Песимистично за българското образование

Анализ на Европейската комисия и световно проучване на Economist Intelligence Unit осветиха проблемите на образователната ни система.

Песимистично за българското образование

© Анелия Николова



Безработицата сред младите хора в ЕС е около 23%, а в същото време над два милиона работни места не могат да бъдат запълнени, заради дефицит на квалифицирани кандидати. Всеки пети тийнейджър в Евросъюза няма достатъчно добри основни умения, а в няколко страни, сред които и България, по-големият проблем в тази възрастова група е слабата грамотност. У нас 41% от младежите не умеят да четат достатъчно добре. Второ и трето място са за Румъния и Малта съответно с 40% и 36%.


Това показа годишният мониторингов доклад на Европейската комисия миналата седмица. Заради притеснителната статистика ЕС реши да преосмисли начините, по които образователните системи на страните членки могат да осигурят необходимите умения на учащите, така че те да са готови за пазара на труда, когато завършат.


Според новата стратегия в училищата трябва да се наблегне на владеенето на чужди езици, на обучението по информационни технологии, както и на възпитаването на предприемаческите умения, за да се осигурят по-добри шансове за развитие на младежите. Идеята е до 2020 г. поне 50% от 15-годишните да владеят един чужд език и поне 75% да изучават и втори. Изобщо качеството на образованието и на възприетите знания и умения трябва да се повиши. Но как да стане това, ако оставим настрана пожелателните дългосрочни цели?




Въпрос на пари...


Логично, повишаването на качеството означава, че в образованието трябва да започне да се инвестира повече. Учителите трябва да имат по-високи стимули, училищата да разполагат с по-добра база, да се въведат добри практики за кариерно ориентиране и т.н.


Според доклада на ЕК е твърде рано да се види как кризата засяга разходите за образование. В периода 2004 - 2010 г., измерени като дял от БВП на целия съюз, те са стабилни. През 2011 г. делът им е 5.5%.


Разликите между държавите членки са в широк диапазон. В България, както и в Гърция, Германия, Румъния, Словакия и Италия разходите за образование са около 4% от БВП и почти не са се изменили през всичките анализирани години. В други страни като Великобритания, Дания, Швеция и Кипър - размерът им е почти двойно по-голям.


Независимо от това тенденцията и за ЕС и за България е ясна - похарчените пари за образование са все едни и същи. Разбира се брутният вътрешен продукт расте, но пък заедно с него расте и инфлацията, безработицата и неудовлетворението от подготовката в училище.


или на желание?


Тази седмица излезе и още един анализ на образователните системи, но в глобален мащаб - класацията The Learning Curve 2012, създадена от Economist Intelligence Unit (EIU). Сред 40 държави България се нарежда на 30-о място по качество на средното образование. Страната ни е по-напред от съседките Гърция, Румъния и Турция, но изостава доста от други бивши социалистически държави като Полша, Чехия, Словакия и Унгария.


Начело на класацията са Финландия и Южна Корея. Образователната система на Финландия често се дава като пример за подражание, например от Международната организация по труда, заради усъвършенствания метод на ранно кариерно консултиране и постоянната помощ за изоставащите деца.


Южнокорейската система пък обикновено не се асоциира с върха, но това, което я изкарва напред, са усилията, които се полагат за набиране, обучаване и задържане на отдадени на професията си преподаватели. Учителите там са изцяло посветени на мисията си да възпитат следващите поколения, пише в доклада на EIU.


И все пак


Според критериите на класацията заплатата не е най-важният фактор в рецептата за успех на образованието. Всъщност по-богатите страни тенденциозно плащат относително по-ниски заплати на учителите си, включително и някои от тези в топ 10. За други обаче заплатата е същинският стимул, пък дори и на идеологическо ниво.


Най-красноречивият пример за това е с държавите на върха. Финландските учители получават средни за страната възнаграждения, докато колегите им в Южна Корея взимат два пъти повече по местните стандарти. Директорът на сингапурския Национален институт по образованието проф. Синг Конг Ли обяснява, че чрез заплащането могат да се изпращат политически послания. Правителството на Южна Корея целенасочено е изравнило началните заплати на учителите с тези на инженерите и счетоводителите и така е повишило репутацията на професията. В допълнение е обявило, че преподавателите са дори по-важни от останалите специалисти, защото от работата им зависи бъдещето на нацията.


В България учителските заплати са пословично ниски. Средната заплата по официални данни е 730 лв., но според синдикатите мнозинството от българските преподаватели са все още на началните си възнаграждения от около 450 лв. Често пъти, когато се говори за проблемите на българското образование, тази цифра излиза като основен аргумент за състоянието на нещата. И с право, но забравяме, че предпоставките за успеха на една образователна система са много повече.


Представете си, че


вдигнат заплатите на българските учители още утре, да речем двойно. Можете да бъдете сигурни, че това за дълго време няма да се отрази нито на състоянието на училищата, нито на остарелите учебни програми или пък на недомислените нововъведения в учебниците, нито дори на ентусиазма на учениците и решението им в каква посока да се развиват. Ако трябва да бъдем честни, едва ли ще се отрази чак толкова и на мотивацията на учителите. 


Всички искат високи стандарти, добри програми и компетентни учители, но е необходимо и разбиране, че образователната система не може да отговори на всички очаквания, пише в анализа на EIU и това важи в пълна сила за България. Много по-важно, според тях, е какво се случва в семейството и как работи едно общество.


"Процесите са по-важни от предпоставките. Това е като да имате добър и лош готвач - продуктите им са еднакви, но единият създава нещо, годно за ядене", коментира в доклада Честър Фин, бивш зам.-министър на образованието на САЩ и президент на Thomas Fordham Institute, изследващ този сектор. И допълва: "Ако извън училището няма позитивна реализация на постигнатото, имате сериозен проблем. Например, когато обществото възхвалява като знаменитости хора, които едва четат."


Предвид че в нашата страна се очертава поколение, което масово едва чете - имаме сериозен проблем, при това без бързо решение.



Топ 10 в класацията The Learning Curve 2012


1. Финландия
2. Южна Корея
3. Хонконг
4. Япония
5. Сингапур
6. Великобритания
7. Холандия
8. Нова Зеландия
9. Швейцария
10. Канада 

Коментари (103)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 3аНиЗа
    3аНиЗа
    Рейтинг: 1904 Весело

    "слабата грамотност..." - хич не е заради заплащането, защото толкова пари едва ли са наливани в годините на соц-а, когато поне грамотността не беше "слаба". Веднага даскалите, пардон впървом от МОМН, на командировка при фините, сигурно с финес ще ги научат как стават тия работи, нали се пъчим за отличници в ЕС.

    Коментиране на анализираното, вече...
  2. 2 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1068 Неутрално

    Много хора не си дават сметка какво всъщност значи високо заплащане за учителите.

    Това значи, че някой демонстрира доверие и гледа сериозно на тях.

    Това означава, че там ще бъдат хора, които ще имат самочувствието да изискват, а не просто да си изпяват или измърморват уроците.

    Нещо, което няма как да стане ако собствените ти шефове едва свързват двата края, а ученици и родители се надпреварват кой да те наругае по-качествено.

    Парите не са всичко казва древната пословица, но пък живота показва, че парите са много.

    Хайде държавата да намери сили да поддържа високи заплати за учителите за 4-5 години - вместо за българския Лувър например - пък да видим няма ли да има промени и в качеството и в отношението.

    Това, заради което няма да стане е простата причина, че обучението е бавен процес и каквото и да се направи няма начин да се постигнат бързи резултати.

    Или държавата или обществото трябва да застане зад учителите и да ги подкрепя достатъчно дълго , че да се възроди престижа на професията и желанието да си учител.

    Докато това не стане бъдещето ще изглежда все по-мрачно...

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
  3. 3 Профил на Dehumanizer
    Dehumanizer
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    "Ако извън училището няма позитивна реализация на постигнатото, имате сериозен проблем. Например, когато обществото възхвалява като знаменитости хора, които едва четат."

    Тъй, тъй. В България често се дават за пример или поне често се дават по телевизията, хора, които са известни само с това, че са известни. Неграмотни, прости, с неясен произход на доходите си, но... Въртят се от сутрин до вечер някакви остригани печенези и танцьорки на пилон, после що децата били неграмотни. Ами като си им направил общество, в което просперират полуграмотни хора - на всички нива в държавата и обществото, така ще е.

    «Высокоэффективная экономика при отсутствии реальных политических и гражданских свобод - хрустальная российская мечта.»
  4. 4 Профил на marrad
    marrad
    Рейтинг: 572 Любопитно

    До коментар [#1] от "А БЪ В":

    "... на командировка при фините..."

    интересно, в тия финландски училища имат ли делегирани бюджети?
    в тия финландски школа ако някой даскал реши да остави някого на поправителен да речем, ще ли изпищи кански директорът нещо от рода на:"сакън! ще се уплашат децата и ще забегнат в др. училища, дето по-лесно се изкарва! а всеки ученик е 1000 и кусур лева за у-щето!!!"

  5. 5 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3529 Неутрално

    Интелектуалното осакатяване на нацията върви с пълна сила !

    То медиите повечето и не намират "журналисти" които могат да четат без да сричат ... а какво да говорим за кадрите в образователната система!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  6. 6 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1188 Весело

    В този текст има някои много смешни несъответствия:...."У нас 41% от младежите не умеят да четат достатъчно добре...... Идеята е до 2020 г. поне 50% от 15-годишните да владеят един чужд език и поне 75% да изучават и втори". - Не умеят добре да четат, но ще усвояват един, че и втори чужд език!?

  7. 7 Профил на azmatahari
    azmatahari
    Рейтинг: 616 Гневно

    Децата на 3 години ще бъдат подлагани на тестове?!
    Децата на 4 години задължително на училище?!
    Премахват се математическите СОУ?!

    Това са мерките с които тръгваме смело напред ние - уведоми ни г-жа Дамянова.И лошото е , че си вярва в някакъв неин успех.
    Поставената цел - децата да се социализират и да могат да работят в екип.
    А защо децата трябва да влизат в калъп от 3 годишни?
    Да си спомним Оруел!

    Нито дума за остарелите във всяко едноотношение учебници, за липсата на респект към образованието, за безполезните години на 11 и 12 клас, в които нищо не се прави.
    Българските "калинки" работят с години и ги разкриват случайно, а не поради факта, че липсата на образование ги откроява ясно от наистина завършилите.
    Като не искате да правите нещо наистина смислено, по-добре не отбивайте номера с формални и тъпи решения ,чиновници от МОМН.

  8. 8 Профил на marrad
    marrad
    Рейтинг: 572 Любопитно

    До коментар [#2] от "Боби Колев":

    "...че обучението е бавен процес..."

    на всичкото отгоре - и ДВУСТРАНЕН!
    демек само с мотивирани учители - вкл. и финансово - работата няма лесно да стане...
    ами как да мотивираме и другата страна?

  9. 9 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4261 Неутрално

    "..У нас 41% от младежите не умеят да четат достатъчно добре..."
    Значи почти половината от новото поколение са полунеграмотни. Почти половината от тях нямат възможността да се развиват и просперират....
    Това е страшно!

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  10. 10 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 2363 Неутрално

    До коментар [#3] от "Dehumanizer":

    Продължава да властва ролевият модел от 1944 г. - сега в осъвременена опаковка. Добродетелите и национално отговорният елит - кучета ги яли.

  11. 11 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1068 Неутрално

    До коментар [#6] от "dobrich":

    Това е пряко следствие от ситуацията "пари няма - действайте".

    Загърбва се очевидния и прост факт, че няма пари в системата (защото няма воля за това) и се измислят амбициозни и радващи ухото стратегии без абсолютно никакъв практически шанс да бъдат приложени на практика.

    Впрочем треньора на сина ми по футбол тук в Америка има същия проблем - има 15 деца около 12 от които не могат да спрат и подадат топката, но това, което той прави е да ги учи на тактическа постройка , двойни подавания и прочие, защото има на разположение само 2 часа в седмицата за да ги научи на всичко необходимо.

    Резултатите, естествено, са съвсем същите като тези на българското образование.

    Което идва да покаже, че проблема не е патент на българите.

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
  12. 12 Профил на errata
    errata
    Рейтинг: 1010 Неутрално

    А между другото в България герберите източиха още един фонд за наука и образование.

    Да ни е честито!

    "Да, България"
  13. 13 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4261 Неутрално

    [quote#7:"azmatahari"]за липсата на респект към образованието[/quote]
    "За какво ми е това зубрене, ако всяка мутра е по-добре от вишистите. Да не говорим ако се уредя да продавам дрога на съучениците ми. Ще ходя в школото само за да правя пари!"

    Какъв респект, когато ценностната система на обществото е насочена в коренно различна посока.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  14. 14 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1188 Неутрално

    "Логично, повишаването на качеството означава, че в образованието трябва да започне да се инвестира повече. Учителите трябва да имат по-високи стимули, училищата да разполагат с по-добра база, да се въведат добри практики за кариерно ориентиране и т.н" - Специално за нашата страна, нищо от горепосоченото няма да проработи ако не се смени системата на обучение! Която така е устроена, че изкарва даскалите некадърни и луди, поощрява уравниловката, бетонира директорите до живот.....Не съм оптимист, че вече 10 г. дондуркания нов закон ще оправи батаците в обучението. След като се знае, че едни и същи хора са автори на закона и всички предишни нововъведения, които се провалиха с гръм и трясък.....За мен е загадка, че даскалите поемат мазохистично всички заповеди на министерството и не протестират срещу безумията в системата?

  15. 15 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1068 Неутрално

    До коментар [#8] от "marrad":

    Моето лично мнение е, че не бива да се бута коня пред каруцата.

    Колкото и да е двустранен процеса учителите са водещата страна и докато там нещата не се нормализират не бива да се очаква нищо от другата.

    Ако учителите взимат прилично високи пари родителите също ще гледат с респект на тях. А и учениците.

    Естествено не би станало от петък за понеделник, но пък е сигурно, че би станало, защото ако за всяко учителско място има по 10 кандидати седящия на стола първо ще има много добро самочувствие и второ ще има силна мотивация да не пада надолу знаейки, че за мястото му чакат други 9.

    Това последното е пожелателно, разбира се, защото вече казахме, че резултатите там са трудно измерими...и проблема го има и тук в уж цивилизована Америка...учителите лъжат на поразия и помагат в контролните работи на поразия...

    Та няма как без това да се мине...и все пак...без човешко заплащане - ще рече поне два пъти по-високо от сегашното - няма как да очакваме тези учители да подготвят добри кадри.

    Няма уважение, няма респект, няма стимул, няма нищо.

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
  16. 16 Профил на тракиец
    тракиец
    Рейтинг: 213 Любопитно

    Един български народен мислител беше казал : " С трици маймуни не се хващат!" . Така е и в образованието, нека гурутата си пеят, че парите не били основното, че всичко било ПРИЗВАНИЕ , а даскала като отиде в магазина да купи сирене , знаете ли къде му предлагат да си навре призванието ? Да не говорим, че даскалите също имат деца и сутринта, изпращайки ги на училище си делят стотинките.... Или както е казал един безсмъртен шоп : " Те ме лъжат, че ми плащат, аз ги лъжем, че работим ! "

    O sancta simplicita!
  17. 17 Профил на Georgi Yordanov
    Georgi Yordanov
    Рейтинг: 624 Неутрално

    "Процесите са по-важни от предпоставките. Това е като да имате добър и лош готвач - продуктите им са еднакви, но единият създава нещо, годно за ядене"
    Спор няма! Но да не забравяме, че продуктите не ги произвежда готвача!
    Докато всеки не си поеме (вместо да си прехвърля) отговорността - нищо читаво няма да се получи!

    Да правим каквото трябва, пък да става каквото ще!
  18. 18 Профил на Дедо Либен
    Дедо Либен
    Рейтинг: 1202 Разстроено

    Когато ингилизите идват у нас да се запознаят с обстановката след Априлското възстание, са безкрайно учудени от образователната система и високата степен на грамотност сред поробеното българско население. Защо днес е друго????

    Когато в една държава заплатата на джандара е по-висока от тази на даскала, когато силиконът е мечта, чалгата е цел и подражание и мутрата - обект на възхищение, РЕЗУЛТАТЪТ Е НЕИЗБЕЖНО ТАКЪВ!!!!

  19. 19 Профил на errata
    errata
    Рейтинг: 1010 Неутрално

    До коментар [#16] от "Велизарий":

    Грамотността на нацията рязко скача след втората свтовна война, когато България трябва да изплати огромни репарации. Очевидно не е само до пари, но и до добра организация и воля на участниците в процеса.

    "Да, България"
  20. 20 Профил на ju.li
    ju.li
    Рейтинг: 1626 Любопитно

    Преди да се говори за пари, не е ли по-добре да се обмисли какво може да се направи с вече съществуващите ресурси?
    Не е ли добре всички учебници и помагала да се намират в мрежата? Така ще се спести мнооого хартия и труд за които така или иначе държавата вече е платила.
    Не е ли добре вместо закуски, които децата хвърлят в кофата, да се подпомогнат да си купят таблети?
    И един малък пример - за един първолак, държавата осигурява около 1000 страници печатни материали, а 80% от тях са напълно излишни.

  21. 21 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 2363 Неутрално

    До коментар [#20] от "ju.li":

    По тази нишка - закриване на училищата и преминаване на виртуално образование, по Интернет, чрез Скайп връзка. Може някой ден да стане, ала у нас няма да е скоро, предвид развитието въобще на е-администрацията.

  22. 22 Профил на Дедо Либен
    Дедо Либен
    Рейтинг: 1202 Разстроено

    Навремето, Радой Ралин беше написал: Там, където гордо стоеше Иван Вазов, днес клечи Начо Папазов"!!

    Аз бих допълнил само, че "Клечащият преди Начо Папазов, заменихме с недоразумението професор Сергей Игнатов"!!!

  23. 23 Профил на arnautsky
    arnautsky
    Рейтинг: 982 Разстроено

    "...мнозинството от българските преподаватели са все още на началните си възнаграждения от около 450 лв..."

    450 лв=230 евро
    За каква точно мотивация и качество при тази цена на труда?

    Факт е,че колегите ми от университета с НАЙ-НИСКИ умения и знания станаха учители.Дори и тук, във форума,има доста истински граматически неграмотни коментатори, с елементарни мисловни процеси.Т.е. тази тенденция е по-стара, и вече ясно се виждат резултатите дори и от неспециалисти.

    Keep it cool, keep it funny, keep on changing the world.
  24. 24 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1068 Неутрално

    До коментар [#20] от "ju.li":

    Според мен поне не.

    От управленска гледна точка най-високо приоритетните задачи са онези с най-голям импакт върху крайния резултат.

    Че няма да има таблети за учениците е ясно по материални причини, но ако имаше това нямаше да ги направи по-грамотни.

    И ако уроците им ги залепят по стените пак няма да станат по-грамотни.

    Това, което липвсва в българското училище е желание за обучение и от двете страни.

    Учителите се мотивират по-лесно от учениците и затова оттам трябва да се започне.

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
  25. 25 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1068 Неутрално

    До коментар [#22] от "Дедо Либен":


    Не е съвсем справедливо изказването.

    Никой на поста му нямаше да се справи по-добре.

    Той е независим - нищо не зависи от него.

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
  26. 26 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1188 Весело

    "В България разходите за образование са около 4% от БВП" - Според бившия образователен министър Вълчев разходите за миналата година у нас са 3,6% от БВП-то. Даже изрази по телевизията мнение, че магистралите се строят с пари, които трябва да се дават за образование....Цитирам го, но съвсем не мисля, че беше добър министър!.........

  27. 27 Профил на arnautsky
    arnautsky
    Рейтинг: 982 Любопитно

    До коментар [#24] от "Боби Колев":

    Искам специално да отбележа постовете ти под темата,и да се съглася с мнението ти.

    Keep it cool, keep it funny, keep on changing the world.
  28. 28 Профил на 3аНиЗа
    3аНиЗа
    Рейтинг: 1904 Неутрално

    До коментар [#4] от "marrad":

    Именно затова, желанието е важно, а не делегирани, промотирани, презентирани все нови и нови безсмислици, направили сервилни или луднали даскали... И грамотни ученици, по други предмети де...

    Коментиране на анализираното, вече...
  29. 29 Профил на ju.li
    ju.li
    Рейтинг: 1626 Весело

    До коментар [#24] от "Боби Колев":

    Може и така да е, но ако материалите по които учат децата ни са достъпни за всички, вероятността някой дори и завършил някакво образование да си припомни основите му. Но още по-важно е това, че всеки ще може да се "наслади" на някои наистина умопомрачителни "творения" с които се отстрелват децата ни и може би ще дисциплинират чиновниците отговорни за това.

  30. 30
    Norman Granz
    Рейтинг: 3879 Неутрално

    Коментарът е скрит от модераторите, защото съдържа вулгарни, нецензурни квалификации, лични нападки, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на други коментиращи и лица, цитирани в публикациите. Ако въпреки това желаете да го видите, натиснете тук.

  31. 31 Профил на Дедо Либен
    Дедо Либен
    Рейтинг: 1202 Любопитно

    До коментар [#25] от "Боби Колев":

    Боби, виж какъв скандал стана преди дни с фонд "Научни изследвания", подопечен на С. Игнатов!
    Защо стана това, бе джанъм?????

  32. 32 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 2363 Неутрално

    До коментар [#30] от "dodge_ram":

    Кой трябва да налага правилата в час - учителят или ученикът?

  33. 33 Профил на jubal harshaw
    jubal harshaw
    Рейтинг: 1291 Весело

    До коментар [#30] от "dodge_ram":

    Викаш, креативността на отрочето е по-важна от това да слуша учителката и евентуално научи на нещо?

    Надвика ли я поне?

    http://jubalharshaw.wordpress.com
  34. 34 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1068 Неутрално

    До коментар [#29] от "ju.li":

    Без да искам да се заяждам, мисля, че това е мислене на дребно характеризиращо неспособност да се погледне проблема в достатъчна дълбочина за да се формулира някаква работеща стратегия за промяна.

    Абсолютно нищо няма да промени това учебниците да станат публично достояние. За начало, защото те така или иначе са, но най-вече защото в България царува особен вид народопсихология, която е тренирана да реагира на всичко възможно с повдигане на клепачи за момент и подминаване.

    Сериозно, какво нещо трябва да се случи за да бъде предизвикан българина на действие?

    Трябва международен скандал за да се прекъсне един явно опорочен държавен избор или да се уволни някаква си калинка в някакво министерство.

    Премиера си джитка с правителствения самолет със собствения футболен отбор? Ми няма проблеми, кво толкова?!

    Ахмед Доган взел няколко милиона като специалист хидролог?
    Че какво , няма ли право човека?

    Какви учебници какво оптимизиране...никой няма да разбере...

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
  35. 35 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1068 Неутрално

    До коментар [#31] от "Дедо Либен":

    Ами точно затова, което казах - от него нищо не зависи.

    Иначе нямаше да е назначен там.

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
  36. 36 Профил на demonoid - чао тирани!
    demonoid - чао тирани!
    Рейтинг: 675 Неутрално

    Тъй като в семейството ми има учител, то мога да посоча много проблеми на образованието. И знам, че този учител работи въпреки всичко, защото обича децата. Но системата е сбъркана изначало.
    1. Има недисциплинирани и невъзпитани ученици, които съзнателно пречат на останалите. няма никаква възможност да се вземат мерки спрямо тях - нито намаляне на успеха, нито преместване, нещо. Най-първи ще изреве директора ако му се махне някоя бройка.
    2. Има некадърни учители, които стоят на работа заради контактите си и възможността да осигуряват ученици в конкретното училище. Заради пенсионирането по-рано на един такъв учител си заминаха пет ученика. Да не говорим за другия дето трябваше да го запишат, с условието да се назначи баба му като възпитател!
    3. Сбърканото разбиране, че възпитателите възпитават. Ами мисля, че възпитанието се дава от родителите първите седем години...
    4. Ниското заплащане на учители - донякъде да. Но има факири с делегираните бюджети, които осигуряват доста добро заплащане... но на фаворитите си.
    5. Претоварената програма. Ей, господа управляващи! Ама това са ДЕЦА! Вие в парламента не може да стоите цял ден на едно място, а очаквате от деца да стоят цял ден в класната стая и да не изкукат!

    http://whynot-reflect.blogspot.com/
  37. 37 Профил на marrad
    marrad
    Рейтинг: 572 Неутрално

    До коментар [#15] от "Боби Колев":

    "...Та няма как без това да се мине..."

    До коментар [#18] от "Дедо Либен":

    "...Когато в една държава заплатата на джандара е по-висока от тази на даскала,..."

    далеч съм от мисълта, че не е нужно учителските заплати да бъдат повишени /изгората е от въпросната "черга", та аз даже имам интерес от повишението/. това е необходимо, но според мен далеч не достатъчно условие.
    преди 10.11.89 излизаше едно списанийце "Човек и общество". та там в един от броевете цъфнаха данни за заплатите на разни категории служители на бюджетна издръжка за периода на 30-те години на миналия век /за годините не съм съвсем сигурен, ама беше до 9.9.44/. от въпросната таблица беше видно, че средностатистическият даскал печелел повече от средностатистическия "джандар".
    аз завърших средно образование малко преди "преломната" 1989 -та. как мислите - тогава кой получаваше по-големи заплати - даскалът или милиционерът?
    учителят може и да получаваше заплата, по-малка от старшинската, но имаше ПРАВА!!!
    още си спомням как някои от учителите ми бързо и ефективно парираха всякакви опити за сгазване на дисциплината. отплесналият се бърборко получаваше един по врата и до края на часа беше по-нисък от тревата, по-тих от водата...
    такива ми ти работи...

  38. 38 Профил на woland
    woland
    Рейтинг: 961 Неутрално

    За да има някаква промяна, тя трябва да е на всички нива. Учителите - да, но по-важно е да се променят програмите: по-малко за механично запомняне, повече игрови елементи, повече неща, които ще са интересни на децата. Принципно погледнато - играта е най-добрият и универсален начин за учене на нещо, но самата дума звучи неподходящо за чиновниците в министерството.
    А промяна в програмите си означава пълна подмяна на сегашните държавни служители там - постепенното деградиране на образованието у нас е в немалка степен тяхна заслуга. Приемането на невероятно идиотски учебници и изцяло неадекватни програми е тяхно дело.

  39. 39 Профил на ju.li
    ju.li
    Рейтинг: 1626 Неутрално

    До коментар [#34] от "Боби Колев":

    Съгласявам се на 100% с вас.
    Статията ми се стори едностранчива и заради това си позволих да предложа някаква първа стъпка за разбиване на издателската "организация", без да се изискват някакви сериозни усилия.
    По другите въпроси се надявам скоро да се събере критична маса и нешата да се подобрят.

  40. 40 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1069 Неутрално

    Но пък учат английски в първи клас.

    Парадоксално.

    А иначе мисълта на д-р Петър Берон - "Научете първо родния, а после чуждите езици", гордо виси прашасала по стените.

    Какво точно вършат ордата чиновници в образованието? Министерство, инспекторати.... една тълпа напълно излишни и даже пречещи чиновници. Изгонете ги от храма на образованието и пари за заплати на учителите (тези, които вършат обучението) ще има.

  41. 41 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1914 Неутрално

    [quote#30:"dodge_ram"]която пише на сина ми двойки по рисуване, задето отказва да маже цилиндрична чашка в чинийка, а твори интергалактични космически станции[/quote]
    Прав си. За да нарисуваш и двете неща, се използват едни и същи техники, а именно овладяването на тези техники е целта на образованието (работа на учителката).

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  42. 42 Профил на rkirov
    rkirov
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Само до преди 15 години българското образование беше на ниво . Докато чалгата е модел на поведение и за подражание ,ще вървим все надолу

    Все по-хубаво става :)
  43. 43 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3529 Неутрално

    [quote#32:"Читател"]Кой трябва да налага правилата в час - учителят или ученикът? [/quote]
    Между другото в точните науки е така , но по рисуване що за лалава трябва да е една учителка да не даде на едно дете поле за изява ? Може пък да има талант в общуване с извънземни ...това се наследява!


    Libertarianism is just anarchy for rich people
  44. 44 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3879 Неутрално

    [quote#33:"jubal harshaw"]Надвика ли я поне?[/quote]

    Когато споря с индивиди - даскали и други, които не се съмняват в правотата си, аз обикновено млъквам пръв (ако случайно си забелязал).

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  45. 45 Профил на Мадлен
    Мадлен
    Рейтинг: 418 Любопитно

    Ако повишат заплатите на българските учители те определено ще имат стимул да работят по качествено, но обучението е двустранен процес и няма как да има положителен резултат ако и учениците не положат усилие, а това може да стане в случай, че и те вземат добри стипендии. В период на криза парите са най-добрата мотивация за полагане на труд.

  46. 46 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1914 Неутрално

    Пари и възможности има, ама мотив няма. Докато образованието е на принципа на соц. казармата (задължително за всички и безплатно), то и от двете страни ще има недоволни. Едните няма да се напъват да обучават, а другите няма да полагат усилия да научат нещо. Двете страни ще чакат да изтече определения срок, и да се разделят "поживо, поздраво".

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  47. 47 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1188 Неутрално

    Първото нещо, което трябва да направи министерството с новия закон е - да се ограничат или сведат до минимум безбройните отсъствия на ученици, особено в горен курс и миллета! Второто нещо е да се озаптят хулиганите в училищата с подходяши мерки, даващи права на учителите. Третото нещо - да се дава право на даскалите да оставят ученици да повтарят годината, защото сега делегирания бюджет ги стимулира да минават в горен клас всички полуграмотни, хулигани, ходещи по няколко месеца на учебна година в училище! Едва след това могат да се очакват резултати и да се определи кой е добър и кой слаб учител....

  48. 48 Профил на Лелка
    Лелка
    Рейтинг: 1451 Разстроено

    .."Ако извън училището няма позитивна реализация на постигнатото, имате сериозен проблем. Например, когато обществото възхвалява като знаменитости хора, които едва четат."Предвид че в нашата страна се очертава поколение, което масово едва чете - имаме сериозен проблем, при това без бързо решение."...
    ЗАЩО БИГ БРАДЪР може,а родителски кооператив за мъничета до 5 години НЕ МОЖЕ????Тия постсоц "специалисти"от МОН могат само да организират издевателствата над родители и деца на база "детски заведения"и да затруднят СВОБОДНАТА,съзнателна родителска грижа за хлапетата.Извън общинските градини може и в частните такива,ама родителите съвместно да си гледат дечинките НЕ МОЖЕ!Типичен соц.авторитаризъм и тъпащина.

  49. 49 Профил на veragena
    veragena
    Рейтинг: 470 Неутрално

    "Според новата стратегия в училищата трябва да се наблегне на владеенето на чужди езици, на обучението по информационни технологии, както и на възпитаването на предприемаческите умения, "

    Все си мисля, че е по-важно да се наблегне първо на родния език... Защото става като в детската градина - 3 годишното хлапе още не може членоразделно да каже "мама", но е записано на английски... даже твърдят, че вече рецитира стихчета...

  50. 50 Профил на Elan Morin
    Elan Morin
    Рейтинг: 605 Неутрално

    Моделът на образование в България е вече остарял, а и продължава да остарява с нарастващи темпове.

    Живеем в 21-ви век, където можем да намерим добра и актуална информация за всичко от интернет. От друга страна е пълно с финансово немотивирани учители, на които знанията им са остарели или просто непълни.

    Цялата система на образованието трябва да се преобърне с главата надолу, за да влезе в крак с времето. Задачата на учителите трябва да бъде да разпалят интереса на учениците към предмета, да им посочат къде да търсят повече информация, след това те сами ще могат да си научат всичко вкъщи. Не за домашно, а в училище трябва да се решават задачи. В училището трябва да се провеждат беседи, дискусии, въобще децата да си премерят наученото и да се дообогатят с чуждите мнения...

  51. 51 Профил на errata
    errata
    Рейтинг: 1010 Неутрално

    [quote#48:"Лелка"]ЗАЩО БИГ БРАДЪР може,а родителски кооператив за мъничета до 5 години НЕ МОЖЕ????[/quote]

    Защото ще им е много по-трудно да измуфтят някой и друг рушвет от подобен кооператив, а и ще трябва да си размърдват дебелите Д-ъта от време на време , за да го проконтролирват.
    Все неблагоприятни (за разрешаването на кооператива) дадености.

    "Да, България"
  52. 52 Профил на Настрадин Ходжа
    Настрадин Ходжа
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    Държава, която няма никакви ресурси, включително изобилна работна ръка, може да се надява само на едно - на качествена работна ръка.

    Такава се изгражда с добро възпитание и образование.

    Спасението на държавата България минава пред рязко подбряване на образованието, иначе пропадането ни до статута на територия ще продължи.

    #ДАНСwithme до #ОСТАВКА
  53. 53 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1188 Гневно

    До коментар [#22] от "Дедо Либен":

    Сергей Игнатов е поредния слаб, безхаберен министър на образованието по време на прехода. В тази сфера нещата вървят на самотек, ситуацията се влошава с всяка изминала година, последни сме в ЕС, а Игнатов заявява, че образованието ни било на ниво?! Аз не разбирам логиката на Боко - смени 3-ма здравни министъра щото нещата не вървели, а боксьора-египтолог - още е министър!?

  54. 54 Профил на Настрадин Ходжа
    Настрадин Ходжа
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    Ако кандидат-пенсионерите имат акъл те няма да настояват нито за високи пенсии, нито за Белене, нито за зали и магистрали, а ще настояват за едно силно образаование, и едно нормализиране на условията за труд и живот у нас, което ще създаде качествена работна ръка и ще я ЗАДЪРЖИ в България.

    Иначе колкото и да им вдигнат пенсиите просто НЯМА ДА ИМА КОЙ ДА ГИ ЗАРАБОТВА!

    #ДАНСwithme до #ОСТАВКА
  55. 55 Профил на Калина Лазарова
    Калина Лазарова
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Явно делегираните бюджети в училищата трябва да са свързани, не само с бройката, но и с успеваемостта на тестовете за външно оценяване на учениците. Тоест ако на теста дете постигне резултат отличен за него се полагат 1000 лв., ако резултата му е добър сумата се редуцира до 700 лв., ако резултата е слаб - се взема някакъв минимум, например 200 лв.

    http://kalinalazarova.wordpress.com/
  56. 56 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana
    Рейтинг: 1487 Весело

    До коментар [#49] от "veragena":

    Нас едно време в Английската гимназия ни учеха, че ако не владеем собствения си език и граматика, няма да можем да научим (не да поназнайваме) и чужд език, но това явно е някаква комунистическа приумица. Очевидно мозъчните структури и логиката са се променили през новото време

    I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.
  57. 57 Профил на petar_333
    petar_333
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#38] от "woland"
    Обществото е свикнало да търси виновника винаги в лицето на отдавна обругания и принизен учител, забравяйки, че в процеса има и други страни. Контрольор – държава и родители, втори участник – ученика.

  58. 58 Профил на marrad
    marrad
    Рейтинг: 572 Неутрално

    До коментар [#50] от "ishamael":

    "... Задачата на учителите трябва да бъде да разпалят интереса на учениците ..."

    докато изкласих, т.е. завърших 11-ти клас, може би само по един предмет /немски/ ми е преподавал само 1 учител. в гимназията по химия за 3 години се изредиха трима...тези трима бяха с коренно различен манталитет и по начина на преподаване също доста се отличаваха. но въпреки различните учители имаше дисциплини, които винаги ми бяха интересни, и други, където колкото ида ми харесваха преподавателите - все не смогваха да направят предмета си интересен за мене...
    ...ако един ученик няма '' а приори" т.н. подадине към дадена област от знанията - пиши я работата бегала...

  59. 59 Профил на milena_82
    milena_82
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#50] от "ishamael": това ме навежда на въпроса: какво означава посещение на учебен час? Според мен това трябва да е времето, когато умният ученик усвоява-слушайки, мислейки, питайки, поне едно 90% от урока. Останалото е за самостоятелна работа.Ами сравнете поведението на дремещ ученик в час и ленива продавачка в магазина. Или с отдъхваща си зад гишето чиновничка. Убиват си времето, без да допринасят нещо за себе си и другите.

  60. 60 Профил на veragena
    veragena
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Впрочем, има и нещо друго - новите тенденции са чужд език да се учи на разговорно ниво, като граматиката се избутва на все по-заден план. Аз, с моето закоравяло соц.мислене, смятам, че без солидна граматическа основа, език не се научава... Ама, мое си мнение...
    И другото, което прави ужасно впечатление, получава се мейл от някой младеж, много учил и много специализирал, убеждаващ те колко иска да работи в дадената организация, като в едно изречение е допуснал 5 елементарни граматични грешки и някое и друго 6 вместо "ш" и 4 вместо "ч"...
    Е, не става! Сори!

  61. 61 Профил на niki2003
    niki2003
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Аз,което виждам при учениците е,че при тях ценностите са променени. Вместо да търсят дълговременното, полезното и перспективното – да се схване същността, да се разбере, да се изгради база за следващите уроци, те просто наизустяват всичко,да се отбие номера, пък за утре ще му мислим вдругиден. Учат за предмета без да търсят накакъв синхрон с други дисциплини, без разширяване на погледа . Но това според мен е така,защото така живеем и възрастните – ден за ден, капсулирани в работата и проблемите си, интересуващи се само от мимолетното и материалното.

  62. 62 Профил на stoiank
    stoiank
    Рейтинг: 1088 Любопитно

    Малко встрани от темата.
    Дневник взехте ли разрешение от родителите на тези деца, ако са под 18 г., за да им поставяте снимката в статия с такива негативни асоциации.

  63. 63 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana
    Рейтинг: 1487 Любопитно

    В педагогиката и в психологията много отдавна се водят дебатите кога е най-добре да започне изучаването на втори език. Това, което е ясно и днес, е, че малките деца имат предимството зада усвояват по-добре произношението и акцента, но по-големите и възрастните са много по-ефикасни учещи и се нуждаят от по-малко време за достигане на същата степен на владеене като децата (често за сметка на акцента). Някои говорят и за опасностите от т.нар. двоен семи-лингвализъм, т.е. детето не овладява нито един от езиците. Ако повече време се отделя на втория език в учебния ден, това няма как да стане освен чрез намаляването на времето за други предметни области. В общи линии, вече е известно - поне според мнозинството от огромния брой изследвания по темата, че ранната юношеска възраст (11-13 години) е оптималната за започване на изучаването на втори език и колкото по-мотивирано е детето (юношата), толкова по-голям успех ще има. За това обаче трябва да се чете... (Scovel T, (1999). The younger the better myth and bilingual education. In Gonzalez, R (ed.) Language Ideologies: Critical Perspectives Urbana, IL: NCTE)

    I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.
  64. 64 Профил на bezrabotna_52
    bezrabotna_52
    Рейтинг: 367 Неутрално

    До коментар [#6] от "dobrich":



    "В този текст има някои много смешни несъответствия:...."У нас 41% от младежите не умеят да четат достатъчно добре...... Идеята е до 2020 г. поне 50% от 15-годишните да владеят един чужд език и поне 75% да изучават и втори". - Не умеят добре да четат, но ще усвояват един, че и втори чужд език!?"

    А някои не е лошо да научат и български.

  65. 65 Профил на stantheman0327
    stantheman0327
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Отдавна всекиму е известно, че опростачването е държавна политика. Защото в съвременното българско общество простакът на власт се чувства като едноокият сред слепите. Умното, интелегентното, можещото - то отдавна задгърби любезното Отечество или стяга куфарите за да се маха от това вонящо, чалгаджийско блато. Така че надежда всяка оставете - образованието е последната грижа на властиимащите у нас.

  66. 66 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1188 Весело

    До коментар [#64] от "bezrabotna_52":

    Карай да върви.....Важното е да се отчита дейност, да се пишат програми, чиито автори НЯМА да ги изпълняват?....

  67. 67 Профил на carmello
    carmello
    Рейтинг: 1040 Неутрално

    основната при4ина за мен е тази - със заплата от 500 лева няма как да привле4еш ка4ествени хора да стават у4ители- в момента Педагогика записват само хора не успели да влязат нищо друго.
    Кой нормален у4еник с визок успех ще влезе специалност, с която след 5 години у4ене ще взема 500 лева???

  68. 68 Профил на errata
    errata
    Рейтинг: 1010 Неутрално

    До коментар [#63] от "baba_zozolana":

    В нашата детска градина започват да учат английски от около 2 годишни, като учителите им говорят предимно (2 - 3 годишни) или изцяло (над 3 годишни) на английски. До 4-5 годишна възраст всички говорят елементарен, но сравнително правилен английски. Освен това учат и арабски, френски и японски (за математиката дори не искам и да споменавам).

    "Да, България"
  69. 69 Профил на lit
    lit
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Повдигнатите въпроси са много болезнени, но не и толкова прости за разрешаване

    Основният въпрос, преди да се търсят отговори и възможни решения, е КОЙ ПИТА И ИЗИСКВА? Ако кажем "обществото" ще е невярно, защото отдавна консолидирано общество нямаме. Ако кажем УПРАВЛЯВАЩИТЕ, ще е по-близо до истината, но и то е размито понятие... защото едно иска, изисква и може "локалното", друго изисква (но не може, а и реално не иска) "глобалното"

    Истината е проста и за нея не се изискват особени анализи: 1) образованието трябва да е едновременно стъпило на "традицията" и отворено за "инновации". Това обаче е бомбастична смес... и експлозиите ни следват на всяка стъпка - 2) Основният агент на образованието е УЧИТЕЛЯТ, а не СИСТЕМАТА... в целия свят се правят всевъзможни врътки "учителите" (преподавателите) да бъдат морално и икономически смазани (безправни), за да тържествува "системата" - Резултатът е повсеместно видим, нас обаче най си ни боли за "тук"
    3) Учителите освен "пре-по-даватели" са най-вече "личности" (готови модели за подражание). Това корейците добре са го схванали Никога реално не съм имал проблем с авторитета си като учител, независимо че съм преподавал на отрочетата на "първите в държавата". При мен (в часовете) всеки си е знаел мястото, защото в социума може да не сме равни, но пред знанието, респективно незнанието - ВСИЧКИ СМЕ РАВНИ. Работата на учителя е да посочи това "временно (с оглед на индивидуалното развитие) МЯСТО/ПОСТИЖЕНИЕ.

    4) Учителят/преподавателят трябва да е поне с един "еон време напред", за да има интереса и респекта на обучаемите. За да се случи това, най-малкото е да бъде лишен от "икономическо-финансоваа тегоба" да мисли на колко места да работи, за да изкара "насъщния" за семейството си.

    Когато всичко това се анализира и, ако ОБЩЕСТВОТО, а не УПРАВЛЯВАЩИТЕ реши кое му е приоритет... нещата и със съдържанието и с кадрите в образованието могат и да си дойдат на мястото )) Дотогава... ще си четем анализи и статистики, а "учениците" все по-малко ще искат да "влизат в час" или изобщо да си имат нещо общо с ... "масовото (не)образование" -

    Mutatis mutandis
  70. 70 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 814 Неутрално

    Сори, ама не мога да приема насериозно позицията на Япония в класацията. Вярно, има организация, униформи, всичко, обучението им е сложно, с много четене, всички четат в метрото- обаче са най-големите гълъби на планетата и ако не излязат поне за 2-3 години извън страната си, за нищо не стават, на практика не могат да мислят.

  71. 71 Профил на errata
    errata
    Рейтинг: 1010 Неутрално

    До коментар [#70] от "lil_alex":

    По принцип си прав, но тук става въпрос за базисни познания и способности.
    Например - да можеш да прочетеш не особено сложен текст и да рабереш за какво става въпрос в него.
    А в Япония масово започват да учат азбуката от 2 - 3 годишни (поне в по-добрите детски градини, където всеки иска да изпрати децата си).

    "Да, България"
  72. 72 Профил на Венета Андреева
    Венета Андреева
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Парадоксално е как всички (които не са в системата) постоянно говорят как учителите нищо не правят, ваканциики, какви заплати искат толкова и т.н., а в същото време, кокато във ВУЗ-а си избирахме профил всички казаха "аз даскал няма да стана". Добре де, нали беше много лежерно?

  73. 73 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana
    Рейтинг: 1487 Весело

    До коментар [#68] от "errata":

    Ма няма лошо във вашата детска градина да е така; в съседната детска градина е другояче. В крайна сметка и методът на "пробите и грешките" е легитимен път за учене и се е ползвал от хилядолетия преди човечеството да измисли науката

    I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.
  74. 74 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 814 Неутрално

    По принцип съм правА, заради женския род

    И за езика ги питах: звучи сложно, чете се малко трудно, но
    мисълта зад него е проста и дори тривиална. Накарах ги да ми преведат част от вестник- пише буквално тривиални глупости, не са способни да предават абстрактни идеи, езикът не е пригоден за това и не ги разбират. Има още фини моменти, но са сложни за обясняване, те по друг начин говорят за абстракции. Всъщност говорят за тривиални неща, а ти трябва да се сетиш за невидимия смисъл зад тях- така е устроен езикът. Ей в това им е геният.

    Но това го владеят старите- в азиатския свят умни са старите, защото такова майсторство се развива цял живот. Младите са гълъби невинни което не е лошо, но ако попаднеш в неподходящ свят, може да свършиш доста зле.

    В БГ въпреки лошия вид на образованието излизаме с доста добра пост-апокалиптична комбинативност.

    Въпросът е: кое образование помага да не те изядат зомбитата.

  75. 75 Профил на The Dragon Reborn
    The Dragon Reborn
    Рейтинг: 418 Неутрално

    ..А обществото, имах предвид "обществото" определено възхвалява точно такива - дето не могат да четат. Разни Випове, чалгари, мутри, хора с неясни доходи, силните на деня..Слагаме ги полуголи на кориците на училищни тетрадки. Отделяме праймтайма на простотията. Парите не са всичко, но са много важни. Но не само липсата им предопределя съдбата на образованието, а цялостната ценностна система на сбърканото "общество" или по-скоро нейната тотална липса.

    Големият проблем е, когато се придава значимост на простотията.
  76. 76 Профил на patladjan_1991
    patladjan_1991
    Рейтинг: 529 Неутрално

    И айде пак. Хем имало много хора с висше образование, хем оставали незапълнени места. Ми като разни пишман бизнесменчета ловят маймуни с трици ще им остават незапълнени места. То не може да искаш 23 годишен човек, с висше, 5 години стаж, 4 езика, книжка за кола, компютърна грамотност и да го назначиш малко над минималната. И след това на такива гении почват да им са виновни или образователната система или кандидатите.

  77. 77 Профил на Настрадин Ходжа
    Настрадин Ходжа
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    Преди повече от две години министърът на образованието Сергей Игнатов обяви, че “България се нуждае от разтърсваща реформа във висшето образование и науката“. Днес научната общност е буквално “разтърсена“ от скандала с финансирането на научни проекти от фонд “Научни изследвания“, който освен съмненията за “нагласено“ класиране съдържа още един аспект – за търговията с научни степени и звания.



    А новият ред за “производство“ на доктори, доценти и професори е част именно от “разтърсващата реформа“ на Игнатов, която от самото й начало беше посрещната със силно полярни мнения в научните среди. Нейната същност се състои в това, че научното и кариерно израстване се извършва автономно от всеки университет или институт на БАН, а не централизирано – от Висшата атестационна комисия (ВАК), която бе закрита.

    Закриването на ВАК беше приветствано от много учени заради имиджа й на архаична комунистическа структура, но либерализирането на процесите по кариерно израстване родиха нов Франкенщайн. В условията на академичен феодализъм стана възможно на практика всеки, жаден за научно признание, дори да няма нищо общо с науката, да се окичи с мечтаната титла, стига да може да се отблагодари подобаващо. Срещу въпросната благодарност пък ректори и университетски преподаватели се изкушиха да произвеждат доктори, доценти и професори “на конвейр“.

    В резултат на това само в първата година след реформата се появиха нови 200 професори и 136 доценти, като сходни постижения се очакват и през втората.

    Титла срещу пари или услуга

    Зад статистиката пък стоят прелюбопитни казуси като този с докторантурата на председателя на фонд “Научни изследвания“ геологът Рангел Гюров, професор от университета "Агуштино Нето" в Ангола, а отскоро и доктор в Университета по библиотекознание. Докторантурата на Гюров, известен със своите предсказания за бъдещи земетресения, “разтресе“ академичните среди с това, че рецензентът му Ячко Иванов е възнаграден с проект от оглавявания от него фонд. Щедро са финансирани и други проекти на същия ВУЗ и лично на ректора Стоян Денчев.

    Друг от станалите емблематични примери е този с ректора на Стопанската академия в Свищов Величко Адамов, който освен като научен ръководител на лобиста в съдебната система Красьо Черния, нашумя и със скандалната си професура. Адамов защити дисертация в собствения си университет, за която имаше сериозни съмнения за плагиатство. Освен това в научното жури, пред което защитаваше, имаше трима членове на академията, назначени от него. Според Закона за академичния състав за всяка конкретна процедура съставът на научното жури се утвърждава от факултетния или научния съвет. Ректорът обаче трябва да определи със заповед състава на журито.

    От научно израстване са изкушени и политиците. През лятото депутатът от ГЕРБ Лъчезар Иванов кандидатства за доцент в Медицинския университет с две чужди публикации, но след вдигналия се медиен шум, процедурата беше спряна. Иванов пък от своя страна от миналия мандат се опитва, засега безуспешно, да прокара Закон за университетските болници, даващ допълнителни правомощия на ректорите на медицинските университети.

    Самият Сергей Игнатов също оглави образователното министерство като доцент, но след направената от него реформа вече е професор.

    “Тотална девалвация на научните степени и звания“

    “Поради ред несъвършенства на приетия преди две години Закон за развитие на академичния състав настъпи тотална девалвация на научните степени и звания. Това вече определено може да се каже. Девалвацията е в различна степен в различните случаи – от повече или по-малко неточно оценяване на научните постижения на кандидата до груби несъответствия на ръба на закона. При процедурите могат да се установят конфликти на интереси и търговия с влияние – пак в различна степен. Общо взето, девалвацията е по-силна в частните университети и колежи и в новоизникналите провинциални университети“, коментира пред Mediapool проф. Лазарин Лазаров - учен - химик, работил и преподавал дълги години в Европа и САЩ, управител на Клуб за академична реформа.

    “За съжаление, могат да се дадат още много примери за пошли процедури и уродливи резултати. Вземете, например, бившия зам.-министър на науката и образованието, а сега депутат, Ваня Добрева. Нейната дейност не може въобще да се квалифицира като научна, но тя изведнъж стана и “доктор на науките“, и “професор“ – пак в библиотекарския университет на небезизвестния Стоян Денчев. За съжаление, некрасива илюстрация на девалвацията е и професорската титла на самия министър Сергей Игнатов, който очевидно е прекъснал своята научна дейност. Прегледайте титулованите имена между народните представители, синдикалните лидери, ръководните администратори на фондации и др. – ако титлата е придобита през последните две години, със сигурност тя е девалвирана. Ами колко ли са случаите при непублични личности?“, коментира Лазаров.

    Единни изисквания срещу “макдоналдизацията” на науката

    Той смята, че “управление на чисто пазарен принцип и липса на контрол от държавата водят до погазване на академичните норми“. “Това ясно е казано и в Болонската декларация. В САЩ има такива тенденции, които грешно се разбират у нас. Там държавата е взела мерки срещу “макдоналдизацията” на висшето образование и там, фактически, висшето образование е по-достъпно за социално слаби, отколкото у нас. За съжаление, сегашният министър Сергей Игнатов има погрешна “философия“ по този въпрос“, коментира Лазаров.

    Той защитава тезата, че са нужни единни национални изисквания за установяване на научната компетентност – както на учения, така и на институцията, която дава степените и званията. “Според новия закон научните звания са премахнати. “Доцент“ и “професор“ остават само като длъжности и характеризират учения само докато е в университета или организацията, които са му присъдили длъжността. Традиционното възприемане от страна на обществото на тези длъжности като титли пред името, обаче, остана. Те се използват и от лица, които на са на академична длъжност. Освен това, обърка се понятието “хабилитация“ като национално изискване за научна компетентност, залегнало в ред други закони и правилници“, коментира Лазаров.

    “Особено тревожна е девалвацията при научните степени “доктор“ и “доктор на науките“ които определят учения. В закона процедурите и изискванията както към учените, така и към присъждащите организации, са принизени, непълни и непрозрачни“, смята Лазаров. Според него заради масовото изникване на нови университети и колежи у нас са необходими единни национални изисквания и стандарти. “Това е особено валидно за научните степени, за които е необходима национална агенция, която да издава дипломите, да контролира процедурите и да разглежда постъпили жалби“, коментира той.

    “Реалността не е чак толкова черна“

    Младите хора в академичните среди също имат критики към настоящата уредба. Филип Петров, който е асистент в катедра "Компютърни системи" в Техническия университет в София, също отчита като проблемни масовата хабилитация на професори, деградиране престижа на академичните длъжности, а също и безконтролното оценяване на научните трудове и неясните критерии за назначаване на научните журита. По думите му обаче “реалността не е чак толкова черна“.

    “Възможностите за кариера в науката и образованието станаха реалност – допреди реформата се наблюдаваше едно сериозно застаряване на учените в институтите и университетите, а млади хора не постъпваха на работа, защото нямаха сигурна перспектива за развитие. Смятам, че вече имат“, коментира Петров пред Mediapool.

    “Научните журита вече са съставени само от хора, които са с компетенции в областта на изследването, което оценяват. Хората в това жури са по-малко, но за сметка на това са специалисти. При ВАК имаше огромен научен съвет, но в по-голямата си част от него оценяващите бяха специалисти от съвсем различна област. Тоест научните журита, според мен, са нещо добро. Лош е начинът, по който се съставят“, коментира Петров. Според него няма никаква прозрачност при назначаването на хора в научни журита и се формират групи със съответни “сфери на влияние”.

    “Реално начинът, по който се назначава едно научно жури, може да определи дали оценяваният човек ще получи или няма да получи положителна оценка. При това няма адекватна възможност за протестиране. Това, разбира се, води само до едно единствено нещо - формиране на групи от т.нар. “феодални старци”, но този път на още по-лошото – местно ниво“, смята Петров.

    Вече е по-важно да се правят пари, а не научни открития

    Асистентът от ТУ говори и за кръг на “бизнес интереси“, при който научното израстване се предопределя не от научния принос, а от финансовия принос към звеното, от което зависи израстването.

    “Имам предвид, че вече е по-важно да се правят пари, отколкото да се добива известност чрез научни открития. Това е и философията на министър Симеон Дянков – може думите ми да се потвърдят с това, което той направи с бюджета на БАН. Пари се правят било то от взаимни проекти с фирми, било то от проекти свързани с програми на Европейския съюз. Не казвам, че това е нещо лошо, напротив – много добро е и трябва да го има. Имам лошото чувство обаче, че започваме да отиваме в прекалена крайност. Ще задам нещо като реторичен въпрос – възможно ли е да се окаже, че не човекът, допринесъл за развитие на науката е преминал напред, а вместо него се е вписал някой, който просто е успял да донесе по-голяма финансова печалба на звеното, в което работи?“, коментира Петров.

    Според него е добре да се насърчи една хубава практика, прилагана в САЩ – преподавателите да добиват докторските си степени в други университети, а не в тези, в които работят. По този начин те се откъсват от финансовите зависимости, за които стана дума и които са неизбежни за този вид система. “Това, разбира се, е краен вариант за малка държава като нашата, съответно не може да бъде приложен масово. Но нека например се даде по-голяма тежест на външните членове на журито. Нека също така се въведе някакъв принцип на жребии при избора на научно жури, например когато има повече от 5 налични специалисти в съответната област - при докторските дисертации обикновено е така”, предлага Петров.

    “Нека когато няма достатъчно специалисти в съответната област, да се канят специалисти от чужбина и това да е отново на жребиен принцип. Нека се въведат и минимални държавни изисквания към съдържанието на дисертациите. Така очевидно ще се минимизират възможностите за издаване на докторски дипломи-менте и ще минимизираме количеството на “калинките“ в бъдеще. А каквото вече е станало… е станало… За него няма връщане назад“, смята Филип Петров.

    При финансиране “на калпак“ качеството и науката отстъпват

    Той коментира, че има университети, които държат на качеството си и не бързат да произвеждат доктори, доценти и професори. “Проблемът на поредицата от реформи включително и тази е, че ако те продължат да държат на качеството си, ще започнат да губят пари, а от там и ще бъдат принудени да го снижат“, смята Филип Петров.

    “Ще ви дам един далечен пример за тази тенденция с мен самия – когато аз следвах в Софийския университет, започнах в група от 25-27 студенти. В края на четвърти курс, на редовния държавен изпит завършиха трима или четирима. На следващия държавен изпит завършиха още толкова. Какво е станало с другите ми бивши състуденти аз не знам, но по една или друга причина много от тях отпадаха, повтаряха, не можеха да си вземат определени изпити и т.н. Тогава изпитите, особено от задължителните дисциплини, се взимаха трудно. Същото по това време се говореше и за Технически университет в София – славата на “трудното следване в МЕИ“ се носи и до днес. По мое лично наблюдение от различни университети обаче смятам, че това вече не е така. Направете статистика на броя на процентното отношение на прекъсналите заради слаб успех студенти преди и сега и най-вероятно ще видите, че се оказва, че университетите вече се молят на студентите си да си взимат изпитите“, посочва Петров.

    Той посочва и причините за това: “Този проблем се появи доста по-рано. Същината му е, че държавата вече финансира “на калпак“ – колкото повече студенти имаш, толкова повече получаваш. Съответно университетите искат да имат повече пари, следователно повече студенти. Да, но качествени студенти не се произвеждат току-така. Най-малкото зависите от “входния материал“, т.е. зависите от количеството на качествено обучени хора, които завършват средно образование. И когато те не достигат, вие започвате да приемате от недобре обучените. Усетихте ли аналогията?Какво може да се получи, ако кандидати за млади учени няма, а университетите получат лостовете сами да раздават докторски степени и да си произвеждат такива? Това е една опасност, която може да доведе до сериозни проблеми в бъдеще. За да кажем, че текущата реформа е практически добра, трябва първо да потвърдим, че при българските университети има добре работеща конкурентна пазарна среда. А дали е така?“

    #ДАНСwithme до #ОСТАВКА
  78. 78 Профил на carmello
    carmello
    Рейтинг: 1040 Неутрално

    До коментар [#76] от "patladjan_1991":

    понеже все се оплакваш гледам, искаш ли да дойдеш в моята фирма, набираме хора, агенция за Маркет Рисър4? На4ална заплата към 900 лева, + 2 допълнителни заплати- една за Коледа и една Август, 22 дни отпуска? след около година можеш да вземаш около 1300 лева. Оба4е се работи сериозно, и ако не се справяш те изритват.
    Просто така, понеже ми омръзна от 20 годишни, дето все им искали "висше, 5 години стаж, 4 езика, книжка за кола, компютърна грамотност и да го назначиш малко над минималната"

  79. 79 Профил на errata
    errata
    Рейтинг: 1010 Неутрално

    До коментар [#74] от "lil_alex":

    Въпросът е доста сложен и интересен. По принцип основното им образование има за цел да предотврати независимо мислене, но има и изключения. Самият език е
    доКитаизиран в края на 19 век, за да се затрудни допълнително проникването на външни идеи (цялата научна терминология например).
    Напоследък стават все по-популярни международните (английските) училища, но за съжаление те са твърде скъпи. Университетите са по-либерални, но дори те не могат напълно да премахнат последствията от основното образование.
    Напоследък виждам все по-често използването на английски думи (пояпоненчени) за сметка на китайските такива. Мисля, че започват да осъзнават пашкула, в който живеят и започват да търсят процепи към света "отвън". При тази стагнираща икономика нищо чудно да има Японска пролет след някоя и друга година


    ПП. Якуза са способни на независимо, аналитично мислене, но това е друга тема


    "Да, България"
  80. 80 Профил на patladjan_1991
    patladjan_1991
    Рейтинг: 529 Неутрално

    До коментар [#78] от "carmello":

    Добре ядосаний шефе. Само да те питам, това за коя част на страната е? И какви са, аджеба, изискванията?

  81. 81 Профил на errata
    errata
    Рейтинг: 1010 Неутрално

    До коментар [#73] от "baba_zozolana":

    Ааа тук няма проба и грешка.
    По принцип колкото по от рано и колкото повече - толкова по-добре. Просто при две годишните механизмите и мозъчните центрове заети с научаването на езика са по-различни от тези при 3 годишни и нагоре. Но и в двата случая език може да се научи - в първият е по естествен начин (като майчин език) във втория трябва малко повече труд и постоянство.

    "Да, България"
  82. 82 Профил на carmello
    carmello
    Рейтинг: 1040 Неутрално

    аз не съм шеф. За София. Да имаш поне малко математи4еско мислене, Бакалавър е достатъ4ен, и няква идея от Ексел (за другите софтуери те обу4ават на място). Средна възраст в компанията - 25 години, съвсем сериозно

  83. 83 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana
    Рейтинг: 1487 Весело

    До коментар [#81] от "errata":

    Ъхъм. Вика се психолингвистика тая област, която се занимава наред с другите неща и с т.нар. езиков прозорец. Обемът й обаче надхвърля прозореца за коментари във форума на "Дневник"

    I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.
  84. 84 Профил на shumkar
    shumkar
    Рейтинг: 852 Неутрално

    [quote#67:"carmello"]Кой нормален у4еник с визок успех ще влезе специалност, с която след 5 години у4ене ще взема 500 лева??? [/quote]
    Добре, и какво прави, като не се хваща за някакви си 500лв.? В къщи ли стои, или виси по кафенетата?

  85. 85 Профил на Ники
    Ники
    Рейтинг: 470 Неутрално

    "Държава, в която полицаите имат по-високи заплати от учителите, се нарича ПОЛИЦЕЙСКА ДЪРЖАВА".

    Не става въпрос толкова за пари, колкото за унижението да броиш стотинките и да нямаш пари за джобни на своите деца, докато пишлеметата в класа ти демонстрират гъзарията си и ти се подиграват. Няма как да се пребориш за респект.

  86. 86 Профил на тракиец
    тракиец
    Рейтинг: 213 Весело

    Брей що специалисти в областта на образованието са се изказали тук ! И при толкова много знаещи, как не се намери един можещ!
    Аз разбирам от компютри и от компоти, малко от електротехника и малко от кулинария. Това, което знам като нормален човек е, че за да работя както трябва, трябва да ми се плаща. Иначе нямам желание , ама хич ! Но да пиша цели стратегии за област от която се интересувам единствено като родител не се наемам! Гледам, че това не пречи обаче на болшинството от коментаторите ! Типично по български ...

    O sancta simplicita!
  87. 87 Профил на shumkar
    shumkar
    Рейтинг: 852 Неутрално

    [quote#45:"Мадлен"]Ако повишат заплатите на българските учители те определено ще имат стимул да работят по качествено, но обучението е двустранен процес и няма как да има положителен резултат ако и учениците не положат усилие[/quote]
    Остави заплатите (нече е маловажно), остави стимулите. Самата образователна с-ма не е наред, да не говорим че се учат и излишни неща.
    Вече сме в ЕС, какво пречи да се направо да се копира една успешна образователна с-ма без никакво побългаряване! Германска ли, холандска ли, но вече се доказа, че сегашната бг образователна с-ма не струва, хората излизат неграмотни!

  88. 88 Профил на carmello
    carmello
    Рейтинг: 1040 Неутрално

    До коментар [#84] от "shumkar":

    ми не, хваща се да у4и няква глупост дето има и без това маса народ безработни дето са я завършили - я право, я психология, я маркетинг, я мениджмънт.
    Въпросът е в това 4е е НИЩОЖНА заплатата за у4ител - и не само това, вземи предвид и 4е няма на4ин като цяло да ти се увели4и - примерно по4ваш на 500, и след 2-3 години го докарваш до 700 да кажем, и това е! след това няма мърдане на заплатата 10 години!
    Това е мисълта ми - в момента това записват само хора които са ОК да работят за тези пари 10 години и са на принципа толкова ми плащат, толкова работя. Вие ако сега сте кандидат студент, бихте ли записали специалност в която знаете 4е това е бъдещото ви заплащане? А когато Педагогика е с НАЙ- НИСЪК успех за прием- какво о4акваме, да съберем стадо маймуни и да ги направим у4ители, като те самите едва са избутали средното си образование....

  89. 89 Профил на xxxx1963
    xxxx1963
    Рейтинг: 51 Неутрално

    Много страни наемат англоговорящи учители, които да обучават децата им на английски. При всички положения по-добре е да учиш езика от "native speaker". Но за това са нужни средства, а ние не можахме да се научим, че средствата, вложени в образование, се възвръщат стократно.

  90. 90 Профил на nero__
    nero__
    Рейтинг: 367 Неутрално

    Не знам какво точно се опитва да прецени това изследване, но ми се струва че искат да видят каква част от учениците покриват някакъв минимум. Което не е много интересна метрика за мен, по-интересно ми е колко добри са най-добрите в дадена област. Намерих оригиналното изследване, но не съм го чел още:

    http://thelearningcurve.pearson.com/the-report/executive-summary


    До коментар [#74] от "lil_alex":

    Имам известен поглед върху Япония, мисля че тяхното образование се справя добре със социализацията към колективистичната им култура, т.е. за тях работи. Просто когато попаднат в индивидуалистична, западна култура, изглеждат безпомощни.

    Наблюденията ти за езика им са ми интересни, но не знам дали са обективни. Това което пише по нашите вестници също са глупости, обикновено

    Също така не мисля, че образованието не трябва да се оптимизира за пост-апокалиптична, а за цивилизована среда Уменията за оцеляване при варварите не са същите като уменията за проспериране в цивилизацията, а що се отнася до моите деца, предпочитам да са подготвени за цивилизацията, най-малкото защото ще имат избор дали искат да живеят там

  91. 91 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1031 Неутрално

    [quote#55:"avorazal"] Тоест ако на теста дете постигне резултат отличен за него се полагат 1000 лв....[/quote]

    До коментар [#55] от "avorazal":

    Това е тооолкова субективно.....

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  92. 92
    ****

    Мненията на потребителя Кентавър бяха изтрити поради системно и целенасочено нарушаване на <a href="http://www.economedia.bg/forum/">правилата за форумите</a>.

  93. 93 Профил на CIA Germany
    CIA Germany
    Рейтинг: 895 Весело

    Нали трябва да има след това ето такива представители в партията майка, за да служат безусловно : http://www.youtube.com/watch?v=kEL2xgDNeO4&feature=share

    Hope is the first step on the road to disappointment.
  94. 94 Профил на andreas_hofer
    andreas_hofer
    Рейтинг: 1230 Любопитно

    Много интересна тема, но както винаги просто се повтарят едни и същи митове от някои хора. Не е лошо, когато някой говори толкова компетентно за образование да каже от позицията на какъв го прави. Аз примерно съм външен изпитващ на изходни тестове по история на ученици от IB Schools (International Baccalaureate Schools) и съм проверявал тестове на ученици от доста европейски и азиатски страни. Освен това съм завършил висшето си образование в Канада, а средното в България, така че смея да твърдя че имам някакви наблюдения върху няколко различни образователни системи без да твърдя, че съм голям експерт и последна инстанция.
    Но, определено искам да отрека някои митове от предните коментари.
    1. Дядо Любен пише, че англичаните били впечатлени от високото ниво на грамотност по време на Априлското въстание в България. Това е абсолютно невярно твърдение. Според официалната статистика около 16% от българското население е било грамотно през 1878 г. А, в повечето случаи това образование е било 1-2 години обучение в килийни и взаимни училища и да се твърди, че това е висока грамотност, която е карала англичаните да ахкат е меко казано нелепо.
    2. Мит е твърдението, че през соца сме били много образовани и грамотни, а сега всички били тъпи. Истината е, че както през соца, така и сега има елитни училища, от които се дипломират интелигентни и възпитани млади хора и други периферни треторазредни училища, които бълват неграмотници. И преди 1989 г. не е било по-различно. Просто тогава дисциплината е била по-строга и дори хулиганчетата са се съобразявали с учителите, а неграмотността на възпитаниците на селскостопанския техникум в Провадия или Каспичан нямаше как да лъсне, понеже нямаше интернет. Повярвайте обаче тази неграмотност е не по-малко шокирща от неграмотността на сегашните тийнейджъри. Само се огледайте и ще видите, че много от неграмотните коментари в интернет, обявите по вестници и сгради, както и разни "калинки" и недоучили политици са завършили именно през прехваления соц. период. В момента възпитаници на езикови, математически, хуманитарни и природоматематически гимназии продължават да печелят международни олимпиади и да излизат със солидни езикови и други знания, така че не всички ученици са хулигани и идиоти. Не можете да сравнявате един клас от математическата гимназия във Варна или София с един клас с профил доячи на крави в Полски Тръмбеш, примерно.
    3. Аз лично имам сериозни резерви към канадското и американското средно образование, особено към канадското, от което имам преки наблюдения. В Канада учители, които завършват с диплома за преподаватели по математика или литература преподават история или биология, защото принципът е преподаваш каквото дойде. Учителка по литература, която преподава математика ми каза, че в това нямало нищо лошо, защото тя учела заедно с децата математиката. И това не къде да е, а в столицата Отава! Студентка 1 курс, влязла в Отавския университет със стипендия за отличен успех, на която имах "честта" да преподавам световна история научи с изненада от мен, че Британия е монархия. Това че канадските ученици играят повече игрички, гледат повече видео материали в клас, имат по-цветни учебници и повече таблети от повечето български ученици не ги прави по-грамотни и по-подготвени!
    4.Последният мит, който все повече се чува е, че децата не трябвало да се карат да зубрят, а да мислят. Съгласен съм, че само да се зубри излишна информация, като например гарите от София до Варна, е глупаво и ненужно, но и само да се играят игрички с цел развиване на креативност и аналитично мислене е друга крайност, която не води до никъде. От собствен опит знам, че мисленето трябва да се насърчава, но четенето и запаметяването на базисни факти е също нужно. Иначе какъв анализ и какво креативно мислене мога да очаквам от човек, който бърка Боливия с България и не знае дали Казахстан е в Африка или на юг от Мексико?! Може ли този студент да направи геополитически анализ?!
    Моето скромно мнение е, че просто трябва да се запазят добрите стари специализирани училища в България и да се работи за повишаване на нивото на останалите училища, както и за повишаване на мотивацията на учителите и учениците. Но, съм съгласен също, че с подобни смешни заплати не могат да се привлекат квалифицирани кадри.

    Комунизмът и неговите мутации са проклятието на съвременна България
  95. 95 Профил на heatseeker
    heatseeker
    Рейтинг: 1291 Любопитно

    Май е време да говорим песимистично не само за българското образование, но и за семейната среда, която "изстрелва" невръстните българчета към образователната ни система.

    Свобода за Надежда Савченко!
  96. 96 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 1946 Неутрално

    [quote#95:"GogoPG"]Май е време да говорим песимистично не само за българското образование, но и за семейната среда, която "изстрелва" невръстните българчета към образователната ни система. [/quote]
    Много точно. Именно "семейната среда" повлия едно време на решението ми да не стана учителка по английски, макар много да обичам деца. Като студентка давах частни уроци, родителите виждаха, че децата им напредват, и все ме канеха да стана учителка в частното или държавно училище на отрочета им. Същевременно пред мен и пред децата се подиграваха на тази или онази учителка и на "даскалите" вкупом. Много български родители искат частен учител специално за отрочето си и само към такива имат уважение. По презумпция са лошо настроени към всички учители в държавни училища. Дори на учителите в частни училища, които обаче не занимават детето им индивидуално, не гледат толкова добре. А иначе се оплакват колко скъпи били частните уроци. Ами сигурно са скъпи, но нали търсенето определя предлагането.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  97. 97 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 2910 Неутрално

    [quote#74:"lil_alex"]кое образование[/quote]
    Разбира се , че е ..
    United States Army Basic Training

  98. 98 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 2910 Неутрално

    "У нас 41% от младежите не умеят да четат достатъчно добре"
    Напълно в синхрон И ..с демографския тренд.
    Интересно защо в САЩ не се срамуват да дават
    данни отделно за "кавказци", афроамериканци,
    азиатци и латиноси, а при нас статистиката не
    е диференцирана по етноси и по общини.
    Не мога да се съглася, че "авторитаризмът на
    образованието при соца" имаше само и главно
    негативи.Азиатските тигри определено се
    отличават с такъв стил в обучението, в
    съответствие с традициите им.
    Не знам за канадския опит в средното образование,
    но американското средно училище определено не
    се отличава с особени успехи като цяло, въпреки че
    учителите са добре платени и проблемите на
    образованието са национален приоритет.
    Успешните студенти в публичните университети
    често са чужденци и няма нищо странно да видиш
    пакистанци, индийци или китайци, които са сред
    най добрите студенти в групата.

  99. 99 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 2910 Неутрално

    До коментар [#90] от "nero__":
    Нещо от проучването на твоя линк:
    On the surface, money and education seem to
    create a virtuous circle, with rich countries – and
    individuals –buying good education for their
    children who, in turn,benefit economically.
    A closer look, though, indicates that both higher
    income levels and better cognitive test
    scores are the result of educational strategies
    adopted,sometimes years earlier, independently
    of the income levels existing at the time.
    More important than money,say most experts,
    is the level of support for education within
    the surrounding culture.

  100. 100 Профил на marrad
    marrad
    Рейтинг: 572 Весело

    До коментар [#94] от "andreas_hofer":



    "... Не можете да сравнявате един клас от математическата гимназия във Варна или София с един клас с профил ..."

    аааа, сакън, наш'то казанлъшко ПМГ с легендарния си Тео /Теодоси Теодосиев/ напълно заслужаваше да бъде споменато вместо която и да от двете цитирани гимазии!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK