За толерантността на една нация и нейната държава

Снимката е от нападението през май 2011 г., когато националистите пред молещите се  разрязаха фес, като симпатизант на "Атака" заяви: "Чувате ли ме? Сега ще ви покажем какво ще се случи с всеки един от вас!", а после към тях политат яйца и камъни, плюят по молитвените им килимчета, след което подпалват част от тях

© Георги Кожухаров

Снимката е от нападението през май 2011 г., когато националистите пред молещите се разрязаха фес, като симпатизант на "Атака" заяви: "Чувате ли ме? Сега ще ви покажем какво ще се случи с всеки един от вас!", а после към тях политат яйца и камъни, плюят по молитвените им килимчета, след което подпалват част от тях



Преди време "Дневник" представи становището на българското правителство по делото за нападението над мюсюлмани пред софийската "Баня башъ" пред Европейския съд по правата на човека в Страсбург. В него кабинетът застана зад действията на националистическата "Атака", чиито симпатизанти нападнаха молещите се мюсюлмани по време на петъчната молитва. Представяме анализа на становището на юриста от правната програма на Българския хелзински комитет Мирела Заричинова. Текстът е препечатан от "Правен свят", акцентите са на редакцията.


"Българите сме известни като толерантна нация" - тази оценка ни беше поставена на нас (българите) през ноември 2013 г. от вицепремиера и правосъден министър Зинаида Златанова. Цитатът е от встъпителните й думи на международна конференция в София, чиято основна тема беше езикът на омразата.


Категоричното твърдение повдигна много вежди на иначе добре възпитаните международни експерти в залата и засрами българските им колеги, които се размърдаха неловко в столовете си, положиха чела в шепите си и зачакаха речта да свърши. В периода, когато речта беше произнесена, хора с по-тъмна кожа бяха нападани вечер по улиците с ножове и вериги, хайки националисти с националния флаг на ръкава "проверяваха" самоличността на чужденците в центъра на София, властта кроеше планове за изграждане на стена срещу бежанци по границата с Турция, десетки прокурори се стичаха към пограничните райони, за да преследват сирийците, преминали границата, търсейки закрила у нас.




(Проблем 1.) Залата беше пълна с хора, които следят ситуацията в България именно в тази област и които си дават сметка до какво може да доведе налагането на необосновани стереотипи при самооценката на "нацията", системното набутване на "българите" в подобна нереалистична рамка, и то от официози, които разполагат с лостовете на властта, с нейните трибуни и микрофони.


(Проблем 2.) България не е единствената държава, в която има слово на омразата - расизъм, антисемитизъм, сексизъм или хомофобия, не. Нито само тук хората отказват да признаят, че има проблем с омразата към другите, доколкото не ги засяга, доколкото те са част от "нацията", бели, здрави, хетеросексуални, православни християни, не. Големият ни проблем е, че този отказ е институционализиран. На всички нива на властта – законодателна, изпълнителна и съдебна, местна и централна.


Властта се прави на "ударена"


И ако опитаме да преведем думите на министърката, ако опитаме да разберем какво значи да сме толерантна нация, ще излезе следното - ние проблеми със словото на омразата, словото, което подбужда към дискриминация, което цели да унижи и обиди, нямаме. Безсмислено е да се говори за това, хеле пък да се обсъжда пред чужденци. Тъй като ние сме "известни" с това, те знаят, че българите са толерантни, приемат различните, не ги обиждат, не ги нападат. И тъй като говорим за проблем, който не съществува, то е абсурдно някой да се опитва да го разрешава.


Това е преводът. Нека погледнем реалността и по-конкретно един от най-тревожните случаи на слово на омраза, ескалирало в насилие, показателен за ситуацията в България. На 20 май 2011 г. в резултат от поредната провокация на партия "Атака" пред софийската джамия Баня башъ се стигна до сблъсъци и насилие срещу мюсюлманите, събрали се за най-важната – петъчна, молитва.


Един от тези мюсюлмани, г-н Вели Караахмед, обиждан и заплашван наред с другите по време на атаката, потърси правата си пред Европейския съд за правата на човека (ЕСПЧ) поради това, че българската държава не съумя да го защити – не предотврати нападението, не успя да възпре извършителите и впоследствие не ги наказа.[1] След като се оказва, че в България не може да получи правосъдие, през април 2013 г. той сезира евросъда. В края на 2013 г. на тази жалба бе даден приоритет, което се случва изключително рядко и което значи, че тя ще бъде разгледана в много по-кратки срокове и че съдът в Страсбург приема нападенията от омраза у нас като ключов проблем.


Когато през април 2014 г. в офиса на Български хелзинкски комитет се получи становището на правителството по тази жалба, писано впрочем именно от правосъдното министерство, не би трябвало никой да е останал учуден, особено предвид горецитираните думи. Въпреки това становището предизвика изненада с


Категоричния отказ на властите да поемат вината си за случая

и да заемат отговорна позиция за притеснителната ескалация на ксенофобията и религиозната омраза в България. Предлагаме ви седем цитата от него, придружени с надлежен превод (макар текстът да е написан на български език).


Привържениците на "Атака" викаха: "Турски мекерета!", "Терористи гадни!", "Еничари!", "Резаци!", "Фесове!", "Вън от България!", "Хайде в Анкара!", "Не ни цапайте земята!", "Спрете този срамен вой в центъра на София!", "Да изчистим земята на дедите ни!"

© Георги Кожухаров

Привържениците на "Атака" викаха: "Турски мекерета!", "Терористи гадни!", "Еничари!", "Резаци!", "Фесове!", "Вън от България!", "Хайде в Анкара!", "Не ни цапайте земята!", "Спрете този срамен вой в центъра на София!", "Да изчистим земята на дедите ни!"


Параграф 43: "[…] Проявата на ПП "Атака" е била политическа, с надлежно уведомление на общината и държавата не е имала правно основание при липсата на насрещно уведомление от страна на мюсюлманското вероизповедание да се противопостави на законен митинг. […]"


В превод - държавата се опитва да докаже, че не е разполагала с правни механизми да спре или да промени хода на едно "законно" събитие, което съвсем неочаквано за нея се е превърнало в заплаха за обществения ред и тя едва тогава е следвало да се намеси. В действителност, съгласно чл. 12, ал. 2, т. 4 от Закона за събранията, митингите и манифестациите кметът на общината може да забрани провеждането на митинга, когато има несъмнени данни, че се нарушават правата и свободите на другите граждани. Според ал. 1 кметът на общината предлага промяната им, когато времето и мястото на митинга създават условия за нарушаване на обществения ред. Така властите са имали на разположение нормативен инструмент, който след своевременен анализ на конкретните факти би им позволил да предприемат ефективни мерки за предотвратяване на нападението.


Общинските власти обаче са бездействали и тяхното нехайство се равнява на съучастие в деянието на "Атака"


Параграф 5: "[…] Видно и от приложения снимков и видеоматериал един от представителите на мюсюлманското вероизповедание напада вербално лицето, поставящо тонколони върху прилежащата към джамията тоалетна. След секунди към него се присъединява цяла група от представители на същото вероизповедание, крещейки към представители на митинга, на което последните отговарят също с крясъци и взаимни обиди."


В действителност подобна теза противоречи на всички доказателства по делото – видеоматериалите, полицейските документи, разпитаните свидетели, мнението на вещите лица. Разбира се, че представителите на националистическата партия са тези, които отиват там и провокират агресията. Преводът на горното сочи, че


Българските власти предпочитат да се касае едва ли не за междуличностен конфликт между две групи еднакво агресивни хора


които просто се оказват на едно и също място. Така въпросът за това защо държавата България е позволила на крайни националисти да провеждат митинг пред джамията точно когато в нея тече най-важната за мюсюлманите молитва би станал ирелевантен.


Параграф 34: "[…] колкото и риториката на симпатизантите на ПП "Атака" да преминава далеч отвъд добрия тон и стандартите на добрите нрави, тя е изцяло базирана на политическите им възгледи и конкретният повод за сблъсък е породен не от нетолерантност към вероизповеданието като такова, а от отказа на ръководителите му да се съобразят години наред с разпоредбите на общината […] за намаляване на звука на колоните […]."


Параграф 20: "[…] целта на събранието, организирано от ПП "Атака", е била да обърне внимание на проблема с увеличения звук на високоговорителите на джамията […]."


Преводът тук е лесен. За държавата е най-изгодно да се окаже, че мюсюлманите сами са виновни, че те са нарушителите, а "законно" манифестиращите представители на партията са искали "да обърнат внимание" на "проблем", че те не са нетолерантни. На фона на цялата документирана ислямофобска реч,


Този аргумент е фалшив и е сред най-лицемерните твърдения на правителството


Истинската причина, поради която хората са притеснявани от езана, е тяхната неприязън към исляма и разбирането, че "чужда" религия, и то тази, изповядвана от някогашните ни окупатори, за каквито и днес са приемани турците в окраски, изпълнени с национално самосъжаление и желание за разплата, няма място на територията на България. Ако причината за събирането наистина беше нивото на звука, а не ислямофобията, то хората биха скандирали: "По-тихо!" или нещо подобно, а не "България" на фона на разкъсването на червен фес, възприеман като символ на окупаторите.


Горецитираният параграф ясно показва колко неискрени са властите, когато става дума за защита на свободата на малцинствата да изповядват своята идентичност - не на теория, нито зад затворени врати, а открито.


Параграф 20: "[…] след тези събития, звукът на високоговорителите е намален."


Най-страшният цитат, задоволството на правителството, че след сблъсъка звукът е намален. Властта се радва: целта е постигната, нарушителите са били наказани и след това са се поправили, значи атаката срещу тях е допълнително легитимирана.


Разбира се, че звукът ще бъде намален, разбира се, че нападнатите ще опитат да минимизират присъствието си, за да избегнат последващо виктимизиране. Това е съвсем естествено, предвид бездействието на властите да защитят тяхната общност и да гарантират, че няма да толерират подобен тормоз. Акцентирането върху тези последици


Е абсолютна проява на лош вкус и е сравнима с това да се изтъква, че една жена е престанала да ходи свободно през нощта по улиците на града си, след като е била изнасилена


Това предполага и едно завоалирано схващане – жената е трябвало да остане у дома (така както мюсюлманите и техните звуци е трябвало да останат скрити зад стената на джамията), за да не бъде изнасилена.


Параграф 40: "Визираният в жалбата инцидент е изолиран и не е подбуден или толериран от националните власти."


Превод: Тук превод дори не е необходим, тъй като горното твърдение е неистинно. Разбира се, че агресията е предизвикана от национални власти, тя е организирана и провокирана целенасочено от български депутати, безспорно представители на законодателната власт. Те приемат закони, те правят политики, те ни представляват на срещи пред света. Нападнатите са разчели това нападение именно като такова – като силни представители на властта, изправени срещу тях.


И докато се правим, че една партия в парламента няма нищо общо с нас и не осъждаме ясно проявите й, заплашващи основните принципи на демокрацията, ще сме обречени да бъдем представлявани именно от такива партии.


Тези партии може да са с нови имена или с нови лица, но те ще продължават да трупат електорални дивиденти, благодарение на най-примитивните човешки емоции - страхът и омразата към различния и, без съмнение, благодарение на пасивността на наблюдаващите.


Параграф 49: "Разследването на инцидента е подробно описано в писмото на МВР […] като досъдебно производство […] е приключило с привличане в качеството на обвиняеми по чл. 325, ал 2 от Наказателния кодекс (НК) на 7 лица – 5 представители на ПП "Атака" […]."


Тук правителството убеждава ЕСПЧ, че добре си е свършило работата и ако е имало виновни, то те са наказани. Въпросният текст от НК обаче касае престъплението "хулиганство". Хулиганска проява е да счупиш пейка в парка. Да обиждаш и да нападаш хора с различна от твоята религия по време на молитвата им, обграден от тълпа привърженици и закрилян от депутатския си имунитет, скандирайки изрази като: "турски мекерета", "терористи гадни", "еничари", "резаци", "фесове", "ислямисти", "Вън от България!", "България е наша!", "Хайде в Анкара!", "Не ни цапайте земята!", "Миришат ви краката!", "Спрете този срамен вой в центъра на София!", "Да изчистим земята на дедите ни!"[2]


Е деяние съвсем различно, много по-болезнено за жертвите и много по-опасно за обществото като цяло, то е симптом


а доказателства за това могат да бъдат намерени в най-тъмните петна от човешката история. И именно затова властите нямат никакво извинение да не наричат тези престъпления с истинските им имена, да не се справят с тях по предвидения в закона начин, а да ги крият зад неутралното "хулиганство", което нищо не значи за жертвите и нищо не казва на потенциалните извършители на престъпления от омраза.


Вероятно омразата не може да бъде безвъзвратно изкоренена, да се бориш с мислите на хората е трудна работа. Има обаче неща, които могат да се направят и първото от тях е да признаем проблемите и да говорим за тях. Клишетата и необоснованите стереотипи за нас или другите около нас не са от полза никому и само пречат на трезвия разсъдък. Защото времето между възникването на мислите и тяхното материализиране в думи и действия може да бъде много кратко и трезвеността ни е необходима. Би било хубаво да разполагаме с държава, чиито представители се отнасят отговорно и разумно към деянията, които заплашват младата ни демокрация, държава, която достатъчно убедително да възпитава такова отношение у всички хора. Но не разполагаме. И това може да се промени едва след като обществото изиска адекватно отношение от отговорните. Защото способни да изискват са обществата, времето на нациите мина.


Г-н Вели Караахмед е представляван пред Европейския съд по правата на човека от адв. Маргарита Илиева от Български хелзинкски комитет. В статията са ползвани извадки от нейния отговор на становището на правителството на Република България, изпратен до ЕСПЧ, както и от самото становище.


[1] Вж. статията "Български мюсюлманин сезира Съда в Страсбург за нападението срещу джамията "Баня башъ": http://www.legalworld.bg/31654.bylgarski-miusiulmanin-sezira-syda-v-strasburg-za-napadenieto-sreshtu-djamiiata-bania-bashy.html.


[2] Запис от събитието може да бъде видян тук: https://www.youtube.com/watch?v=FZujFDs7uVo.


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
Коментари (30)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4083 Неутрално

    Грешката у нас е че всички си мислят че разбират от всичко и знаят всичко. От там идва и неразбирането на различните от нас.
    Много се говори и почти не се мисли.

    klimentm
  2. 2 Профил на vinetu
    vinetu
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Най-голямото доказателство за толерантността на българина е че позволява на подобни персони непрекъснато да сипят кофи с най-толерантна помия върху главата му.

    https://sites.google.com/site/demokraturailidictatura/
  3. 3 Профил на danid
    danid
    Рейтинг: 542 Неутрално

    Все пак сме много толерантни щом съществуват до сега формации като ДПС и Атака! И без да сме се избили.
    Съгласна съм, че омраза се насажда, но и от двете страни.
    С различни средства. В сравнение с др. страни, дори европейски, у нас сравнително се понасяме, което ме е карало да се гордея на моменти.
    Омразата на религиозна и етностна основа е най- лесната монета за манипулация в бедна страна като нашата. Затова все пак сме много толерантни щом до сега сме мирни като цяло. Защото този въпрос е бомба със закъснител.
    Може би е време ние ВСИЧКИ да се приемем такива, каквито сме- различни, но сме българи, да спазваме конституцията, трябва да сме еднакви пред закона, държавата се казва България и официалният език е български. Като казвам всички имам предвид наистина всички. Да се уважаваме взаимно, но не едностранно.
    А проявите на насилие би трябвало да не се допускат от органите на реда, независимо кой кого е нападнал.
    И още нещо- не мога да приема, че непрекъснато трябва да се чувстваме виновни за възродителния процес, например. Не може всички да сме виновни, има конкретни такива. И това да се търгува при всяка възможна ситуация. Това е също насаждане на омраза.

  4. 4 Профил на tamplierr
    tamplierr
    Рейтинг: 450 Неутрално

    нека видим до , колко е толеранта една държава , където мюсюлманите са мнозинство ...Афганистан,Ирак,Сирия,Либия,Египет,Турция,Судан,Катар,Сауд-итска арабия.Там християните са преследвани и избивани ..

    Уновундобългарин -Закон за защита на държавата ЗЗД .Цецка Цачева ”Невинаги корупцията е престъпление”Отбор три Шушани-Бойко,Цацаров,Пеевски .Лудоста е пътят към ВЕЛИЧИЕТО
  5. 5 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 498 Неутрално

    Ей, хем ни управляват, хем дискриминирани!
    Високоговорителите нямат място на джамията. Толкоз.

  6. 6 Профил на tamplierr
    tamplierr
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Колкото до Атака нямаше да е има ,ако липсваше и ДПС от политическия живот.Едното се храни с другото .ДПС се създаде от ДС ,а Атака се оказаха сбирщина от ренегати и про руски настроени хора.И 2 партий трябва да отидат на политическото бунище..

    Уновундобългарин -Закон за защита на държавата ЗЗД .Цецка Цачева ”Невинаги корупцията е престъпление”Отбор три Шушани-Бойко,Цацаров,Пеевски .Лудоста е пътят към ВЕЛИЧИЕТО
  7. 7 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 498 Неутрално

    "Най-страшният цитат, задоволството на правителството, че след сблъсъка звукът е намален."

    Малий, ако туй, дето го чух преди месец, е било намален звук, представям си какъв е бил, без да е намален!
    Че то си има граница на децибелите, при това на такова многолюдно място. Може ли просто, за да си наложиш религията, да тероризираш гражданите с висок звук?

  8. 8 Профил на dimko
    dimko
    Рейтинг: 561 Неутрално

    Разстилането на молитвени килими вън от джамията,
    е предизвикателство към обществения ред ...
    Имам лични наблюдения в поне пет мюсулмански държави,
    с големи групи богомолци пред претъпкани "петъчни" джамии,
    но фотото от по-горе навява съмнения за коварен подтекст в поведението на джамийската управа на "Баня баши",
    защото е реч и за "петъчен" център на българската столица ...
    Не коментирам "Атака",
    повече вълнува "подтекста" в този казус,
    той е твърде притворен и затова не дава основания,
    да качваме правото над политиката...
    Дори не говорим за етиката в случая, драги юристи на БХК...






  9. 9 Профил на B52
    B52
    Рейтинг: 1500 Разстроено

    Право в 10-ката!! Много е тъжно, но затварянето на очите пред истината помага само на болните - атакисти и други такива!
    Време е да спрем да се оглеждаме в "огледалцето" а да се заемем с реалните проблеми!! Стига с тези митове колко сме "толерантни". Няма да се отървем от проблемите като си заравяме главата в пясъка и ги отричаме. Диагнозата е началото на лекуването, а то е нужно - част (значителна!!) от об6теството в БГ боледува...
    "Нито само тук хората отказват да признаят, че има проблем с омразата към другите, доколкото не ги засяга, доколкото те са част от "нацията", бели, здрави, хетеросексуални, православни християни, не. Големият ни проблем е, че този отказ е институционализиран. На всички нива на властта – законодателна, изпълнителна и съдебна, местна и централна"

    He had decided to live forever or die in the attempt, and his only mission each time he went up was to come down alive.
  10. 10 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 498 Неутрално

    [quote#9:"B52"]Стига с тези митове колко сме "толерантни".[/quote]

    Кви митове? Има си джамия от време оно, действа си. Единственото, което искам, е да няма на нея високоговорители. Да призовава мюезинът за молитва с естествения си глас, както си е обичаят, и толкоз. Нетолерантно е да се надуват децибели.

  11. 11 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 498 Неутрално

    [quote#9:"B52"] Диагнозата е началото на лекуването, а то е нужно - част (значителна!!) от об6теството в БГ боледува..[/quote]

    Ако обществото си мисли, че да те чуе Бог, независимо дали го наричаш Господ или Аллах, трябва да му крещиш с високоговорител, то действително нещо не е наред.

  12. 12 Профил на B52
    B52
    Рейтинг: 1500 Неутрално

    [quote#10:"oakleaf"]Единственото, което искам, е да няма на нея високоговорители. .... Нетолерантно е да се надуват децибели. [/quote]
    В случая далеч не става дума за децибелите, а за това че държавата "е стояла и е гледала сеир" когато едни мутанти се само-разправят с нейни граждани.
    Това е принципно положение, но няма смисъл да се хабя, явно много хора са приели че "в БГ е така" - а именно отказ от правосъдие, както е описано в статията!

    He had decided to live forever or die in the attempt, and his only mission each time he went up was to come down alive.
  13. 13 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 498 Неутрално

    [quote#12:"B52"]В случая далеч не става дума за децибелите[/quote]

    Как? Не е ли имало децибели?

  14. 14 Профил на baxter
    baxter
    Рейтинг: 672 Неутрално

    Сега действията на Атака оставям без коментар, те са ясни, а Сидеров се нуждае от спешна медицинска помощ. Но има много , много въпросителни около общността, която се събира в джамията, тяхното излизане на улицата и разстилането на килимчета в центъра на София беше особено нелицеприятна и дразнеща гледка. А това беше налагане и демонстрация на воля. Техният водач се хвали навсякъде че българинът може да се купи за пет пари и че от кмета на София до Министър- председателя са на негова издръжка.

  15. 15 Профил на tamplierr
    tamplierr
    Рейтинг: 450 Неутрално

    След изявлението на заместник-кмета на община Пещера Стефан Балабанов, че шумът от високоговорителите на джамията в центъра на Пещера не пречи на хората, а недоволството на жители на града се изразява от "недоброжелателни граждани", 25 жители на общината подадоха жалба с срещу силния звук. Според областния координатор на НФСБ в Пазарджик Благо Петров, недоволните са много повече, пише "Фокус".

    След думите на Стефан Балабанов, че за три години никой не е поставял въпроса за силния звук от високоговорителите на джамията в центъра на Пещера, се оказа, че този въпрос е поставян поне три пъти, според общинския съветник Атанас Стоилов.

    „Още преди две години и половина съм поставил въпроса за високоговорителите от джамията в центъра на Пещера, каза общинският съветник Атанас Стоилов. Питал съм, защо се нарушава Наредбата за обществения ред, като въпроса съм задавал като общински съветник. Още в началото на мандата на настоящия кмет поне три пъти съм задавал този въпрос на сесии, но отговор не получих. Твърденията, че няма недоволни от силния звук от високоговорителите на джамията в центъра на града не са истина. Твърденията, че няма нарушение на Наредбата за обществения ред в община Пещера също не отговарят на истината, защото тези високоговорители звучат не само през деня, но и много рано сутрин и късно вечер. Поне три пъти съм отправял питания", каза Стоилов.

    Той допълни, че много хора от града се възмущават от силния звук. Наистина това положение не е от сега, но силата на звука се увеличава непрекъснато. Много мъчително е това, да виждат хората, че това не е действащ Общински съвет, защото се нарушават наредби в Пещера. Защо се страхуват, защото имат гласоподаватели от тази общност, за това ли, попита Стоилов. Той каза също, че трябва да се спрат високоговорителите от джамията в центъра на Пещера. Не можe постоянно да си затваряме очите и да се крием зад думите, че трябва да сме толерантни. Хората в Пещера са за спирането им. Направил съм докладна записка до Общинския съвет, за да се вземе решение ще се спазват ли наредбите или не. Този въпрос трябва да бъде разгледан на предстоящата сесия на Общинския съвет в Пещера на 27 юни, уточни Стоилов.

    Преди въпросът отново да се разглежда на заседание на Общинския съвет в Пещера, стана ясно, че резултат от подадената жалба от 25 жители на Пещера срещу силния звук от високоговорителите на джамията в центъра на града, вече има. Това каза областният координатор на НФСБ в Пазарджик Благо Петров. Кметът на общината заедно с джамийското настоятелство и членове на общинската администрация са взели решение да бъдат намалени молитвите от пет на една в джамията в центъра на Пещера и да остане само един високоговорител на джамията. Звукът от него щял да бъде намален дотолкова, че да не пречи на жителите на град Пещера, каза също Петров. Той допълни, че недоволните от силния звук жители на града не са само 25, а много повече. Надявам се, взетото решение да бъде изпълнено. Ако това не се случи ще продължим да настояваме за промени. Жителите на град Пещера трябва да продължат да търсят правата си, защото в случая те са нарушени, обясни Петров.

    Оказа се също, че спирането на молитвите и високоговорителите в центъра на Пещера няма да стане веднага. Според кмета на града Георги Козарев – след 10 дни. На среща с представители на джамийското настоятелство, представители на мюсюлманското духовенство и общинската администрация в Пещера разисквахме проблемите, поставени от жители на града за силния звук от високоговорителите на джамията в центъра. Решено бе след като приключи ремонтът на малката джамия, тя да поеме четири от молитвите. Само обедната молитва ще остане в централната джамия. Има една особеност, че по време на религиозни празници, вечерната молитва в 21.00 часа ще се състои в централната джамия, но без използването на високоговорител. Ще работи само единият високоговорител - този, който е на юг, а този, който е на север към центъра на Пещера, няма да работи. Мисля, че по този начин решаваме проблемите, каза също Козарев. Той уточни, че след 10 дни се очаква да приключи ремонтът на малката джамия в Пещера. До тогава и петте молитви ще продължават да се извършват в централната джамия, но с един високоговорител. След това тези молитви ще бъдат преместени в другата джамия, имам обещанието на представителите на мюсюлманското духовенство, че това ще стане, допълни Козарев.

    Уновундобългарин -Закон за защита на държавата ЗЗД .Цецка Цачева ”Невинаги корупцията е престъпление”Отбор три Шушани-Бойко,Цацаров,Пеевски .Лудоста е пътят към ВЕЛИЧИЕТО
  16. 16 Профил на Thermobee
    Thermobee
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    Виктимизирани сме всички българи от безродници като авторката!

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    Не на ислямската инвазия в Европа!
  17. 17 Профил на mar_x
    mar_x
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Силен текст, който повдига изключително важни и наболели въпроси за това какви сме днес и какви искаме да бъдем утре. Радва ме, че има подобни статии. Отново гражданското общество отсрамва официалната власт.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  18. 18 Профил на st_kilda
    st_kilda
    Рейтинг: 229 Неутрално

    "и разстилането на килимчета в центъра на София беше особено нелицеприятна и дразнеща гледка" - коментар 16, baxter. Питам се защо?

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  19. 19 Профил на st_kilda
    st_kilda
    Рейтинг: 229 Неутрално

    16 Thermobee
    — 23 юни 2014, 19:57
    Виктимизирани сме всички българи от безродници като авторката!

    Хайде бе, чак пък толкова! Много силни думи редиш, колега! "безродници"...

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  20. 20 Профил на st_kilda
    st_kilda
    Рейтинг: 229 Неутрално

    13 oakleaf
    — 23 юни 2014, 19:26
    В случая далеч не става дума за децибелите
    - цитат на коментар #12 от B52”


    "Как? Не е ли имало децибели? "
    Децибелите са само повод, скъпо дъбово листо! Въпросът не е да се търси всеки повод за разправия, защото който търси, намира. Целта на съжителството е точно обратната. Това важи и за най-малката социална единица- семейството, и за нацията. Естествено, съжителството винаги предпогага отстъки и от двате страни. Какво толкова струва.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  21. 21 Профил на volarok
    volarok
    Рейтинг: 2317 Неутрално

    От анализът става ясно, че за българите в България ще става все по-трудно, ако са бели, хетеросексуални, православни християни. Цветът на кожата си не можем да променим, обществото ни няма накъде по-атеистично да става, така че не ни остава нищо друго, освен да минем на другия бряг ;-)

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  22. 22 Профил на nacionalista1989
    nacionalista1989
    Рейтинг: 395 Неутрално

    Медиите на Прокопиев пак бълват глупости без да са запознати със ситуацията с цел да манипулират по податливите хора в страната ни! Естествено, че провокацията е била от страна на мюсолманите в джамията, които са къртили камъни от джамията и са замеряли симпатизантите на Атака, които са си били на напълно законен митинг обявен в общината! Конфликта няма общо с раса или религия просто едните са провокирали, а другите са се защитили тъй като не е имало полиция, която да следи за реда!

  23. 23 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1280 Неутрално

    Как обичаме да се мразим!

  24. 24 Профил на pecheneg2014
    pecheneg2014
    Рейтинг: 229 Неутрално

    До коментар [#3] от "danid":

    мястото на вярващия е в молитвения дом а не по тротоарите да си постилат килимчетата.
    какво ще стане ако аз се обявя за индус купя си една крава обявя я за свещенно животно и я пусна да се разхожда пред министерският съвет или президенството.



    Банването в Дневник противоречи на текстове от Конституцията и Хартата за правата на човека
  25. 25 Профил на pecheneg2014
    pecheneg2014
    Рейтинг: 229 Любопитно

    толерантността си има граници и цена килда

    Банването в Дневник противоречи на текстове от Конституцията и Хартата за правата на човека
  26. 26 Профил на pecheneg2014
    pecheneg2014
    Рейтинг: 229 Любопитно

    До коментар [#6] от "diablo3":
    атака в моментаса се сдушили с дпс
    това ли е за тебе про руска партия


    Банването в Дневник противоречи на текстове от Конституцията и Хартата за правата на човека
  27. 27 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1399 Неутрално

    До коментар [#13] от "oakleaf":

    "Как? Не е ли имало децибели?"

    Имало е. Но тезата е, че дори и да е нямало, атакистите щяха да си намерят друг повод, който да ги дразни. Нещо като: Зайо, ти защо си със шапка? Зайо, абе ти защо си без шапка?

  28. 28 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1399 Неутрално

    До коментар [#6] от "diablo3":

    "Колкото до Атака нямаше да е има ,ако липсваше и ДПС от политическия живот."

    За съжаление не е така. Пример - Холандия, там нямат ДПС, но си имат бая креслива Атака.

  29. 29 Профил на tamplierr
    tamplierr
    Рейтинг: 450 Неутрално

    luda_krava само , че имат бая имигрант,емигрант,бежанци и т..Такива глобални преселения на хора винаги пораждат конфликти с местното население след време .Тук неговорим само за мюсюлмани , а и за доста народ от Централна и югоизточна европа .И ,ако голяма част от тях са там да работят .Има и други ,който крадат ,прават далавери и ползват социалната система и т..

    Уновундобългарин -Закон за защита на държавата ЗЗД .Цецка Цачева ”Невинаги корупцията е престъпление”Отбор три Шушани-Бойко,Цацаров,Пеевски .Лудоста е пътят към ВЕЛИЧИЕТО
  30. 30 Профил на danid
    danid
    Рейтинг: 542 Неутрално

    До коментар [#24] от "pecheneg":

    С други думи и нас, друговерците да уважават. И аз това се опитах да кажа.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK