Автобус България

Автобус България

© Надежда Чипева, Капитал



Препубликуваме текста на Теодора Димова от портал "Култура":


Eлиза е 28 годишно същество, дъщеря на моя приятелка, която повече от 30 години живее във Франция. Елиза разбира всичко и може да говори на български, но малко неуверено и забавено. Почти всяка ваканция тя идва тук, за да се вижда със своите български роднини и приятели. Елиза е очарователна и изтънчена като почти всички французойки, с изострено чувство за социална справедливост, както всички французи, с духовен размах и кураж. И това лято попада в следната ситуация тук, в България.


Заедно със своя приятел Ману се качват на рейса от Бургас за София. Купуват си билети от кондукторката в самия автобус. Тя взима парите им и им посочва местата, на които да седнат. Прави им впечатление, че не получават книжни билети, нито касова бележка, но не повдигат въпрос за това.




На следващата спирка се качва един българин, който от двайсет години живее в Америка. Той също си купува билет от кондукторката, тя по същия начин му посочва мястото, по същия начин не му дава нито билет, нито касова бележка срещу парите, които той й е дал. Той, обаче, започва да настоява за билет или касова бележка. Тя отказва да му даде. Намесва се шофьорът на страната на кондукторката. Мъжът, който от 20 години живее в Америка, обаче е упорит и не се предава. Настоява на своето законно право. В автобуса става огромен скандал. Елиза и Ману също се намесват веднага, разбира се, на страната на мъжа, който отстоява правата си. В крайна сметка справедливостта възтържествува, мъжът получава касов бон и хартиен билет и сяда на мястото си. Автобусът потегля за София.


След около час се отбива от магистралата по един напълно пуст, безлюден междуселски път и спира. Шофьорът отваря вратите, вътре се качват двама едри, яки мъже с къси вратове, ниски чела и черни очила. Отиват до мъжа, който от двайсет години живее в Америка, подхващат го от двете страни и без каквито и да е обяснения го свалят от рейса. Това се разиграва за секунди. Елиза и Ману скачат и също слизат от рейса, застават до мъжа. Никой друг от препълнения с летовници автобус не слиза при тях. Елиза и Ману започват да говорят високо на френски, да звънят по телефона в полицията, инсценират, че звънят във френското посолство, защото са наясно, че ако оставят мъжа сам с тези биячи, сам сред полето на пустия път, с него е свършено. Най-малкото, ще бъде зверски пребит.


В крайна сметка шофьорът, кондукторката и биячите се изплашват, отстъпват, качват тримата пътници и продължават до София. Там вече ги чака полиция и се взимат всички показания.


Тази история ме порази с факта, че е умален модел на света, който обитаваме тук, в България. Порази ме, че никой от пътниците българи, не е слязъл, за да защити човека, който отстоява правата си. Порази ме, защото един човек е можел да бъде пребит до смърт пред погледите на отпочиналите, получили морски загар летовници, хора солидни, с образование, с положение. Но без позиция, без съпричастност.


Не зная какво е станало по-късно, дали са наказани шофьорът, кондукторката, фирмата. Мога само да предполагам, че не са. Вероятно са се отървали с някакъв подкуп и всичко е потулено и покрито с пепел. Все едно, че нищо не се е случило. И автобусът продължава да превозва пътници от София до морето и обратно. Вероятно по същия начин – вземат им парите, без да им дават билет. Протестиращи сигурно няма.


Именно затова този автобус, този шофьор и тази кондукторка продължават да ограбват пътниците и държавата, защото няма протестиращи.


В същото време в центъра на София вече почти сто дни протестите не спират. Напоследък контрапротестиращите настойчиво призовават протестиращите да се седнат да преговарят с тях, с правителството, да се разберат, да стигнат до съгласие. Това било градивното, а протестите били безплодни и вредни.


Призовават ни да постъпим като кротките, безмълвни, безучастни и бездушни пътници в автобуса. Да не надигаме глава, да си мълчим. Защото правителството мисли за нас.


Тази история в автобуса ни показва илюстративно, че протестът е по-добър, по-полезен, по-градивен, по-човечен от мълчанието и от кротуването.


Десетилетия репресивните органи на комунистическата държава всяваха страх, задържаха, затваряха, пребиваха и убиваха всеки, който надигнеше глава. Така се създаде нашето общество на страха, на страхливите, на нерешителните, на пасивните верноподаници. Говорим за гражданско общество, но засега само говорим. Ето един човек, който проявява гражданска позиция и цял автобус с хора посреща неговата доблестна гражданска постъпка с пасивност, с примирение и бездушие.


Гражданското общество се изгражда от активни личности. Пасивните бездушни граждани, които приемат всичко, което не ги засяга лично, с безразличие и бездушие, са антиподът на гражданско общество. Но това, което днес не ги засяга лично, утре неизбежно ще ги засегне лично. Хората, които посрещат с възторг и умиление подхвърлените им от правителството пет процента или пет лева, са същите пътници от този автобус.


Този автобус е катастрофирал. Външно той е цял, дори неодраскан, катастрофата е вътре в самия него. Ако той се блъсне в друг и има пострадали, другите няма да им се притекат на помощ. Минаващите по магистралата коли няма да откарат пострадалите пътници, за да не изцапат седалките на колите си с кръвта им. И кръвта им ще изтича на платното, в канавката.


Автобусът на България е в катастрофално състояние. Няма писъци, но има по-лошо – тишина, мълчание и бездушие. Бездуховност.


Затова протестите в центъра на столицата са толкова шумни. Защото пътниците в автобуса са заспали дълбок и непробуден сън. Трудно могат да се събудят дори от оглушителните вувузели. Но ако не се събудят, катастрофата е неизбежна.


С шофьора и кондукторката не може и не трябва да се преговаря. Те са престъпници, които трябва да си понесат отговорността според изконните закони на човещината. Но никой престъпник не се предава доброволно на съда, докато не бъде принуден.


Това е смисълът на нашите протести. Затова не трябва да се уморяваме. Не трябва да се отчайваме. Не трябва да униваме. Не трябва да губим кураж и надежда. Не трябва да заспиваме. Трябва да събудим спящите пътници в злощастния автобус.


Иначе ще бъдем пребити от мутрите или от олигарсите, което е едно и също. И никой няма да ни подаде ръка за помощ.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (306)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  2. 2 Профил на Orchid
    Orchid
    Рейтинг: 948 Неутрално

    Бездушие, бездуховност, апатия и страх - трудно е да се разделиш с това наследство!
    Прекрасна статия!

  3. 3 Профил на blame
    blame
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Даммм, мила родна картинка. Нищо чудно, че чужденците не я разбират. И аз не разбирам как 24 години пътуваме в "автобуса България" и търпим шофьорите да не знаят правилата и някои дори да нямат шофьорски книжки, да ни озвучават с чалга и кондукторките да служат само за мятане на гюбеци, а контролът по пътя да се осъществява от мутри. Но подозирам, че българинът предпочита да не решава проблемите си, за да може да седне на салата с ракия и да си псува на воля. Така е и лесно, и безопасно.

  4. 4 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1170 Неутрално

    .....Eлиза е 28 годишно същество, дъщеря на моя приятелка, която повече от 30 години живее във Франция.....
    ------
    28 годишната Елиза ли живее повече от 30 години във Франция?
    Правилното е не "която",а "живееща"

    А статията е антиреклама.

  5. 5 Профил на ПАВЛА
    ПАВЛА
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    [quote#0:"статията"]Трябва да събудим спящите пътници в злощастния автобус. [/quote]
    Няма да спираме да го правим докато не събудим и последния спящ. България заслужава живот без "шофьори и контрольорки".

    При главоболие не се дава Но-Шпа, въпреки че при много хора главата е кух орган с гладка мускулатура.
  6. 6 Профил на zo
    zo
    Рейтинг: 677 Неутрално

    "Елиза е очарователна и изтънчена като почти всички французойки, с изострено чувство за социална справедливост, както всички французи, с духовен размах и кураж. "

    Спрях да чета след това последното.

    ITV: Saudi Arabia Uncovered https://www.youtube.com/watch?v=NLtLeK7YLGY
  7. 7
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  8. 8 Профил на AModoMio
    AModoMio
    Рейтинг: 1556 Разстроено

    [quote#1:"mtmvb"] Ману най-вероятно е черен резак[/quote]

    Може да е черен, но е защитил човека. А ние се правим, че не виждаме и чуваме.

    Ако този свят ти е омръзнал, то тогава опитай да го промениш
  9. 9 Профил на mtmvb1111
    mtmvb1111
    Рейтинг: 450 Неутрално

    да, да, да, да....
    знаем го това..
    България е най-ужасното място на света.....
    Да са живи и здрави тия от Франция и "белия свят", дето "протестират"........

    Руското влияние убива България! "Дневник" също....
  10. 10 Профил на muiiio
    muiiio
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    До коментар [#6] от "zo":

    Игнорирай странната крайна франкофилия, прочети по-нататък, става интересно.

    i have a 6th sense of humor
  11. 11 Профил на Ще върнем България в Европа
    Ще върнем България в Европа
    Рейтинг: 1969 Весело

    "не получават книжни билети, нито касова бележка, но не повдигат въпрос за това."
    До тук с "изостреното чувство за социална справедливост, духовния размах и кураж". По надолу няма защо да се чете.

  12. 12
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  13. 13 Профил на 100 Рублей за Доллар
    100 Рублей за Доллар
    Рейтинг: 1302 Любопитно

    [quote#2:"Orchid"]Бездушие, бездуховност, апатия и страх - [/quote]

    Това е най-доброто описание на комунизма и мутренския посткомунизъм в БГ.

    Жуеш нагло ть1 хамон... Ах, как видно что шпион...!
  14. 14 Профил на alighieri
    alighieri
    Рейтинг: 395 Неутрално

    Всичко добре, ама можехте да посочите часове, дати, имена на фирми и т.н.

  15. 15 Профил на the_sceptic
    the_sceptic
    Рейтинг: 782 Неутрално

    А статията на Теодора Димова е чудесна, поздравления! Отлична писателка, отлична публицистка!

  16. 16 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3672 Неутрално

    от измислена и оплюваща история вадим извод че умните и красивите само протестират. хонорара с удоволствие да си го харчи

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  17. 17 Профил на the_sceptic
    the_sceptic
    Рейтинг: 782 Неутрално

    А статията на Теодора Димова е чудесна! Отлична писателка, отлична публицистка!

  18. 18
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  19. 19
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  20. 20 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 1076 Неутрално

    Действително неприятен случай, по принцип предпочитам влака, но примерно в автобуса бургас-несебър винаги ми дават билети! Най-вероятно е била някоя менте-фирма, а това с мутрите е направо невероятно, защо да ги бият, и каква е тази магистрала, дето веднага отиваш на селски път!

  21. 21
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  22. 22
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  23. 23 Профил на mib58316647-Жалки и смешни цензури сте
    mib58316647-Жалки и смешни цензури сте
    Рейтинг: 415 Неутрално

    Измислена история. Каквато и да е България, няма как автобус пътуващ по линията Бургас-София да отбие по черни пътища и там двама бабаити да искат да пребият или по предположението на авторката да убият човек.

  24. 24 Профил на ninevia
    ninevia
    Рейтинг: 395 Неутрално

    Потресаващо точен е безжалостен анализ за нашата масова безидейност и пасивност. Това трябва да се прочете от всички и да стане повод за проекция към себе си.
    Дъщерята на големия ни писател Димитър Димов е достойна за бележития си баща !

  25. 25 Профил на alighieri
    alighieri
    Рейтинг: 395 Неутрално

    До коментар [#20] от "ban":

    И аз не мисля, че всичко в статията е фактическо вярно. Все пак статията дори не е писана от очевидец, а на някой на когото е разказано какво друг е видял.

  26. 26 Профил на Stewie
    Stewie
    Рейтинг: 2307 Весело

    До коментар [#5] от "ПАВЛА - సటోరి":

    "България заслужава живот без "шофьори и контрольорки". хи-хи павла ти вероятно си бивш партиен секретар ...а иначе първата част на статията е интересна но пък втората е бла - бла и много клише

  27. 27
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  28. 28 Профил на Моника
    Моника
    Рейтинг: 395 Неутрално

    Доста добра статия, отразяваща реалната действителност у нас, ние сме покорен народ, свикнал да бъде мачкан, унижаван и използван, но докато всички не се обединим в името на правата си нищо няма да постигнем, а единиците ще страдат като сваления от автобуса младеж, без нито един от българските пътници да слезе и да се застъпи за него.

  29. 29
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  30. 30 Профил на Хриси
    Хриси
    Рейтинг: 1574 Любопитно

    Коя е фирмата?

    If I had a tail, I'd swat the flies.
  31. 31 Профил на zo
    zo
    Рейтинг: 677 Неутрално

    До коментар [#10] от "muiiio":

    Оооокей

    ITV: Saudi Arabia Uncovered https://www.youtube.com/watch?v=NLtLeK7YLGY
  32. 32 Профил на B52
    B52
    Рейтинг: 1507 Неутрално

    Чудесен текст, който обяснява и онагледява много човешки за какво всъщност става дума и какъв е смисъла в това човек да е отговорен, да има активна гражданск а позиция. В момента се решава бъдещето на БГ - дали ще е държава с граждани или територия с поданици!

    He had decided to live forever or die in the attempt, and his only mission each time he went up was to come down alive.
  33. 33 Профил на Alarmstufe: Rot
    Alarmstufe: Rot
    Рейтинг: 3917 Неутрално

    [quote#6:"zo"]Спрях да чета след това последното. [/quote]
    Ти никога не си почвал да четеш каквото и да е.

    Gunter glieben glauchen globen
  34. 34 Профил на ПАВЛА
    ПАВЛА
    Рейтинг: 1391 Весело

    До коментар [#26] от "Stewie":
    Бих те попитала какво е това "партиен секретар", че не съм запозната с терминологията?

    При главоболие не се дава Но-Шпа, въпреки че при много хора главата е кух орган с гладка мускулатура.
  35. 35 Профил на DS
    DS
    Рейтинг: 709 Неутрално

    Всъщност това е един нескопосан разказ-алегория за ситуацията в страната в стил "събудете се, о парии презрени''
    Освен ако "французчето не е хванало "Бай х.й транс" за да спести 1.5 лв. , де.


    Хора, мутрите УМРЕХА


    Както „Дневник” се бори с БСП, така „Работническо дело” не се е борило с капитализма"
  36. 36 Профил на northatlantic
    northatlantic
    Рейтинг: 672 Неутрално

    В БГ някои хора са толкова заспали, че дори когато им пуснат статия с абсолютно правдоподобна и поучителна случка в нея, те предпочитат да се обърнат срещу вестоносеца, вместо срещу явлението. Така е по-лесно и, най-вече, по-сигурно. Вестоносецът е някакво си хипи, дето протестирало; явлението са мутрите - срещу тях е опасно. Я по-добре да се правим, че всичко в БГ е наред...Я по-добре да се възмутим от авторката, че така ласкаво говори за французите...Я по-добре всички радетели за гражданско общество да са соросоиди, толерасти и анти-българи...

  37. 37 Профил на Пламката
    Пламката
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Е, те щели да го набият оня.
    Като си спомним колко народ затриха такива автобуси...
    Чалгата е умишлено натрапено промиване на мозъци. Лошото е, че много народ се поддаде на тази "култура".

    Много ме дразни бездушието и примиреността на хората, апатията към случващото се около тях, свикването със погазване на права и закони не само от разни "такрикати", а дори, и то в не малка степен, от правораздаващи и правоохранителни органи, свикването с мизерията около нас, създаването на тази мизерия, употребяването на природата по най брутален начин и ....
    Абе май няма спасение.
    Те успяха

    Крайно среден !
  38. 38 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 3160 Неутрално

    Страхотна метафора.
    Една прагматична молба. Напишете името на превозвача. Да го знаем, за да го избягваме.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  39. 39 Профил на Alarmstufe: Rot
    Alarmstufe: Rot
    Рейтинг: 3917 Любопитно

    До коментар [#23] от "mib58316647":
    Навътре си в нещата. Да не би да си шофьора на автобуса? Затова ли толкова лично приемаш всичко?

    Gunter glieben glauchen globen
  40. 40 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2158 Любопитно

    Толкова много хора коментират дума, фактология без значение, всичко друго, с изключение на тъжната истина, че сме станали безчовечни. Не се съмнявам какво ще се случи, ако пътувам в един и същи автобус с някои от вас. Тежко ни!

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  41. 41 Профил на Alarmstufe: Rot
    Alarmstufe: Rot
    Рейтинг: 3917 Неутрално

    До коментар [#36] от "northatlantic":
    Как ги настъпи по мазола - браво! Веднага включиха машината за цъкане на минуси.

    Gunter glieben glauchen globen
  42. 42 Профил на 彼得。斯托亚诺夫
    彼得。斯托亚诺夫
    Рейтинг: 508 Неутрално

    текстът е готин, тук таме издишащ (изтънчените французи по рождение и тн). историята е измислена разбира се, но е гот представена.

    -- 子曰:[人能弘道,非道弘人]卫灵公15:28
  43. 43 Профил на mapto
    mapto
    Рейтинг: 1369 Неутрално

    [quote#14:"alighieri"]Всичко добре, ама можехте да посочите часове, дати, имена на фирми и т.н. [/quote]

    Не можах да видя, ще ми помогнеш ли да разбера дали статията е препечатана от портал Култура или от Правен свят?

    Думите в един език са това, което е безкрайно и изисква най-много усърдие и постоянство. Затова направихме http://lexicum.net
  44. 44 Профил на Крали Марко
    Крали Марко
    Рейтинг: 16 Неутрално
  45. 45 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 1076 Неутрално

    До коментар [#25] от "alighieri":

    приемам я, по-скоро по принцип, а не като конкретен случай, т.е. като форма на представяне на действителността в България!
    Все пак, бих се осмелил да кажа, че при соца имаше много повече демокрация отколкото сега, дори на партийни събрания понякога имаше критика, повечето хора спазваха законите, и бяха изключително отговорни! Така че бих казал, че този случай в социалистическа България нямаше как да стане! Това което се случва сега, е плод на дивия пазарен капитализъм, в който ако изразиш мнение за шефа на фирмата няма да отнесеш мъмрене и порицание, а ще стоиш гладен и безработен! Капитализъм, при който под заплахата на страшна безработица (2 милиона неосигурени, и още един осигурявани от държавата) всеки се е взрял в хляба си, и оцеляването на семейството си! Не случайно зачестиха случаите на семейни самоубийства! Не на последно място демокрацията научи хората не да спазват законите, а да протестират срещу един или друг закон, вследствие на което се получи беззаконие, дори и спонтанните протести са нещо такова, под предтекст че са едва ли не революция!

  46. 46 Профил на Alarmstufe: Rot
    Alarmstufe: Rot
    Рейтинг: 3917 Неутрално

    [quote#17:"the_sceptic"]А статията на Теодора Димова е чудесна! Отлична писателка, отлична публицистка! [/quote]
    Метнала се е на баща си - Димитър Димов.

    Gunter glieben glauchen globen
  47. 47 Профил на mahakalah
    mahakalah
    Рейтинг: 616 Неутрално

    Страхотен текст! Адмирации, Теодора!!

    А автобусът все повече се превръща в символ на събитията

    You don't have a soul. You are a soul. You have a body.
  48. 48 Профил на Райт (цензуриран)
    Райт (цензуриран)
    Рейтинг: 395 Любопитно

    Хубава статия. Демонстрира заблудата на протестиращите. Много хубаво авторката забелязва:

    [quote#1:"Теодора Димова"]никой от пътниците българи, не е слязъл, за да защити човека, който отстоява правата си.[/quote]

    Хубаво, трябва да си търсим правата, но в рамките на правилата. Едно от тях е, че избори се провеждат на четири години, а не когато на група (макар и не малка) софиянци не им харесват резултатите от изборите.

    Ето най-голямата заблуда:

    [quote#1:"Теодора Димова"]Защото пътниците в автобуса са заспали дълбок и непробуден сън.[/quote]

    Хората в България не са заспали, нито са глупави. Като сте толкова умни, кажете какво ще правите след оставката. Тогава хората ще ви подкрепят. Оставката нищо няма да промени.

  49. 49 Профил на galio
    galio
    Рейтинг: 727 Весело

    Хубава статия. Добре, че си идват някои от чужбина, да преподават уроци по гражданство.

    А тия вътре не са били "без позиция". Такава им е била позицията просто - да не участват. И вероятно някой е преподавал урока "Виждаш ли какво става като много говориш?" на детето си, сочейки през прозореца.

    https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQM
  50. 50 Профил на Polusa
    Polusa
    Рейтинг: 616 Неутрално

    НЯМА да КОМЕНТИРАМ и ДРУГИ ТАКИВА СЛУЧАИ, но след началото на протестите, СЪМНИТЕЛНИТЕ ЛИЧНОСТИ, на път за София, се НАПАДАТ, БИЯТ или сплашват.
    Вижте, ЗАЩО ТОЧНО СЕГА ПРАВЯТ РЕМОНТИ ПО АМ Тракия.
    НАВСЯКЪДЕ по света се правят ремонти по едната лента и после по другата. Те спират цялото движение и го отклоняват с часове. КОМУНЕТАТА, този път са решили ДА СЕ ЗЪБЯТ!

    Истина, Енергия и Мотивация на Сила, която Градим за България, не е Материя и не е Емоция!
  51. 51 Профил на galio
    galio
    Рейтинг: 727 Весело

    [quote#48:"Райт (цензуриран)"]Като сте толкова умни, кажете какво ще правите след оставката.[/quote]

    Ще гласуваме. Ти по-добра идея ли имаш? След това ще се състави кабинет. Обичайното.

    https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQM
  52. 52 Профил на Alarmstufe: Rot
    Alarmstufe: Rot
    Рейтинг: 3917 Неутрално

    [quote#48:"Райт (цензуриран)"]трябва да си търсим правата, но в рамките на правилата.[/quote]
    Точно така. Сегашното правителство играе не по правилата, защото е съставено от загубилите изборите партии. Затова е нелигитимно. Затова - ОСТАВКА!

    Gunter glieben glauchen globen
  53. 53 Профил на Ще върнем България в Европа
    Ще върнем България в Европа
    Рейтинг: 1969 Весело

    [quote#20:"ban"]и каква е тази магистрала, дето веднага отиваш на селски път! [/quote]
    Изненадващ обрат в действието. В следващия епизод, Ману похищава автобуса докато го закара в сектор оперативен контрол, където злодеите "Кондуктор" и "Шофьор" са жестоко наказани от служителите на данъчната агенция и са заставени да се извиняват публично за действията си.

  54. 54 Профил на dokoro
    dokoro
    Рейтинг: 632 Неутрално

    Ако този случай е верен, то Елиза и Ману са проявили мъжество, изправяйки се срещу мутрите.
    Но какво мъжество проявява авторката, като не споменава името на автобусната фирма?
    Страх я е, нали?
    Оттам нататък следващите умозаключения стават безсмислени.

  55. 55 Профил на Milton Banana
    Milton Banana
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Не комунисти, не ислямисти, не бежанци, а европейците са ключ към икономическо развитие

    http://www.nber.org/papers/w18162

    Amizade
  56. 56 Профил на tri
    tri
    Рейтинг: 476 Неутрално

    За такива неща се отнема лиценз. Трудно ми е да повярвам за подобна случка по това направление. И никой да не се намеси...
    В България сме и ни управляват комунисти но не го вярвам.

  57. 57 Профил на Vonegat
    Vonegat
    Рейтинг: 1391 Разстроено

    Не мога да повярвам, че след тази шокираща история разкриваща общество с тотално атрофирала чувствителност и ужасяваща апатия се раждат толкова дребнави и кухи коментари...!

    Никой ли не вижда розовият слон в средата на стаята?

    Все пак се продължавам да се надявам, че автобус България още не е катастрофирал...

    Мога да преглътна грубата сила, но грубият разум е нещо непоносимо.
  58. 58 Профил на Райт (цензуриран)
    Райт (цензуриран)
    Рейтинг: 395 Весело

    [quote#51:"galio"]Ще гласуваме. Ти по-добра идея ли имаш? След това ще се състави кабинет. Обичайното. [/quote]

    При тези изборни правила, резултатът ще е същия - какъв е смисъла?

  59. 59 Профил на Mechev
    Mechev
    Рейтинг: 8 Гневно

    До коментар [#23] от "mib58316647":

    И какво и да е измислена историята ? Толкова ли не успявате да разберете за какво е статията ? Поредния "заспал пътник"....

  60. 60 Профил на mib58316647-Жалки и смешни цензури сте
    mib58316647-Жалки и смешни цензури сте
    Рейтинг: 415 Неутрално

    До коментар [#39] от "Blood Red Skies":

    Не, не съм шофьора на автобуса. Но веднъж придружавах един пак французин супервайзор инспектиращ един от обектите финансиран с европари. Наложи се да спрем и да си измием ръцете в една селска къща с външна чешмичка. След това бързахме по задачи и след няма и 30 минути мъжа от къщата ни намери на обекта за да върне часовника и портфейла, които франсето беше забравил на коритото в бързането.

  61. 61 Профил на Райт (цензуриран)
    Райт (цензуриран)
    Рейтинг: 395 Неутрално

    [quote#52:"Blood Red Skies"]Точно така. Сегашното правителство играе не по правилата, защото е съставено от загубилите изборите партии. Затова е нелигитимно. Затова - ОСТАВКА![/quote]

    Кое точно не е по правилата? Няма правило, че партията с най-много депутати съставя правителство.

  62. 62 Профил на Free person
    Free person
    Рейтинг: 727 Неутрално

    Поздравления за написаното от Теодора Димова!
    Тя слага пръст в раната на нашата болна нация!
    Ето защо има дълбок смисъл в нашия протест.

    Tony
  63. 63 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 723 Неутрално

    Но все си мисля, че с духовен размах и чувство за социална справедливост не се убиват зомбита...

    В крайна сметка ще има един момент, в който ще трябва и на наша страна да има биячи, а не фини французойки или френски командоси.

    Име на фирма и номер на автобус, моля!

    А липсата на незабавна реакция не значи липса на процеси. Никой не иска да го пребият. Няма полза от пребити и мъченици. Не мислете, че не виждаме. Тихата преценка има сила.

    Фините французойки- ми добре, като ги влече, да реагират.

  64. 64 Профил на Alarmstufe: Rot
    Alarmstufe: Rot
    Рейтинг: 3917 Неутрално

    [quote#54:"dokoro"]Но какво мъжество проявява авторката, като не споменава името на автобусната фирма?
    Страх я е, нали? [/quote]
    Вероятно не споменава фирмата, защото е важен не частният случай, а общия и метафората с обществото ни.

    Gunter glieben glauchen globen
  65. 65 Профил на alighieri
    alighieri
    Рейтинг: 395 Неутрално

    [quote#64:"Blood Red Skies"]Вероятно не споменава фирмата, защото е важен не частният случай, а общия и метафората с обществото ни. [/quote]

    Според мен и двете неща са важни, особено щом се препубликува на новинарски сайт. Едното не пречи на другото.

  66. 66 Профил на mib58316647-Жалки и смешни цензури сте
    mib58316647-Жалки и смешни цензури сте
    Рейтинг: 415 Неутрално

    До коментар [#59] от "mechev":

    Пътниците се събуждат с "факти", а те липсват в разказа. Нямаше да е зле авторката да се беше постарала да разбере какво се е случило след това с шофьора и контрольорката, да ни каже името на фирмата и т.н.

  67. 67 Профил на Ще върнем България в Европа
    Ще върнем България в Европа
    Рейтинг: 1969 Весело

    [quote#58:"Райт (цензуриран)"]При тези изборни правила, резултатът ще е същия - какъв е смисъла? [/quote]
    И Вие, както Теодора Димова се опитвате да внушите ситуация на безнадеждност, но резултатът никога не е същия. Ако чаровната Елиза беше поискала фискален бон на началната спирка - преди 12-ти май, нещата биха се развили по съвсем друг начин.

  68. 68 Профил на Райт (цензуриран)
    Райт (цензуриран)
    Рейтинг: 395 Любопитно

    [quote#67:"Започваме фронтална война с мафията"]биха се развили по съвсем друг начин[/quote]

    Хайде кажи де, какъв е тоя начин? Какво си представяш? Каква е твоята надежда?

  69. 69 Профил на shutosh
    shutosh
    Рейтинг: 395 Неутрално

    Разбира се, че историята е фикционализира, но това е отдавна измислен похват да се изричат нещата. Напипана е същината. За хората, които не са я разбарали, завинаги ще остане непонятна. Докато дишат ще живеят скотски. Те друго не знаят. И не заслужават.

  70. 70 Профил на Хриси
    Хриси
    Рейтинг: 1574 Весело

    [quote#48:"Райт (цензуриран)"]правилата. Едно от тях е, че избори се провеждат на четири години[/quote]

    Ми всъщност не е баш така. Редовни избори се провеждат на четири години, но ако правителството е съставено от некомпетентни ... .... (да не ме цензурират, че нещо много чувствителни са станали модовете напоследък) и падне, а парламентът не е в състояние да излъчи ново със следващия мандат, има служебно правителство и предсрочни избори. А те може и да са през два месеца.
    Вземи прочети малко конституцията, преди да се изказваш неподготвен!

    If I had a tail, I'd swat the flies.
  71. 71 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1170 Неутрално

    ....Там вече ги чака полиция и се взимат всички показания....
    Това е цивилизовано.
    .... Никой друг от препълнения с летовници автобус не слиза при тях. ...
    А това е разправа.

    Алегорията с автобуса не е удачна.

  72. 72 Профил на Ще върнем България в Европа
    Ще върнем България в Европа
    Рейтинг: 1969 Неутрално

    [quote#68:"Райт (цензуриран)"]Хайде кажи де, какъв е тоя начин? Какво си представяш? Каква е твоята надежда?[/quote]
    Новата предизборна кампания не може да повтори ситуациите от старата. Винаги се променя нещо с промяна на хората. А ти преди да питаш, кажи на какво се надяваш след "дадения шанс за работа"?

  73. 73 Профил на grand funk railroad
    grand funk railroad
    Рейтинг: 1157 Неутрално

    [quote#67:"Започваме фронтална война с мафията"] Ако чаровната Елиза беше поискала фискален бон на началната спирка - преди 12-ти май, нещата биха се развили по съвсем друг начин.[/quote]

    Това няма никакво значение. Просто подобна история не може да се случи в нито една цивилизована държава.

    Parmi ceux qui n'ont rien à dire les plus agréables sont ceux qui se taisent. Coluche
  74. 74 Профил на grand funk railroad
    grand funk railroad
    Рейтинг: 1157 Любопитно

    [quote#35:"4140 mitko"]Освен ако "французчето не е хванало "Бай х.й транс" за да спести 1.5 лв. , де.


    Хора, мутрите УМРЕХА [/quote]

    Ти къде живееш?

    Parmi ceux qui n'ont rien à dire les plus agréables sont ceux qui se taisent. Coluche
  75. 75 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2158 Неутрално

    До коментар [#44] от "Крали Марко":

    "Народно събрание" АД

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  76. 76 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2158 Разстроено

    [quote#57:"Манолов"]Не мога да повярвам, че след тази шокираща история разкриваща общество с тотално атрофирала чувствителност и ужасяваща апатия се раждат толкова дребнави и кухи коментари...[/quote]

    Точно затова се случват!

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  77. 77 Профил на ultra_61
    ultra_61
    Рейтинг: 621 Гневно

    До коментар [#6] от "zo": "Елиза е очарователна и изтънчена като почти всички французойки, с изострено чувство за социална справедливост, както всички французи, с духовен размах и кураж. "

    Спрях да чета след това последното."

    За съжаление ти изобщо си спрял.............................


  78. 78 Профил на peaspiring
    peaspiring
    Рейтинг: 608 Неутрално

    До коментар [#6] от "zo":

    Да беше продължил. Щеше да научиш нещо.

  79. 79 Профил на ultra_61
    ultra_61
    Рейтинг: 621 Неутрално

    До коментар [#74] от "grand funk railroad":

    Освен ако "французчето не е хванало "Бай х.й транс" за да спести 1.5 лв. , де.


    Хора, мутрите УМРЕХА - цитат на коментар #35 от “4140 mitko”


    Ти къде живееш?

    Как къде - в чичомитковата му колиба, от която излиза само за да допълзи до яз. Копринка, Бузлуджа или да го докарат с автобус пред президентството, където рамо до рамо с другарката Нина Гергова, да громи разхайтилите се "протестъри"!


  80. 80 Профил на Ще върнем България в Европа
    Ще върнем България в Европа
    Рейтинг: 1969 Неутрално

    [quote#73:"grand funk railroad"] Просто подобна история не може да се случи в нито една цивилизована държава. [/quote]
    Който идва от цивилизована държава ще си поиска билет и ще знае, че билетът е личната му застраховка по време на пътуване.

  81. 81 Профил на ultra_61
    ultra_61
    Рейтинг: 621 Неутрално

    До коментар [#14] от "alighieri":

    "Всичко добре, ама можехте да посочите часове, дати, имена на фирми и т.н."

    "И аз не мисля, че всичко в статията е фактическо вярно. Все пак статията дори не е писана от очевидец, а на някой на когото е разказано какво друг е видял."

    Това ли успяхте да извлечете като фабула, смисъл или поука от статията??????????????????????????????
    Съзнавате ли, че с тези си въпроси се характеризирате като един от "героите" в този автобус "България"??????????????

  82. 82 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 723 Неутрално

    Освен това е много сладко да си "28-годишно същество", повято от вятъра на пътешествието.

    Дали щеше да подскача, ако на крехката възраст от 28 беше взела да си роди едно малко французойче?

    Аз откакто родих, нямам чувство за социална справедливост, само такова за лично самосъхранение.

    Таз птица в големи висини витае.

  83. 83 Профил на 65
    65
    Рейтинг: 334 Неутрално

    [quote#30:"Хриси"]Коя е фирмата?[/quote]
    Казано е още в заглавието.

  84. 84 Профил на Райт (цензуриран)
    Райт (цензуриран)
    Рейтинг: 395 Любопитно

    [quote#72:"Започваме фронтална война с мафията"]Винаги се променя нещо с промяна на хората. А ти преди да питаш, кажи на какво се надяваш след "дадения шанс за работа"?[/quote]

    Така е. Съвсем безидейни сте. Подкрепям социалната политика на Орешарски. Няма основание да съм разочарован. Хайде кажи сега ти?

  85. 85 Профил на ultra_61
    ultra_61
    Рейтинг: 621 Неутрално

    До коментар [#71] от "xmm": "

    ....Там вече ги чака полиция и се взимат всички показания....
    Това е цивилизовано.
    .... Никой друг от препълнения с летовници автобус не слиза при тях. ...
    А това е разправа.

    Алегорията с автобуса не е удачна."

    Надали г-жа Димова можеше да намери по-подходяща /русизмите като "неудачна" не са моя запазена марка/ алегория от АВТОБУС БЪЛГАРИЯ, но разбира се, за пътници в него като Вас, например, това е трудно обяснимо и разбираемо!

  86. 86 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 723 Неутрално

    А интересно ако си продължи пътешествието в по-екзотични дестинации, дали навсякъде ще тръгва да си иска билетче? Щото има места, на които по-скоро ще си искаш броеница да се молиш да останеш жив.

  87. 87 Профил на bobhunter
    bobhunter
    Рейтинг: 768 Неутрално

    В България управлява мафията, защото нямаме гражданско общество! Да си гражданин, означава когато си свидетел на престъпление , на несправедливост, на агресия , на някаква форма на нарушаване на закона, да набереш 112 и сигнализираш правозащитните и правоохранителните органи. Ако до 20 минути след подадения от теб сигнал няма реакция си длъжен да информираш съответните отговорни органи, за престъпление по служба от страна на онези длъжни да реагират на сигнала. В Германия нямат МАФИЯ, защото чипът им работи, както трябва. Да се оправяме, докато е време, че живи сме умрели!

  88. 88 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 723 Неутрално

    Алегорията не е много добра, защото в крайна сметка агресията не е социален конструкт- има я, тя е част от реалността.

    Може би най-глупавото нещо е да застанеш срещу реален феномен с идеи и убеждения.

  89. 89 Профил на ultra_61
    ultra_61
    Рейтинг: 621 Разстроено

    До коментар [#57] от "Манолов":

    "Никой ли не вижда розовият слон в средата на стаята?

    Все пак се продължавам да се надявам, че автобус България още не е катастрофирал..."

    - завиждам на оптимизмът Ви............

  90. 90 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2158 Любопитно

    [quote#63:"lil_alex"]Име на фирма и номер на автобус, моля! [/quote]

    Защо се ограничавате?! Паспортни данни и пръстови отпечатъци на чужденците (български емигранти), цел на посещението, адрес, на който са отседнали в България. Какво ще променят фактите? Приемете, че историята е измислена и оцелявайте с "широко затворени очи".

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  91. 91 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 782 Неутрално

    "28 годишно същество" ???
    Нито човек, нито кон, нито ... Просто същество.

  92. 92 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 723 Неутрално

    @dissiddent, някакъв вид Амели Пулен ще да е съществото...

  93. 93 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 4165 Неутрално

    "Автобусът на България е в катастрофално състояние. Няма писъци, но има по-лошо – тишина, мълчание и бездушие. Бездуховност."

    Браво на Теди!

    Готов съм да се подпиша под всяка нейна дума, но горният цитат заслужава да се тури под държавния герб.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  94. 94 Профил на alighieri
    alighieri
    Рейтинг: 395 Неутрално

    [quote#81:"ultra_61"]Това ли успяхте да извлечете като фабула, смисъл или поука от статията??????????????????????????????
    Съзнавате ли, че с тези си въпроси се характеризирате като един от "героите" в този автобус "България"?????????????? [/quote]

    Много неща научих от статията, но бих искал да знам подробностите и фактите заедно с всичко останало.

  95. 95 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 782 Неутрално

    Много интересно е преплитането на случилото се с демонстрациите. На мен поне не ми е ясно защо е направено. Който и да е на власт, боклуците в България ще съществуват, ще грабят и бият народа.
    Който и да е на власт, няма спасение за вас.
    А тези дето живеят в чужбина, както се казва, сами са си виновни че ходят на почивка в България. Цял свят е отворен пред тях, защо им е да се навират в кочината?

  96. 96 Профил на peaspiring
    peaspiring
    Рейтинг: 608 Неутрално

    Авторката грешно профилира хората в автобуса - образованите хора с добри доходи и самочувствие не се возят по раздрънкани автобуси.

    Ако тази история е истинска тя еквивалентна на това да хванеш местен превоз някъде в Африка - приемаш условията и това е.

  97. 97 Профил на Alarmstufe: Rot
    Alarmstufe: Rot
    Рейтинг: 3917 Неутрално

    [quote#84:"Райт (цензуриран)"]Подкрепям социалната политика на Орешарски. [/quote]
    Я разкажи сега за социалната политика на Орешарски.

    Gunter glieben glauchen globen
  98. 98 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 565 Неутрално
  99. 99 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 782 Неутрално

    До коментар [#96] от "peaspiring":

    С този начин на мислене, не е чудно че сте на този хал.

  100. 100 Профил на gibi
    gibi
    Рейтинг: 727 Неутрално

    [quote#10:"muiiio"]Игнорирай странната крайна франкофилия, прочети по-нататък, става интересно.[/quote]
    Какво общо тук има "франкофилията"? Дъшеря ми почти никога не е живяла в България и по съшият начин говори бавно и на Български и се стеснява много да не и се подиграват ако направи грешка! А подигравки да искаш! Но тя е в Англия, а не във Франция. И по същия начин е силно чувствителна и отстоява гражданските си права, както и се вълнува и не остава безучастна ако вижда как на някой друг терзи права се нарупават! Значи не е до генетика и всичко зависи от нивото и възпитанието на обществото. Повече не искаме това допотопно ниво. Само ние сме се заврели упорито в него и не можем да се измъкнем. Да свалим и прогоним насилниците, които ни натискат упорито в блатото! ОСТАВКА!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK