Не държава, а избор в енергетиката

В кризисния PR срещу протестите, енергийният министър Делян Добрев отиде лично да инспектира електромери

© Красимир Юскеселиев

В кризисния PR срещу протестите, енергийният министър Делян Добрев отиде лично да инспектира електромери



Публикуваме текста на Петър Ганев от седмичния бюлетин на Института за пазарна икономика: 


Държавният провал в енергетиката вече години трупа социално напрежение*, което през последните дни изби в масови протести и заклинания към всичко, което би могло да е отговорно за поскъпването на тока. Разбира се частните електроразпределителни дружества, които в края на краищата носят сметката на клиентите, бързо бяха обявени за големите виновници и дори се заговори за национализацията им. Редно е още тук да кажем – има много поводи за недоволство и протестите на тема ток са основателни. Големият въпрос обаче е какъв точно е проблемът и какво искаме да се промени?


Категорично можем да заявим, че




потребителят е недоволен не просто от цената, а от липсата на какъвто и да е било избор


На него му се сервира една сметка в края на месеца и той е длъжен да си я плати – той няма избор каква енергия да ползва (дали чиста, дали мръсна), няма избор на кого да плаща (има монопол), няма избор за самата услуга (дали да плати повече за инвестиции в качеството на услугата или дали да ползва "умен" електромер например). Потребителят просто стои и плаща – единственият му избор е колко от услугата да потребява, но когато говорим за електричество, това съвсем не е достатъчно**. Всички избори на този пазар се правят от политици и което може би е най-важното – цената зависи изключително и само от политиците. Те решават каква да е цената, на която се изкупува енергия от различни източници, те решават къде да има преференциални (разбирай по-високи) цени, за да се стимулира дадено производство, те решават какви да са не само инвестициите по мрежата на НЕК, но и инвестициите в мрежата на частните електроразпределителни дружества –


всичко, което формира цената на тока, се решава или одобрява от политици


На фона на всичко това евентуална национализация на частните електроразпределителни дружества не би променила абсолютно нищо. Всички решения пак ще са в ръцете на политици, пак ще има монопол, а отгоре на всичко клиентите ще си имат работа с държавна компания, а не с частна такава.


Представете си какво ще е тогава – вместо ЧЕЗ да имаме нещо като софийската топлофикация на нейно място. Едното може и да си има своите кусури, но другото е още по-голямо зло – от потребителска и от финансова гледна точка. Протестите, между другото, показаха точно това свойство на пазара да дава права на клиентите. Забележете с какво настървение се отправяха критики (често обосновани) и се сипеше пепел по частните дружества, а те самите ходят по медии и правят срещи с потребителите да се обясняват. Това е пазарът – въпреки че има монопол и хората са едва ли не заробени, клиентът пак успява да търси правата си и се чувства сякаш "винаги има право"***.


А сега да си представим държавна фирма в тази ситуация, например софийската топлофикация – там няма клиенти, а по-скоро поданици. Въобще никой няма да го е грижа за имидж или клиенти, държавата няма нужда от подобни усилия. Помислете как реагирате при "неправда" на пазара в различни ситуации. Как хокате и си търсите правата при мобилните оператори и електроразпределителните дружества и как унивате при безумия в БДЖ например – там права нямате.


Целият проблем с тока се върти около едно много просто нещо – свободата да избираш


Няма никаква техническа предопределеност, която да не позволява потребителски избор при електричеството. Просто отменете разписания в закона монопол. Ще кажете, че това е естествен монопол, някакъв "природен" факт, който е независим от нас, хората. А защо е разписан в закона тогава? Как така нещо "естествено" има нужда да бъде разписано в закон, за да подсигурим естествения му характер ли? Решението е елементарно: в Закона за енергетиката (член 43) навсякъде, където пише "само една лицензия", да се промени на "лицензия". Ето работа за депутатите.


Недоволство по повод цената на тока винаги ще има – все пак говорим за плащане, което не е любимото занимание на хората. Въпросът е дали този, който плаща, има някакъв избор по отношение на това, което плаща. Правото на избор е единственият истински контрол на цените в икономиката – разни държавни комисии не се справят и никога няма да се справят. Изборът по отношение на цени и услуга е възможен тогава, когато има свободен енергиен пазар и избор на доставчик на енергията. Точно както си избираме кабелната телевизия или доставчика на интернет. Нямаме нужда от комисия да ни пази; ако насреща не се справят, клиентът ги сменя.


Просто решение, без политическа намеса, което прави пазара ефективен, а клиентът влиза в ролята си на "винаги имащ право". Някои сега коментират как "умните" електромери**** са решение – показват какво е качеството на получения ток, колко потребяваш, въобще всичко, което те интересува. Хубаво, но защо пак трябва това да е обществен/политически въпрос? Ако потребителят има избор на доставчик, той ще може да реши дали иска подобен електромер или не. Така е и с зелената енергия – като е толкова хубава, нека е избор на хората, а не на политиците.


Пазарът на електроенергия има нужда от сериозна промяна


и протестите от последните дни показаха именно такива нагласи. Не промяна в смисъл на национализация, а структурна промяна, която да либерализира пазара и търговията с енергия и да даде избор на потребителите. Опитът показва (например при фиксираните телефонни и широколентови мрежи или при железопътните линии дори), че могат да бъдат разписани правила за използване на вече изградената инфраструктура – било на НЕК, било на електроразпределителните дружества, така че конкуренцията при доставянето на електричество до клиентите да е възможна.


Оттам потребителският избор ще разкрие истинските предпочитания, ще резонира в цената и ще изчисти неефективностите. Всичко друго е политическо празнословие, което няма отношение към потребителите.


* Точно преди две години (февруари 2011 г.) в официално становище до парламента изказахме опасение, че предстои "силно недоволство у хората" от поскъпване на тока през 2014/2015 г. Тогавашните ни разчети заложиха по-бавно развитие на административно заложения балон на зелената енергия, което обяснява и по-бързото случване на протестите. Ценово обаче познахме сравнително точно – предвидихме протести при увеличение на зелената добавка от 2-3 стотинки на всеки лев до близо 10 стотинки на всеки лев. Сега зелената добавка е вече 7-8 стотинки на всеки лев в сметката.
** Би звучало като достатъчен избор, ако си готов да последваш примера на Хенри Дейвид Торо от 1845-1847 година и заживееш самотно в гората, където сметката за ток съвсем няма да ти е грижа.
***В спор между клиенти и представители на електроразпределително дружество бе използвана именно тази реплика от страна на недоволна клиентка.
****Били дори родна разработка – виж репортаж в БНТ


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (174)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ
    КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ
    Рейтинг: 795 Неутрално

    " Точно преди две години (февруари 2011 г.) в официално становище до парламента изказахме опасение, че предстои "силно недоволство у хората" от поскъпване на тока през 2014/2015 г."
    =================================
    Пак не познахте! Народът ви изпревари.

    Глупостта е дар божи, но с него не трябва да се злоупотребява. /Ото фон Бисмарк/
  2. 2 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5383 Неутрално

    Политици и монополи задружно пренавиха пружината на народното търпение !

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  3. 3 Профил на berbenkov
    berbenkov
    Рейтинг: 1341 Гневно

    Не държава!,
    която на монополи
    се продава!

    www.berbenkov.hit.bg
  4. 4 Профил на Вячеслав Атанасов
    Вячеслав Атанасов
    Рейтинг: 716 Неутрално

    Добър анализ!Почти всички анализи на ИПИ се опитват да тласнат държавата в правилната посока.Което политиците с всички сили се опитват да предотвратят.По понятни политически и финансови причини.А те са ограничаване на зависимостта на електората и далаверата,все сериозни скрупули.

  5. 5 Профил на bilbotorbins
    bilbotorbins
    Рейтинг: 594 Неутрално

    Всяко решение, което ще създаде конкуренция м/у електроразпределителните дружества ще е от полза.

  6. 6 Профил на Станислав Генов
    Станислав Генов
    Рейтинг: 646 Неутрално

    Всъщност проблема въобще не е в ЕРП-тата и това много добре се знае, обаче разни популисти като Болен Сидеров и пр. се опитват изкуствено да създават напрежение - естествено от БСП които забъркаха кашата и са основните енергийни мафиоти в последните 20г много хитро и подмолно се възползват от това.

  7. 7 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 648 Неутрално

    Целият проблем с тока се върти около едно много просто нещо – свободата да избираш
    -----------------------------------------

    Тези са уникално тъпи. Токът се произвежда от есни и същи електроцентрали, транспортира се от едни и същи ЕРП-та, а юнаците от ИПИ ни убеждават, че като се появят нови посредници заедно с предишните, цената на тока ще падне. Ще падне, колкото падна в ЕС. И това ще стане, защото изборът е най-скъпото нещо в търговията.

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  8. 8 Профил на sqrt
    sqrt
    Рейтинг: 541 Неутрално

    Соросчетата пак дрънкат глупости. Каква конкуренция може да има като жицата е една. Това е естествен монопол и либерализиране на търговията просто означава ошще маймуни накачулени на клона да смучат от тази жица. В резултат цените ще се вдигнат още. Решение е разваляне на корупционните договори с ВЕИ, ТЕЦ. Пускане на шистов газ за да се натисне ГАЗПРОМ да сваля цените. Обесване на няколко корумпирани чиновника в ДКВЕР и министертвото на енергетиката. Иначе соросчетата оèвидно ни карат на групово заколение както до сега.

  9. 9 Профил на Дедо Либен
    Дедо Либен
    Рейтинг: 1248 Весело

    На своите хора Боко е дал разпораждането: "Крадете като за последно, оти краят е близо"!!!! Аргументи бол:

    1. Махна Фараона, оти Фонд научни изследвания се развоня яко.
    2. Махна Семерджиев оти народът рипна яко!
    3. За шеф на ДКЕВР назначи Юлиана Иванова, но можел да я смени, оти била в цигарената далавера.
    4. Можел да отсвири и Миро Найденов, оти течала проверка на Европейската служба за борба с измамите ОЛАФ по сигнали за злоупотреба с пари от европейските фондове във ведомството му.

  10. 10 Профил на Чърчил
    Чърчил
    Рейтинг: 1481 Неутрално

    Ето НЕЩОТО от което се нуждаем преди да излезем на протест.И макар да съм по скоро КОНСЕРВАТОР дори и този либерален -икономически анализ на Г.Ганев показва смисъла на протеста срещу НИЩОНЕПРАВЕНЕТО в енергетиката (и не само) породено от НЕЗНАНИЕТО а може би и НЕМОЖЕНЕТО по върховете на властта .А протеста срещу ЕРП-тата е като ленински съботник 21 век -малко са желаещите !

    ЗАВИСТТА ТРЯБВА ДА Я ЗАСЛУЖИШ.СЪЖАЛЕНИЕ ПОЛУЧАВАШ БЕЗПЛАТНО
  11. 11 Профил на kardinalat
    kardinalat
    Рейтинг: 861 Весело

    До коментар [#8] от "sqrt": Описаното от теб желание е основата за стопански и национален крах в рамките на 5 години

    А по въпросът за 1-та жица явно и от технология невдяваш или нежелаеш и неможеш да четеш на други езици,иначе би знаел че 1-та жица в Германия непречи да има 7 (седем) доставчика и силна конкуренция

    и най-умният си е малко прост....
  12. 12 Профил на ivenco
    ivenco
    Рейтинг: 533 Неутрално

    Подобно на пича в гората е решението,но сега просто слагаш слънчев панел на къщата и си готов.Не е много голяма инвестицията.

  13. 13 Профил на popovski31
    popovski31
    Рейтинг: 2179 Неутрално

    Май само Семерджив на далавера - купи си хубава кола....

  14. 14 Профил на SS
    SS
    Рейтинг: 2770 Неутрално

    Нали като малки сте играли на черен Петър ?
    Накрая едно от другарчетата остава прецакано ! Прецакани са потребителите ,защото накрая фактурата за тока остава при тях ,след като други са си осребрили/трансформирали печалбите респективно ивестицийте(под формата на банкови заеми) или загубите ,които пак са на наш гръб!!!
    Политиците и те играят на черен Петър (сега Бойко изтегли картата и въпреки ,че му симпатизирам ще му бере гайлето) !!!

  15. 15 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 5039 Неутрално

    ДЕМОНОПОЛИЗАЦИЯ И ГРАЖДАНСКИ КОНТРОЛ НА ЕНЕРГЕТИКАТА !
    Представя ли си някой на ЗАДЛЪЖНЕЛИЯТ В ПОСОКА РУСИЯ НЕК да му се хариже ЦЯЛОТО ЕНЕРГОРАЗПРЕДЕЛЕНИЕ на България.
    Оттам до това РУСИЯ ДА ВЗЕМЕ БЕЗ ПАРИ ЕНЕРГОРАЗПРЕДЕЛЕНИЕТО НА БЪЛГАРИЯ крачката е само една.

  16. 16 Профил на Дедо Либен
    Дедо Либен
    Рейтинг: 1248 Разстроено

    КОГАТО НАРОДЪТ НЕ ЖЕЛАЕ ДА ЖИВЕЕ ПО СТАРОМУ, А УПРАВЛЯВАЩИТЕ НЕ МОГАТ ДА УПРАВЛЯВАТ ПО НОВОМУ ИДВАТ РЕВОЛЮЦИИТЕ!!!!

    Справка - арабския свят!

  17. 17 Профил на Finland
    Finland
    Рейтинг: 691 Неутрално

    [quote#7:"др. Иванов"]и същи електроцентрали, транспортира се от едни и същи ЕРП-та[/quote]

    Топлофикацията си е една и съща и е най-скъпата в България.

  18. 18 Профил на Graf
    Graf
    Рейтинг: 1437 Неутрално

    [quote#4:"vjacho"]Добър анализ!Почти всички анализи на ИПИ се опитват да тласнат държавата в правилната посока.[/quote]

    Ъхъ..
    Още през далечната 2004 я тласнаха, та чак я запратиха в нищото. Като тласнаха Малкия Мук да продава ЕРП-тата.
    Днес берем плодовете на усилията им, но те продължават да "съветват", да дават рецепти и да венцеславят пазара.
    А нещата през числата изглеждат така:
    Цената на тока няма да намалее и с идеологии. Още пъ-малко - с либертарианщини.
    Пешо Ганев не ни казва обаче, че в цената на тока се крият едни успехи на частниците, които директно ни грабят.
    Ганев лъже. По идеологически причини и с идеологически мотиви.
    Да погледнем отчетите на ЧЕЗ.
    http://www.cez.bg/edee/content/file-other/bulgaria/investors/cez-electro-ifrs-2009-bg.pdf
    http://www.cez.bg/edee/content/file-other/bulgaria/investors/electro/finansov-otchet-4q-2012/finansov-ot4et-4q.pdf
    Има един ред в отчета за приходите и разходите - "разходи за разпределение", който при съпоставяне по години води до извода, че частникът мами и краде като циганин в черешова градина.
    Добре е да се запознаем и с методиката на ДКЕВР по ценообразуването, та да разберем, защо ЧЕЗ така дашно калкулират в "разходите си" това перо. И кой получава парите от „ЧЕЗ Електро България” АД( http://www.cez.bg/bg/za-nas/kompaniite-v-balgariya/chez-elektro-balgariya.html ), които то "разходва" за "разпределение"
    Парите ги получава ЧЕЗ "Разпределение" ( http://www.cez-rp.bg/bg/za-nas/firmen-profil.html )
    Е, не е зле да се погледне и отчета на тези юнаци, за да разберем защо частниците трябва да бъдат изхвърлени от тази сфера: http://www.x3news.com/download/?id=191175

    Защо Ганев ни проповядва сказката на свободата на избор, при наличието на естествен монопол е въпрос за почтенността на проповедника...
    Защо Ганев не ни дава числата и печалбите на честните частници?
    За да не говорим по същество. Затова.

    Ecrasez l’infâme
  19. 19 Профил на Капанар
    Капанар
    Рейтинг: 492 Неутрално

    Сега от недоволството трупа девиденти Станишев. А той е един от на- виновните за това.

  20. 20 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1816 Неутрално

    Абе имаше един друг "икономист"-ин дето пишеше, че, ако трябва и втрора енергийна система да се построи, само и само да има "конкуренция". Тъпаците така и не искат да разберат, че в крайна сметка пак опират до държавата, защото обществото функционира чрез нея....

  21. 21 Профил на Гневник
    Гневник
    Рейтинг: 701 Неутрално

    Помните ли Нейчо Неев... На първо четене човек може и да не се сети кой е Нейчо Неев и за какво се е „борил". Едва ли обаче неговата фраза „Егати държавата, щом аз съм й вицепремиер" някога ще бъде изтрита от историята на съвременна България. Без да иска, Неев направи блестяща диагноза на прехода. Изказването му оправда опасенията на целокупното население, че живее в държавата Абсурдистан. Протоколно отбелязваме, че Неев беше министър на транспорта и вице в правителството на Любен Беров. Министерстването му беше зрелищно - успя да продаде вода на Турция, обещаваше да залее с ток Гърция, инспектираше тоалетните на БДЖ и хокаше колегите си, че ще им чете лекции как се управлява държава. Най-ефектен беше денят на оставката му -тогава Нейчовата уста отрони репликата за поколенията.
    В кризисния PR срещу протестите, енергийният министър Делян Добрев също отиде лично да инспектира електромери
    Фотограф: Красимир Юскеселиев

  22. 22 Профил на Bramasole
    Bramasole
    Рейтинг: 3697 Неутрално

    Бих променила едно изречение на П. Ганев: Целият проблем на държавата се върти около две много прости неща - свободата да избираш и ефективния държавен контрол върху спазване на законите и сключени договори. Тогава няма да апелираме за национализация, просто ще търсим отговорност от управляващите, които и да са те; чрез гражданското общество и на избори.

    "Човек не се дави, като падне във водата, а като остане там” - Едуин Луис Коул
  23. 23 Профил на Vladimir Karolev
    Vladimir Karolev
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    [quote#7:"др. Иванов"]Токът се произвежда от есни и същи електроцентрали, транспортира се от едни и същи ЕРП-та, а юнаците от ИПИ ни убеждават, че като се появят нови посредници заедно с предишните, цената на тока ще падне. [/quote]

    Всъщност, 90% от компонентите на всеки смартфон се произвеждат от едни и същи фирми. И дори често се сглабят от едни и същи фирми. Да национализираме направо Епъл, Самсунг, Нокиа и Блекбъри, за да ни е по-евтино? Ще сложим за шеф Калинка и тя ще произвежда евтини айфони и гелаксите за народонаселението. Вярвате ли си като ги говорите тези глупости? С извинение.

    Governments never learn. Only people learn.
  24. 24 Профил на wing
    wing
    Рейтинг: 848 Любопитно

    [quote#21:"latcho59"]Министерсването му беше зрелищно - успя да продаде вода на Турция, обещаваше да залее с ток Гърция, инспектираше тоалетните на БДЖ и хокаше колегите си, че ще им чете лекции как се управлява държава.[/quote]
    А какви са му били политическите убеждения? Демократ или комуниз е бил?

  25. 25 Профил на mi6osp
    mi6osp
    Рейтинг: 1021 Неутрално

    Мдаааа, ако инвестираме в електроцентрали, които произвеждат скъп ток, а това в момента са ВЕИ, цената може само да се повишава.
    Ако инвестираме в електроцентрали , произвеждащи евтин ток, а това за България са АЕЦ, цената може и да не се повишава.
    Никаква енергийна ефективност не може да ни помогне- 80% от българите мизерстват , а колцина от останалите могат да си позволят топлоизолации, слънчеви бойлери.

    На тези, които ще скочат с баснята за 22 милиарда инвестиция в АЕЦ Белене, ще кажа само, че в момента Русия строи 38 такива реактора по света, всички останали производители- едва 6-7. ПРи това цената на аналогичните на Белене руски централи е под 5 млрд.евро всяка. И огромната част от тези руски централи се строи изцяло с руски инвестиции и се изплаща с тока за следващ период , равен на 15-20% от живота на централата. В света има глад за еленергия, но за евтина атомна енергия.


    Когато някой е глупав,то е за дълго!
  26. 26 Профил на Geoimg
    Geoimg
    Рейтинг: 800 Неутрално

    Логорея на хора, чели - недочели книжки!? Измисленото за изкуствена среда не вирее в естествена! Всяко нещо изисква първо създаване на оптимална среда!!!

    *Лауреат на Нобелова награда! ГРАЖДАНИН! БЕЗПАРТИЕН!!!
  27. 27 Профил на ЛУСТРАЦИЯ
    ЛУСТРАЦИЯ
    Рейтинг: 381 Гневно

    Добър анализ...А, защо ли не се прави нищо за правото на избор на доставчик?Много просто.Отпада ролята на политиците да контролират процесите,а оттам и да прибират тлъсти комисионни.

  28. 28 Профил на blaf
    blaf
    Рейтинг: 570 Неутрално

    [quote#18:"Graf"]Защо Ганев ни проповядва сказката на свободата на избор, при наличието на естествен монопол е въпрос за почтенността на проповедника... [/quote]

    Затова му плащат.

  29. 29 Профил на byal_negar
    byal_negar
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Този "анализ" само замацва нещата и оправдава безпрецедентните престъпления с международното и вътрешно положение.

    "Истината е винаги посредата!"
  30. 30 Профил на blaf
    blaf
    Рейтинг: 570 Неутрално

    До коментар [#23] от "vladimirkarolev":

    Доста плитко сравнение. Като отидеш на магазина да си купиш телефон можеш да избереш кой модел на кой производител желаеш, нали? И това, че производителите на компонентите в телефоните са еднакви, далеч не значи, че цената за произвдоство на всички телефони е една и съща.

  31. 31 Профил на КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ
    КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ
    Рейтинг: 795 Неутрално

    До коментар [#18] от "Graf":

    Те това имах предвид в ком.1, ама нещо не съм бил достатъчно ясен.

    Глупостта е дар божи, но с него не трябва да се злоупотребява. /Ото фон Бисмарк/
  32. 32 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 648 Неутрално

    До коментар [#25] от "mi6osp":

    Никой не го интересува цена или ефективност на Белене и е безмислено да се изтъкват. На Бойко му нареди Великият бял (матов) вожд от Вашингтон, а на ДСБ си пази собствеността на офшортака в Марица. Следвощато правителство ще я строи, споко.

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  33. 33 Профил на ръмжо
    ръмжо
    Рейтинг: 599 Неутрално

    Айде ИПИ - всеки знае за кого работят тия!

  34. 34 Профил на wing
    wing
    Рейтинг: 848 Любопитно

    [quote#25:"mi6osp"] ПРи това цената на аналогичните на Белене руски централи е под 5 млрд.евро всяка. И огромната част от тези руски централи се строи изцяло с руски инвестиции и се изплаща с тока за следващ период , равен на 15-20% от живота на централата. [/quote]
    Ако е така, трябва веднага да го строим това Белене, защото и Бойко каза на 08.04.2011г в Панорама, че ако няма Белене, цената на тока щяла да скочи 17 пъти..тц..тц..Тогава му се смеехме, ама май този, дето му е писал данните е бил умен чиляк?

  35. 35 Профил на blaf
    blaf
    Рейтинг: 570 Неутрално

    http://en.wikipedia.org/wiki/Electricity_liberalization

    Liberalization of electricity tends to substantially benefit large consumers (mainly industrial users), but benefits for domestic consumers compared with a public monopoly or a regulated private monopoly are questionable. There are also doubts over whether the system can ensure long-term security of supply through providing sufficient incentives to begin building generation capacity in time for when it is needed.

    ИПИ да се само-закрие.

  36. 36 Профил на Bramasole
    Bramasole
    Рейтинг: 3697 Неутрално

    До коментар [#24] от "wing":

    Нейчо Неев и политически възгледи? Да, бе, да . Човечецът остойности краткия си престой в Беровото правителство и правеше, каквото му нареждат.
    Правителството на Л. Беров беше с мандат на ДПС.

    "Човек не се дави, като падне във водата, а като остане там” - Едуин Луис Коул
  37. 37 Профил на Graf
    Graf
    Рейтинг: 1437 Весело

    До коментар [#23] от "vladimirkarolev":

    Всъщност, прочети това долу и ще разбереш къде е коренът на протеста.
    В безмерната ви алчност, гарнирана и с глупост де: http://www.x3news.com/download/?id=191175
    Ако варяхте жабата така както е по правилата, бавно, а не да я пускате директно във врялата вода, сега нямаше да ви се налага да стърчите гузно из пространството, защитавайки незащитимото...
    Бе накрая, както съм ви обещал, ще докарате пак залповете на Аврора... С мерак така и със замах.

    Ecrasez l’infâme
  38. 38 Профил на wing
    wing
    Рейтинг: 848 Любопитно

    [quote#32:"др. Иванов"]Никой не го интересува цена или ефективност на Белене и е безмислено да се изтъкват. [/quote]
    Не сте прав, др. Иванов..не сте прав. Математиката няма политическа окраска. Ако нещо е наистина изгодно, неминуемо ще бъде построено. Стига да не е за сметка на държавния бюджет, тоест, комунетата да излъжат народа - казват, че няма да дадат и стотинка народни паре, ама..да не се окажем в сегашното положение след локумите на ГЕРБ през 2009, а? Комунистите събориха икономиката веднъж през 1997 г..ноо май страх да не повторят "упражненийцето"..Ти какво мислиш по въпроса. Сериозно и отговорно та питам, не се бъзикам?

  39. 39 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 648 Неутрално

    До коментар [#23] от "vladimirkarolev":

    Каролев, винаги съм казвал, че една група наши икономисти трябва поне веднъж в живота си да купите една тава кебапчета и да ги продадете, за да придобиете представа за икономиката.
    Всички се правят с едни и същи части, но са винаги и без изключение по-скъпи от тези части. Аз съм внасял и съм виждал как се правят в Тайланд. Дори там, в едни да ги наречем фабрички с напълно нелегални работници, дето никога не са чули какво е осигуровка, си слагат надценка върху цените на едни и същите материали.
    В момента имаме два компонента - производство и пренос-разпределение, вие искате да добавим още един компонент - търговец. Лудите търговци са кът по тези части на вселената и няма причина да очакваме, че конкретно нашият ще продаде нивите на баба си за да ни намали тока. той ще работи за печалба, която ще прибави към цената на първите два компонента.

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  40. 40 Профил на wing
    wing
    Рейтинг: 848 Любопитно

    До коментар [#36] от "domakinq":
    Интересно ми стана - такива изявления на държавен чиновник? Комунистите имат строга дисциплина, не ще да е от техните

  41. 41 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 648 Неутрално

    До коментар [#38] от "wing":

    След тези дето си ги изредил се съмнявам, че "науката" те е научила на нещо.

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  42. 42 Профил на wing
    wing
    Рейтинг: 848 Весело

    До коментар [#36] от "domakinq":
    Ахааа, ето:
    "През 1989 година става член на клуба за гласност и демокрация." Ми той дисидент, човекът?
    http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:smB0YvpMpI8J:bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9D%D0%B5%D0%B9%D1%87%D0%BE_%D0%9D%D0%B5%D0%B5%D0%B2+%D0%BD%D0%B5%D0%B9%D1%87%D0%BE+%D0%BD%D0%B5%D0%B5%D0%B2&cd=1&hl=bg&ct=clnk&gl=bg

  43. 43 Профил на mi6osp
    mi6osp
    Рейтинг: 1021 Неутрално

    До коментар [#32] от "др. Иванов":


    До коментар [#34] от "wing":

    След разговора с Путин на Тиквоний не му попречи дори присъствието на Големия брат да обяви АЕЦ Белене за жизнено важна за съществуването на бъдеща България. Защото смяташе, че ще си уреди комисионни чрез Валентин Златев.
    Ама не можа.
    Затова спря проекта.
    И мина на нова мощност в Козлодуй, където също се надява да вземе комисионни ,чрез американската банка на Цеца секса, пардон, Цветелина Бориславова.
    Тиквоний е единствения премиер в света, който определя стратегията и тактиката за развитие на ядрената енергетика в страната си САМО И ЕДИНСТВЕНО ОТ ВЪЗМОЖНОСТТА ДА ВЗЕМЕ КОМИСИОННА.

    Когато някой е глупав,то е за дълго!
  44. 44 Профил на Станислав Генов
    Станислав Генов
    Рейтинг: 646 Неутрално

    До коментар [#25] от "mi6osp": ама как по-точно го сметна че цената на тока от АЕЦ е евтина?

  45. 45 Профил на Вячеслав Атанасов
    Вячеслав Атанасов
    Рейтинг: 716 Неутрално

    [quote#18:"Graf"]Още през далечната 2004 я тласнаха, та чак я запратиха в нищото. Като тласнаха Малкия Мук да продава ЕРП-тата.[/quote]

    Ако не беше ги продал Малкият Мук,щеше да ги продаде Големият Мук.Това беше условие за приемането ни в ЕС.Спомняте си,предполагам.

  46. 46 Профил на wing
    wing
    Рейтинг: 848 Любопитно

    [quote#43:"mi6osp"]САМО И ЕДИНСТВЕНО ОТ ВЪЗМОЖНОСТТА ДА ВЗЕМЕ КОМИСИОННА. [/quote]
    Ако наистина това е причината, е възмутително. Обаче и Иван Костов се обяви еднопосочно против Белене? Това ме кара да мисля, че моите сметки може да не са верни.. В общественото пространство се подхвърлят числа от 3.5 до 10 милиарда и нагоре евро? На кого да се довери човек?

  47. 47 Профил на Graf
    Graf
    Рейтинг: 1437 Неутрално

    [quote#45:"vjacho"]Това беше условие за приемането ни в ЕС.Спомняте си,предполагам. [/quote]

    Цъ..
    Условие на Световната банка по едно от заемните споразумения - PAL-2.
    Та нека не си бършем кирливите задници пак с европата и членството в нея.
    Да припомня:
    "Г-жа Лидия Шулева, заместник министър-председател и
    министър на икономиката:
    Постигнати бяха и следните резултати: Финансиране на инвестиции – България ще получи от Световна банка първи транш в размер на 125 милиона долара по заема ПАЛ 2 и още 25 милиона при условие, че се приватизира БТК и още 2 големи предприятия (например ЕРП)."

    Ecrasez l’infâme
  48. 48 Профил на Ще върнем България в Европа
    Ще върнем България в Европа
    Рейтинг: 2095 Неутрално

    [quote#25:"mi6osp"]

    Мдаааа, ако инвестираме в електроцентрали, които произвеждат скъп ток, а това в момента са ВЕИ, цената може само да се повишава.
    Ако инвестираме в електроцентрали , произвеждащи евтин ток, а това за България са АЕЦ, цената може и да не се повишава.
    Никаква енергийна ефективност не може да ни помогне- 80% от българите мизерстват , а колцина от останалите могат да си позволят топлоизолации, слънчеви бойлери. [/quote]

    Написаното от теб е спорно. Структурата на зимното и лятното потребление показва, че около 2/3 от произведената електроенергия се използва за отопление.
    60% от инвестициите в АЕЦ са за осигуряване на безопасност, 40% от за производство. Уредите за отопление са най-непретенциозните към параметрите на консумираната електроенергия. Дали е най-подходящо за България да се отоплява с енергия от АЕЦ, или по друг начин? На този въпрос трябва да отговорят енергетиците и икономистите.

  49. 49 Профил на thorgrim
    thorgrim
    Рейтинг: 427 Неутрално

    До коментар [#11] от "kardinalat":


    Я ми разясни новите технологии. Физически "жицата" идваща до теб е захранена от един източник, от който до теб достига енергия с едно и също качество. Седемте конкурентни доставчика са търговски дружества. В нашият случай вече няма да плащаш директно на касата на ЕРП-то, а на избрания търговски доставчик. Той естествено се явява посредник между ЕРП и теб. Е сега ми обясни как ще ти е по-евтино, когато и служителите на тези твои дружества трябва да занесат нещо на масата в къщи. И те семейства хранят все пак.

  50. 50
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  51. 51 Профил на thorgrim
    thorgrim
    Рейтинг: 427 Неутрално

    До коментар [#30] от "blaf":

    Това е защото 95% от матряла си няма и идея за това, а като овца се води по търговската марка.

  52. 52 Профил на Vladimir Karolev
    Vladimir Karolev
    Рейтинг: 1341 Весело

    [quote#30:"blaf"]И това, че производителите на компонентите в телефоните са еднакви, далеч не значи, че цената за произвдоство на всички телефони е една и съща.[/quote]

    И смяташ, че това е валидно и за енергетиката?

    Governments never learn. Only people learn.
  53. 53 Профил на Vladimir Karolev
    Vladimir Karolev
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    [quote#39:"др. Иванов"]Каролев, винаги съм казвал, че една група наши икономисти трябва поне веднъж в живота си да купите една тава кебапчета и да ги продадете, за да придобиете представа за икономиката. [/quote]

    Колега, аз съм в частния бизнес, откакто се помня. И съм купил и продал доста повече кебапчета от теб, бъди сигурен. Не говориш с някой мухлясал соц професор.

    Governments never learn. Only people learn.
  54. 54 Профил на Vladimir Karolev
    Vladimir Karolev
    Рейтинг: 1341 Весело

    [quote#37:"Graf"]Ако варяхте жабата така както е по правилата, бавно, а не да я пускате директно във врялата вода, сега нямаше да ви се налага да стърчите гузно из пространството, защитавайки незащитимото[/quote]

    В Китай имат едно проклятие - да получиш това, което си пожелаеш

    Нали се сещаш кой ще изяде дървото при национализации и връщане на комунизЪМА? Няма да съм аз, който съм мобилен из целия свят

    Governments never learn. Only people learn.
  55. 55 Профил на dosetliv
    dosetliv
    Рейтинг: 1222 Любопитно

    До коментар [#47] от "Graf":

    Че то тия работи юдеят Щирлиц ги разправяше още през 2000 г. Щирлиц е много по- як и цитиран юдей от Дянков, понеже е бил главен економист на Световната банка, а втория - само на леля си.

    Тук, във Вашингтон завършихме последното от няколкочасовите интервюта за "Обзървър" и Би Би Си за истинските, често скрити действия на МВФ, СБ и собственика на 51% от акциите й - щатското финансово министерство.
    Тук от неназовани източници (не Щиглиц) получихме набор документи с гриф "поверително", "с ограничен достъп", "да не се огласява без разрешение на Световната банка".
    Щиглиц ми преведе една от бюрократщините - "Стратегия за държавно подпомагане". Има такава стратегия за всяка по-бедна държава, разработена, според СБ, след внимателно проучване в страната. Но според Човека Отвътре проучванията на банковите екипи се състояли предимно от подробна инспекция на петзвездните хотели. Те приключвали със среща на чиновниците със съответния просещ финансов министър, на когото връчвали за "доброволен" подпис предварително изготвено от банката споразумение. (Разполагам с доста такива документи.)
    Банката връчва все една и съща програма от четири стъпки.
    Първата стъпка е приватизацията, която според Щиглиц е по-точно да се нарича рушветизация. Местните държавници, вместо да се опълчат срещу разпродажбите на държавните предприятия, използвайки изискванията на Световната банка да се затварят устите на местните критици, радостно шиткат електрическите и водоснабдителните си компании, разказва Щиглиц. "Виждаше се как им лъсват очичките при перспективата да получат 10-процентни комисиони в швейцарски банкови сметки за клъцването на няколко милиарда от продажната цена на националните активи."
    И правителството на САЩ знаеше това, обвинява Щиглиц

  56. 56 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 5039 Неутрално

    [quote#32:"др. Иванов"]Следвощато правителство ще я строи, споко. [/quote]
    Дойдохме си на думата,значи.
    И ще я строи на печалба,както заявиха и Р.Овч.,и Станишев,че и Курумбашев.
    И за да е на печалба трябва СТОЙНОСТТА НА БелеНЕ да се КАЛКУЛИРА В ЦЕНАТА НА ПРОДАВНИЯ ТОК.
    Сега,щом пропищяхме при КАЛКУЛИРАНЕТО "САМО" НА ДВА МИЛИАРДА,ПРОФУКАНИ ПО ПОВОД БелеНЕ,представя ли си някой,какво ще става,когато ДВАДЕСЕТ И ДВА МИЛИАРДА се КАЛКУЛИРАТ В СМЕТКИТЕ ?!?!?!?!

    Самият Р.Овч. ни го каза иронично подсмивайки се:
    "НАЛИ НЕ СЕ ЗАБЛУЖДАВАТЕ,ЧЕ ЦЕНАТА НА ТОКА ЩЕ Е ВСЕ ТАКА НИСКА" !!!!!!!!!!!!!!!!

  57. 57 Профил на Graf
    Graf
    Рейтинг: 1437 Весело

    [quote#54:"vladimirkarolev"]Няма да съм аз, който съм мобилен из целия свят[/quote]

    Не си само ти.
    Мобилен де. Има едни групи от наши съграждани, които стряскат англичаните напоследък, с щенията си да ползват социалните им системи...
    Голям вой тече из добрата стара Англия.
    Проблемът ти е, че нито Краси, нито Бого Манчев имат ресурса да правят бизнес "из целия свят" така, както го правите тук, та ще трябва да се конкурираш с ония, плашещите Англия...
    Каролев, не ни плаши с комунизми, че е тъпо. Дал съм ти едно четиво, с числа вътре, па се пробвай да ги прочетеш и да дадеш нещо умно насреща, а не приказки от Георги Кирков...
    Женския пазар де, не шоклата, ама и иначе може.

    Ecrasez l’infâme
  58. 58 Профил на Nyama Znachenie
    Nyama Znachenie
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Само не разбирам защо пазарният идиот не споменава нито дума за началното условие - че преди приватизацията електропреносът носеше на държавата 2-3% печалба, а по силата на приватизационните договори на частните ЕРП се осигури 16-17% печалба. Със сигурност услугата, ако не се е влошила, то не се е и подобрила. Разликата е на гърба на мизерстващия български народ.

    Апропо, доколкото си спомням, самите баш бандити- Световната банка, отрекоха след време целесъобразността на приватизациите на естествените монополи, т.е. България се оказа за пореден път просто опитно зайче.

  59. 59 Профил на Graf
    Graf
    Рейтинг: 1437 Неутрално

    До коментар [#55] от "dosetliv":

    Ъхъ..
    Същото се случи и тук.
    Между другото, програмите на МВФ са къде по-прагматични, а и донякъде целесъобразни пред идеологизираните и корумпиращи действия на Корпорацията(СБ). Онези от МВФ имат за цел да вкарат държавата у релси, та тя да си плаща борчовете и нямат никакви скрупули да вдигнат данъци, осигуровки и да бастисат маса чиновник, брутално, та да осигурят ресурса...

    Ecrasez l’infâme
  60. 60 Профил на Vladimir Karolev
    Vladimir Karolev
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    [quote#57:"Graf"]Проблемът ти е, че нито Краси, нито Бого Манчев имат ресурса да правят бизнес "из целия свят" така, както го правите тук[/quote]

    Колега, слушай ме сега внимателно. Не се срамувам от разговорите си с който и да било, още повече с хора, които участват в сектори, където са мои клиенти. И никакви транскрипти не могат да ме уличат в каквото и да било. За 15 години нищо не излезе против мен, няма и да излезе. Бизнесът ми не е женен за Манчев или друг български бизнесмен, така че не търси под вола - теле

    Governments never learn. Only people learn.
  61. 61 Профил на sqrt
    sqrt
    Рейтинг: 541 Неутрално

    До коментар [#11] от "kardinalat":

    Описания сценарий е точно обратното на сегашната действителност, а то веè е яснои накъде отиваме - към историята и то скоро. Така че няма нищо за губене. До тук беше по рецептата на Сорос и се видя докъде стигнахме - до тотален крах.

  62. 62 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 5039 Неутрално

    [quote#58:"petrov9"]отрекоха след време целесъобразността на приватизациите на естествените монополи[/quote]
    Това за "ЕСТЕСТВЕНОСТТА" НА МОНОПОлИТЕ го кажи в която и да е страна от ЕС за да ти се смеят
    Навсякъде хората избират поне измежду 10 доставчици
    Има конкуренция
    Не е като тук

  63. 63 Профил на Graf
    Graf
    Рейтинг: 1437 Весело

    До коментар [#60] от "vladimirkarolev":

    Акцентът е върху "така както тук", а така не бива. Въобще не бива така, но за вас това е капитализЪма, а с едно такова разбиране се връщаме към залповете на Аврора...
    Забелязвам обаче, че вече си разбрал какви ги сътвори Янето.
    Каролев, дискредитацията е вече налице. Както на "политическата" ни класа, така и на "експертите" и, па и на "журналистите" и.

    Ecrasez l’infâme
  64. 64 Профил на Vladimir Karolev
    Vladimir Karolev
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    [quote#63:"Graf"]Забелязвам обаче, че вече си разбрал какви ги сътвори Янето. [/quote]

    Да повторя китайското проклятие: да получиш това, което си пожелаеш

    Поздрави

    Governments never learn. Only people learn.
  65. 65 Профил на Владислав Петков
    Владислав Петков
    Рейтинг: 594 Любопитно

    Техническо предложение до "Дневник" - когато има пет бележки под линия, струва ми се доста по-удачно да се поместват отстрани, близо до съответното място в основния текст. Имаме интерактивна среда все пак, не четем на хартия. Скролването нагоре-надолу е дразнещо и объркващо.

  66. 66 Профил на Гневник
    Гневник
    Рейтинг: 701 Неутрално

    [quote#23:"vladimirkarolev"]Всъщност,[/quote]
    Владимир Каролев през 2001 г. прати журналистите да кoпат на полето, защото само това умеели. Те не му простиха и оттогава Каролев бразди политиката с прякора Владо Мотиката. Гневът му срещу репортерското братство бликна на предизборна среща на НДСВ в Шумен след въпрос на журналистка. Каролев тъкмо беше направил следното изказване: "За да си направим майтап, сложихме Любка Качакова срещу Костов в София, защото Любка е 10 пъти по-добра от него и защото Костов си е за смях." Репортерката невинно запита "икономиста" веселяк колко от водачите на НДСВ в листите са сложени на майтап.
    [quote#23:"vladimirkarolev"]Ще сложим за шеф Калинка[/quote]
    Ще сложим за шеф агент Камен - клинката да лази по стъблото на държавата...

  67. 67 Профил на kardinalat
    kardinalat
    Рейтинг: 861 Весело

    До коментар [#49] от "thorgrim": Явно си пропуснал дребният елемент,че имаш различни дружества

    ЕВН Елекроснабдяване / ЧЕЗ Електроснабдяване / Про Електро Електроснабдяване (това са търговците на дребно) с които абонатите - физически лица или корпоративни, имат договорни отношения.

    ЕВН Електроразпределение / ЧЕЗ Електроразпределение / Про Електро Електроразпределение - това пък за мрежовите оператори на средното и ниско напрежение

    Когато коментираме ЛИБЕРАЛИЗАЦИЯ на пазара имаме предвид по законов път да се задължат Електроразпределителните Дружества да отворят мрежите си и различните Електроснабдителни Дружества да доставят електричество на всеки възможен и пожелал абонат

    Надявам се това сравнително просто обяснение на разликата между електроразпределение и електроснабдяване да ти е от полза

    и най-умният си е малко прост....
  68. 68 Профил на inn
    inn
    Рейтинг: 1343 Неутрално

    Много искам хората да си спомнят на какви цени "Мобилтел" имаше удоволствието да си продава услугите, докато беше сам на пазара (приблизително една заплата за покупката на сим-карта, приблизително още толкова и за разговори на месец). И какво се случи и на "Мобилтел", и на цените му, когато се появиха дори само двама паралелни играча...

  69. 69 Профил на Graf
    Graf
    Рейтинг: 1437 Неутрално

    [quote#64:"vladimirkarolev"]Да повторя китайското проклятие: да получиш това, което си пожелаеш[/quote]

    Първо, не е китайско.
    Поздрави: http://www.youtube.com/watch?v=gCapEM2ZKIo

    Ecrasez l’infâme
  70. 70 Профил на Гневник
    Гневник
    Рейтинг: 701 Неутрално

    Абонирайте се за поредната глупост на "vladimirkarolevкамен"![quote#64:"vladimirkarolev"]Да повторя китайското проклятие: да получиш това, което си пожелаеш [/quote]Затова и “да получиш това, което си пожелаеш”, е древно. китайско проклятие, а не благословия. http://www.trud.bg/Article.asp?ArticleId=1718063
    "vladimirkarolev", ето ти едно китайско проклятие; проклятие, което звучи измамно приятно, докато не седнеш и не се замислиш сериозно над него: „Дано изживееш интересни времена.“
    Това, което е проклятие за един човек, може да е дар за друг човек.

    Не е важно да получиш това, което цениш, а да оцениш това, което получаваш.

  71. 71 Профил на kro84
    kro84
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Към ВСИЧКИ коментатори!!!Всички Вие се подавате на огромна политическа пропаганда.Не мислете, че Ганев,Каролев,Хърсев,Минче,Курлежич,Бареков......./и прочие зависими изчадия/-желаят доброто ни??!! САМИ виждате ДЪРЖАВАТА,в лицето на правителство,политици,администрация не проявяват нищо за благополучието и НЕЗАВИСИМОСТТА на нацията.ВСИЧКИ те от време оно, доста добре се грижат само за себе си!? Дойде време да се ориентираме в този пъзел и да си изчистим дома от тези навлици!Гласувайте със своята ЧИСТА СЪВЕСТ!!!Ако все пак не сме се ориентирали правилно в своя избор,не е трудно--НОВИ,до дупка--ситото ще отсява все повече и повече!!!

  72. 72 Профил на Гневник
    Гневник
    Рейтинг: 701 Неутрално

    [quote#64:"vladimirkarolev"]Да повторя китайското проклятие: да получиш това, което си пожелаеш
    [/quote]навсякъде и всичко си оцъкал с тази глупост ...

    Има две трагедии в живота: едната е да получиш това, което си желал, другата е да не го получиш. Бърнард Шоу

  73. 73 Профил на leo1971
    leo1971
    Рейтинг: 446 Неутрално

    не знам, сигурно греша, но преносна мрежа не е ли отделена от ЕРП-та?

    какво в случая пречи ЕРП-та от една страна предоставят услугата, а от друга страна потребителите да харчът ток
    в случая потребителите могат да избират от кого искат услугата което ще вкара конкуренция във иначе монополизирания пазар
    това разделение на предоставящ услугата и преносна мрежа при нас сигурно пак не е направено като хора ...

  74. 74 Профил на stoicho2
    stoicho2
    Рейтинг: 594 Неутрално

    "потребителят е недоволен не просто от цената, а от липсата на какъвто и да е било избор"
    Не господин Сорос, не е само липсата на възможност за избор. Причината са ниските доходи на българите. А на господин Сорос точно това е желанието. В Европейския съюз да има послушни държавици, в които големите държави да инвестират т-е. да си строят предприятия за да печелят добре от ниските разходи. Нека слугите на Сорос да посочат една от страните инвеститори Германия, Франция и др. в които други страни инвестират. Няма! Да, има смесени предприятия с капитали както от страната "инвеститор", така и на страната приемчик . Това обаче не инвестиция, а съвместно производство и работещите там получават доходи обичайни за страната в която е "инвестирано". Така че само инвестиции няма да ни приближат до европейските доходи. Решението е държавата да подпомага нашите компании да внедряват български високотехнологични продукти, което ще доведе до значителни приходи както за компаниите, така и за работещите там. Подпомагането може да се състои в намалени данъци, ако съответната компания си създаде развойно звено за внедряване на български изобретения и иновации.

  75. 75 Профил на kapablanka
    kapablanka
    Рейтинг: 381 Неутрално

    А бе, Пиетърчо - от кое село дойде ? Вчера дойдохте в София разни селски гладници и веднага се нареждате на западни хранилки и почвате да плюете държавата. А това, че разни чужденци си правят каквото искат не ви вълнува. Аман от тия неправителствени лапачи, които защитават всеки чужд боклук.

  76. 76 Профил на mapto
    mapto
    Рейтинг: 1318 Неутрално

    [quote#8:"sqrt"]Каква конкуренция може да има като жицата е една. [/quote]

    В Германия колко жици има? Защото там можеш да избираш както доставчика си, така и това дали токът да е зелен. Интересното е, че и България е задължена да си либерализира пазара, но "държавниците" упорито увъртат, вече дори без оправдания:
    http://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2013/02/15/2004041_svoboda_-_da_no_drug_put/

    Думите в един език са това, което е безкрайно и изисква най-много усърдие и постоянство. Затова направихме http://lexicum.net
  77. 77 Профил на сидер
    сидер
    Рейтинг: 4440 Неутрално

    До коментар [#37] от "Graf":

    Графе, без нищо лично, да те попитам само. Един закон за печалбата не би ли успокоил топката а?
    Пример.
    Който купува и препродава, печалбата да не бъде от толкова и толкова процента, като с печалбата да се покиват всички разходи на фирмата.
    И сега да преминем на тока. Държавният НЕК си запазва правото да притежава мрежата ВН, като взима само наем за пренос на тока и отвързва от себе си всички производители на ток, обаче. Всеки производител на ток да докаже с цифри цената на произвеждания от него ток, държавата прави микс от цените на тока и казва средната цена на тока е примерно 90лв печалбата от продажбата на този ток се движи от 20% до 50% като в с тази печалба се покриват всички разходи. Това е накратко.

  78. 78 Профил на zarco
    zarco
    Рейтинг: 381 Неутрално

    До коментар [#58] от "petrov9":

    Дори и данните, които давате да са истински, цената и преди и сега се конролира от ДКЕВР, така че ако имат по-голяма печалба частниците, това е само защото са по-ефикасни и по-добре си контролират разходите.

  79. 79 Профил на dosetliv
    dosetliv
    Рейтинг: 1222 Неутрално

    До коментар [#58] от "petrov9":

    Тая работа с %- ите печалба е следната:

    Тука имаме доста либерал - утописти, дето твърдо верват, че само Пазаря ше ни оправи. Либерал - утописта е същия тип като комуниста, само дето верват в различни утопии.
    Либералната утопия тука е, че ний самите (в случая държавата) нищо ни можим. Затуй требва се молим да дойде частен чуждестранен инвеститор да ни оправи. Същият е фрашкан с пачки по джобовете и копнее от душа да ги даде на помощ на угнетени народи да се замогнат.
    В конкретния случай имахме държавен дълг, дето беше на 3% лихва. Продават се ерепетата за 700 млн. С парите се предплаща дълг, дето никой не напира за него (в такива случаи се предплащат и повечето лихви до падежа). Тука получаваме и Царско Чудо - царя извадил пари и ни платил борча.
    В общия баланс обаче има послепис. Чуждестранният инвеститор не е фрашкан с излишни пачки по джобовете, а залага закупения актив за банков кредит да си финансира покупката. Общият дълг на страната остава същият, но една част се премества от графа "публичен" в графа "частен" , дето др. Иванов правилно отбелязва, че "нас вече не ни интересува" То и да го интересува някой, няма да го види, щото изплащането не го пускат в популярните сводки.
    Разликата е, че преди си имал дълг за някаква сума и за срок време вноски + 3% лихва са заминавали за чужбина, а сега 16% вноски (които се поделят между "инвеститора" и лихваря) заминават до гроб. Обаче пък от друга страна съотношението държавен дълг къмто бевепе е много яко.

    Прочее и обективната действителност опровергава верващия либерал. След либерализиране на тока има само 2- 3 години зарибявка с ниски цени, а после пак дърво за матряла - http://www.kwh-preis.de/strompreis-dossier-teil-1-die-strompreisentwicklung-bei-privathaushalten
    Че и в Швейцария още отсега са сметнали, че либерализацията ше им излезе солено - http://www.vimentis.ch/d/publikation/196/Die+Strommarktliberalisierung+in+der+Schweiz.html

    Но пък си има и много яка страна - досега си плащал на 1 каса, а вече ще плащаш повече , но ще имаш избор между 20 различни каси, тоест монопола ще е пребит.

  80. 80 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 648 Неутрално

    [quote#66:"latcho59"]Владимир Каролев през 2001 г. прати журналистите да кoпат на полето[/quote]

    Поне едно умно нещо е казал!

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  81. 81 Профил на exit13
    exit13
    Рейтинг: 494 Неутрално

    Какво да коментираме ГЕРБ не направиха реформите който заявиха и с какво са по различни от БСП,ДПС,СДС,НДСВ тогава?

  82. 82 Профил на kimba3
    kimba3
    Рейтинг: 1181 Гневно

    Крайно време е монополите ограбващи българския народ и покровителстващите ги политици и магистрат да гризнат дръвцето!!! Напред народе, да покажем на политическите еничари , че сме народ, а не матрял!!!!

  83. 83 Профил на dimko
    dimko
    Рейтинг: 575 Неутрално

    За да стигнем истинската природа на нашите "вълнения", ще трябва да се освободим и от техния икономически пищимал. Тогава ще видим, Проблема, който ни мори - собствено камарилата от тесногръди партократи в тежко сбърканият ни и псевдодемократичен, Политически модел на общият ни живот. Природата на масовият протест днес е, дълбоко Политическа...

  84. 84 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3181 Неутрално

    Ганев,Петър аман вече от тая мантра за някакъв си възможен "избор"! Защо се правиш на сляп,че не виждаш как частниците се сдушват в злобна глутница от картели,която къса от залъка на народа?! Не разбираш ли,че така наречената пазарна икономика умря.

  85. 85 Профил на Nyama Znachenie
    Nyama Znachenie
    Рейтинг: 488 Неутрално

    [quote#78:"zarco"] цената и преди и сега се конролира от ДКЕВР, така че ако имат по-голяма печалба частниците, това е само защото са по-ефикасни и по-добре си контролират разходите.[/quote]

    зависи как всъщност ДКЕВР определя цената:
    най-вероятно , най-грубо, при реална цена 100 единици ДКЕВР обявява крайна цена 100 +а

    където а =2 (при държавно предприятие, което не гони голяма печалба, поради социални фукции, например), т.е. 102 крайна цена

    или а=17 (при частни ЕРП), т.е. 117 крайна цена

    Това няма нищо общо с "прекрасната" работа на частниците, ами е заложено в приватизационните договори. Тези проценти, в частност, би трябвало да възстановят за някакъв срок първоначално вложените средства на "инвеститора"

    междувременно, ЕРП естествено ще надуват фиктивно разходите си, така и началната цена, към която се прибавят техните твърди 17% , също расте..."ефективността"; на частниците е в тази раздувка...

  86. 86 Профил на serafin
    serafin
    Рейтинг: 870 Неутрално

    Прочее единствения начин да се оттървем от малоумници като Сидеров е да го сложим на власт. Бъдете сигурни, че след година-две ще бъде пребит с камъни

    Ако искаш нещо да НЕ бъде свършено създай комисия
  87. 87 Профил на Ще върнем България в Европа
    Ще върнем България в Европа
    Рейтинг: 2095 Весело

    Икономистите, [#63] и [#64], както се вижда изложиха своите аргументи по темата и постигнаха някакво съгласие, поне по отношение на китайските поговорки.

  88. 88 Профил на serafin
    serafin
    Рейтинг: 870 Неутрално

    До коментар [#7] от "др. Иванов":

    Уважаеми, Вие не само сте мнооооооооооого назад, но сте и далеч, далеч встрани. Масова практика, при това от много години е да се избира доставчик на:
    1. Фиксирана телефония
    2. За мобилна въобще няма нужда да говорим.
    3. Газ
    4. Вода
    5. Електричество
    И забележете - през една и съща инфраструктура: жици, тръби и кавото там служи за пренос на съответното нещо.
    Същото е както по релсите могат да се движат влакове НЕ САМО СОБСТВЕНОСТ НА БДЖ, по шосетата не само държавни автомобили и т.н. Само трябва да има политическа воля

    Ако искаш нещо да НЕ бъде свършено създай комисия
  89. 89 Профил на serafin
    serafin
    Рейтинг: 870 Неутрално

    До коментар [#11] от "kardinalat":

    Благодаря! Много хубаво сте им го разяснили на др. Иванов и следващия!

    Ако искаш нещо да НЕ бъде свършено създай комисия
  90. 90 Профил на proizvoditel
    proizvoditel
    Рейтинг: 966 Неутрално

    МАФИЯТА ПАК НИ МАНИПУЛИРА. Водят ви в неправилна посока приятели. Виновниците не са ЕРП-тата. Врага не са ни чужденците. Ядрената мафия, каято днес организира и направлява протестите е истинския ни враг.

  91. 91 Профил на proizvoditel
    proizvoditel
    Рейтинг: 966 Неутрално

    Сметкиге в никакъв случай не бива да стават по-общи. Сега разбрахме, че има разходи по трансформация и пренос, които изобщо не са малки. Това дали ел.енергията се произвежда до консуматора, или на 300-400 км. от него в Козлодуй, се вижда, че от голямо значение. А ако попитаме къде са скрити разходите за унищожаването на излишната нощтна енергия в помпите на ПАВЕЦ и къде в сметката се начисляват парите дето НЕК плаща на ТЕЦ-овете за да не работят , а да подсигуряват огромните единични мощности на АЕЦ съвсем ще ни стане ясно колко е евтина ядрената енергия.

  92. 92 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 648 Неутрално

    До коментар [#88] от "serafin":

    Потъртително!

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  93. 93 Профил на serafin
    serafin
    Рейтинг: 870 Неутрално

    До коментар [#49] от "thorgrim":

    В случая смятайте, че ЕРП няма, за да вникнете по-добре в условието на задачата.

    Ако искаш нещо да НЕ бъде свършено създай комисия
  94. 94 Профил на serafin
    serafin
    Рейтинг: 870 Неутрално

    До коментар [#74] от "stoicho2":
    Егати логиката!
    Ми 10% от 10 = 1
    10% от 100 = 10 и т.н.
    Съвсем се окомунизихте и все световния империализъм ви е крив!

    Ако искаш нещо да НЕ бъде свършено създай комисия
  95. 95 Профил на serafin
    serafin
    Рейтинг: 870 Неутрално

    До коментар [#74] от "stoicho2":
    Пък като са се завтекли да инвестират в България, не моем ги спре на границата!
    Вие от Марс ли падате?

    Ако искаш нещо да НЕ бъде свършено създай комисия
  96. 96 Профил на serafin
    serafin
    Рейтинг: 870 Неутрално

    До коментар [#74] от "stoicho2":

    Знаете ли къде се произвежда BMW за азиатския пазар?

    Ако искаш нещо да НЕ бъде свършено създай комисия
  97. 97 Профил на Федор Езерский
    Федор Езерский
    Рейтинг: 893 Неутрално

    Мосю Петър Ганев е написал глупости.
    Приказките биха му били верни, ако цената за битовият ток не беше регулирана.
    При запазване на регулираната цена, свободният избор на кого да бъде "електромера" няма никакво значение. Или има значение до толкова, доколкото има и смисъл за избиране на частен пенсионен фонд при задължително осигуряване (ДЗПО). Щеш, нещеш, ще ти вземат парите

  98. 98
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  99. 99 Профил на Белият Негър
    Белият Негър
    Рейтинг: 754 Весело

    До коментар [#96] от "serafin":

    В Южноафриканската Република.
    Що?

    Действителноста е грешка, породена от липстата на алкохол.Ърнест Хемингуеий.
  100. 100 Профил на evkalipt
    evkalipt
    Рейтинг: 476 Неутрално

    Доста показателно е че протестиращи са хвърляли камъни по сградата на СДС, изгорили са американското знаме, но и за миг не се сетиха, че от Позитано носят най-малко 80% от вината за високите сметки.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK