ПАРЛАМЕНТАРНИ ИЗБОРИ 2022

  • 25.3%
  • 20.2%
  • 13.8%
  • 10.2%
  • 9.3%
  • 7.4%
  • 4.6%
  • 3.8%
  • ГЕРБ:67
  • ПП:53
  • ДПС:36
  • ВЪЗР:27
  • БСП:25
  • ДБ:20
  • БВ:12
39.4%активност

Източник: Резултатът и активността са от ЦИК при 100% обработени протоколи, мандатите са по изчисление на "Дневник"

За неотложните действия на служебния вътрешен министър

Петя Първанова, министър на вътрешните работи в служебното правителство

© Надежда Чипева, Капитал

Петя Първанова, министър на вътрешните работи в служебното правителство



Има вече служебно правителство, което ще управлява до избиране на ново Народно събрание и нов Министерски съвет. Служебният кабинет поема страната в много сложна обстановка, свързана преди всичко с дефицит на гражданска сигурност.


Протестите едва ли ще спрат през следващите месеци. Криминогенната обстановка ще следва своя тренд – на непрекъснато увеличаване на престъпността от 2009 г. до момента. При положение че тя нарастваше с 2-3% през последните години, а приблизително с толкова намаляваше разкриваемостта, и при положение че латентната престъпност се увеличава, макар че никой не може да каже точно с колко, но се предполага по косвени данни, че е около 80%, професионалните натоварвания в МВР ще бъдат особено големи, а


изискванията към служебния министър – изключително тежки




Към тези предизвикателства спокойно можем да прибавим и опоскания държавен резерв, или с две думи, МВР не може да разчита на никаква финансова подкрепа извън планирания в бюджета минимум.


Като сериозна отговорност в рамките на тези няколко месеца до изборите остава недовършената работа по разследване на атентата в Сарафово – да се стигне до резултати, различни от някакви предположения, атентата срещу Доган, опита за убийство на Баретата и отвличането на малката Лара.


Управлението на Цветанов оставя МВР със сериозни проблеми

Част от тях:


- двойно увеличени СРС в сравнение с 2009 г., както и трудно овладяема тенденция за увеличаване на количеството и намаляване на качеството им


- още преди края на тримесечието са изхарчени повече от половината средства за годината, предназначени за бедствия и аварии, а се очаква пролет с големи валежи и произтичащите от това наводнения, разрушения и пр., реакцията спрямо които ще бъде сериозно затруднена от липсата на ресурси


- наличие на огромна администрация, за намаляването на която служебният министър няма да може да направи нищо, а тя като вампир ще пие кръв от мегаминистерството, влошавайки и без това некачествения му продукт, предоставян на обществото


- През изминалата година МВР на Цветанов похарчи над 1100 млн., като сигурно оставя на наследника си значителни задължения – най-вече вероятно за горива към "Лукойл".


Какво може и е нужно да направи служебният вътрешен министър?


На първо място – да остави служителите професионалисти да работят професионално, без да им се меси.


На второ – да създаде възможности за качествена работа, макар и в тесните рамки на няколко месеца.


Това не може да стане без някои персонални промени:

  • Веднага трябва да замени сегашния главен секретар на МВР Калин Георгиев. Бих предложил макар и временно на това място да бъде поставен доказан професионалист, защото следващите месеци ще бъдат важни за гражданската сигурност. Такъв би могъл да бъде Бойко Славчев – който доскоро беше шеф на кабинета на Цветанов, но очевидно или това не му беше мястото, или просто не му се разреши да разгърне потенциала си.
     
  • Веднага трябва да бъде сменен директорът на ГДБОП Флоров. Той успя да се докаже като носталгичен привърженик на социалистическата милиция, при неговото управление дирекцията се превърна в средство за заплаха и рекет. Необосновани арести, изпълнени по възможно най-незаконния начин, отказ от разследване на виновни, натиск върху невинни, самоубиване на задържани и прочее са неговата визитка. Не без значение е тясната му връзка с Цветанов, на когото е и кум. Оставането му в МВР ще компрометира служебния министър и правителството, така че само мога да препоръчам да се вземат незабавни мерки за отстраняването му. Впрочем в ГДБОП явно се готвят за такива мерки - от седмици там се чистят документи и подреждат папките и ще е трудно да се разбере какво точно е ставало в дирекцията през последните години.
Служебното правителство трябва да подготви честни и спокойни избори. В тази задача много сериозен е делът на участие на МВР.


За да гарантира ненамеса на МВР в изборите (при предишните МВР бе страна в тях, под ръководството на шефа на предизборния щаб на ГЕРБ Цветан Цветанов) и използването му по предназначение, служебният министър трябва:

  • Да обяви за недействителни всички заповеди за уволнение, преназначаване и променяне на статуса на всички служители от датата на подаване на оставка от правителството "Борисов". Видимо е, че веднага след оставката на правителството в МВР се развихри небивала кадрова дейност на преназначаване, освобождаване, заместване и преместване. Всеки отделен случай трябва да бъде веднага преразгледан и преценена конкретната причина, която го е наложила.
     
  • Да бъдат задължително сменени регионалните директори, които бяха част от машината за манипулиране на избори през 2011 г. и по същество представляваха част от изборния механизъм на ГЕРБ.
     
  • Да бъде изготвена процедура за съвместна работа на регионалните ръководства на МВР с гражданите и граждански организации, които да гарантират, че МВР се използва само за създаване на необходимия ред и за противодействие на престъпността, и в никакъв случай за натиск и принуда над избирателите.
     
  • Министърът да създаде предпоставки и лично да отговаря за законосъобразното искане и прилагане на СРС през целия период на работа на служебното правителство, особено във времето около и на самите избори. Остана сериозно съмнение от предишните избори, че СРС се използват не по предназначение, а за събиране на информация за политически противници.
Това е необходимият минимум от спешно необходими действия. Съществуват подозрения в обществото, че служебният министър ще бъде креатура на досегашния и ще бъде управляван негласно в интерес на целите му.


Само твърдото, незабавно и безкомпромисно изпълнение на предложените мерки може да разсее тези подозрения и да доведе страната до свободни и честни избори.


* Николай Радулов е преподавател в НБУ, бивш секретар на МВР в правителството на ОДС. 


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK