Лицемерието "Реформа на СРС"

Веселин Вучков

© Юлия Лазарова

Веселин Вучков



В пленарна зала на второ четене в сряда беше гласувана поправката в Закона за специалните разузнавателни средства (СРС), че принципът на финансова обезпеченост при искане за използване на СРС-та ще бъде въведен не от началото на 2014, а от 2015 г. Промяната беше от пакета мерки на управляващите, приети през лятото. Сега основна причина за отлагането е, че в бюджетите на нито едно ведомство, което може да е заявител на СРС, не са предвидени средства за осигуряването и прилагането им.


Депутатът от ГЕРБ и бивш заместник-министър на вътрешните работи в кабинета "Борисов" (2009-2013) изпрати позицията си за реформата с подслушването (получихме я вчера преди финалното гласуване в НС - бел. ред.), която публикуваме едно към едно:


Вторачени в "историческата" дата 14-ти юни 2013 г., позабравяме, че "реформата" на ДАНС преди шест месеца не бе самотно занимание. Тя бе "пакетирана" с друга знакова реформа – на института "СРС". Неслучайно водещи политици внесоха и промените в Закона за СРС: Станишев, Местан, Миков, Бисеров… Както промените в ДАНС, така и промените в СРС-тата "галопираха" през парламента: никакви обществени обсъждания, кратък престой в единствената парламентарна комисия – временната, броени дни между първо и второ четене, липса на спор с аргументи.




Мантрата "принцип на финансова обвързаност"


На 13-ти юни в пленарна зала публиката бе залята с обещания за нов фундаментален принцип, регламентиращ ползването на СРС.


Четин Казак: "Само чрез бюджета ще се дисциплинира органите, които заявяват СРС и ще се намери балансът между нуждата от използването им, гражданските права и финансовите възможности на държавата".


Христо Бисеров: "Всички знаем, че контролът през парите е здравият контрол, най-ефикасният: през бюджета. Който харчи пари, трябва да се знае колко харчи!"


Така в закона бе вписан новият принцип, а също и новият член 20а: "прилагането на СРС за всеки отделен случай се осигурява финансово от заявителя" (Прокуратура, МВР, ДАНС, МО и др.); "средствата за това се предвиждат в Закона за бюджета по бюджетите на съответните органи"; "МС определя редът за финансова обосновка". Разписано бе и задължение на новото Бюро за контрол на СРС да следи след 01.01.2014 г. за "спазване принципа на финансова обвързаност".


Финансовата обвързаност – 2015 г. или друг път?


Така заложените законови текстове предполагат упорита шест-месечна работа, за да може в началото на 2014 г. правилата да стартират своето действие. Но! Внезапно, в проекто-закона за бюджет 2014 се появи числото 50 млн. лв. като разход за новосъздадената ДАТО (агенция "Технически операции") на фона на 20-те млн. лв., които "харчеше" СДОТО-МВР (която ДАТО наследи). Освен това, в закона за бюджета липсваха самостоятелни пера по бюджетите на ДАНС, МВР, Прокуратура и т. н., предназначени за прилагане на принципа на финансовата обвързаност на СРС. Освен това, на първото си явяване в Парламентарната комисия за контрол над службите новоназначеният шеф на ДАТО открито заяви, че "това няма как да стане". И – последно! – броени дни преди изтичането на календарната година депутати от БСП предложиха промяна, с която принципът "който иска СРС, плаща предварително" се отлага за 2015 г.!


Твърдо е убеждението ми, че риториката около промените в закона за СРС през юни е била предварително отрепетирана демагогия, при пълно подобие с промените в ДАНС! Убеден съм, че никой не е положил дори елементарно усилие да разработи подзаконовия акт за финансовата обосновка на СРС, а българският Парламент е "впрегнат" да обслужи по бърза процедура предварително взето решение "зад завесите"! Това е и пример за парламентарно унижение: тъй като изпълнителната власт не си е свършила работата, нека Народното събрание заради това да промени цял закон!


Реформата на СРС през последните шест месеца:


кратка равносметка


Ето кратката хронология около промените в СРС през втората половина на 2013 г.:


Първо, отказ от принципа на финансова обосновка. А това е най-важната, съдържателно важната част от промените, дори по-важна от извеждането на звеното за подслушване от МВР и от създаването на Бюро за контрол над СРС! Защото този принцип "озаптява" апетитите на прокуратура, ДАНС и МВР да искат повече СРС-та! Причината за този отказ не е практическата трудност по остойностяване на СРС, а нежеланието това да се случи! Всъщност – има и алтернатива: определянето на лимити за отделните заявители, вписани в нормативен акт (разбира се, с предвидени възможности за разумни изключения).


Второ, звеното за прилагане на СРС бе изведено от МВР и "влято" в новосъздадената ДАТО към Правителството. Но – забележете! – ДАНС не е обхваната от тази реформа, защото нейната дирекция за прилагане на СРС си остана непокътната! Обяснението, че така ДАТО и ДАНС ще се контролират взаимно, е абсурдна – те не са създадени да се подслушват една друга, а за да прилагат стриктни процедури! Следователно: ДАНС се превърна в опасен мастодонт, по-опасен дори от времената на "рождената" 2008 г.: контраразузнаване; полицейски правомощия (задържане, претърсване и др.); разследване по правилата на НПК без дефинирани състави на престъпления като предмет на производствата; собствено звено за подслушване, проследяване, служители под прикритие и т. н.!


Трето, драстично увеличен бюджет за СРС през 2014 г.! Напомням: от 20 млн. лв. (през последните години) на 43 млн. лв. през 2014 г.! При това – тук не влиза съответният бюджет за СРС от страна на ДАНС…


Четвърто, за три месеца "новородената" ДАТО си прие два устройствени правилника (в края на август и в края на октомври), като не можа да прикрие "ламтежа" си за повече разходи: "отделите" станаха "дирекции", началниците станаха по-големи началници и пр. За жалост създаването на нови звена под предлог за административна реформа и финансови икономии парадоксално води до роене на чиновници като гъби след дъжд и повече от двукратно завишаване на разхода!


Пето, принизен парламентарен контрол. В предишното Народно събрание функционираше отделна подкомисия към правната комисия, "посветена" единствено на контрола върху СРС и електронните съобщения. А в новия Парламент този контрол е "претопен" в обхвата на една мега-комисия: за контрол над ДАНС, разузнавателните служби, ДИКСИ, ДАТО и др.


Шесто, през 2013 г. Парламентът няма да приеме доклад по темата "СРС", въпреки изискванията на закона! Така добрата традиция с докладите от 2010, 2011 и 2012 г. драматично ще бъде прекъсната! А тези доклади са важни, защото съдържат както статистика (брой СРС-та и електронни съобщения годишно, брой контролирани лица и обекти, брой ВДС-и и др.), така и забелязани тенденции.


Седмо, в процес е създаването на Бюро за контрол над СРС (с отделен бюджет). Единственият шанс то да оправдае съществуването си (предвид идентичните функции на предишната подкомисия към НС) е в него да членуват професионалисти с откроено критично мислене. Проведеното изслушване на кандидатите по-скоро вдъхва оптимизъм заради заявеното от всички категорично мнение, че принципът на финансова обвързаност трябва да започне действие на първи януари 2014 г. (макар голяма част от кандидатите да боравеха със статистика от преди 15 години, без да са чели докладите през последните три години…). В противен случай формата отново ще измести съдържанието като потвърждение на горчивата традиция да се "раждат" нови и нови независими администрации…


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK