Възстановяване след зверствата

Възстановяване след зверствата

© Reuters



Нилс Кристи е забележителен криминолог, професор по право в университета в Осло, Норвегия,  а лекциите и книгите му имат съществено значение във всички сериозни дискусии за перспективите на наказателноправните системи и целите на наказанията. Занимава се с въпроси, които надхвърлят границите на традиционните схващания за криминологията.


Препубликуваме текста от вестник "Кулутура" с разрешение на редакцията.


Ужасяващи деяния




Това се случи след обяд на 22 юни 2011 г. Пред правителствения център (Regjeringskvartalet) в Осло избухна паркирана кола-бомба. Центърът е висока сграда, кабинетите на министрите са на последния етаж. Сградата и околностите изглеждаха така, сякаш сме във война. Осем души загинаха на място. Мнозина пострадаха сериозно и бяха настанени в болница. Впоследствие се оказа, че извършителят е попаднал в задръстване с натъпканата си с експлозиви кола и затова бомбата e била взривена час след приключване на работното време. Ако беше детонирана според плана, жертвите щяха да са стотици.


Първите опити да бъде обяснено това ужасно деяние бяха направени непосредствено след инцидента. Може би е ислямистко отмъщение за участието ни във войните в Афганистан и Либия? Или заради това, че препечатахме карикатурите за Мохамед? Ако случаят бе такъв, настъпваха лоши времена за имигрантите в Норвегия.


Но със спускането на нощта, плъзнаха други обезпокоителни новини за стрелба в летен лагер за млади политически активисти на Лейбъристката (Работническата) партия. Това се случило на малък остров в езеро, намиращо се на час път с кола от Осло. Висок мъж крачел напред-назад из острова, убивайки методично всеки, когото откриел – някои от жертвите бяха само на 14 години. Без всякаква милост той застрелвал всеки младеж, който попадал пред погледа му. А те били много. 69 са убитите на острова. Общо с тези от центъра той уби 77 души.


Ужасът, отчаянието и мъката, които обхванаха страната, могат да бъдат пресъздадени само от художник. Аз ще се въздържа от описание и само ще посоча новината, която все пак донесе някакво облекчение през дългата нощ: Извършителят не беше имигрант, а висок рус мъж, очевидно норвежец. Скоро стана ясно и друго – това е същият мъж, който няколко часа по-рано бе взривил правителствения център.


Възстановяването


Възможно ли е дори да мислим за възстановяване след такива събития?


Убитите никога няма да се завърнат, освен в сънищата и спомените. Вероятно близките им вярват, че убиецът трябва да гори в ада завинаги.


Какво тогава остава за възстановяване?


Рози вместо омраза


В случая, на 22 юли някои от елементите на онова, което може да бъде възприето като процес на възстановяване, бяха задействани веднага. Скоро след избухването на бомбата премиерът направи изявления по радиото и телевизията. Изказванията му бяха изпълнени с мъка и солидарност с жертвите, но освен това централно място в тях през онази нощ и в следващите дни и нощи заемаше следното – ние няма да отвърнем на тези деяния с отмъстителност и терор, а ще го направим, като запазим идеалите си за демократично общество.


На третия ден след зверствата бе организирано бдение пред кметството в Осло. Градът има население около 600 000 души. Смята се, че около 150 000 души бяхме там. Престолонаследникът говори, премиерът говори, говориха и оцелелите. Не чух дори едно изречение за мъст, произнесено от някой от тях. Вместо това, един от оцелелите изрече: "Нека отвърнем с рози, а не с отмъщение". А друг оцелял каза: "Ако един човек може да покаже толкова омраза, представете си колко любов можем да изразим ние заедно". Кметът на Осло заяви в едно свое интервю: "Заедно ще накажем убиеца. Нашето наказание ще бъде – повече откритост, повече толерантност, повече демокрация." Няколко седмици след касапницата се състояха местните избори. Кметът бе преизбран с необичайно голямо мнозинство.


Само рози – на думи, но и в действителност. Почти всички носеха цветя и по-късно ги положиха на различни мемориални места из града. Планирана бе и процесия от кметството до централната църква, но впоследствие тя беше отложена – прекалено много хора имаше навсякъде. През следващите дни подобни церемонии в памет на убитите се състояха из цялата страна. Данъкът върху вноса на рози беше временно отменен, за да могат да се доставят нужните количества. Общественият транспорт в Осло бе пренасочен, за да не унищожи планините от цветя в центъра на града.


По някакъв начин през следващите дни станахме по-близки един на друг. Политиците бяха важна част от този процес, а освен това – негова движеща сила. Премиерът Йенс Столтенберг бе невероятен в способността си да облича чувствата в думи. Изцяло липсваше политическата реторика в стила на Джордж Буш след събитията от 11 септември или на Дейвид Камерън след младежките протести в британските градове. Въпреки че наближаваха избори, политическите лидери на Норвегия се споразумяха да не се атакуват помежду си за известно време. Ситуацията бе твърде печална, за да се развихрят партийни дрязги. Атмосферата през тези последни дни на юли ми напомни за дните на 1945 година, когато приключи немската окупация на Норвегия. Огромно чувство за общност, за обединение на нацията. Поне за известно време.


Ужасни дни, но в тях се таеше и някаква надежда. Два дни след зверството, ние с Хелда Гиертсон публикувахме статия под заглавие "Това ще роди една по-добра Норвегия" ("A better Norway is growing out of this", Informatíon, Copenhagen, 25. 07. 2011). Така го почувствахме. Ужасът ни изкара на улиците и там ни сближи.


Какво ни обединяваше? Първо – жертвите. Невинни млади хора, отишли заедно на острова, за да придобият знания как да запазят и подобрят страната ни. Те бяха безмилостно избити. На следващо място – самата система. Ние всички бяхме заплашени. На атака бяха подложени основни наши ценности и начини, по които възприемахме себе си като нация. Убиецът постави на изпитание основни елементи от ценностната ни система. Международни сравнителни изследвания показват, че Норвегия е на първо място по доверие между гражданите си и почти на дъното в класациите за убийства. И изведнъж – тези зверски деяния.


Възстановяване на държавата


През тези първи седмици Норвегия в известна степен беше превърната в арена на възстановяване. Обикновено мислим за възстановяването като за процес, който протича между ограничен брой участници – жертвата, нападателят, медиаторът. Това е обичайният модел. Но в нашия случай, в дните след 22 юли, цялата нация бе включена в този процес. Шокът и скръбта бяха толкова силни, че се налагаше създаването на нови модели. Емоциите излязоха на показ, основните ценности бяха избистрени, нормите – затвърдени. Оцелелите от касапницата на острова младежи до голяма степен бяха движещата сила, която стоеше зад всичко това. Не бяха намесени експерти. Експертите не се появиха, преди делото да бъде внесено в съда. През тези първи дни розите, а не омразата, бяха дар за всички нас, дар, който идваше направо от оцелелите млади хора.


Но съдът беше наказателен


Съдебните заседания продължиха 10 седмици. Делото беше наказателно. Друго решение просто не беше възможно. Дори и аз, страстен привърженик на възстановителното правосъдие или на алтернативните начини за разрешаване на конфликти, както обичам да наричам тези споразумения, трябва да призная, че не намирах възможна алтернатива за разглеждане на делото извън структурата на наказателното право.


Но много от нещата, които се случиха в този съд, бяха подобни на това, което често се случва в комисиите за алтернативно разрешаване на конфликти.


Много от нещата, които се случиха по това дело, следва да се разберат, да бъдат запомнени и използвани като модели за това как би трябвало да действат наказателните съдилища в други, по-обикновени случаи. В наказателните съдилища трябва да навлязат елементи от възстановителното правосъдие, а не обратното.


На първо място, следва да се отбележи, че зверствата от 22 юли не са казус, свързан само с извършителя и ограничен брой хора. Цялата нация бе засегната. Това бе казус на един човек срещу по-голямата част от обществото. Не можехме всички да присъстваме. Трябваше да бъде намерен подходящ форум.


Този форум трябваше да бъде общодостъпен.


Всички имахме право да знаем.
При възстановителното правосъдие повечето дела се разглеждат при затворени врати, без да привличат вниманието на медиите. При тази форма на разрешаване на конфликти това най-често е необходимост, за да се гарантира свободното разискване.


Наказателното съдилище в едно отворено общество трябва да действа по обратния начин. И съдът (Oslo tingrett) отговори на тези очаквания. Още преди да започне съдебното производство, беше разпространен документ от 29 страници. В него бяха очертани принципите на съдебното производство и планът, по който то ще протече. Общо около 2500 души щяха да бъдат допуснати пряко до делото. Акредитация поискаха 700 журналисти от над 200 различни медийни компании от цял свят. Съдебната зала в центъра на Осло беше пренаредена. Главната зала бе променена така, че да събере 193 души – планирано бе присъствието на стотина близки на жертвите и 90 журналисти. Другите, получили право да присъстват, както и останалите медии, имаха на разположение 7 други съдебни зали в сградата и още няколко стаи в един хотел наблизо. В тези помещения бяха поставени големи телевизионни екрани, те предаваха всичко, което става в главната съдебна зала. Допълнително 17 съдилища из цялата страна бяха снабдени със същото оборудване за хората, които имаха право да присъстват. Освен това, Националната телевизионна компания излъчваше по-голямата част от заседанието наред с множество интервюта и коментари.


Друга причина, поради която в случая беше невъзможно да се приложат способи за алтернативно разрешаване на конфликти, бе, че правонарушителят не се разкайваше и все още не се разкайва за деянията си. Той непреклонно вижда себе си като героичен воин, който е трябвало да извърши това, което извърши. Мъченик, участник в свещена война. Спасител на страната и християнството от нахлуването на мюсюлманите и, още нещо, на което беше обърнато значително по-малко внимание – от културата на марксизма и феминизма. Той беше разпространил ръкопис от над 1500 страници с това послание. Беше убивал, за да спаси Норвегия. Но Норвегия все още не беше спасена, според неговите стандарти. Той водеше еднолична война от името на крайната десница. Той не съжалява за нищо, което казва. Вече е демобилизиран. Не можем да имаме в него доверие, ако остане извън затвора. Той беше и все още е опасен. Освен всичко останало, той вероятно скоро щеше да бъде убит, ако не беше защитен от четирите стени на затвора.


Рози в съдилищата


Нещата се развиха така, че в хода на съдебното производство бяха положени грижи да се осъществят основните принципи на възстановителното правосъдие. Съдът се превърна в арена за създаване на национално разбиране за случилото се – арена, която беше много ефикасна поради изключително добре организираната система за комуникация от съдебната зала към останалата част от населението. На жертвите беше обърнато изключително внимание. Най-трогателният пример беше следният: съдебните медици обясниха какво е причинило смъртта на всеки един човек, обръщайки внимание и на най-дребните детайли. При всеки един от случаите беше излагана и огромна снимка на жертвата. Обяснението на медиците за това как и кога е настъпила смъртта се следваше от кратко описание какъв човек е бил загиналият през неговия непродължителен живот. След цяла седмица, посветена на убитите, дойде ред на оцелелите, много от които носеха все още видими белези от тежките наранявания.


Никога до този момент в съвременната история на държавата не се бе случвало толкова голям брой жертви да получат такова внимание в норвежки съд. Освен това, роднините на убитите и всички оцелели, които пожелаха това, бяха подпомагани от един или повече адвокати, от нещо като помощник-адвокати. Повече от 170 такива помощник-адвокати участваха в процеса. В някаква степен те създаваха принципни проблеми с баланса в съда – най-често вземаха страната на прокурорите, което правеше 172 обвинители срещу двама защитници.


В съда убиецът обикновено беше посрещан любезно. Носеше обикновени цивилни дрехи. Белезниците му бяха свалени. При влизането си в залата през първите няколко дни използваше поздрав, подобен на нацисткия, но скоро след това изостави тази практика до излизането си от съда в последния заседателен ден. Прокурорът се ръкува с него. Беше разпитан без явно изразена агресия. Беше му позволено в едночасов монолог да обясни политическите идеи, които мотивираха деянията му.


Атмосферата в съда бе тиха, сериозна, често пъти отчайващо тъжна. Като на погребение, което продължаваше ден след ден. С едно изключение. Един мъж изкрещя: "Върви в ада, убиецо на брат ми!", и хвърли обувката си към убиеца. Това бе символичен акт на охулване – човекът беше от Ирак. Обувката удари един от защитниците. Няколко души в залата аплодираха. Но на една пресечка разстояние, мисля, че същия или предишния ден, около 40 000 души се бяха събрали на огромния площад срещу сградата на нашата Лейбъристка партия по инициатива на няколко младежи във Facebook. Те заедно изпяха "Деца на дъгата" ("Children of the rain-bow") – песен, която убиецът беше казал, че мрази. Песен за децата от всички цветове.


За причиняването на болка


Дотук добре. Добре – също и във възстановителен аспект. Но всичко това протичаше в наказателен съд. Това е съд, който следва да се произнесе по три въпроса:


- Виновен ли е?


- Ако е виновен, може ли да бъде наказан?


- Ако може да му бъде наложено наказание, какво е подходящото количество болка, което той следва да понесе?


По отношение на вината – той признава, че е извършил убийствата, но не счита себе си за виновен. Вижда се като пълководец в свещена война. Християнски рицар по време на война. Изглеждаше, че делото е лесно за съда. Виновен.


Деяние на луд?


Но след това идва следващият въпрос – може би не става дума за обикновен човек? Може би той е невменяем и не може да бъде наказан? За да се установи това, бяха назначени експерти.


Още преди да започне съдебното производство, двама съдебни психиатри бяха проучили ума на убиеца. Обявиха го за невменяем. Диагнозата беше параноидна шизофрения – нещо, което прави човека различен от повечето от нас. Докладът трябваше да бъде пазен в тайна, но от изтеклата информация ставаше ясно, че психиатрите, освен на разговори и тестове, основаваха диагнозата си в голяма степен на самите деяния, без да отчитат политическата им рамка. Маниерът му на държание и начинът, по който беше писал за случая, за психиатрите бяха окончателното доказателство, че той е невменяем.


Диагнозата предизвика обществено недоволство. Жертвите – оцелелите и хората, загубили близки заради деянията му, поискаха нова експертиза. Обвинението възрази, но съдът я допусна. Други двама психиатри прегледаха обвиняемия. Обявиха го за вменяем.


Странна ситуация. В продължение на цялото съдебно производство, което трая 10 седмици, двете двойки съдебни психиатри седяха рамо до рамо на първия ред в съдебната зала с лице към обвиняемия. Едната двойка виждаше в него мъж извън пределите на нормалността, чието място е в заведение за психично болни. Другите двама седяха срещу човек, безспорно странен, но не толкова, че да не може да носи наказателна отговорност.


Но тази странна ситуация имаше и своята добра страна. Несъгласието между експертите позволи на съдиите да си възвърнат контрола над случващото се в залата чрез разрешаване на противоречията. Липсата на консенсус между вещите лица ги направи уязвими за критика, подложи заключенията им на съмнение и преосмисляне. Експертите загубиха ореола си, а съдът можеше да продължи да функционира като такъв и съдиите не влязоха в ролята на обикновени секретари на вещите лица.


Съдът реши, че подсъдимият е вменяем – за голямо облекчение на мнозина от нас. Диагнозата "невменяем" би била услужлив начин той да бъде превърнат в някой, различен от всички нас. Но той е норвежец като мен. От същата социална класа. За известно време дори живеех близо до неговия квартал. Защо именно той? Откъде беше взел идеите и моделите си? И още по-плашещото – има ли нещо в това, че е норвежец, което да е направило възможно извършването на това деяние? Живеем в култура, чието внимание е погълнато от материалния успех, и в страна, която съвсем наскоро участва в няколко войни. Когато норвежките пилоти се завърнаха от Либия след считаните за успешни бомбардировки там, тогавашният ни министър на отбраната ги посрещна с благодарност за постигнатите успехи в бомбардировките.


Колкото повече превръщаме човека, извършил ужасното деяние на 22 юли, в зло чудовище или в луд, толкова по-малко сме способни да разберем общите си корени с него, както и как би следвало да променим страната си, ако искаме да я възстановим до стандартите, по които бихме искали да живеем.


Диагнозата "невменяемост" щеше да създаде и друг проблем – такава диагноза прикрива нормалността на едно убийство. Сравнително много хора са способни да извършат ужасяващи деяния срещу други хора – от прилагането на електрошок през мъчения до масово изтребление. Тези хора не са луди. Те са съвсем обикновени хора, поставени в ситуации, които правят подобни деяния възможни. Това не е само въпрос за баналността на злото, но и за това как адът може да бъде създаден по съвсем рутинен начин. Отново трябва да се запитаме – какво в нас и в световната политическа ситуация прави подобно поведение възможно? Как можем да подобрим системата, така че убиването да стане по-малко привлекателно? Предизвикателството е да създадем социални условия, които правят всички нас способни да видим в Другия човешкото същество, включително и в убиеца.


Присъдата


Съдът го осъди на 21 години затвор, от които трябва да изтърпи най-малко 10. Според допълнителна клауза на присъдата, държавата ще има правото да го държи в затвора за неограничен сбор от 5-годишни периоди, ако все още е считан за опасен. Ако не е, ще трябва да бъде освободен значително по-рано, може би след 15 до 20 години.


Мнозина, особено чуждестранните журналистите (на процеса присъстваха няколкостотин), бяха изненадани от тази, според тях, изключително снизходителна присъда. Но как тя би могла да бъде по-тежка, ако искаме да се придържаме към основните правни принципи?


Правосъдието най-често се изобразява като жена с меч в едната ръка и везни в другата. Необходим е баланс – наказанието трябва да отговаря на причиненото зло. Да не е прекалено голямо и да не е твърде малко. Но какво става, когато злодеянията стават все по-ужасяващи? Как да създадем баланс?


Как би могъл човекът, извършил тези деяния, да заплати за това, което е направил? Да ги компенсира с лично страдание? Човекът, извършил тези убийства, е първоразряден злодей в модерната западна история. Адолф Айхман е избил милиони, но в някои отношения е бил по-дистанциран от конкретните убийства. Айхман е убивал от офиса си като администратор по избиването. Мъжът в Норвегия е направил и детонирал бомбата собственоръчно. След това е застрелял тийнейджърите, придвижвайки се по целия остров, избивайки бавно и системно всеки, когото види. Пощадил е няколко малки деца. От негова гледна точка те не били опасни. Те все още не били индоктринирани да приемат мюсюлмани в страната.


Наказание, което би могло да балансира извършеното от норвежкия убиец, не е възможно. Това, което той направи, не може да бъде изкупено с наложено му наказание. Той изби 77 души. Трябва ли да го качваме на ешафода 76 пъти, без да го бесим, и да го умъртвим на 77-ия път? Станалото беше катастрофа, която можехме да преодолеем единствено, като се придържаме към основните ценности на норвежкото общество. Зверствата не могат да бъдат балансирани чрез причиняване на равнозначно количество болка. Не може да им отвърнем със същото, трябва да е нещо по-малко.


За да открием стандарти какъв да е този ограничен по сила отговор, следва да се вгледаме в старомодните ценности – прошка и милост. Но за да мобилизираме прошката и милостта, жизненоважен е един елемент – трябва да се приближим достатъчно близо, за да видим в убиеца нещо повече от убиец, да го видим като човешко същество, просто като един от нас.


Убиецът като един от нас


Така стигаме до същината на това, което през по-голямата част от живота ми е представлявало мой личен, но и научен интерес – въпроса за условията за сближаване и последствията от сближаването с другите. Приближаване - чрез живота или изкуството, толкова близко, че да стане възможно да разпознаеш елементи от човешката природа у всякакви видове хора.


Вярвам, че колкото повече сме способни да се виждаме един друг като човешки същества, толкова повече сме управлявани от това знание и от целия набор от норми, вкоренени в нас с течение на времето, как да се държим с различни типове хора – от бебета, та до старци. Да видиш Другия, означава да бъдеш уловен в мрежата от норми, която ни прави човеци. Колкото по-близки ставаме с друг човек, толкова по-силни са задръжките ни да го третираме по начин, неприемлив за културата, към която принадлежим. Да постигнем това, за мен е голямото предизвикателство пред работата по превенция на престъпността.


Самият убиец искаше да бъде възприет като нещо необикновено. Пълководец по време на война. Искаше да носи полицейска униформа през първия ден на процеса, когато официално му беше повдигнато обвинението. Това, разбира се, не бе допуснато. Той беше тренирал активно културизъм и даже се беше подлагал на пластични операции, за да изглежда възможно най-близко до представата за съвършения човек. Не е особено лесно да го разглеждаме като обикновено човешко същество, като един от нас.



Краят


Съдията прочете присъдата на 24 август 2012 година. Не последва обжалване и на 7 септември присъдата влезе в сила. "Никога досега думата "облекчение" не е била използвана толкова често" – бе заглавието на Aftenposten, най-големия вестник в страната. Уводната му статия в деня, след като присъдата влезе в сила, бе: "Изясняване и облекчение" ("Clarification and relief").


Мисля, че вестникът улови настроението на населението. Това се потвърди впоследствие и от няколко изследвания. От години се правят международни изследвания за съществуващото доверие в различните държави. Според тези изследвания, норвежците изглежда се доверяваха един на друг повече, отколкото представителите на други нации, и при това – още повече през месеците след извършените ужасни деяния. Сега се завръщаме към нормалното си състояние. Но все още сме на върха на класацията. /1/


Смятам, че това е свързано с обстоятелството, че живеем в социална държава, че не сме толкова много – пет милиона, и (все още) не сме създали помежду си огромни вътрешни класови различия. Все още сме способни да се виждаме един друг.


Но аз се боя от бъдещето. Парите могат да бъдат убиец на социалната взаимозависимост. Далеч не е сигурно, че нашето сегашно богатство, идващо от петрола, ще бъде благословено за Норвегия. Ние всички ставаме все по-заможни, но върхушката забогатява до степен, която заплашва нашето сравнително егалитарно общество.
Мисля, че на една конференция за превенция на престъпността е от най-голяма важност да отправя предупреждения, когато животът се развива така, че започваме да губим връзка помежду си като членове на едно и също общество.


Превод от английски Деница Абаджиева


/1/ Dag Wollebæk, Bernard Enjolras, Kari Steen-JohnsenogGuroØdegård: TillitiNorgeetter 22 juli. Pp. 29-58 in:HelgeSkirbekkogHaraldGrimen: TillutiNorge. Res Publica 2012.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (85)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на paf
    paf
    Рейтинг: 682 Разстроено

    Такива дълги текстове няма кой да ги чете... Така, че нямам мнение!

  2. 2 Профил на angelboy8008
    angelboy8008
    Рейтинг: 648 Неутрално

    И аз го сканирах текста
    Чудя се, ако беше арабин, дали щяха да го осъдят само на 21г? Те май и не могат законно да го осъдят на повече.

  3. 3 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 2100 Неутрално

    Дано Брайвик е последният терорист от миналият век на Червени бригади, Баадер-Майнхоф, ИРА, ЕТА и други подобни ... , а не първият от нова вълна.
    Не ми се мисли до къде може да стигнем ако няма диалогичност и някой реши да натрави от своя проблем - проблем на всички. Боже пази България!

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  4. 4 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3264 Гневно

    Нацист и расист! Който може да му прощава.

  5. 5 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4280 Неутрално

    Интересна статия, доста дълга, но наистина интересна... докато я четях си мислех, колко много сме различни ние българите (поне мнозинството от нас) от норвежците... като начин на мислене, манталитет, отношение към престъпниците и убийците...

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  6. 6 Профил на slate
    slate
    Рейтинг: 226 Неутрално

    Аз пък го прочетох целия за втори път, първият път беше в "Култура". Това е ужасно важен текст и се надявам повече хора да намерят време за него.

  7. 7 Профил на Четвърти километър
    Четвърти километър
    Рейтинг: 381 Неутрално

    До коментар [#1] от "paf":

    И аз съм на същото мнение. Обаче стигнах донякъде и реших, че няма как някой, убил 100 човека, да е нормален. А ако са приели че е нормален, значи обществото или съдебната им система не са нормални. От друга страна пък не можеш да осъдиш ненормален, затова по-добре го обяви за нормален, че да можеш да го осъдиш...

  8. 8 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 4167 Неутрално

    [quote#4:"hodounski"]Нацист и расист! [/quote]

    И поздравът му с ръка е един ... Волен Сидеровски...

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  9. 9 Профил на Вели
    Вели
    Рейтинг: 1003 Неутрално

    [quote#6:"slate"]Това е ужасно важен текст и се надявам повече хора да намерят време за него. [/quote]

    А защо е важен?

  10. 10
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  11. 11 Профил на batzdravo
    batzdravo
    Рейтинг: 2020 Неутрално

    До пост #1 и #2

    Итересно ми е, защо коментирате, след като не сте чели текста, който е доста интересен, като гледна точка и заключения!
    Разсъждения, на една личност с много висок морал, каращи те да се замислиш, каква е ценностната система на хората около теб и на теб самия.

  12. 12 Профил на Скандинавец
    Скандинавец
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Авторът е добър психолог, за криминолог не мога да кажа.
    Отделно от това, много можем да научим от норвежците. Вижте реакцията на обществото след случилото се.

  13. 13 Профил на mediator37
    mediator37
    Рейтинг: 488 Неутрално

    "...летен лагер за млади политически активисти..."

    ами... Жертвите ако не са се занимавали с политика щяха да живи. Който иска слава, който иска да бъде политик и възхвалява либерастки и толерастки идеологии - да си носи рисковете.

    Има ли живот след демокрацията ?
  14. 14 Профил на v_vendeta
    v_vendeta
    Рейтинг: 701 Гневно

    Отказвам да се съглася с автора на текста. Да, те са скандинавци и имат право да са такива, каквото са. Акцентът пада на това да се гледа на престъпника като на всеки друг човек.
    Невъзможно е за мен, точно пък за Брайвик.
    За тези 21 години бих го прострелвал по няколко пъти на година и после реанимирал и възстанвявал до състояние годно за за ново прострелване. Така ще му се запълни времето и може наистина да добие идея какво е сторил. Не че вярвам, че е способен. Дните му след като бъде освободен са преброени.

    the more we learn, the more we die...
  15. 15 Профил на grand funk railroad
    grand funk railroad
    Рейтинг: 1109 Неутрално

    До коментар [#6] от "slate":
    [quote#6:"slate"]Това е ужасно важен текст и се надявам повече хора да намерят време за него.[/quote]

    Съгласен съм. Особено за края на статията.

    Parmi ceux qui n'ont rien à dire les plus agréables sont ceux qui se taisent. Coluche
  16. 16 Профил на mediator37
    mediator37
    Рейтинг: 488 Неутрално

    До коментар [#4] от "hodounski":

    Лятото си обуй едно клинче и се разходи из Столипиново привечер.

    След което, ако си жива, ако можеш да говориш, ако това, ... ако онова...
    ще си говорим за расизъм и на други теми.

    Има ли живот след демокрацията ?
  17. 17 Профил на opt_02
    opt_02
    Рейтинг: 439 Неутрално

    "Но аз се боя от бъдещето. Парите могат да бъдат убиец на социалната взаимозависимост. Далеч не е сигурно, че нашето сегашно богатство, идващо от петрола, ще бъде благословено за Норвегия. Ние всички ставаме все по-заможни, но върхушката забогатява до степен, която заплашва нашето сравнително егалитарно общество."

    Само това да бяхте прочели - бихте разбрали смисъла на статията.
    А последното изречение дава отговор на много въпроси и у нас...

  18. 18 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3264 Неутрално

    До коментар [#16] от "mediator37":

    Може и да си прав,но автомат няма да взема

  19. 19 Профил на mediator37
    mediator37
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Всъщност, една английска повръщня, дето ми отне 5 минути да я прочета преведена.
    И умишлено не са си направили труда даже името на героя да напишат. Дано по цяла Европа след време има площади, улици и училища кръстени на негово име.

    Има ли живот след демокрацията ?
  20. 20 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    Автора просто казва без заобикаляне една недвусмислена истина, а тя е, че убиец може да бъде всеки един от нас. Стига условията за това да бъдат налице.

    Всеки е допустимо да бъде убиец по презумпция, докато не стане фактически и доказано такъв.

    Днес обаче сме свидетели на една широка гама от правила за замаскиране на замислени ликвидации, в едни много мащабни и по-широки смислово убийства ставащи съвсем законни, чрез своята индиректност.

    Това е просто едно ежедневие!

  21. 21 Профил на Реми
    Реми
    Рейтинг: 822 Неутрално

    ..." Да видиш Другия, означава да бъдеш уловен в мрежата от норми, която ни прави човеци. Колкото по-близки ставаме с друг човек, толкова по-силни са задръжките ни да го третираме по начин, неприемлив за културата, към която принадлежим."
    Всеки човек носи в себе си и добро и тъмна част. Ако, вглеждайки се в друг човек успеем да виждаме и предизвикваме добри реакции от негова страна, ако мотивираме и стимулираме добрите му страни, то тъмната страна ще закърнее с времето. И ако това е масово, трагедии като в Норвегия ще са по-скоро инцидентни и като земетресения от 10 степен ще са редки.
    Не прави другиму това, което не би искал някой друг да причини на теб. Не е трудно.

    Животът е това, което ни се случва, докато правим планове за бъдещето
  22. 22 Профил на Чърчил
    Чърчил
    Рейтинг: 1573 Неутрално

    Чудесна статия!Определено смятам че е за учебниците по психология , логика и право. И всякакви изказвания от рода дълга била ,непонятна ,скучна и т.н показват нашенски манталитет.На тези които бързат да изчетат тази статия бих казал да не се захващат, не е за тях.Четящия трябва да се въоръжи с време и търпение.Статията не е за припряни хора.Браво на "Дневник"!

    ЗАВИСТТА ТРЯБВА ДА Я ЗАСЛУЖИШ.СЪЖАЛЕНИЕ ПОЛУЧАВАШ БЕЗПЛАТНО
  23. 23 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    До коментар [#18] от "hodounski":

    Може и автомат да невземеш, но никой не е сигурен, дори и ти, към какви други по-приемливи методи би могла да се насочиш...

    Хората обикновено не се познават добре самите себеси.
    Изненадите са много вероятно възможни при съвсем опростени обстоятелства, но наситени с превалиращи моментни емоционални заряди.

  24. 24 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    До коментар [#3] от "dark'star":

    Как така неможе да си представиш?
    Цели нации се нахвърлят върху света, с някакви неясни и психични обосновки, та за някакви си групи, било то и да са се именували армии, с повод или без.

  25. 25
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  26. 26 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 2285 Весело

    Хахахаха - поредният капан за въртоглави, на който "десните" читатели на "Дневник" естествено се уловиха. Основното послание на статията се изразява накрая - че главната заплаха за обществото на Норвегия била, че богатите ставали по-богати. Очаквайте някой (може и същият) да подхване от там и да се обяви държавата да конфискува богатството на тия дето стърчат с по една глава, че всички да са еднакви и "да не губим връзка". Аман от соц-пропаганда. Между другото нали знаете, че норвежците са много напред в някои отношения - там могат да ти вземат децата по анонимен сигнал, след което не можеш да си ги върнеш никога на практика, щото си виновен до доказване на противното.

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  27. 27 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    До коментар [#17] от "opt_02":

    Сигурно намекваш за неразкритите или по-точно неразкриваемите убийства на прехода, които са точно двойно повече от 77 ли?

  28. 28 Профил на damage_case
    damage_case
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Дълъг, скучен и не особено смислен текст. Ако този перко отскачаше 3-4 пъти годишно до Испания да си напече хубаво голямата олисяваща тиква и имаше разкрепостена източноевропейска приятелка, която дегизирана като арабска принцеса притъпяваше тевтонския му меч в домашни условия, тази трагедия просто нямаше да се състои.

  29. 29 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 863 Неутрално

    Философска статия: дали е възможно справедливо наказания за такова престъпление, дали може да се смята за нормален подобен тип, каква трябва да е реакцията на обществото. Само дето доста неща са спорни, например "Колкото по-близки ставаме с друг човек, толкова по-силни са задръжките ни да го третираме по начин, неприемлив за културата, към която принадлежим". Като че ли авторът е забравил, че в семействата са най-честите престъпления. Или пък наивното обяснение за доверието между норвежците: "Смятам, че това е свързано с обстоятелството, че живеем в социална държава, че не сме толкова много – пет милиона, и (все още) не сме създали помежду си огромни вътрешни класови различия". То и при нашия социализъм различията бяха като в Норвегия, но доверие хич си нямахме.

  30. 30 Профил на bezdnata
    bezdnata
    Рейтинг: 427 Неутрално

    Гледах преди известно време по ТВ, че този човек получавал доста любовни писма в затвора, от свои фенки. В тази връзка се замислих, че жените се възбуждат много повече от известността на другия пол, отколкото обратно.

  31. 31 Профил на BohrMottelson
    BohrMottelson
    Рейтинг: 688 Неутрално

    До коментар [#13] от "mediator37":

    баси гнусната отрепка си

    BohrMottelson
  32. 32 Профил на Сова
    Сова
    Рейтинг: 488 Неутрално

    СЛАВА!
    Един ден ще бъде оценен като норвежкия Левски!

    Долу евроатлантическите ценности!
  33. 33 Профил на Сова
    Сова
    Рейтинг: 488 Неутрално

    [quote#3:"dark'star"]

    Дано Брайвик е последният терорист от миналият век на Червени бригади, Баадер-Майнхоф, ИРА, ЕТА и други подобни ... , а не първият от нова вълна.
    Не ми се мисли до къде може да стигнем ако няма диалогичност и някой реши да натрави от своя проблем - проблем на всички. Боже пази България! [/quote]
    Със сигурност!
    Аз примерно бих си купил оръжие и експлозиви.
    Разбрира се не мога да започна да стрелям просто така, трябва да има някакъв поне формален повод, а до тогава трябва да се преструвам на обичаен гражданин-поздравявам бабичките, оставям бакшиш, дупчя си билетчето и се усмихвам мило мило

    Долу евроатлантическите ценности!
  34. 34 Профил на Сова
    Сова
    Рейтинг: 488 Неутрално

    [quote#13:"mediator37"]Който иска слава, който иска да бъде политик и възхвалява либерастки и толерастки идеологии - да си носи рисковете. [/quote]
    Правилно!
    Няма невинни-дори "мирните " граждани са допуснали с бездействието си властите да предприемат разни действия/бездействия.

    Долу евроатлантическите ценности!
  35. 35 Профил на jony
    jony
    Рейтинг: 551 Неутрално

    [quote#5:"Иво"]Интересна статия, доста дълга, но наистина интересна... докато я четях си мислех, колко много сме различни ние българите (поне мнозинството от нас) от норвежците... като начин на мислене, манталитет, отношение към престъпниците и убийците... [/quote]

    Не само ние българите сме толкова различни от норвежците. Много държави на запад и на изток са не по-малко от нас различни от норвежците.

  36. 36 Профил на Реми
    Реми
    Рейтинг: 822 Неутрално

    [quote#33:"Сова"]
    Разбрира се не мога да започна да стрелям просто така, трябва да има някакъв поне формален повод, а до тогава трябва да се преструвам на обичаен гражданин-поздрав[/quote]
    Совите не са това, което са, нали? Не може да си толкова лош.

    Животът е това, което ни се случва, докато правим планове за бъдещето
  37. 37 Профил на own
    own
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#2] от "angelboy8008":

    Да, по закон в скандинавските страни 21 години е максималната присъда. Но там практиката е по-различна.

    За всяка присъда се определя минимален срок за излежаване и срок на преразглеждане. В този случай минимум 10 години затвор и преразглеждане на всеки 5 години- т.е на 10-тата година ще преценят дали е готов да бъде освободен, ако не е след 5 години пак ще преценяват...

    Когато изтекат 21 години преразглеждат присъдата и преценяват дали подсъдимия е готов да бъде освободен, ако не е присъдата остава в сила и продължават да го преразглеждат през някакъв период докато не се убедят, че е безопасен за обществото и освобождаването му няма да е проблем за никой. В този конкретен случай едва ли ще се стигне до освобождаване. Реално ако някой попадне в затовор в скандинавска страна, може никога да не бъде освободен.

    Странното в скандинавските страни е че над 80% от населението на света живее при по-лоши условия от тези в скандинавските затвори. А най-големия виц е че сигурно и на почивка да отидеш пак има шанс да си при по-лоши условия от тези в скандинавски затвор

    Ето малко снимки от такъв затвор: http://content.time.com/time/photogallery/0,29307,1989083,00.html

  38. 38 Профил на waterfall
    waterfall
    Рейтинг: 837 Неутрално

    Интелигентно вникване, на което българите - освен като отделни единици, не сме способни. С какво Делян Пеевски е по-добър от Брейвик? С това, че не е убил директно 77 души? А колко хора убива само с модела на поведение, който демонстрира?

  39. 39 Профил на roum
    roum
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Впечатляващ, съдържателен,открит и честен текст, който човек не може да забрави - почти като библейска мъдрост.
    Ако можем да се абстрахираме от ужасното престъпление, веднага ще видим изумителните устои и висини на ценностната система на един малък, но невероятен народ

  40. 40 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 1561 Неутрално

    Мисля, че сме много далеч от начина на мислене на автора и на норвежците въобще. У нас в подобни случаи се говори за мъст, възмездие и жестоко наказание, а не за възстановително правосъдие.
    Не мога да кажа, кое е по-правилно, но за себе си съм склонна да застана на страната на автора - "Да видиш Другия, означава да бъдеш уловен в мрежата от норми, която ни прави човеци."

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  41. 41 Профил на Masala Sama
    Masala Sama
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Чета коментарите и се чудя, защо ли упорствам да съм българин. Дано да са само тролове! Дано, ама надали...

  42. 42 Профил на Реми
    Реми
    Рейтинг: 822 Неутрално

    [quote#37:"6c"]
    Странното в скандинавските страни е че над 80% от населението на света живее при по-лоши условия от тези в скандинавските затвори[/quote]
    Не бих казала че е странно, а по-скоро показателно за нивото на една нация. Те вече са в нещо като комунизъм, или тъй като тази дума има вече почти мръсно значение, то те са достигнали една висша форма на социално общество. Да му се доплаче на човек, като гледа снимките на затвора от линка, за който Ви благодаря!

    Животът е това, което ни се случва, докато правим планове за бъдещето
  43. 43 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 1561 Неутрално


    [quote#37:"6c"]А най-големия виц е че сигурно и на почивка да отидеш пак има шанс да си при по-лоши условия от тези в скандинавски затвор [/quote]

    Направо онемях от снимките....

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  44. 44 Профил на turmion_katlot
    turmion_katlot
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Забелязахте ли че автора не споменава името на убиеца никъде в текста. Това е показателно колко е отвратено обществото от деянието на Брейвик. Ние осъждаме арабските терористи но триста пъти повече осъждаме терористите които са от нашото котило.

    ... wide awake, but still asleep, always a stranger in the crowd!!! .أبو فرح
  45. 45 Профил на triton123
    triton123
    Рейтинг: 541 Неутрално

    [quote#21:"Кремена"]Не прави другиму това, което не би искал някой друг да причини на теб. Не е трудно.[/quote]

    колко е гот и лесно от столчето на сушина да раздаваш ЕЛЕМЕНТАРЕН акъл!Нищо не споменавате за другото- което правят на теб,на теб самия!!!

  46. 46 Профил на triton123
    triton123
    Рейтинг: 541 Неутрално

    [quote#38:"waterfall"]С какво Делян Пеевски е по-добър от Брейвик? С това, че не е убил директно 77 души? А колко хора убива само с модела на поведение, който демонстрира?[/quote]

    така-така,чакам по кой закон ще го осъдите и...в затвора!? по ''закона'' на червени кукувици,кацнали връз малинови храсталаци,на които се вее турско синьо байраче ли..? По кои ЗАКОНИ ,питам!

  47. 47 Профил на bryghtlyght
    bryghtlyght
    Рейтинг: 745 Неутрално

    Написаното води към заключението че Европейският съюз само печели от това, че Норвегия не е негов член. За съжаление, член е на НАТО, където също не ѝ е мястото, ако милеем за принципи. Европейският съюз и без друго нерядко проявява безпринципност (например, прибързаното легитимиране на правителството в Киев, преди да се установи както точно въпросното дойде на власт), което е нужно да коригира, за което и България като член трябва да допринася. Норвегия, обратно, при членство би дръпнала съюза опасно към бездната на беззаконието, на заменянето на истинското правосъдие, основано на конституцията (доколкото я има в кралство) и законите, с някакво измислено "възстановително правосъдие", защото на някойси в някакъв университет му се сторило, че това е принос в правото, а приносите в правото са основанието да претендира за професура по право. За такъв нелеп кандидат за академични звания е напълно приемливо съдът да разреши противоречията между двете двойки експерти като фокусник, който да направи така, че експертите хем уж да загубят ореола си и мнението им да няма значение, въпреки че са викнати от точно този съд да се произнесат, хем, ей така, фриволно, понеже уж обществото го било желаело, да се постави, като че съвсем нищо не е станало, безапелационно на страната само на едната от двете двойки експерти. Няма обаче защо да се смайваме от противоречивата професорска мисъл, която трябва да мине за мъдрост, защото ето къде е разковничето посред многото приказки и детайли (по дизайн с очаквано умиление, та да предизвикат одобрението ни за авторовата теза), а именно, "културата на марксизма и феминизма", която явно е онова, в което се кълне авторът на текста.

    Като какъв воин вижда себе си Брайвик не е интересно в случая. Той е в ръцете на победителя и днес е изолиран в затвор. Интересно е като какъв воин вижда себе си теоретикът, написал горното. Защото то е онова, което движи Норвегия днес, защото то отразява властващата идеология в Норвегия, а тя е cultural marxism. Целият авторов текст е подчинен на тезата, че културалният марксизъм за Норвегия трябва да се приеме като аксиома, която няма защо да си губим времето да оспорваме. Веднъж приели я, нататък може да преразказваме познати събития както ни отърва и винаги ще излезем прави. Можем да ѝ измисляме и хиляди производни като, да речем, "възстановително правосъдие". Ето тук е самият корен на злото -- културалният марксизъм оправдава всяка пародия на процес, всеки фарс, стига да може да се възпроизвежда, без наистина да решава проблемите. А проблеми има, и с исламизацията, и с безработицата в уж богатата Норвегия, и с феминизма, и с циганите, и с науката, и с културата. Да продължавам ли с изреждането? За люде подобни на автора, ползвани единствено като проводници на една установена свише политика, тези проблеми обаче имат универсален лек -- замазване с помощта на културалния марксизъм, така че същността, която ги поражда, да си остане каквато е, но да се дава видимост, че проблемите са решени. Пиарът, видимостта, лакът, обвивката, те трябва да са непокътнати.


    Колкото и авторът да се опитва да ни убеди в зараждането на някаква нова, непозната за модерната цивилизация норма "възстановително правосъдие", усещането по-скоро е за норвежко безсилие пред една аберация, неистово жадуваща да представи себе си като идеологически феномен. Непременното дегероизиране пък е онова, което наблюдаваният passive aggressive театър има за своя цел. Това е някаква гротеска на правосъдие, заменено със зле прикрито от параван от рози безсилие. Подигравката със затворника чрез предоставяне на невиждани за затвор условия, е наказанието му. Подигравка пък със съда е протестът му, че не бил приет за студент по политология в университета на Осло. За част от пубиката чисто човешкият аспект на трагедията е основното, други обаче не могат да отминат с безразличие пошлия театър, разиграван главно от норвежката държава. На трети пък може да им мине през ума, че всичко това е нарочно инсценирано, та по-добре да се чуе гласът на представяния за монстер.


    Този недостоен театър ще тежи на съзнанието на света като нерешен проблем, както тежат, да речем, несъществуващите оръжия за масово поразяване в Ирак, размахвани от Буш или незаконното анексиране на Крим от Путин. Професорът от Осло явно има самочувствието, че е от добрите, но дали, ако обществото на което служи, отхвърли културалния максизъм като дефектен, което е неминуемо, ако иска да оцелее, въпросният все така ще е снизходително всеопрощаващ и доволен от себе си безгрешен служител на статуквото?

  48. 48 Профил на damage_case
    damage_case
    Рейтинг: 450 Неутрално

    До коментар [#41] от "4i4open":

    ...."Чета коментарите и се чудя, защо ли упорствам да съм българин. Дано да са само тролове! Дано, ама надали..."

    Най-вероятно, защото те мързи. Мобилизирай се и стягай багажа, докато не си станал съвсем възрастен и безполезен елф, търсещ несъществуващи философски послания в текстове като този, докато орки и урук-хай дебнат пред блока в засада за пенсията ти.

  49. 49 Профил на triton123
    triton123
    Рейтинг: 541 Неутрално

    човекът(според тескта е именно Човек) иска едно чисто и просто нещо- чиста от чужди примеси викингска Норвегия..толкоз! Много ли иска....?! Начинът ? Ами начинът е такъв ,който да обърне внимание върху него и върху процеса- с бла-бла няма как да стане! Ако някой рече че тая Норвегия сега не е минала през вековете-в борбата за самосъ
    ествуване и чистота викингска-през кръв и то много кръв..значи хал хабер си няма!!

  50. 50 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4280 Неутрално

    До коментар [#13] от "mediator37":

    По-голяма глупост не бях чел отдавна! Не мога да повярвам, че има типове като вас, които си намират някакви абсурдни идеи с които оправдавате терористичния акт на изрода Брейвик!

    Всяка нормална партия (както леви, така и десни) в западна Европа има младежки отдели! Боклука Брейвик уби и осем НЕ свързани с политиката цивилни норвежци чрез бомбения си атентат в центъра на Осло! И накрая, както пише в статията, действията на един крайно десен расист и неонацист не може да промени политиката на норвежката държава и общество за отворена и толерантна политика спрямо идващите в страната имигранти... повечето тях между другото са християни източноевропейци, а не мюсюлмани.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  51. 51 Профил на opt_02
    opt_02
    Рейтинг: 439 Весело

    [quote#38:"waterfall"]С какво Делян Пеевски е по-добър от Брейвик? С това, че не е убил директно 77 души? А колко хора убива само с модела на поведение, който демонстрира?
    [/quote]

    Ами нали точно затова го номинираме за евродепутат?! Да може да се възстанови и той след зверствата, натворени у нас?
    А сериозно - нормално е. Щом в Норвегия смятат "ножицата" между върхушката и обикновените (но не и бедни) хора за голяма, какво да кажем ние - и какво да очакваме - и като модел на поведение на Пеевски, и като модел на поведение на обществото, излъчило го?...
    Ама наистина - от малкото, прочели (наистина) статията, още по-малко пък са стигнали до нейния смисъл...

  52. 52 Профил на venci4
    venci4
    Рейтинг: 1883 Неутрално

    Въпрос на време е въпросният да се превърне в национален герой.

    Платени форумни тролчета, така ли ви възпитават на Позитано? http://prikachi.com/images/793/8000793h.jpg
  53. 53 Профил на bobhunter
    bobhunter
    Рейтинг: 719 Неутрално

    Подобни чудовищни, сатанински изроди, масови убийци се раждат, възпитават и отглеждат при специални условия, в изолирана, парникоподобна среда. Ако се беше родил в нормално семейство, ако беше ходил в нормална детска градина, където ако удариш някое дете и то ще те удари, ако причиниш на някого болка и той ще ти причини болка, щеше да има друго отношение към света. Такива изроди не знаят какво е ответен удар. Дори не осъзнават , че причиняват болка и страдание, защото не са получавали ответен удар! Затова в условията на дивата анархия се ражда истинския , добър ред, а шансът да се появят масови убийци е сведен до минимум.

  54. 54 Профил на glog
    glog
    Рейтинг: 648 Неутрално

    След като изчетох статията и коментарите по нея, се убедих, че на планетата има много извънземни. Авторът на статията е един от тях. И голяма част от коментиращите също.

    Нека да се разберем: Наказателното производство не е част от областта на морала. Ако беше, статията е напълно приемлива. Но то, съдопроизводството изобщо и наказателното съдопроизводство в частност, са част от политиката и управлението на държавата. И именно затова те възникват заедно с възникването на държавата и, респективно, с възникването на политиката.

    Каква е целта на наказателния съд? Ако тя е за да се отмъсти на престъпника, тогава той би бил излишен. И можем спокойно да се върнем във времената от преди създаването на държавата или поне във времената, когато отмъщението е било свещенно право на засегнатия, и да облекчим бюджета на държавата, като премахнем полицията, следствието и наказателните съдилища. Защото отмъщението е дело на засегнатия, а не на цялото общество. И защото поради това обществото няма право да отмъщава.

    Ако пък целта на наказателния съд е да възстанови някаква справедливост, то тогава присъдата винаги и навсякъде трябва да отговаря на принципа „Око за око, зъб за зъб”, защото по-справедлив принцип от този няма как да се намери. А, както знаем, всички интелектуалци и адвокати отхвърлят този принцип. Въпреки че всички искат престъплението да съответства на наказанието.

    Всъщност обаче целта на наказателното съдоброизводство не е нито отмъщението, нито справедливостта. На практика НЕГОВАТА ЦЕЛ Е ДА ЗАСТАВИ ГРАЖДАНИТЕ НА ДЪРЖАВАТА ДА СПАЗВАТ НЕЙНИТЕ ЗАКОНИ. И доказателство за това е фактът, че никой не може да бъде съден и осъден, ако не е нарушил някакъкв законов акт. А и в реишението на съда пряко се казва, че виновният е нарушил еди кой си законов акт, поради което подлежи на наказание.

    Но ако целта на наказателния съд е спазването на законите на държавата, а не отмъщението или справедливостта, то тогава, принципно погледнато, наказанията трябва да са такива, че да могат да осъществят своята цел. Тоест, те трябва да бъдат отказващи. В смисъл, че наказанията трябва да са толкова жестоки, че нито един човек, който е със всичкия си, да не смее да наруши закона. А ако все пак го е нарушил, това да се счита като доказателство, че е напълно откачен. И веднага да го затворят в лудницата за до края на живота му.

    А всичко друго са празни дрънканици, независимо колко умни са тези, които се държат като извънземни.

    à è ѝ ò „” – ≪≫

  55. 55 Профил на asbroad
    asbroad
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#47] от "bryghtlyght":

    Как по-точно са близки марксизмът и феминизмът? И какви според теб са 'проблемите' с феминизмът и науката, да се фокусираме на тези двете, да речем? Или викаш проблемът е, че в страни като Норвегия хуманизмът е централна философия на поведение? А хуманизмът разбира се е 'вреден', щото е в противовес на квази-религиозния консерватизъм, с всичките му там псевдо-морални изисквания към личността, който продължава да е на мода в тоталитарни общества, тоталитарно мислещи/inclined/apologists, или там където религията все още оказва силно влияните върху личностните и обществени норми на поведение. Ей тва е проблемът, господине, архаичният морал и модел на/правила за поведение, който не е мръднал от 2000 години, докато цивилизацията, Западната поне, и науката са еволюирали така щото са изпреварили еволюцията на моралните норми. За туй хора като теб развиват 'Норвежки' комплекс - как ще им се 'отнема' правото да act on their most basic insticts of vengeance, hatred and de-humanisation of the individual who happens to be different from themselves.

  56. 56 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3186 Неутрално

    До коментар [#54] от "glog":

    +++
    Напълно споделям всяка дума от Вашият пост!

  57. 57 Профил на waterfall
    waterfall
    Рейтинг: 837 Неутрално

    До коментар [#52] от "venci4":


    дават му шанс да осъзнае чудовищността на това, което е извършил и да стане отново човек. Това е висша форма на човечност.

  58. 58 Профил на mmarto
    mmarto
    Рейтинг: 434 Весело

    Земи тоя текст, брато!

  59. 59 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4280 Гневно

    [quote#19:"mediator37"]Дано по цяла Европа след време има площади, улици и училища кръстени на негово име. [/quote]

    Ти нормален ли си? Как си представяш, че изрод, терорист и жесток убиец като крайно десния неонацистки боклук като Брейвик може да бъде приет като герой в бъдеще, та, чак да кръщават училища и улици на него! И що за цинизъм е това... тоя изрод изби абсолютно невинни деца... и след това норвежците ще кръщават училища на негово име!? Пак ще те питам... ти нормален ли си!???

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  60. 60 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 1809 Неутрално

    Аз не мога да простя на двамата полицаи които са били на брега наблизо , чували са изстрелите , но не са посмели да се намесят защото не са знаели колко са престъпниците... Накратко - уплашили се. После нямало хеликоптер за десант. А за телевизията имаше и обикаляше непрекъснато над острова. Накрая намериха лодка и се натовариха 9 души и тя потъна ! А е бил необходим само един човек с пищов да го насочи към него , защото Брейвик веднага хвърлил оръжието си и се предал. На него , героя , не му се мре !
    Напълно фалшиво общество !
    Затова високо моралните разсъждения , сравнени с реалността , показват фалш и демагогия , които утре ще създадат нови подобни "герои "!

  61. 61 Профил на bryghtlyght
    bryghtlyght
    Рейтинг: 745 Неутрално

    [quote#55:"asbroad"]Или викаш проблемът е, че в страни като Норвегия хуманизмът е централна философия на поведение?[/quote]


    Не, изобщо не викам това. Обратното викам. Викам, че проблемът в страни като Норвегия е cultural marxism, продукт на франкфуртската школа, представител на която е един, да речем, Херберт Маркузе. Няма да навлизам тук в подлата и пошла същност на понятието. Има достатъчно литература по въпроса, изясняваща и връзката му с феминизма, която те интересува, но алтернативата му не е "квази-религиозния консерватизъм, с всичките му там псевдо-морални изисквания към личността". Нека дам пресен пример от нашата действителност за злопулучно изказване в духа му, от човек, който, при това, ни най-малко не се очаква да е културален марксист, защото даже сам си е окичил етикет да е водач на дясното в България: Борисов: "Интеграцията на ромите ще приключи, когато ром стане президент"
    (http://dariknews.bg/view_article.php?article_id=1244864).


    Горният цитат е груба патронизация, ако не израз на неприкрит расизъм от страна на изказалия го. Не е за първи път въпросният да не знае какво говори и да преповтаря нещо чуто някъде, защото му се е сторило политически коректно. Подобен опортюнизъм, съчетан с щастливо неведение, е даже по-опасен от истинска добре изградена идеология, изповядваща подобни нелепости, поставящи расова принадлежност, етнос, пол, сексуалност и т.н., пред професионалните качества, които би трябвало да има индивидът, когато желае да заеме тази или онази държавна, а и частна, служба. Не е хуманизъм обществото да пренебрегва можещия, за сметка на неспособния, само защото последният имал една или друга биология или произход. Това е лицемерие, средновековие и безпринципност, обида за интелекта на нормалния гражданин и израз на престъпно мислене. Точно както е безпринципно да подменяш наказателното право с някакъв твой си морал. Подобна подмяна, каквато върши и авторът на горния текст, съчинявайки някакво негово си "възстановително правосъдие", за сметка на компетентно и ефективно прилагане на съществуващите закони, е цинизъм и най-грубо нарушаване на нормите на съвременното демократично общество. Такъв по никакъв начин няма как да има качествата на "забележителен криминолог", а е само един пореден казионен професор, поставил се в услуга да обосновава една явна несправедливост (да не зачиташ законите, вместо което да налагаш някакъв измислен от теб морал), налагана с всички сили от марксизъм, който, претърпял крах като политически, сега е мимикрирал като културален такъв. Общество като норвежкото, изповядващо подобна вредна доктрина, е реакционно по своята същност, обречено е на саморазрушение, а доктринерите му, подобни на автора на горния текст, са, най-малкото, интелектуални пирати и осквернители на достижения в хуманитаризма, за които цивилизованото човечество се е борило векове.

  62. 62 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4509 Неутрално

    Това е мисля втория текст от този автор който се побликува тук .
    Хареса ми прочетеното но това е написано за общества много по различни от родното българско. Разбирането че у всеки от нас къде явно къде скрито и не осъзнато дреме чудовище и разбирането за прошка са чужди на обществото ни. Да не говорим пък за обличането на човешкия облик в дреха наречена норми и морал.

    klimentm
  63. 63 Профил на kilikandzer
    kilikandzer
    Рейтинг: 381 Неутрално

    До коментар [#16] от "mediator37" каза: "Лятото си обуй едно клинче и се разходи из Столипиново привечер.
    След което, ако си жива, ако можеш да говориш, ако това, ... ако онова...ще си говорим за расизъм и на други теми. "

    Ех вий, импотентите все такива са ви примерите/фантазиите. Какво си го изкарваш на човека? Да не би в същата ситуация пияни славяно-български запалянковци или просто провинциални чалгарчета няма да се проявят по същия начин? Повече логика и по-малко фантазии свързани с насилие и пишки. Че рано или късно знаем как ще свърши--като с американски християно-консерватор хванат да духа тайно на негри.

  64. 64 Профил на asbroad
    asbroad
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#61] от "bryghtlyght":

    Интересно как определени позиции или обществени прояви и тенденции е толкова лесно да се 'боядисат' като нещо лошо, направо зловещо. И това щото се бъркат правото на съществуване без дискриминация на расов, етнически, сексуален или полов признак -все едни такива културно-обособени и съвсем определено квази-религиозни неща, видни с просто око в българското и други общества - с индивидуалното (професионалното) себеопределение, развитие, и прочее. Разбира се, че е редно всеки да получава според заслуженото, вкл. в това, което са си избрали за кариера. Но също така е важно определянето на размера на засуженото, и особено какво може да бъде заслужено, да не зависи от неща като пол, раса, и прочее. Като например, да се налага на жените да си стоят в къщи, като домакини, щото това е функцията, която обществото им разрешава да изпълняват. Или да се предполага, че циганин не може да върши определена работа толкова добре, колкото българин, единствено на базата на етническото различие. Тези две неща не (следва да) са взаимно изключващи се, поне според мен.
    Иначе, проблемът с наказателното право и прилагането му не е в принципа на правото, а в ефектът от приложението му върху нарушителя. Има достатъчно данни от национални статистики за нивото на рецидив сред бивши затворници, и анализи на такива, които препоръчват 'възстановително' правосъдие.
    Както и да е, в контекста на този разговор и тема, следната статия би била от интерес, щото касае вродената ни способност да се дехуманизираме един друг, т.е. делим на някакъв принцип/по някакъв признак. Марксизмът грубо казано цели заличаване на различията, капитализмът-пре-експонирането им така, че производни от тях неравенства да се третират като норми. http://archive.uninews.unimelb.edu.au/view-52043.html

  65. 65 Профил на bryghtlyght
    bryghtlyght
    Рейтинг: 745 Неутрално

    [quote#64:"asbroad"]И това щото се бъркат правото на съществуване без дискриминация на расов, етнически, сексуален или полов признак -все едни такива културно-обособени и съвсем определено квази-религиозни неща, видни с просто око в българското и други общества - с индивидуалното (професионалното) себеопределение, развитие, и прочее.[/quote]

    Toва объркване е тъкмо в главата на горния манипулатор, автор на текста, цинично прикривано като хуманност. Правото на съществуване не може да има преференции към едни общности, за сметка на други, каквото е веруюто на културалните марксисти като горния. Подобни нему твърдо вярват в обратното на казаното от теб. Например, историческата културна непълноценност трябвало да се поправя чрез измислена такава, само и само дадена група да не се чувствала подценена. Това е несправедливо, а и в крайна сметка, нехуманно, отнесено и към подценените, и към снизходителните фалшификатори; господарско, прикрито под формата на благотворителност. Тъкмо автори като горният налагат деленето по признак, но и по удобен за тях начин, за да се ласкаят заблуждавайки, че обществото им е някакво специално, достигнало невиждан хуманизъм социо. Всъщност обаче въпросното общество е една жалка двулична креатура, подчинена на опасен скрит расизъм и генератор на омраза. Нехуманно пар екселанс.

  66. 66 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    До коментар [#65] от "bryghtlyght":

    За какво става дума, та ние българите сме способни да извършим убийства, ежедневно и то не за каузи, а за невърнат заем от 10 лева. Защото сме социални игноранти със средновековна психична нагласа за мъст и неосъзната жестокост.

    И питам кой осъди на жестока смърт около 3000 (три хиляди) по презумпция виновни през февруари 1945, като насилствено умъртви ЦЯЛОТО ДЕПУТАТСТВО НА ЕДНО НАРОДНО СЪБРАНИЕ?

    Духовните уроди извършили това живяха доскоро с промисъла за герои, честни и почтени граждани. И прекараха жалкия си живот на престъпници в охолство и привилегии.

  67. 67 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4509 Неутрално

    До коментар [#65] от "bryghtlyght":

    Какъв трябва да бъде истинския подход и отношение според теб?
    Има ли генетично заложени в личността добри или лоши качества?

    klimentm
  68. 68 Профил на bryghtlyght
    bryghtlyght
    Рейтинг: 745 Неутрално

    До коментар [#67] от "klimentm":

    Истинският подход се съдържа в името му -- истината.

  69. 69 Профил на aglar
    aglar
    Рейтинг: 381 Неутрално

    До коментар [#36] от "Кремена":

    Като му чета девиза отдолу, напарзно се надяваш!

  70. 70 Профил на bryghtlyght
    bryghtlyght
    Рейтинг: 745 Неутрално

    До коментар [#66] от "convince":

    Не по-малки социални игноранти са подобните на горния автор, които заменят правораздаването, стожер на цивилизацията, с някакъв измислен от самите тях псевдоморал на "възстановително правосъдие". Те се мислят за много праведни, но всъщност са още по-грешни, защото го вършат подло и под благовиден претекст.

  71. 71 Профил на triton123
    triton123
    Рейтинг: 541 Любопитно

    Защо ми изтрихте коментар номер 10 ?????

    Няма никакви призиви за нищо,а КОНСТАТАЦИЯ че такива СЛУЧАИ като в Норвегия се случват и са ФАКТ!! Нищо от аргументацията ви не е вярно- никакви призиви няма и никакви обиди на никаква основа! Модераторът да прочете внимателно и да разбере какво съм написал и какво пиша сега!!
    ''Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.'' НЯМА НИЩО ТАКОВА,проверете!

  72. 72 Профил на Реми
    Реми
    Рейтинг: 822 Весело

    До коментар [#70] от "bryghtlyght":
    Вашият мироглед, просто ме разби! А словореда, предполагам е заимстван от спортната министърка. Без лоши мисли. Жив и здрав!

    Животът е това, което ни се случва, докато правим планове за бъдещето
  73. 73 Профил на chaosfire
    chaosfire
    Рейтинг: 394 Неутрално

    [quote#5:"Иво"]колко много сме различни ние българите (поне мнозинството от нас) от норвежците... като начин на мислене, манталитет, отношение към престъпниците и убийците...
    [/quote]

    Толкова далече, че сме в паралелна вселена. Колко сме далече само един от друг се замисли.

  74. 74 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3186 Неутрално

    До коментар [#61] от "bryghtlyght":

    Преди да вземе властта Борисов беше друг,може би! Ето какво каза за Възродителният процес:"Сбъркани са методите,а не целта"!
    Но след като дойде на власт,той стана либерален...

  75. 75 Профил на Dr_Doolittle
    Dr_Doolittle
    Рейтинг: 1469 Неутрално

    "Това ще роди една по-добра Норвегия" ("A better Norway is growing out of this"
    Да, работническата им партия няма да има шанса да се превърне в комунистическа и да извърши същите злини каквито извършиха българската комунистическа партия и нейните мутации и отпадъчни продукти...

    http://www.flickr.com/photos/39768558@N04/3712408729/
  76. 76 Профил на Реми
    Реми
    Рейтинг: 822 Неутрално

    [quote#74:"deaf"]ният процес:"Сбъркани са методите,а не целта"! [/quote]
    Ако ми намериш линк с подобно изказване и се убедя, че наистина е казал точно това-няма да гласувам за ГЕРБ.

    Животът е това, което ни се случва, докато правим планове за бъдещето
  77. 77 Профил на Реми
    Реми
    Рейтинг: 822 Разстроено

    Намерих си сама линка.

    Животът е това, което ни се случва, докато правим планове за бъдещето
  78. 78
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  79. 79 Профил на s1lv3r
    s1lv3r
    Рейтинг: 544 Неутрално

    След коментарите , които прочетох съм разочарован...Рядко се случва да видиш толкова смислен текст в българската преса... За съжаление се убеждавам все повече, колко прост и първичен е масовият българин... Жалко...но факт!

  80. 80 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4280 Неутрално

    До коментар [#73] от "chaosfire":

    Съгласен съм с теб...

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  81. 81
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  82. 82 Профил на Ekaterina Roris
    Ekaterina Roris
    Рейтинг: 381 Неутрално

    "Трябва ли да го качваме на ешафода 76 пъти, без да го бесим, и да го умъртвим на 77-ия път? "

    Ами да, трябва.

  83. 83 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1103 Неутрално

    Голямо браво на този човек, ще намеря и ще прочета и други неща, които е писал.

    Този има аналитичен и хуманен поглед едновременно - една рядко срещаща се комбинация.

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
  84. 84 Профил на Izida
    Izida
    Рейтинг: 579 Неутрално

    [quote#5:"Иво"]докато я четях си мислех, колко много сме различни ние българите (поне мнозинството от нас) от норвежците... като начин на мислене, манталитет, отношение към престъпниците и убийците... [/quote]
    Съгласна! Но това не ни прави по-лоши! Трудно е да се каже кое общество е изградено на по-"правилни" принципи от други. Аз съм от тези, за които наказанието за този човек е малко, признавам.

  85. 85 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 2599 Разстроено

    Още от когато стана това събитие се чудя къде са наследниците на викингите и защо е жив още този изверг....

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK