до някакъв съдебен спор. Та затова сме „хоризонтални”. На теория и по конституция. Как е в реалния живот е друга тема.

    От друга страна държавата не може да е демократична, защото по дефиниция е институция с йерархична структура. Там няма демокрация. Когато министър-председателят издаде разпореждане, тези под него не правят събрание, за да обсъждат дали да го изпълняват или не, не го подлагат на гласуване. Началникът издава разпореждане, следи за изпълнението му, санкционира неговите изпълнители, наказва и награждава. По тази логика в армията или полицията подчинените трябва да умуват дали да изпълняват заповедите на преките си началници или не, да си избират в кои полицейски акции да участват например, кои дежурства да поемат и кои да отказват и пр. Стигне ли се дотам, те са престанали да съществуват като такива институции.

    Най-важното отношение в модерното политическо общество е отношението между гражданина и държавата. Гражданинът е суверенът, негова е върховната воля и власт в страната. Представете си, че българите се изсипваме на някакъв необитаем остров. Трябва да се организираме, за да си улесним живота. Събираме се и се разбираме, че ще създадем длъжности, които ще изработят правилата, по които ще живеем на острова, други, които трябва да се грижат за решаването на общите ни проблеми и интереси, както и такива, които ще следят за спазването на правилата и за решаването на възникналите между нас спорове. И се разбираме, че на тези длъжности периодично ще избираме най-способните от нас и ще ги сменяме преждевременно, ако не си вършат работата. Ето така ние, равноправните представители на нашата общност, създаваме своя организация, държавата, и тя е наш инструмент, който трябва да ни помогне да си подредим дома и да го превърнем в приятно за живот и работа място. И тази организация е йерархична.

    Рамката, създадена от правилата, която важи за всички обитатели на острова, ни прави равни. Тези правила ограничават и канализират действията и отношенията ни в определените от тях граници и с това е нашата отрицателна свобода. Отрицателната свобода означава, че можеш да правиш всичко, стига някой отвън да не ти пречи. По отношение на правилата, на ограниченията сме равни.

    В тази рамка всеки от нас е свободен да действа както пожелае. И всички ние сме различни. Различаваме се по своите способности, ценности, амбиции, воля, желания, късмет, пари и пр., Всеки от нас прави различни неща или постига различни резултати от своята дейност. И това ни прави различни по своя социален статус. Това е положителната свобода – ти си свободен да действаш, стига да имаш ресурса, възможността да го направиш. Човекът не може да диша под водата, китът не може да върви по земята – това са ограниченията на техните биологични възможности.

    Т.е. общността на гражданите е суверенът, който създава своя организация, държавата, която е негов инструмент. И въпросът е по какъв начин да контролираме работата на държавните служители, които са НАШИ СЛУЖИТЕЛИ, как да сме сигурни, че политиците, магистратите, висшите държавни чиновници работят наистина само и единствено в наш интерес, а се различават по програмите и способностите си. Но този контрол не трябва да се превръща в свръхконтрол, който унищожава свободата им да си вършат служебните задължения. Свободата и отговорността, правата и задълженията трябва да са в единство – всяко залитане в една от двете крайности разстройва работата на системата.

    Ако зависеше от мен, т.е. ако аз бях суверенът и исках да съм сигурен, че всички мои служители, с други думи всички политици, които искат да се наемат на служба при мен, всички магистрати, следователи, съдии, чиновници, които искат да работят за мен, защото им давам възможност за реализация и постигане на висок жизнен стандарт, възможности да пътуват по света, да се срещат с интересни хора, да се доказват като способни хора, които правят велики дела, та ако аз бях този суверен, щях да ги наемам с условието периодично да минават на полиграф, за да съм сигурен, че СА МИ ЛОЯЛНИ, на мен, техният суверен. И заедно с това да им дам пълна свобода да изпълняват служебните си задължения. И естествено да ги сменям, ако не си вършат работата, както и да им задавам дневния ред, да определям основните проблеми, които искам да решават. И пр.

    Гражданското общество е суверенът, който се самоорганизира, самоуправлява и самоконтролира. Според мен това е изходната позиция, от която трябва да се тръгне, за да се развива политическото общество на модерната демокрация.

  100. 100 Профил на new_ghost
    new_ghost
    Рейтинг: 466 Неутрално

    В България няма демокрация, им анархия. Ако все пак съществуват сфери на организираност, то това е престъпността.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK