Проблемът не е учебникът, а какво образование искаме

Проблемът не е учебникът, а какво образование искаме

© Иван Кутузов



Статията беше получена в редакцията на "Дневник" след публикуването на дебата "Трябва ли да има само един учебник по предмет в училище?.


Авторът - Явор Джонев, е известен като съосновател на "Сирма груп холдинг" и зам.-председател на Българската асоциация на софтуерните компании (БАСКОМ). Заедно с това се е заел с трудната задача да предизвика обществен диалог за образователна реформа в България. Той е сред организаторите на гражданската инициатива "Диалог за бъдещето", съосновател и председател на Института за прогресивно образование. Внедрява метода за преподаване на математика Jump Math в българските училища.

Заглавието и подчертаванията са на редакцията.


Въпросът "Трябва ли да има само един учебник по предмет в училище?" измества същинския проблем.




Утвърдената до момента идея за ученето и учебниците е основана на няколко допускания. Първо, че има конкретен обем знания, които трябва да бъдат научени, и източникът на тези знания е учебникът. Второ, че оценяването трябва бъде основано на това колко добре могат да бъдат възпроизвеждани фактите и частичните концепции, представени в учебника. Трето, че учителят и ученикът са неспособни да преценят какво, колко, кога и как да учи. 


Приемаме за доказателство за успешно "образование" способността на децата да възпроизведат тези факти и концепции скоро, след като са ги "научили". Без да обръщаме особено внимание върху взаимовръзките между тях и останалия свят, нито върху основните системи и принципи, които ги пораждат. 


След това избягваме въпроса какво всъщност е останало дългосрочно, как децата могат да се справят с нови проблеми, сами да търсят информация, да я разглеждат критично, да правят изводи, да измислят нови неща, активно да изграждат собствено разбиране за света и т.н. Избягваме го, защото отговорът е твърде неудобен за всички – и за администраторите на образователната система, и за обществото като цяло. Избягваме дискусиите за това какво всъщност стои в основата на ученето, осмислянето и интегрирането на видяното, чутото и преживяното във вътрешния свят на детето. Избягваме да вникнем в същината на педагогическите проблеми.


Ученето е интензивен социален процес


на взаимодействие с учителите и околните хора, на откриване и осъзнаване на света, на личностно израстване – често трудно и неравномерно, като всяка истинска промяна.


Фокусирането върху конкретна информация, която трябва да бъде заучена и възпроизведена, е изключително неадекватно и вредно, ако искаме децата ни да успяват в бъдеще и да изградят благоденстваща България (каквато ние все не успяваме да изградим).


Сегашната ни концепция за учебник е точно такава – изключително неадекватна и вредна.


Ако искаме първото, ходът да бъде въведен един учебник на всеобщата (и по дефиниция ужасно тясна и бедна) истина е напълно оправдан икономически.


Ако искаме второто, ще трябва да излезем от зоната си на комфорт или по-скоро от вцепенението и нихилизма, представляващи най-голямата заплаха за бъдещето на децата ни. 


Би трябвало да се запитаме


какъв е смисълът на образованието

Със сигурност не е възпроизводство на заучена информация за единица време. Би трябвало да направим всичко възможно да намерим новия му смисъл чрез диалог помежду си. Диалог, който ще е неудобен, труден и бавен. Диалог, който ще показва и поставя под въпрос основните ни разбирания и ценности. Диалог, който ще изисква вникване в ситуацията на другия – дори на този, с който не сме съгласни или не искаме да имаме нищо общо. Диалог, който може да бъде воден единствено от активни граждани. Диалог, който да произведе нови изисквания към образователната система, нова идея за нейния смисъл.


Едва тогава можем да очакваме политическите и държавни институции да изпълнят конституционните си задължения. Тогава те ще бъдат длъжни да ги изпълнят - да подсигурят и осъществят фундаментална образователна реформа съгласно новите изисквания на обществото. Едва тогава можем да се надяваме на по-добро бъдеще за нашите деца в България, а не другаде по света. Ще сме изпълнили дълга си към следващите поколения.


Ако искаме да изградим децата си като свободни, самостоятелни и отговорни личности. Ако искаме да бъдат активни граждани в реално работеща демокрация на ангажирани общности. Ако искаме да могат да общуват смислено, да са добри приятели, родители и партньори. Ако искаме да живеят комфортно и да са способни да развиват икономика с висока добавена стойност, която не разрушава природата и обществата. Ако искаме да са способни да мислят – аналитично, критично, творчески и съзидателно. Ако искаме да са способни да обичат, да имат дълбоки, близки взаимоотношения, за разбират другите, да творят и да се веселят. Да утвърждават себе си, но и да приемат различното и различните.  Да са здрави – физически и психически. Ако искаме да общуват със себе си и с целия свят. Да се изразяват богато и красиво, да водят диалог – на български и други езици – с говор, рисунка, песен и танц. Ако искаме да изграждат самочувствието си върху собствените си постижения и способности, гледайки напред. Ако искаме да възприемат себе си и света като безкрайна възможност за развитие. Ако искаме да се възхищават, да откриват и преоткриват човека и Вселената.


Ако искаме се справят с най-трудните глобални проблеми, които ще са пред тях. Проблеми, които сега само бегло си представяме, а повечето просто не можем да видим. В крайна сметка, ако искаме да са способни да създават смисъла на собствения си живот и да имат капацитета да реализират този смисъл, следва да правим съвсем друго.


Следва незабавно да спрем да си губим времето с безсмислени въпроси като този за единия учебник. Та ние сме залети от информация. Каква точно милиардна частица от нея искаме да вмъкнем в този един учебник и защо? И как това ще ни помогне да изграждаме ценностите, нагласите, уменията, навиците и практическия опит на нашите деца, за да са адекватни за успешна реализация в тяхното бъдеще? Тяхното бъдеще, не нашето минало!


Следва незабавно да организираме същински


граждански диалог за смисъла на образованието


с всички заинтересувани страни – на практика с всички граждани, граждански сдружения, бизнеси и бизнес сдружения, образователни институции, общински и държавни структури. Докато този процес се развива, следва още в мандата на следващото правителство – каквото и да е то, да се съгласим всички, че най-важното за бъдещето на страната ни е образованието на децата ни. Възможно най-качественото образование на всичките ни деца. На всяко дете, без изключение. Без значение от къде идва, какви са родителите му, къде живеят и с колко пари разполагат. Такова образование за всичките ни деца, за да могат да са щастливи и успешни български граждани на 21-ви век. Постигането на това съгласие е въпрос много по-важен и по-висок от всички възможни партийни, идеологически или други различия. 


Това именно е националният въпрос, около който всички можем и трябва да се обединим. България е била успешна, когато е постигала същинско съгласие по национални въпроси. Само да пожелаем и ще имаме знанията, парите и подкрепата на целия свят, но никой няма да го направи вместо нас. 


Фундаменталната образователна реформа е ключът към доброто бъдеще на България. Единствено от нас зависи дали ще я осъществим. Отговорни сме пред децата си. Отговорни сме пред следващите поколения. Отговорни сме пред България.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (44)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1469 Разстроено

    Проблемът е, че над българите се извършва геноцид... бавно и методично... по фабиански.
    Народе, кога ще се осъзнаеш?

    Апокалипсисът апокалиптичен
  2. 2 Профил на zidane
    zidane
    Рейтинг: 660 Неутрално

    Следва незабавно да организираме същински
    граждански диалог за смисъла на образованието
    с всички заинтересовани страни – на практика с всички граждани, граждански сдружения, бизнеси и бизнес сдружения, образователни институции, общински и държавни структури.
    -----------------
    с уважение, г-н Джонев, това правите. и къде са сдруженията, бизнесите, институциите, структурите?

  3. 3 Профил на Миша
    Миша
    Рейтинг: 808 Неутрално

    Явор Джонев добре е написал. Но как да стане? Ние въобще нямаме култура на полемика и на обсъждане. Който в момента е началник - той определя насоките. Дискусията не сме я придобили от десетилетия - сега трудно ще стане.
    При диктатура на бюрократа - както е при нас,не очаквам подобрение.
    А те и бюрократите са ни едни- калинкократи, благодарение на партийните назначения.

    Миша
  4. 4 Профил на arcanum
    arcanum
    Рейтинг: 2560 Неутрално

    Г-н Джонев, искате ли да станете министър на образованието? Аз бих гласувал за вас. Отлична статия.

  5. 5 Профил на Irina
    Irina
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    ,, Възможно най-качественото образование на всичките ни деца. На всяко дете, без изключение. Без значение от къде идва, какви са родителите му, къде живеят и с колко пари разполагат. "
    Браво на автора.Адмирации.

  6. 6 Профил на joro4900
    joro4900
    Рейтинг: 716 Весело

    О да, разбира се "Проблемът не е учебникът, а какво образование искаме..." Каквото и образование да искаме с комунистическите манипулации в учебниците резултатът винаги ще е един и същ: никакво образование... Пък вие си полемирайте още...

  7. 7 Профил на bora bora
    bora bora
    Рейтинг: 936 Неутрално

    Да имаш само един учебник, някак си това води мисълта за възвръщане култа към личността!
    Къде е креативността, творчеството, различната гледна точка,
    та ако щете и надпреварата!
    Не на конете с капаци!

  8. 8 Профил на Краси
    Краси
    Рейтинг: 575 Неутрално

    Много добре казано.
    Дали промитите от чалга мозъци ще го схванат?
    Май за голяма част от народа е важно детето да не се мотае у дома и да не се охарчва много за образование.

    Да почистим България от агентурата на руската империя!!!
  9. 9 Профил на liberalche
    liberalche
    Рейтинг: 234 Неутрално

    Добре е написал човекът... Такива дебати изискват много време и трябва да са национални. Обаче леко ми омръзна реването за тва колко лошо е образованието, пък в същото време някакви ученици да печелят олимпиади, а масово завършващите да се приемат в различни международни и реномирани университети. Може някой да каже, че тва става заради частните уроци - може и да е така. Тогава не бива ли да се приеме, че методиката на препорадаване на частните учители следва да се пренесе в общото българско училище? Само че не методиката е различна, а мотивацията, която е пряко следствие от финансовата стимулация. И така се стига до същността на българското образование - парите. Парите следват ученика и съвсем не е важно качеството, а гарантираната взятка на всяко училище. Затова разни етноси завършват (особено в малките населени места) без дори да имат що-годе нормално владеене на български език. По тая причиа кротко предлагам на автора (който със сигурност следи написаното тук) и предвид на неговата лична ангажираност (и проекти), да вземе предвид това предложение като основа за разискването на каквито и да е въпроси оттук-нататък.

  10. 10 Профил на ЙЕИ
    ЙЕИ
    Рейтинг: 1234 Неутрално

    До коментар [#6] от "joro4900":

    Кой каквото образование иска такова дава на децата си. Когато трябва ги защитава от безмозъчни бюрократи и т.н. учители-папагали. Отиват да учат в такива училища където се стимулира творческото мислене и после там където могат да му помогнат да доразвие мисленето си - т.е. в университет от първата стотица на светът.

  11. 11 Профил на tmax500
    tmax500
    Рейтинг: 399 Неутрално

    Искаме да не промиват мозъци и да възпитават мислещи, а не зубрещи хора. Ама първоизточникът на проблема не е в учебниците

  12. 12 Профил на Митко Василев
    Митко Василев
    Рейтинг: 605 Неутрално

    Радвам се, че има и други с подобна гледна точка. За проблема бложих неотдавна - http://kololoto.blogspot.com/2014/02/blog-post_7.html и днес съм много доволен, че започва дебат по въпроса.

    това, че казваш даден факт, не означава, че непременно го харесваш. въпреки че за 95% от аудиторията значи точно това
  13. 13 Профил на Никола Йорданов
    Никола Йорданов
    Рейтинг: 1971 Неутрално

    Следва да се обединим ... а защо не се обединим около: намаляване на смъртните случаи от катастрофи, липсата на адекватен ангажимент към децата от родителите им, злоупотребата с вещества, графоманията и "добронамерени глупаци," които според Парето са по-опасни от умните мошеници. Понеже вторите поне знаят какво правят, а първите нямат идея.

    Никола Йорданов
  14. 14 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 2155 Любопитно

    """ Трето, че учителят и ученикът са неспособни да преценят какво, колко, кога и как да учи."""
    ========================

    Това ми звучи малко ,
    че все едно учителите изобщо не са нужни ? !

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  15. 15 Профил на ungeheuer
    ungeheuer
    Рейтинг: 497 Неутрално

    Частно, или поне свободно от догмите на МОН.

  16. 16 Профил на Nixonanim
    Nixonanim
    Рейтинг: 562 Любопитно

    Поздравления за Явор за текста и за Дневник за публикуването. Той е един от малкото хора, които се опитват да правят нещо (с реални успехи) и се надявам повече хора да прочетат и разберат смисъла на думите му!

    cineart.me
  17. 17 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1067 Любопитно

    Ами прав е г/н Джонев, макар и идеалистичен на места. В момента ни трябва цялостна концепция за развитието на обществото ни, част от която е и образованието. Само че... не съм оптимист. Българинът не смята образованието за ценност и се гласи да постави начело на държавата полуграмотен и заобиколен с други полуграмотни. Как очаквате от подобни хора да разберат смисъла на горното?

  18. 18 Профил на objektivist96
    objektivist96
    Рейтинг: 1936 Неутрално

    До коментар [#15] от "ungeheuer":


    [quote#15:"ungeheuer"]поне свободно от догмите на МОН.[/quote]
    +++++
    [quote#3:"Миша"]Който в момента е началник - той определя насоките.[/quote]
    Без дискусии.
    [quote#2:"zidane"]с уважение, г-н Джонев, това правите. и къде са сдруженията, бизнесите, институциите, структурите?[/quote]
    Вярно,бе,къде са?

  19. 19 Профил на Tzvetan Tzvetanski
    Tzvetan Tzvetanski
    Рейтинг: 8 Неутрално
  20. 20 Профил на goblenka
    goblenka
    Рейтинг: 652 Неутрално

    Проблемът е, че няма допирни точки между нуждите на бизнеса и кадрите, които подготвя образователната система. Друг проблем е, че материалът е остарял. Науката се развива бързо, а учебните програми са стари. Трети проблем е, че не се оценява правилно преподавателската работа и резултатите от нея. Завършилите различна степен обучавани нямат познанията, отговарящи на оценката в документите им.

    goblenka
  21. 21 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 914 Неутрално

    Авторе, май в началото на статията използваш метода на плашилата: отначало си измисляш тезите на опонентите, а след това успешно ги оборваш. Например пишеш, че има следните допускания:

    - "Първо, че има конкретен обем знания, които трябва да бъдат научени, и източникът на тези знания е учебникът." - става дума за не само за папагалски знания, но и за практически умения (например решаване на задачи, писане на преразказ или рендосване на дъска);

    - "Второ, че оценяването трябва бъде основано на това колко добре могат да бъдат възпроизвеждани фактите и частичните концепции, представени в учебника." - това винаги е било само малка част от оценяването. По-голямата част проверява уменията, които ученикът трябва да е придобил. За тези умения се иска практическа работа;

    - "Трето, че учителят и ученикът са неспособни да преценят какво, колко, кога и как да учи." - нищо подобно, учителят си подготвя програмата за учебната година въз основа на методическите указания от министерството, а учениците (особено по-големите) могат да изказват пожелания за допълнителни теми.

  22. 22 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 914 Неутрално

    Или да вземем фразата "Та ние сме залети от информация. Каква точно милиардна частица от нея искаме да вмъкнем в този един учебник и защо?" - авторът продължава да не разбира, че информацията често е само илюстрация на природните или социални закони, които са обяснени в учебника. Например законите на класическата механика навремето са илюстрирани с каруци и коне, а сега - със самолети и влакове. Самите закони са доста стари, от времената на Галилей и Нютон, но нищо не ги отменя.

  23. 23 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 914 Неутрално

    Иначе мога да поздравя автора за добрата формулировка на глобалните цели на обучението:
    - изграждане на свободни, самостоятелни и отговорни личности;
    - възпитаване на активни граждани в реално работеща демокрация на ангажирани общности;
    - развиване на аналитично, критично, творчески и съзидателно мислене;
    - и т.н., целият абзац е отлично написан.

  24. 24 Профил на mrtoyaga
    mrtoyaga
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Относно образованието като цяло - вижте какво вълнува прогресивните хора по света, как осъзнават генералната промяна в условията и как виждат близкото бъдеще (човекът говори на английски - около 20 минути, - но има български субтитри на разположение):

    http://www.ted.com/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativity

    Подобен дебат трябва да протича и у нас. Тъй де, какви възрастни сме, ако не можем децата си да образоваме адекватно?

  25. 25 Профил на ISTORIK
    ISTORIK
    Рейтинг: 1229 Неутрално

    Училището - щастливи деца, здрави учители и доволни родители!

    http://www.peticiq.com/91431

    Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!
  26. 26 Профил на Jordan Kissjov
    Jordan Kissjov
    Рейтинг: 223 Неутрално

    Хубаво е да се дискотират проблемите на образованието, но дали обществото ни има потенциал да вземе разумно решение?
    Аз лично се съмнявма в това, така че бих ограничил дискусията само в кръгове, които са достатъчно образовани и отговорни. Логично е да си зададем въпроса, дали има такива в България?
    Нека г-н Джонев помисли сам, какво е направила т.н. "работна група по образование" на двете ИТ асоциации БАИТ и БАССКОМ за българското образование? По кои въпроси имат някаква компетенция и ако я имат защо не им личи?
    Защо преди да се прокламира тотална дискусия в обшеството, не се направи такава в ИКТ бранша, който би трябвало да е достатъчно образован за целта?
    Защо близки до него фирми могат да ангажират МОН с остаряли ИТ псевдо проекти, а не може да се повлияе на същото министерство да направи нещо разумно в сферата на ИКТ в образованието?
    Не съм адвокат на МОН, много може да се желае от тях, което всъщност те самите би трябвало да знаят. Не защитавам и единствения учебник, но не виждам и смисъл от иначе не лошо написаното като констатация и цели. Да, добре ама предложението с дискусията в обществото, това си е безсмислица. Нашето общество е толкова пъвобитно, че една такава "дискусия" няма да доведе до нищо добро. За съжаление, не съм чул и прочел нищо смислено от споменатата комисия по-горе, а това е представителната извадка на "най-интелигентния" бранш. Какво можем да очакваме от другите?
    Според мен, трябва да се акцентува на електронните учебници в "облака" и да се създаде възможност на учениците за достъп до него. Тези електронни учебници, могат да се променят много по-динамично от хартиените. Какво да има в тях, как да се дискутират проблемите, как да се подтикнат децата да мислят, не да наизустяват? Това са съществените проблеми, а не колко хартиени учебника да има!
    Наскоро се появи "ИКТ стратегия" на МОН. Формално тя е разработена от поредица известни имена, на практика си личи, че не е така. Не че е лоша, но не е стратегия, а записка за оправдаване на средствата. Нивото е булевардно, нещо като увод за книга на тема ИКТ и как да се борим с него, но без сериозно изложение и съмнително заключение. Всичко е формално, никой никаква дискусия не е водил на тема образование в т.н. работната група, която уж я е сътворила. Очевидно тези хора в списъка са фигуранти, чиновниците са си я направили. Всичко е чудесно, но точно там е било местото за дискусия на тема образование!!! Повечето членове са образовани и свързани с образованието, защо тогава ги използват само за параван? Защо те се оставят да бъдат използвани, след като са хабилитирани лица с авторитет в обществото или образцови учители? Това е сериозният проблем, който първо трябава да се реши. Не само МОН, всички институции в тая държава трябва да действат по правилния начин, а не само да оправдават средствата.
    Какво всъщност се опитвам да кажа? Има места, където трябва да се дискутират реалните проблеми и може да се стигне до нещо разумно, които умишлено се подминават, т.е. няма атмосфера за дискусия. В същото време, такива предложения за "общонародна дискусия" ми се струват абсолютно неуместни. Какво ще дискутират бачкерите в една фабрика за обазованието, или чиновниците в някое министерство? Обазованието би трябвало да е дело на образовани, добронамерени и свободни хора, които милеят за него. Имаме ли такива и можем ли да ги издигнем да го управляват? Това е въпроса, който трябва да се реше спешно. Ако той намери адекватно решение, всичко останало е следствие от него.

    opiten
  27. 27 Профил на acd30520326
    acd30520326
    Рейтинг: 605 Любопитно

    Много добре е казал всичко Явор Джонев!

    За дискусиите с обществото - само с избрани личности!

    "Ти какво пожертва, за да има и утре България?" ИЛИЯ МИНЕВ
  28. 28 Профил на Павел Лазаров
    Павел Лазаров
    Рейтинг: 443 Весело

    Една хубава "новина", скъпи съфорумци

    Диалогът за уточняването на общия споделен смисъл на родното училищно образование вече тече... И то не от вчера.
    Той бе започнат по инициатива на проект "Новото образование" преди повече от 5 години и вече дава хубави резултати (за които Явор Джонев без съмнение знае).

    Който се интересува от публикациите по темата и общата ни визия за момента, да заповяда на www.novoobrazovanie.org. От там ще може да изтегли книгата "Визия за Новото образование на България" от 2011 г., чиято предистория е на http://www.bglog.net/Obrazovanie/45428.

    Опитът на хората от този проект учи, че организирането на ефективен диалог със заинтересовани страни като сегашните държавни структури и граждански сдружения, субсидирани изключително от Министерство на образованието, не е възможно и дори вредно. То е само губене на време и ценни сили.

    С това искам да кажа, че да се въвличат в създаването на обща визия и реализацията й старите образователни герои, смисъл няма. Нека разчитаме на собствените си сили и средства(!).

    Това е и покана на всички искрено заинтересовани от радикалната образователна промяна да се обединят около НАШАТА ВИЗИЯ.

    Навсякъде, където има проблем, има нещо прекалено голямо.
  29. 29 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2407 Неутрално

    Следва незабавно да организираме същински
    граждански диалог за смисъла на образованието

    Подкрепям с две ръце!

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  30. 30 Профил на cvetypeeva
    cvetypeeva
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Толкова е важен и наболял този проблем! Толкова е важно в образованието да попадат и да работят хора с хъс, желание и талант! Толкова е важно наистина нацията да се обедини около тази идея... Но как това да стане, като буксува системата? Идва ново правителство, започва ОТНАЧАЛО да мисли за някаква реформа, скалъпва някакъв си проект за закон, не стига до първо или второ четене в пленарна зала, а остава в комисията по образование, където много често заседават хора без никаква реална представа от случващото се в българските училища, отива си това правителство и целият порочен кръг се завърта отначало...

  31. 31 Профил на Павел Лазаров
    Павел Лазаров
    Рейтинг: 443 Весело

    [quote#30:"cvetypeeva"]Идва ново правителство, започва ОТНАЧАЛО да мисли за някаква реформа, скалъпва някакъв си проект за закон, не стига до [/quote]

    Затова аз продължавам да повтарям, че няма никакъв смисъл да се занимаваме с политическите субекти. Реформата я движим ние - хората в низините! Който има желание и сили да участва, да участва.

    Навсякъде, където има проблем, има нещо прекалено голямо.
  32. 32 Профил на happy_bells
    happy_bells
    Рейтинг: 8 Неутрално

    "Може някой да каже, че тва става заради частните уроци - може и да е така. Тогава не бива ли да се приеме, че методиката на препорадаване на частните учители следва да се пренесе в общото българско училище? Само че не методиката е различна, а мотивацията, която е пряко следствие от финансовата стимулация. И така се стига до същността на българското образование - парите. Парите следват ученика". liberalche засяга един много важен и същевременно пренебрегван проблем. Частното образование и пълното му неглижиране от страна на управляващите. Принципът "Парите следват ученика" важи за всички учащи, независимо в какъв вид институция се обучават- частна или държавна. Частните детски градини и училища са лицензирани и се подчиняват на същата нормативна база като останалите, но там нивото, формите и методите на обучение дават съвсем различни резултати. Мотивацията за учене и преподаване е висока и трайна, успеваемостта е по-висока и качествена. Подходът е индивидуален и следва интересите и способностите на децата. Това се доказва и от външното оценяване, и от факта, че почти няма дете, което да не е ходило на частни уроци, за да успее. За съжаление, обаче, таксите не са посилни за много родители и частното образование се третира като вид печалбарство от сегашното управление. "Парите следват детето" е принцип, който трябва да се прилага за всяко дете, независимо къде учи, защото тези пари идват от данъците на работещите, а не от Министерството. Не бягам от темата за единния учебник или за реформите в образованието. Напротив, и сега има действащи норми, които биха могли да подобрят качеството. Стига да има воля за това. Трябва да се приемат образователни стандарти, да се съгласуват с учебната система, да се издигне нивото на преподаване и да се приложат адекватни на съвременните деца методи на взаимодействие. Да има равностоен избор: частно или държавно, който да е базиран не на цена, а на качество. Да се разработи рейтингова система на образователните институции, където децата да са на приблизително еднакво ниво, за да могат да се развиват, а не да изчакват другите да ги достигнат. С еднакви учебници, по 30 в клас, с остаряла база и нулева мотивация, излизат унифицирани зомбита, от които ще искаме да станат новите Нобелови лауреати, изследователи и откриватели. Няма как днес синът ми да научи по 7 предмета за отличен и да знае кой е любимият му. Няма как да реши с какво да продължи след толкова безинтересно зубрене. Иска чужд език- хайде на частно. Иска спорт- само със заплащане. Трябва да учи математика- частни уроци. Къде тук е държавата? Как го следват парите?

  33. 33 Профил на Евгения Христова
    Евгения Христова
    Рейтинг: 393 Неутрално

    Процентът на средствата за образование като част от БВП е е май доста по-малък от този в нормалните държави. А самият БВП на глава от населението също е доста по-малък в сравнение със същите държави. В резултат учители стават много хора, които не са могли да се преборят за друго. Ходят на работа с отвращение, най-големият им успех е да попаднат сред администраторите. За какъв диалог говорим? Има ли с кого? Не един учебник по всеки предмет, а по един интернет сайт за всеки предмет трябва да има. Учителите тепърва трябва да се учат на правилно мислене и на уважение към учениците и към човека изобщо. Статията звучи красиво, но е малко утопична.

    Евгения Христова
  34. 34 Профил на goblenka
    goblenka
    Рейтинг: 652 Неутрално

    До коментар [#33] от "Евгения Христова":

    "Процентът на средствата за образование като част от БВП е е май доста по-малък от този в нормалните държави." Истината е, че % на ученолюбие и любознателност е малък! Отдадеността на професията сред учителите е слаба! Отношенията между учители и обучавани са лоши... Всичко това не е до пари. Ако отношенията между учители и ученици са добри, ще се събуди интереса и желанието да се посещават часовете и да има пълноценен процес на преподаване и усвояване. Ако е на лице това, то учителите ще търсят постоянно нова информация и начини да я поднесат занимателно, да ангажират вниманието на учениците към нея и нейното приложение. Ако и това е на лице, ще има далеч по-голямо удовлетворение и от там желание за работа, отдаденост и сред учителите, и сред учениците. Едва след това иде материалната база, парите и всичко останало.

    goblenka
  35. 35 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 639 Неутрално

    "Проблемът не е учебника." е подигравка с хората които искат този проблем да се реши. Това напомня едни момчета от чужбина (Българския Великден) който бяха употребявани за политически цели. Те не живееха у нас, но "искаха да помогнат". Резултатът беше, че те додаваха, додаряваха и т.н. тук-таме по нещо и бяха използвани от властимащите в МОН и директорите за затваряне на устата на онези, които работеха на място в системата и се опитваха да я подобрят в конкретните и недъзи - но бяха просто прогонвани с крясъци, че има някой друг, умен (като автора) който казва , че не това което те казват е проблема.
    В момента е нас учебникът Е важен проблем. Ключов.
    С имена на корицата и длъжност в МОН която заема автора. Младежът не е разбрал, че този проблем е част от ФЕОДАЛИЗАЦИЯТА, галевизацията на системата. Това ако не ни е проблем - здраве му кажи. При това материален, физически, лесно решим. И работата по него поне ще има видими оценими резултати.

  36. 36 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 639 Неутрално

    "конкретен обем знания, които трябва да бъдат научени, и източникът на тези знания е учебникът."

    Това, че ходиш на лекар, не те прави лекар. Ако ще помагаш на хората, помагай, ако не - не пиши глупости.

    Всички ТРЕНИНГИ/ОБУЧЕНИЯ и на най-хвалените западни комапании ЗАДЪЛЖИТЕЛНО имат такъв обем.
    Учебникът е минималното и основно техническо средство което ориентира участниците в процеса и пести ресурс: да не пишат учителите сами всеки път ЦЕЛИЯ материали за децата, а да търсят или съставят подходящи допълнителни неща. Класовете не са малки и учителите имат и други задачи, които те НЕ решават, защото Е КАЛПАВ учебника и убива времето им.
    Какво презентация ли ще правим? А нали пак трябва да я дадем на децата, т.е. - учебник.

    Единствения начин да научиш някого да работи правилно със съдържанието на книга е да имаш такава (учебника). Форматът на книгата е подробност.

    "На всяко дете, без изключение."

    ДА! И ЗА ДА СТАНЕ ТОВА. НЯМАМЕ ВРЕМЕ ЗА ДИАЛОЗИ.
    ИСКАМ ВЕДНАГА ДА ВИДЯ КАЧЕСТВЕНИЯ УЧЕБНИК! С ИМЕ И ДЛЪЖНОСТ НА АВТОРА, като всяка грешка ще се поправя ежегодно, а няма да се преизадават бе изменения 7- 8 години или да се печатат тиражи за 7-8 години напред.

    Искам еднакъв размер и така - съизмерими с употребата подвързии (за да стане за всички, както иска автора).

    Искам да са измерени уроците в учебника като времетраене и сложност, защото само така ученикът може да усети какво е ЦЯЛ урок научен, както вижда ЦЯЛ ТРОТОАР на запад, но разбит такъв у нас.

    Искам прости, измерими веднага неща, заради които провалилата се министърка да си ходи веднага.

    Искам специалисти, а не "всички граждани" да решават.

    НЕ ИСКАМ "Диалог с всички граждани." Това е "ала-бала".

    ИСКАМ ясни задачи и отговорници, примерно:
    "Днес премерихме учебниците, тежат ..... кг ..... кг ..... кг, общо ...... кг. Задачата ни е да намалим ТЕГЛОТО на учебниците, за да ......
    Срок - ВЕДНАГА (технически - 1 година),
    Отговорник - Директор Дирекция Общо Образование МОН" и т.н.

  37. 37 Профил на happy_bells
    happy_bells
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Трябва ни не само учебник, а креативни, мислещи и знаещи учители. Не случайно основен принцип на обучението е научност и достоверност. Масово вече децата поправят грешките на учителите, за което получават хокане. Учителят трябва да учи, а учебникът да помага на ученика да си уточни знанията. Няма гаранция, че един унифициран учебник ще бъде достатъчен за обучението по даден проблем. Както и цялата каша от издателства не е критерий за добре свършена работа. Нека има различни издания, но да има контрол и обратна връзка доколко избраното помагало е ефективно. Така, с активното участие на учителите, за кратко време ще се отсеят добрите. НО трябва активно участие, а не пасивно чакане някой, било МОН или ЕС или други субекти да ни свършат работата. И принципът "Парите следват детето" да се приложи в неговата законова цялост- за всички деца, независимо от собствеността на институцията, в която учат. Да има финансова равнопоставеност от държавата, а в частните да се доплаща разликата.

  38. 38 Профил на paf
    paf
    Рейтинг: 1430 Неутрално

    След като заглавието е на редакцията, то това е е...си редакцията, която не знае що е подлог в изречението... ! Айде, може и късно, но се поправете!

  39. 39 Профил на happy_bells
    happy_bells
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Мисля, че в случая става дума за сказуемно определение на подлога, което също се членува с пълен член. Може и да греша и не ми се влиза в излишни спорове. Има къде по-фрапиращи отклонения от нормите на съвременния български език. Това са въпроси на нова тема.

  40. 40 Профил на bkido
    bkido
    Рейтинг: 388 Неутрално

    До коментар [#36] от "potrebitel3":
    "Искам специалисти, а не "всички граждани" да решават"

    мисля, че до сега винаги специалисти са решавали. Специалистите в МОН.

    Какво образование искаме е много хубав въпрос. На досегашното му липсва една съществена част: Човек учи, за да работи, а работи, за да изкарва средства за препитание. На 22 (да кажем) едно "дете" трябва да може да излезе от бащиният си дом и да се издържа само. До тази възраст то трябва да е усвоило умения и знания, които да му осигуряват тази възможност. Нашето образование е насочено изцяло към създаване на едни чудесни личности, които някой трябва да издържа. След училището, всеки се оправя както може. (Не искам да захващам темата за след университите. )Това си е направо касапница. Животът започва да ги учи, а той взима страшно скъпо. Огромно количество човешки потенциал бива изхвърлен на боклука, което и в личен, и в обществен и във всякакъв план е ужасно.

  41. 41 Профил на Forrest Gump
    Forrest Gump
    Рейтинг: 979 Неутрално

    статията добре дефинира целите, но вместо конкретни мерки и действия призовава за диалог, стратегии, съгласие и подбни, което според мен е наивно. по-добре 3 прости идеи приложени на практика в едно училище отколкото гениална стратегия от 100 страници. препоръчвам на автора да направи едно частно училище където да приложи идеите си и след това да представи резултатите.

    Истината ни прави свободни.
  42. 42 Профил на ISTORIK
    ISTORIK
    Рейтинг: 1229 Неутрално

    Свързващото звено между ученика и учебника е учителят. Такава е логиката на учебния процес. Учителят е най-важната фигура в него. Той води, подкрепя, въвежда децата в света на знанието. Той трябва да ги мотивира, да ги научи как да учат и да анализират, а не - просто да ги принуждава да наизустяват стихотворения, факти, дати, имена, формули, теореми, и други важни неща.

    Комбинацията от добър учител и добър учебник води до отличен резултат, тази от добър учител и слаб учебник също води до добър резултат, комбинацията от слаб учител и добър учебник - до слаб резултат, а комбинацията от слаб учител и слаб учебник води до катастрофален резултат. Затова най-важни са качествата на учителя, а не - качествата на учебника.

    Ако ученикът надмине нивото на своя учител, имаме прогрес. Ако ученикът достигне до нивото на своя учител, имаме застой. Ако ученикът е под нивото на своя учител, имаме регрес.

    Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!
  43. 43 Профил на neptun
    neptun
    Рейтинг: 225 Разстроено

    Проблема не е в учебника, а в родителите. Иначе, като дойдем на власт, ще забраня всякакви учебници в училищата. Даскалите са станали търговци на процент, а закупената стока никой не е отваря. От втори клас със сборници по математика, в дванайсти още ги затруднява таблицата за умножение. Двадесет и първи век, практически всеки има достъп до компютър и интернет. Който няма, има занимални. Всичко трябва да е онлайн, ама издателите нали печелят! А онези мургавите, дето все реват, няма пари за учебници, затуй не ходи. Това е направо друг филм.

  44. 44 Профил на ISTORIK
    ISTORIK
    Рейтинг: 1229 Неутрално

    Почти всяка власт пренаписва учебниците по история. А това води до все по-голямо объркване в главите на учениците.

    Вместо обективни факти, те изучават нечии интерпретации (също - като по лиература), които често са мотивирани от актуалната политика и от политическа "коректност".

    Историческият период, който някога беше наречен "османско робство" (термин зает от литературата), бе заменен със значително по-точния историографски термин "османско владичество". Заговори се и за османско... "присъствие. (?!)

    Всяка идеология, която е господствала в България, е правила опити да "моделира" и "премоделира" историята според своите собствени разбирания. Пренаписването на учебниците и вкарването в тях на манипулирани факти и тълкувания е нещо, което е характерно за тоталитарните режими.

    В романа на Джордж Оруел "1984", пресъздаващ тоталитарната система, специално "Министерство на Истината" променя миналото всеки път, когато държавата променя външната си политика.

    "Който контролира миналото, контролира настоящето. А който контролира настоящето, контролира бъдещето." - така гласи един лозунг в книгата.

    За да не попаднем отново в този ужасен свят, съдържанието на учебниците по история трябва да бъде ОБЕКТИВНО. Само така ще можем да науим уроците на миналото. Народ, който не познава миналото си, е обречен да го повтаря.

    Политиците трябва да забравят за идеологическите "дезинфекции на учебниците по история. И да оставят тяхното написване на историците.

    Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK