За да се състои наистина диалогът, или защо от учебната програма отпадат "Хамлет" и "Тютюн"

За да се състои наистина диалогът, или защо от учебната програма отпадат "Хамлет" и "Тютюн"

© Цветелина Белутова



Марта Радева – учителка по български език и литература в Провадия, изпрати до "Дневник" позицията си за течащото допитване до учителите за промените в учебната програма по български език и литература


Националното допитване сред учителите по български език и литература е безспорно крачка напред в опита интелигентно да се изгради учебната програма. В рамките на около месец – до 5 септември, всеки преподавател има възможност да обмисли кои произведения (от специално падащо меню) следва да бъдат преподавани в часовете за задължителна подготовка. Има и допълнителна "екстра" – да предложиш сам друга творба, подходяща за съответния етап и възраст на учениците.


Дотук всичко звучи повече от чудесно. Проблемът обаче е в невъзможността да бъде проведен диалог с онези, от които в края на краищата зависи окончателният избор и оформянето на учебната програма. Не е предвидено да се аргументират изборът или отхвърлянето на дадено произведение. Ето защо ще се опитам да споделя тук своите въпроси и съмнения, тъй като се боя, че и в това иначе похвално начинание инертността и рутината (подпомогнати от някои регламентирани в анкетата ограничения) ще победят новаторството и творческия дух.




В предложената ни платформа е


строго определен броят на часовете по литература и български език,
като са предвидени равен брой часове по двете дисциплини


Вярно е, че в последните години много се изписа за неграмотността на българските ученици и със сигурност подобно разпределение на часовете е мотивирано от стремеж да се попълнят пропуските в езиковата култура на децата. А според клишираните представи това става именно в часовете по български език. Тук обаче се пропуска една съществена подробност, а тя е, че българските деца са на едно от последните места в Европа по отношение не на елементарната грамотност (едва ли има надежден метод за сравнението й, тъй като правописните принципи в различните страни са различни), а по отношение на т. нар. функционална грамотност – т.е. възможността да се извлече от даден текст (и свързаните с него диаграми, таблици или снимки) необходимата информация. Нашите ученици са назад в класациите, когато се налага да четат с р а з б и р а н е. А това са умения, за които съществената роля (наред, разбира се, с обучението и по другите предмети) има литературата. Защото тя е от онези малко на брой учебни дисциплини, които са призвани да развиват поизбутаните на заден план от нашата цивилизация ценности като чувствителността, естетическия вкус, интуицията, етичността и въобще толкова важната и трудно постижима култура на душата. Стара истина е, че умът възприема най-добре онова, което е минало през сърцето.


Грамотността е нещо важно, но тя не може да бъде друго освен едно от средствата за постигането на същественото, до което и Училището се опитва да приближи човека – Смисъла. Съзнавам относителността на понятието, не твърдя че то трябва да бъде разбирано еднакво от всекиго или от човечеството като цяло. Но мъдреците отдавна са открили, че в душата на всеки човек (независимо дали го съзнава, или не) е запален факелът на някаква цел, на предназначението, с което е повикан на Земята. Няма живот, лишен от промисъл. И задачата на Училището (а и на обществото) е не да налага своя модел на смисъл, а да помогне на личността да открие своята пътечка към задачата, с която е роден. И за това не би трябвало да има по-ценен помощник от книгите и от часовете по литература в училище и в университета.


Дали умението да се чете с разбиране е постижима цел,
когато са ти определени едва 54 часа годишно ( в 9. 10. и 11. клас) и 46 – в 12


Това са само час и половина седмично, в които трябва да се препусне на "тъгъдък", с по половин или един час сред малка част от Ботевите, Вазовите, Яворовите, Далчевите и т. н. стихотворения; сред Йовковите и Елин-Пелиновите разкази. Да се разгледат "Епопея на забравените" и "Под игото" за по един, максимум два часа, защото трябва да остане време и за класни упражнения и други препитвания, за преговор, упражнения и обобщение. И нататък всички класици на българската литература – от края на 19. век до нашата съвременност могат да бъдат само маркирани. Но в замяна на това още час и половина всяка седмица главите на гимназистите трябва да бъдат пълнени с втръснали им още от основното училище граматични и стилистични правила. Вместо езиковата култура да се гради и усъвършенства именно чрез обучението по литература. Примерът на майсторите на словото е най-добрият и увличащ път за обогатяването на речника; за правилното и точно изразяване; за създаването на свой стил...


Не отричам напълно необходимостта да се припомнят езиковите правила и да се провеждат упражнения, свързани с езиковата култура в гимназиалния етап на обучение. Против съм обаче да се отегчават тийнейджърите с досадното повтаряне на едни и същи неща – съзнанието се изключва, когато не му се предложи нещо ново и интересно. Но най-важната причина за несъгласието ми с подобно разпределение на часовете е свързана с недостига на време за приобщаването на младите българчета към наистина стойностни творби от световни и български писатели. Много хули бяха отправени към работния екип от специалисти, дръзнал да лиши обучението по литература от "Хамлет", "Тютюн" или някои Ботеви стихотворения. Простете, но при предвидени едва час и половина седмично литература, трябва да избираш – или да отхвърлиш "Тютюн" на Димитър Димов от задължителното обучение, но зрелостниците да имат някакво по-задълбочена представа за "Железния светилник" на Димитър Талев. Или да решиш, че могат и двата романа, наброяващи неколкостотин страници да бъдат анализирани в... един учебен час.


Ето защо според мене


най-напред трябва да се преосмисли съотношението на часовете,
свързани с формалната и с функционалната грамотност


ако не искаме да поощряваме тенденцията към повърхностност. А що се отнася до подбора на самите произведения, той трябва да бъде в по-голяма степен съобразен както със съвременността, така и с възрастта на децата. Надявам се по-голямата част от колегите да имат поглед върху онези златни страници не само от българската, а и от световната литература, без които човек не може да формира в душата си истинска интелигентност. И да посягат по-често към графата "добавете автор и произведение". Надявам се зрелостниците да не бъдат отблъсквани от творчеството на големия Атанас Далчев – както досега, като им се предлагат за изучаване стойностни, но в съвкупността си депресиращи негови текстове, в които (за ужас на младите им души) основна тема е смъртта. А в същото време се пренебрегват стихотворения като "Любов", "Съдба", "Нищий духом", "Пан", "Синеокото момче"... Или да се плашат със "Самотен гроб в самотен кът", а да нямат представа от тъжно-жизнерадостната миниатюра на същия този невероятен Славейков – "Докле е младост". Да недоумяват пред "Песента на човека" на Яворов, а да бъдат в неведение за толкова човечното, гениално стихотворение "Арменци".


Примерите могат да бъдат много. Защо например седмокласниците да бъдат държани настрана от връстничката си Ангелинка, а във всичко, което изучават, да шества смъртта? Моите почитания към мястото на авторите и творбите им в родната литература, но дали те имат място в съзнанието на съвременните четиринайсетгодишни деца?


Това, разбира се, само част от въпросите и аргументите, които няма как да "кача" на платформата на МОН. Но бих се радвала, ако се получи диалог по тях, в който (освен чиновници, експерти и учители) участват и децата и техните родители.

Ключови думи към статията:

Коментари (260)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на cup_of_tea
    cup_of_tea
    Рейтинг: 616 Неутрално

    И по три часа на ден да учат литература, децата няма да повишат езиковата си култура, ако преди това не са затвърдили граматиката. Тя може и да е досадна, но без нея не може. Т.е. може, ама не бива.
    Резултатите от пренебрегването в училище на граматиката за сметка на отмятането на възможно по-голям брой произведения могат да се видят във всеки интернет форум.

  2. 2 Профил на ana_ni
    ana_ni
    Рейтинг: 557 Неутрално

    чудно, как преди 20 - 30 години е можело и е стигало времето, а днес не?
    къв е тоя зор да се толерира неграмотност

  3. 3 Профил на hushhush
    hushhush
    Рейтинг: 463 Любопитно

    Поздравявам учителката, че е взела позиция. Ето че не са толкова незаинтересувани просветителите ни, колкото си мислим : )

  4. 4 Профил на hashtag
    hashtag
    Рейтинг: 395 Неутрално

    Ще прозвуча като огромен лаик, но доста от нещата които учехме в часовете по литература си бяха абсолютно некомпетентни творби, които макар и с някакво историческо значение, бяха особено досадни и неприятни за четене. За щастие бързо си намерих извънкласна литература, която успя да си ме образова като хората.

  5. 5 Профил на virtual brain
    virtual brain
    Рейтинг: 1963 Неутрално

    Каквито и теории да де развиват, да се извадят Тютюн и Хамлет от учебната програма си е просто безобразие!

    АФтентично десен екоталибан, гей, толераст, платен грантаджия и соросоид-жълтопаветник от кръга "агнешки главички".
  6. 6 Профил на Без коз
    Без коз
    Рейтинг: 928 Неутрално

    Да отпадне и "Аз съм българче " и без това не останахме и това правителство продължава унищожението.

    Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !
  7. 7 Профил на Виктория Сотирова
    Виктория Сотирова
    Рейтинг: 229 Неутрално

    За съжаление произведенията и авторите, които се изучават са вече много архаични. Учениците дори не разбират голяма част от думите. И този "патриотичен" уклон да се учат произведения все за селото...и "уникалната българска душевност"...Няма включен нито един по-съвременен автор. Остаряла програма, неинтересна, неразбираема и много далеч от светогледа на съвременните ученици.

    П.П. Д.Димов е един от малкото автори, които се изучават и са актуални.

  8. 8 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2767 Неутрално

    Изказаното становище е нагледно потвърждение на това, че държавата не бива да се меша повече в образованието. Следва да се въведе някакъв вид образователен борд с външно оценяване, като матурите се вземат от някоя водеща по ПИЗА-тест държава. След което довиждане, чакаме ви на матурите, да ви видим резултатите! Всяко училище да се оправя само и да решава само, дали 3 стихотворения от Ботев и 2 от Вазов, или обратното, или по 2 от Ботев, Вазов и Яворов...Негова си работа, стига на матурата (по критерии от чужбина) да има резултатност.

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  9. 9 Профил на Виктория Сотирова
    Виктория Сотирова
    Рейтинг: 229 Неутрално

    До коментар [#4] от "tic_tac":

    Съгласна. И при мен беше така. Не помня да сме учили нещо и да съм го чела с удоволствие, с малки изключения. А такива неща като "Ад" и "Илиада" така и не можах да прочета въобще..., ааа и "Дон Кихот"(добре, че имаше филмче за него, иначе романа е нечитаем за ученик), а Молиер е в пета глуха...

  10. 10 Профил на dokoro
    dokoro
    Рейтинг: 646 Неутрално

    Ако някой е чел скоро Тютюн - преди седмица завърших оригиналната версия - бях го чела едно време като ученичка, ще се убеди, че е слаба литература.
    Образите са кухи и лишени от най-елементарна психология. Те са изградени за да илюстрират политическите възгледи на автора.

  11. 11 Профил на Виктория Сотирова
    Виктория Сотирова
    Рейтинг: 229 Неутрално

    До коментар [#8] от "cinik":

    Глупости!

  12. 12 Профил на ju.li
    ju.li
    Рейтинг: 1206 Любопитно

    За учебната програма по бълг. език винаги се говори сякаш езикът е замръзнал преди 100 години. Не забелязвате ли, че той се е променил и ако днес четете Елин Пелин примерно, се замисляте за превода на някои от думите и докато не се адаптирате - сричате като първолак. Какво да кажем за децата, които никога не са чували подобна реч, та за тях дори часовникът със стрелки е отживелица.

  13. 13 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2767 Неутрално

    [quote#11:"verrasster"]Глупости![/quote]

    Те светилата на БАН и УНСС също крещяха "глупости" срещу искането на МВФ за ваутен борд, но в крайна сметка историята ги опроверга, въпреки че до ден днешен продължават да си бълват дежурните статии, колко хубаво би било с плаващ курс и "лека до средна инфлация"

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  14. 14 Профил на aglar
    aglar
    Рейтинг: 406 Неутрално

    До коментар [#10] от "dokoro":
    Е това вече наистина не е така! Гениален роман като "Тютюн" не може да бъде оплют по тоя начин!

  15. 15 Профил на hashtag
    hashtag
    Рейтинг: 395 Неутрално

    До коментар [#14] от "aglar":

    Тютюн може и да е бил гениален преди да мине комунистическата цензура през него и да го превърне в някаква пропаганда, не знам...

  16. 16 Профил на coco
    coco
    Рейтинг: 229 Неутрално

    хубаво интервю. дано наистина се получи разговор между учители и министерство, защото министерството няма да поеме инициативата.

  17. 17 Профил на hhhuuunnnn
    hhhuuunnnn
    Рейтинг: 1080 Неутрално

    В соца имаше подбор на българските автори по партийно-русофилска линия. Оттогава носталгията кара мнозина да въздишат по Д Димов, Вазов и Вапцаров, макар тези второстепенни автори едва ли могат да дадат това, за което пише учителката - вкус към красивото и към доховните стойности.

    нищо не прилича повече на Работническо Дело от Дневник
  18. 18 Профил на dokoro
    dokoro
    Рейтинг: 646 Неутрално

    Пак казвам, четох оригиналната версия на романа. Авторът е комунист, ако не знаете.
    Не му трябва никаква цензура.
    Романът за пръв път е публикуван през 1951 година.
    След решение на ЦК на БКП добавя образа на комунистката Лила.
    Интересно беше да науча нещо повече за епохата, но образите са недовършени, плоски и дори нелогични понякога.
    Иначе природните описания са доста добре.

  19. 19 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3354 Неутрално
  20. 20 Профил на mapto
    mapto
    Рейтинг: 1350 Неутрално

    [quote#2:"ana_ni"]чудно, как преди 20 - 30 години е можело и е стигало времето, а днес не?[/quote]

    То се вижда колко добре се справяме с образованието получено преди 20-30 години. Дори самият напън да отричаш нуждата от актуализиране на учебната програма си е форма на неграмотност - мисловна. Защото всеки дори с минимално вложена критична мисъл се вижда как и новите знания (например нови автори, но и нови методи), и технологиите променят живота ни.

    Думите в един език са това, което е безкрайно и изисква най-много усърдие и постоянство. Затова направихме http://lexicum.net
  21. 21 Профил на hhhuuunnnn
    hhhuuunnnn
    Рейтинг: 1080 Неутрално

    До коментар [#19] от "comandante":

    Другарю - объркАли сте се - Талев е партийно ненадежден, ще получите мъмрене от партийната организация. Виж, Д Димов може да се споменава, но не да се хвали твърде - пак според партийните препоръки.

    нищо не прилича повече на Работническо Дело от Дневник
  22. 22 Профил на motochristo
    motochristo
    Рейтинг: 1292 Разстроено

    До коментар [#13] от "cinik":

    Не се хаби да обясняваш. Еснафщина страшна. Взел съм Иван Хаджийски. Чета. Плача. Чета. Плача. Чета. Плача.

    Кажи ми, жалко ти творенье, как се покачи тъй високо? - С пълзенье! - извика рогатата гадинка.
  23. 23 Профил на niamalosho8
    niamalosho8
    Рейтинг: 395 Неутрално



    Най-важно е на децата да им е интересно в училище и да се подберат произведения,които да ги учат на човешките ценности.

  24. 24 Профил на hhhuuunnnn
    hhhuuunnnn
    Рейтинг: 1080 Неутрално

    Иван Хаджийски - поредният лансиран соц-мислител. Изградил много удобен мит за народопсихологията ни.

    нищо не прилича повече на Работническо Дело от Дневник
  25. 25 Профил на mapto
    mapto
    Рейтинг: 1350 Неутрално

    [quote#5:"virtual brain Occupy parliament"]Каквито и теории да де развиват, да се извадят Тютюн и Хамлет от учебната програма си е просто безобразие![/quote]

    Да, а Вие прочетохте и Тютюн, и Железния светилник, нали? И Война и мир. Изобщо, от много четене не е сигурно кой е успял да ги осмисли. А осмислянето е много по-лесно когато се дискутира. То в статията си пише, ама от много прочетено сте спрели да четете.

    Думите в един език са това, което е безкрайно и изисква най-много усърдие и постоянство. Затова направихме http://lexicum.net
  26. 26 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3354 Неутрално

    До коментар [#21] от "hhhuuunnnn":
    С другарю се обръщат в масонските ложи !
    Аз никога не съм принадлежал към която и да е партия!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  27. 27 Профил на nemeria
    nemeria
    Рейтинг: 623 Неутрално

    Нямам спомен в училище по литература да се е насърчавало по какъвто и да било начин собственото мнение - разбирането на дадено произведение си имаше предварително зададени рамки и добрите оценки бяха само за тези, които се придържат към тях.

    Моите познания по правопис и граматика се дължат точно на два часа седмично, макар и извън програмата като СИП, на който учителката ни разсипваше от павила и уж изтъркани до болка упражнения. Смея да кажа, че познанията ми се завишиха значително от това, а не от останалите 4 (или 3, не помня) часа литература или прочетените книги.

    Книгите не винаги са добър източник на подобен род знания, защото правописните правила се променят, а старите издания си стоят по рафтовете и се ползват, което е съвсем нормално.

  28. 28 Профил на hhhuuunnnn
    hhhuuunnnn
    Рейтинг: 1080 Неутрално

    До коментар [#26] от "comandante":

    Това убаво - за партиите - ма да бъркаш Талев с Димов си е 100% соц-интелигентност.

    нищо не прилича повече на Работническо Дело от Дневник
  29. 29 Профил на mapto
    mapto
    Рейтинг: 1350 Неутрално

    До коментар [#8] от "cinik":

    Хайде да не ни изпитват на финландските класици, моля. Иначе хората, които се занимават с тази област, знаят за печалния опит на Англия да премахне стандартизираните учебни планове.

    Думите в един език са това, което е безкрайно и изисква най-много усърдие и постоянство. Затова направихме http://lexicum.net
  30. 30 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 1547 Неутрално

    Много добре обяснено.
    Остава и в Министерството на образованието да я прочетат.

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  31. 31 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2767 Неутрално

    [quote#29:"mapto"]Хайде да не ни изпитват на финландските класици, моля. [/quote]

    Да се намерят български им заместници е най-малкият проблем. А за физиката, химията, английския, математиката - там какво ще кажеш, и при тях ли има финландска математика и сингапурска физика?

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  32. 32 Профил на glatzial
    glatzial
    Рейтинг: 506 Неутрално

    Мен ми харесва системата в германските гимназии - там за един учебен срок се изучават към 3-4 творби. Разделени са на периоди, като за всеки период на учителя е даден избор от няколко по-значими произведения. Той избира едно, съответната книжка се дава на учениците, те я прочитат и после следващият месец се почва задълбочен анализ със самата книга в ръка и обсъждания в клас, където участват всички. Няма грешно и правилно тълкуване, нито се диктуват абсурдни сухи теми, които ученикът да зазубря. Ако може да се аргументира и да издържи на дискусия всяка теза се приема.
    Учениците трябва да четат колкото се може повече. Но като изучаване в класната стая трябва силно да се намали броя на произведенията.

  33. 33 Профил на Todor
    Todor
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Според доста коментари тук, явно е най-добре да се изучават само текстовете от "песните" на чалгарите - те са особено близки на мирогледа на учениците. Така ли?

  34. 34 Профил на mapto
    mapto
    Рейтинг: 1350 Неутрално

    До коментар [#19] от "comandante":

    Ех, Тютюн не сте чели, но ПИК четете. Такъв цитат в романа няма. Който не помни дали в тютюна се говори за мафия, най-добре да го прочете пак:
    http://www.slovo.bg/showwork.php3?AuID=93&WorkID=2133&Level=1 (за съжаление тук само първа част)

    Думите в един език са това, което е безкрайно и изисква най-много усърдие и постоянство. Затова направихме http://lexicum.net
  35. 35 Профил на Трезвен
    Трезвен
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    [quote#7:"verrasster"]За съжаление произведенията и авторите, които се изучават са вече много архаични. Учениците дори не разбират голяма част от думите. И този "патриотичен" уклон да се учат произведения все за селото...и "уникалната българска душевност"...Няма включен нито един по-съвременен автор. Остаряла програма, неинтересна, неразбираема и много далеч от светогледа на съвременните ученици. [/quote]
    Съвсем целенасочено е това. Ако вземат да четат съвременни автори, ще станат прекалено любопитни. А и повечето съвременни автори са все от ''красивите и умните''.

  36. 36 Профил на malakar
    malakar
    Рейтинг: 229 Любопитно

    До коментар [#17] от "hhhuuunnnn":

    Вазов и Вапцаров второстепенни автори... сириъзли?!

  37. 37 Профил на mapto
    mapto
    Рейтинг: 1350 Неутрално

    [quote#27:"nemeria"]Нямам спомен в училище по литература да се е насърчавало по какъвто и да било начин собственото мнение - разбирането на дадено произведение си имаше предварително зададени рамки и добрите оценки бяха само за тези, които се придържат към тях.[/quote]

    Ето това беше проблемът на образователната система през тоталитаризма. Искрено се надявам по-младите директори и учители да са съумели да го преодолеят вече. Мисля, си че при делегирано управление на училищата това трябва да е неизбежно, поне за училищата в големите градове, където децата се сблъскват с противоречия всеки ден.

    Думите в един език са това, което е безкрайно и изисква най-много усърдие и постоянство. Затова направихме http://lexicum.net
  38. 38 Профил на glatzial
    glatzial
    Рейтинг: 506 Неутрално

    До коментар [#18] от "dokoro":
    Съгласен съм - това което на мен ми направи впечатление е, че Димов се опитва по всякакъв начин да наложи своето виждане за героя. Герите много често излизат извън негов контрол (което е хубаво и ги прави живи) и той просто ги задушава като след всяко действие на героя изброи своята интерпретация за мотивите и разбиранията му. Примерно ми беше писнало след всяко действие на Костов да ми се обяснява, че човеколюбието му е израз на нарцисизма му. Да не би да забравя.

  39. 39 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3354 Неутрално

    До коментар [#34] от "mapto":
    МНого зависи кое издание сте чел !
    Новите неолиберални редакции доста си позволяват да съкращават и редактират издания специални за ученици !
    Новата редактираната съкратена версия на ПОД ИГОТО четохте ли я?
    Текста е изцяло подменен !



    Libertarianism is just anarchy for rich people
  40. 40 Профил на mapto
    mapto
    Рейтинг: 1350 Неутрално

    До коментар [#31] от "cinik":

    Разбира се, че има много, което може да се взаимства, но адаптирането не е най-малкият проблем. Напротив - това е най-големият практически проблем.

    Що се отнася до математиката, има много неща, които могат да се взаимстват от успешните иновации в Сингапур и Масачузетс за визуализиране на учебния материал, но има и неща, които са просто остатъчни проблеми и при тях. Аз лично съм много против немския подход, където всяка креативност се убива със стандартни числени методи. За мен комбинаториката и стереометрията са едни от най-големите предимства на обучението по математика във бившия Източен блок държави.

    Думите в един език са това, което е безкрайно и изисква най-много усърдие и постоянство. Затова направихме http://lexicum.net
  41. 41 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3354 Неутрално

    [quote#33:"Todor"]Според доста коментари тук, явно е най-добре да се изучават само текстовете от "песните" [/quote]
    Вече толкова случай има когато директорите на училища карат децата да рипат на воплите на Азис
    Интелектуалното осакатяване е важна част от икономическото поробване на България!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  42. 42 Профил на Orchid
    Orchid
    Рейтинг: 940 Неутрално

    [quote#0:"статията"]И задачата на Училището (а и на обществото) е не да налага своя модел на смисъл, а да помогне на личността да открие своята пътечка към задачата, с която е роден. [/quote]
    Много е права г-жа Радева!
    За съжаление това е задача на училището в България само на теория. На практика след училище излизат неграмотни зомбита, изпълнени с отврат към училището като към институция, чудещи се как точно да продължат живота си.
    Да не говорим, че картинката и сред висшистите е отчайваща-учи се за оценки и диплома (която доста често се купува), а не за знания.
    Малцината по-интелигентни си хващат багажа и след средно образование заминават да учат в чужди университети.

  43. 43 Профил на Цветна
    Цветна
    Рейтинг: 506 Неутрално

    До коментар [#2] от "ana_ni":

    А стигаше ли? Задължителната литература дори и уж прилежна ученичка като мен не прочиташе изцяло - и това още от втори клас, когато се появи такава за прочитане през лятото. На практика навсякъде, където съм учила и за където съм чувала от други хора можеше да се минава с шестици "между капките", дори ако не си прочел примерно 70% от книгите и участвал активно в час. Кратките и скучни литературни анализи в учибниците обикновено бяха алтернативата за повечето от нас.
    100% съм убедена, че сега е същото. Но такава информация, доколкото ми е известно, много рядко стига като обратна връзка до където трябва.

  44. 44 Профил на nemeria
    nemeria
    Рейтинг: 623 Неутрално

    До коментар [#38] от "glatzial":

    Уви, сега нещата не са много по-различни, аз съм завършила преди 6 години и все още имаше една правилна гледна точка за дадено произведение. Не ми се вярва нещо да се е променило от тогава.

  45. 45
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  46. 46 Профил на nemeria
    nemeria
    Рейтинг: 623 Неутрално

    До коментар [#37] от "mapto":

    Горният коментар трябваше да е до теб, но нещо не цъкнах където трябва и стана до #38, ама нищо.

  47. 47 Профил на mapto
    mapto
    Рейтинг: 1350 Неутрално

    [quote#39:"comandante"]МНого зависи кое издание сте чел ![/quote]

    Как кое - на Партията. Представяте ли си в училища по онова време да се бях появил с алтернативен прочит?

    Иначе да приписваш на Димов думата "мафия" когато този феномен е бил разпространен главно в Южна Италия и Америка е странно.

    Думите в един език са това, което е безкрайно и изисква най-много усърдие и постоянство. Затова направихме http://lexicum.net
  48. 48 Профил на mapto
    mapto
    Рейтинг: 1350 Неутрално

    [quote#41:"comandante"]Интелектуалното осакатяване е важна част от икономическото поробване на България![/quote]

    Някой май се опитва да припише на държавата родителската си отговорност?

    Думите в един език са това, което е безкрайно и изисква най-много усърдие и постоянство. Затова направихме http://lexicum.net
  49. 49 Профил на ungeheuer
    ungeheuer
    Рейтинг: 506 Неутрално

    До коментар [#8] от "cinik":

    ще срещнеш много съпротива и ще ти кажат, че си антибългарин. А иначе, абсолютно прав си, частните училища ще са много по-добре, макар и в български вариант.

  50. 50 Профил на ungeheuer
    ungeheuer
    Рейтинг: 506 Неутрално

    До коментар [#8] от "cinik":

    а дори да има и много държавни, държавата трябва много по-голямо самоуправление да им остави.

  51. 51 Профил на salvador
    salvador
    Рейтинг: 727 Неутрално

    До коментар [#1] от "cup_of_tea":

    Не съм напълно съгласен с теб, защото колкото повече книги четеш, толкова по-лесно ще възприемеш граматика и правопис ще научиш.Моето мнение е, че трябва да се четат повече книги, отколкото да се набляга на теория.Ако щеш, така само с гледане, ти става ясно, че някоя дума или словоред са грешни или неправилни.Безспорно обаче, да четеш много, но да пишеш с грешки, е отвратително.

    Комунистите са опасни за нашето здраве!!!
  52. 52 Профил на Milen Ivanov
    Milen Ivanov
    Рейтинг: 672 Гневно

    защо от учебната програма отпадат "Хамлет" и "Тютюн"


    Защото Дса цоциалисти!

    Гледайте новия сериал "Сюнет за Сергюн".
  53. 53 Профил на tedif
    tedif
    Рейтинг: 1279 Любопитно

    А на колко годинки бяхте,когато вашите родители ви купиха първата книжка за ЧЕТЕНЕ,не за оцветяване?
    Ако не си прочел поне част от цитираните автори,как ще ги оценяваш или пък смело критикуваш и отхвърляш?
    В един край на България казват:То да е к.. - да му го навреш,а е акъл - как се налива у глава!
    Все още е жив един мой съсед,изровил *бате Димитър*/Талев/ изпод въглищата в галерията на лагер *Куциян*.Да ви срещна с него и да си поговорите дали да се чете или не?

  54. 54 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 1726 Разстроено

    "Много хули бяха отправени към работния екип от специалисти, дръзнал да лиши обучението по литература от "Хамлет", "Тютюн" или някои Ботеви стихотворения."

    И правилно! Ще се боря срещу това малоумие с всички сили!

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  55. 55 Профил на salvador
    salvador
    Рейтинг: 727 Неутрално

    До коментар [#10] от "dokoro":

    Май времето от училище до сега, е било безполезно и загубено, без развитие, за теб!

    Комунистите са опасни за нашето здраве!!!
  56. 56 Профил на niamalosho8
    niamalosho8
    Рейтинг: 395 Неутрално

    До коментар [#27] от "nemeria":

    Не,не се насърчаваше собственото мнение.Натрапваше се какво е искал да каже автора,което е абсурдно.Защото смисълът на всяко изкуство било то литература,живопис или музика е да създаде лично преживяване.Другото е промиване на мозъци.

  57. 57 Профил на smokingpipe
    smokingpipe
    Рейтинг: 450 Неутрално

    " Защо например седмокласниците да бъдат държани настрана от връстничката си Ангелинка, а във всичко, което изучават, да шества смъртта? "


    Това е и целта .
    От времето на влечугото Методиев .

  58. 58 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 1726 Гневно

    [quote#10:"dokoro"]Образите са кухи и лишени от най-елементарна психология. [/quote]

    Това е напълно невярно, но го пишете с такова самочувствие, изглежда сте от екипа "експерти"!
    Учителката не отговаря на въпроса, зададен в заглавието. Защото "отпадат най-стойностните произведения, защото има малко часове" е отговор за двойка.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  59. 59 Профил на hhhuuunnnn
    hhhuuunnnn
    Рейтинг: 1080 Неутрално

    До коментар [#36] от "malakar":

    Вазов - да, Вапцаров и до третостепенните трудно ще додрапа

    нищо не прилича повече на Работническо Дело от Дневник
  60. 60 Профил на mapto
    mapto
    Рейтинг: 1350 Неутрално

    [quote#56:"niamalosho8"]Защото смисълът на всяко изкуство било то литература,живопис или музика е да създаде лично преживяване.Другото е промиване на мозъци.[/quote]

    Така е, но за много хора (да не казвам болшинството) удоволствието от осмислянето на нещо идва когато то се обсъжда с други. Затова е важно в училище да има анализи на литературата, колкото и да е голяма опасността възрастните да се опитат да наложат "правилното мислене". А това, че децата не взимат насериозно партийните анализи мисля, че всеки от нас го помни.

    Думите в един език са това, което е безкрайно и изисква най-много усърдие и постоянство. Затова направихме http://lexicum.net
  61. 61 Профил на abygale
    abygale
    Рейтинг: 561 Неутрално

    [quote#8:"cinik"]Всяко училище да се оправя само и да решава само, дали 3 стихотворения от Ботев и 2 от Вазов, или обратното, или по 2 от Ботев, Вазов и Яворов...Негова си работа, стига на матурата (по критерии от чужбина) да има резултатност. [/quote]
    Какви критерии от чужбина за матура по български език и литература???

  62. 62 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 743 Неутрално

    "в замяна на това още час и половина всяка седмица главите на гимназистите трябва да бъдат пълнени с втръснали им още от основното училище граматични и стилистични правила."-цитат.
    Уж са им втръснали, а не ги познават? Не могат да пишат, не познават и правилата, а ще анализират текста? Тая даскалица и тя е препускала на тагадък през образованието си.

  63. 63 Профил на glatzial
    glatzial
    Рейтинг: 506 Неутрално

    До коментар [#58] от "etty1":
    Виж моя коментар 32.
    Часовете по литература имат три основни задачи:
    Първо и най-важно - да те накарат да мислиш сам, да анализираш и да намираш доводи за или против даден аргумент. Да се дискутира.
    Второ - да придобиеш обща култура
    Трето - да се ограмотиш, чисто технически.
    Изучаването на тонове произведения в часовете изпълнят 2 и донякъде 3. Намаляване на броя произведения силно се отразява положително на качеството на 1 и 3.
    В крайна сметка не всичко може да се изучи в училище. Идеята е, че ако се изучат примерно едни 5 произведения на срок, това само ще запали интереса на ученика, да прочете и други неща, които сам да избере. Да превърне четенето в хоби и неразделна част от живота си, а не да се притиска да прочете 20 книги за 3 месеца. Това не е четене.
    Пример: Малкият принц се учи в училище мисля че в 4 или 5 клас. Тогава помня, че едвам го изчетох, беше ми скучен и беше насила. Когато сега го прочитам, го правя за 1 час, с огромна наслада.

  64. 64 Профил на mapto
    mapto
    Рейтинг: 1350 Неутрално

    [quote#58:"etty1"]Учителката не отговаря на въпроса, зададен в заглавието. Защото "отпадат най-стойностните произведения, защото има малко часове" е отговор за двойка.[/quote]

    Надявам се след изпитаното удоволствие да скъсате някого на изпит, ще проявите любопитството и да разберете защо точно учебните планове трябва да се развиват:
    http://www.segabg.com/article.php?issueid=7978&;sectionid=5&id=0001201

    Думите в един език са това, което е безкрайно и изисква най-много усърдие и постоянство. Затова направихме http://lexicum.net
  65. 65 Профил на abygale
    abygale
    Рейтинг: 561 Неутрално

    [quote#17:"hhhuuunnnn"]Д Димов, Вазов и Вапцаров, макар тези второстепенни автори едва ли могат да дадат това, за което пише учителката - вкус към красивото и към доховните стойности. [/quote]
    Да считаш Димов, Вазов и Вапцаров за второстепенни автори показва въпиющо невежество. Спести ни и "доховните си стойности" /ценности.

  66. 66 Профил на LK
    LK
    Рейтинг: 559 Неутрално

    До коментар [#1] от "cup_of_tea": "И по три часа на ден да учат литература, децата няма да повишат езиковата си култура, ако преди това не са затвърдили граматиката."

    А не могат ли да извършат това децата, като разсъждават върху литературни текстове, пишат съчинения за тях и пр.? В крайна сметка надали става дума за усвояване на формални граматични категории, което по принцип не е особено трудно!

    Mt
  67. 67 Профил на niamalosho8
    niamalosho8
    Рейтинг: 395 Неутрално

    До коментар [#60] от "mapto":

    Да,именно!Но да изкажеш собственото мнение и така децата се обогатяват,като изслушват и чуждото.
    Само,че на нас ни се натрапваше какво трябва да чувстваме и мислим по програма.
    Например,есенната гора е тъжна. На мен не ми е тъжна,а спокойна.Но учителката искаше непременно да ми е тъжно.

  68. 68 Профил на mapto
    mapto
    Рейтинг: 1350 Неутрално

    [quote#62:"cobanmaala"]Уж са им втръснали, а не ги познават? Не могат да пишат, не познават и правилата, а ще анализират текста? Тая даскалица и тя е препускала на тагадък през образованието си.[/quote]

    Един страничен ефект от липсата на критично мислене е високото самомнение и убедеността, че знаем по-добре от хората, които цял живот са се занимавали с дадено нещо.

    В момента имаме нагледен пример как някой се опитва да отрече, че ученето става чрез практика, и смята, че сухото повторение на граматически правила е решение.

    А ето едно обобщено обяснение защо едно е да знаеш, друго е да можеш: http://mapto-on.blogspot.co.uk/2013/01/blog-post.html

    Думите в един език са това, което е безкрайно и изисква най-много усърдие и постоянство. Затова направихме http://lexicum.net
  69. 69 Профил на LK
    LK
    Рейтинг: 559 Неутрално

    До коментар [#4] от "tic_tac": Очевидно и занятията по пунктуация са ти били скучни - така и не си се научил/а къде се слага запетая.

    Mt
  70. 70 Профил на Симо
    Симо
    Рейтинг: 1134 Неутрално

    До коментар [#2] от "ana_ni":

    Нито е можело, нито е стигало времето. И особено голям проблем беше намирането на самите произведения, за да бъдат прочетени. За повечето от тях разчитахме на откъси публикувани в помощниците по литература и самото обучение по литература винаги е било досадно и отбиване на номера, а не нещо полезно. Българския език и диктовките са къде къде по-полезни. Винаги съм предпочитал да чета книги и произведения, които ми харесват, а не задължителната литература.

    http://www.youtube.com/watch?v=QuBy3BzCXwg
  71. 71 Профил на LK
    LK
    Рейтинг: 559 Неутрално

    До коментар [#68] от "mapto": Абсолютно се съгласявам с Вас!

    Mt
  72. 72 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3276 Неутрално

    Яааа, колко интересно!

    И к'во? Излиза, че ... става дума само за 9 до 12 клас?
    Ма, молядругарки от образУванието, децата да не започват тогава с българския език и литературата?
    Що сте го "нацепили" така неделимия процес?
    Прочее, в образУванието това май не е само за граматиката и литературата. Математиката също я влачат насам-натам през класовете ...
    И дори часовете да са малко, че все пак си има предел, то какво става с домашните? Днес се пишат много по-малко домашни, че някъде и хич! Е, само с 45 минути три пъти седмично как да стане?
    Стил, ръйшли! ОбразУвателен. От където явно и иде белята.
    Макар и не само от там. Като даскалско чедо още от соца съм бил свидетел на воплите даскалски, че родителите в голямата си част, т.е. обществото, разглежда училището като някакъв инкубатор, в който "дава" детето да му го излюпят "готово". А те - непричьом! Дали и чакат да получат готов продукт накрая. И се ядосваха даскалите, че родителите искат от тях да свършат цялата работа, макар че в училище даскала контактъва с детето максимум за два-три часа, и то не всеки ден.
    Та ако не се сапикясат родителите - и най-гениалният учител, и най-гениалната програма няма да постигнат нищо!

  73. 73 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3276 Неутрално

    До коментар [#62] от "cobanmaala":
    +++++++

  74. 74 Профил на hhhuuunnnn
    hhhuuunnnn
    Рейтинг: 1080 Неутрално

    До коментар [#65] от "abygale":

    Да считаш Вазов, хеле па Вапцаров или Димитър Димов за първостепенни автори, показва само че си прочел не повече от 20 автори и то от по-непретенциозните. Мо вие си рупайте - не пречите.

    нищо не прилича повече на Работническо Дело от Дневник
  75. 75 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 743 Неутрално

    [quote#68:"mapto"]Един страничен ефект от липсата на критично мислене е високото самомнение и убедеността, че знаем по-добре от хората, които цял живот са се занимавали с дадено нещо. [/quote]
    Ако хората, които цял живот са се занимавали с нещо и не са разбрали, кое е основата и кое- надграденото, значи не само не са за това нещо, ами и са направили много поразии, докато са работили нещо, което не разбират.

  76. 76 Профил на abygale
    abygale
    Рейтинг: 561 Неутрално

    hhuuunnn, помолих най-възпитано - спестете ни "доховните си стойности"...

  77. 77 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 743 Любопитно

    До коментар [#74] от "hhhuuunnnn":Ако са форумци, които утоляват графоманската си страст, е така. Ама ако са "препродаватели", както се изразяваше един мой приятел от Русенско, представяш ли си какви поразии нанасят?

  78. 78 Профил на stg
    stg
    Рейтинг: 1432 Неутрално

    не знам какво е това чудо литературата трябва да е времето за удоволствие на учениците , да се даде възможност на училището и учителя да избира неща, да се анализрат книги от последните години наред с класиката а то какво отбива се номера никой нищо не чете , преписват се едни и същи анализи пълни с глупости и скудодумие

    "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"
  79. 79 Профил на Finland
    Finland
    Рейтинг: 769 Неутрално

    До коментар [#8] от "cinik":

    + въвеждане на предмет програмиране, който да се учи като математика във всички училища по естонски модел.

  80. 80 Профил на hhhuuunnnn
    hhhuuunnnn
    Рейтинг: 1080 Неутрално

    До коментар [#77] от "cobanmaala":

    Представям си - все пак и аз съм минал през училище с другарки, говорещи си за туршии. Което даже може би е по-добрият вариант от леви интелектуалци късен соц, стил Всяка неделя - Людмила Живкова и величаещи иначе приятния Радичков като световен гений. Или съвременни "22-те ми любими книги" стайл неофити с Георги Господинов и Алек Попов начело, които от Вазов са на километри, да не говорим за по-сериозни автори.

    нищо не прилича повече на Работническо Дело от Дневник
  81. 81 Профил на mila_my
    mila_my
    Рейтинг: 229 Неутрално

    "... Не отричам напълно необходимостта да се припомнят езиковите правила и да се провеждат упражнения, свързани с езиковата култура в гимназиалния етап на обучение. ..."

    Ама как да си припомнят нещо, което не са научили? За съжаление масово децата завършват училище без да са се научили да пишат грамотно! Рядко ми се случва да чуя някой правилно да зададе въпроса "На кого?", пълен - кратък член, употребени на място, също си е мечта ...

  82. 82 Профил на ungeheuer
    ungeheuer
    Рейтинг: 506 Неутрално

    До коментар [#41] от "comandante":

    Родителската абдикация също има вина. Не мога да разбера родителите, не са ли били ученици, не си ли спомнят какви безсмислици се правят ПО ЦЯЛ ДЕН в училище. Половин час вечер може да е по-полезен от целия ден за детето.

  83. 83 Профил на wallenstein
    wallenstein
    Рейтинг: 465 Неутрално

    Нефелен спор! Основният път за формиране на индивидуалната култура е самообучението. Когато липсва интерес, каквото и да има в учебната програма все тая.

  84. 84 Профил на wallenstein
    wallenstein
    Рейтинг: 465 Неутрално

    [quote#74:"hhhuuunnnn"]Да считаш Вазов, хеле па Вапцаров или Димитър Димов за първостепенни автори, показва само че си прочел не повече от 20 автори и то от по-непретенциозните.[/quote]

    Ти очевидно нищо не си прочел. Ние българите имаме един единствен голям романист и той е Д. Димов.

  85. 85 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4457 Неутрално

    Училището не е за удоволствие и развлечение.
    Без съмнение трябва да е интересно , но трябва да има усилие и труд,без което губи смисъла си.
    Много се радвам че се намират все още учители загрижени и отговорни за това което вършат.

    klimentm
  86. 86 Профил на mila_my
    mila_my
    Рейтинг: 229 Неутрално

    До коментар [#83] от "reakzioner":

    ++++++++++
    Напълно съм съгласна с теб!

  87. 87 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 1726 Неутрално

    [quote#63:"glatzial"]Първо и най-важно - да те накарат да мислиш сам, да анализираш и да намираш доводи за или против даден аргумент. Да се дискутира. [/quote]

    Аз не оспорвам формулираните от Вас задачи, а единствено избора на заглавия за "отпадане". Ако "Хамлет" не провокира мисленето, не виждам нищо по-подходящо в цялата програма. Много мислене в малък обем страници.


    [quote#63:"glatzial"]да се притиска да прочете 20 книги за 3 месеца. [/quote]

    Това е напълно ненужно, особено за хора, които не прочитат 20 книги през целия си живот. Но не по тях трябва да се правят програмите.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  88. 88 Профил на Вишински
    Вишински
    Рейтинг: 526 Неутрално

    Браво на госпожата! Съгласен съм с всичко, което е написала. Напълно права е, за жалост - няма кой да я чуе.

    По форумите пишат все хора с претенции за интелигентност. Те, ако някой не им го казва, си го казват сами - просто четете в колко постинга ще откриете откровен автоеротизъм и възхита от собствената си интелигентност, изразена с думи прости. Същевременно, същите тези хора (по моя преценка - към 70% от всички пишещи по форумите) срещат видими трудности в разбирането и осмислянето на писменно поднесена им информация. Не могат да разбират написан текст.

  89. 89 Профил на ru
    ru
    Рейтинг: 455 Неутрално

    До коментар [#18] от "dokoro":

    Ами, щом толокова много четете, прочетете "Поручик Бенц" и "Осъдени души" и тогава пак обяснявайте, че образите в "Тютюн" са плитки... Според мен, няма смисъл "Тютюн" да се изучава извън контекста на трилогоята, от която е част, защото резултатът са точно такива изводи. Така че, или трябва да отпадне, или, ако остане, трябва да се изучава цялата трилогия.

  90. 90 Профил на Вишински
    Вишински
    Рейтинг: 526 Неутрално

    До коментар [#84] от "reakzioner":

    Съгласен изцяло! Аз бих добавил и Елин Пелин и Георги Караславов.

  91. 91 Профил на koftio_matrial
    koftio_matrial
    Рейтинг: 481 Неутрално

    Малко извън темата - на снимката очевидно е диктовка на някой второкласник, на който е поставена оценка "браво". Обаче на 6/7 ред четем "невзапно чуство"...?, за съжаление недокоснато от червен химикал...

    Баце. толкова ме дразниш, че вече се уморих да те плюя
  92. 92 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 1726 Весело

    [quote#64:"mapto"]Надявам се след изпитаното удоволствие да скъсате някого на изпит, ще проявите любопитството и да разберете защо точно учебните планове трябва да се развиват[/quote]

    Вие не ме познавате и не знаете какво ми доставя удоволствие. Нека си остане така. По отношение на учебните планове не ме убедихте със статия от януари 2011 г. във вестник "Сега", в която увлекателно се разказва за практиките в Англия, Швеция и други държави, с които няма как да се сравним.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  93. 93 Профил на mapto
    mapto
    Рейтинг: 1350 Неутрално

    [quote#83:"reakzioner"]Основният път за формиране на индивидуалната култура е самообучението. Когато липсва интерес, каквото и да има в учебната програма все тая.[/quote]

    Така е, но основна част от работата на учителите е да подпомагат/подсилват интереса на децата.

    Думите в един език са това, което е безкрайно и изисква най-много усърдие и постоянство. Затова направихме http://lexicum.net
  94. 94 Профил на wallenstein
    wallenstein
    Рейтинг: 465 Неутрално

    До коментар [#90] от "Вишински":

    Да но, ако потърсиш в българската литература пример за класически роман от западноевропейски тип, като големина и изграждане на типологизирани образи, ще видиш, че има само един и той Д.Димов. Всичкото друго в най добрият случай са откъслеци от възможна по цялостна творба.

  95. 95 Профил на glatzial
    glatzial
    Рейтинг: 506 Неутрално

    До коментар [#87] от "etty1":
    Съгласен - проблемът е, че има мнооого качествена литература. И винаги ще е актуалено "защо отпада това, а остава онова". Специално Хамлет за мен е по-добре да се гледа на театър. Но идеята ми е - нямам нищо против Хамлет да се изучава, но ако се изучава за 2 учебни часа на базата на продуктуван анализ е безмислено. Както и което и да е друго произведение.

  96. 96 Профил на mapto
    mapto
    Рейтинг: 1350 Неутрално

    [quote#84:"reakzioner"]Ние българите имаме един единствен голям романист и той е Д. Димов.[/quote]

    Айде стига вече сте се излагали. Достатъчно глупости се казаха.

    Думите в един език са това, което е безкрайно и изисква най-много усърдие и постоянство. Затова направихме http://lexicum.net
  97. 97 Профил на Вишински
    Вишински
    Рейтинг: 526 Неутрално

    До коментар [#94] от "reakzioner":

    Наистина, когато го чете човек, образите оживяват пред очите му. Забравяш, че четеш книга, всичко е така реално, че почти чуваш звуците и усещаш миризмите. Голям писател е, спор не може да има.

  98. 98 Профил на mapto
    mapto
    Рейтинг: 1350 Неутрално

    [quote#85:"klimentm"]Училището не е за удоволствие и развлечение.
    Без съмнение трябва да е интересно , но трябва да има усилие и труд,без което губи смисъла си.
    Много се радвам че се намират все още учители загрижени и отговорни за това което вършат.[/quote]

    Това, което комунистите (а и всички тоталитарни режими) упорито отказват да разберат е, че насила хубост не става. Трудът е най-ефективен, когато е положен с желание и с ясна идея за резултатите.
    http://www.ted.com/talks/lang/bg/dan_pink_on_motivation.html
    За образованието това важи не по-малко, да не казвам повече.

    Думите в един език са това, което е безкрайно и изисква най-много усърдие и постоянство. Затова направихме http://lexicum.net
  99. 99 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 2653 Неутрално

    До коментар [#1] от "cup_of_tea": Учителката не говори за пренебретване на граматиката, а за изучаването и чрез най-дабрите и ползватели - писателите. Най-лесния начин да запомниш нещо е да видиш как се използва в практиката. В граматиката възможността за това е 100%. В химията например не е.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  100. 100 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 2653 Неутрално

    До коментар [#6] от "Без соц":А ти не можеш ли да накараш твоето дете да научи "Аз съм българче"?

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK