
© Анелия Николова
Откриване на новата учебна година в Аулата на Софийския университет "Св. Климент Охридски"
Две вълни университетска окупация, поява на стратегия за висшето образование в портала на Министерството на образованието и науката (МОН), обсъждане на класацията на университетите... Изглежда да е време за голям обществен дебат по висшето образование.
Че е време – време е. Но точно тази дискусия няма как да се състои. Причината не е в това, че цялото обществено внимание е фиксирано върху непреставащите безобразия в управлението и политиката. Истинската причина е, че дори обществото да можеше да се фокусира върху висшето образование, обсъждане пак няма как да стане. Не са налице нито базисните условия, нито – необходимите за дебата дискутанти.
Да започнем с тях. Слушаме доцентка от СУ, която по радиото заклеймява втората университетска окупация: "Това е покушение срещу държавата. Защото университетът – това е държавата!".
Това съждение би било напълно неразбираемо в Оксфорд, Кеймбридж, Хайделберг, Йейл, Харвард, Станфорд и дори – в Сорбоната. Съзнателно споменавам само университети от световните топ-20 - онези, които от столетия задават стандартите. Поради което са в топ-20. За разлика от СУ или Институт имени Плеханова в Ташкент, например.
Съждението "университетът = държавата"
е неразбираемо за големите средища на интелекта
защото там знаят нещо много важно. Университетът като явление се е родил столетия преди появата на сегашните държави. И най-вероятно ще ги надживее. Работата на Университета е коренно различна – на моменти точно противоположна – от работата на държавата. Защото Университетът дава знания и възпитава духа, а държавата просто поддържа контрол и разпределя ресурси. Затова всяка уважаваща себе си революция минава и през Университета – защото там, при знанието и при духа, се кове новият обществен договор и се отбранява свободата, постоянно заплашвана от държавата.
Там, в Университета, всичко е подчинено на изпълнението на мисията на европейската цивилизация – създаването на условия за независим живот. Така е било при Платон и Аристотел, Нютон и Хобс, Ръсел и Попър, Бърлин, Тейлър... да не продължавам, че ще стане телефонен справочник.
Така е "на Запад", където горецитираното съждение на СУ-доцентката не само не е разбираемо, но и е в такъв лош вкус, че завинаги би й затворило вратите към приличното общество. На Изток не е така.
С формулата "окупация на университета = покушение срещу държавата"
биха се съгласили в Москва и Минск, Псков и Пхенян
Волгоград и Вологда, Душанбе и Донецк, Алма-Ата и Ашхабад, Ташкент и Тонкин. Тук на Изток, университетите са "висши училища", създадени от държавите за производството на "кадри" за самите тях.
Дейността на висшите училища в тази част на света е да произвеждат професионално компетентни изпълнители – т.е. зависими индивиди, годни да изпълняват заповедите на горестоящите и напълно неспособни да водят независим живот.
Затова "на Изток" няма Платон, Аристотел, Хобс, Лок, Мил, Попър, Бърлин... Няма, защото няма как да има.
Къде сме ние?
Ако слушаме гласовете на СУ-преподавателите, доминирали ефира при втората окупация – твърдо "на Изток". Освен идентификацията на университет и държава, буди недоумение твърдението: "Университетът не е място за политика..."
Моля? Политиката, това е обсъждането на – и работенето за – общото благо на гражданите на полиса. Това знаем още от Аристотел и, по дяволите, за изминалите 2 300 години все можеше да бъде усвоено. Защото, веднъж усвоил Аристотел, няма как да твърдиш, че на територията на Университета няма място обсъждането на общото благо на гражданите. Ако този въпрос няма място там, къде му е мястото? И откъде да се появи нашият роден Аристотел, Хобс, Лок, Мил (и т.н.) ако в Университета такива въпроси нямат място?
Че студентите не бива да имат отношения с политиката разбираме и от министъра на просветата Клисарова. "Университетът не е място за политика", споделя и тя по радиото; след което веднага се възмущава, че след като повече от месец Стратегията за развитие на висшето образование стои на страницата на министерството, не са се намерили студенти, които да изразят своето становище по нея.
Как, пардон, да очаквате от студентите да обсъждат документ на държавата,
след като сте им забранили да се занимават с политика?
Или едното, или – другото. Или ги окуражаваш да бъдат активни и независими – и тогава имаш активно обсъждане на стратегиите си. Или ги удряш през пръстите всеки път, когато изкажат позиция, поради което нямаш активно обсъждане от тяхна страна. Няма как, хем да ги биеш през пръстите, хем после да искаш активност. Защото не си ги направил граждани, а – поданици, зависими от капризите на висшестоящите.
Толкова за деятелите на дебата за образованието. На едните им е забранено да се намесват в политиката, а другите обитават менталния свят на великата евразийска степ, където не се дискутира, а се изпълняват заповеди. Кой да дебатира?
Да видим сега, има ли какво да се дебатира? Отваряме прословутата Стратегия за развитие на висшето образование, поради чието не-обсъждане министърката е обидена на студентите. И очакваме да видим – най-малкото – какво мисли МОН, че е целта на висшето образование, до каква степен тя в момента се постига или не; а сетне очакваме да научим, какво предлагат министерските експерти, за да се изпълнява целта на висшето образование по-добре. Пък барем някой ден някое българско висше училище влезе в световните топ-500.
Още на старта МОН дава недвусмислена заявка, че се намира в света на "висшите училища" и "кадрите за народното стопанство", а не – в света, в който Университетът подготвя човека за воденето на независим живот, активност, любопитство, свободен избор и отговорност за себе си и хората около себе си.
Според МОН, целите на реформаторското усилие са:
- подготовка на проактивни, иновативни и мотивирани специалисти;
- успешна професионална реализация на завършващите студенти;
- високи и приложими резултати от научните изследвания в икономиката;
- растяща конкурентоспособност на висшето образование и икономиката на знанието в европейски и глобален контекст.
Това, разбира се, описва механотехникум, занаятчийско училище или отраслов институт
и няма нищо общо с онзи Университет
който съществува "в европейски и глобален контекст" – и с който нам е поставена целта да се конкурираме. Няма как обаче да се конкурираш с мерцедес, ако чертежите са ти за производството на вартбург.
Някак все си мислих, че този урок е усвоен още от напълно обреченото усилие на социализма да "настигне и надмине" капитализма чрез имитацията на индустрия. Ти можеш да имитираш индустрия, но няма да си индустриална държава, ако обществото ти не е стъпило върху инициативата на свободни и уверени в себе си хора.
В сферата на висшето образование това е особено фрапираща грешка, заложена в самия фундамент на типичното за България мислене: как искаш да настигнеш онези, които култивират свобода и независимост, след като никъде не си си поставил за цел да правиш същото? Производството на "кадри" може да се мисли като аналог на производството на картофи; производството на независими хора обаче по нищо не прилича на растениевъдството.
В раздела на Стратегията, посветена на насъщните проблеми, никъде не се споменава основният, крещящ, видим от космоса проблем: че
образованието у нас произвежда уплашени и зависими,
а не – уверени в себе си и независими хора
Зависимите хора нищо ново не могат да измислят; това могат само свободните. А умението да си свободен също се преподава – поне така правят онези, с които трябва да се конкурираме.
В крайна сметка разбираме – защото е болднат – че основният проблем е липсата на пари. Ще рече: дайте достатъчно пари – ето ви модерна европейска страна. Да, ама един от големите модернизатори на 20-ти век, Маргарет Тачър, още преди 40 години отбеляза, че нито един проблем не можеш да решиш, ако само го замеряш с пари. По което веднага разбираме, че тя е продукт на Оксфорд, а не – на Институт имени Плеханова, например.
Срамежливо скрито в скоба остава единственото смислено съждение в Стратегията: "решително внасяне на световно измерение в българската образователна система". Това обаче остава да виси, самотно като хайку. Никъде не ни се казва, кое е "световното измерение". За Оксфорд ли говорим, или за Омск? В какво се крие това световно измерение? Кои са неговите елементи, компоненти и условия за съществуване? Кое точно ще внасяме и как изглежда решителността в този процес?
По-нататък, отново без обяснение, се говори за "българска специфика", която изисквала еди-какво. Ама – коя е тази специфика? Пречи или помага? Риск ли е или възможност? Дори Ислам Каримов, несменяем президент на Узбекистан, чиято любима тема е "националната специфика" любезно ни обяснява, какво има предвид: че в поверения му -стан няма как да има свобода на словото, либерална демокрация, човешки права и пр. неща, защото те не са "национална специфика".
Из дебрите на Стратегията има, тук-таме по места, полезни съждения от техническо естество – например, разделянето на академичното от стопанското ръководство на висшите училища. В големите Университети са на този принцип от има-няма 900 години, но все пак е добре, че и нашите са се сетили. Друг е въпросът, че няма да го направят. Защото, докато академичното и стопанското ръководство са слети, висшите училища са онова, което е удобно за всички – феодални структури, произвеждащи зависими и уплашени от живота индивиди, комуто е забранено да обсъждат политиката, докато са на територията на тези училища.
Към края на Стратегията на МОН, тонът на повествованието става по-тържествен. Човек започва да се надява да се натъкне на нещо по-възвисено от прочетеното дотук – на някакъв заключителен акорд, който да измие вкуса от поредния чиновнически документ, писан с досада от продукти на "висшите училища". И, не щеш ли, акорд има – стратегическа цел, болдната и ъндърлайната, та да се откроява. Ето я:
превръщане на България в силен и привлекателен регионален център на европейското висше образование в Югоизточна Европа.
А? България на три морета? Нация техническа? Да настигнем и задминем? За години да направим онова, което други народи са правили за векове?
Постигането на подобен статут, разбира се, може да бъде един от продуктите на някаква преди това постигната цел – а не самата цел. Все едно, преди да започнеш ремонт, да си поставиш за цел не "да си направя къщата удобна и евтина за поддържане", а – "да си направя къщата такава, че да ми завиди Вуте".
В модерния свят, първата крачка по пътя напред е винаги – дискусия. Сблъскване на гледни точки, постигане на съгласие, реализиране на съгласието, оценка на резултата. Затова дискусии трябва да има постоянно и за всичко. Без дискусия има само имитация – на образование, на икономика, на демокрация, на държава. И, разбира се, дискусията за образованието е една от най-важните.
Но днес, "тук-и-сега" (по Кант) тя не може да бъде проведена. Няма какво да се обсъжда; и няма с кого то да бъде обсъдено.
Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
Дедо Либен
Рейтинг: 1188 ГневноПреди няколко дни експертите по висше образование С. Станишев и Л. Местан внесоха в Парламента Проекто-закон за изменение и допълнение на закона за висшето образование, в който предлагат при избора на Ректори, Декани и техните заместници да НЯМА мандатност, т.е. - доживотно! С това те искат да се отблагодарят на онези Ректори, които не позволиха в техните Университети да се състоят студентски стачки. Аферим, товарищи и гьосбояджии!!!!
ь
Рейтинг: 1086 НеутралноТака и не разбрах, какъв е начина студентите да обсъждат политиката ?!?
простотията ходи по хората, затова обичам животните ...Цъкам само "+" ... но не на всеки!mar_x
Рейтинг: 418 НеутралноМного добро Дайнов! Висшето образование в България е пълна пародия. Казвам го с опита си на човек минал през СУ и американски университет. Разликата е като ден и нощ. Тук т.н. професори ни четяха 20-30 годишни лекции, подписваха се на учебниците ни, за да са сигурни, че всеки си е го е купил от книжарницата (по ирония на съдбата това са същите тези учебници, които те безкруполно са преписали), не се появяваха за часовете без каквото и да е било предизвестие, а после се оказа,че са си надписвали невероятни хорариуми. Каква е разликата между СУ и техникума по електротехника? Никаква. Системата произвежда едни и същи кадри десетилетия наред. А на запад студентите се учат да мислят критично. Да задават въпроси. Да не са спокойни със статуквото. Да предизвикват дебат. Там лекциите са дискусии, които се водят от самите студенти, а преподавателите са там за да поддържат и насочват. СУ никога няма да бъде Оксфорд. Със или без стратегия. Просто толкова можем.
Публикувано през m.dnevnik.bg
boby1945
Рейтинг: 816 ВеселоПоредното плачкане на бай ви Дайнов... имаме си свестни университети, например по медицина и то не само в София и без мантрите на Дайнов.... има и по-калпави, както винаги (онзи ден имаше класация на ВУЗ у нас по критерий безработица) ....
Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....Висшето образование не ни е проблем в момента, под този храст (висшето образование) няма заяк....... търсете го в икономическата криза и нефелната приватизация......
pelovski
Рейтинг: 418 Неутралноhttp://m.trud.bg/Article.aspx?Id=733973
$- Смути ли ви връзката, която откривате между идеите на Дайнов за Ерата на Водолея, от една страна, и тези на Людмила Живкова, повлияна от Николай Рьорих и Елена Блаватска?
- Открих я случайно. Имам симпатия към Людмила Живкова - тя е интересен образ в нашата история. Основател е на моето училище (бел. ред. - гимназията за древни езици и култура), което създаде критичен, неадаптиран към ситуацията елит. Не се смутих, а отворих очи и си казах: "Гледай ти!" Дайнов е учил в колежа "Сейнт Антъни" в Оксфорд със стипендия на фондация "Людмила Живкова". А този колеж вероятно отваря хоризонта на Людмила Живкова към познавачите на езотерична Русия."
Каишков - Либерален мислител
Рейтинг: 726 НеутралноЗатова "на Изток" няма Платон, Аристотел, Хобс,
========================================
А на "Запад" няма Дайнов и дайновци - кресльовци, възпитани в идеите на Плеханов с претенции за истина от последна инстанция.
matera
Рейтинг: 624 Неутралнообразованието в България ще бъде модерно и ще си отдъхне от анахронизми,когато цялата плеяда стари комунистически коруби отиде на заслужен отдих,а не да промива мозъците на децата и тези в Министерството на просветата до един вън и конкурси за тях.в обществото трябва да има дебат за образованието,а не да се пишат"стратегии" обслужващи горните,които споменах!
Каишков - Либерален мислител
Рейтинг: 726 НеутралноПолитиката, това е обсъждането на – и работенето за – общото благо на гражданите на полиса.
=======================================
Какво общо благо, байно Дайнов, нали си за индивидуализма и добре разбрания личен интерес, както са "на Запад". Освен съветските преводи на Аристотел, нещо друго не си ли прехвърлял за послените 2300 години?
block
Рейтинг: 873 НеутралноВъпреки, че не съм особен фен на Дайнов, наблюденията а още по важно - изводите му са абсолютно правилни. Това се дължи на дълбоко вкорененият страх във източният тип власт от "безпризорните" идеи. За това когато идеите не могат да се тестват в дебати те могат да се изродят. В МГУ например никога не би могло да се осъществи "спорът с ръжена" в Moral Sciences Club, че и Ръсел е бил там.
А настройката на нашето образование е ехо от Москва.. мда
и сега, чакам първите ентусиасти дето ще ми обяснят за пореден път, че Дайнов е комсомолец и прочие.. знам знам го това. Но това не ми пречи да се съгласявам с него когато е прав.
block
Рейтинг: 873 НеутралноДо коментар [#6] от "Каишков - Гласът на Америка":
[quote#6:"Каишков - Гласът на Америка"]Затова "на Изток" няма Платон, Аристотел, Хобс, [/quote]
ммм каишка, айде баце да ми изброиш трима руски философи които са внесли принос в световната философия съизмерим с приноса на, да речем Джон Лок, Тома Аквински и Декарт? Хм? При това забележи, че Лок е бачкал по време на злостна гражданска война в Англия, Тома Аквински по време на мрачното средновековие а Декарт по време на религиозните войни във Франция. Детсевика никой не ги е галил с перце.
Каишков - Либерален мислител
Рейтинг: 726 НеутралноДо коментар [#10] от "blockblock":
Брат, толкова си невеж, че не искам да се цапам с теб. Лок е бил покровителстван от лорд Шефтсбъри, Декарт е завършил йезуитски колеж и живее в Швеция по лина покана на кралицта там, Аквински е официален философ на папа Урбан. Толкова са обвързани с политиката и управляващите, че няма накъде.
Дедо Либен
Рейтинг: 1188 ЛюбопитноДо коментар [#10] от "blockblock":...да ми изброиш трима руски философи, които са внесли принос в световната философия...
Няма приятелю, защото за да има ФИЛОСОФИЯ, трябва да има ОБЩЕСТВО, чиито недостатъци, въжделения и мечтания да се анализират, синтезират и представят в стройна теория. В Русия, до цар Освободител, Общество не е имало, следователно и почва за философия не е имало. Едва по-късно, когато се формира работническа класа, Ленин прави опит да създаде нейната иделология и успява да доразвие теорията на марксизъма-ленинизъма и създаде СССР, които обаче, животът показа, че не са били състоятелни!!!
block
Рейтинг: 873 НеутралноДо коментар [#11] от "Каишков - Гласът на Америка":
съжалявам, че пак ще те окалям в невежеството си ама въпросът ми беше да ми изброиш трима съизмерими с тях руски философи.
а уточнението го дадох за да не кажеш - ми те в русия тогава татарите, монголите, немците нападат, нападат и горкият руски мужик няма време да се занимава с философия.
айде позачисти си малко суратя и се напрегни поне за три имена хахаха
janeausten
Рейтинг: 386 НеутралноДо коментар [#2] от "ь":
Мислех си че в текста ще става дума за висшето образование
А то се оказва техническа подробност - за да може да се изговорят всички политически алабализми в началото
Принципно няма значение каква е темата- ако целта е да се разкаже за Изтока срещу Запада - комунизма слещу демокрацията - Протестиращото качество срещу тъпото количество
Затова уважаеми г-н Дайнов не сме в топ 50 демокрации и няма да бъдем Всеки обсъждан въпрос се превръща в замеряне с идеологически клишета - впрочем тъкмо от говорещите по телевизора глави като вас
pelovski
Рейтинг: 418 НеутралноДо коментар [#9] от "blockblock":
Куриозното, е че Дайнов, който говори за дебат за висшето образование е пародиен израз на това образование. Защото същият преди години стана незаконно професор в един майтап университет какъвто е НБУ, чиито студенти са на ниво СПТУ (Сульо и Пульо Тръгнал да Учи). Впрочем поначало незаконно този университет произвеждаше професори и доценти (Дайнов не е изключение). После отмениха въпросния закон (за научните степени и звания) с друг закон (за развитието на академичния състав) и си узакониха званията. Така че един дебат по висшето образование трябва да започне с това защо се навъдиха толкова измислени професори и доценти като Дайнов.
tsvetko_51
Рейтинг: 1756 НеутралноОт перото ( и акъла разбира се) на чиновници, трудно може да се очаква да излезе стратегия "а ла Оксфорд" - мисля, че автора не се заблуждава, ние също. Интересно е обаче кои личности и институции, би трябвало да я прочетат, коментират и разбира се да я критикуват.
Нали видяхме проявите на редица видни представители на академичната общност - имам предвид проявите на ректорите в периода на стачките. При това забележете, че това бяха ректори и преподаватели в по-старите и разбирай много по авторитетни университети в сравнение с юго западния, сверео-източния не знам какъв си и неизвестно по-какво килийни училища.
Та там е нашата беда, не че няма ( в повечето от по-старите университети е имало, има и надявам се ще има достатъчно авторитетни преподаватели, но на повърхността, по стар соц обичай, изплуват посредствените, но пък верни на партията, ДС и съвременните опорни точки личности, които в единен хор с чиновниците, сътворяват подобни "стратегии".
Така че и в тази област, както и в много други важни области (здравеопазване, осигурителна система МВР и т.н.), предстоят да се правят реформи, които да позволят на останалото все още будно, умно и по човешки нормално представителство, да пробие обръча от войнстваща и управляваща посредственост, за да усетим резултатите от прехода, членството в ЕС и въобще промените в страната, а това може да стане по един единствен начин - да имаме достатъчно активна и последователна политическа позиция.
grajdanin1
Рейтинг: 627 Неутрално"Оксфорд или Институт имени Плеханова (защо няма да има дебат за висшето образование )"
Чета. На един декар място, многословно и празнословно се казва, че нашето образование не е образование. Дотук добре. После. После пак думи как според един "професор", станал такъв именно защото нашето образовние е такова, каквото е (иначе НБУ, Бургаския свободен университет и още много държавни у частни университети нямаше да съществуват) за нашето образование са виновни ...преподавателите, които се изказали против окупацията.
А според мен бедата е, че образованието се политизира именно от "политолози", "социолози", "всичколози". Не се чуват гласовете на инженери, преподаватели от естествените науки. математици. Нация техническа не се става с бълването на стотици от горните "специалности", които са на хранилка при съответни партии. Специално тук авторът може и да е напипал някаква вярна струна, но безкрайно и ненужно я политизира, защото от всички (подчертавам ВСИЧКИ) прявителства след като избухна демокрацията, леви или десни, никой нищо не направи за образованието. И партизанщината тук е особено вредна.
Norman Granz
Рейтинг: 2354 Неутрално"Тук на Изток, университетите са "висши училища", създадени от държавите за производството на "кадри" за самите тях."
НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.Хаха, Генчо е на ниво, както винаги.
При соца на докторите им викаха доктори, на инженерите - инженери; на химиците - химици и т.н.
А на цървулите без завършена прогимназия - "кадри"...
dun
Рейтинг: 591 НеутралноДо коментар [#2] от "ь":
не си го разбрал защото, както дайнов пише, няма кой да ти го каже
а иначе начинът отдавна е измислен и е основополагаш за изработването на европейски политики и стратегии - нарича се ДА ВКЛючИш В ПРОЦЕСА ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА ОБщЕСТВЕНОСТ!!
това на практика означава да:
1. обявиш и широко рекламираш че министерството се е заело да ръководи процес по изработване на стратегия
2. да поканиш представители на всички заинтересовани страни да участват в работни групи които да предложат цели, подходи и мерки...а не просто да одобряват текстове предложени от министерството
3. да приемеш предложенията на работната група дори да не харесва на администрацията
4. след това да направиш широко обществено обсъждане което да донагласи детайлите
само така се създава стратегически документ който да е жив и да отговаря на нуждите и проблемите на обществото
след това министерството трябва да си влезне в ролята - да намери парите за реализирането на стратегията и да следи сроковете по нея...
Коки
Рейтинг: 521 НеутралноЯко четиво! Дали, обаче си струва четенето, тази "Стратегия"?
Lemmy
Рейтинг: 2106 ВеселоВ нито една от трите меродавни световни класации на университетите Сорбоната и Хайделберг ги няма в топ-20, но според Дайнов те са там. Презрението на един професор към обективните факти го хвърля в същата компания на доцентката с държавата=университета и прави безпредметно четенето на цялото антрефиле. Никой не се интересува дали дължим немарливостта на Женята на лошите джибри в Миндя тази година или на обикновен революционен амок, но положението отива на "изуй гащи".
navy
Рейтинг: 822 НеутралноДо коментар [#17] от "grajdanin1":
Шлосер от ВМЕИ "Ленин" ТМММ - 8-ми разряд[quote#17:"grajdanin1"]А според мен бедата е, че образованието се политизира именно от "политолози", "социолози", "всичколози"........[/quote]
Добави и икономисти,юристи,историци и разни други ПР меринджеи !
Ето това е част от бедата!
Другата част от бедата е че всички тези "специалисти" не допринасят с нищо за "благото на хората" /термин употребен от автора няколкократно /.
Може ли автора на този декар нахвърлян текст да обясни с какво лично той е допринесъл за "благото на хората" , освен да произвежда себеподобни безполезни безработни индивиди ?
Акцентът трябва да е върху образование от което излизат качествени инженери машинни,електро,програмни/,строителни инженери,агрономи,физици,химици,животновъдни специалисти.,лекари ,........... и качествени даскали.
Иван K
Рейтинг: 2677 ЛюбопитноСтатията е много добре аргументирана и точна.
подписПитам се защо, Дайнов който не е кой знае колко мъдър, успява да критикува властта толкова успешно.
Според мен успехът на Дайнов е следствие от слабостта на властта. Днес всеки посредствен човек може да изреди десетки грехове на червените.
simval
Рейтинг: 858 Неутрално[quote#6:"Каишков - Гласът на Америка"]А на "Запад" няма Дайнов и дайновци - кресльовци, възпитани в идеите на Плеханов с претенции за истина от последна инстанция.[/quote]
Аз не зареждам в Лукойл.О-о Ботуш Каишев, има, има. Къде по-кресливи, къде по-по-най. Само дето, може би, Плеханов не им толкоз близък. Макар че знае ли човек.
pruch
Рейтинг: 418 НеутралноПоздравления за точната статия и изводи г-н Дайнов!
Не се бори с прасе. Накрая и двамата ще се окаляте, но на него това ще му хареса!Познавам отлично двете образователни системи.Един кратък съвет към онези искащи да се реализират като инженери:Не си губете времето в България!
dj x2805
Рейтинг: 445 НеутралноДо коментар [#4] от "boby1945":
www.soundcloud.com/x2805НЯМАМЕ свестни университети... И за това няма и мислещи... Един човек завърпил на запад има дори друг начин на мислене... Мисловна свобода ако щеш...
Гьонсурати на Едноличния Ръководител Борисов
Рейтинг: 1086 НеутралноБолезнено точна статия!
"В сърцето на тирана,аз отворих такава люта рана, която никога няма да заздравее." Георги Бенковскиgrajdanin1
Рейтинг: 627 НеутралноДо коментар [#26] от "x2805":
"Мисловна свобода ако щеш"
Завършил съм в България. Живял съм и на Изток и на Запад от България и никъде не съм се чувствал некомфортно и не съм чувствал липса на мисловна свобода. Предплагам, че под "мисловна свобода" имате предвид качеството светът да се възприема критично и оценката да се прави въз основа на изработени собствени критерии. Ако е така струва ми се, че надценявате ролята на университетите. Духовната (или мисловната) свобода зависи на първо място от семейството и от осмисления жизнен опит (включително прочетеното) на човека.
stefanboyadjiev
Рейтинг: 206 Неутрално"Ала-Бала-Портокала"...
И какво излезе: образованието е лошо, защото, видиш ли, управниците били лоши?
Образование в България няма да има, докато 3ката се смята за приемлива оценка на изпит.
В Оксфорд, Харвард, и тем подобни, под 5.75 състудентите те гледат с пренебрежение, а под 5 те изключват за нисък успех. На запад да бъдеш в университет е престиж, за който трябва да положиш много усилия да получиш, и още повече - да поддържаш...
А тук?
Тук е кафето през деня, Син Сити през нощта, но когато се отдаде възможност, много разбираме от политика, демокрация, и държавно управление.
От текста на Дайнов отново усещам, че "ранобудните студенти" се опитват да ми се издигнат в очите.
Отново питам: като сте много "ранобудни", "красиви", "интелигентни", и т.н., какви са перспективите за България след потенциалното падане на правителството и какви ще са първите най-спешни мерки, които ще трябва да се въведат, за да се подсигурят честните избори?
Горният въпрос ще остане ОТНОВО неотговорен, защото няма ранобудни и разсъдливи протестиращи (поне до момента), които да излязат с ясна позиция и предложения.
Ранобудните студенти са извън България. Те осъзнаха, че в такава среда почти всеки талант и потенциал ще бъде смазан от масовата тъпотия на всички останали. Някъде там, извън България, ранобудните студенти виждат, чуват, мислят, анализират, и планират. Дай боже един ден да почнат да се връщат, защото иначе за никъде не сме.
Булаир
Рейтинг: 601 НеутралноУважавам Дайнов за много от позициите му, но ... точно тук е заорал на място. Цветиста критика, и общи философски разсъждения, вдъхновени най-вече от партийните му пристрастия, но не прочетох и ред КАКВО ПРЕДЛАГА ??? Няколко жокера:
- Какво е качеството на преподаване от професори и доценти, които работят на 3-4 места едновременно ???
- Какво е качеството на обучение, след като всички станаха професори и доценти, а второкурсници вършат работата на асистентите ???
kardam88
Рейтинг: 8 НеутралноНе мога да разбера защо е нужно да се пише с толкова омраза относно Русия и тамошните университети. Това прави целия "анализ" едностранчив и само показва колко идеологически обременен е авторът му. Независимо от политическата система, Русия има стотици световно известни учени, които явно са непознати на г-н Дайнов. Достатъчно е да погледнете в Уикипедия под "List of Russian Scientists".
Относно "правенето на политика" в университета съм сигурен че никой нямаше да има нищо против ако Ранобудните студенти бяха организирали дебати, семинари, протести в двора на университета, и т.н. Но защо беше нужно да окупират зали и да не допускат преподаватели и студенти да си вършат работата?
BIG AL
Рейтинг: 1291 НеутралноБезкрайна тема , българска :
)
)..
)Пробвай всичко - но разбери - къде ще си добър !!!
))
)
)
BIG ALОт където и да го почнеш българското образование, можеш да пишеш дълго ..
Какво ни е основното образование ? Зубрене, зубрене и малко творчество - в преразказите, темите и ..математиката ..
После- средното образование ..
Имах поглед на Американския колеж , например ..Спукваха ги от тестове - всяка седмица ..
До 13 часа ..
Кабинетите - с библиотеки по стените : просто се протягаш и взимаш книгата, която те интересува - физика, химия, литература, история ....За преписване или бира в района на колежа- те изключват :
След това : 16-18 извънкласни- по избор - но ТРЯБА да имаш :от готварство - до звездобройство ,театър , хор, рисуване , , литература, физика- КОЙ където ИМА влеччение :
Т.е. , ако не знаеш къде си силен и способен ПОМАГАТ ти сам да стигнеш до това ..
Прибиране - след 15 часа - скапан от учене или спорт и НЯМА време за глупости , наркотици ..Учиш и пак - на другия ден :
После Университетите..Писано е по- горе в статията ..Конкуренция за новости , преподаватели, нобелови лауреати ...Няма щанд за купуване на дипломи - дори за Народни представители , като у нас ..:
Получваш задачи САМ или с други - да работиш по дадени теми- да спориш , защитавайки я и т.н...
Голяма тема ..Може би само медицината и математиката са на ниво у нас - и то НЕ в инженерните , компроментирали се - Университети ..Има и други , но малко конкурентни специалности - геология , физика и т.н..
Количеството се увеличава , но това НЕ води до качествени изменнения , при много от студентите ни ..И затова по- добрите - бягат чужбина да учат ..И правилно правят..
Комуно безвремието СВЪРШИ и затова заминават - ценят си времето , качеството на образованието и т.н..:
Прибиране - след 15 àса - скапан от уèне или спорти и НЯМА време
Tom Sawyer
Рейтинг: 383 НеутралноНищо добро не може и няма да се случи на всяко едно ниво в България, докато не се приеме закона за лустрация и не се прекъсне връзката между старите ДС кадри, тхените наследници и достъпа и до ръководни лостове и държавни средства.
Реформаторски миражи. Оставка! If you don`t want to Democracy, Democracy will come to you.Дянков беше прав, когато каза че, в БАН има мухлясали старци - такива обаче има и във всички университети, работодатели и т.н., които отдавна са там само за собствена изгода. Преподават се същите неща, които са учили и нашите родители. Като отвориш един западен учебник разбираш колко си изостанал и спираш да ходиш на лекции. Друг е въпросът че тук са само теоретици. Практиката се свежда до ходене в друг град и безпаметно напиване вечер (в зависимост от специалността).
Alexander97
Рейтинг: 2845 ГневноДайнов си е Дайнов- точен и жлъчен.
Обаче е изключително смешен начина по който се защитава т.н.
статукво. Двадесет и пет години след "промените"- отново от "класово-партийни" позиции!
Вие знаете ли кой е баща му?
------------------къде е учил?
------------------кой е платил образованието му в Англия?
А линка с Пиргова-Лаврен направо събаря/кърти!!! Любовта я отвела в "прогнилия" Запад, а не в Омск.
"Пеехме Бийтълз, слушахме ББС,...много свежо общество...
Нооо, сега що пречите на Демократичната левица да си кара как си знае ВЕЧЕ 70 ГОДИНИ. Я как хубаво си управлява двадесет години и сме на първо место отзад напред! А пък разни тинк-танкове и пречат, платени с много милиони от американците и дори от нашият джоб.
BIG AL
Рейтинг: 1291 ВеселоА че по- голямата , огромна част от преподавателите и ""академичната"" 'общност на България е трагична, произведена от бивши зубрачи и парт. другари, науччени да слушат и НЕ противоречат , да изпълняват и НЕ дават нови идеи, на хора , които по ОПРЕДЕЛЕНИЕ НЕ трябва да бъдат допускани , да са преподаватели , :
).....
))
)
)
BIG ALтова е факт ...:
КАК тези хора да НАУЧАТ студентите на нещо ДРУГО ??? Не могат и не знаят , как :
Партията, великата и ТАМ си запази кадрите, уччените, светилата ..
Nyama Znachenie
Рейтинг: 470 Весело[quote#35:"BIG AL"]А че по- голямата , огромна част от преподавателите и ""академичната"" 'общност на България е трагична, произведена от бивши зубрачи и парт. другари, науччени да слушат и НЕ противоречат [/quote]
- за теб май само бившите преподаватели по история на БКП - днес "революционери" от Философския факултет на СУ представят "научната общност" в България
Индивида с главни букви
Ако българската наука се знае по света, то е благодарение на математици, физици, химици, биолози, инженери, медици, публикуващи и цитирани в най-реномираните научни списания - какви "партийни другари", изкопаемо нещастно...
tsvetko_51
Рейтинг: 1756 НеутралноТемата образование е важна и касае нашите деца и внуци, а чрез тяхното развитие или липса на такова и целокупната нация. Така че има нужда от наистина нормална стратегия за бъдещето, при това не само на университетите. Но като говорим за висшето образование, абсолютно ненормално е да имаме 50 такива - дори самото количество сваля нивото.
Парите на държавата трябва да не зависият само от броя приети студенти, защото това сваля рязко изискванията и за приема и в хода на следването - смееш ли да го скъсаш и да го изгониш, нали ще останеш без доходи дори и за заплата.
А това, парите, са само основата, А и Б-то, оттук започва самото обучение, включване и заинтересуване още при обучението в работа по различни проекти и/или научни разработки. Между другото и това го има, просто количеството и сферите са малко и най-важното това се крепи на по-скоро личните качества на отделни преподаватели или в най-добрия случай катедри, а не е политика на ВУЗ-овете.
Та такива неща, трябва според мен трябва да влизат в стратегията, ама как примерно виждате, видимо ограничения и ужасяващо посредствен човек, който е ректор на УНСС или самия Орешарски, да се впишат в подобна картина?
asbroad
Рейтинг: 436 НеутралноДо коментар [#31] от "kardam88":
Въпросът е не колко учени могат да се изброят в един списък, а колко такива са допринесли в световен мащаб, и са получили световно признание за приноса им. Иначе и аз мога да спретна един лист с български учени, които са пионери в рамките на България в тази или онази дисциплина.
Christine
Рейтинг: 367 ВеселоПоздравления към автора! Един от малкото смислени текстове, които съм чела по медиите.
СтУдент с будно съзнание.Между другото "тук-и-сега" е по Хайдегер
atoms
Рейтинг: 13 НеутралноДо коментар [#31] от "kardam88":
То и в България има учени колкото искаш - все светила и авторитети. Въпросът е какъв е продукта от работата им.
Пример:
УНСС е абсолютен лидер в "направление икономика" с оценка от НАОА 9,88 от 10. В университета се обучават почти 16000 студента в това направление.
В обобщения доклад на същата агенция (НАОА) четем:
"В професионалното направление има университети лидери. Заслужава внимание и следва да бъде изучаван, осмислян и използван опитът на УНСС в обучението по професионалното направление. УНСС разполага с професорски състав, способен да прави наука и съществява елитно обучение на студенти и докторанти, да бъде конкурентен на европейското образователно и изследователско пространство."
Рейтинговата система обаче показва, че в направления икономика същия този лидер има:
Статии в научни списания (Scopus) - 3
Статии в научни списания (Web of Кnowledge) - 11
Това ли е резултата от огромния научен потенциал който се сочи за пример? Който и да е европейски университет с изследователска насоченост има многократно повече публикации. Дори за българския СУ, който обучава само 100 -200 студенти по икономика и има оценка от НАОА за направлението едва 7,04 (при 9,88 за УНСС) се намират 6 статии в Scopus (2 пъти повече от УНСС) и 27 в Web of Кnowledge (при 11 за УНСС)
Това е менталния проблем за който пише Дайнов. Поставяме си измислени цели, лъжем себе си, вярваме си, а накрая се питаме защо така и какво стана.
kardam88
Рейтинг: 8 НеутралноДо коментар [#38] от "аsbroad":
Добре, тогава погледни списъка с Нобеловите награди на руски учени. За съжаление, има много руски учени, които са известни на специалистите в дадена област по цял свят но са малко известни на широката публика. Иван Павлов и Менделеев ги знае всеки, обаче кой си спомня или знае нещо за икономиста Николай Кондратиев или за ботаника Николай Вавилов освен хората които работят в тези области?
kardam88
Рейтинг: 8 НеутралноДо коментар [#40] от "аtoms":
Напълно съм съгласен, че нивото на съвременното образование и наука в България е много ниско. Това важи и за Русия. Но например и немските университети не са това, което са били през 19и век и първата половина на 20и век, когато учени като Айнщайн са преподавали там. Което ме дразни е че Дойнов изразява едно много досадно пренебрежение към Русия, защото го изисква неговата идеологическа принадлежност, а не защото е вярно.
dj x2805
Рейтинг: 445 НеутралноДо коментар [#34] от "Alexander97":
www.soundcloud.com/x2805какво ме интерсува кой кой е щом е доатъчно умер и е прав в съжденията си...
Daria
Рейтинг: 1050 НеутралноНе знам защо сравняват СУ с Оксфорд или Кейбридж като могат да сравнят СУ сега и преди 25 години и предимството определено е за СУ преди 25 години, защото просто нещата се сринаха заради безумната политика в образованието 50 университета които произвеждат предимно хиляди безработни. Първо на никого не са нужни толкова висшисти и второ не са нужни тези специалисти.
grand funk railroad
Рейтинг: 1034 НеутралноДобре написано.
Parmi ceux qui n'ont rien à dire les plus agréables sont ceux qui se taisent. Coluchegrand funk railroad
Рейтинг: 1034 ЛюбопитноДо коментар [#4] от "boby1945":
Parmi ceux qui n'ont rien à dire les plus agréables sont ceux qui se taisent. ColucheТи пък какво разбираш от висше образование? Да не би да си учил нещо? Не си личи!
NMink
Рейтинг: 367 НеутралноПонякога просто нямам търпение да дочета статия, за да се впусна в дебрите на хейтърството и опитите да се каже на бялото черно...
Elena Dimitrova
Рейтинг: 699 НеутралноОткога я чаках тази статия!Поздравления на г-н Дайнов!
4itatelantikommunist
Рейтинг: 625 ЛюбопитноАбслоютно вярна статия от началото до края. И са много смешни критиците дето се хващат за дреболии и глупости ad personam.
Само бих допълнил, че това не е само проблем на унивеситетите ни а на цялото образование и възпитание у нас. В нормалните страни се възпитава и обучава да мислиш самостоятелно и да си личност. Първото нещо което те научават при писането на съчинения покаквато и да е тема е че не е важно какво мнение изразяваш стига да можеш да го обосновеш.
Докато в Бг в образованието все още се прави деление на правилно и грешно. Да не говориме, че в много от преподавателте е жив онзи стар соц. принцип, че основна част на възпитанието била да "пречупиш" подрастващия.
Разликите са като от небето до земята.
stonedridah1
Рейтинг: 483 Неутралнопо темата образование, ние с жена сме взели категорично решение - детето ще учи в университет в чужбина.
Ти за мен си Мики Маус!стига да сме живи и здрави да можем да и помогнем.
но тя ще учи в чужбина и то на север от нашите географски ширини....и на запад, де
ще вземем пример от наши, доверени другари. нали ви е ясно, че Р. Овч. не е глупав да си прати отрочетата в Московския държавен......
boby1945
Рейтинг: 816 ВеселоДо коментар [#46] от "grand funk railroad":
Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....Не ме мисли мене.......
Аз когато учех висшО наистина се УЧЕШЕ, не се приказваха празни приказки, не се философстваше за щяло и нещяло, пред професорите се заставаше мирно.....
А не като сега, един файтон раннобудни недоучки, които и не говорят български както трябва, си разигравят коня!!!
boby1945
Рейтинг: 816 ВеселоДо коментар [#50] от "stonedridah1":
Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....Самият Румен е завършил Московският Енергетичен Институт и сам виждаш докъде стигна..... нищо му няма според мене!!!
grand funk railroad
Рейтинг: 1034 ВеселоДо коментар [#51] от "boby1945":
Parmi ceux qui n'ont rien à dire les plus agréables sont ceux qui se taisent. Coluche[quote#51:"boby1945"]пред професорите се заставаше мирно..... [/quote]
Винаги съм те подозирал, че си шапкар.
stein
Рейтинг: 899 НеутралноМного приказки, малко смисъл. Някаква доцентка нещо казала, дай да обобщаваме. За ролята на окупацията в подготовката няма смисъл да се коментира. Накрая прочел нашият капацитет предложената стратегия и не му харесала. Защото целите били цели на механотехникум. Ако този механотехникум наистина дава
"Свободата започва там, където свършва невежеството." Виктор Юго."- подготовка на проактивни, иновативни и мотивирани специалисти;
- успешна професионална реализация на завършващите студенти;
- високи и приложими резултати от научните изследвания в икономиката;
- растяща конкурентоспособност на висшето образование и икономиката на знанието в европейски и глобален контекст"
то по-добре да ходим там, отколкото в СУ.
Daria
Рейтинг: 1050 НеутралноПичове като искате да се борите със орешарски и Пеевски ходете да им окупирате техните къщи, а не да се правите на герои като окпирате университета. Натези им дреме ако щете дори да го затворите.
boby1945
Рейтинг: 816 ВеселоДо коментар [#53] от "grand funk railroad":
Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....Ами пробвай се да не застанеш мирно пред Брадата или да му продаваш курназлъци и ще видиш колко сложна наука е висшата математика, даже в частта аналитична геометрия..... .....
Nyama Znachenie
Рейтинг: 470 Весело[quote#40:"atoms"]Дори за българския СУ, който обучава само 100 -200 студенти по икономика и има оценка от НАОА за направлението едва 7,04 (при 9,88 за УНСС) се намират 6 статии в Scopus (2 пъти повече от УНСС) и 27 в Web of Кnowledge (при 11 за УНСС)
Това е менталния проблем за който пише Дайнов. [/quote]
Хайде, сега, проверете колко статии в Scopus има "всичко-пишещият" автор
Ще Ви спестя усилието : 1 статия в списание и 1 (в съавторство) в глава от книга. Любопитното е, че статиите са публикувани през 2009 и 2013 - доста време след като авторът им се закичи с титлата "НБУ професор"...
simval
Рейтинг: 858 Неутрално[quote#51:"boby1945"]Аз когато учех висшО наистина се УЧЕШЕ, не се приказваха празни приказки, не се философстваше за щяло и нещяло, пред професорите се заставаше мирно.....[/quote]
Аз не зареждам в Лукойл.Ти явно си завършил някоя военна школа.
olimpipanov
Рейтинг: 930 НеутралноА менте професор Дайнов от още по менте НБУ надига вой да плюе по СУ. Безценно.
Да не би да е отговор на призивите на проф. Илчев, да се ограничи субсидията на у-тата само за наистина добрите, в които така таченият от Дайнов НБУ не влиза.
grand funk railroad
Рейтинг: 1034 ВеселоДо коментар [#56] от "boby1945":
Parmi ceux qui n'ont rien à dire les plus agréables sont ceux qui se taisent. ColucheНе съм стоял мирно пред нито един професор, въпреки уважението ми. Един даже ми хвърли книжката и ме нарече задочник, но пак си взех изпита по патоанатомия.
ijj
Рейтинг: 983 НеутралноДо коментар [#10] от "blockblock":
Ако става въпрос за личен избор, тримата философи биха били Толстой, Соловьов и Флоренски. Изпуснал съм Бердяев - сигурно любителите на екзистенциалната философия веднага биха разкритикували това
От съвременниците може би Иля Пригожин - белгийски химик от руски произход, носител на Нобелова награда, който напоследък пише философски книги (например La Fin des certitudes, L'Homme devant l'incertain).
Patilana
Рейтинг: 213 НеутралноНемощен текст!
Patilanaetty1
Рейтинг: 2259 ВеселоС усмивка за най-тежките проблеми. Заради Оксфорд ще да е!
“The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. BoorstinМного плюсове за тази статия с единствената забележка, че дебат трябва да има, независимо от качеството на дебатиращите. В противен случай се втурваме право в "мъртвите сибирски полета".
beelonzz
Рейтинг: 213 НеутралноИма много проблеми във висшето образование, но статията не може да се нарече обективна по никакъв начин. Реално в България има на 1-2 максимум 3 места (отделни специалности в отделни ВУЗ-ове) образование, което е на средно-европейско ниво. Т.е. не Оксфорд, но Манчестър. Че нещата са много зле - зле са, че не се прави нищо - не се прави, че авторът не се съобразява с културното наследство на Изтока - не се съобразява. И това, междудругото, е показателно за "кадър" на роден ВУЗ - хора, които са толкова заслепени от личните си разбирания и предпочитания, че не могат да видят целото измерение на дадена тема/проблем.т.н. Хора, които виждат само в бяло и черно и яростно отричат всичко хубаво/лошо, ако то не е в унисон с цялостното им възприятие. Слава Богу, в България има хора, които правят нещо за образованието и за пробуждането на свободни хора. И нещата дърпат напред, парче по парче, представете си какво щеше да е ако държавата помагаше.
Nyama Znachenie
Рейтинг: 470 Неутрално[quote#62:"tanyachavdarova"]Немощен текст![/quote]
+!
извинявам се за погрешно цъкнатия Ви минус
ь
Рейтинг: 1086 НеутралноДо коментар [#19] от "dun": Това как трябва(не че го правят) политиците да обсъждат политиката ми е ясно. Не разбрах студентите как трябва, защото с тези окупации не съм съгласен, защото се случи най-лошото според мен - противопоставяне не между когото трябваше. Да не напомням за тоталното непризнаване на властта и отказ за преговори, което именно доведе до интерпретиране на действията им с тероризъм ... верно чикиджийски, ама си бе нещо подобно
)
простотията ходи по хората, затова обичам животните ...Цъкам само "+" ... но не на всеки!тулса
Рейтинг: 3122 НеутралноДо коментар [#61] от "ijj":Не са малко руските философи, които са оказали значително влияние и на колегите си от запад.Освен споменатите от тебе, се сетих за Михаил Бахтин: khail-Bakhtin
"Mikhail Bakhtin (born Nov. 17 [Nov. 5, Old Style], 1895, Orel, Russia—died March 7, 1975, Moscow, U.S.S.R.), Russian literary theorist and philosopher of language whose wide-ranging ideas significantly influenced Western thinking in cultural history, linguistics, literary theory, and aesthetics"
http://www.britannica.com/EBchecked/topic/49580/Mi
Може и една жена да споменем -една от звездите на теософията,Елена Блаватская.
тулса
Рейтинг: 3122 Неутрално[quote#56:"boby1945"]пробвай се да не застанеш мирно пред Брадата [/quote]Трябва да допълниш,че става дума за известния професор Брадистилов..а то брада и ранобудника Динев има.
ivan_v
Рейтинг: 293 НеутралноПреди "западняка" Платон на изток има Конфуций....
ban
Рейтинг: 647 НеутралноАко може да обобщим, образованието ни е лошо, защото е пълно с професори като Дайнов, станали професори с една публикация! Нещата в образованието се влошават, защото намаляват балъците готови да дадат една солидна сума за да слушат Дайнов, а се увеличават тези, които биха дали същата или по-голяма за да слушат чужди професори, и накрая, омръзна ми да слушам политолози, социолози и т.н. защото продукт от тяхната работа няма, искам да чуя физици, химици, програмисти има ли излизане от кризата, преди и балканите да са пламнали (косово!)!!!
zul11696397
Рейтинг: 572 НеутралноДо коментар [#46] от "grand funk railroad":
Мразим Гоце и Любо ГоцевУчил е да фърга вар с мистрията по строежите и да бичи частно в работно време/ по неговите собствени признания/ . Иначе еша му го няма по всички възможни теми, от космонавтика до епидемиология на срамните въшки, разпространявани от идола му агент Гоце .
bgpatriot
Рейтинг: 662 НеутралноВярно е, че Дайнов няма качества на учен и е получил званието професор по един безобразен закон на един измислен египтолог в един спорен университет! Закон даващ възможност всеки приятел на ректора да стане професор!
но от това не следва че публицистичните му статии са слаби - има няколко много добри попадения!
antikommunist
Рейтинг: 625 Неутрално[quote#64:"beelonzz"]че авторът не се съобразява с културното наследство на Изтока - не се съобразява.[/quote]
Не знам какво имаш пред вид, но в царска Русия за известно време беше доказано, че западна образователно-научна култура може да съществуваи на изток. Вярно е че е била ограничена в Ст. Петербург, Москва и някой и друг центък, както че е съществувала до голяма степен паралелно с "източната" култура на мнозинството мужици, но доказва че при добро желание е възможно. Проблемът е че реално желание няма. Не само в политиката която няма никакъв интерес от критични духове. Имам впечатлението че средностатистическият Ганьо хич не си пада по диференцираноти, критично и обосновано мислене. Няма как да излезе нещо свястно, докато на образованието се гледа като на професионална квалификация, а не на развитие на личността. Въпросът е обаче кой тук въобще иска да има личности...
pinkpearl
Рейтинг: 462 НеутралноПълна излагация, не го дочетох.
pinkpearl
Рейтинг: 462 Неутрално[quote#3:"mar_x"]те безкруполно [/quote]
БезскрупУлно, на любимия английски в САЩ - scrupUlous.
Veli
Рейтинг: 367 НеутралноДо коментар [#52] от "boby1945": Дори биографията на РОвч. Не знаеш. Да му завиди човек за такъв защитник.
pinkpearl
Рейтинг: 462 Неутрално[quote#61:"ijj"]Ако става въпрос за личен избор, тримата философи биха били Толстой, Соловьов и Флоренски[/quote]
Тури Бакунин, той има изключително международно влияние.
Veli
Рейтинг: 367 НеутралноА въпроса за "колко руски" най-вероятно трябва да се разбира колко съветски... Затова всички смислени хора на територията на Съветския съюз учеха природни науки или филологии. Все пак там беше ограничено идеологическото влияние, не че съвсем го нямаше, но беше пренебрежимо за ума. И след отварянето на границите колко от тези специалисти останаха в Русия? ...Пренебрежимо малко.
ISTORIK
Рейтинг: 1268 Неутрално"Дискусии трябва да има постоянно и за всичко.
Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!Без дискусия има само имитация – на образование, на икономика, на демокрация, на държава.
И, разбира се, дискусията за образованието е една от най-важните."
+
lalleen
Рейтинг: 499 НеутралноБългарските университети не струват!!!! Според публикувана миналата година статистика, че в България 83 % от собствениците на частни фирми са били със средно образование /до 2011 или 2012 г./ .... Какъв е смисълът от това висше образование, щом хората с най-добри /на теория/ познания по някаква специалност да са наети работници на човек, който или няма тези познания на същото ниво, или е самоук?
Точно миналия месец имахме голям проблем с поръчка и ни намаляват възнагражденията, защото собсвениците на фирмата се оказа, че идея си нямат, че има ДАЖЕ БЕЗПЛАТЕН, ако и не толкова добър софтуер, да не говорим за платените програми, с който да се изпълни поръчката бързо и с много по-добро качество. Казах им, но не реагираха. Всички са бачкали "на ръка", а сега допълнителният труд няма да бъде платен, защото собствениците нямат представа от тънкостите, а имащите представа не са собсвеници и нямат глас.... Такива фирми не са ефективни и образованието не си върши работата да е двигател на прогрес.
Любо
Рейтинг: 470 НеутралноДо коментар [#2] от "ь":
Любомиртъпак (не ми този стила, но не издържам...)
Любо
Рейтинг: 470 НеутралноСтатията на Евгений Дайнов е чудесна, за което му благодаря. Всичко това е вече казанао, казвано, къде по-добре, къде по-зле. Горещо препоръчвам на всички тук култовата статия на Емил Хорозов, бивш шеф на Националния научен фонд http://kafene.net/analysis.html?fb_1101652_anch=20 315927
ЛюбомирЛюбо
Рейтинг: 470 НеутралноДо коментар [#70] от "ban":
ЛюбомирАми ето, аз съм математик, ама понеже съм "чужд професор" (разбирай, станал съм пълен професор в западен университет), ти не желаеш да ме чуеш. Както сам си написал. На това състояние май му казваха "шизофрения".
edin drugii
Рейтинг: 2086 Неутралнооф ,пак хлъзгавия Евгени Дайнов
ь
Рейтинг: 1086 Весело#81:"Любо"]тъпак (не ми този стила, но не издържам...)[/quote]
простотията ходи по хората, затова обичам животните ...Цъкам само "+" ... но не на всеки!Нищо ново не ми каза, но все пак благодаря
mils5656
Рейтинг: 448 НеутралноДайнов, какъв дебат и за какво образование говорим ??? Та у нас властта има нужда от поданици, тъпи, покорни, готови за чупка в кръста и облизване на поредния комунистически шефски задник !!! Та ако някой от управляващите мислеше друго щеше:
1) Да направи образованието приоритет №1 !!!
2) Заплатите на учителите да са съизмерими със средноевропейските !!!
3) Да изпрати част от най-добрите ни студенти да учат в най-престижните световни университети-Харвард,Станфорд, Принстън, Иейл, Масачузетс, Колумбийския, Калифорнийския, Бъркли, Оксфорд, Кембридж и др. изцяло на държавна издръжка с договор след това да се върнат за да участват в управлението на държавата !!!
4) Английският език да се изучава като майчин език!
5) Образованието да бъде съобразено със съвременните изисквания на бизнеса и научноизследователската дейност !
6) Да се въведат за задължително изучаване вероучение, красноречие, и възпитателни дисциплини, които да подготвят младите хора как да се справят с живота и т.н.
boby1945
Рейтинг: 816 ВеселоДо коментар [#2] от "ь":
Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....Ами студентите са хора като всички други и в могат да обсъждат и правят политика, когато и както им се харесва....
america1332002
Рейтинг: 418 НеутралноДо коментар [#41] от "kardam88":
"Добре, тогава погледни списъка с Нобеловите награди на руски учени."
вавилов е едно от светилата в генетиката.
листът на руските нобелисти е доста къс. 2 пъти по малко нобелови награди от унгария с 30 пъти по малко население. и още нещо-не са руснаци а са евреи. само павлов и каписа май са руснаци.
2.5
Рейтинг: 1478 Неутрално"В сферата на висшето образование това е особено фрапираща грешка, заложена в самия фундамент на типичното за България мислене: как искаш да настигнеш онези, които култивират свобода и независимост, след като никъде не си си поставил за цел да правиш същото?"
I Want To BelieveМного добър въпрос! Както ицялата статия!
Струва си да помислим за каква част от обществото ще бъде релевантен... Говорейки за застаряваща и топяща се популация.
Марко
Рейтинг: 537 НеутралноС доста от тезите на г-н Дайнов мога да се съглася.
Не съм магаре;-)С едно нещо, обаче, по никакъв начин - с особения патос на есето му!
Защото този патос лъха на соц, на оня "Институт имени Плеханова", срещу който авторът сипе критиките си, но, уви, не е успял да махне от главата си, колкото и да се прехласва по Оксфорд...
mimeto71
Рейтинг: 367 ВеселоКато си представя колко хора,дори от тези които редовно пишат в Дневник,могат да напишат нещо такова и то много по-добре от автора и ми става смешно за Дайнов.
Да ти имам и интелигенцията....
boby1945
Рейтинг: 816 ВеселоДо коментар [#76] от "classmate67":
Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....Ти не се изказвай неподготвена, Румен ми е колега и по следване и по работа........
Работили сме заедно 15 години...... така че прекрасно знам къде какво е учил и какво е практикувал....
boby1945
Рейтинг: 816 ВеселоДо коментар [#89] от "2.5":
Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....Топенето или нарастването на "популацията", да ти имам термина, зависи не от мантрите на Дайнов а от добруването на тази именно популация....
Докато популацията има работа, нахранена е и е облечена и има покрив над главата си, "популацията" расте, виж справката за движението на народонаселението на България от 1879 до момента...
През времето на Тато достигнахме "популация" от 9 090 000 популанти на територията на България...
Когато няма работа, гладна е, рови по кофите популацията намалява ..... след започване на седесарско-реституто-дедивския преход "популацията" се депопулира до 6 900 000 души, толкова колкото са били в далечната 1946 с тенденция още по надолу (България е страната с една от четирите най-високи "депопулации" -8.2/1000 в Свето - от 233 наблюдавани дърави)
Толкова е просто за разбиране ..........
america1332002
Рейтинг: 418 Неутралнокакво си се загрижил за популация? циганките ще го оправят демографския срив.
ck2013
Рейтинг: 795 Неутралновъобще не си струва да се коментира "висшето" образование в БГ. каквито преподавателите (в повечето случай шестаци или деца на шестаци) такива и университетите. те умните деца заминават директно на запад. не съм чул до сега някои от националните ни отбори по математика, информатика, физика да е останал в БГ. казват че ще се върнат но след 3-4 години на запад като видят за какво става въпрос забравят за това което са казали.
“I am sorry for the length of my letter, but I had not the time to write a short one.” Blaise Pascal1984
Рейтинг: 593 Неутралноами затова комунистите славят спорта , а не науката, защото не им трябват умни и свободни хора, а слугинаж и го постигат
BG e мини империя на злото.Emil Horozov
Рейтинг: 533 Неутрално"Но днес, "тук-и-сега" (по Кант) тя не може да бъде проведена. Няма какво да се обсъжда; и няма с кого то да бъде обсъдено."
315927
Лично аз бих участвал. Но не знам кой вестник ще публикува мнението ми. Впрочем аз и така, (знаейки, че няма да се публикува) ще го кажа, но дискусия няма да се получи по очевидни причини.
Преди 3 години написах статия за научната стратегия на България. В нея, според моите възгледи за науката, имаше доста мнения и за образованието у нас заедно със сравнения с най-добрите. Първият вестник, на който пратих статията, беше "Дневник". Отговор не получих. След това я пратих на два сайта с малка посещаемост, виж напр.:
http://kafene.net/analysis.html?fb_1101652_anch=20
Сигурно ще кажете, че това не е било актуално тогава. Не разбирам от журналистика. Но след няколко дни статията беше публикувана във в. "Сега" в силно окастрен вариант и без мое съгласие, (но и на това съм благодарен). Доста дни беше сред най-четените и най-коментираните, макар че четивото не е от лесно смилаемите. Последните неща казвам като аргументи в полза на евентуална дискусия.
Дискусиите не зависят от специалистите, а от медиите. Неотдавна публикувах книга върху неща от науката, които не можех да кажа другаде. В известното от брежнево време издателство "Самиздат", тъй като 10-15 издателства ми отказаха или изобщо не ми отговориха. И там има нещо за образованието. Книгата се свърши за по-малко от месец. Някой да е казал нещо за съдържанието? Освен коментари във форуми, разбира се; те са много.
Та отново питам: Кой да организира дискусия? Кого питам, не знам. Нека който мисли, че може да отговори, да отговори. Както казват възпитаните хора:
Предварително благодаря за любезния отговор,
член-кор. проф. Емил Хорозов
Фес Deffender
Рейтинг: 521 Весело"С формулата "окупация на университета = покушение срещу държавата" биха се съгласили в Москва и Минск, Псков и Пхенян..."
Definition of FOOL : Knowing the truth, seeing the truth, but still believing the lies.Както др. Иванов, Боби 1945 и още куп червени тупани в тоя форум.
dimko
Рейтинг: 540 НеутралноУправлението на държавата днес, мъчи да блокира университета, като висша школа за Политическо мислене на общия ни живот в модерно Общество...
Както и да смекчаваме оценката си за неговия "език",
Реч е за Реакционна, обърната назад Политическа практика ...
ijj
Рейтинг: 983 НеутралноДо коментар [#67] от "тулса":
Прав сте.
Идеите на Бахтин имат безспорно голям международен отзвук в последно време - включително и от страна на Юлия Кръстева и на Цветан Тодоров.