Я елате, фондове, при батко

Преслава на сцената

© Cotton club

Преслава на сцената



Има нещо ненормално в това водещата чалга продуцентска къща и по-конкретно нейният, да го наречем експериментално, "визуален авангард" да печели пари от еврофондовете. За нечулите все още, новината е, че с начална дата 23.07.2012 г. (информацията за проекта се разпространи през "Фейсбук" в понеделник вечер - бел.ред.) "Пайнер Медиа" ООД печели проект на обща стойност 3 197 324 лв. по Оперативна програма "Конкурентноспособност". Проектът е по процедура "Технологична модернизация в малки и средни предприятия" и точно 1 918 233 лв. са отделени за безвъзмездна европейска помощ за "повишаване на конкурентоспособността на "Пайнер Медиа" ООД на вътрешния пазар чрез модернизация на оборудването".


Нямам основание да се съмнявам, че проектът на "Пайнер Медиа" отговаря на всички формални изисквания за кандидатстване и вероятно е направен с искрено желание, ентусиазъм и професионализъм от предприятието.


Нямам интерес да намесвам и управляващата днес партия ГЕРБ в историята. Въпреки че през 2007 г. Митко Димитров (по-известен като "Пайнера") трябваше да бъде кандидат за общински съветник на София, преди да бъде отзован, за да не се свърже името на ГЕРБ с чалгата, а през 2009 г. беше поканен в депутатските листи на Хасково. Не това е въпросът. Въпросът не е и в публичната подкрепа, която Димитров оказва на ГЕРБ на всички избори. Нито в това, че  бивши звезди създават уникални, особено оригинални и в никакъв случай неполитизирани парчета като "Гербер" на Соня Иванова (http://www.youtube.com/watch?v=IY1l47tGjrw).




Въпросът е, че след като част от еврофондовете в крайна сметка отиват, по официалното описание на проекта, за "привличане на значителен брой нови зрители, вдигане на рейтинга и увеличаване на приходите от реклама", докато пари за наистина важни обществени дейности няма, то има някакъв фундаментален, системен проблем.


Системният проблем би могъл да бъде в характеристиките на кандидатстващите за европейски пари фирми – например


предприятия от шоу-бизнеса да бъдат изключени


при кандидатстване по проекти, или да бъдат въведени други условия, които да отсяват само фирми, които все пак имат някакво ниво на положителна обществена значимост. Такива критерии, обаче, биха били поне в някаква степен субективни и съответно биха усложнили допълнително работата както на бюрократичния апарат, оценяващ кандидатстващите за фондове, така и самите предприятия, които и в момента имат достатъчно трудности в кандидатстването си. Но не това е големият системен проблем.


Генералният проблем е


илюзията за еврофондовете


Илюзията, че наливането на еврофондове в икономиките на новоприсъединилите се членки на съюза само по себе си ще доведе до значителен икономически растеж. Една илюзия, по която, между другото, ние българите живеем вече поне 7-8 години.


А действителността се оказва съвършено различна – ето ги еврофондовете и въпреки че администрацията и фирмите бавно се научават как да ги усвояват, все пак към днешна дата изглежда, че са успели да се научат. Резултатът от усвояването е видим – все повече магистрали и все повече чалга певици. Обаче икономиката продължава да буксува, безработицата е рекордна, а младежката безработица в частност има потенциал да създаде нова национална катастрофа.


Явно икономиката не се гради само с еврофондове, гради се чрез подобряване на цялостния икономически климат. Защото еврофондовете могат да отидат както за видимо полезни неща (каквито са магистралите и инфраструктурата като цяло), така и за видимо не просто безполезни, но вероятно вредни феномени какъвто например е чалга-културата. Това, което в действителност може да донесе икономически растеж, е подобряването на бизнес средата.


А бизнес средата се подобрява


чрез борба с корупцията, не с
"привличане на значителен брой нови зрители" за "Пайнер"


Бизнес средата се подобрява чрез премахване на административните пречки пред бизнеса, не чрез "вдигане на рейтинга" на "Пайнер". Бизнес средата в крайна сметка се подобрява с ясна и фокусирана държавна политика подпомагаща иновациите и предприемачеството, а не чрез "увеличаване на приходите от реклама" за "Пайнер".


Надявам се да не бъда разбран погрешно. Нямам нищо против "Пайнер" конкретно или чалга-музиката като цяло. Напротив, вярвам, че в "Пайнер" работят професионалисти, които са умели в занаята си и вероятно са добре подготвени да работят с еврофондове. Имам против, обаче, данъкоплатците в България и в цяла Европа да финансират популяризирането на една анти-култура.


Имам против и илюзията, че еврофондовете ще дадат конкурентноспособността на българската икономика, когато конкурентноспособността се гради с национална политика отвътре, а не с еврофондове отвън.


*Бел. ред.: Заглавието е перифраза на песента на поп-фолк певеца Милко Калайджиев "Я елате, пиленца при батко"


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK