От първо лице: Прага – 1968, Крим – 2014

Паметникът на Съветската армия беше боядисан в розово с извинение към Чехия през август миналата година

© Красимир Юскеселиев

Паметникът на Съветската армия беше боядисан в розово с извинение към Чехия през август миналата година



Ограничен контингент" от руските въоръжени сили окупира полуостров Крим. Руски дипломат в ООН показа писмо на сваления украински президент Янукович, с което той иска помощ срещу опитите за държавен преврат. Светът отново настръхна и застана на прага на нова "студена война".


Без да искам, през 1968 г. станах свидетел как беше взето решението за участието на български войски в "ограничения контингент" на силите на Варшавския договор, който пречупи Пражката пролет.


Беше краят на август и началото на септември, лятото беше горещо, светът и тогава беше настръхнал. Решението беше взето светкавично, по време на лятната отпуска в Евксиноград, без участието на половината от членовете на Политбюро.




Тогава бях на петнадесет години. Заедно с брат ми и други деца на членове на държавното и партийното ръководство чакахме да закусим. В столовата обаче се провеждаше важно заседание.Тодор Живков излезе пръв от него и накратко ни разказа, че група чешки другари, част от здравите сили в Чехословашката комунистическа партия, са помолили за помощ Варшавския договор срещу пълзящата контрареволюция.


След няколко месеца при официалното му посещение във Виена западни журналисти го помолиха да им каже имената на "другарите от здравите сили". В характерния си стил той се измъкна, като каза, че е забравил списъка в София. Един от участниците в заседанието, чието име не съм оторизиран да спомена, ми разказа, че


на самото заседание Живков еднолично е наложил решението, но никой от присъстващите не е изразил съмнение в правилността му


Още повече че то дословно повтаряло позицията на съветските другари.


В Евксиноград тогава не разбрахме много от това, което ни разказа Живков. По-късно същия ден по радиото обаче започнаха съобщения как танковете на Варшавския договор навлизат по улиците на Прага, как хората ги посрещали с хляб и сол, като истински освободители. По-късно пропагандната машина заработи на пълни обороти и си спомням разказите на очевидци как в замъка "Храдчани" са заловени предателите Дубчек и Ота Шик, който под димната завеса на социализъм с "човешко лице" се опитвали да реставрират капитализма.


България беше първата държава, която подкрепи инвазията


Дори някои западни наблюдатели я обявяват за автор на идеята. Макар военното участие да беше символично – Елховският полк не взе участие във военните действия, с него бе поета моралната отговорност от намесата във вътрешните работи на суверенна държава. Международната общност остро осъди инвазията и резултатите бяха катастрофални.


Съветският съюз загуби последната възможност да предаде на социализма "човешки облик".


От "Прага 68-а" започна икономическото и морално лавинообразно сриване


завършило с обречената "перестройка" на Горбачов и краха на Съветския съюз. "Ефектът на доминото", започнал с Пражката пролет, се разрасна със стачките в Радом, Гданск и Гдиня в Полша и раждането на профсъюза "Солидарност". Краят беше вече само въпрос на време.


Стъпкването на Пражката пролет беше заклеймено от видни интелектуалци в Чехословакия като Вацлав Хавел, Милош Форман, Иржи Менцел, Милан Кундера, в Съветския съюз от Сахаров, Солженицин, Елена Гинсбург, в западните държави като Ромен Ролан, Луи Арагон, Елза Триоле. Дори известният певец Жилбер Беко написа протестна песен. Окончателно бе поставен кръст на еврокомунизма. А с лидери като Луиджи Лонго, Палмиро Толиати, Морис Торез той имаше силни позиции в Италия, Франция и Испания. Дори в Рим се беше създала ситуация, в която Италианската комунистическа партия бе на една крачка от властта.


В България, където дисидентското движение се разви значително по-късно, имаше само единични протести като тези на студентската група на Едуард Генов.


Освен очевидните прилики съществуват и съществени разлики между смачкването на Пражката пролет и окупирането на полуостров Крим. От геополитическа гледна точка Русия има известни основания да твърди, че защитава интересите на етническите руснаци в Украйна, че под заплаха е поставено дислоцирането на Черноморския й флот, за което тя има договор до 2048 г.


Така или иначе Кремъл не си е извадил достатъчно поуки от Пражката пролет.


Авторът Калин Тодоров е журналист с дългогодишна практика. Той е син на Станко Тодоров, който беше високо в комунистическата йерархия преди 10 ноември 1989 г., беше и министър-председател в периода 1971 - 1981 г. В разказите от първо лице Калин Тодоров говори за събития от близкото минало, на които лично е бил свидетел. 


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (135)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на BlueWater
    BlueWater
    Рейтинг: 1097 Весело

    Историята трябва да се учи и помни, за да няма комунистически "преходи" като нашия от над 24 години и липса на ПРАВОСЪДИЕ!

  2. 2
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  3. 3 Профил на SSmart
    SSmart
    Рейтинг: 916 Весело

    Поредния "анализ" на номенклатурно чадо!
    Между "пражката пролет " през !968г. и сегашните събития да търсиш връзка е все едно да търсиш под вола теле!

  4. 4 Профил на doroteus
    doroteus
    Рейтинг: 2648 Неутрално

    Знам,че повечето от вас ще напишете,че син на бивше комунистическо величие не може да има отношение към такива важни въпроси!Аз мисля,въпреки абсолютно антикомунистическата ми позиция по всички събития след 10 11 1989 г.,че трябва да се даде право на хората да изразят спокойно своята позиция!Признавам и приветствам правото на хората да се променят към по-добро!Освен това Ст.Тодоров и съпругата му Соня Бакиш бяха едни от осмеляващите се от време на време да имат позиция ,която не съвпада с линията на ПАРТИЯТА!

  5. 5 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 696 Неутрално

    Аз принципно съм против лустрацията, ама....

    Нерде Прага 1968 г., нерде Крим? И защото няма връзка с "нерде"-тата авторът е написал един универсален увод, след който може да се сложи всичко, от убити ахари през некачествени магистрали до действията на Вигенин, във вътрешен план, а във външен всичко.

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  6. 6 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1710 Неутрално

    Въпреки очевидните прилики, специално в отношението на пропагандната машина, не мисля, че е редно да се приравняват Прага и Крим.

    Впрочем мисля, че позицията на Кисинджър казва всичко най-важно по темата: Путин не разбира западните ценности и обратното, Западът не може да разбере особеностите на връзката Москва - Киев.

    Няма какво да го преразказвам, прочетете го ако още не сте.

    Кисинджър е чудесен аналитик и добър разказвач.

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
  7. 7 Профил на Торбеш
    Торбеш
    Рейтинг: 1749 Неутрално

    Аналогията "Прага-Крим" е твърде бледа и несъответна.
    Аналогията, стояща съвсем на мястото си, е "аншлусът" на Австрия и Судетската област към Хитлерова Германия.
    Путлер капут!

    Като българин съм горд, че думата "неудачник" е незаменяема чуждица в българския език, заемка от руския език.
  8. 8 Профил на naka2911
    naka2911
    Рейтинг: 524 Весело

    Тогава бях на петнадесет години. Заедно с брат ми и други деца на членове на държавното и партийното ръководство чакахме да закусим.
    -------------------
    Ей това ни са първите демократи.Вчерашната номенклатура,сменила идеологията .Те ръководят страната,в тях са парите,те пишат анализите.Станаха най яростните антикомунисти.Затова не можем да прочетем един свестен анализ.Свикнали са с манипулации и промиваненна мозъци.И точно те като има някой с различна гледна точка веднага го обявяват за комуне,ушанка,пращат го в КНДР,Куба и т.н.т.
    Сакън някой да не им протеворечи на партийната линия

  9. 9 Профил на SSmart
    SSmart
    Рейтинг: 916 Весело

    До коментар [#6] от "Боби Колев":

    И убеден активен русофоб!

  10. 10 Профил на Иван K
    Иван K
    Рейтинг: 3097 Неутрално

    "България беше първата държава, която подкрепи инвазията
    Дори някои западни наблюдатели я обявяват за автор на идеята."

    През 1975 г участвах в българска делегация за индустриално сътрудничество по линия на СИВ в Чехословакия. Пристигнахме и се разположихме по местата си. Видях, че българското флагче е паднало и веднага го вдигнах. Тогава съветският представител започна да протестира и поиска да дойде човек от персонала за да вдигне съветското флагче. Чак тогава видях, че само българският и съветския флаг са съборени. В почивката съветският представител ни обясни съзаклятнически на нас българите, че мръсните чехи са изразили отношение към двете държави заради 19068 г.

    подпис
  11. 11 Профил на Нефертити
    Нефертити
    Рейтинг: 1985 Неутрално

    Комунизмът е разрешената форма на фашизма и няма как да има "човешки облик" защото неговите ценности не са свързани с "човека", а с "партията".
    Добре би било сегашното мижитурско правителство да си наляга парцалите и да се прави, че не знае за Крим отколкото да прави поредните глупости.

    Предразсъдъците са за ограничените.
  12. 12 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 696 Неутрално

    [quote#7:"Торбеш"]Аналогията, стояща съвсем на мястото си, е "аншлусът" на Австрия и Судетската област към Хитлерова Германия.[/quote]


    По скоро аншлусън на България с Южна Добружа.

    Кой точно капут?

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  13. 13 Профил на bette
    bette
    Рейтинг: 810 Неутрално

    Благодаря на автора за този паралел. Неоценимо е и че е бил свидетел на тогавашните събития. Както и сега твърдят руснаците, според българските военни навлезли в Чехия, то било само малко и съвсем мирно, и всъщност те не знаели изобщо защо са там но се били разходили до Чехия. Имам известни съмнения, че това може да е вярно, комуно-съветските режими са пропити с лъжи и като цяло почти никой не би ги подкрепил за нищо, ако не беше тяхната демагогия, а в днешно време "путински ПР"

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  14. 14 Профил на nikero
    nikero
    Рейтинг: 524 Любопитно

    До коментар [#7] от "Торбеш":

    Твоята аналогия е вярна. Въпрос - къде са судетските немци днес?

  15. 15 Профил на SSmart
    SSmart
    Рейтинг: 916 Весело

    До коментар [#13] от "Соросоидна гойка от рептилски произход":

    Не знам какъв свидетел е след като няма хабер,че освен Елховския полк участва и Харманлийския!

  16. 16 Профил на mutata
    mutata
    Рейтинг: 237 Неутрално

    и какво е сръвнението между двете събития, а каква е разликата с нахлуване на американски войски в Ирак , Косово и т.н.т. , все някой спасява някого според собствените си интереси , само облъчените глави не могат да разберат това

  17. 17 Профил на zarzawat
    zarzawat
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Могат да се правят паралели и с инвазията в Полша през 1939: официално обявената причина е че след нападението на Германия, полската държава не може да гарантира сигурността на местните украинци и беларуси ( малко под 50% от населението). Веднага са спретнати нови избори в завзетите територии които да дадат легитимност на анексирането.

  18. 18 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 1702 Неутрално

    Няма абсолютно никаква аналогия между случилото се 1968 в бившата Чехословакия и сегашните събития в Крим.Най-малкото защото Крим е населен с руснаци.

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  19. 19 Профил на RED MAFIA
    RED MAFIA
    Рейтинг: 696 Любопитно

    [quote#15:"SSmart"]Елховския полк участва и Харманлийския![/quote]
    През Бургас за Одеса и от там със самолети в Прага.

    Когато стоиш достатъчно дълго до брега на реката и гледаш, ще видиш как пред теб по водата преминава трупът на врага ти
  20. 20 Профил на СДС
    СДС
    Рейтинг: 1485 Неутрално

    Още повече, че то дословно повтаряло позицията на съветските другари.
    ...............
    За 45 г рсуко робство, наречено съветско, няма оправдание.
    Власта на народа в Прага 68 г се оказа параван за една разбойническа шайка лузъри, назначени от Москва като нейни наместници. И нищо повече.
    Смяна на елите от 1944 до днес де факто няма, съответно резултатите са без промяна-застой, неудачни експерименти, грабене.

    nemo malus felix, minime corruptor.
  21. 21 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 1702 Неутрално

    До коментар [#6] от "Боби Колев":

    Запада не чете история.Всичко си има начало.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Polish%E2%80%93Russian_War

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  22. 22 Профил на paolo51
    paolo51
    Рейтинг: 528 Неутрално

    Като изключим предпоследното изречение, не разбрах какъв е анализа на автора за случващото се в Крим. Говоря за дълбочината на анализа, а не за сходствата с пражката пролет, за които и без да сме закусвали с Тодор Живков са ни ясни. Онова приятелче от детинството, Станишката, беше министър-председател, а сега е мандатоносител. Укрраинец по рождение, проруски настроен и в червата си, водач на европейските социалисти. Истинки троянски войн на Москва. Господин Тодоров да беше си направил труда поне в тази плоскост да помогне да анализираме случващото ни се след Крим. Защото не само на украинците им се случват беди, но и на нас, а и за съжаление още ще ни се случват. Та дневник, питайте моля ви малко по-задълбочено, а не ни пробутвайте само някаква жълтеникава пикантерия на децата от бившия (настоящия) елит.

  23. 23 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1326 Неутрално

    "Елховският полк" - На един наш съгражданин, служил в този полк по времето на чешките събития му казваха Слави Мафията. Още от преди 1990 г. Когато се интересувах защо, ми разказаха интересна история: През 1968 г. Слави се връща от Чехословакия със счупена ръка. Партийната пропаганда раздува, че е от схватка с "контрареволюционерите", слагат го на пиедестал, срещи с трудови колективи, записват го студент без изпит. Но, след само една година Слави категорично отказва да продължи ученето си. Става шофьор на такси, но това такси започва да работи като......частно, преди 1990 г. Никой не може копче да му каже, почитан е от всички, милицията си затваря очите......Така се ражда Слави Мафията....Почина през 2 000 г. - наднормено тегло, голяма къща, скъп мерцедес....

  24. 24 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1326 Весело

    [quote#12:"др. Иванов"]аншлусън на България с Южна Добружа. [/quote]

    Глупости.....Товариш, Ю.Добруджа е върната с договор! И това ли не знаеш?

  25. 25 Профил на Каишков - Либерален мислител
    Каишков - Либерален мислител
    Рейтинг: 868 Неутрално

    Ограничен контингент" от руските въоръжени сили окупира полуостров Крим.
    =====================================
    Такова нещо няма. Липсват еднозначни доказателства за присъствие на армията на Руската федерация в Крим, освен Черноморския флот, който е там с международен договор Инвазия, окупация, нахлувване - това са американски пропагандни клишета.

  26. 26 Профил на Sir Percival ГЛАСУВАЙТЕ
    Sir Percival ГЛАСУВАЙТЕ
    Рейтинг: 696 Неутрално

    [quote#15:"SSmart"]Не знам какъв свидетел е след като няма хабер,че освен Елховския полк участва и Харманлийския![/quote]
    Вярно, но има и още:
    Във военната операция участват следните части от Сухопътните войски.
    12-и и 22-ри мотострелкови полк - числеността на военнослужещите в тях при навлизането в Чехословакия е 2164 души, а при изтеглянето – 2177 (освен това имаме и 100 души убити).
    танков батальон с 26 машини Т-34 (по други сведения танковете са 33, от които 7 са унищожени).

    ЖУСТИС (фр.- правосъдие) ИЛИ ЖОСТЕРИС (бълг. - гьостерица)!!!
  27. 27 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 3438 Неутрално

    И на Унгария 1956 прилича, и на Полша, и на Афганистан, и на Чечня, ...., списъкът е дълъг. Навсякъде където тази жалка империйка се опитва да си насади античовешката идеология- царизъм, социализъм, путинизъм, синоними на едно и също- азиатско мракобесие.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  28. 28 Профил на Петър Иванов
    Петър Иванов
    Рейтинг: 1120 Любопитно

    Основен принцип на българската политика / даже и вътрешната!/ и досега си остава дамоклевия въпрос:"а какво ще каже ще каже Дядо Иван?"
    Прочее, през 1990 г , чехословашкото правителство уведоми всички правителства участвали във въоръженото нападение върху страната им , да се извинят за действията си.В противен случай ще ги смята за враждебни.
    Русия не го направи , а България го направи само няколко часа /!/
    преди крайния, двумесечен срок който бе поставен.

  29. 29 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1326 Неутрално

    [quote#26:"Percival"] имаме и 100 души убити[/quote]

    Не ми се вярва?.....Българските войски са били основно в Словакия, Банска Бистрица, където съпротивата е била много по малка в сравнение с Чехия...

  30. 30 Профил на emil
    emil
    Рейтинг: 1372 Неутрално

    Много навременен разказ. Хубаво е да си припомняме историята защото човек трябва да се учи от грешките си а явно ние не се учим добре.

    ДЕПУТАТИТЕ ГЛАСУВАЛИ ПРОТИВ ВОЛЯТА НА 2.5 МИЛИОНА БЪЛГАРИ ГЛАСУВАЛИ С "ДА" НА РЕФЕРЕНДУМА СА ЕДНИ ПРЕВРАТАДЖИИ. ТЕ ВЕЧЕ ПРЕДСТАВЛЯВАТ САМО СЕБЕ СИ.
  31. 31 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 696 Неутрално

    Добруджа не е върната с договор, защото след подписване на договора никой не знае, че трябва да я връща, а и самият договор е напълно незаконен според международнодното право, т.е. толкова колкото договор между Русия и Крим.
    Румъния въобще не смята да спазва договор подписан между Сталин и Хитлер, но Сталин ги подсеща в края на август, като струпва съветски войски на границата, а самата заповед на царя не е за изпълнение клаузите на някой си договор, а е за нахлуване в ЮД. Всички кадри от онова време започват с навлизане на конницата с извадени саби.

    Между впрочев по международните договори Крим е напълно автономна република, а Севастополски окръг е на СССР, т.е. на Русия, като наследник и правоприемник. Всички си затваряха очите 22 години през които Украйна нарушаваше тези договори.

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  32. 32 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 1702 Неутрално

    До коментар [#29] от "dobrich":

    Воуйчо ми е бил там.Връща се ранен в рамото.Горе-долу и той казва за 100-ина мъртви.

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  33. 33 Профил на Птеродактиль Северномонгольский
    Птеродактиль Северномонгольский
    Рейтинг: 1149 Весело

    [quote#25:"Каишков - Гласът на Америка"]Инвазия, окупация, нахлувване - това са американски пропагандни клишета. [/quote]
    Таварищ Каишев, успокойте пропагандния патос. Все пак не се намирате на сбирка по интереси с червени бабички от Каспичан.

  34. 34 Профил на El Chuncho
    El Chuncho
    Рейтинг: 1269 Неутрално

    [quote#25:"Каишков - Гласът на Америка"]Липсват еднозначни доказателства за присъствие на армията на Руската федерация в Крим,[/quote]
    Ботушев,вече го уточнихме.тези без опознавателните знаци са марсианци.

    Никъде по света борсите не са определящи за икономиката.- цитат на коментар #70 от “др. Иванов
  35. 35 Профил на Каишков - Либерален мислител
    Каишков - Либерален мислител
    Рейтинг: 868 Неутрално

    [quote#27:"Realist"]И на Унгария 1956 прилича, и на Полша, и на Афганистан, и на Чечня,[/quote]
    А на Виетнам, Ирак, Либия, Афганистан, Югославия не прилича ли?

  36. 36 Профил на Каишков - Либерален мислител
    Каишков - Либерален мислител
    Рейтинг: 868 Неутрално

    [quote#34:"El Chuncho"]Ботушев,вече го уточнихме.тези без опознавателните знаци са марсианци. [/quote]
    Може да са и тексасци, каубой.

  37. 37 Профил на El Chuncho
    El Chuncho
    Рейтинг: 1269 Неутрално

    [quote#31:"др. Иванов"]Добруджа не е върната с договор, защото след [/quote]
    Иванов, бива ли толкова рано в неделя да плещиш такива глупости.

    Никъде по света борсите не са определящи за икономиката.- цитат на коментар #70 от “др. Иванов
  38. 38 Профил на Каишков - Либерален мислител
    Каишков - Либерален мислител
    Рейтинг: 868 Неутрално

    [quote#33:"pterodaktil"]Таварищ Каишев, успокойте пропагандния патос. [/quote]
    Аз не съм по пропагандата, посочвам факти - няма никакви доказателства еднозначни за намеса на армията на Руската федерация. Други са пропагандистите

  39. 39 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 696 Неутрално

    Единственият исторически паралел на ставащото в Крим е със Съединението на България.

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  40. 40 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 3438 Любопитно

    [quote#35:"Каишков - Гласът на Америка"]А на Виетнам, Ирак, Либия, Афганистан, Югославия не прилича ли? [/quote]

    Биеш негрите, а Петракиева?

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  41. 41 Профил на Каишков - Либерален мислител
    Каишков - Либерален мислител
    Рейтинг: 868 Неутрално

    Съветският съюз загуби последната възможност да предаде на социализма "човешки облик".
    ==============================
    Другарю Калин Тодоров, вие сега ли го разбрахте това? Защо не го казахте на тирана Живков, докато закусвахте с него? Поне баща ви да беше заел тази позиция през 1968. Или си ползвахте привилегиите тогава, а сега пак?

  42. 42 Профил на Каишков - Либерален мислител
    Каишков - Либерален мислител
    Рейтинг: 868 Неутрално

    [quote#40:"Realist"]Биеш негрите, а Петракиева? [/quote]
    За теб всички, които не са американци са негри? Съвсем по каубойски, ам и ти си между тях значи.

  43. 43 Профил на El Chuncho
    El Chuncho
    Рейтинг: 1269 Неутрално

    [quote#39:"др. Иванов"]Единственият исторически паралел на ставащото в Крим е със Съединението на България.[/quote]
    Можеш ли без да ровиш в Гугъл,да кажеш в коя година е станало съединението?
    Не можеш.........

    Никъде по света борсите не са определящи за икономиката.- цитат на коментар #70 от “др. Иванов
  44. 44 Профил на mc40
    mc40
    Рейтинг: 237 Неутрално

    "Вечните освободители" имат богата история изпъстрена с много "освобождения". Човекът бил свидетел на "свобождението" Чехословакия'68 и за него писал. Е, вярно като свидетел на събитието, е бил в по-добри позиции от останалите българи.

  45. 45 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1326 Весело

    [quote#31:"др. Иванов"]
    Добруджа не е върната с договор, защото след подписване на договора никой не знае, че трябва да я връща, а и самият договор е напълно незаконен според международнодното право[/quote]

    хехехехе....Товариш, Крайовския договор е признат от всички велики сили в онова време! .......Имах по високо мнение за твоите знания.

  46. 46 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1326 Неутрално

    [quote#32:"EREBUS"]и той казва за 100-ина мъртви [/quote]

    Все пак трябва да има някакви официални данни, които към днешно време да са публикувани? Не можем да вземаме за меродавни войнишки приказки.....

  47. 47 Профил на Птеродактиль Северномонгольский
    Птеродактиль Северномонгольский
    Рейтинг: 1149 Весело

    [quote#38:"Каишков - Гласът на Америка"]няма никакви доказателства еднозначни за намеса на армията на Руската федерация[/quote]
    Така е каишев, няма доказателства и за това, че водата е мокра и че червените ушанки са най-облъчените с опорни точки същества на планетата, но нормалните хора са свикнaли с тези факти.

  48. 48 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 696 Неутрално

    До коментар [#43] от "El Chuncho":

    Съединението което ни е познато сега и в окончателния му вид под формата на договори е станало в рамките на 3-4 години след самият акт на Съединението и първоначалния договор с Турция ат 1885 г. В нашата история обаче всички се спотайват за истината и пробутват късните договори със съответните последствия като налични едва ли не от 6 септември 1885 г., за да се скрие фактът, че самото "съединение" съвсем не е от нещата, с които трябва да се гордеем.

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  49. 49 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 2798 Неутрално

    Айдеее, пак глопости!

    Прага, та Прага!
    Едно клише си знаем - едно си баем.

    Ако се търсят натам исторически аналогии - търсете ги в блокадата на Берлин, в ГДР '49 година и Унгария 1956 година.
    Къде-къде по-близки са.

  50. 50 Профил на валчан
    валчан
    Рейтинг: 506 Неутрално

    Ето го новото лице на комунетата-демокраДЦИ.

  51. 51 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1326 Весело

    [quote#48:"др. Иванов"]самото "съединение" съвсем не е от нещата, с които трябва да се гордеем[/quote]

    Товариш, товариш......В русофилската си злоба стигна до отричане на безспорни български върхове след освобождението!?

  52. 52 Профил на grinda
    grinda
    Рейтинг: 516 Неутрално

    <<Така или иначе Кремъл не си е извадил достатъчно поуки от Пражката пролет>>

    Вчера в "Ел Мундо" имаше интервю със сина на Хрушчов, в което му напомниха за танковете, които баща му изкарва в Будапеща, но и за коментара му, когато разбрал, че Брежнев е вкарал танкове в Прага: "За 12 години не научихме нищо."

    http://grinda.se/
  53. 53 Профил на Гражданин
    Гражданин
    Рейтинг: 524 Любопитно

    Стъпкването на "Пражката пролет" беше заклеймено от видни интелектуалци .....като Ромен Ролан, Луй Арагон, Елза Триоле"-Дневник-----------------------------------------------------Хей вие "другара" дето сте закусвали по онуй време в Евксиноград, за разлика от баща ви, дето уж бил куманизин, вие сега на хамериканската хранилка ли сте? Защото, доколкото си спомням, автора на Кола Брьонон и други шедьоври, се е споминал май четвърт век преди описваните от вас събития?!? Абе лъжете, ама с мярка!?Или важното е кинти да падат?

  54. 54 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 1454 Неутрално

    Въртят сучат ама най много до Съветския съюз и комунизма го докарват - истинската аналогия както по горе казаха е Судетите през 1938 година. Първо Хитлер присвой областта а после завзе и цяла Чехия .Само да видим къде ще е новия Мюнхен.

  55. 55 Профил на ppopov_67
    ppopov_67
    Рейтинг: 866 Неутрално

    Без да съм син на член на политбюро съм свидетел на девети септември, Берлин, Будапеща, Прага и т.н.
    Това което съм научил е, ЧЕ КЪДЕТО МИНЕ РУСКИ БОТУШ ТРЕВА НЕ НИКНЕ.

  56. 56 Профил на doroteus
    doroteus
    Рейтинг: 2648 Неутрално

    До коментар [#30] от "emil":

    Защото учителите и преди и сега са едни и същи!

  57. 57 Профил на El Chuncho
    El Chuncho
    Рейтинг: 1269 Неутрално

    [quote#48:"др. Иванов"] В нашата история обаче всички се спотайват за истината и пробутват [/quote]
    Във вашата история определено е така.

    Никъде по света борсите не са определящи за икономиката.- цитат на коментар #70 от “др. Иванов
  58. 58 Профил на El Chuncho
    El Chuncho
    Рейтинг: 1269 Неутрално

    До коментар [#54] от "do.r.n":

    Точно и на място!

    Никъде по света борсите не са определящи за икономиката.- цитат на коментар #70 от “др. Иванов
  59. 59 Профил на .
    .
    Рейтинг: 1879 Неутрално

    [quote#11:"Нефертити"]Добре би било сегашното мижитурско правителство да си наляга парцалите и да се прави, че не знае за Крим отколкото да прави поредните глупости.

    [/quote]
    Нещата стават много сериозни, има вероятност от война.Русия ще воюва за Крим, ако се наложи.

  60. 60 Профил на doroteus
    doroteus
    Рейтинг: 2648 Неутрално

    До коментар [#55] от "ppopov_67":

    Бих гласувал за това с повече плюсове,но имам права само на един!

  61. 61 Профил на El Chuncho
    El Chuncho
    Рейтинг: 1269 Неутрално

    До коментар [#55] от "ppopov_67":
    +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

    Никъде по света борсите не са определящи за икономиката.- цитат на коментар #70 от “др. Иванов
  62. 62
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  63. 63 Профил на navy
    navy
    Рейтинг: 932 Весело

    До коментар [#25] от "Каишков - Гласът на Америка":
    [quote#25:"Каишков - Гласът на Америка"]Такова нещо няма. Липсват еднозначни доказателства за присъствие на армията на Руската федерация в Крим ....................[/quote]

    Липсват , я!
    Тия без обозначенията с калашници слизащи от Уралите с платнищата са предрешената марсианска армия скрила и зелените си антенки.
    По тоя повод не е лошо да се пита шефа на европейската и българска левица защото той най-добре би могъл да се произнесе по униформите на Червената армия и сигурно ще разпознае шаяка и на пипане.

    ПП
    А относно Калин Станков жив и здрав да е ,че заради него спасих 4-5 месеца казарма през 1973 ,когато приетите студенти ни уволниха на 14 юли ,а бойните ми другари изкараха до края на ноември /със задържането/.

    Шлосер от ВМЕИ "Ленин" ТМММ - 8-ми разряд
  64. 64 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 1702 Неутрално

    До коментар [#46] от "dobrich":

    Така е....прав си ! Имам съмнението,че много архиви от тогава са унищожени.Баба ми и дядо ми дори не са знаели,че синът име в Чехословакия.Като се връща ранен лежи в болницата във Варна 36 дни пак без да знае семейството.

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  65. 65 Профил на El Chuncho
    El Chuncho
    Рейтинг: 1269 Неутрално

    До коментар [#62] от "Гражданин":
    Алоууууууууу,
    Ами първата световна война,ами втората,ами заем наем......
    Щяхте да победите Германия ама друг път.

    Никъде по света борсите не са определящи за икономиката.- цитат на коментар #70 от “др. Иванов
  66. 66 Профил на Цензуриран от антибългари.
    Цензуриран от антибългари.
    Рейтинг: 577 Весело

    "Тогава бях на петнадесет години."

    Обаче е навътре в политиката отвсейде.

    "Решението беше взето светкавично, по време на лятната отпуска в Евксиноград, без участието на половината от членовете на Политбюро."
    Знае кой къде колко и навсякъде се вре разбираш ли ме ти нали.

  67. 67 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1642 Неутрално

    Какви са поуките от пражката Пролет?
    Че ако ще действаш-действай светкавично и с мащабна по размер сила за да победиш веднага, а не да водиш дълга изтощителна война или ту да отблъскваш протестиращите ту да им позволяваш пак да се върнат.
    Янукович този урок не го е учил, но Русия го знае перфектно.

    В Русия съм! В Русия съм!
  68. 68
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  69. 69 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1333 Неутрално

    Не бих допуснал Калин да ми определя възгледите и аналогиите.
    Уважавам собствените си-неманипулирани.

  70. 70 Профил на El Chuncho
    El Chuncho
    Рейтинг: 1269 Неутрално

    [quote#66:"bluescreen"]"Тогава бях на петнадесет години."

    Обаче е навътре в политиката отвсейде. [/quote]
    И аз съм бил на 15 години, и също имам ясни спомени,баща ми се мъчеше да слуша "Свободна Европа", и много много не коментираше,поне пред мен какво е чул.После го взеха запас.

    Никъде по света борсите не са определящи за икономиката.- цитат на коментар #70 от “др. Иванов
  71. 71 Профил на El Chuncho
    El Chuncho
    Рейтинг: 1269 Неутрално

    [quote#67:"Веселин Дечев"]Янукович този урок не го е учил, но Русия го знае перфектно.[/quote]
    Интересно,в Чехия руснаците вкараха повече танкове отколкото са използвали през ІІ световна война.колко да вкарат сега в Украйна?

    Никъде по света борсите не са определящи за икономиката.- цитат на коментар #70 от “др. Иванов
  72. 72 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1642 Неутрално

    [quote#6:"Боби Колев"]Впрочем мисля, че позицията на Кисинджър казва всичко най-важно по темата: Путин не разбира западните ценности и обратното, [/quote]
    И какви са западниет ценности?
    ГМО, китайски фалшификати, загробващи кредити, тъпи пошли филми, посредствени тв предавания?
    Студентите често десетилетия изплащат образованието си.
    За здравеопазванаето в САЩ пък направо не си струва да се говори.
    За гейпарадите направо не ми се споменава

    В Русия съм! В Русия съм!
  73. 73 Профил на El Chuncho
    El Chuncho
    Рейтинг: 1269 Неутрално

    [quote#69:"dedo pepo"]Уважавам собствените си-неманипулирани.[/quote]
    Казал манипулатора.

    Никъде по света борсите не са определящи за икономиката.- цитат на коментар #70 от “др. Иванов
  74. 74 Профил на El Chuncho
    El Chuncho
    Рейтинг: 1269 Неутрално

    До коментар [#72] от "Веселин Дечев":
    Айде сега посочи и ценностите на Русия.

    Никъде по света борсите не са определящи за икономиката.- цитат на коментар #70 от “др. Иванов
  75. 75 Профил на Мафията си има държава
    Мафията си има държава
    Рейтинг: 581 Неутрално

    Да се сравняват събитията от 1968 г. в Прага с тези в Крим е меко казано неуместно, а като цяло поредното "съчинение" на Тодоров навява усещане за тежка форма на графомания. Добре че не са живи родителите му да стават свидетели на излагациите му.

  76. 76 Профил на navy
    navy
    Рейтинг: 932 Неутрално

    До коментар [#68] от "Great Tartary":

    Браво човече !Това ще си го копирам и запазя .
    Имам само една молба .Ако можеш да направиш и също такова списъче за Русия,СССР и Руската федерация /можеш да почнеш от Петър Първи , щото са по-стара държава/

    Шлосер от ВМЕИ "Ленин" ТМММ - 8-ми разряд
  77. 77 Профил на murttle
    murttle
    Рейтинг: 969 Весело

    До коментар [#25] от "Каишков - Гласът на Америка":

    Тази опорна точка вече ви я осмяха в руския нет:

    - Бандеровцев видишь?
    - Нет…
    - А они там есть! А российских солдат видишь?
    - Да…
    - А их там нет!

  78. 78 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1642 Неутрално

    [quote#22:"paolo51"]Като изключим предпоследното изречение, не разбрах какъв е анализа на автора за случващото се в Крим. Говоря за дълбочината на анализа[/quote]
    Ами дълбочината се свежда до: Вижте ме кой съм аз, колко велик беше татко ми.
    Гледал съм как обядва Тодор Живков-аааууу! Значи ти си велик, ти знаеш всичко за действията и мотивите му.

    В Русия съм! В Русия съм!
  79. 79 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 696 Неутрално

    [quote#51:"dobrich"]В русофилската си злоба стигна до отричане на безспорни български върхове след освобождението!? [/quote]

    Кога са настъпили тези върхове? Определено не са конкретните събития от 6.09.1885 г., за които Стамболов казва: Каква я мислихме, каква стана!
    Защо Съединението не е било "връх" в историята по време на Третото българско царство и дори не се е празнувало, а от праха на историята го изтупаха комунистите, които реабилитираха и Стамболов, сочен от цялата ни буржуазна историография като "кръволока" или "тиранина" Стамболов?

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  80. 80 Профил на svetlajd2
    svetlajd2
    Рейтинг: 524 Весело

    Един виц, който руснаците разпространяват във фейсбук:
    1552 - Присоединение Казани,
    1554 - присоединение Астрахани,
    1555 - присоединение Сибири,
    1783 - присоединение Крыма,
    1920 - присоединение Крыма,
    1944 - присоединение Крыма,
    2014 - присоединение Крыма,
    ...
    ...
    ...

    Свободата, Санчо, ...
  81. 81
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  82. 82 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 2798 Весело

    До коментар [#71] от "El Chuncho":
    .... Интересно,в Чехия руснаците вкараха повече танкове отколкото са използвали през ІІ световна война....

    Не бива да се говорят глупости!
    Особено преди обед, че няма оправдание с "ракиено време".

    Че Чехия е малка дори по площ, та да сбЕрат на едно място танкове повече, отколкото през ВСВ.
    Сталин я започва с грубо 25 000 танка, а през войната напроизвежда още над 100 000 танка и САУ. Статистиката я има на разполоцение на всеки, който не иска да говори глупости
    Да не говорим, че е Чехословакия, а не "просто" Чехия....

  83. 83 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1642 Неутрално

    [quote#26:"Percival"](освен това имаме и 100 души убити).
    танков батальон с 26 машини Т-34 (по други сведения танковете са 33, от които 7 са унищожени). [/quote]
    Ебаси мирния протест в Прага. Разбирате сега защо се е наложило озаптявне със сила.

    В Русия съм! В Русия съм!
  84. 84 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1642 Неутрално

    [quote#34:"El Chuncho"]Ботушев,вече го уточнихме.тези без опознавателните знаци са марсианци. [/quote]
    Да, всички знаем че са руснаци. Но юридически това не е изрично доказано, а трябва.

    В Русия съм! В Русия съм!
  85. 85
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  86. 86 Профил на Гражданин
    Гражданин
    Рейтинг: 524 Весело

    Добре ме светнахте, че този пасквилописец бил син на СТ. Тодоров и С. Бакиш! Бре докъде може да стигне човек от такова потекло?! Но както казва чичо Гочо от Горно Нанадолнище - га ги ядЪхте кИфтетата, не ви пареха,а? Та, такъв прочит на историята е повече от жалък! Разбирам защо е паднал комЪнизама- защото е бил правен от подобни келепирджии! Аз също закусвах, когато от радиоточката в стола, съобщиха за "ограниченият контингент" в Чехословакия, но дручко си е да го чуеш от устата на Т. Живков!?

  87. 87
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  88. 88 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1642 Неутрално

    [quote#52:"grinda"]Вчера в "Ел Мундо" имаше интервю със сина на Хрушчов, в което му напомниха за танковете, които баща му изкарва в Будапеща, но и за коментара му, когато разбрал, че Брежнев е вкарал танкове в Прага: "За 12 години не научихме нищо." [/quote]
    Глупости. Затова са управлявали Хрушчов и Брежнев, а не техните деца дето се правят на много умни

    В Русия съм! В Русия съм!
  89. 89
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  90. 90 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 2798 Неутрално

    До коментар [#87] от "Веселин Дечев":
    Предполагам.
    Но това не го прави по-малко тъпо.

  91. 91
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  92. 92 Профил на El Chuncho
    El Chuncho
    Рейтинг: 1269 Неутрално

    [quote#70:"El Chuncho"]И аз съм бил на 15 години,[/quote]
    Всъщност на 10год.

    Никъде по света борсите не са определящи за икономиката.- цитат на коментар #70 от “др. Иванов
  93. 93 Профил на El Chuncho
    El Chuncho
    Рейтинг: 1269 Неутрално

    До коментар [#82] от "xm...":
    Не говоря глупости.Броя на вкараните в Чехословакия танкове е по голям от използваните на източния фронт.Разбирасе става дума за конкретен период от време.Който си избереш.Не ми пробетвай номера от рода на колко са произведени.
    Направи си сам справката.

    Никъде по света борсите не са определящи за икономиката.- цитат на коментар #70 от “др. Иванов
  94. 94 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1510 Любопитно

    Jim Willie: Крим ще е повратната точка за края на петродолара

    http://www.silverdoctors.com/jim-willie-ukraine-is-the-waterloo-event-for-the-us-dollar/

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  95. 95 Профил на lynyrdS
    lynyrdS
    Рейтинг: 467 Неутрално

    До коментар [#89] от "Веселин Дечев":
    Пропуснал си най-важното -89 год
    Чехословакия ГДР Унгария Полша и т.н. - адио на СССР и адио СССР.

  96. 96 Профил на .
    .
    Рейтинг: 1879 Неутрално

    [quote#77:"murttle"]- Бандеровцев видишь?
    - Нет…
    - А они там есть! А российских солдат видишь?
    - Да…
    - А их там нет! [/quote]
    барак обама пришел к гадалке и попросил сказать, что будет через 10 лет. "атомная война с россией"-ответила гадалка. "это я знаю, вы скажите что будет с ценами, сколько будет стоить хот дог?". "12 рублей ", ответила гадалка))))

  97. 97 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1642 Неутрално

    [quote#74:"El Chuncho"]Айде сега посочи и ценностите на Русия. [/quote]
    Нормалност!
    Масовото им образование е на светлинни години пред това на Запада-както разбрахме 1/3 на запад смятали че Слънцето се въртяло около Земята.
    Приоритетите са правилни-не правата на циганите или на кучетата да са над тези на хората!
    Не съм чул в Русия да са се загрижили за щастието на кокошките и прасетата или за правата на гейовете!

    В Русия съм! В Русия съм!
  98. 98
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  99. 99 Профил на El Chuncho
    El Chuncho
    Рейтинг: 1269 Неутрално

    До коментар [#94] от "VenRus 2008 #Нова година - нов премиер!":
    Венче,след всеки опит за енергиен рекет,цивилизования свят извършва технологичен скок.Не бих се изненадал,сле този опит цивилизования свят да разреши проблемите си с изкопаемите горива. Усещаш ли какво ще се случи тогава с някои страни по света.

    Никъде по света борсите не са определящи за икономиката.- цитат на коментар #70 от “др. Иванов
  100. 100 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 2798 Неутрално

    До коментар [#93] от "El Chuncho":
    ....Броя на вкараните в Чехословакия танкове е по голям от използваните на източния фронт.Разбирасе става дума за конкретен период от време.Който си избереш.....

    Продължаваш да се запиняш на глупостта, прикривайки се с глупавото "конкретен период" и "който си избереш"?
    На "Източния фронт" през ВСВ Сталин използва НАД 100 000 танка и САУ за периода '41-'45. Има си точна статистика, по месеци, по поделения, по направления!
    Конкретен период?
    Ми ... явно трябва да си изберем ... кой, кой ... ми ... единствено на прима виста се сещам ... може би само нейде из '41- '42 година ... когато отстъпват разпарчетосани ...
    В Чехословакия Варшавският договор вкарва само две съветски танкови армии - 1-ва и 8-ма гвардейски с по три танкови дивизии всяка. Полша, Унгария, ГДР и България НЕ вкарват танкове!
    Общо във войските, които влизат в Чехословакия, има 5 000 танка. Пет хиляди. Танковите армии плюс баталионите във общовойсковите.
    Толкоз!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK