Здравка Калайджиева: Справедлив процес може да осигури само съд, равноотдалечен от страните по делата

Здравка Калайджиева

© Асен Тонев

Здравка Калайджиева



"Стратегията (за продължаване на съдебната реформа - бел. ред.), предложена сега от Министерството на правосъдието, за първи път заявява правото на гражданите на справедлив процес като ясна цел на реформата, и това логично ще доведе до провеждане на по-конкретно насочени мерки, а, да се надяваме - и на по-ясни критерии за напредъка при постигането на конкретната цел."


Това заявява в интервю за специализирания сайт "Правен свят" Здравка Калайджиева, съдия от България в Европейския съд за правата на човека в Страсбург, една от най-авторитетните български магистрати, доказала своята компетентност и в ЕСПЧ, която преди години написа статията "Независим съд или прокурорска република".
Тя  откроява именно посочването на справедливия процес за цел като най-съществен елемент на актуализираната стратегия за продължаване на съдебната реформа, представена миналата седмица от служебния министър на правосъдието Христо Иванов.


Институционалните гаранции трябва да са такива, че да обслужат  осигуряването на справедлив процес пред съд, който е




равно отдалечен от страните по делото дори когато страни са властите


И това да стане по начин, който да не оставя място за подозрения за възможен натиск, лична или институционална зависимост на съда от тяхна страна, казва юристката.


Коментарът на съдия Калайджиева е базисно важен, тъй като в наказателните дела едната страна е прокуратурата. И е особено актуален, тъй като  висящите провали на редица дела от обществена значимост поставят държавното обвинение в критичния фокус на общественото внимание, от една страна, а от друга  - стимулират  прокуратурата да опитва да "подели" отговорността за провалите заедно със съда.  Пред БТВ в неделя главният прокурор Сотир Цацаров неколкократно употреби израза "прокурори и съдии", докато коментираше съдебната реформа и  посочвайки румънския добър пример за осъждане на фигури от властта като успех на "прокурорите и съдиите".


Правораздава само съдът!


Ето какво казва съдия Калайджиева на въпроса как оценява  заложените в стратегията мерки за реформа на обвинението с цел постигане на ефективна прокуратура и  дали проблемът се състои в правомощията на прокуратурата, в превратното упражняване на власт или в конкретни празноти и дефекти на наказателния процес:


"Конституцията овластява единствено съдилищата с правомощието да "правораздават", т.е. да се произнасят по спорове и обвинения с решения с обвързваща за всички сила, но правомощията на прокуратурата оставят открита възможността за продължително засягане на права и интереси, макар законът да не я овластява да се произнася с обвързващи актове, камо ли в разумен срок.


Върховенството на закона и разделението на властите не допускат една институция да разполага с безконтролната и неограничена във времето възможност да "опазва" или уврежда доброто име на гражданите по свое усмотрение, вместо да осигурява своевременното им изправяне пред съд за произнасяне по повдигнати обвинения, както изисква правото на справедлив процес."


Съдебна власт в прекия смисъл - това са съдилищата!


"Предвиденото отделяне на съдебната и прокурорската камара в рамките на ВСС би могло не само да осигури подходяща автономност на съдебната власт (в прекия смисъл на думата – съдилищата) и нейната свобода от влияние от прокуратурата като една от страните в наказателния процес, но и да намали потенциала на прокуратурата за насаждане на страх и зависимост при взимането на решения за назначението, повишението и дисциплинирането на съдебните кадри. Тези мерки са в пълно съзвучие с препоръките на Съвета на Европа и нееднократно изразеното мнение на Венецианската комисия и съответстват на очакванията на гражданите за справедлив процес пред независим и безпристрастен съд."


Висящите преписки - средство за страх и зависимост!


"Прекратяването на т.нар. задкулисие, което сега заема централно място в политическия дебат в България, не е възможно без свързването на неограничените във времето и безотчетни възможности за образуване и прекратяване с лекота на преписки и проверки по законността и тяхната безкрайна "висящност" със съответна отговорност. Както и без превръщането на тази възможност в задължение за поставянето на /.../ установените проблеми пред независим съд, който да се произнесе и евентуално да наложи съответните санкции."

Кой се страхува от произнасянето на независим съд!


"Това би премахнало неизбежния страх и зависимост, породени от неограничения потенциал за злоупотреби, но, разбира се, би поставило въпроса за това кой се страхува от произнасянето на независим съд. Без такова произнасяне обаче не е възможно върховенство на закона.


Това означава възможност решаването на въпросите /.../ да става с участието на самите съдии, но не и че съдебната власт следва да е изцяло извън системата от лостове за взаимно възпиране на властите и тяхното разделение.


В този смисъл  Стратегията предлага преки мерки за увеличаването на влиянието на самите съдии при взимането на решения по /.../  основни въпроси - като допълнителна институционална гаранция за автономното управление на съдебната система."




Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK