"Шменти-капели" с Инспектората, или за нуждата от борд по назначенията

Управляващите отмениха процедурата за избор на съдебен инспектор, в която единствената им номинация беше - Веселина Тенева

© Анелия Николова

Управляващите отмениха процедурата за избор на съдебен инспектор, в която единствената им номинация беше - Веселина Тенева



Изборът за главен съдебен инспектор стигна до логичното си фиаско. Резултатът беше нагласен прекалено очевидно. След като неправителствени организации повдигнаха редица въпроси относно процедурата и в мониторинговия си доклад Европейската комисия прозрачно намекна, че задкулисната сделка личи чак в Брюксел, парламентарните сили набързо свалиха от сцена тази зле-скроена постановка с помощта на една позната "пощенска кутия".


Последва обичайното замазване. В парламента - овайкване, че явно в България не е останал и един читав магистрат, клетви, че новата процедура ще е изрядна, а г-н Борисов финтира с покана към професионалните организации да му дадели кандидатури, които той щял да внесе. Във ВСС обявиха, че докладът на ЕК не се отнася до тях, похвалиха се колко всъщност са свършили и заявиха, че нямат нищо общо с главния инспектор и неговия избор.


Очевидно, там са твърдо решени да не забележат факта, че г-жа




Тенева е върховен съдия, чиято репутация (заедно с тази на съдебната система) е обременена от множество въпросителни


Не е трудно да се предкаже, че ако ако в съвета изобщо открият поредното настояване на ЕК да се проверяват всички съмнения относно магистрати, това ще стане няколко дни след предстоящото пенсиониране на г-жа Тенева. И тутакси ще забравят за него.


Какво може да се очаква от бъдещата нова процедура за избор на главен инспектор е ясно дори само от факта, че на другия ден след мониторинговия доклад, в който всички скандални процедури от последните години са подложени на безпрецедентно изобличаване, управляващи и опозиция напълно спокойно проведоха поредната 40-минутна блиц-операция за инсталиране на двама члена на комисията по финансов надзор. При цялата проблематичност на състоянието на този орган и на финансовата система, които трябваше да бъдат във фокуса на една нормална процедура на обновяване на състава на регулатора.


Като не успяха да назначат нов главен инспектор по изпитания начин с използване на безвремието по Коледа и Нова година и пробутването на една предварително уговорена кандидатура, ще пробват нещо ново.


Вече стана очевидно намерението да се прехвърли отговорността за номинациите на неправителствените организации. В областта на правосъдието има авторитетни организации като Съюза на съдиите, но има и съответните "контра-съюзи". Освен една евентуална авторитетна номинация, на сцената вероятно ще се окажат и други. Така, освен да свалят от себе си отговорността да излъчат заредена с легитимност кандидатура, политическите сили ще решат и въпроса със създаването на привидна конкуренция. Практиката показва, че когато има няколко кандидати, дори и за много от тях да има някакви въпросителни, обществената енергия се разфокусира и продуцентите успяват да наложат желания от тях кандидат.


Макар в парламента да имат очевидното намерение да пристъпят към още една инсценировка, обществената готовност да й повярва се изчерпва. Гражданите със все по-голяма настоятелност налагат провеждането на реална процедура. Така, за да се възползват от легитимиращото партньорство на гражданския сектор, на политиците няма да са им достатъчни сватбарски предложения "някой да даде някоя кандидатура, пък ние ще я внесем" (а после ще изберем който искаме, но без да можете да питате "кой"). 


След всички фалшиви процедури все по-голямо ще става нежеланието на реално качествени кандидати, да рискуват репутацията си за удоволствието да са обречена масовка, а почтени и компетентни магистрати има - просто не желаят да участват в кални борби.


Ако искат да започнат да възстановяват напълно похарченото обществено доверие, политическите сили ще трябва да възприемат един прозрачен и насочен към висока степен на отговорност и легитимност вътрешно-партиен процес. Той трябва да включва назначаването на


обществено известна контактна група от ползващи се с доверие партийни представители, които да проведат достатъчно прозрачни консултации с професионални и експертни организации и групи, със съзнанието, че това с кого и как се срещат има голямо значение

Много е важно партиите предварително да обявяват профила на кандидата, който търсят, за да има някаква яснота, че става дума за селекция, основана на качества, а не на договорки. 


Ще трябва също така да се възприеме практиката решението за издигане на номинацията да се взима от съответните органи на партията и парламентарната й група, така че да има ясна политическа отговорност и да се гарантира на кандидата, че има реална подкрепа.


Веднъж внесени в парламента, кандидатурите трябва да преминат през сериозно проучване на своите професионални качества и по всички теми, които може да хвърлят разумно съмнение в тяхната почтеност. За да се гарантира това, е нужно да се съставя


нарочна комисия, в която участват и външни уважавани експерти, която има ясен мандат да извърши собствена изчерпателна проверка и да обяви подробен доклад за всеки един кандидат


Комисията трябва да има и съответния експертен и времеви ресурс.


Осигуряването на реално обществено участие минава както през даването на достатъчно време за формиране на обществено мнение и реакция преди всеки следващ етап на процеса, така и през публикуването на максимален обем документи, свързани с кандидатите и процедурата, и провеждането на изслушване, на което да се гарантира, че ще бъдат зададени всички въпроси от медии, професионални и специализирани организации.


Кратката история на Инспектората към Висшия съдебен съвет (ИВСС) е показателна за важни тенденции в демократичното ни развитие. Той беше създаден в рамките на присъединяването ни към ЕС с нарочна промяна в конституцията, а днес е емблема на политическите злоупотреби със съдебната власт и на трудния процес по европеизиране на държавата ни.


За първите си 7 години ИВСС не доведе до решаването на системните проблеми в администрирането на съдебната власт, не допринесе съществено за ликвидирането на противоречивата практика и реалното ограничаване на периметъра за своеволия


Твърде често сред дребнав формализъм и старателно затваряне на очи за макро-проблемите, едни магистрати биваха преследвани безжалостно, докато за други слънцето винаги грееше. Единен стандарт за това какво е нарушение така и не се появи и във всеобщия управленски хаос всеки може да бъде изловен за нещо - ако не внимава накъде духа вятъра.


Днешният скандал с избора на главен съдебен инспектор се случва на фона на един доклад на ЕК, който в изключителна степен е посветен на назначенията на ръководствата на органите на съдебната власт, както и на всички останали контролни и регулаторни органи, осигуряващи върховенството на закона, борбата с корупцията и доброто управление.


Забележителното е, че през 2011 г. друг скандал с подмяна на състава на ИВСС за първи път постави проблема с процедурите за назначения и ангажира ЕК с него. Тогава,


сдружените лобита на политическата класа и съдебната номенклатура се натъкнаха на неочаквана обществена съпротива пред презареждането на контрола си в този толкова полезен за ловенето на риба в мътна вода и оказване на натиск върху магистратите орган


Изключително под натиск на коалиция от неправителствени организации, управляващите приеха промени в Закона за съдебната власт, с които за първи път въведоха прилични правила за назначения на ръководни постове.


От тогава тази процедура показа две неща:


От една страна, дори и най-добрите правила не могат да заменят липсата на воля за тяхното реално прилагане. Но, от друга, когато обществото успее да се фокусира, правилата помагат много за ограничаване възможностите на политическата класа да спазарява държавни постове при крайно съмнителни условия.


Така, от една страна, управляващи и опозиция в едно от най-запомнящите се представления на безочие и подмяна назначиха нов ВСС, който, на свой ред, избра по същия начин нов главен прокурор, докато президентът избра да не вижда какво става. От друга страна, сериозните въпросителни към професионалната етика и имущественото положение дерайлираха кандидатурите на г-жа Венета Марковска (и президентът трябваше да изнамери авариен изход) и г-жа Галя Гугушева за Конституционния съд.


Междувременно, обществото все по-ясно разбираше, че тези процедури, макар и да не могат сами да му свършат работата, са важен инструмент за граждански натиск.


Нетърпимостта към продължаващото назначаване на високи държавни постове в регулаторни и контролни органи без правила и без гражданско участие предизвикваше все по-голяма нетърпимост


Тя само се засилваше от скандалите, в които ставаше ясно, че оглавените чрез подобни непрозрачни пазарлъци институции просто не работят в обществен интерес, а изпълняват указания, записани в мазни тефтери.


Този процес кулминира в кризата "Пеевски", която по безпрецедентен начин разкри дълбоката болест на демокрацията ни. Наелектризирано от протестна енергия, обществото ни не може да намери ясен изход от тази ситуация и все се блъска във въпроса как исканата оставка да произведе реална алтернатива на управлението, което, независимо от лицето си, винаги обслужва същите задкулисни кланове.


Когато проследим генезиса на настоящата политическа криза през призмата на начина, по който се формира ръководството на цялата система от органи, гарантиращи върховенството на закона и ефективното функциониране на демокрацията, се разкрива един парадокс. Правилният въпрос за излизане от кризата не е на кого да дадем властта.


Въпросът е как да почнем да даваме все по-малко власт


- как да увеличим ефективните възможности за граждански контрол. От тази гледна точка, на власт ще дойде кандидатът, който има най-убедителен план за бързо отдаване на колкото може повече от властта обратно на гражданите чрез инструменти за контрол, участие и прозрачност.


С особена сила това се отнася до възможностите за влияние върху съдебната система. Изглежда, там някъде се крие формулата на възобновяване на легитимността на управлението.


Конкретно по отношение на назначенията, всичко това обосновава необходимостта от въвеждането на нещо, което можем да наречем "борд по назначенията":


единен минимален стандарт за всички или повечето процедури за избор


на висши държавни длъжности (извън министрите и някои други). Този стандарт следва да гарантира:


- ясната отговорност за номинацията,


- изчерпателната проверка на професионалните качества и всички разумни съмнения в почтеността на кандидатите,


- публичния сблъсък на идеи, а не скритото скумущисване на лобита,


- максималната прозрачност и обществено участие, чрез публикуване на документи и провеждането на сериозни изслушвания.


Макар да може да бъде уреден в един рамков закон или чрез типови промени в съответните специални закони, пороците на законодателната ни практика и необходимостта този стандарт да има гарантирана стабилност и да обхваща и трите власти, както и президентската институция,


поставят въпроса за неговото фиксиране на конституционно ниво


В крайна сметка, за истинските намерения по отношение на следващата процедура за избор на главен инспектор ще се съди преди всичко по това дали политическите сили осъзнават принципния проблем с процедурите за назначения и необходимостта да се откажат от възможностите за влияние върху съдебната власт и другите "независими" институции.


В това отношение Инспекторатът на Висшия съдебен съвет ще продължи да бъде пробен камък за демократичното ни съзряване.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (26)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на SS
    SS
    Рейтинг: 2981 Весело

    Много интересно как пък всеки дългогодишен, "многоуважаван" магистрат предложен за висок пост и осветен от прожекторите на публичния интерес , се оказва омазан в лайна !?!

  2. 2 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 2910 Неутрално

    Първо трябва да има съответния минимален стандарт за депутатите,защото в крайна сметка те опорочават и най-добрите правила.

  3. 3 Профил на pak_pitam
    pak_pitam
    Рейтинг: 403 Неутрално

    д
    [quote#1:"SS"]

    Много интересно как пък всеки дългогодишен, "многоуважаван" магистрат предложен за висок пост и осветен от прожекторите на публичния интерес , се оказва омазан в лайна !?!
    [/quote]

    Ха - ха - ха ! Че то , има ли други???

  4. 4 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 2910 Неутрално

    До коментар [#1] от "SS":

    Там корупционният натиск е много голям. Не трябва да са несменяеми.

  5. 5 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 2910 Неутрално

    До коментар [#3] от "pak_pitam":

    „Другите“ ги отстраняват.Справка -съдия Тодорова.

  6. 6 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1277 Весело

    "г-н Борисов финтира с покана към професионалните организации да му дадели кандидатури, които той щял да внесе" - Пунта Мара......Цял месец се прави на разсеян, добре че беше лудото Яне, да му "отвори" очите....

  7. 7 Профил на liksen
    liksen
    Рейтинг: 511 Неутрално

    А кой ще контролира дейността на главния инспектор? Както Левски е попитал: кой ще ни освободи от освободителите?!!!
    Тези ли, които произвеждат корупцията и бързат да я узаконяват - като президента, който бързаше да утвърди Цацаров след наглата процедура, като тия, които избраха Марковска, а след това се отрекоха от нея ?!!

  8. 8 Профил на today
    today
    Рейтинг: 1217 Неутрално

    Просто съдебната система от дълги години затъва в корупция, затова няма дългогодишен магистрат, който да не е омазан. Системата не позволява съществуването на такива, или поне не позволява издигането им. За да се издигнеш трябва да си интригант и далавераджия.

    Борбата с корупцията в България е като риболова по Discovery. Хващат ги, показват ги, и ги пускат!
  9. 9 Профил на matpocob
    matpocob
    Рейтинг: 225 Неутрално

    До коментар [#5] от "hodounski":

    Е чак пък да ги отстраняват, нали точно Тенева отмени уволнението на съдия Тодорова, председател на "авторитетната" организация (виж текста на статията) - http://www.judgesbg.org/bg/библиотека/писма/item/566-всс-отмени-уволнението-на-съдия-мирослава-тодорова.html . Не трябва да се подценява факта, че в кариерата си един съдия се подписва под над 10 000 дела. Няма начин да не се намери материал за очерняне и компромати....

  10. 10 Профил на gilermos
    gilermos
    Рейтинг: 410 Неутрално

    До коментар [#1] от "SS":

    защото търсят тъкмо такива - омазани. Неомазаните и непослушните не са склонни да правят услуги и да изпълняват нареждания и поръчки. Никак не искат независими, почтени и свестни, защото няма как да ги използват. Ето това трябва да се промени.

  11. 11 Профил на Captain Shakespeare
    Captain Shakespeare
    Рейтинг: 770 Весело

    .. Да се е случило нещо неочаквано?
    Всичко върви в контекста : всички са маскари /отнася се до всички във властта/.

    Правильно говорил Гоголь "В России две беды — дураки и дороги" причём первых ну очень много!!
  12. 12 Профил на mi6kro
    mi6kro
    Рейтинг: 394 Неутрално

    Всъщност не трябва да освободим съдебната система от корупцията, а да освободим хората в една система, обречена на корупция, от корупционните практики.

    Всякакви измислени процедури, съвети, бордове и стандарти работят в обратна посока, но кой да обясни това на дъртите българи (само погубелото се поколение).

    Местан да се извини за "РИТОРИЧЕСКИ" ! #236 едно-мандатни региона за страната + 4 едно-мандатни района за чужбина
  13. 13 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 2910 Неутрално

    До коментар [#9] от "matpocob":

    Това не го знаех

  14. 14 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 1217 Неутрално

    Докато в България няма осъдени политици и висши магистрати за корупция и търговия с влияние, а няма и един бизнесмен осъден за даване на подкуп, само ще си говорим! Виж Румъния, колко бивши и настоящи министри пратиха в затвора за корупция? А бизнесмен вкараха в затвора за даване на подкуп!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  15. 15 Профил на julyanna
    julyanna
    Рейтинг: 447 Весело

    [quote#1:"SS"]Много интересно как пък всеки дългогодишен, "многоуважаван" магистрат предложен за висок пост и осветен от прожекторите на публичния интерес , се оказва омазан в лайна !?! [/quote]


    Ми те всички са се овъртяли до ушите, ама в сумрака на повечето не им личи, че са омазани. Светне ли обаче прожектора, то няма начин да се не види колко е оакано положението. Иначе в тъмното можеш да усетиш само по миризмата...... но пък тя се усеща само ако приближиш достатъчно близо.

    Книгата е като огледало. И ако в него гледа маймуна, от там не може да се види лик на апостол. Лихтенберг.
  16. 16 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 10955 Неутрално

    много точно заглавието " шменти - капели " . всички са едни маскари във висшите ешелони на властта.

  17. 17 Профил на matpocob
    matpocob
    Рейтинг: 225 Неутрално

    До коментар [#13] от "hodounski":

    Е нищо де човек не може да знае всичко. Интересното в случая е че именно Съюзът на съдиите бяха едни от първите, които скочиха да се оплакват от тази кандидатура. Защото ако се приеме тезата, че Тенева е човек на статуквото защо аджеба не е ударила балтията на Тодорова?!

  18. 18 Профил на roum
    roum
    Рейтинг: 448 Неутрално

    Много добре написано от автора!
    Точният анализ,аргументи,препоръки и логика в търсенето на възможности за прозрачни,принципни и справедливи процедури са много стойностни, но за съжаление - валидни само при държавно управление и съдебна власт в общества с дълго формирана и съхранена общочовешка ценностна система, надживяла и стояща над партийно-политически борби и дребнотемие.
    Терорът на комунистическата идеология,който засегна някои държави по-силно-като България например, деградира и прояде голяма част от общественото съзнание и нацията до толкова висока степен, че дори след 25 години от формалния "край" на диктатурата, сме още много далеч дори от наченки на ново изграждане на стабилна конструкция за управление и функциониране на обществото.
    Път за излизане от блатото/без случването на чудеса/? Непрекъснат осъзнат огромен труд, настойчивост и постоянство на всеки читав българин в поддържане и усилване на гражданската енергия за обществен контрол и коректив на всяка държавна структура и система.

  19. 19 Профил на Штирлиц
    Штирлиц
    Рейтинг: 447 Неутрално

    Не се обърквайте за Тенева заради "връщането" на М. Тодорова. Въпрос на смяна на вятъра, но принципът си е същия. Цветанов и Борисов поръчаха уволнението на Тодорова - и се намериха членове на ВСС и съдии във ВАС да изпълнят поръчката. Цветанов и Борисов се махнаха и вече на никой не му трябваха разправии - и Георги Колев поръча нейното връщане. И се намериха съдии във ВАС, които да изпълнят поръчката. Точно за това ССБ не се "трогна" от "връщането". Докато не бъде издигната кандидатура на някой, който не е изпълнявал поръчки и не е правил услуги "по посока на вятъра" - промяна няма да има. Хубавото в цялата история е, че такива съдии все пак има.

    verum esse ipsum factum
  20. 20 Профил на Geoimg
    Geoimg
    Рейтинг: 1018 Разстроено

    "Елита" е обезопасен - работи с тенекиени очила!?

    *Лауреат на Нобелова награда! ГРАЖДАНИН! БЕЗПАРТИЕН!!!
  21. 21 Профил на simon40
    simon40
    Рейтинг: 259 Неутрално

    Оказа се че ако искаш да се отървеш от някой магистрат ъъъ не да се "пенсионира", най-лесно става ако го предложиш за висок пост....
    Това да те предложат добре, ама толкоз прости че приемат? Дааа ....

  22. 22 Профил на boby1945
    boby1945
    Рейтинг: 890 Неутрално

    [quote#1:"SS"]Много интересно как пък всеки дългогодишен, "многоуважаван" магистрат предложен за висок пост и осветен от прожекторите на публичния интерес , се оказва омазан в лайна !?![/quote]
    Нищо за чудене, в България е така... и Цецерон да предложиш за висш пост в съдебната система и него ще олеят с помия от главата до петите.....
    Помниш случая с кандидат съдийката за КС!!!

    Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
  23. 23 Профил на tww09306483
    tww09306483
    Рейтинг: 3832 Неутрално

    Цитат от статията:"... В областта на правосъдието има авторитетни организации като Съюза на съдиите..."!

    И кой я обяви за авторитетна тази организация или тя се самообяви за такава, като прочетоха няколко декларации и се разграничиха теоретически от ставащите безобразия в същата тази система, която представляват!
    Аз не съм чул същата тази "авторитетна организация", да излезе и публично да се разграничи от някое скандално или силно съмнително съдебно решение! Като назове поименно съдиите, които са ги взели! Както и вероятните невидими на пръв поглед мотиви, за една камара скандални съдебни решения! Или удобно влизат в канона, че "съдебно решение - не се коментира"...! От такова "не коментиране", сме в това положение! Всяка съдийска наглост и зависимост облечена в съдебно решение се слага под общо наименование "съдът"! Ама не е точно така!
    В съдебната система, трябва рязане и реформа от дъно! Ама няма, как да се случи болният да оперира, сам себе си!

    Социалистът християнин е по-страшен от социалиста безбожник...! / Ф.М. Достоевски
  24. 24 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1388 Неутрално

    Вън тоз вампир! Оставка!

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  25. 25 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1875 Неутрално

    Доколкото е обичайно, а и нормално, за висшите длъжности да се предлагат съдии с голям стаж (така наречените висши съдии) от горните инстанции на съдебната система, не е ли по-добре, вместо доста често да се изненадваме, след издигането на поредната кандидатура от тях, че има някакви доста нелицеприятни неща около тях и да се налага по един или друг начин ( и доста измислени причини) да бъдат оттеглени, да минат една проверка днес и сега, предварително и тези за които и около които има подобни трудно или въобще необясними неща за фолемите им богатства и притежания и в резултат на проверката своевременно да бстанат, първо обект на НАП и второ обект на по(д)кана за освобождаване на досегашните им длъжности.
    Това ще е основно в наш интерес, но и няма да води до публичното излагане на вносителите на кандидатурата, които (като Мая например) да се бият до последен дъх, а след това гузничко да мълчат.
    И си мисля, че опозицията в цялост и в частност някои от нейните парчета, би могла в предизборната обстановка, да прегърнат подобна теза - знае ли човек от какво и от къде ще му дойдат малко допълнителни гласове?

  26. 26 Профил на roum
    roum
    Рейтинг: 448 Неутрално

    До коментар [#25] от "tsvetko_51":

    За съжаление, в повечето случаи самите хора, които предлагат някого за висок пост, са шменти-капели - въздух под налягане и послушни марионетки на задкулисието или на тъмните партийни сили - без разлика от цвета.
    След още 2-3 поколения, евентуално може и да се променят нещата...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK